i ekstpierement op zijn best: alles licht, maar nooit leeg ifa4e£f\£cw\, Hetdal der Craddocks Radio- en televisieprogramma's Geen Sint WereldvliegraizeDxO alle pri]zen Senegal Ceylon 1370,- Mozart en Mahler op Vara-matinee FERDINAND Max Havelaar krijgt prijs Even puzzelen Omgekomen na explosie in huis RADIO/TV - BINNENLAND TROUW/KWABIET 4 De samenstellers van de programma's voor zondagavond moeten aan geheugenverlies hebben geleden. In elk geval hadden zij vergeten dat ze als kind vol waren van het Sinterklaasfeest met zijn plezierige spanningen en surprises, 's Middags werd een vijf jaar oude musical herhaald, waaraan Sint nauwelijks te pas kwam en in de vooravond, als het grut wat langer mag opblijven, was hij helemaal niet te bekennen. Op het feest van gulheid en goedheid werden de kleintjes wel getrakteerd op middeleeuwse hardhandigheid. een sprekende doch zeer stomme film met Laurel en Hardy, opgesmukt met pikanterietjes en sadistische streken en op het andere net bepaald geen suikerzoet gegooi met menselijke pepemoten In McCloud Koos Postema deed ten minste zijn best van het donderdag opgenomen programma VARA's internationale een verbroederingsfeest te maken. Ongeveer vierhonderd in Rotterdam wonende kinderen van gastarbeiders uit 54 landen, vormden een levendig decor voor een Unicef-actle. Danny Kay kwam even overwippen om deze actie ten bate van watervoorziening op het vroegere Ceylon aan te zwengelen. De meeste wijsheid echter kwam uit de mond van de buitenlandse kinderen. Leerzaam, onder andere voor wat betreft hun indrukken van Nederland en de Nederlanders, maar waarschijnlijk steken zij er meer van op dan wij. Wij zijn nogal hardleers. Schelden doet geen zeer. zeggen we laconiek. Wanneer Je evenwel als buitenlands kind door een stel Rotterdamse ketelbinken voor ..teringlijder" wordt uitgemaakt, doe het wel degelijk pijn. vooral als je het gevoel hebt dat ze met je op de vuist willen. Als buitenstaand Joch duurt het dan wel even voor Je door Ton Hydra erachter komt. dat je in Rotterdam het vlugst vrienden maakt wanneer je laat zien dat Je ook haar op je tanden hebt. De uit 1939 stammende western Dodge City. door de AVRO zaterdagavond op het scherm gebracht, was het aankijken nog wel waard. Zekerde tumulteuze knokpartijen in de saloon leken weerstand te kunnen bieden aan de filrpische tand des tijds. Maar opnieuw heeft het mij mateloos verbaasd dat Errol Flynn als zoetsappig bleekgezicht zoveel vrouwen door de knieèn heeft doen gaan. Een snor moest destijds goedmaken wat hij aan mannelijke expressie tekort kwam. Camille. een aflevering uit de Franse serie Vluchtroute, wekte sterk de indruk een authentiek verhaal te zijn. Dit schrijf ik vooral op rekening van titelrolverstolkster Etienne Bierry. Bijzonder levensecht verbeeldde zij het „toen en nu". Minder levensecht waren de acteurs die leden van de Gestapo moesten voorstellen. Dat tuig was in werkelijkheid meer geslepen en hardhandiger. Hans Knoop, redacteur van Accent, heeft in Hier en Nu zichtbaar gekwetst zich uitgelaten over wat hij noemde de „belachelijke voorstelling van zaken" die uit katholieke hoek van het CDA is gegeven over zijn rol in de zaak-Menten. Hij troost zich met de gedachte dat zoiets ook Wiesen thai is overkomen. Deze vanuit Oostenrijk opererende speurder, zei ervan overtuigd te zijn dat nationaal-socialisten bij de vlucht van Menten zijn betrokken. OBELIX CO door Ber Huising Cabaret Tekstpierement kreeg vrijdagavond in Amstelveens Culturele Centrum open doekje na open doekje en een lang, verheugd, slotapplaus voor het nieuwe programma Wacht U Voor De Hond. Terecht. Elk nummer zit. of staat, hoe je het noemen wilt. Er is niets bij waarvan je denkt dat hoefde niet. Er is een. zorgvuldig opgebouwde, afwisseling. Van leuke onzin, speelse dingetjes, parodie, nostalgie, angst, politiek, wrange satire en een beetje ontroe ring In liedjes, samenzang, confe rences. dialogen, dansjes. Alles licht, maar nooit leeg. alles vlot. levendig, en uiterst verzorgd gebracht, en een voudig maar treffend neergezet. Heel goed cabaret dus. Tekstpiere ment op zijn best. Het begint dan wel met een ope ningsliedje over bang zijn dat het niet zal gaan. en dat zal er wel in blijven, maar er is geen reden voor die angst. Jos Brink die alle teksten schreef petje af deed dat geestig «er wordt veel gelachen» cn doordacht. Hij babbelt over hebbelijkheden van mi nisters en hun bezigheden, hij ver telt kostelijk van een stokoude ar beider in een verzorgingstehuis; hij zet. in Paulus ide pilkabouter» een mooie, witgeklede paus neer in zijn Scène uit „Wacht u voor de hond!" V.l.n.r. Guuske Kotte, Jos Brink, Frank Sanders en Lucie de Lange. speciaal In hel serviceprogramma van de AVRO gaal het o.a. over de indeling van huiskamers, wanddecoraties en planten. Ned. 1/19.05 Na de Onedin Lijn (20.25) volgt de rubriek van de Om budsman. Ned. 2/21.15 Frits Suer cn Barbro Thuncr maakten een documentaire over de Olympische Spelen voor gehandicapten in Toronto. Ned. 1/21.59 Actualiteiten worden van commentaar voorzien in Ach ter het Nieuws. N'ed. 2/22.05 Op het eerste Duitse net be gint een serie over ge denkwaardige plaatsen in de historie, liet schouwtoneel wordt geopend met een film over de in dc dertiende eeuw gebouwde Weense Hofburg. Duitsl. 1/21.45 De actrice Sara llcyblom (84) is te gast bij Karei Prior. Ililv. 1/08.45 Thema voor Plein Publiek is ..de huisarts als vertrou wensman". Ililv. 2 09.00 Een avond in 'I Hoog Ie l'trecht is gewijd aan toneel, muziek, proza en poëzie uit het Rusland van de jaren twintig. Hilv. 2/20.05 anti-anticonceptie-nummer, en laat Godfried Bomans vanuit de hemel nog eens ironisch naar beneden kijken. Frank Sanders, de leider en regis seur. die niet rust voordat alles loopt en eruit ziet zoals dat moet. is in Blij Dat Ik Rij een komische kankeraar achter het stuur, en doet een mal liedje over een homosexuele kikker die zijn soort niet voor uitsterven wil behoeden. Samen zijn ze enig in een humoristisch gesprek over (jeug- diangsten, als variéténummer dat maar Pret en Rekkeketet brengt als of er geen ellende is in de wereld, en haast ontroerend in een liedje. Sane ring. over afbraak van oude buurten en herinneringen. Guuske Kotte babbelt nagellakkend grappig over wonen In een flatge bouw. Nederhof 2438. en doet. prach tig ingehoifden. net niet sentimen teel of te wrang, een liedje van een vrouw waarvan een borst werd afge zet Samen met Lucie de Lange zet ze martelingen in Chili schrijnend af tegen de lectuur van damesbladen hier. Lucie, de debuterende Jongste, kreeg nog geen solo. maar zij past in het geheel. En het ensemblewerk is weer voort reffelijk. Goed van beweging en bij zonder muzikaal. Dat komt dan weer door Henk Bokkinga. die de muziek maakte, instudeerde, en aan de pia no duidelijk aanwezig is. Het sterkste staaltje van het perfecte sa- menzingen is het volslagen nonsens liedje Jeuk in de Buik. De onnozele rijmpjes uit een Poëzie Album wer den een aardig zang- en dansspel letje. Een oud lied. Kom Vrienden in den Ronde ging nu over een al te oude werkeloze, en dat van de Drie Schuintamboers werd anti-oorlog. Milieubederf en smeergelden waren ook onderwerpen van ensemblenum mers. en in Vingerkommetje Schijfje Citroen werd een kostelijke parodie gegeven op de televisieseries over de betere standen van weleer. Er was nog meer, en van alles hebben wij genoten. vanaf Amsterdam 8 daagse reis m' 9 daa9se re,s AMSTERDAM De film Max Havc- laar van Fons Rademakers heeft een onderscheiding gekregen op het vijfe filmfestival in de fraansc hoofdstad Teheran. De jury kende de film van Fons Rademakers een gouden plak toe. RADIO VANDAAG HILVERSUM t «298 m rn FM-kanalen): 'I HOS 7 "0 Nieuw» 7 02 (S) Rustig bijko- men 7 jn Nieuw* 7 4t Aktua-ochtendeditie i' Nieuw - «36 Gymnastiek voor dc 1 .ui v rouw 8 45 (S> Kom er maar eens bij VI. n-kf murirk en gesprek 10 00 (S) Sphinx programma vuor haar er» hem in .10 nieuws, 10 33-10 45 Kaboutertijd I R.V U II 40 Wel/ijn. wel rijn' hoe kun nen we letterlijk cn figuurlijk gerond blij den in onze maatschappij (I). VPRO 12 00 Pm Ponskaart Presenteert showpro gramma over het kantoorleven 12.26 Mede delingen ibi land cn tuinbouw 12 30 Nieuws IZ4I Put Ponskaart Presen teert (vervolg». 13 30 (St De wereld van mu.-ick en geluid op zijn kop of andersom 15 00 Permanent Wave programma voor de vrouw 16 00 Nieuws 15 33 (St Nova Z. mbla EO 16 IS (Si De EO deae week. 16 JU iSi Licht en uitzicht geestelijke liede ren 17 05 (S' Eigen wijs kleuterprogram ma OVERHEIDSVOORLICHTING 17 20 Mu -j up d< Ni derlandse- Antillen EO 17 30 Nieuw» 17 32 (Si Klankbord I800IS) Daar waar de molenslaan muzikale mndreu doof Nederland P P II lOUit/rn- du. van de CHL' EO 18 30 Nieuw» 1141 Si De grote opdracht evangelisatie, zen- ding n chru'i lijkc hulpverlening l9 00<Si Rur.duit muzikaal en informatie f program ma vm>r jongen n l'r 40 iSl De Bijbei open t>l]hel»lutlK 20 OOtS» Ga er en» voor /itlen ..nlm.ieling-programm a NOS 21JO iSl O» baal Kunstbezit 21 40 Voor I slechtzienden 21 55 Tarabu informatie en verzoekplaten voor Antillianen 22 25 BOND ZONDER NAAM 72 30 Nieuw NCRV 22 40 (S) Hier en nu VOO* 22 55 (S> Muziek en informatie 23 55-24 00 Nieuw .- HILVERSUM II 1402 ia et» FM-kanalent. NCRV 7 00 Nieuws 7 II Ochtendgymnas turk 7 20 Vandaag maandag. 8 30 Het levende woord 8 35 Te Deum Laudamus gewijde muziek 9 00 Plein Publiek, met om 9 35 Waterstanden II 00 Nieuws 11.03 Plein muziek 12 00 Het nuttigen van etenswaren is toegestaan lunchprogramma 13 00 Nieuws 13-11 Hier en nu. met aansluitend Kunst- en vliegwerk. 13 30Onder schooltijd NOS: 14 30 Boeren bont 14 50 Den Haag doze week 15 00 Kijk op buitenland NCRV 15 30 NCRV-Leerhuis leesoefeningen in de Bijbel 15 42 Een goed kwartier 16 00 Nieuws- 16.03 Rozegcur en prikkeldraad gevarieerd programma 1755 Mededelin gen 18 00 Nieuw* 18 ll(S) Hier en nu met aansluitend Makro de sociaal- economische rubrie* 18 40 (S) Muziek in vrije tijd 1900 PP Uitzending van de Katholieke Volks Partij NCRV 19.10 Mu ziek in vrije tijd (vervolg). 19 45 (S) Met uw instemming lied van de week 20 00 Nieuws 20 05 (Si Leningrad december 1928. klankbeeld NOS 23 00 (S> Met het oog op morgen I2J U5 ActualiU iU-noverzicht. 23 20 Den Haag vandaag. 23 52 Even ontspannen voor het slapen gaan l 23 55-24 00 HILVERSUM III (445 m en FM-kanalen» KRO 7 02 (S) Dne op je boterham AVRO •t 03 (Si Pep-op-drn- n Goed begin 10 03 iS'Ml Arbeidsvitaminen 1103 Radiojour naai M flfi (Si Poslbu» 700. Drie draait op verzoek. 12.03 (S> Drie tussen de middag: Joost mag niet eten 14 03 Radiojournaal 14.06 (S) Pop-Kontakt I De Hilvisser 15.03 (S) Popkontakt II: muziek met Meta. 16 03 (S> De Hiimeester Met o a de telefoon-top-5 (17 03-17 06 Radiojournaal) NOS 18 03 De valcaturebank 18.10 (S) NOS-maal met Joost den Draayer AVRO. 19 02 Let's twist again. 20.02 Radiojournaal. 20 05 (S) Su perclean Dreammaehine. 21 02 (S) Dc Nege n-uur-jazz-show 22 02 Radiojournaal. 22 05 (S) Blues, ballads beat. 23.02 (S) Candle lightshow (0.02-0.05 Radiojournaal) VARA 1 02 tS) Willem van Beusekom 2 02 tS) Help' Voor w erkers in de verzorgende en de ver plegende beroepen. 4 02 (S) De rode dage raad (voor nachtwerkers) 5.02-7 00 (D) Truck. programma voor vrachtwa genchauffeurs TV VANDAAG NEOERLANOI 10.45 (fled K) NOS/NOT: 18.15 TELEAC De grenzen van het heelal 18.4$ NOS deBereboot 18 55 Journaal 19 05 AVRO s 3*20 mmuien gevanee'd 20 05 Superstars sportprogramma 21.05 Mash. tv-sene 21.35 NOS: Journaal 21.50 AVRO: Omdat flt toevallig meen rolstoel zit. programma rond de Olympische spelen voor gehandicapten 22.40 SYMBIOSE 22.45 NOS: Journaal NEOERLANO II NOS: TV-informatievoor Surinaamse Nederlanders 18.SS NOS: Journaal 19.05 VARA: Wonderland, programma over popmuziek 19.30 Harry zoekt werk m Canada 20 00 NOS: Journaal 20.25 De Onedm Une. tv-sene VARA 21 15 VARA-Ombudsman 21.40 Volgende patieni komeche tv-sene 22.05 Achter Z»et nteuws 22.55 Oc Vrne Gedachte 23 10 NOS Journaal EN NOU HEB IK ER GENOEG VAN! ALG IE- MANP EEN HARING KAN PRAGEN, KAN H/J OOK EEN MENHIR PRAGEN.' door Jac. Kort AMSTERDAM Niettegenstaande de sinterklaasdrukte had de Vara zaterdag een vol huis voor haar ma tinee. Geen wonder, het Concertge bouworkest speelde onder leiding van Bernard Haitink een Mozart- Mahlerprogramma. Het blijkt dus. dat het publiek al zijn besognes op zij zet. als het werkelijk iets wil horen. Het grootste deel van het program ma bestond uit de Vierde symfonie van Gustav Mahler, waarin de com ponist het hemelse leven uitbeeldt. In dit werk geen strijd en worsteling zoals in veel van zijn overige symfo nieën; zelfs de dood speelt een vrien delijk. verlokkend wijsje. Haitink gaf met zijn orkest een prachtig gave vertolking van deze wondermooie muziek. Alle finesses waren schitterend verzorgd, ieder solotrekje kwam tot zijn recht en de ensembles klonken volmaakt afge wogen. Het was met het oog daarop zeer te betreuren, dat men voor de sopraan solo in het vierde deel een zangeres had aangetrokken, die niet geheel voor haar taak berekend was. De Poolse Teresa Zylis-Gara bleek noch over het volume, noch over expressiviteit van voordracht te be schikken. die voor deze partij is ver eist. Dat was min of meer reeds te verwachten. Ook in de beide con certaria's van Mozart, die zij voor de pauze zong, overtuigde haar zang niet. Vooral niet op het punt van genuanceerdheid. Haitink opende het concert met de Symfonie in D groot, KV 202 van Mozart, die on langs in première ging. Een echte aanwinst voor het repertoire, die een fraaie, tintelende uitvoering kreeg. SMIDJE VERHOLEN 62: Na enkele minuutjes vliegen met een vaart van minstens duizend kilo meter per uur, zei Gerben Zonder van: „Kijk, brigadier daar bene den ons ligt de grote grensplaats Zevenburgen, die zo beroemd is om zijn parken en bossen. Daar is die Karei Kleuntjes dus over de grens gegaan gisterennacht. Een fraaie ge schiedenis, dat moet ik zeggen. Ik houd zelf ook erg van voetbal en ik zeg altijd maar: die Karei Kleuntjes. zo'n speler, hè!" Gerben maakte daarbij het bekende pilotengebaar van duimpje op. en zoals ledereen vermoedelijk wel weet. is dat de grootste vorm van waardering, die de ene man de andere kan toedelen. Daar zinken zelfs de hoogste militai re onderscheidingen en ridderorders bij in het niet. Vlieger Zondervan en zijn passagier konden ongehinderd met elkaar praten, want. Gerben's toestel was van de nieuwste snufjes voorzien. Het bevatte zelfs een ge- lulddichte cockpit. Er werd dus héél wat afgepraat, maar toch keek de brave Piet iedere keer op zijn horlo ge Stel je toch niet zo zenuwach tig aan, brigges", lachte Gerben. „Je komt heus niet te laat. hoor! We vliegen nu al boven de uitlopers van de Dolopathriven ik v^eKér je. dat je om half tien/véilig'en~wel op de grond staat in öfe^rbtirg.'ïfaha dat zal de eerste Reecfcitn, dat^ze daar een modern sbtföl,^}' zien. Wat zullen ze opkijképT^die smakkers!" En Gerben Êoriaèn&n had gelijk. Om precies vijf voor half tien kwam het kleine Ottobïtf§se'( vliegveld in zicht en in een grote'- cirkel draaide Gerben er zijn vlieg-0 tuig naar toe. gereed om te landen rv. f:luII.,.,. De eerste prijs ging naar Het Front van Woody Allen, een film over de heksenjacht op communisten in de Verenigde Staten gedurende dc jaren vijftig. 39 De dag tevoren kwam Claire te voet op bezoek, ge kleed in blouse, rok en witte stro hoed. Haar paard had het sprongge- wricht verstuikt, zei ze. Ze vroeg of ze mocht helpen inrichten, nu de meubelen kwamen. Paul vertelde haar dat de vrachtkar ren pas laat in de middag zouden aankomen. Het viel hem in het ge heel niet op hoe ze zes kilometer had kunnen lopen vanaf De Bovenste Vallei naar Shallowford en er op zo'n benauwde hete dag na de lange wan deling zo fris kon uitzien. Toen Paul zei dat ze op Snowdrop, het grijze paard, naar huis mocht rijden keek ze teleurgesteld en vroeg of hij geen zin had ergens in het bos te gaan picknicken, dan konden ze voor de thee thuis zijn en op de vracht wach ten. Pauls been was immers inmid dels alweer zover geheeld dat hij een kleine wandeling kon maken. ..Ik zal mrs Handcock vragen een paar pasteitjes en thee en suiker voor ons in te pakken." zei Paul. „We leggen een vuurtje aan en zet ten thee. net als toen ik in het leger was." Opgewekt liepen ze het pad langs de linkeroever van de rivier langs. Het enige menselijke wezen dat ze on derweg zagen was Hazel Potter, die weer eens in zichzelf liep te praten en te zingen. Ze stond voor een een zame. dikke eik in de wei en keek naar boven, maar merkte er niets van dat ze werd gadegeslagen. Zo waren Paul en Claire ongewild ge tuige van haar geïmproviseerde gezang „Ouwe pruikebol. krakende piepen de ouwe dikzak," zong ze. ..je ben een grijze ouwe knar. maar ik hou van je. ik hou meer van je as van die rooie eike. Jij ben der net zo een as ikke. ze late jou ook links ligge, wat jou?" Op dat moment werd Hazel zich ervan bewust dat er iemand in de buurt moest zijn. want ze nam opeens de benen. Haar vlugge voe ten raakten amper de grond en Paul moest ineens denken aan de kleine zwarte Matabelekinderen uit de kraal, die ook zo hard konden hollen. „Wie is dat?" vroeg hij. „De jongste van de Potters. Ze heet Hazel. De mensen zeggen dat ze niet goed bij haar verstand is." „Dat zou je anders niet zeggen." zei Paul. „Ze is mooi en ze beweegt zich zo sierlijk als een windhond. Gaat ze op school?" Claire vertelde dat het kind wel bij Mary Willoughby ingeschreven stond, maar dat ze niet regelmatig kwam Meer zei ze er niet over, want ze scheen aan iets anders te denken. R. F. Delderfleld „De Boekerij, Baern" Tenslotte kwamen ze bij de vijver met de pagode en gingen daar zitten. Paul was moe geworden doordat hij nog niet aan wandelen gewend was geraakt. Hij was blij dat hij.Claire met een gerust hart takken voor he£ vuur kon laten zoeken. Al spoedig kwam ze met een armvol sprokkel hout terug. Hij keek om zich heen. De lucht was verruld van het ge zoem van vliegen en bijen. De wilde eenden, -waterhoentjes en talingen stoelden tussen het riet. Zwijgend legden Paul en Claire het vuur aan en zetten thee. Daarna gingen ze lui en langzaam zitten eten. Ze vroeg of zijn wond hem veel pijn deed. Hij rolde zijn broekspijp op en liet haar zien waar de kogel uit de Mauser hem had getroffen. Daar op zwegen ze weer. Claire ging ach terover zitten, leunend op haar elle bogen. Ze staarde over het meer. Opeens volgde hij een plotselinge 3 ingeving. Hij leunde voorover en kuste haar op de mond. niet, AR* pervlakklg. maar innig, alsof Ti1j meer van haar wilde. Tot^ijn .ver wondering verweerde zij-^ich niet. maar bleef glimlachend»zei: „Wat zullen we nu hebben; ondeugende pachtheer?" waardoor hij aan het album van George Lovell moest denken, iw- „Zelfs al-zóu je echt een ondeugende pachtheer tegenkomen, dan zou je dat. nog niet aan zijn neus kunnen zien." zei ze. „We hebben er hier jarenlang een gehad." Nieuwsgierig keek hij haar aan. want die opmerking moest bedui den dat de zwakke kant van sir George in de Vallei niet onbekend gebleven was. „In hoeverre kun jij dat weten, Claire?" informeerde hij. ,,0, onze vorige pachtheer kon zijn handen niet thuishouden bij elk meisje van boven de veertien. En zijn zoon Ralph was al niet veel beter. De mensen hier aanvaardden dat als iets heel gewoons, dat kon ook niet anders, zie je. Lui met zo veel geld leven zoals ze willen Vreemd was dat. dacht Paul. de per verse inslag van sir Lovell vond zij blijkbaar niet zo heel erg. Wordt vervolgd Om de cijfers, bij en in de richting van de pijltjes, woorden invullen die betekenen: 1. aardhoogte. 2. wettig, 3. wolkam. 4. gelogen kwaad. 5 bijbels figuur. 6. roken. 7. bestuurder. 8. wilde woud ezel. 9. kustvaartuigje. Oplossing van vorige puzzel 1. inbraak, 2. energie. 3. makreel. 4 kalkoen. 5. entente. 6. rendier. IEMKER KELNER EINDHOVEN - De 23-jarige G Ver berk uit Eindhoven is zaterdaga vond in een ziekenhuis overleden aan de verwondingen die hij enige uren eerder had opgelopen bij een explosie. Samen met een vriend was de man in een huis in zijn woonplaats bezig vloerbedekking te leggen. Daarbij maakten zij gebruik van zeer brandbare lijm, zonder ech ter het vertrek waar zij werkten goed te ventileren. De waakvlam van de kachel was na enige tijd voldoende om het ontstane gas tot ontploffing te brengen, aldus de Eindhovnse politie. De vriend is zwaar gewond in een ziekenhuis op genomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 4