E O-studiedag over communisme Nee tegen christendemocratie, ja tegen christendemocraten I f R Amsterdamse kerkeraad vindt opvattingen van Wiersinga wël toelaatbaar Rooms-katholieken laten kerk niet los Vandaag Christenen voor het socialisme UIT Kwestie opnieuw in gereformeérdé synode VOORBIJGA NG€RXTÏ Keston College in geldnood MAANDAG 15 NOVEMBER 1976 TROUW/KWARTET (ANI Van een onzer verslaggevers PUTTEN Onze afwijzing van het communisme heeft alleen kracht, als zij gedragen wordt door een verlangen naar ge rechtigheid, dat blijkt uit een concrete inzet. Dit zei de filo soof drs. H O. Geertsema za terdag op de studiedag „De christen en het communisme", die georganiseerd was door een comité uit kringen van de evangelische omroep. Deze zeer druk bezochte dag had een overladen program (Vijf refera ten). zodat er nauwelijks gele genheid was tot discussie. Eerst schetste de historicus drs. H. G Leih uit Kampen opkomst en achtergrond van het marxisme, waarbij hij vooral het vrljheidsstre- ven van Marx accentueerde. Drs. Geertsema. wetenschappelijk medewerker aan de Vrije Universi teit te Amsterdam, beschreef de wending in de Jaren zestig vooral in studentenkring naar het dog matisch communisme De tijd van het zgn neo-marxisme. vooral geïnte resseerd In het humanistische cman- cipatie-motlel bij Marx en met kri tiek op Oost en West. is voorbij. De bevrijding door de rede moest wel In zichzell vastlopen, aldus drs. Geertsema. Vandaar de terugkeer in radicale studentenkringen naar de klassiek marxistische begrippen, de .nieuwe nadruk op de klassenstrijd 'als machtsstrijd en de herwaarde ring van het Leninisme. Overigens verwachtte drs. Geertsema. dat het humanistische marxisme een rol zal blijven spelen. EO-documentalist J.A.E Vermaat ging op de houding van de kerken jegens het communisme in. Hij sig naleerde eenzelfde trend als in het voor-revolutionaire Rusland en Chi na. Ook daar en toen bij vele christe nen en theologen een romantische aanhankelijkheid jegens het marx isme en een romantisering van ge weld en revolutie, waarin men zegen en bevrijding zag. Oorlogszuchtig Prof. C. Veenhof uit Kampen schetste aan de hand van citaten van Lenin het oorlogszuchtig karak ter van het communisme. Wereldre volutie blijft het doel. men zal pas tevreden zijn als het communisme overt de hele wereld de macht heeft. Zijn betoog viel niet bij ieder in de zaal in de goede aarde. Iemand, die zich zichtbaar opwond, zei dat het hem weinig moeite zou kosten, een nog veel grotere verzameling oorlog zuchtige citaten van Westerse lei ders samen te stellen en men mag b.v. de protestanten toch ook niet vastspijkeren op anti-Joodse uit spraken van Maarten Luther? Maar Prof. Veenhof gaf geen krimp. Hij had geciteerd uit werken van Lenin. die nog steeds ook door de Neder landse communistische uitgeverij Pegasus herdrukt worden en hij ci teerde ook nog uit een rede van Brezjnev van dit Jaar. waarin deze de sowjetbewapening verheerlijkte. Een aanwezige, die zich voorstelde als „ex-propaganda-secretaris van de CPN. maar nu door genade een christen'' riep op. niet zo'n kramphouding aan te nemen tegen over het communisme. „Wij moeten niet zo krampachtig proberen vast te houden wat we hebben, maar het geweldige, dat wij als christenen hebben, uitbreiden.'' Geen ingewik kelde redeneringen over het marxis me. hadden hem van het communis me afgebracht, maar wel de eenvou dige bijbel. ..Geloof de bijbel van kaft tot kaft. dan hebben wij geen wapens nodig, want dan zijn wij tegenover het marxisme meer dan overwinnaars." Terrorisme Laatste spreker was prof dr A. Troost, die vanuit zijn eigen erva ring aan de Vrije Universiteit sprak over het „geestelijk terrorisme," waarmee marxistische studenten hoogleraren het leven zuur maken. Hij betreurde het, dat de christelijke instellingen voor hoger onderwijs onvoldoende gebruik maken van de mogelijkheden, die de wet universi taire bestuurshervorming hun biedt om het eigen karakter van de uni versiteit of hogeschool te waar borgen. In een slotbespreking zei drs Geertsema nog eens. dat alle kritiek op het marxisme niet mag dienen als alibi om niets te doen aan de misstanden in de samenleving, die er wel degelijk zijn „Wij, christenen, hebben niet het recht om hoog van de toren te blazen." Een uitspraak, waarmee lang niet ieder het eens was. maar ir. J. van der Graaf, die de studiedag leidde, vond het meer dan tijd om er een punt achter te zetten. Van een onzer verslaggevers UTRECHT/ZEIST Gisteren is In de Utrechtse Geertekerk het eerste internationale semi narie van de beweging Christe nen voor het Socialisme beslo ten met een rede van de Ita liaanse vroegere abt Don Fran- zoni. Deze goed bezochte ver gadering werd opgevrolijkt door muziek van verschillende groepen. De hoofdmoot van de bijeenkomst in de Geertekerk was de rede van drs. Dick Boer. wetenschappelijk medewerker van de Universiteit van Amsterdam over het verschijn sel van de christendemocratie in Europa. Over dit onderwerp ging trouwens ook de studiebij eenkomst. die de beweging hield op het centrum Woudschoten bij Zeist. De studiebijeenkomst werd voorge zeten door de Delftse academiepre dikant Rochus Zuurmond. De deel nemers aan het seminarie gingen gis terochtend ook bij hem in Delft naar de kerk. In de studentengemeente in Utrecht konden zij niet terecht om dat de christenen voor het socialis me verlangden dat in de dienst een officieel gewijd persoon zou voor gaan. hetgeen de Utrechtenaren overdreven vonden. Het doel van de bijeenkomst op Woudschoten was het opstellen van eén gemeenschap pelijke strategie tegen de christen democratie. Dit doel ls niet bereikt, alhoewel de leiding van de conferen tie op basis van de gedane uitspra ken nog wel een eigen document wil samenstellen De christendemocra tische partijen in de verschillende landen bezitten zo sterk uiteenlo pende karaktereigenschappen, dat een voor allen gelijke benadering niet mogelijk bleek. In een studie rapport dat de Nederlandse deelne mers aan het seminarie hadden op gesteld. werd bijvoorbeeld aangege ven dat de anti-revolutionaire partij in opzet een emancipatiebeweging is ..gericht tegen de liberale bourgeoi sie en anderzijds in heel geringe ma te tegen de opkomende arbeidersbe weging." Duitsland De doorlichting van de christende mocratische partijen in Itallè en West-Duitsland leidde tot aanzien lijk meer bezorgde commentaren. Zo vertelde de Spaanse migrant Xa- vier Dominguez dat de moeilijkhe den voor de Spaanse gastarbeiders in Duitsland het grootst zijn in die deelstaten, waar de christen democratische partijen heer en meester zijn. Hij noemde als voor beeld een hele rij van grote steden ln zulke deelstaten op. waar buiten landse arbeiders zich niet mogen vestigen. In deze door christen democratische partijen beheerste Lander is hereniging van het gezin van gastarbeiders onmogelijk of zeer moeilijk. Hij vertelde dat deze moeilijkheden sinds kort niet alleen in Beleren en Baden-Württemberg bestaan, maar nu ook in Nedersak- sen, dat sinds kort in christendemo cratische handen is overgegaan. Door deelnemers aan het seminarie werd er op gewezen dat de Westduit- se CDU/CSU samenspant met de Italiaanse christendemocraten. Wanneer straks een Europese chris tendemocratie ontstaat, zal die ge domineerd worden door deze as Ro me-Bonn. Op dit punt van verzet tegen de christendemocratie op Eu ropees niveau konden de twaalf de legaties uit tien landen het wel eens worden. Een gezamenlijke strategie konden zij echter nog niet uitstip pelen. CPN Voor wat Nederland betreft zei ds. Rochus Zuurmond uitdrukkelijk dat de christenen voor het socialis me zich niet op de communistische partij oriënteren, zoals wel eens wordt beweerd. De beweging staat echter wel op het standpunt dat het radicale anti-communisme en anti- socialisme bestreden dient te wor den. Hij vertelde dat sommige leden van de beweging lid zijn van de CPN of met deze partij sympatiseren. „zonder dat er een communistisch monopolie op ons rust". Hij schatte dat van de Nederlandse leden van de beweging minder dan de helft communistisch is. De Italiaanse don Franzoni vertelde dat hij niet op de lijst van de com munisten heeft gestaan (zoals onze krant ten onrechte meldde), maar dat hij slechts opgeroepen heeft op deze partij te stemmen. Ook had hij grote zorg over het samengaan van de Westduitse CDU/CSU met de Ita lianen. „Zij hebben de economische macht en de Italianen hebben de mensen. Zij kunnen straks in Euro pa samen de dienst uitmaken." In zijn rede in de Geertekerk 2ei drs Boer dat de christen-democratische partijen in ons land heel vaak in hun partijpropaganda termen ontlenen aan de progressieve theologie, zoals de bevrijdingstheologie en de theo logie van de hoop. Hij wees op mr W. Aantjes, de fractieleider van de anti revolutionaire partij, die van de christelijke politiek zei dat het een politiek is „voor hen die geen stem hebben, die de weg baant voor hen die geen voeten hebben, die helpt wie geen helper hebben". Drs Boer merkte echter op dat het volgens hem het beeld van Albert Hahn. de dominee met de bijbel en de pastoor met de wijwaterkwast voor de brandkast van de rijke nog steeds voor de christen-democratie opgaat. Hij wees op de politieke handelin gen van het CDA. dat pleit voor matiging van lonen, vergroting van het eigen risico van de sociale verze keringsnemers. verhoging van de defensielasten, maar bezuiniging op prijscompensatie. Kapitalisme De belangrijkste crisisveroorzaker is volgens drs. Boer de kapitalistisa- che productiewijze. Onder het uit spreken van een verlangen naar een etisch reveil laten de chriten demo cratische partijen de economische, ondermijning van onze moraal door gaan. „Wat moet je met een etisch reveil wanneer je hoort van plannen om in de scheepsbouw 15.000 men sen te ontlaan of wanneer je als schoolverlater moet vaststellen dat je geen werk kunt krijgen. Deze din gen ontwrichten een gezin eerst echt. Met een etisch reveil worden de mensen voor de mal gehouden. Het etisch reveil vervalst de econo mische crisis tot een gewetenscrisis met in het verschiet een strijd tegen VAN LEZERS - Luther H. Loen beweert dat de Wlttenber- ger-Slotkapeldeur een legende is. Hiertegen moet ik een ernstig woord van protest laten boren. Zie prof. dr. W. J. Kooiman (ten aanzien van de kennis over Maarten LUther en zijn leer een uiterst bekwaam iemand) blz. 518 en het door Elsevier te Amsterdam uitgegeven Protestants deel van de Encyclopedie van het Christendom en blz. 30 van het door W. ten Have N.V. te Amsterdam uitgegeven en door dr W„ J. Kooi man geschreven boek „Maarten Lu- ther". Uit deze citaten blijkt zonder meer dat Maarten Luther 95 (en niet 93) stellingen aan de Wlttenberger- Slotkapel heeft aangeslagen. Scherpenseel J. F. Riel „Nee" en „ja" Helaas moesten we donderdag 4 no- vember een boodschap van de syno de lezen met het volgende opschrift: „Verontruste kerkeraden krijgen „nee" te horen." M l. kunnen we daar haast geen andere conclusie uit trekken, en op reageren, dan: en degenen die de valse oecumene be geren .ja" krijgen te horen. Zeker, al zal het in directe zin aldus niet ge zegd worden maar wat ze ons heden toch maar wijs willen maken, dat is meer als treurig. Helemaal zolang we nog ln de greep van de Wereldraad van Kerken zitten, en wat wel niet meer! Amsterdam R. Plomp Korte, duidelijk geschreven, liefst san één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 159, Amsterdam. Bij publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. Dialoog Het zal nog moeten blijken of het bericht in Trouw waar is dat de hoogste besturen van de VU reeds hebben laten weten in te kunnen stemmen met een voorstel marxis ten (al of niet lid van de CPNi toe te staan de VU mede te (blijven) bestu ren. Als dat waar zou worden, dient dat m.i. onderkend te worden als een ernstig symptoom van verre gaande verblinding en verwereldlij king. Zelfs velen, die de hedendaag se ontwikkelingen niet bezien in het licht der Schrift, zullen zich moeilijk kunnen voorstellen dat zoveel ge leerden. die de genoemde bestuurs praktijk steunen en nu willen legali seren. blijkbaar nog steeds niet (wil len?) weten dat „dialoog" met over tuigde marxisten nooit een „open gesprek" is geweest en dat ook niet zijn kkn. „Dialoog" (in organisato risch verband) is steeds een tactiek in de geraffineerde strijd om de macht van het marxisme. Althans zolang deze strijd nog gevoerd moet worden in de formele fase („be stuurshervorming"). Door formalis me en moralisme zal het kortzichtig christendom deze strijd verliezen. Als dan mettertijd voldoende macht is overgenomen, zal een minder open „gesprek" gevoerd worden door de machthebbers met de reste rende christenen. Die mogen dan kiezen tussen echte en open solidari teit of verdwijnen. Amsterdam prof. dr. A. Troost Heilige Koe Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 059 Wibautstraat 131 Te» 020-913456 Tele* 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westbiaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Poslbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Poslbus 3. Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 Als Mink van Rijsdijk niet betere voorbeelden heeft dan noodzake lijke orde en reinheid om een „heili ge koe" van een hulsvrouw ten tone le te voeren, kan ze beter over iets anders filosoferen. Heel veel vrou- ven en mannen doen liever prettiger m ngen dan hun huis of kamer schoonhouden. Maar ze hebben ont dek». dat dat schoonhouden een noodz. kelijk kwaad is in onze sa- menlev.'g. Gelukkige beschikken ze dan o» t zoveel gezond verstand en naasten -»fde om deze. voor velen vervelende 'ussen toch maar weer ter hand te l men. Want. doen ze het niet. dan mt.ken ze dat aan hun gezondheid en ln hun portemonnee In de huizen spn. ten ons dan al gauw de vlooien tcgv moet; zoals nu al gebeurt op enkele 'aatsen waar veel Jongelui wonen Ie», r weet. dat kleding en huishoudelijk spullen die niet worden verzorgd, snel moeten verhuizen naar de vuilnis bak. En. al kan men wel weer nieuwe spullen kopen, mag dat. ais er nog zoveel mensen gebrek lijden? Wageniniren Martha Porte-van der Laan Van een onzer redacteuren AMSTERDAM De generale synode van de gereformeerde kerken zal in haar vergader- week, die 22 november begint, opnieuw de zaak-dr. H. Wier singa bespreken. Aanleiding hiertoe vormt een brief van de Amsterdamse kerkeraad. waa-. rin deze meedeelt met ontstel tenis kennis genomen te heb ben van de synode-uitspraak met betrekking tot de opvat tingen van de Amsterdamse studentenpredikant. Ook geeft de kerkeraad van Amsterdam als zijn oordeel, dat de opvat tingen van dr. Wiersinga bin nen de ruimte van het belijden wèl toelaatbaar zijn. De brief van Amsterdam aan de Sy node is al een maand oud Hij was echter nog niet voor publikatie vrij gegeven. maar door een „indiscretie" (het woord is van synodevoorzitter ds C. Mak. zaterdagavond voor de EO-microfoon) van het Nederlands Dagblad is het standpunt van Amsterdam in de openbaarheid ge komen. Deze vrijgemaakt- gereformeerde krant bracht afgelo pen zaterdag een uitvoerig bericht over de brief van de Amsterdamse kerkeraad. Het was eerst de bedoeling dat deze brief op vrijdag 5 november in het Amsterdams Kerkblad opgenomen zou worden en ons was toestemming verleend, diezelfde dag de brief te publiceren. Na een besloten zitting van de gereformeerde synode op dinsdagavond 2 november werd ons dringend verzocht, de brief van de kerkeraad in onze la te laten liggen: hij kon nog niet voor publikatie wordt vrijgegeven in verband met overleggingen tussen het modera- men van de synode en de Amster damse kerkeraad. Niet afgerond Dit overleg ls. zo vernemen wij, nog niet afgerond. Afgelopen donderdag avond vergaderde de Amsterdamse kerkeraad met een paar leden van het moderamen der synode. Men ver moedt dat een der belangstellenden voor deze vergadering, die werden teruggestuurd in verband met het besloten karakter ervan, een exemplaar van de brief heeft meege nomen en doorgespeeld heeft naar de redactie van het Nederlands Dagblad. Ds. Mak vertelde voor de EO- microfoon dat in goed overleg met de Amsterdammers besloten was dat de brief in eerste aanleg in een geheime synodezitting aan de orde zou komen: de brief riep nog te veel vragen op dan dat men het gewenst vond hem in het publiek te brengen en te behandelen. In antwoord op de vraag wat er dient te gebeuren nu Amsterdam zich vierkant tegenover de synode opstelt, antwoordde ds. Mak. „Er staat aan het slot van de brief van Amsterdam een vraag. Dat ls een reële vraag en daarover moe ten wij juist praten." De brief We laten hier nu het tweede gedeelte van de brief van de Amsterdamse kerkeraad letterlijk volgen (het eerste gedeelte van de brief draagt een formeel karakter en somt data en bijzonderheden van vroegere ge sprekken en correspondentie op). Amsterdam schreef op 14 oktober aan de synode: „De kerkeraad heeft met ontstelte nis kennisgenomen van de termino logie .niet-toclaatbaar' en het „in ge vaar brengen van de enigheid des geloofs en van de eenheid van de kerk" (pagina 2 synodebesluit). Im mers. de deputaten voor het gesprek met dr Wiersinga Generale Synode Haarlem 1973 1974 kwamen in hun rapport dd. 20 februari 1974 tot de conclusie dat. ook al zijn er be langrijke verschillen, er toch op we zenlijke punten een vérgaande over eenstemming bestaat tussen dr Wiersinga en deze deputaten. Eenzelfde mate van overeenstem ming bleek te bestaan in de gesprek ken tussen dr Wiersinga en de kerke- UTRECHT Hoe kritisch of afstandelijk steeds meer rooms- katholieken jegen hun kerk ook staan, bij hoogtepunten in het persoonlijke leven blijft men voor en na de kerk betrekken. Dit blijkt uit de nieuwste statistieken van de r.k. kerk-provincie. In 1974 werd 94.4 procent van de als r.k. aangegeven geborenen ln de r k. kerk gedoopt. Van de huwelijken tussen twee rooms-katholieken werd 87.2 procent kerkelijk ingezegend. Van de gemengde huwelijken met een r.k. partner nog altijd 44.9 procent Van de als r.k. geregistreed staande overledenen werd 94,7 procent kerkelijk begraven. Deze gegevens zijn te vinden ln een speciale uitgave van 1-2-1. het informa- UebulieUn van het secretariaat van de r.k. kerkprovincie. Het materiaal is verzameld door het katholiek sociaal kerkelijk instituut (KA8KI) Den Haag. De cijfers van het wekelijkse misbezoek zijn minder rooskleurig. Tellingen in Januari van dit jaar kwamen tot 31,1 procent van de geregistreerde rooms-katholieken van zeven jaar en ouder, tegen 32.6 procent in januari 1975. per bisdom lopen deze cijfers sterk uiteen. Het misbezoek is het best in bisdom Groningen (de drie noordelijke provincies), namelijk 40.8 procent. Het laagste cijfer vertoont het bisdom Rotterdam (Zuid-Holland): 22,5 procent. De Nederlandse kerkprovincie feit 4.008 actieve priesters (van wie 2 878 in het basispastoraat). 154 door een bisschop benoemde pastorale werkers en werksters. 23.334 zusters en 3.316 fraters en broeders. ongeloof en ontkerstening in plaats van de strijd tegen een politiek die de grote ondrnemingen beschermt, tegen de bewapeningswedloop en voor de belangen van de gerwone mensen. Dat de christenemocra- tische leiding bewust aanknoopt bij de progressieve theologie is geen toeval. Het is een poging om werke lijke christenen te binden aan een politiek die in de strijd is met hun belang en met het belang van de derde wereld. In de kerk Drs. Boer zei dat de Nederlandse leden van de beweging christenen voor het socialisme zich in de eerste plaats kanten tegen christendemo- .cratische voormannen zoals Bies heuvel. Schmelzer en Udink, die de ze partijvorming gebruiken voor hun belangen. Onder de leden van de christendemocratische partijen bestaat een besef dat hun geloof misbruikt wordt voor deze belan gen. zei de heer Boer. En hij noemde het dan ook onjuist om met de chris tendemocratie ook de christende mocraten af te schrijven. Deze menn willen wij mobiliseren voor, een wer kelijk progressief bondge nootschap". aldus de heer Boer. Drs. Suurmond beschreef de be- wemde ging, die naar schatting dui zend leden en sympatisanten in ons land telt, als een gToep, die geen politieke partij of kerk wil zijn, maar die staande in de gemeente van Christus een gesprek op gang wil brengen over bepaalde politieke vragen en wil streven naar een bondgenootschap met socialisten en communisten en eventueel ande re groepen. Een samenwerking met christendemocraten wees hij in de Nederlandse situatie niet bij voor baat af. Alleen de zegen van Jahwe ma: rijk; eigen geploeter voegt er nit aan toe. Schanddaden vormen genoegen voor de dwaas, zoals wij» heid voor de man met verstand (Spreuken 10,22,23) In deze wijze woorden staan twet rijtjes. Aan de ene kant staan woor den als: zegen. rijk. wijsheid, ver stand, en aan de andere kant staij(^ de woorden: geploeter, niet schanddaden, dwaas. Je kunt nog even zoeken welke woorden a paren tegenover elkaar bijeen hoJ ren. En dan staan m.i. zegen eil geploeter tegenover elkaar, 't Lijkq wat zwart-wit: Wij zijn gewend mei te denken in het kader van een goc menselijke samenwerking. God-loj van-alles kunnen we ons zo moeili indenken. Ik denk dat de tegen: ling te maken heeft met onze instc ling. Hoe staan we tegenover datg ne wat we doen en wat we prober* te zijn? Zien we dat als een absolut^ prestatie van ons eigen willen kunnen, dan horen we bij het g ploeter, waar niets uit komt. Wai het is opgelblazenheld om zo ver werk te denken. Een eerste vrs zou al kunnen zijn: wie ben Jij 2 der anderen? Maar goed. dat daar gelaten, de spreuken-man kan ziel een andere levenshouding voorstd len, nl die van de mens die rad I zegen rekening houdt. Met een oei bron. met God. die hij heeft leren kennen als de grote Maker en <k grote Bevrijder. Aan Hem dankt h. L— z'n leven, z'n capaciteiten, geestelljl en lichamelijk, z'n plaats in hr leven, z'n eten en z'n drinken. Mai hij gaaf niet zitten. Hij gaat ïes D#< doen. Alleen, het wordt geen geploi ter. Het wordt alleen al door d houding en die ontdekking zoiets i j zinvolle arbeid, aan de dingen, ai zijn naaste, aan God en aan zichze| Hij heeft het niet voor niets over zegen van Jahwe" Ds. C. Mak raad van Amsterdam. Gezien deze overeenstemming en de verbonden heid in het geloof handhaaft de ker keraad het vertrouwen in dr Wiersin ga als zijn Dienaar des Woords en meent dat diens opvattingen binnen de ruimte van het belijden toelaat baar zijn, met name als bijdrage tot de discussie over de betekenis van de verzoening. Vanuit deze ruimte meent de kerkeraad tevens dat er niet voldoende grond is om te spre ken van „het in gevaar brengen van de enigheid des geloofs", noch van een „tekort-doen aan een wezenlijk bestanddeel van het belijden der kerk." Ook merkt de kerkeraad op dat het ambtelijk werk van dr Wiersinga geen aanleiding geeft tot bezorgheid. De kerkeraad verzoekt u tenslotte met klem de fundamentele vraag inzake de ruimte van het belijden aan de orde te stellen." Tot zover de kerkeraadsbrief. Beroepingswerk facti GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Lelystad: J. DriessenJ te Oostcapelle. VRIJE EV. GEM. Beroepen te Groningen: P.,<f. VMi Hooidonk te Veldhoven. Ds. L. Alons Ds. L. Alons zal op medisch vc*r '•v® schrift per 1 Januari zijn functie» *dP algemeen secretaris van de te- e vormde generale diakonale mi j 2 neerleggen. Sinds 1964 heeft hij dt r50r hervormde kerk op deze post ge 'Jr'der diend. Voordien was hij predikantte jffheel Leens, Nijmegen en Emmen en vanPu tc 1955 tot 1964 gecommitteerde van-phapp wege de hervormde kerk voor dt^elen ontwikkelingsgebieden in eigerl land. Als algemeen secretaris vand( 'ev70i GDR heeft ds. Alons een werkzaan lsttre: aandeel gehad in de wijziging (ii ïedat 1966) van de ordinantie op het dia konaat, die een nieuwe ontwikke ling in de richting van het gemeente oos z diakonaat inluidde en kerkordelijl nar?e' vastlegde. Diakonale beleidsnota' !t5 va van 1966 en 1970 werkten deze visi we* op het diakonaat door heel kerkvolk nader uit. Brig. Scheffer Op 16 november gaat brigadier L. Scheffer de actieve dienst van h< leger des heils verlaten. Van hal ruim 37 dienstjaren zijn de mees! besteed aan korpswerk in vele deli van het land. Ook werkte zij enk» jaren in Zuid-Afrika. De laatste ren was zij gestationeerd op het tionaal hoofdkwartier - Amsterdam. Van een onzer verslaggevers LONDEN Keston College, het B J gelse instituut, dat de situatie vi de christenen in communistisd landen nauwkeurig volgt, verke( lOOT in financiële moeilijkheden. De ooi*, zaak is. volgens directeur rev. h 3ch chael Bourdeaux, dat een aant kerkelijke opdrachtgevers sled van betalen zijn. De inkomsten zij Ze£t - dit jaar tot nu toe twintig proce landb achtergebleven bij die van vof Uitoel jaar. voornamelijk omdat geld dal toegezegd, nog niet ls ontvangen De ern Keston College heeft tien mensen xich ei volledige dienst en zes parttimfi ln het Deze grote staf is het gevolg van de Vel sterk toegenomen contacten rrwzlet er groepen christenen in Oost-Europ alleen In augustus publiceerde Kesti huizen College samen met het interuniv» Kootw sitalr instituut voor mlssiologle Xo'n z» oecumenica in Utrecht en een SS* len wo sers Instituut een rapport over*anger godsdienstvrijheid in de Sowjet nie. dat een belangrijke rol speeii De het in de besprekingen van het centra cretari comité van de wereldraad vl Voorth kerken. ontwik „Dit rapport was geschreven *en bel opdracht van een lidkerk van jjet la wereldraad Het bedrag, dat wijl Haag l voor ontvingen, dekte alleen *ordt drukkosten. Niet gehonoreerd Pfoble» dat twee van onze stafleden er t de Vel drie maanden aan gewerkt hebbe* JJle hc aldus Bourdeaux. Gelder PEI

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2