De nobele boeken van Callenbach
I
Vandaag
Betaald Antwoord
roept ook op tot
boycot van ABN
Het leven van Paulus
op de voet gevolgd
Onze adressen
Duitse gereformeerden
blijven (na heftig debat)
anti-racismefonds steunen
Zachte heelmeesters maken
stinkende wonden.
Acties in kerkdienst
verdringen liturgie
VOORBIJGANGERS
WOENSDAG 1 DECEMBER 1976
KERK/BINNENLAND
TROUW/K/VARTET 2
door A. J. Klei
Het is me opgevallen dat in verhalen of liedjes, waarin
een beetje de «ek gestoken wordt met het traditionele
christelijke milieu, altijd de Nobel-reeks van
Callenbach moet opdraven als treffend voorbeeld van
wat christelijke mensen aan lectuur in huis halen 't Is
nooit de VCL-reeks van Kok in Kampen of de
Spiegelserie, nee steevastprtjken in het old
finish inteneur de boeken van de Nobel-reeks.
Ik was van mening, dat dit een mooie vorm van gratis
reclame voor de firma Callenbach inhield Dergelijke
spot zal de verkoop krachtig bevorderen, overpeinsde
ik Immers, een leesgraag christenmens die een
abonnement neemt op de Nobel-reeks. schaft zich niet
zomaar wat boeken aan. doch boeken die in de w ereld
voorwerp van hoon zijn. Welnu, aldus zal iemand die,
laat ik zeggen. ..Jikkemien" ter hand neemt, de
voldoemnggevende gedachte krijgen dat hij door
alleen maar lekker te zitten lezen, dapper voor zijn
overtuiging uitkomt.
Er is me in de loop der jaren nóg iets opgevallen Het is
Nobel-reeks. met de klemtoon op de eerste lettergreep
We geven, zo hebben ze indertijd in Nijkerk
overwogen, geen flodderromannetjes uit. maar nóbele
boeken Vandaar de naam van de reeks Maar heel veel
mensen hadden het over de Nobel-reeks. Ze waren dan
wel niet aan de Nobel-pnjs toegekomen, maar ze
hadden in elk geval Nobel-boeken op de plank staan.
Ik heb me echter deerlijk verkeken op het wèrvend
karakter van de getuigende en snobistische
mogelijkheden van de Nobel-reeks. Een paar jaar
terug moest de reeks opgeheven worden omdat er
onvoldoende abonnees waren, en daarmee verloor de
vaderlandse christenheid het zoveelste stukje van
haar eigenheid
De firma Callenbach probeert het nu met ..losse"
herdrukken van de Nobel-boeken. We kregen
toegestuurd „Geliefde zoon" van Jo van Dorp-Vpma
en „Laat mij maar zwerven" van Fenand van den
Oever, beide romans royaal verlucht met tekeningen
van Anton Pieck iwe laten hierbij twee ervan zien). In
geval van Jo van Dorp verzuimt de uitgever, op de
flap of elders te vermelden dat we met een omstreeks
twintig jaar oud boek van doen hebben. Ik til daar
overigens met zwaar aan. want deze opmerkelijke
roman is doorzijn onderwerp, en ook door de
uitwerking daarvan, nog erg actueel. Het gaat over een
kruidendokter, en over kruidendokters zijn we nog
niet uitgepraat.
Over gratis reclame gesproken, die is royaal gemaakt
voor „Geliefde zoon". Dat gebeurde tijdens het
televisiegesprek van de NCRV met Jo van Dorp. We
moesten geruime tijd tegen een tekening van Anton
Pieck uit haar boek aankijken. Ik dacht argeloos: Jo
moet zeker d'r haar nog even bijkammen. maar toen
dit later toch met zó netjes zat als je kon verwachten,
begreep ik dat ik getuige was geweest van een
Ster achtige activiteit. Over dat interview is in onze
krant destijds al geschreven, maar ik wil nog even
kwijt hoezeer ik genoot van de afdoende manier,
waarop Jo van Dorp afrekende met de oppervlakkige
opgewektheid van bepaalde gelovige ..groepen" (ik
kijk wel uit dat ik hier een naam noem». Ze hield niet
van die luidjes van „Ik ben so blai. blai. blai" gaf ze te
kennen, met een fraaie imitatie van het Amerikaanse
accent en het bijpassend handgeklap. En zo zagen we
maar weer. dat Jo in de grond een goed-gereformeerd
mens is!
Ten gerieve van kerstvieringen tenslotte heeft
Callenbach weer verhalen uit bestaande, oude bundels
bij elkaar gezocht en er een nieuw boek van gemaakt.
Verleden jaar kreeg dit tot titel: „Kerstvertellingen"
en nu ligt „Verhalen voor de kersttijd" voor me (prijs
19 50. twee gulden duurder dan de romans). Veel
vertrouwde namen W. G. van de Hulst. Anne de Vries,
Rie van Rossum. Aart Romijn, Jo
Kalmijn-Spierenburg) en ook hier veel Anton Pieck.
UIT
IKON (3)
AMSTERDAM
Postbus 859
W.oaufstraat '31
Te' 0?0 9'3456
Te»e« 13006
rotterdamvoordrecht
Postbus 948
WestWaak 9 Rotterdam
tei 010 "5588
OEN HAAG/LE«DEN
Postbus 10»
Parkstraat 22 Den Haag
Tel 070-469445
ZVVOUE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus 859. Amsterdam.
BIJ publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Ethisch Reveil (3)
In Trouw van zaterdag 27 november
konden we een verslag lezen van de
weinig verheffende discusgle ten ge
ri formeerde synode over het ge
sprek met ds Koole Verder ook nog
een bericht dat da Zeldenrust met
langer predikant van de geref kerk
in Uden mag zijn omdat hij over
tuigd pacifist ivoorstander van vre
de I is
Is dit nu het alom aangekondigde
„ethisch reveil" of noemt men zoiets
geestelijke terreur?"
Bennekom J. Louwerse-Rrvneveld
Wiesenthal (2)
Ons ministerie van justitie zal geen
verzoek richten tot Simon Wie
senthal om behulpzaam te zijn bij
het opsporen van de oorlogsmisda
diger Pieter Menten. omdat Wie
senthal geen officie Ie opsporings
dienst vertegenwoordigt.
Dit begrijp ik niet. onze minister
Van Agt zei in de Tweede Kamer dat
hij graag zou beschikken over de
gegevens van Wiesenthal en over de
vena die hij nog zou kunnen
verwerven Hebben wij betere Infor
matiebronnen dan Wiesenthal?
Wordt hier een spel gespeeld en mag
Menten niet gevonden worden?
Rotterdam J. Schiercck
Correctie nodig
Mr. O H C. Dijken, advocaat-
generaal zou van de procureur-
generaal mr J. F Hartsuiker
opdracht hebben ontvangen na te
gaan of er een strafvervolging tegen
niemand minder dan prins
Bemhard moet worden Ingesteld.
Mr Dijken „bestudeert" op het
ogenblik de stukken maar kan a
priori al mededelen, dat het hier
beslist niet om schokkende zaken
gaal „Maar." voegt hij eraan toe
„het is beslist niet zo. dat Wij erg
hard aan het studeren zijn"! Waarop
berust dan zijn oordeel ..a priori"?
Ik ben benieuwd of dit de normale
gang van zflken is in Amsterdam en
dat zou misschien een verklaring
kunnen zijn voor twee zaken, die de
laatste tijd ln de belangstelling
staan „Klassejustitie" en de zaak
Menten
Ik meen. dat het voor een hoogge
plaatst iemand bij Justitie geen pas
geeft dergelijke uitspraken te doen.
Als ze verkeerd zijn weergegeven,
dan past een correctie en als dit
Inderdaad zo is gezegd en bedoeld,
past ook een correctie door zijn
opdrachtgever
Zoelerwuude D. de Voogd
Die Burger
belangrijker Is dit niet de Juiste
kerkelijke weg. Tijdens de synode-
Zitting van 1 tot en met 4 november
diende ik een initiatiefvoorstel in
dat tot Inhoud had de vraag om een
nadere verklaring met betrekking
tot de bewuste uitspraak van ds
Koole. Op dit initiatiefvoorstel rea
geerde de synode positief Zodoende
kwam de zaak naar aanleiding van
de gevraagde verklaring 25 novem
ber j 1. aan de orde Pas na het boven
bedoelde initiatiefvoorstel, in het
nummer van 20 november j 1.
schreef ds L. L. van der Vliet te
Hoogeveen in het „Gereformeerd
Kerkblad voor Drente en Overijs
sel" een artikel over deze zaak Het
was ook in dit nummer dat ik een
artikel overnam uit de (gereformeer
de» ..Friese Kerkbode" van het co
mité beleidsombuiging IKON
Den Ham dsa D. H. Burgers
IKON (4)
U bericht; ..Dr D H Sogers uit Den
Ham. die de actie tegen de IKON in
zijn Gereformeerd Kerkblad voor
Drente en Overijssel op gang had
gebrachtDit is niet de juiste
weergave van de gang van zaken
Een actie in een kerkblad, zelfs niet
in een kerkblad dat in grote oplage
in twee provincies wordt gelezen,
bewerkstelligt niet dat een zaak op
de synodale agenda wordt ge
plaatst Bovendien en dat is nog
Een anti-IKON-comité is opgericht.
Het doel van dit comité is een bewe
ging op gang te brengen, die tegen
het beleid van de IKON is gericht Ik
hoop dat de programmamakers van
de IKON zich niet te veel aan dit
comiteetje gelegen laten liggen. De
IKON moet doorgaan op de ingesla
gen weg. Dit laatste schrijf ik. om
dat hun beleidskeuze mij nog enig
vertrouwen geeft in gelovige
mensen.
Amsterdam Gerard Weide
Menten (21)
Alles van deze zaak overziende ga ik
steeds meer de Indruk krijgen dat de
Roomse Kerk. ook hier een lugubere
rol heeft gespeeld en nog speelt
Laat men nu toch eens de bewijzen
van de heer Knoop met tegenbewij
zen tegemoet treden Trouwens dat
de politie door maar invallen in
kloosters te houden, ook in die rich
ting denkt, spreekt boekdelen He
laas zou ook hier Rome. waar kerke
lijke, politieke en wereldlijke macht
altijd met elkaar overhoop liggen,
wel weer eens voor een enorme doof
pot kunnen zorgen of de waarheid
keihard blijven tegenspreken of ge
woon deze waarheid met leugens
beantwoorden
Rotterdam J van Hagen
Soweto
De voorzitster van de Zuldafri-
kaanse studentenorganisatie. Nko-
zasana Dlamlm, zei er waren tij
dens de opstand in Soweto geen
stammentwisten en de Zoeloes die
zich zogenaamd tegen de andere
stammen keerden, waren verklede
leden van de politie Uit Trouw «26
augustus) een kop: Zwarten vechten
onderling in Soweto Alle Neder
landse en buitenlandse persbureaus
geven hetzelfde weer. onderlinge
vechtpartijen tussen de rassen.
Hadden die het allemaal mis'' We
krijgen zo wel een duidelijk beeld
van de voorlichting door de anti-
apartheidsbeweging. waar deze stu
dente te gast was.
Heemstede Mevrouw v. d. Wetering
Binding
De door Trouw in zijn commentaar
van zaterdag 27 november 1976 ge
signaleerde speelruimte die het
dagblad ..Die Burger" uit Kaapstad
tegenover de regeringspolltiek heeft-
verworven, is geen op zichzelf
staand verschijnsel. Een dergelijke
ontwikkeling kan ook in de
Transvaalse pers worden aangewe
zen. De vraag is. of de ontwikkeling
van het dagblad „Die Transvaler"
onder de kritische hoofdredacteur
Willem de Klerk niet een veel funda
mentelere inwerking zal hebben De
Zuidafrikaanse politiek wordt
tenslotte voor een groot deel door
Transvaal (met de meeste zetels in
het parlement) bepaald. Het ver
spreidingsgebied van Die Burger is
daarnaast beperkt. Het is en blijft
een Kaapse krant.
Deze regionale beperking geldt niet
voor de zondagskrant „Rapport",
die in een oplage van meer dan
500.000 verschijnt. De politieke com
mentaren in „Rapport" rechtvaardi
gen mijns inziens de overweging, via
een paginaruil van „Trouw" met
„Rapport tot een beter zicht op de
belangwekkende kritische functie
van de Afrikaanse pers en een acti
vering daarvan te komen
Of misschien toch een paginaruil
met „Die Burger", waarbij de heer
Cillie zijn visie op de politieke toe
komst van Zuid-Afrika gedetail
leerd uit de doeken zou moeten
doen?
Nijmegen Dr. Hans Ester
Wapenindustrie (4)
Even een kort antwoord aan de heer
Dros. In de eerste plaats ben ik
evenals Dros tegen oorlog. Maar ik
denk dat we de oorlog beter voorko
men kunnen met bewapening. In dit
verband denk ik aan het overstro
mingsgevaar dat ons op Texel na
nieuwjaar bedreigde. Toen schreef
iemand in ons plaatselijk blad. dat
we dat gevaar kunnen afwenden
met ons gebed. Ik antwoordde daar
op dat het altijd nog is: „Bid en
werk", want anders gaat het niet. Zo
is het ook met het oorlogsgevaar
"i Noorden. Texel Joh. Daalder
Van Angeren
Naar aanleiding van de humoris
tische overdenking van A. J. Klei
zou ik de volgende opmerkingen
willen maken. Dat dominees en an
dere gewone mensen van een goede
maaltijd houden is een natuurlijke
zaak. In de bijbel wordt vaak ge
schreven over eten en maaltijden.
Ook Jezus was gaarne een disge
noot. Hij dacht evenwel niet alleen
aan zijn eigen maag. Daarom geeft
Hij de goede raad om ook eens arme
en verschopte mensen aan tafel mee
te laten eten. Ook hun tong is im
mers niet van schapenleer. De wijze
man, die het boek Prediker schreef
was ook een fijnproever. Zijn com
mentaar is. dat een vrolijk hart een
gedurige maaltijd is.
De Bilt Goris v. d. Hoeven
Van een onzer verslaggevers f
AMSTERDAM De werkgroep Betaald Antwoord, de Neder
landse steungroep van het programma van de wereldraad van
kerken tot strijd tegen rassenwaan, heeft opgeroepen nu ook de
Algemene Bank Nederland (ABN) te boycotten.
LEER De synode van de evangelisch-gereformeerde kerk in
Noordwest-Duitsland heeft een voorstel afgewezen om de jaar
lijkse subsidie aan het anti-racismefonds van de wereldraad van
kerken te schrappen. Jaarlijks zal de kerk tienduizend mark
blijven bijdragen.
Het bedrag zal echter niet ten laste
mogen komen van de algemene be
groting. die ruim dertig miljoen
mark groot is. maar moet worden
opgebracht door vrijwillige bijdra
gen der kerkleden.
Aan het besluit de subsidie te
handhaven ging een heftige discus
sie vooraf. De strijd concentreerde
zich voornamelijk op de vraag of de
Afrikaanse vrijheidsbewegingen de
fondsen van de wereldraad van ker
ken Inderdaad voor humanitaire
doeleinden gebruiken, waarvoor ze
bedoeld zijn.
Alleen wanneer de vrijwillige bijdra
gen met het vereiste bedrag van
10.000 mark halen, zal het ontbre
kende uit de algemene middelen
worden bijgepast.
De vergadering werd bijgewoond
door zwarte leden van de Zuidafri
kaanse zusterkerk.
De groep had reeds opgeroepen tot
zo n actie tegen de Amro-bank. een
actie die is overgenomen door de
PvdA. de PPR en de PSP. Dat de
ABN aanvankelijk buiten schot
bleef dankte deze bank aan de mede
deling van haar zijde dat zij niet
betrokken was bij leningen aan de
regering van Zuid-Afrika. Uit nadere
correspondentie en een gesprek dat
Betaald Antwoord met de directie
van de ABN heeft gevoerd, blijkt nu
echter dat de ABN een onjuiste voor
stelling van zaken heeft gegeven en
wel degelijk betrokken is geweest bij
wat Betaald Antwoord noemt:
„Steun aan het onderdrukkend min
derheidsregime in Zuid-Alrika ten
koste van de onderdrukte meerder
heid ervan.
Leningen
De Algemene Bank Nederland geeft
zelf toe dat zij in het verleden geld
aan Zuidafrikaanse overheidsinstel
lingen heeft verstrekt. In een ge
sprek dat ds. R. J van der Veen en
enkele andere vertegenwoordigers
van Betaald Antwoord hadden met
dr A Batenburg van de ABN. trok
deze de aanvankelijke verklaringen
van de bank in en gaf hij toe in
dezelfde periode als de Amro-bank
leningen aan Zuid-Afrika te hebben
gegeven.
Betaald Antwoord roept als gevolg
hiervan op tot een boycot tegen bei
de banken. Betaald Antwoord acht
het vertrouwen in zowel het beleid
van de Amro-bank als dat van de
ABN geschonden. De werkgroep
constateert dat geen van beide ban
ken tot nu toe bereid is te erkennen
Het Woord Gods is echter een tweesnijdend zwaard (Hebr 412)
Steun daarom onze .Vereniging tot opbouw en bewaring van het
gereformeerde leven" Abonneer u op ons weekblad „Waarheid en
Eenheid", 18.- per halfjaar. Adres: Boulevard 11, Velp (G.)
een onjuist beleid te hebben ge
voerd. dat neer komt op steun aan de
onderdrukking in Zuid-Afrika.
De werkgroep stelt verder vast dat
beide banken aan hun klanten en
maatschappelijke instellingen het
recht ontzeggen toezeggingen te vra
gen inzake een andere koers, zelfs
voor een extreme situatie als die in
Zuid-Afrika.
Betaald Antwoord geeft daarom de
raad aan cliënten die zekerheid
willen hebben dat het beheer van
hun geld geschiedt op verantwoorde
wijze dat geld niet door de Amro-
bank of de Algemene Bank Neder
land, maar door andere banken te
laten beheren.
Betaald Antwoord vindt dat de Ne
derlandse regering richtlijnen dient
te geven voor financiële transacties
met regimes zoals dat in Zuid-Afrika
en benadrukt de wenselijkheid van
het oprichten van een Postbank, die
via de minister van Financiën zich
over haar beleid aan het parlement
dient te verantwoorden.
AMERSFOORT De sectie ere
dienst van de raad van kerken
maakt zich er zorgen over, dat de
talrijke acties voor goede doelen de
liturgische diensten in het weekein
de dreigen te overspoelen. De acties
worden bepalend voor de liturgie,
constateert de sectie, die van me
ning is. dat daardoor de geregelde
en systematische bijbellezing in de
diensten in het gedrang komt.
De sectie wijst erop. dat het aantal
„speciale zondagen", gewijd aan een
of andere actie, steeds toeneemt.
Met name noemt zij missie en zen
ding. de hulpverlening, de oecume
ne. vredesweek. kerkbalans e.d. Een
aparte moeilijkheid daarbij is. dat
de kerken voor verwante acties ver
schillende data kiezen. Pogingen
van de sectie voor de eredienst om
hierin enige stroomlijning te krij
gen. zijn tot dusver mislukt.
Bij het Nederlands Bijbelgenootschap is een 154 pagina's tellend
boekje uitgekomen, dat „Paulus en de oudste gemeenten" heet
en waarin via een keus uit het Nieuwe Testament het leven van
de apostel Paulus op de voet wordt gevolgd. De prijs van deze
uitgave is 7.50 (het adres van de afdeling uitgeverij van het
Bijbelgenootschap is: postbus 620, Haarlem).
Binding aan de belijdenis spreekt
velen niet meer zo aan Vooreerst is
het niet eenvoudig de hoofdpunten
van de confessie te formuleren. En
die hoofdpunten hebben voor ieder
een ander accent. Tenslotte is de
belijdenis, zoals alles op deze we
reld. aan voortdurende verandering
onderhevig Maar er is iets anders,
waaraan wij als christenen elkaar
kunnen herkennen Dat is de bereid
heid om in het voetspoor van
Jezus bevrijding te brengen, ln
wat voor vorm ook. aan mensen en
wereld Is het niet beter elkaar daar
op aan te spreken'"
Rotterdam J. van den Bert'
Beelden
Die pastoor van Breskens moge dan
menen (Trouw 20 november) dat
..een beeld je niet hoeft al te leiden
van God maar Hem juist dichterbij
kan brengen Verstandiger en voor
zichuger lijkt mi) ons te houden aan
vraag en antwoord 98 uit de Hpidel
bergse Catechismus God wil ons
niet door stomme beelden, maar
door de levende verkondiging Zijns
Woords onderwezen hebben
Ie Exlocrroond J Tipker Km
Hoewel het tweede boek van Lucas
in het Nieuwe Testament bekend
staat als „Handelingen van de apos
telen". schenkt het toch de meeste
aandacht aan het leven en werk van
Paulus. En in de rest van het Nieuwe
Testament zijn meer brieven van de
ze apostel opgenomen dan van al de
andere apostelen bij elkaar Vaak is
er een direct verband tussen de ver
halen over het ontstaan van verschil
lende gemeenten, zoals we die ln
Handelingen aantreffen, en de brie
ven die Paulus later aan die gemeen
ten schrijft. Toch blijken die verban
den met direct uit het Nieuwe Testa
ment, omdat ze daarin gescheiden
van elkaar zijn opgenomen
Er is nu een poging ondernomen om
de Nederlandse lezer in staat te stel
len het leven van Paulus op de voet
te volgen De Groningse meuwtesta
men tic us prof dr A F J Klijn heeft
de berichten in Handelingen en de
bneven bij elkaar geplaatst Telkens
als in Handelingen hel verhaal ver
teld wordt over een gemeente du-
werd gesticht, vinden we als vervolg
meteen de brief of de bneven die
Paulus later aan die gemeente
schreef Omdat die brieven natuur
lijk niet direct na het verhaal uit
Handelingen geschreven werden,
maar vaak pas veel later, kunnen we
uit die brieven opmaken hoe hetzo'n
gemeente later verging Op deze ma
nier krijgt de bijbellezer een nieuwe
kijk op de samenhangen die bij het
lezen van de bijbel anders gemakke
lijk over het hoofd worden gezien.
Onderscheid
Duidelijk wordt typografisch onder
scheid gemaakt tussen de citaten uit
Handelingen, de tekst van de brie
ven van Paulus en de verbindende
en verduidelijkende tekst van prof.
Klijn De eerste is vet gedrukt, de
tweede normaal en de woorden van
prof. Klijn in een kleinere, cursieve
letter
Het Nederlands Bijbelgenootschap
biedt dit pocketboek aan als een
hulpmiddel bij de bijbel dat een
boeiend beeld geeft van het ontstaan
en bestaan van de eerste christenge
meenten De bijbeltekst is ongewij
zigd overgenomen uit het nieuwe
testament in omgangstaal. „Groot
Nieuws voor U".
50 MENSEN
Zojuist heb ik de radio afgezet. Een
dominee probeerde mij aan praten
dat het om „de Here alleen" ging.
Hij legde niet uit wat dat kon bete
kenen en liet meteen een psalm zin
gen die niets met zijn woorden te
maken had. Vandaar dat de radio
uitging. „De Here alleen" liefhebben
kan geen mens opbrengen en hoeft
ook niemand op te brengen, tenzij in
een situatie die ik niemand toewens.
De Here liefhebben is altijd een in
clusieve zaak Daar zijn de mensen
bij. De Heer komt nooit alleen, 't
Eerste wat Hij op aarde doet is men
sen om zich heen halen. En nu ligt
hier naast mij die oproep van ds Van
Hille. die hij plaatste in het
maandblad „De Remonstrant-
Vrijzinnige Hervormden'„Op zoek
naar 50 hoopvolle mensen". De Re
monstranten behoren met de
Doopsgezinden en de Lutheranen en
nog enkele andere totdezg. kleinere
kerken van de Raad van Kerken.
Dat kan discriminerend klinken,
maar slaat alleen maar inogal reken
kundig gedacht) op het aantal leden
en voorgangers. Deze kerken heb
ben het zo mogelijk nog moeilijker
dan de grotere kerken. Ds Van Hille.
die zelf Remonstrant is. zoekt 50
mensen „die in het gareel van het
dagelijks bestaan, bereid zijn voor
iets in te staan „dat hun Heilig is",
te hopen tegen moorddadige feiten
in, lief te hebben ondanks alle
hardvochtigheid". Hij schrijft ver
der: „Het evangelie is van Jezus
Christus of Jezus van Nazareth (zo
als op het kruis stond). Hij is onze
Heer en tegelijk de dienstknecht
50 mensen zoek ik die wat willen
doen met het Evangelie dat braak
ligt in ons leven dat voorbijgaat, als
we ons niet inzetten voor wat van
belang is voor anderen en onszelf. 50
Mensen die opnieuw antwoord kun
nen geven op de vraag wat zij gelo
ven. waar zij op hopen, hoe zij willen
liefhebben 50 Mensen is niet.
veel. Zeker niet voor hen die denken
in toogdagen en hallen vol. Maar 't
kan wel een voorhoede zijn. En we
zouden het wel eens van dergelijke
voorhoeden kunnen moeten heb
ben. Er ligt een troost in zo n vraag
om 50 mensen. De troost van een
lichtend teken in donkere dagen.
Deze tekening van Berf Bouman staat tegenover het titelblad van
„Paulus en de oudste gemeenten".
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Strijen G. Westland te
Scherpenzeel;
Aangenomen: naar Ellecom en De
Steeg (toez.) G W Marchal te
Oosthem-Abbega-Folsg'are; naar
Rotterdam-Overschie H. Onderstal
kand. te Hattem; naar Gan-
gerschvdill (Zwitersland. evange
lische kirche) J. C. H. Jörg a.s. em.
pred. te Apeldoorn.
Bedankt: voor Krimpen a d. Lek M.
van der Linden te Dirksland.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen: te Groningen-Noord M.
H. Sliggers te Alkmaar en Broek óp
Langedijk; te Groningen-Zuid M. K.
Drost te Enschede-Noord.
GEREF. KERKEN VRIJG. (B.V.)
Aangenomen: naar Hardinxveld-
Giessendam A. van de Dussen kand.
te Rotterdam, die bedankte voor
Deventer in comb, met Langeslag en
voor Marknesse.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen: te Doornspijk P van Zon
neveld te Leerdam; te Den Haag-
Zuid B. van Smeden te Amersfoort.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Zwijndrecht J C West-
strate te St Catharines (Canada).
Ds J. Bos
Op 76-jarige leeftijd is overleden de
gereformeerde emeritus-predikant
J. Bos te Houten. Ds Bos werd in
1928 predikant van de gereformeer
de kerk te Monnickendam. Vervol
gens stond hij te Rijssen, te Baam
en te Emmeloord (hij kwam daar in
'46. toen de kerk nog maar net
geïnstitueerd was). Ds Bos ging in
1962 met emeritaat en heeft daarna
nog van 1970 tot 1974 hulpdiensten
verricht ln Utrecht-Zuid, in de wijk
Houten.
Pietgiorgio Pelertini
In de Italiaanse beweging van
„Christenen voor het socialisme"
(CVS) heerst misnoegen omdat de
bisschoppenconferentie Piergiorgio
Pelertini de verdere toegang tot de
theologische studie heeft ontzegd.
Pelertini. lid van het Italiaanse lan
delijke comité van de CVS. die al
een theologische studie volgde,
kreeg te verstaan dat voortzetting
voor hem dit jaar niet meer mogelijk
was. In CVS-kringen wordt erop ge
wezen, dat dit gebeurde daags voor
dat de Italiaanse r k. bisschoppen
conferentie zou bijeenkomen rond
het thema „evangelisering en men
selijke vooruitgang" Volgens de Ita
liaanse CVS is het voorval een uiting
van de restauratie van het r k. ker
kelijke beleid in de lijn van voor het
tweede Vaticaanse concilie ten tijde
van paus Joannes XXIII Vooral de
meerderheid van de Lombardische
bisschoppen zou deze beleidsterug-
buiglng voorstaan Hun verklarin
gen van na de landelijke parlemen
taire verkiezingen van dit jaar in
Italië geven weinig hoop. dat. zij
voor Italiaanse katholieken politie
ke pluriformiteit wensen te aan
vaarden.