I Het buitenland drong ons burgeroorlog op Uit de kerkbladen Verontrusten roepen op tot vorming van noodgemeenten Vandaag Jozef ondersteboven van zwangerschap V ki 0 Evangelische kerk en de werkloosheid Doopsgezinde vragen over ethisch reveil Ge 01 VOORBIJGANGERS Bisschop Gregoire Haddad over Libanon: DINSDAG 16 NOVEMBER 1976 KERK TROUW/KWARTET 2 JINSC De tekening: Jozef is ondersteboven als hij hoort dat Maria zwanger is. Een plaatje uit de dia-serie „De geboorte", een dia, geproduceerd door TIME, Nigeria. LAGOS De raad van kerken en de bisschoppenconferentie van Nigeria hebben samen een instituut opgebouwd voor de morele en religieuze opvoe ding. Het instituut, TIME genaamd, geeft onder meer dia-series uit, gewijd aan christelijke en islamitische theologische onderwerpen. De series kunnen gebruikt worden voor bijbelstudies en voor begeleiding van gesprekken met moslims. De series over de bijbel plaatsen de bijbelse geschiedenis in Afrikaanse context. TIME heeft onlangs een subsidie ontvangen van het fonds van de Wereldraad van kerken voor theologisch onderwijs. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. BI) publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Werkloosheid (3) Eren een reactie op het stukje van mejuffrouw O. 8chotanus over de werkloosheid in het onderwijs uit Trouw van dinsdag 9 november. Moeten onderwijskrachten zich schamen omdat zij werkloos zijn en volgens u niet voldoende sollicite ren? Zo Is het bij mij overgekomen! Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 059. Wibautstraal 131 Tel 020-913456 Tele* 13006 ROTTERDAM/OORDRECHT Poslbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115500 DEN HAAG/LEIDEN Poslbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Poslbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 VELP Naar aanleiding van de afwijzende houding van de gereformeerde synode met betrekking tot het stichten van noodgemeenten, heeft het hoofdbestuur van „Schrift en getuigenis" (de vereniging van verontrusten in de gereformeerde kerken) een uitspraak gedaan, waarin het de kerkleden opwekt tot verzet tegen de synodale koers en tot oprichting van noodgemeenten. Het hoofdbestuur voegt hieraan toe, dat het noodgemeenten als tijdelijke noodoplossingen beschouwt en als een middel om te komen tot de een heid, waarom Christus gebeden heeft. „Daarom zijn wij reeds intens bezig met het leggen van contacten met Schriftgetrouwe kerken en Schriftgetrouwe groepen ln kerken". Uit de oproep van „Schrift en getui genis" citeren we: „Daar onze synode dienaren des Woords en zelfs oplei ders van onze toekomstige dienaren des Woords, die fundamentele waar heden van het belijden van onze kerken loochenen, in hun ambt handhaaft, werkt zij, zij het onbe doeld en indirect, mee aan de ver breiding van fundamentele dwalin gen in onze kerken. Zolang onze sy node dit blijft doen, mist zij elk in geweten bindend gezag, omdat im mers, volgens het bijbelse en refor matorische beginsel, de ambtsdra gers hun gezag enkel ontlenen aan hun getrouwheid aan het Woord Gods. Wanneer echter ambtsdra gers, zij het ook onbedoeld en Indi rect, de verbreiding van de dwaling, bevorderen, moeten wij hen weerstaan, daar de Heere ons im mers in Zijn Woord verkondigt, dat wij meer aan God dan aan mensen moeten gehoorzamen (Hand.4:19). Wij roepen daarom ieder lid van onze gereformeerde kerken met kracht op om op grond van hun ambt als gelo vige zich te verzetten tegen dè huidi ge koers van onze synode en om over te gaan tot oprichting van nieuwe en uitbreiding van bestaande noodge meenten, daar de noodgemeenten in de huidige situatie van onze kerken het meest geëigende middel zijn om het oprukken van de dwaling in onze kerken een krachtdadig halt toe te roepen." BRUNSWIJK De synode van de evangelische kerk in West- Duitsland heeft uit zorg voor de werklozen aan de anderen gevraagd geen overuren meer te maken, in dien daardoor meer werkgelegen heid voor werklozen zou ontstaan. De synode zag er van af, het ver schijnsel van de werkloosheid te on derzoeken. „Onze kerk kan in deze situatie slechts wijzen op die omstandigheden, die de grondwaar den solidariteit en menselijke waar digheid betreffen". De kerk moet, zo stelde de synode vast, er vooral toe bijdragen dat de werkloosheid niet opgevat wordt als een smet voor de getroffene, waar de buitenwereld zonder belangstelling aan voorbij zou gaan. „Onze gemeenteleden moeten geven waar de werklozen dringend behoefte aan hebben: be reidheid tot gesprek, geen vooringe nomenheid, maar begrip en ge meenschap". Weet u eigenlijk wel dat elke school die een advertentie plaatst, daarop vaak meer dan honderd reacties krijgt? Er lopen vele onder wijskrachten rond, die maar al te graag een baan willen hebben, stad en land af solliciteren, maar overal nul op het request krijgen. Dacht u nu werkelijk dat zij ln deze tijd van grote werkloosheid ln het onderwijs blijven wachten op een baan binnen de 40 km van hun woonplaata? Ja, er zijn volgens u banen te over! Hoe verklaart u het dan dat ik en vele anderen pas na over de honderd sollicitatiebrieven te hebben ge schreven, een baan krijgen die soms 200 tot 300 kilometer van hun woonplaats vandaan is? Wilt u nog beweren dat werkloze onder wijskrachten broodnodig harder aangepakt moeten worden? Alsof zij voor hun plezier werkloos zijn! Niet zij hebben een hardere aanpak no dig, maar het hele probleem van de werkloosheid binnen het beroep waarvoor zij hebben gekozen! Hengelo (Ov.) M. A. Honnef Milieu-belasting Milieu-belasting is gewoon belache lijk. Watervervuiling komt van de fabrieken en de schepen, het lijkt Rusland wel wat ideeën betreft Bin nenkort moet men ook belasting be talen voor ademhaling, als Je een vuile adem hebt Dit kabinet doet niets anders dan de mensen uit benen. Eenparig moest de gehele bevolking weigeren deze belasting te betalen. Den Haag C. de Munnik Het Algemeen Doopsgezind Weekblad vreest, dat Van Agt's „ethisch reveil" door velen opgevat zal worden als een „teruggevoerd worden naar de veilige regels en regeltjes van vroeger, toen het gezag nog aanvaard kon worden zonder zich te hoeven verantwoorden". Het blad vervolgt: Voor Christenen zou de vrijheid een prachtige kans moeten zijn een uitdaging om het goede te doen zon der dat er door (on)geschreven re gels om gevraagd wordt. Voor ons ligt het ethisch handelen besloten in het begrip „navolging". In de navol ging gaat het er niet om Jezus na te bootsen, veeleer om te leven vanuit dezelfde instellingen die ook ln Hem was (Filippenzen 2:5) en die Hem nog al eens in conflict bracht met de regels die ln zijn tijd bepaalden wat hoorde en wat niet hoorde. Hij creëerde vrijheid, maar wist waarom hij zo omsprong met de regels (De sabbat is er voor de mens en niet de mens voor de sabbat). Mijn grote angst is echter dat het vooral de Christenen zijn, die veilige, bescher mende regels willen hebben en dan niet alleen voor zichzelf (wan neer we zeggen dat „de mensen" de vrijheid niet aankunnen hebben we het niet over onszelf, maar juist over anderen), doch ook opgelegd aan de rest van de samenleving. Misschien is wat wij Christenen nodig hebben niet zozeer een ethisch reveil maar veeleer een opnieuw ontwaken van dat godsdienstig besef dat leidt tot de navolging van Christus. Verzuim Geen kerk, waar oud en Jong zo trouw deelneemt aan de vele kerke lijke activiteiten, als de gerefor meerde kerken (vrijgemaakt), al sig naleert ook daar ds. H. J. Begemann te Assen in de plaatselijke Kerkbo de „verschijnselen, die ons veront rusten moeten". (De vrijgemaakte kerk van Assen telt 1300 belijdende leden en 1050 doopleden en heeft vier gewone predikantsplaatsen): Dat onwettig verzuim van catechi satie, door ouders gewettigd, dreigt onder ons ln te burgeren en begint vaste voet te krijgen. De jongelui wéten, dat ze op dat bepaalde uur catechisatie hebben. Daar hebben Ethisch reveil of navolging van Christus. ze maar rekening mee te houden, ook met de Indeling van hun werk. Net zo goed als ze hun bepaalde schooluren hebben en daarvan niet kunnen verzuimen vanwege zoveel werk voor een ander schooluur, kun nen ze ook niet van de catechisatie verzuimen. Dit moeten ze van huis uit meekrijgen: aan zondagsheili ging, kerkbezoek, catechisatie en verenigingsleven wordt niet ge wrikt. Dit moeten de jongelui maar goed weten van vader en moeder: over verzuim hoeven ze niet te be ginnen, want dat is er niet bij. Ach teraf zullen ze hun ouders dankbaar zijn: ze hebben geleerd, hoe voor vader en moeder de dienst, die de Here van ons vraagt altijd voorop ging) op de eerste plaats kwam in hun leven: zij het daar nauw mee namen. Dat moeten ze gemerkt heb ben in allerlei dingen, maar dat kwam dan zeker ook tot uiting in de zaken, die ik zoéven noemde. Verder noem ik onder de dingen, die ons verontrusten moeten, wat u vorige - week in een kerkeraadsverslag kon lezen, n.l. dat er momenteel 82 jon gelui geen lid zijn van een J.V. of M.V. Gaat ook dat langzaam maar zeker een wettige en aanvaarde zaak worden? Is dat ook een besmettelij ke kwaal? Hij gaat niet, hoeft niet te gaan van zijn ouders en zij ook niet, waarom ik dan wel? Werfkracht Prof. dr. H. Berkhof schrijft in het Oegstgeester Kerkblad Indrukken van zijn werkbezoek van ruim twee maanden aan Indonesië: De meeste indruk heeft op ons de werfkracht der Indonesische zuster kerken gemaakt. Zoiets kennen wij in Nederland eigenlijk niet. We heb ben velen ontmoet die pas enkele jaren of zelfs enkele weken christen waren. Bijna altijd waren ze moslim geweest. Op de vraag, waarom ze christen waren geworden, kwam het antwoord altijd weer hierop neer: Omdat ze daar geloven en ook met hun daden laten zien, dat God ook bij Je wil zijn in de zonde en in het leed. Het is de liefde, als gezindheid van God en als levenskracht in de gemeente, die de mensen aantrekt. Daarbij moet men weten, dat de kerken elke agressieve propaganda en ook veelal wat wij 'apostolaat' noemen, vermijden. Ze zijn veel te bang voor de reactie van fanatieke Moslims. Evenals in de vroegste christengemeenten ligt de werfkracht niet in de woorden, maar in het zijn van de gemeente, en daarbij in de eerste plaats in het zijn dat zich uitdrukt in het diaconaat. Nog niet rijp In de Gereformeerde Kerkbode van Rotterdam en omgeving licht dr. K. J. Kraan het werk van „Oase" toe: Ik schreef: „Onze doelstelling is de dienst der genezing en Bevrijding in de Kerken te bevorderen, en zelf als proefveld en voorlopig hulpstation BETROKKENHEID Zij die indertijd bij het tot stand] komen van de vijf-dagenwerkweél wel eens bang zijn geweest dat het] vierde gebod (zes dagen Zult gij ar beiden) in de knal kwam kunm soms duidelijk constateren dat di» vrees ten onrechte is geweest. Di was met name het geval in dit weel end toen er een ware vergaderwi in ons land losbrak. Partijraden, beraden, -overleggingen, christen» vóór het socialisme, christenen té-] gen het communisme en christen! met de Molukkers, het hield niet op.; Vroeger spraken we van „vergal ren tot we vergaderd worden". Het] leek er veel op in dit weekend. Wie] trouwens hetzij tijdens zijn werk of in de auto nog al eens naar bepaal»" programma's van de radio luistert (te vinden bij de gerenommeerde omroepen) komt vaak onder de in druk van de zaken waarvoor mensen zich druk maken. Dat bedoel ik geenszins denigrerend. Natuurlijk zijn er ook zaken waarvan het be lang niet snel is in te zien, maar in 't algemeen gaat het om dingen waar van je zegt: dit was toch geheel aan mijn aandacht ontsnapt. Gelukkig dat er mensen zijn die op zulke dingen letten. Het is zo langzamer hand een nieuwe vorm van samenle ven geworden. De actiegroep, de so lidariteitsbeweging, de fan-club en wat dies meer zij, ze zijn in ons model van samenleven niet meer weg te denken. Vroeger ging alles van onderop naar boven, als er iets ging. Via de plaatselijke afdeling van de partij of het vaJcverbond o! de bewéging wilde het wel eens luk ken de hele hiërarische weg af t« leggen. Maar overal zaten mej die daar al Jaren zaten en die vaai ook meteen wisten te „onderschei den". Ik herinner me nog dat me name in de Gereformeerde Jonge lingsbond alles werd afgedaan met: dit is geen nieuws, want dit was door die en die vroeger ook al beweerd Laten we blij zijn met die vergade ringen. Niet alleen voor de NS en de Horeca-sector, want al die lui moe ten natuurlijk reizen en zaaltjes vin-I den en bediend worden, maar vooral met het aspect van de directe be trokkenheid. V«D GRO dersb Nede ject o n> te den i lijke mee onder van DEK men met voor tere< De I? ten t de Welc Nede JaaT zelfs te fungeren, totdat in dè kerken deze Dienst zijn bijbelse plaats heeft hervonden." Sommige lezers hebben dit als „dwangmatig" ge voeld: De kerk moet de Dienst der genezing en bevriiding overnemen, anders wordt de Geest tegenge werkt. Dit is zwaar overtrokken! Neem b.v. de zending en evangelisa tie. Nog in mijn studententijd waren er zware discussies of evangelisatie wel een kerketaak was. Zeer voor aanstaande predikanten vonden de evangelisatie-beweging „methodis tisch", van een andere statuur dan het „stoere" calvinisme. De kerkdeuren stonden wijd open voor leder afgedwaald mens en alles wat buiten de officiële kerkdiensten ge beurde, deed daaraan maar afbreuk. Ondertussen zijn de evangelisatie mensen in verenigingsverband' als pioniersgroepen rustig verder ge gaan, hopend dat de kerk hun taak zou overnemen, en de kerken daar toe opwekkend. Maar dat is pas in de dertiger jaren gebeurd. In Rotter dam waren toen „Bidt de Here des oogstes" en „Gideon" al tientallen jaren bezig met gereformeerde evan gelisatie. Zo is in de hervormde kerk het zendingswerk pas na de oorlog officieel van de zendingsverenigin gen overgenomen. Wij hebben nooit aan enige kerkelijke vergadering ge vraagd, ons Oase-werk over te ne men. Hoe zou dat kunnen? We doen dit werk als leden van verschillende kerken uit het hele Rijmond-gebied, 'en tot welke kerk zouden wij ons moeten wenden? Onze hoop is, dat wat op ons proefveld in een aparte kas verbouwd wordt, zo vruchtbaar zal blijken, dat men deze vrucht van de Geest al meer in het open veld van de kerken wil gaan telen. Zoals dit ook met zending en evangelisatie gebeurd is. Een kerkelijke vergade ring kan eerlijk verklaren, dat ze voor deze dingen nog niet rijp is. Maar een principiële bewering, dat de dienst der genezing en bevrijding geen werk van God kan zijn, zou o.i. de Heilige Geest bedroeven. IKON Prof. dr. K. Runia in Centraal Weekblad: Is de IKON er vooral om de kerken kritisch te volgen? Of is het haar eerste taak om de boodschap van de Heer, die aan de kerken toe vertrouwd is, door te geven aan de vele T.V.-kijkers? Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Bennekom: J. C. Schuurman te Putten, die bedaaito voor Zoetermeer. Bedankt voor Puttershoek (toez.).J. Kaai te Nieuwveen; voor Strijen: P. J. Bos te Ridderkerk: voor Lemmer. J. A. Smit te Hariingen. GEREF.KERKEN Beroepen te Loenen en Vreeland: P. E. R. Keizer, te Bazel te Rot- terdam-Pemis: drs. F. de Vries te Ommen. Aangenomen naar Scheveningen: drs J. Végh te Aalsmeer, die be dankte voor Werkendam; naar Ede: G. Bakker te Glanerbrug. Beroepbaar: P. E. R. Keizer, te Bazel. GEREF. KERKEN (VRUG.) Bedankt voor Meppel: H. Scholte te Rotterdam-Zuid. Beroepen te Buitenpost: J. de Feijter te Hoogezand. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor IJmuiden: W. van Sor- ge te Schiedam. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Hamilton (Can.): J. van Haaren te Amersfoort. VRIJE EV. GEM. Bedankt voor Zwolle: H. Raven te Goes. Geref. Kerken (vrijg. buitenv.) Aangenomen naar Amsterdam (Zuid en West): G. Mul te Dronten. Ir. J. van der Graaf ds. A. A. Spijkerboer „Het gesprek tussen de modalitei ten zal voortgang moeten vinden- De roeping blijft om elkaar van het verstaan van de Schrift met als eni ge norm voor het kerkelijk leven aan te spreken. We mogen het elkaar niet te gemakkelijk makeri omdat het Woord zélf het ons niet gemak kelijk maakt. Daarbij hebben wt dan wel ernst te maken met het verstaan van elkaar in onze wérke lijke bedoelingen." Aldus ir. J. van der Graaf en ds. A. A. Spijkerboerin hun gezamenlijk „ten geleide" bij het boekje „Eén kerk maar hoe?" (uitgave Boekencentrum, Den Haag; 69 blz.; ƒ8,90). Dit boekje bevat de volledige tekst van de dis cussie, die er dit voorjaar in het hervormde ambtsdragersblad Woord en Dienst is geweest over de plaats van de gereformeerde bond in de hervormde kerk. Eerste schreven ir. Van der Graaf en ds. Spijkerbóef enige artikelen in de vorm van brie ven aan elkaar. Daarop verschenen negentien ingezonden stukken, die ook zijn opgenomen, samen roetdf reacties van de auteurs en een n* beschouwing van ds. J. T. Wiersro» 1 door Aldert Schipper Sinds de burgeroorlog in Libanon ontbrandde is er voor zeker drie miljard gulden schade aangericht Er zijn meer dan vijftig duizend doden en een miljoen mensen, één derde van de oor spronkelijke bevolking, zijn gevlucht. Er zijn minstens 10.000 weeskinderen, die verzorgd moeten worden. Deze verschrikkelijke getallen wor den opgesomd door bisschop Grego- rius Haddad, die ln Europa tracht steun te krijgen voor de „Maatschap pelijke Beweging", die hijzelf twintig Jaar geleden, toen hij nog bisschop van Beiroet was, heeft gesticht. Hoe wel ook toen reeds grote behoefte bestond aan maatregelen om de ver schillen tussen de weinige rijke Llba- nezen en de grote massa armen te verhelpen, kon toen nog niemand weten dat er ooit z'n acute nood zou zijn als nu. De Maatschappelijke Beweging heeft geen speciale band met een of andere kerk. Bisschop Haddad is er dan ook niet de baas, maar slechts de vertegenwoordiger van. Sinds een jaar heeft hij het Grieks katholieke docees Beiroet gelaten voor wat het was om zich helemaal te wijden aan de nood in zijn land. De bisschop vindt dat de oorlog in Libanon aan de Llbanezen wordt opgedrongen. „Wij zijn er niet de scheppers, maar wel de slachtoffers van", zegt hij. HIJ doelt op Syrië en de Palestijnen, die elkaar op Libanees gebied naar het leven staan en hij noemt Israël, dat wapens levert om de oorlog aan de gang te houden. Israël en een deel van de Westerse pers hebben er kennelijk belang bij, de oorlog als een godsdienstoorlog tussen christenen en moslims voor te stellen. Maar de bisschop bestrijdt deze simpele versie. „Het is een oor log tussen vele verschillende partij en, tussen Palestijnen en Syriërs, tussen armen en rijken, tussen rechts en links en dan op de laatste plaats ook nog eens tussen christe nen en moslims." Genève De Syriërs willen dat het „Palestijn se vraagstuk" ln Genève aan de on derhandelingstafel wordt opgelost en aangezien de Palestijnen van Ge nève niet veel goeds te verwachten hebben, verzetten zij zich tegen on derhandelingen. die er op kunnen uitdraaien dat zij het recht op hun oorspronkelijke vaderland moeten opgeven. Maar de Syriërs hebben besloten, de Palestijnen dan maar naar Genève te bombarderen. De Maatschappelijke Beweging van bisschop Gregorius Haddad omvat christenen en moslims, die twintig Jaar lang met elkaar hebben ge werkt aan ontwikkelingsprojecten in hun land. De beweging is ondanks de burgeroorlog niet uiteengevallen en de organisatie Is daardoor een van de laatst overgebleven groepen geworden, die ln de huidige omstan digheden nog iets kunnen uitrich ten. Natuurlijk zijn er organen die eerste hulp verlenen, zoals de Vati caanse organisatie Caritas, het Ro de Kruis of de Wereldraad van Ker- Burgeroorlog in Libanon ken. Maar bisschop Haddad mikt meer op de lange termijn. Voordat de oorlog uitbrak werkte de Maatschappelijke Beweging op het gebied van onderwijs, ge- zomiheidszorg en woningbouw. En nu al werkt zijn beweging aan de voorbereiding van een ambitieus wederopbouwplan dat ln zes grote stukken uiteenvalt De kinderen vormen voor hem niet alleen een element van grote deer nis, maar ook van hoop. Hij wil de Jonge oorlogsslachtoffers maken tot een ontwikkelingselement, zoals hij dat noemt. Dat wil zeggen: hij wil de Jongeren een goede vakopleiding ge ven, zodat zij hun brood kunnen verdienen en kunnen meehelpen bij ie wederopbouw van het land. De bisschop vertelt dat de beweging reeds twee kinderinstituten heeft, waar de Jongelui zoveel mogelijk in gezinssituaties worden opgevoed. Hier zijn enkele honderden Jongelui opgevangen. Op dit gebied is, ver- telt bisschop Haddad, grote behoef te aan geld en deskundigheid, want weeskinderen worden in de burger oorlog bedreigd door misdadigheid. Coöperaties Hoewel de beweging zich niet socia listisch noemt, streeft zij naar maat schappelijke „zelfhulp" via coöpera tieve produktle- en consumptie organisaties. „Wij willen bijvoor beeld voor tien dorpen ln een streek een boerencoöperatie en een con sumptie-coöperatie. Dat laatste is nodig omdat de laatste Jaren de prijzen sterk gestegen zijn". De Be weging werkt aan de herscholing van werklozen en ln sommige geval len wil de beweging ook coöperaties voor deze ambachtslieden stichten, die samen kunnen werken aan de export van hun produkten. In het geheel wil de bisschop 45 coöpera ties stichten, waarvan er nu drie functioneren. In het land zijn twintig tot dertig medisch-maatschappelljke centra nodig, waar de mensen eenvoudige medische verzorging kunnen krij gen, maar waar ook een sociale dienst is. Het bouwen van deze kleine centra is begonnen, maar voor de werkelijk grote dingen, die vele jaren zullen vergen, kan de bisschop alleen nog maar voorzichtige voorbereidingen beginnen. Zo is er het plan, de sterk achtergebleven zuidelijke Libanon, het gebied langs de grens met Israël, waar in dertig dorpen ongeveer 700.000 mensen wonen, tot ontwik keling te brengen. Dit plan vereist gigantische inspanningen. Maar nog meer geld zal nodig zijn voor de herbouw van de vernietigde huizen. Er is ongeveer drie miljard gulden nodig voor het bouwen van nieuwe huizen en voor het herstel van ka potte woningen. Het is met een zekere vrijmoedig heid dat bisschop Haddad een be roep doet op buitenlandse hulpver leners. „Libanon is het slagveld van buitenlandse troepen geworden, daarom mogen wij ook hopen dat het buitenland ons straks helpt als de oorlog voorbij is."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2