Lekkerkerk pakt uitwassen /erkoop boerderijtjes aan Grijze wolven ondanks Zorgvuldige selectie ,üp onderwijsposten up 1 n ÜLKiiCÜ IÜRK iSClLERi DERNECi Ook gemeente Utrecht wil kleiner ziekenhuis ipenstilstand in conflict om huizenhandel symbool van moed, trouw en liefde Spreiding in de streek bepleit Zweeds kabinet niet meer tegen kernenergie Moord Vlissingse schipper opgelost Plan: Nederlandse transporthulp in oosten Turkije Veel leerlingen proberen een te moeilijke school Voor ontvoering bij Soestdijk drie weken gevangenis Diefstal antieke klokken opgelost: twee arrestaties J J ANDAG 6 DECEMBER 1976 TROUW/KWARETET H 9 jfen een onzer verslaggevers „EKKERKERK Er is een wapenstilstand in het conflict rond ie verkoop van dijkhuisjes en oude boerderijtjes tegen bui tensporig hoge prijzen in en om Lekkerkerk. urgemeester H. G. Ouwerkerk ver- lelde ons over dat conflict: „De zaak wam aan het rollen, toen op een [eiling een naar onze mening niet al best bewoonbaar dijkhuisje werd jngezet op 140.000 gulden." Er zou jaar de bouwkundige staat van dit 0jiuisje een onderzoek worden gehou- pen en van dat onderzoek zou afhan- [en of de gemeente Lekkerkerk het log wel voor bewoning in aanmer king zou laten komen. pWij hebben de notaris, die met deze feiling was belast, gewaarschuwd en lij heeft op ons verzoek tijdens die 'eiling meegedeeld wat er met dat ïuis aan de hand was," vertelt de' ïeer Ouwerkerk, „maar de koop was il gesloten, kon niet ongedaan wor- len gemaakt. De prijs was aanmer- celijk boven de 140.000 gulden opge- aagd." Extra bord Sr zijn in Lekkerkerk, vooral langs le Lekdijk, meer van dergelijke ïuisjes te koop aangeboden. „Wij ïebben bij deze woningen, waarbij de verkoper het bordje „te koop" had gezet, aan de openbare weg een extra-bord laten zetten: „Raadpleeg het gemeentebestuur alvorens tot koop te besluiten." Natuurlijk kwam de verkoper onmiddellijk op hoge benen naar mij toe. Neen. hij is geen officiële makelaar. Hij is iemand die in huizen handelt zonder erkenning. Dat kan, u mag óók namens een derde een huls verkopen. Goed. wij kwamen overeen dat wij onze bordjes weg zouden halen, mits hij op zijn bord met een eigen tekst aan potentiële kopers duidelijk maakt wat er met het te verkopen huis aan de hand is. Later kwam hij bij ons met een tekst die hij voorstelde. Maar die hield bepaalde suggesties in, welke wij op de gemeentesecreta rie van Lekkerkerk beslist zouden afwijzen. Ik begrijp zijn houding heel goed. hij wil natuurlijk een tekst die hij in andere gemeenten evengoed kan gebruiken, want daar doet de man ook zaken. Ik heb hem toen een andere tekst voorgesteld. Daarop is nog geen reactie gekomen." RAADPLEEG HET GEMEENTEBESTUUR ALVORENS^ TOT KOOP (g) TE BESLUITEN B4W-VAH LEKKERKERK Bordjes weg Inmiddels staan de in Lekkerkerk aangeboden woningen er nu zonder enige aanduiding dat zij te koop zijn: de verkoper heeft zijn bordjes „te koop" weggehaald. „Ik heb de han delaar gezegd," vertelt de heer Ou werkerk, „dat ik, zolang de hele zaak nog in bespreking is, er geen behoef te aan heb om onze waarschuwende bordjes te plaatsen. Hoe nu de prij zen liggen, weet ik niet. De man heeft mij verweten dat het Lekker- kerkse gemeentebestuur zijn handel kapot maakt. Er is de laatste tijd inderdaad niets verkocht. Wij heb ben hem geschreven, dat er een on derzoek gaande is naar de toestand van de te koop staande woningen aan de Lekdijk, en dat dit onderzoek wellicht zal uitlopen op onbewoon baarverklaring. Wij vragen ons af of het nog wel zin heeft, deze huisjes voor bewoning vrij te geven. Nu, dan worden prijzen van tonnen wel wat eigenaardig." Bovendien zijn eigenaars van dijk huisjes gebonden aan strenge bepa- <ta>r Hans W. Ledeboer ^OTTERDAM In onderwijskringen in Spijkenisse en Vlaardingen is de nodige onrust ontstaan 'na berichten dat de in die gemeenten in het kader van het bi-cultureel onderwijs aangestelde [Turkse leerkracht behóórt tot de beruchte „Grijze Wolven". lingen. Zo mag een strook van dertig meter van de dijkkruin af niet wor den bebouwd. Dat betekent dat de bebouwing van de Lekdijk er staat „met gedogen" zoals dat met een officiële term heet:, er mag niet aan worden verbouwd of uitgebreid en bij dijkverzwaring kan afbraak wor den gevorderd, omgeacht de toe stand van het huis. Wordt zo'n huis gesloopt, dan mag op die plaats niet opnieuw worden gebouwd. Burgemeester Ouwerkerk: „Van de kant van onze eigen bevolking heb ben we enthousiaste reacties. Kijk, of er nu een bordje „te koop" bij een huis staat of niet. men weet in een kleine gemeenschap als de Lekker- kerkse echt wel alles van elkaar. Men weet dus ook precies wat er te koop staat en wat niet." Een voorbeeld van zeer hoge prijzen: voor een oud boerderijtje met aan grenzend woonhuisje wordt 360.000 gulden gevraagd. Als beide pandjes afzonderlijk worden verkocht, moe ten zij gezamenlijk 390.000 gulden opbrengen. En in een buurgemeente werd kort geleden een huisje even vóór onbewoonbaarverklaring ver kocht voor 250.000 gulden. De nieu we eigenaar had 150.000 verbou- wingskosten. „Daarmee kreeg hij voor vier ton een huisje, waarvoor u en ik onze neus zouden optrekken," aldus het hoofd van de dienst van gemeentewerken. Dit huisje is ten dele opgenomen in de voet van de Lekdijk. Op of in een waterkering mag niet worden gebouwd. De „dijkhuisjes". woningen die gedeeltelijk in de dijkvoet of het dijklichaam zijn opgenomen, staan er „met gedogen", zoals de officiële term luidt. Die term houdt in, dat het polderbe stuur of waterschapsbestuur zo'n huis „door de vingers ziet", maar dat er nooit aan mag worden verbouwd of uitgebreid en dat bij voorbeeld bij dijkherstel of dijkverhoging de grond schoon, d.w.z. vrij van bebouwing, moet worden opgeleverd. Sloopkosten voor rekening van de eigenaar. Wordt een dergelijk huisje onbewoonbaar verklaard, dan is sloop de enige moge lijkheid. Wethouder van Onderwijs D. Tege laar van Spijkenisse: „Wij moeten nu een nauwkeurig antecedentenonder zoek naar deze onderwijzer instellen en dat zal heel moeilijk zijn. Mensen in een dergelijke functie worden pas aangesteld na nauwkeurige informa ties onzerzijds en na confrontatie met een groep landgenoten. Inder tijd gingen het ministerie van onder wijs en de vertegenwoordigers van de Turkse regering met de benoe ming akkoord en ook de Turkse ge meenschap in Spijkenisse heeft na eqn confrontatie deze leerkracht Ier qnig voorbehoud aanvaard." louder A. G. Kloots van Js in Vlaardingen zit met de zelfde problemen. Onderwijsinspec- teur J. Wijlaars in Vlaardingen: „De zaak heeft ons wat overvallen, wij hebben de situatie in bespreking. Er zal heel voorzichtig moeten worden gehandeld." Blijft de vraag, hoe het mogelijk is, dat bij een dergelijke zorgvuldige selectie er toch mensen met hoogst ongewenste politieke inzichten en hoogst ongewenste inzichten over de manier waarop deze politieke doelstellingen moeten worden ver wezenlijkt op dergelijke plaatsen kunnen worden benoemd. symbool inneemt in de Turkse en gehele oosterse denkwereld, hoe hoog men in het oosten opziet tegen iemand, die met de „ere-naam" Wolf wordt aangeduid en hoe fragmenta risch, gekleurd om niet te zeggen „gecensureerd" het nieuws is, dat Turken in ons land via hun eigen Turkse kranten krijgen voorgezet. Grote aantallen Turken zijn aange wezen op dit nieuws, omdat zij een westerse taal te weinig beheersen om westerse Nederlandse kranten te kunnen lezen of een westerse be lichting van het nieuws via radio of televisie te kunnen begrijpen. In het oosten zijn de gevoelens, wel ke het symbool „wolf" oproept, vol strekt in tegenstelling met de onze. Voor ons is de wolf de verpersoonlij king van het kwaad. Dat begint al in onze jeugd met „Roodkapje" en de „Wolf en de zeven geitjes". Voor ou deren is er een enorme hoeveelheid literatuur, vooral uit Midden-Europa waar de wolf nog voorkomt, met dit dier als slechtaard. Wellicht is de basis van dit beeld te vinden in de Keltische en Germaanse religie. Het was in ieder geval niet het oorspron kelijke beeld: voor de pre-historische mens was de wolf de onmisbare vriend en helper. Hij fokte er de hond uit. zijn uiteindelijk zelfs verantwoorde- lijk voor het „ragnarok", de opstand van de onderwereld, die leidde tot de ondergang van hemel en aarde, tot uiteindelijk Balder voor herstel en wedergeboorte zorgt. De wolven van Loki voltrekken dit „ragnarok" vuurspuwend, verscheurend en ver slindend. In dit alles een uitbeelding van de seizoenen: herst, winter, en wedergeboorte in de lente. Een stuk je van dat Keltische en Germaanse denken heeft zich bij ons rond de wolf tot nu toe weten te handhaven. De meesten onzer ervaren bij het begrip „wolf" zeer ten onrechte, want het is jammer van dit prachti ge dier gevoelens van afkeer. Büyük ve güplü Milliyetgi Türkiye Türk l??isi ve Mühendisinin emegi ile kurulacaktir. Ülkümüz Milletimizi mutlu, Devletimizi güplü kil- maktir YAZI5MA ADRESl Poubui 260£6 Rotterdom HOLLAND* Het briefhoofd van de Grijze Wolven. De vertaling luidt: „Vereniging van Nationalistische Turkse Arbeiders. Een groot en sterk nationalistisch Turkije zal tot stand komen dank zij de Turkse arbeiders en ingenieurs. Ons ideaal zal onze mensen gelukkig maken en onze staat sterk. Algemeen adres: Postbus 26086, Rotterdam-Holland." Onderaan het briefpapier is als „voetregel" gedrukt: „wij zijn Turk tot de Berg Gods, wij zijn Moslim tot de Berg Hira." Links op het briefhood het symbool: de grijze wolf. die zijn volgelingen naar de raadsrots roept, op de achtergrond een rokende fabriek en de halve maan met ster van de Islam, het geheel opgenomen in een tandwielkrans. Tanri Dagi kadar Türk. Hira Da§i kadar Müslümaniz. Helper Mythologie Diersymbool Dit is wellicht te begrijpen, als men beseft welke plaats de wolf als dier- In de Germaanse mythologie is de wolf de dienaar van Loki. de sluwe en bedrieglijke god van de onderwe reld en het vuur. Loki en zijn wolven Van een verslaggever UTRECHT Evenals gedeputeerde staten van Utrecht is ook het college van burgemeester en wethouders van de domstad voorstander van een nieuw academisch ziekenhuis van kleinere omvang, dat wil zeggen 860 bedden. Het gemeentebestuur vindt, dat het college voor ziekenhuisvoorzieningen onvoldoende argu menten op tafel heeft gebracht om een overschrijding van deze omvang met tweehonderd bedden te rechtvaardigen. gezondheidszorgvoorzieningen in al le opzichten een bijzondere plaats zou moeten innemen. Het gemeente bestuur is het daarom eens met pro vinciale staten, dat moet worden ge streefd naar een evenredige sprei ding van taken en functies van de grote ziekenhuizen in de streek, met inbegrip van het academisch zieken huis. Wat betreft het hartcentrum heeft het college voor ziekenhuisvoorzie ningen geschreven, dat de bouw van een nieuw hartcentrum bij het nieu we AZU overbodig is, Eén hartcen trum bij het Antonius-ziekenhuis acht het college voldoende. B. en W. van Utrecht zijn wat dit betreft iets minder radicaal. In het oosten, dat buiten het Kel tische en Germaanse denken bleef, is dat volkomen anders. Hier bleef de wolf degene, die hij sedert pre historische tijden was: de helper en vriend van de mens. Sterker: als wilde voorvader van de hond kreeg hij diens ideaalbeeld. De wolf werd symbool van trouw, moed, kracht en loyaliteit. De oosterling, die dichter bij de natuur leeft dan wij en vaak verrassend goed waarneemt wat er in die natuur gebeurt, weet dat een troep wolven doorgaans als eenheid opereert met als leider de „grijze wolf", de krachtigste, moedigste, trouwste en verstandigste van de troep. Zijn wolvin neemt aan die leiding deel. Er is tussen wolvenpaar en jongen een heel sterke band, ook als de jongen volwassen worden. Zo werd in het oosten de wolvin boven dien nog het symbool van alles offe rende liefde en zorg, een mild schen kend krachtcentrum voor de jonge ren, met een moed en trouw welke die van de wolf ten minste evenaart. De oosterling denkt niet abstract zoals de westerling, hij heeft beel den nodig om begrippen duidelijk te maken. In het dagelijke leven, de taal op straat en in huis, is de wolf gemeengoed geworden. Er zijn on telbare oosterse verhalen over de wolf en degene, die het hele oosterse wolf-beeld prachtig heeft overge bracht in een westerse taal is Rud- yard Kipling geweest met zijn „Jungle Books", daarin vooral de „Mowgli Stories". In het oosten heeft verder het geven van een naam een grotere betekenis dan bij ons. Met de naam geeft men een jonggeborenen Iets mee. een wens omtrent kracht, moed, liefde of andere eigenschappen. Zev De naam „Wolf" als joodse familie naam is overbekend. Honderden Joodse jongens heten met hun voor naam Zev, het Hebreeuwse woord voor wolf. In het Arabisch en in enige andere oosterse talen Is dit het woord voor wolf, de vrouwelijke vorm is divah of dibah. De keizerin van Iran heet F ar ah Dibah. Farah de Wolvin. Wij kennen in de wereld van toneel, opera of film het woord diva. Er Is tussen alle westerse wolyen- gruwelverhalen één legende, die iets van de oosterse denkwijze toont: die van de stichting van Rome door de tweeling Romulus en Remus, -ge zoogd en opgevoed door een wolvin. Wat ons aantoont dat de oorsprong van deze legende niet westers maar oosters is. Tegen deze achtergrond is het te begrijpen hoe moeilijk het is. de ongeletterde in een voor hen vreemd land aanwezige Turkse arbeiders duidelijk te maken wat hun „Grijze Wolven" in wezen zijn: een nationa listische groepering die niet terug schrikt voor terreur, die in hun va derland over grote macht beschikt en die een strak fascistisch einddoel voor ogen heeft. De door een in alle opzichten gelijk gerichte Turkse pers voorgelichte Turk vraagt zich af waarmee wij ons bemoeien als wij tegen zijn „Grijze Wolven" willen optreden. Ook het symbool, dat de „Grijze Wolven in hun briefhoofd gebruiken (de tandwielkrans met daarin de wolf die zijn makkers bijeenroept tegen de achtergrond van een rokende fa briek en de halve maan met ster van de Islam) is hem vertrouwder dan onze weerzin daartegen en de Turkse arbeider in ons land, die niet door dit verwarrend en perfide gebruik van deze hem vertrouwde symbolen kan heenkijken, zal zich bij iedere actie tegen de „Grijze Wol ven" opstellen tegen de actievoer ders, die er in zijn ogen niets van begrijpen. Van de grote politieke moeilijkheden rond de „Grijze Wol ven" in zijn vaderland weet de Turk in ons land niets: via zijn pers be reikt hem daarover niets. Dat maakt het optreden van westerse Neder landse actiegroepen en instanties tegen de „Grijze Wolven", die nu, zoals uit hun briefhoofd blijkt, open lijk hun hoofdkwartier naar Rotter dam hebben overgebracht, zo moei lijk. Eigen organisaties Acties kunnen, aldus mensen die in nauw contact met de Turkse arbei ders in ons land staan, slechts met succes worden gedaan door Turken in de eigen organisaties, gerugge- steund door Nederlanders. Die Tur ken moeten een westerse taal zo goed beheersen dat zij op de hoogte zijn van hetgeen er „thuis" gebeurt. Alleen dergelijke Turken kunnen de vanzelfsprekendheid doorbreken, waarmee de „Grijze Wolven" open lijk hun naam en symbolen gebrui ken. Die naam en symbolen zijn immers, gezien de inzichten van de Turken, de beste dekmantel en zijn logisch en consequent. Dat past in de hele consequente denkwijze in het oosten. Want de oosterling denkt veel meer in zwart-wit- begrippen dan wij. Uit het oosten stamt de term: „de vloek van het genuanceerd denken". Waarbij er één ding opvalt: de „Grij ze Wolven" hebben hun naam niet verworven, maar deze zichzelf aan gemeten. Dat zal een ontwikkelde Turk te denken geven. STOCKHOLM (UPI) - De Zweedse regering van Thorbjörn FSlldin. die tijdens de jongste verkiezingscam pagne een fel tegenstander was van de ontwikkeling van kernenergie in Zweden is volledig om. In een „voor- waarden-wetsontwerp" is het groe ne licht gegeven voor de produktie van kernenergie. Het werk van de vijf bestaande centrales wordt goedgekeurd, een zesde mag binnenkort in bedrijf worden gesteld en het bouwen van vier andere mag worden voortgezet. Wat er gebeurt met drie centrales, die in 1985 in bedrijf zouden komen, is nog onzeker. De regering-FSlldin stelt zich garant voor leningen voor de centrales in aanbouw maar heeft de verantwoor delijkheid voor het verwerken van het radioactieve afval overgedragen aan de staatsraad voor energie, die een geheel of meerderheidsbelang heeft in de kerncentrales. Van een verslaggever VLISSINGEN De 49-jarige Vlis singse kelner F. van de K. heeft bekend, dat hij de 44-jarige bin nenschipper Cornells Jacobs heeft doodgeschoten. De drie andere ver dachten in deze zaak blijven in voor lopige hechtenis, omdat uit de ver klaring van Van de K. is gebleken, dat de rol van deze drie verdachten zeer groot is geweest bij deze moordzaak. Volgens de politie zou de schipper gedood zijn op verzoek van zijn echtgenote die speciaal voor dit doel het moordwapen door de zoon in België liet aanschaffen. Van een verslaggever RIJSWIJK - De NOB- wegtransport heeft alle Nederlandse transportondernemers, die op Iran rijden, de suggestie gedaan de op de terugweg vaak lege vrachtwagen combinaties ter beschikking te stel len voor de hulpverlening in het door een aardbeving geteisterde Oost-Turkije. Het gaat orq het aan bieden van transportmogelijkheid van de in het rampgebied gelegen vliegvelden naar de plaatsen waar hulpgoederen moeten worden ge bracht. Van een verslaggever ROTTERDAM Leerlingen pro beren steeds meer schooltypen die eigenlijk te moeilijk voor hen zijn. Dit maakt staatssecretaris drs K. de Jong.Ozn. op uit de enorme stij ging van het aantal leerlingen dat zonder diploma de school verlaat, met name bij het gymnasium, athe neum, havo en mavo. Hij zei dit op de vergadering van de mavo-sectie van de Nederlandse vereniging van schooldecanen. De problemen spelen volgens hem in mindere mate in het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Uit de cijfers leidt hij af. dat het probleem van de te moeilijke school vooral het mavo betreft, waarbij hij wees op het afnemend aantal leerlingen bij het lager beroepsonderwijs. Utrecht veroordeelt pamflet Volksunie UTRECHT De gemeenteraad van Utrecht heeft zijn verontwaardiging en afschuw uitgesproken over dq inhoud van pamfletten, die vorige maand in de Utrechtse wijk Over- vecht zijn verspreid door de Volksu nie. De raad zegt, dat het vlugschrift beledigend is voor Surinamers en buitenlandse werknemers en daar door een belediging is voor de hele bevolking. Alcoholwet: door velen aanvaard, door velen genegeerd Van een verslaggever B. en W. schrijven dit in een open brief aan de regering, die binnenkort een beslissing moet nemen over het nieuw te bouwen academisch zieken huis. Het college voor ziekenhuis voorzieningen, dat overigens zelf de minimumnorm van 860 bedden voor academische ziekenhuizen heeft op gesteld, heeft voor het nieuwe AZU een aantal van 1060 bedden ge noemd. De rijksuniversiteit in Utrecht gaat uit van 1040 bedden, die noodzakelijk zouden zijn voor onderwijs, onderzoek en specialisa ties. Volgens het Utrechtse gemeentebe stuur staat het niet onomstotelijk vast. dat een academisch ziekenhuis binnen het totaal van ziekenhuis- UTRECHT - Van de Nederlandse automobilisten die drinken (bijna tachtig procent van alle autorijders) acht 25 procent zich nog goed in staat veilig aan het verkeer deel te nemen na het gébruik van drie of vier glazen sterke drank. Maar liefst 31 procent vindt dat ze nog best verantwoord kunnen rijden met vijf of meer glazen op. Tegelijkertijd is 95 procent van de automobilisten voorstander van de ..1 novemberwet". Vorig jaar was dat nog 88 procent. Dit blijkt uit een enquête van het instituut voor sociaal wetenschappelijk en economisch onderzoek in opdracht van Veilig Verkeer Nederland. Er werden bijna zevenhonderd mannelijke automo bilisten ondervraagd. De steekproef is representatief, aldus Veilig Verkeer. Veilig Verkeer is teleurgesteld over de resultaten. Zij begint daarom de ze maand maar weer eens met een grootscheepse voorlichtingscam pagne, die onder meer bestaat uit advertenties, televisie- en radio spots en diaprojectie in vijfhonderd postkantoren. Verder worden er 500.000 wenskaarten, 20.000 affiches cn 15.000 raambiljetten de wereld ingestuurd. UTRECHT De rechtbank heeft de 32-Jarige M. H. veroordeeld tot drie weken gevangenisstraf met aftrek. Door de straf, die gelijk is aan de duur van het voorarrest, kon H. na de uitspraak onmiddellijk op vrije voeten worden gesteld. De Marok kaan stond terecht, omdat hij op 10 november zijn ex-vriendin onder be dreiging van een mes dwong met hem mee te gaan. H. zei tijdens de rechtzitting, dat hij het stuklopen van hun verhouding met haar wilde uitpraten. Aan het politie-onderzoek na het alarm over de ontvoering kwam ook de Binnen landse Veiligheidsdienst te pas, om dat de ex-vriendin in de keuken van Van een verslaggever ASSEN De recherche van de rijkspolitie in het district Drente heeft de 24-jarige koopman S. H. uit Hoogeveen en de 17-jarige J. W. uit Hardenberg ingerekend. Het twee tal heeft de diefstal van 22 antieke klokken bekend uit woningen her en der in Drente. De gestolen klokken zijn nog niet opgespoord. Ze werden onder andere verkocht op auto markten in Apeldoorn, Utrecht en Stadskanaal. Een rechercheteam van de rijkspolitie in Drente is zes weken met de opsporing van de ver dachten bezig geweest. Te koop wegens auto van do zaak Mercedes 200 O rood 1974 in z g.st l e.a.b. Tel. 015- 121278. DATS UN DEALER AUTOBEDRIJF BROERTJES SASSENHEIM 02522-12921 ^laakjesleritmelhel 1 paleis Soestdijk werkt De rechtbank bepaalde voorts, dat H. nog een voorwaardelijke straf van twee maanden en een week te goed houdt voor het geval hij weer op brute wijze zijn gelijk zou willen halen bij de ex-vriendin. De officier van justitie had vier maanden cel geëist, waarvan drie voorwaardelijk. ipl 0U NOORDWUK - OFFEMWEG 64 0% TELEFOON 01710-10378 ^1 sf>°UWMUUIIIS0LATI£ UK3B #1 THERMOPANE BEGLAZING —ZONWERING (n. mei 10% korting) —ALUMINIUM PUIEN, BAMEN EN DEUREN ook in kleur; speciaal voor renovatie Graag ontvangen wq een vri|t>tyvende prijsopgave voor hel leveren van: Aam. J Plaats Deze bon zenden aan antwoordnummer 33 te Noord wi,k

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 9