Een uitzondering voor Solidaridad Opperrabbijn Just ontmoet protestantse theologen Vandaag Vredesweek 1977 over „selectieve verontwaardiging" zin voorlopig f te Ierse priester in Argentinië gemarteld Opvangcentrum voor ex-sekteleden President Geisel verbiedt folteren VOORBIJGANGERS EE DONDERDAG 9 DECEMBER 1976 KERK TROUW/KWARTET 2 p^cê Van een onzer verslaggevers UTRECHT Behalve Venezuela. Colombia en Mexico wordt heel Latijns Amerika overspoeld door de ..leer van de nationale veiligheid". Dit is een ideologie, die uit het vooroorlogse Europa stamt en veel wegheeft van het toen in opkomst verkerende fascisme. De leer gaat gepaard met onderdrukking van politieke andersdenkenden en extreem kapitalisme. Martelingen en politieke gevangenen, verarmende armen en steeds welvarender wordende rijken zijn de bijwerkingen van dit medicijn, dat vooral ten goede komt aan de grote multinationale ondernemingen. Dit werd deze week verteld door twee heren uit Latijns Amerika, die in ons land de gast waren van de interkerkelijke actie Solidaridad. die rondom de Kerstdagen in ons land geld bijeen probeert te krijgen voor Latijnsamenkaanse groepen die werken aan de bevrijding van dit werelddeel. Onder deze groepen zijn vakbonden, boerenorganisa- ties. en onderwijsbewegingen. Aan deze organen is sinds 1972 5.8 mil joen gulden geschonken. Het geld is kennelijk aan de juiste groepen gegeven, want de Mexicaanse bisschop don Sergio Mendez Arceo van Cuemavaca. die geldt als een van de meest betrokken kerkelijke leiders van het continent, vertelde van de week dat hij tot dusver steeds had geweigerd in contact te komen met een geldgeeforganisa- tie in de rijke landen Voor Solidari dad had hij een uitzondering ge maakt. omdat deze de methode niet voorschrijft aan degene die geld ontvangt. Bisschop Mendez Arceo was hier in gezelschap van dr Lysenaes Maciel. een ouderling uit de presbyteriaan se kerk van Brazilië, die als parle mentslid van een van de oppositie partijen in Brazilië zich zo onpopu lair gemaakt heeft bij de machthebbers, dat hij het land heeft moeten verlaten. Dr Maciel vertelde dat de oppositie tegen de politieke filosofie van de nationale veiligheid komt uit de milieus van arbeiders en studen ten. maar vooral in toenemende mate ook uit de rooms katholieke kerk. die inziet dat deze ideologie anti-christelijk is. ook al bedienen de aanhangers er van zich voortdu rend van christelijke slagzinnen. Terwijl het katholieke verzet tegen de ideologie toeneemt lijkt het als of protestanten en met name pinksterachtige groepen toenade ring zoeken tot de autoritaire rege ringen. Zo voerde een pinkster- groep in Chili propaganda voor de nationale dictator generaal Pino chet. In alle landen van Latijns Amerika bestaat kerkvervolging, vertelde don Sergio Mendez Arceo. Hijzelf werd in augustus van dit jaar, sa men met zestien andere bisschop pen en tientallen pnesters en leken gearresteerd, toen zij in Riobamba in Equador een conferentie hielden over het maatschappelijk werk van de bisschop van Riobamba. Toen de conferentie een paar dagen aan de gang was, stonden plotseling op een dag dertig met pistolen, mi trailleurs en traangas gewapende politiemannen in de conferentie zaal waar de bisschoppen uit heel Latijns Amerika in gesprek waren. Zij moesten een nacht in de gevan genis doorbrengen. Daarna werden de bisschoppen het land uitgewe zen op beschuldiging dat zij het op onwettige wijze waren binnen gekomen Dr Lysenaes Maciel. die nu ver bonden is aan het hulporgaan van de wereld van kerken vertelde dat in juli in de hoofdstad van Urugu ay. Montevideo, een geheime ver gadering is gehouden, waar de con tinentale strategie werd uitgestip peld voor het politieke optreden tegen de kerk en andere oppositie groepen. Het saamhorigheidsge voel in de kerk wordt door de on derdrukking en vervolgingen zwaar op de proef gesteld. De Mexicaanse bisschop zei dat niemand van zijn Latijns-Amerikaanse collega's zich tot dusver heeft uitgesproken ten gunste van de leer van de nationale veiligheid. Er is een toenemende saamhorig heid. Dit bleek onder meer. toen de Chileense en Mexicaanse bisschop pen hun solidariteit uitspraken voor de in Riobamba gevangenge nomen en uit Equador gedepor teerde geestelijken en leken. „Het heeft ons wel pijn gedaan dat we van het Vaticaan geen reactie heb ben gehoord op de brief, die we aan de Heilige Vader hadden geschre ven in de gevangenis", aldus de bisschop. Don Sergio Mendez Arceo, de bisschop van Cuernavaca in Mexico. Iedere zondag houdt hij in de kathedraal een mis waarin de typische Mexicaanse volks-, dans- en barmuziek (mariachi-muziek) wordt gespeeld en waarbij telkens ongeveer 2000 mensen aanwezig zijn. Onder andere dit wekelijkse contact met zijn parochie maakt het Don Sergio mogelijk de mensen op te wekken iets te doen aan de verandering van de Mexicaanse samenleving en hen bij het nastreven van die verandering te ondersteunen. Zo Iaat hij in zijn missen collecteren voor stakende arbeiders, leden van de niet regerings gezinde authentieke Mexicaanse vakbond. De 67-jarige bisschop is verder in Nederlandse kring bekend vanwege het feit dat hij pater Santiago" Thijssen in zijn diocees liet werken, terwijl deze vanwege zijn openlijke kritiek op allerlei wantoestanden in Latijns-Amerika elders niet aan het werk kan. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: SecreUrls Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 859. Amsterdam. BIJ publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS - Zware baan Drs A. D H. Roscam Abbing te Bilthoven is benoemd tot docent aan het theologisch seminarium vanwege de Nederlandse Her vormde Kerk ..Hydepark" te Drie bergen, voor een halve werktijd. Hij zal speciaal worden belast met de toerusting van de theologische kan didaten voor het pastoraat en het leiding geven aan het gemeente werk. Tevens zal hij Ingeschakeld worden bij de nascholingsconferen- ties voor predikanten Drs Roscam Abbing (52) is predi kant te Bilthoven. Aldus het bericht Jn ..Trouw" van 29 november JJ. Bij het lezen van dit bericht vraagt men zich toch wel af. waar Ds Ros cam Abbing de tijd vandaan denkt te halen om al deze werkzaamheden naar behoren te vervullen. Komt zijn pastorale werk in zijn (wtjk)ge- meente niet in het gedrang? Volgens Van Alphens Handboek telt de Her vormde Gemeente te Bilhoven 3839 hervormden, en er zijn twee her vormde predikanten. Voor iedere predikant komen dus ruim 1900 her vormde mensen voor hun rekening. Voor het hierboven genoemde "toe- rustings"-werk is natuurlijk voorbe reiding nodig. De tijd voor die voor bereiding nodig moet óf gevonden worden in de halve werktijd voor „Hydepark" óf in de halve werktijd voor de (wijk)gemeente In het laatste geval blijft er minder dan een halve werktijd voor de gemeen te over. Neemt Ds Roscam Abbing niet te veel hooi op zijn vork? En hoe denkt hij over het pastoraat in zijn ge meente. waarheen hij eens geroepen werd? Amsterdam T. van leien Zuid-Afrika Deze week sprak het bestuur der V U. zijn bezorgdheid uit in Trouw. Al eerder wees het o.a. op de slechte woon- en werkomstandigheid van de zwarte arbeider daar. Ik heb drie maanden op de V U. gewerkt tussen de Marokkaanse gastarbeiders. Ook zij leven onder slechte woon- en werkomstandigheden. Werktijden. vooral avonds van 8 tot 10 uur. Mini mum loon. Zij zijn alleen voor het vuile werk. Vele studenten en perso neelsleden treden zeer autoritair te gen hen op. Een voorbeeld: studen ten hadden koppen soep op de grond laten vallen, met hun benen op de stoelen belden zij de Marok kaanse schoonmaker en deze moest hun troep opruimen. Als de heren academici een bijeenkomst hadden, gebruikten zij de vloer als vuilnis bak. de gastarbeiders moesten later dit vuil opruimen. Al in 1975 stond er in Trouw een uittreksel uit Ad Valvas over deze misstanden. Het bestuur had er toen al kennis van kunnen nemen. Velen van hen leven op kamers onder de meest slechte omstandigheden. Heb er velen be zocht. Een voorbeeld: zeven mensen leven op een kamer van vier bij vier meter, met een wc-ton in de hoek. Huur 320 gulden per maand. Nog nooit heeft het bestuur der V.U. zich hier zorgen over gemaakt en zijn stem gebruikt om hiertegen een pro test te laten horen. Verbeter de we reld en begin bij het V.U.-bestuur. Amsterdam Herman Voogd Bisschoppelijke taak (2) Naar aanleiding van de brief van de heer J. H. Maas. Leidschendam in Trouw van 7 dezer, twee opmer kingen: 1) de roomskatholieke bisschoppen hebben bij herhaling en op tijd in woord en geschrift ondubbelzinnig blijk gegeven van hun opvatting ten aanzien van abortus provocatus. „Wie oren heeft om te horen enz". 2) Wat de persoon van bisschop Si- monis aangaat: zowel in 1974 (Malie veld) als in 1976 (Burgemeester de Monchyplein). was deze lijfelijk bij de anti-abortus-provocatus „Stille Nacht" aanwezig DEN HAAG Tijdens de vredesweek 1977 18 - 25 september wil het interkerkelijk vredesberaad (IKV) ingaan op de vraag van de zogeheten ..selectieve verontwaardiging". Actievoerders en kerken worden aangeklaagd omdat ze „zacht" zouden zijn voor linkse dictaturen en „hard" voor rechtse dictaturen. Aldus IKV-secretaris Mient Jan Faber in „IKV-berichten". Amsterdam H. Andrée Meer brieven op pagina 8 ADVERTENTIE in het leven f" Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibaulstraat 131 Tel 020-913456 Telei 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Poslbus 948 Wesibiaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Te» 070-469445 ZWOLLE/GRONiNGEN r .PpslOvs 3. Metamariu 54. 2«diic x?* 6620*17030 Vraag van VOORLOPIG in het dec.no. aan mensen van uiteenlopende oriëntatie, prof. dr. G. Th. Rothuizen („Kampen"). „Domweg gelukkig, in de Dapperstraat". „Levensmoed 't Is niet te durven sterven (Jacques Bloem). Het leven geen zin meer? Blijkbaar is het meer dan zijn zin. Hoe zou men leven zonder oppervlakkigheid uit houden? Het leven smaakt naar méér. Een bejaarde mevrouw schrijft Ach wist ik maar waar ik nu nog naar verlangen moetwat heb ik hier nog te doen Mi|n dagen zijn eindeloos lang. zonder begin en zonder einde Nog veel meer over „zin" in dit nummer. Maar ook over andere zaken. Zoals altijd... - U wilt het lezen 't Kou f 4.50. U ontvangt het gratis als u Zich abonneert, f28.25 p j. (stud f 19.75). - Zend mij het dec.no noteer mij als abonnee Naam Adres - Opzenden aan Maandblad VOORLOPIG. Antwoordno. 101. Delft. Geen postzegel Het verwijt van selectieve veront waardiging is volgens Faber meestal afkomstig van hen. die de bestaande orde willen handhaven en bovendien morele kriteria willen scheiden van politieke, economische en militaire relaties. Op het verwijt antwoordt hij. dat onze betrokkenheid bij rechtse dic taturen. via tal van speciale banden, groter pleegt te zijn dan bij linkse dictaturen. „En grotere betrokken heid schept grotere verantwoorde lijkheid. In de tweede plaats wensen „rechtse" dictaturen als regel te be horen tot de kring van zogenaamde „beschaafde" landen. terwijl „linkse" dictaturen vaak het isole ment zoeken. Is er dan niet veel voor te zeggen, om ..rechtse" dictaturen LONDEN Een Ierse rooms katholieke missionaris die zondag uit Argentinië is gezet, heeft giste ren gezegd dat hij tijdens een gevan genschap van twee maanden door middel van stroom en water is ge marteld. Pater Patrick Rice zei op een persconferentie in Londen dat hij en een jong Argentijns meisje. Fatima Cabrera, op 11 oktober in een arbei dersbuurt van Buenos Aires waren ontvoerd en naar een politiebureau gebracht door onbekende gewapen de mannen. Later, aldus Pater Rice, werden hij en het meisje naar een militaire ka zerne overgebrqcht. waar zij aan elektrische schokken op handen, voeten en hoofd en aan marteling met water werden onderworpen. „Mijn ondervragers vertelden mij dat zij behoorden tot de Argentijnse Anti-communistische Alliantie. Zij beschuldigden mij ervan dat ik stemming maakte tegen het leger," aldus Rice. Hij zei dat hij een week na zijn aanhouding werd gewassen en ge schoren en voorgeleid aan de Ierse ambaasadeur. „Men zei mij dat ik mijn blauwe oog en andere tekenen van marteling moest verklaren met „ik ben van de trap gevallen. Als je iets anders zegt. word je in de rivier gevonden." Pater Rice ontkende dat hij met een of andere revolutionaire beweging in Argentinië heeft samengewerkt. Het meisje Cabrera zou nog ge vangen gehouden worden en in de gevangenis waarin hij heeft gezeten zouden nog minstens 10 rooms katholieke missionarissen verblij ven in afwachting van hun uitwij zing meer te isoleren en het isolement van „linkse" dictaturen te doorbre ken. in beide gevallen met het oog merk het dictatoriale stelsel aan te tasten?" In IKV-berichten" staat verder dat dit jaar de Vredeskrant minder pola riserend is overgekomen dan in voor gaande jaren. Deze tevredenheid, die volgens het IKV vooral leeft bij de massa van het midden, is een reden te meer om goed te luisteren naar de flanken ter linker en ter rechter zij de. Zo schreef het weekblad Her vormd Nederland over de voorzichti ge krant: „Het is eigenlijk een schan de, dat een IKV zich in allerlei boch ten moet wringen om bij de christe lijke gemeenschap gehoor te krijgen voor noties, die rechtstreeks met het brandpunt van het bijbelse getuige nis te maken hebben." Dat het dagblad De Telegraaf tame lijk tevreden was met de laatste Vre deskrant, geeft het IKV te denken. „Winst is het zeker,niet," aldus IKV- berichten. Dr. M. J. Faber Deze week in Hervormd Nederland o.a Interview met ANDRÉ KLOOS Het geheime telegram van Ameri ka over de ontwikkelingslanden Levend krijgen ze me nooit dacht Menten Hebben christenen zelfs van Auschwitz iets geleerd? Korea en de strijd tegen het com munisme De volgende kabinetscrisis van kernenergie? Wim Spit: verworven rechten van werknemers veilig stellen Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. ab.prijs 28,50 per halfjaar. Zonder postzegel verzenden aan: Antw.nummer 1776, Den Haag. Bel 'en mag ook: 070-512111. Ook in d< losse verkoop. i Carl Malsch Dominee Carl Malsch in Hamburg heeft zich aangeboden om predi kant in Oost-Duitsland te worden in het kader van een uitwisseling van geestelijken. Hij zei dit in een tv- uitzending van de Noordduitse ra dio. waarin hij kritiek leverde op Oostduitse collega's, die naar de Bondsrepubliek verhuizen. De rege ring van de DDR geeft soms maar al te graag uitreisvisum, maar de Oostduitse kerken stellen zich op het standpunt, dat de predikanten bij hun gemeenten moeten blijven en dat zij. die zonder toestemming van hun kerk vertrekken, in West- Duitsland niet beroepbaar behoren te worden gesteld. Malsch was het hiermee eens. Hij vindt, dat Westduitse predikanten zich soli dair moeten tonen met Oostduitse collega's, voor wie het werk daar te zwaar wordt en bereid moeten zijn om een beroep naar de DDR aan te nemen. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG. Dat het land Israël eeuwenlang (toen er geen joden woonden) onvruchtbaar is gebleven, is voor de nieuwe opperrabbijn van Amsterdam, M. Just, een bewijs van de onver brekelijke band tussen het joodse volk en dit land. Hij zei dit gisteren tijdens een ontmoeting met protestantse theologen, die georganiseerd was door de werkgroep „Synagoge en kerk voor Israel". Deze werkgroep, die onder leiding staat van de gereformeerde predi kant Joh. Heule. had opperrabbijn Just uitgenodigd te spreken over „Het recht van het joodse volk op het land Israël, gebaseerd op de .bijbel.' De joden verdelen hun bijbel in twee delen, aldus opperrabijn Just. De eerste elf hoofdstukken vormen een soort prehistorie. Het tweede deel begint in Genesis 12 met de roeping van Abraham. De bijbel vertelt ons niets over Abrahams jeugd, zijn ver leden. eigenschappen of prestaties, maar valt met de deur in huis met Gods woorden tot Abraham: ga uit uw land naar het land. dat Ik u wijzen zal. Hij werd dus als het ware jood op het moment, dat er een band kwam met het land. Die eenheid tussen volk en land is altijd geble ven. ongeacht of wij er woonden of niet. Wij hebben er eigenlijk maar het kleinste deel in gewoond, aldus Just. Vanaf de Babylonische balling schap. meer dan 2500 jaar. wonen de meeste joden buiten het land. Toch is het in ons land. wij zijn ermee verbonden voor eeuwig, waarbij het er niet toe doet, of wij er wonen of niet. „Wij zijn meermalen wegge gaan. ook Abraham, Jakob, vrijwillig of gedwongen, toch zijn wij het volk van dit land gebleven." De opperra bijn noemde deze saamhorigheid tussen een land en een volk uniek. Daarbij wees hij met name op Levi ticus 26 vers 32 en volgende. Daar is niet alleen voorzegd, dat de joden uit het land verdreven zouden wor den, maar ook dat het land woest zou blijven. Die er zouden komen, zouden er niets mee kunnen begin nen. Het land. dat tevoren vloeiende was van melk en honing, wilde niet meewerken met niet-joodse handen. De levenloze bodem is het huwelijk van volk en land trouw gebleven. Onvruchtbaar bleef het, totdat de pioniers van het zionisme te rugkwamen. In de discussie gaf opperrabijn Just toe. dat hij met deze bijbelse argu mentatie niet kon aankomen in de discussie met nieuw-links of de PLO. Hij gaf dr. K. E. H. Oppenhei- AARHUS Vertegenwoordigers van kerken uit vijf landen hebben in Aarhus (Denemarken) plannen be sproken om een opvangcentrum te stichten voor ex-aanhangers van bijzondere religieuze bewegingen. Men heeft daarbij het oog op bewe gingen als de „Unification Church" van de Koreaan Moon, de „Sciento- logy"-kerk, de „Children of God". Het aantal mensen, die zich na kor tere of langere tijd van dergelijke sekten afkeren, blijkt groot te zijn. Zij hebben dikwijls grote moeite om weer tot het normale leven terug te keren, aldus dr Carl Johann Hellberg van de Lutherse wereldfe deratie. die het beraad in Aarhus organiseerde. Het is de bedoeling, het opvang centrum te vestigen in Ebeltoft. vijftig kilometer van'Aarhus. Dege nen die hulp zoeken, worden dan ondergebracht bij gezinnen in de omgeving. Aan het centrum wordt ook een ondeizoek-instituut verbon den. dat het verschijnsel van deze religieuze groepen wetenschappe lijk gaat bestuderen. JUIZ DE FORA (NCNS) Leger en politie hebben strikte orders gekre gen zich van folteringen te onthou den. Aldus president Geisel van Brazilië in een gesprek met aarts bisschop Geraldo Penido van Juiz de Fora, wiens neef, de jezuiet Bur- nier, in oktober door de politie werd vermoord. In het onderhoud, dat een uur duurde, zei Geisel, dat zijn regering zich inspant om de rechten van de mens te garanderen, maar dat dit doel niet in enkele dagen kan wordcen bereikt. Hij gaf toe. dat er wordt gefolterd, maar hij weet dit vooral aan de slechte opleiding van de politie. De Braziliaanse bisschoppen heb ben vorige ma and een document gepubliceerd, waarin zij zich scherp keren tegen wat zij noemen het kli maat van geweld en vrees in het land. Z ij noemen daarin gevallen van marteling, geweld en onder drukking. Als oorzaken van het ge weld noemen zij het gebrek aan ge rechtigheid. de bescherming van corrupte politiemannen door hogere autoriteiten, de ongelijke verdeling van rijkdom en land en de suprema tie van de ideologie van nationale veiligheid boven de veiligheid van het individu. EMOTIES Kappler vrij en Menten gepakt. Ik heb een poging gedaan me te reali seren wat voor emoties dit soort mededelingen bij me oproepen. Daar in Zwitserland ziet een oude man een eind komen aan z'n zo langdurig en met succes volgehou den leugenbestaan. 't Grijpt je altijd weer even aan: een mens wordt ge pakt. Je weet er teveel van. Ze ston den een keer. die middag in de zo mer. zelf voor je. Je vergeet het nooit. Wat ervaar ik? Droefheid? Ik denk dat ik liegen zou als ik zou moeten zeggen dat ik me bedroefd voelde toen het bericht dinsdagmor gen mij in de stad bereikte. Blijdschap dan? Misschien wel. Er is zoiets als een verlangen naar gerech tigheid waar het zulke zaken betreft. Dat verlangen wordt bevredigd. Je ziet 't dan ook eens een keer werke lijkheid worden dat de waarheid de leugen achterhaalt en dat iemand niet altijd maar ongestraft z'n omge ving kan schofferen, om geen sterke re woorden te gebruiken. En toch geen echte blijdschap. Er zijn blijk baar emoties die moeilijk ergens bij onder te brengen zijn. Maar 't grijpt je wel aan. Misschien omdat je je de zaken zo levendig hebt ingedacht en met je meeleven werkelijk betrok ken wilde zijn bij die uitgemoorde dorpjes in Polen. Je ziet dat huis voor je en die mensen van het land en je kunt je voorstellen hoe zo'n Menten daar dan te keer gaat. En bloed roept toch? Al is het niet om wraak en vergelding dan toch om iets dat tegen de misdaad op weegt. Menten krijgt z'n kans nog om dat te ontdekken: wat tegen z'n mis daad opweegt. Van Kappler moet je dat maar afwachten. Wat iemand zich bij een dankbetuiging van de kerkelijke leiders in Duitsland aan de Italiaanse regering kan voorstel len? Wie het weet mag het zeggen. Ik hoorde ze nog niet zo eensgezind een paar bescheiden vragen stellen aan de eigen regering inzake mensen die op allerlei blote en verzonnen ver denkingen hun toekomst geblok keerd zien. En ik heb ze ook niet horen waarschuwen in de verkie zingsstrijd. Ook voor zo'n ervaring heb ik geen naam. Waar moet ik het onderbrengen? Of werkt zo iets ver vreemdend? En wie vervreemdt dan? Beroepingswerk j— NED. HERV. KERK Mi Aangenomen naar Wieringermeer: |W| W." Kruidenier te Gelselaar die be- J dankte voor Berlikum. GEREF. KERKEN VRIJG. B V. |17 Beroepen te Haarlemmermeer Iff Oostzijde: D. J. A. Brink te Assen. I GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Enkhuizen: A. Breg- man te Rijssen. mer gelijk- die zei, dat hoeweL het betoog van Just hem wel had aange sproken, men in de politiek toch beter kan werken met argumenten als dat het joodse volk als elk volk recht heeft op eigen gebied. Maar hier had hij gesproken in de kring van mensen, die zich onderwerpen aan het gezag van de bijbel. Hoe komt het? Hoe komt het. dat liberale en socia listische joden veel actiever zijn ge weest bij de stichting van de staat Israël dan de orthodoxe? Opperrabijn Jast ontkende beslist, dat de orthodoxe joden zich van het zionisme distantiëren. Maar wel is de passieve houding, die velen in het begin aannamen, te verklaren. De terugkeer naar het land was door de eeuwen heen een droom geworden, die gepaard zou gaan met allerlei bovennatuurlijke wonderen en met de komst van de Messias. Toen het gebeurde, was het zo profaan, zo'n alledaags geploeter: moerassen droogleggen, vechten met Arabie ren, zo heel anders dan de droom. Daarbij kwam, dat de eerste voor trekkers van het zionisme ook niet bepaald mannen waren, die trouw leefden naar de joodse wetten. Maar overigens leeft de overtuiging, dat Israël ons land is, bij ons. ortho doxen. nog sterker. Juist orthodoxe kringen vertegenwoordigen het zio nisme op de mooiste wijze, aldus de Amsterdamse opperrabbijn. Abbé Pierre De bekende Franse priester Abbé Pierre brengt vrijdag een bezoek aan ons land ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de Emmaus- beweging in Nederland. Hij zal daar bij de verschillende Emmaus- afdelingen in ons land bezoeken. Abbé Pierre, die nu 64 jaar is, begon de Emmausbeweging in 1951. Uit solidariteit met de armsten der ar men (de clochards van Parijs) stichtte hij dichtbij de Franse hoofdstad Emmaus, een ge meenschap van en voor zwervers en daklozen. Naar dit model kwam er ook elders ook in ons land dergelijke gemeenschappen, die zich vooral bezighouden met het verzamelen en opnieuw nuttig ma ken van welvaartsresten (de „vod denrapers van Abbé Pierre"). Tutu Bisschop Desmond Tutu. die daar voor gevraagd was. heeft volgens het dagblad Star bedankt voor de post van secretaris generaal van de raad van kerken in Zuid-Afrika. Hij zou als zodanig John Rees opvolgen. De anglicaanse bisschop heeft vol-, gens de Star geluisterd naar zijn collega's, die vonden dat hij nog maar te kort zijn ambt als bisschop in Lesotho heeft uitgeoefend om het nu weer vaarwel te zeggen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2