Bisschoppen gaan niet in op eis van curie Twee hervormde zendingen: waarom? Synode aanvaardt met verrassend veel tegenstemmers ambtsverklaring K Oud-predikant rechtvaardigt zich zelf in romanvorm Discussie op synode Meisje verongelukt Conferenties m Luthersen doen mee aan racismefonds Gehuwde priester-docenten WOENSDAG 17 NOVEMBER 1976 KERK - BINNENLAND TROUW/KWAR Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN De boodschap is dezelfde maar toch zijn er twee soorten zendingen in de hervormde kerk. Dat komt doordat hun verpakking verschilt. Dit bleek toen de hervormde synode de jaarrapporten van de raad voor de zending en van de gereformeerde zendingsbond (GZB) besprak. Het jaarrapport van de raad voor de zending werd goedgekeurd, dat van' de gereformeerde zendingsbond slechts ter kennis genomen, want zo gaat het in de hervormde kerk. Wat zijn de verschillen tussen de twee soorten zending? Wat zou de raad voor de zending anders doen dan de GZB? Deze vraag werd aan de orde gesteld door dr K. Blei uit Haarlem, die tevens trachtte haar te beantwoorden. Hij meende dat bij de raad voor de zending minder in geld werd gedacht dan bij de GZB. Hij betwijfelde of de GZB bijvoor beeld niet-medisch of niet- theologisch geschoolde zendings mensen zoals antropologen in zijn zendingswerk zou willen opnemen. Hij merkte ook op dat het hem be vreemdde dat de GZB, toen deze besloot een kinderbijbel in het Swa- hili. de taal van Kenia, te vertalen, daarvoor de ouderwetse en achter haalde kinderbijbel van Anne de Vries uitkoos. Bewustzijn Eigen land Onze adressen: AMSTERDAM Poslbus 859 Wibautstraai '31 Tel 020-90456 Tclei 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Poslbus 948 Weslblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEiDEN Poslbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 en bever kijken naar de praktijk, want daar kunnen we elkaar vinden." Praktijk Ds A. de Haan. secretaris binnen land van de raad voor de zending, zei dat het in Oegstgeest niet in de eerste plaats gaat om het geld, maar om het missionair bewustzijn van de plaatselijke gemeente Gelukkig gaat het met het geld niet slecht in de zending. Mede daardoor kon de zending twee honderdduizend gulden voor evan gelisatiewerk ter beschikking stel len. omdat men ln Oestgeest ook doordrongen is van de gedachte dat zending alleen kan functioneren als zending in zes continenten, dus ook in het christelijke werelddeel Europa. De praktijk is echter nog niet steeds zo vreedzaam als ds De Lange wenst. Hij verschoonde zich bijvoor beeld dat hij niet nader over de verschillen met de raad voor de zen ding kon spreken, alleen reeds om dat hij het rapport van de raad niet had ontvangen. Doorgaans worden echter, zo bleek, de rapporten en verslagen van de raad voor de zen ding wel aan de mensen van de GZB gestuurd, maar omgekeerd is dat niet het geval. Zo is de GZB wel vertegenwoordigd in de raad voor de zending maar zit er omgekeerd nie mand van Oegstgeest in het hoofd bestuur van de GZB. Geen probleem Voor dit soort dingen is weinig aan leiding, vooral wanneer men ziet dat de geschillen doorgaans wegvallen, zodra men de vaderlandse bodem achter zich heeft gelaten. Zo herin nerde ds G. Spilt, de voorzitter van de synode (en ook lid van de gerefor meerde bond), dat er geen enkel "•probleem was. toen de secretaris van de bond en enkele vertegen woordigers van de rest van de her vormde kerk onlangs deelnamen aan een conferentie met Indone sische kerken op Zuid-Sulawesi. Ze gingen samen aan het avondmaal. Daarom, zo zei ds Spilt, zou men hier in ons land ook wel wat minder nadruk op de verschillen mogen leggen. De secretaris van de synode, dr R. J. Ds G. Spilt Mooi, vroeg de mensen van de GZB daarop of ze niet een begin konden maken met het afbouwen van de tegenstelling door eens te beginnen elkaar tenminste de verslagen en rapporten te gaan toezenden. Gironummer Ds De Haan meldde dat de raad van de zending steeds ook het gironum mer van GZB vermeldt wanneer er een financiële oproep gedaan moet worden. „Ik neem aan dat de GZB daar ook toe bereid is. maar hij heeft er kennelijk tot nu toe nog niet aan gedacht." Als gezegd, het gaat financieel goed met de zending in de hervormde kerk De GZB had in twee jaar zelfs een reserve gekweekt van 1,4 mil joen gulden. Ds De Lange van de GZB merkte weliswaar op dat deze reserve nodig is voor werk dat men nu nog niet kan beginnen, maar de Soester predikant B. Kloek stelde vast dat geen enkel Nederlands be drijf met een vergelijkbare omvang in de afgelopen jaren zo n aanzienlij ke reserve had kunnen opbouwen. Hij vond het eerder zorgelijk dan bevredigend dat het financieel zo goed gaat. Van der Vaart Smit over de oorlogsjaren door Jan Kuijk Het heeft onmiskenbaar iets tragisch: een oude man van 88 jaar. die een niet zo mooie rol gespeeld heeft in de Nederlandse geschiedenis en die uit vrees voor het negatieve beeld dat hij in de geschiedenis zal nalaten nu nog al zijn tijd en energie aanwendt om koste wat het kost zichzelf te doen gelden bij het schrijven van zijn eigen geschiedenis. Het heeft iets tragisch en het zou zeker het beste zijn er stilzwijgend aan voorbij te gaan als niet de man zelf met zijn hardnekkigheid dat journalistiek gezien onmogelijk maakt. Het gaat om dr H. W. van der Vaart Smit: tot hij in 1936 o.a. op grond van gestoorde onderlinge verhou dingen tussen hem en zijn gemeen te uit het ambt werd gezet, predi kant in de gereformeerde kerken, sedert 1935 geheim lid van de NSB; schrijver van de onderwijs- paragraaf in het NSB-program; se dert 1930 directeur van het Neder lands Christelijk Persbureau waar door hij zijn door bewondering voor Adolf Hitler ingegeven visie op de na 1933 in Duitsland ontsta ne kerkstrijd kon laten doorklin ken in de Nederlandse pers; na 1940 één van de ijverigste handlangers van de Duitsers bij het breidelen van het ANP en ook nog een poosje minister-in-hope in een kabinet dat na de capitulatie in samenwerking met de bezetters (en tegen de wetti ge regering in Londen in) het land de nieuwe nationaal-socialistische orde zou binnen leiden. Van der Vaart Smit na de oorlog voor twintig jaar uitgesloten van alle journalistieke arbeid; de zwaarste straf die de perszuivering kon geven heeft nu zijn visie op de oorlog en de jaren daarvoor neérgelegd in wat hij zelf „een his torische roman" noemt, maar waarvoor „een politieke keuken meiden-roman" een beter aandui ding lijkt. Pseudoniem Het werkje is onder de titel „de Oorlogsgeschiedenis" en onder het pseudoniem mr F. de Walle ver schenen bij het door Van der Vaart Smit zelf gerunde uitgeversbedrijf De Pauw C V. in Amsterdam. Waa rom Van der Vaart Smit zich voor deze apologie van de romanvorm bedient, een vorm die enig talent vereist en die hij ten enemale niet beheerst, is niet duidelijk. Het wijst in elk geval op gebrek aan zelfkennis of misschien heeft hij zich toch nog iets aangetrokken van het verwijt van ds Buskes. die in zijn mémoires Van der Vaart Smit karakteriseerde ais „een deugniet die kon liegen dat het zwart zag." Ds Buskes mag dat weliswaar nooit meer zeggen van de rechter, maar je weet het maar nooit en bij een roman doen de feiten er immers minder aan toe. Fictie en werkelijkheid wie zal die scheiden in een roman? Twijfel Het is dan ook in zo'n verband minder belangrijk of het historisch wel juist is, dat dankzij de „ik" uit deze roman Hitler in 1934 de putsch van Ernst Röhm (bloedig) kon on derdrukken en evenmin of al die gesprekken met bijvoorbeeld Mus- sert juist zijn weergegeven. Maar twijfel aan de documentaire waar de van het geschrift blijft op zijn plaats zeker als je merkt dat de schrijver niet eens kans ziet een paar regels uit een van de be kendste gedichten van Kloos goed te citeren. De bedoeling van het boek van Van der Vaart Smits kijk op die jaren en de hoofdpersonen daarin te laten doordringen. Nu is ongetwijfeld een discussie mogelijk over het beeld dat de tijdgenoten tóen van de eebeurtenissen hadden (een his toricus moet zich dat beeld in elk geval proberen in te leven), maar wat Van der Vaart Smit nu doet is buiten alle perken. Hij stelt het voor of niet tientallen, met onderscheiden talenten begif tigde mensen in binnen- en buiten land al vele jaren bezig zijn die gebeurtenissen uit te kammen en of hij in zijn dooie eentje nu nog eens kan en mag beginnen met zijn voor eens en voor altijd in 1933 gefixeerde kijk op de geschiedenis. Deze man is 88 jaar geworden, maar hij heeft kennelijk niets ge leerd van de overvloed van jaren die hem geschonken zijn. Hitier Hitier poseert hier nog steeds als de held die „met gevaar speelde" en als een „olympische godheid" door de bierkelders en stadions schreed en „de revolutie" (let op het mo dieuze taalgebruik) is nog steeds „geen zondagschoolcursus." De enige troost bij dit alles is, dat het zo slecht en lorrig geschreven en gecomponeerd is, zo zonder eni ge gedaante of heerlijkheid, dat het grootste deel van de oplage zijn bestemming wel zal vinden in de papiermolen. Jammer alleen van de bomen die voor dit papier omge hakt moesten worden. Wie werkelijk belangstellend is naar de figuur van Van der Vaart Smit zij tenslotte van harte verwe zen naar prof. L. de Jongs geschie denis van de oorlogsjaren, dr Ger van Roons boek „Protestants Ne derland en Duitsland 1933-1940" en de mémoires van ds Buskes (want het oordeel van de rechter over die ene zin daaruit heeft alleen juri dische. geen feitelijke betekenis). )EN H ver ee EEN TEKEN iAlm< Helaas weet ik niet meer waar ik gelezen heb. maar het zal u ook onder ogen zijn gekomen: eindi WnrH na twaalf jaar is de desbetrefft ■mDa< oecumenische commissie dan k gekomen met de vaststelling een z.g. oecumenisch Onze Vade ^pct kent de situatie, de katholieken ontsi den een andere versie dan de pro k„ tanten en dat geeft bij gezamenl bijeenkomsten en kerkdiem moeilijkheden wanneer men nl _ei Onze Vader gezamenlijk wil uit* J? J lfpn Maar nu ic Hat IpaH rfan indlre wille: dus ntrifug or keri De zending in het eigen land noemde ds F Nijssen (directeur van kerk en wereld) graag communicatie van het evangelie. Hoewel hij agressieve evangelisatiemethodes, zoals van sommige sectes, afwees, verstond hij onder communicatie van het evan gelie toch wezenlijk hetzelfde als on der zending. Hij had vastgesteld dat er onder de gemeente een groeiende belangstelling is voor deze commu nicatie van het evangelie, want men sen vragen zich steeds vaker al hoe zij het evangelie verstaanbaar kun nen maken voor hun buren, vrienden en kinderen. De grootste hindernis voor de evan gelisatie is het gemeentelid zelf, die het evangelie niet heeft gemaakt tot een stuk van zijn leven van alledag. Bij de communicatie van het evan gelie kan men ook in het binnenland gebruik maken van de ervaring van de zending. Daar heeft men geleerd dat je eerst de taal moet leren en moet leren luisteren, dat woord en daad samenhangen en dat het evan gelie in een bepaalde verhouding staat tot de cultuur. Ds J Vroegindewey uit Emmeloord vond dit spreken over communicatie van het evangelie toch te schraal. Hij voelde er onvoldoende dwang in om de mensen Jezus Christus te laten kennen Hij vroeg om meer duide lijkheid van de verschillen tussen de raad voor de zending en de GZB. De voorzitter van de GZB, ds J. de Lange uit Huizen (N-H). legde uit dat het niet makkelijk is deze ver schillen duidelijk te maken „Ik vrees dat we ten slotte zullen moe ten vaststellen dat ze dezelfde boodschap op een iets andere ma nier brengen." zei hij. „maar laten we de geschilpunten niet uitspinnen Van een verslaggever SCHIJNDEL Bij een botsing tus sen twee personenauto's op de weg Schijndel Den Bosch bij de afslag St. Michielsgestel, is gistermorgen de negentienjarige Petronella Man- ders uit Schijndel om het leven ge komen De botsing is waarschijnlijk veroorzaakt doordat een van beide auto's geen voorrang verleende De politie van Schijndel verzoekt getui gen van het ongeval zich in verbin ding te stellen met de politiu Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Met 32 tegen 17 stemmen heeft de hervormde synode de concept-verklaring van de raad van kerken over het kerkelijk ambt aanvaard ..als basis voor een gemeenschappelijk vieren en beleven van de Maaltijd des Heren en tevens als uitgangspunt voor verder kerkelijk handelen." de Schrift is dat katholiek en evan gelisch. Het is toch een primair refor matorisch beginsel, dat men van het belijden telkens weer teruggeworpen moet worden op de Schrift. Eigen taak Het aantal tegenstemmers (onder wie ook synodepraeses ds G Spilt) was nog verrassend groot. Zij meen den, dat in het gesprek Rome- Reformatie de theologische stand van zaken een gemeenschappelijke Maaltijd-viering nog niet mogelijk maakt De verklaring legt volgens hen de verschillende inzichten te ge makkelijk naast elkaar Ontsporing - Het geluid van de tegenstanders werd voornamelijk verwoord door ds C. van Sliedregt uit Oude Tonge Hij noemde dc verklaring een „ern stige ontsporing", waarin noch Ro me. noch de Reformatie authentiek aan het woord kwamen De gerefor meerde-bonder sloot zich aan bij hei oordeel van de oudkatholieke aarts bisschop Kok. dat de verkla- 0 de eigenlijke problemaiu k toedekt Hoe kan er sprake zijn van weder zijdse ambtsaanvaarding zonder dat de waarheidsvraag aangetast wordt9 zo citeerde ds.Van Sliedregt de oud- katholiek. Ook laakte hij het in de concept- verklaring. dat tegenover de priester alleen de predikant geplaatst wordt in plaats van het drietal reformato rische ambten predikant, ouderling en diaken, die geen van drieën bij de reformatorische avondmaalsviering gemist kunnen worden Ds Van Sliedregt was er wel voor. dat het gesprek zou worden voortge zet. maar de maaltijd des Heren mag met gebruikt worden als middel om de eenheid dichterbij te brengen „en ik weet Willebrands en Simonis in deze achter mij." Trouwens, ook synodeleden die vóór het stuk waren, zoals tweede voor zitter ds. L. de Liefde uit Vlissingen. betreurden het toch. dat de ouder ling en de diaken er als volwaardige ambtsdragers maar bekaaid afgeko men waren. Andere aard Van heel andere aard was de kritiek van mevrouw ds. G M. van Wijk uit Hoorn. Zij vond. dat in de verklaring zoveel accent gelegd is op het toe groeien naar eikaars ambtsopvat ting van Rome en de Reformatie, dat de onderstroom verwaarloosd is die er toch ook altijd in het christendom geweest is. van die christenen, die het priesterschap aller gelovigen zo centraal stellen, dat zij minder zwaar trekken aan het „bijzondere ambt" Zij doelde daarbij onder meer op de doopsgezinden, waar ook niet in „het ambt" bevestigde leden mogen preken, dopen en het avondmaal be dienen. Drie van de opstellers van de con cept-verklaring kregen de gelegen heid om het toe te lichten: prof.dr P. van Leeuwen (r.k.) en de hervormde ds. F.H. Landsman en prof. dr. A.J. Bronkhorst. Prof van Leeuwen sig naleerde wat hij noemde een „merkwaardige eensgezindheid" van roomse en reformatorische te genstanders van het stuk. Aan weerskanten zit men vast in een be paald schema van denken en pint men zichzelf en anderen vast op op vattingen. waarin dan verder niets meer kan of mag gebeuren. Hij vond het Juist positief van het stuk. dal het niet rooms en niet protestant is, omdat het terug wil gaan naar de Bijbel En ds. Landsman vulde aan: als rooms-katholieke en reforms'o- rische christenen samen buigen vooi Wat de ouderling en de diaken be treft, prof. Bronkhorst zei, dat zij hun eigen taak hebben, die echter niet primair ligt bij het avondmaal. Een opmerking waar enkele ouder lingen tegen in het geweer kwamen, zoals de heer G. J. van Kolmeschate uit Delft, die maar al te vaak oecu menische avondmaalsvieringen constateerde als onderonsjes van predikant en priester, waarbij geen enkele ouderling of diaken een rol speelde. Hun taak bij de viering van het avondmaal ls wezenlijk, zei me vrouw mr. J. A. van Ruler-Hamelink uit Utrecht. De synode hield zich ook bezig met de verklaring van de commissie voor geloof en kerkorde van de we reldraad van kerken over wederzijd se ambtserkenning Er werd beslo ten. dat er een brief naar de we reldraad zal gaan met gTote waarde ring. maar ook enkele kritische kanttekeningen. Ook hier vond de synode onderwaardering van de ou derling en de diaken (aangeduid met de verwarrende term „lekenambt") en onder meer ook onderwaardering van het Oude Testament en dus van Israël. Gevolgen Een rapport van de kerncommissie van het hervormd Rome-beraad en de hervormde raad voor het verband met andere kerken gaat in op de konsekwenties van het feit. dat de synode het Nederlandse stuk nu aanvaard heeft „als uitgangspunt voor verder kerkelijk handelen Zo heeft het direkte gevolgen voor de discussie, die op het ogenblik gaan de is over de toelating van hulppre dikers tot de sacramentsbediening. Ten aanzien van de verhouding tot de r.k. kerk denkt de kerncommissie nu aan de volgende samenwerkings vormen, die in de volgorde waarin ze zijn gerangschikt tevens de fazen van het voortgezet kerkelijk hande len kunnen markeren: 1. wederzijdse open communie; 2. gezamenlijke verantwoordelijk heid voor de viering van de maaltijd des Heren („interkerkelijke com munie"); 3. wederzijdse aanvaarding van el- kaars ambten; 4. aanvaarding van het wederzijds ambtelijk voorgaan in de viering van de maaltijd des Heren. Voor wat de eerste drie punten be treft heeft de hervormde kerk van haar kant het sein al lang op groen gezet. Maar. aldus de kerncommis sie. „de tijd voor eenzijdig te nemen beslissingen is voorbij. Het beleid van de generale synode zal zich nu en in de toekomst moeten richten op wederkerigheid in het kerkelijk han delen." Het wachten is dus nu op de beslis sing, die de bisschoppen zullen ne men inzake de concept-verklaringen van de raad van kerken. Wie zeggen de mensen. .?Toerus- tingsweekend van het hervormd evangelisatorisch beraad. 20 en 21 november op Kerk en Wereld te Driebergen (inl. en opg. tel. 03438- 2241). Neomarxisme. Weekend van het ICCC-jeugdcontact, 20-22 november in Doornspijk m.m.v. ds C. J. Breen en prof. C. Veenhof. Inl. en opg. ICCC-jeugdcontact. postbus 80, De Bilt. Begeleiden van jongerengroepen. Trainingsdagen op De Drieburg te Driebergen (tel 03438-3193). 20-21 november. Ik. Weekend van zelfstandig wo nenden vanaf 30 jaar, 20-21 novem ber op Den Alerdinck te Laag- Zuthem (tel. 05290-541). Beroepi n gs werk ken. Maar nu is dat leed dan den. er is een officiële gemeensc pelijke tekst en die er al was is blijkbaar niet officieel geweest, kan je dan toch even bezig houi rijcj. Twaalf jaar heeft de commissie .j. '0DI deze. slechts in enkele opziet in van de beide andere versies af („hrif kende tekst gewerkt. Ook als me aanmerking neemt dat zij die 1 ka^ mee belast zijn geweest hier niet ee be« en nacht aan gewerkt hebben, t ^ggj een respectabele tijd. Waar wijst lCjteit op? Als je dat eens op een rijtje ,noemt; kom je bij een aantal interesse jn de noties uit. Allereerst natuurlijk ,n ^gSj oecumene. Dit werd dus nodig. re|ken verblijdende zaak. Samen bidde |n t een goede stap op deze weg. fmen tweede gedachte die onmiddel „jg ^il boven komt is natuurlijk deze; isl dan zo moeilijk om zo'n simpels tus bijbeltekst in goed Nederlandi I vertalen? Blijkbaar wel. Het! ;amerli< mensen tot nadenken stemme ao gemakkelijk teksten tot hi schikking menen te hebben, derde: ongetwijfeld zullen allei zingen in het Grieks een rol h< gespeeld bij deze vertaling. Wi kunt natuurlijk wel „van kal kaft" in de bijbel geloven, mi moet er wel rekening mee h< dat er niet zoiets als een vol! vaststaande Griekse tekst <v. het Nieuwe Testament betreft staat. Dat bovendien de evai ten allerlei, voor ons besef zeii termate belangrijke woorden aan die bij het avondmaal), verschillend weergeven. En tei te het „taalverschil" tussen lieken en protestanten en lekens, laatsten onderling. Wat het noeifluct ov van zo'n aantal jaren van voorbonelweg ding al niet kan onthullen. pattern lijn de loornse jiaar vi Ijiand e |jl de< no zien bes tbreidi leid dat it erg •- ik /■'Wi t' v'V Mevr. ds. G. M. van Wijk Van een onzer verslaggevers APELDOORN De Evangelisch Lutherse kerk heeft besloten mee te doen aan het wereldraadprogramma tot strijd tegen rassenwaan. De syno de heeft dit besluit zaterdag geno men. De kerk zal het geld voor het speciale fonds niet uit de eigen ker kelijke middelen ter beschikking stellen, maar aan de gemeenteleden een aanbeveling doen zelf aan het fonds bij te dragen via de raad van kerken in ons land. Ds. R.J. van der Veen. bestuurslid van het programma tot bestrijding van rassenwaan, zei ter synode dat de bevrijdingsbewegingen, die geld uit het fonds ontvangen uitdrukke lijk verklaren, dit niet voor geweld te gebruiken. Deze toezegging komen zij ook na. aldus ds. Van der Veen De beslissing van de lutherse synode werd ondersteund door de Amster damse hoogleraar dr J.P. Boender- maker. die opriep te luisteren naar het appel van de Afrikaanse kerken: Help ons en waarschuw de onder drukkers. Hij zei te willen leven in een kerk, die onvoorwaardelijk staat achter hen die onderdrukt worden. NED. HERV. KERK Beroepen te Waddinxveen: L. J.G« luk te Zwolle; te Tholen (toet.) Vlietstra te Doornspijk; te Wi terswijk: W. Sangers. eerv. ont pred. met de bevoegdheid van en ritus (directeur „Venwoude te Ls Vuursche), wonende te Baarn. Beroepbaar: J. Enderlé. Kerksin 2, Oostwold. GEREF. KERKEN Beroepen te GerkesklOSi Strobos: J. Geel, zendingspredik te Baarn. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Nieuw Westminster! Can.; voor miss. arbeid in Brazil J. P. D. Groen, kandidaat te Grol gen; te Rotterdam C.: M. Nap Eindhoven. OUD GEREF G0M. IN NED. Beroepen te Kinderdijk; J. v.d. P te Ede. Dr. Robert Moss Dr. Robert V. Moss (54), sinds president van de verenigde kerkf- Christus in de Verenigde Statei overleden. Hij behoorde tot L/Ili meest bekende oecumenici in 2 land. Hij was verscheidene js voorzitter van de nationale raad kerken in de VS en van de comfl sie voor gerechtigheid en dienst de wereldraad van kerken. Ina|™ leidde hij in Maryland samen mei Russische metropoliet Nikodini kerkelijke oost-west-conferentie Os. C. van Dam Op 83-jarige leeftijd is te Werk dam overleden ds. C. van Dam.e ritus predikant in de gereformet gemeenten. Ds. Van Dam was 1947 tot 1963 predikant achtere volgens te Werkendam, Amsten C.. Barneveld en Rotterdam Z. publiceerde verschillende bund preken en meditaties. >rtj In het neer. c zich ni In 19: komst, niet n UTRECHT In weerwil van een brief van de curie-kardinalen Garrone en Seper willen de Nederlandse r.k. bisschoppen niet het ontslag bevorderen van gehuwde priesters die werkzaam zijn als docenten aan de r.k. theologische faculteiten. De kardinalen hadden ln hun brief er op afgedrongen dat de bisschoppen „binnen afzienbare tijd" de curatoren van de theologische facul teiten opdracht zouden geven de gehuwde priester-docenten te ontslaan. docenten Dat zijn de theologische faculteit in Nijmegen, en de katho lieke theologische hogescholen in Amsterdam. Utrecht en Tilburg. Al leen aan de Heerlense hogeschool voor theologie en pastoraat zijn geen gehuwde priester-docenten ver bonden. De persdienst van de r k kerkpro vincie heeft meegedeeld dat de bisschoppen tot hun besluit zijn ge komen ,.na onderling overleg en overleg in Rome" Aan vier katholieke instellingen voor theologisch onderwijs in Neder land werken gehuwde priester- theologisch onderwijs gezegd, dat toekomstige ambtsdragers hun we tenschappelijke opleiding bij die in stellingen mogen volgen. Daarnaast behoeven zij echter een geestelijke vorming tot het celibataire priester ambt. De bisschoppen zeggen reeds geruime tijd daarvoor de geëigende vorm in de huidige situatie te zoeken De bisschonnenconferentie heeft ter verduidelijking van haar standpunt Twpprlp over het karakter van de katholieke 1 instellingen voor wetenschappelijk Naar het ANP verder verneemt be- Vüi ue brief van beide kardinalen uit Rome nog een tweede eis. De bisschoppen zouden moeten over gaan tot herstel van een strikte semi narie-opleiding Bisschop Gijsen deed dit enkele jaren geleden in het bisdom Roermond met uitdrukkelij ke instemming van paus Paulus en van curiale instanties. Deze eis van de Romeinse curie wordt in het com muniqué van de persdienst van de r.k kerkprovincie niet vermeld. Mgr. Gijsen De bisschop van Roermond. m£ Gijsen. heeft verklaard zich J nadruk te distantiëren" van be" ten. dat de Nederlandse bisschop! gehuwde priester-docenten handhaven aan theologische teiten. Hij zei „met verwondert van deze berichten te hebben M genomen en volledig achter de daehtengang van de Heilige SM» heel staan. doo AMS Russ zullei Rijk* hand len n vendie zegd o naar i zoals Noord- laatste klap k zonder luchtw moetei verder. 'eiken. zien lif Hat de dan tf het n noetei Kem de Rt {naakt teel n. den u-j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2