Onder een
portret van
Atatürk
I
De burgemeester
belde de dominee
n
Vandaag
Ex-abt
Franzoni op
congres in
ons land
Kas evangelische
kerk weer voller
PTTEHI
DIE NATIONALE FRONT
OES DEMOHHATiStHEN
DEUTSEHLANO
Ziekenhuis-CAO
wordt niet voor
januari ingevoerd
PvdA wil Europees
sociaal handvest
niet goedkeuren
f'1'JerkojroeD burger-
srael-libanon
giro: 14844 amsterdam
Ï)1
Hiili
Christendom en
socialisme
Vietnam wil met
Nederland nauwer
gaan samenwerken
Kerkenconferentii
over polarisatie
ni
VRIJDAG 12 NOVEMBER 1976
KERK
TROUW/KWAR"
Waarde vrienden,
In Nederland en turkije wonen mensen die God aanbidden.
In Turkije willen deze mensen zich aan de wil van God
overgeven, zoals die aan Mohammed geopenbaard is en
door Hem opgetekend in de Qur'an
In Nederland noemen de mensen die God aanbidden zich
Christenen, omdat zij zich willen richten naar de persoon
van Jezus Christus (de profeet Isa), zoals zij Hem uit de
Bijbel kennen.
Zo'n brief kregen in 1974 de
Turkse arbeiders thuisbezorgd
namens de kerken in Soest. De
kerken hadden een werkgroep ge
vormd. die een ontmoeting op
gang wilde brengen tussen de
moslims in hun gemeente en de
eigen kerkleden. Er waren twee
groepen moslims de Turken en de
Marokkanen. De Turkse groep
was de grootste en daarom nodig
den de kerken eerst de Turken
uit Aan de Marokkanen stuurden
de kerken een andere aardige
brief en een mand met fruit.
Wat in weinig Nederlandse steden
en dorpen slaagde, lukte in Soest.
Er bleek na een goede voorberei
ding een echte instuif op gang te
komen, waar Nederlanders en
Turken elkaar ontmoeten. Als je
over deze ontmoeting leest, krijg
je het gevoel dat zó ongeveer een
dialoog tussen islam en christen
dom hoort te verlopen.
De gasten worden uitgenodigd in
een zaal, waar een groot portret
van Kemal Atatürk hangt. En de
gastheren en -vrouwen van de
hervormde, gereformeerde en
rooms-katholieke kerk houden
zich aan de islamitische feesten,
zorgen dat er geen alcohol is en
tonen respect voor de Turkse
smaak.
Zo is er in de instuif meestal een
Turkse muzikant, die van de kerk
een gage ontvangt en er wordt
gedanst, want dansen en dan
vooral volksdansen vinden de
gasten heerlijk. Maar je kunt ze
ook een genoegen doen door dia's
te tonen van hun land Steeds
opnieuw worden de plaatjes ver
toond. Maar de Turken blijken
niet zo chauvinistisch dat ze al
leen maar naar plaatjes van hun
land wülen kijken. Ook dia's van
Nederland vinden gretig aftrek.
Dit en veel meer staat allemaal in
een verslagje van twee jaar instuif
in Soest, dat door de werkgroep
buitenlandse werknemers Soest*
is uitgegeven. Het is niet alleen
een aardig verzorgd verslag, maar
het is ook inspirerend voor ande
ren. die iets met hun buitenlandse
arbeiders willen doen. Ze kunnen
er bijvoorbeeld ook uit leren dat
de Turken niet gewend zijn van
de grond te eten. Daar moet Zwar
te Piet, als ze met ons het Sin
terklaasfeest vieren, degelijk re
kening mee houden.
De dialoog met moslims speelt
zich af binnen de sfeer van het
alledaagse. Dat betekent dat je
heus je eigen geloof niet onder
stoelen of banken hoeft te steken.
Dat bleek in Soest, toen daar de
gereformeerde dominee L. W.
Korvinus aan de buitenlanders
uitlegde wat de christelijke
feestdagen inhouden. En sinds
een jaar functioneert er een stu
diegroep christendom-islam,
waar ook buitenlandse arbeiders
in meedraaien.
Wat is nu de les van deze jaren
instuiven. Als ik dit verslagje lees.
mis ik er hoogdravende conclu
sies in. Het contact met buiten
landers heeft plaats op het gewo
ne menselijke niveau van een bin
go-avond. een suikerfeest en een
kerstin. Er is gratis thee en er
hangt een Turkse vlag. want
Turkse gastarbeiders zijn net als
Nederlanders in de vreemde. Ze
zoeken gezelligheid en warmte bij
elkaar.
Het adres van de werkgroep is: dr
's Jacobstraat 35, Soest.
Wereldgebedsdag jongerenbij
eenkomst. Zaterdag 13 november
van half elf tot drie uur in het Stilte
centrum van Hoog Catharijne te
Utrecht. Doel: maken van de liturgie
voor de gebedsdag op 4 maart.
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Tele* 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
Weslblaak 9 Rotterdam
Tel 010-115580
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
DEN HAAG Vandaag begint op
Woudschoten bij Zeist een interna
tionaal congres van de beweging
van christenen voor het socialisme,
waar de vroegere Italiaanse abt Gio
vanni Franzoni zal spreken. Hij zal
ook aanwezig zijn bij de afsluiting
van het congres, zondag in de
Utrechtse Geertekerk.
Franzoni werd in juni dit jaar. bij de
Italiaanse verkiezingen in de le
kenstand teruggeplaatst, omdat hij
zich als onafhankelijke kandidaat
op de lijst van de communistische
partij had laten plaatsen. Volgens
Franzoni zijn de kerk en de christen
democratische partij er alleen op uit
hun macht te houden.
Franzoni is het met de communis
tische leider Berlinguer oneens, dat
er een „historisch compromis" tus
sen de kerk en de communisten
moet komen. De communisten heb
ben na de laatste verkiezingen hun
aandacht ook meer gericht op de
basisgemeenten, die buiten de offi
ciële kerk staan. Er is echter volgens
Franzoni geen sprake van een ver
bond tussen linkse katholieken en
de communisten. „Wij willen binnen
de kerk blijven en daar door infiltra
tie het veranderingsproces op gang
brengen," aldus Franzoni.
In Italië zijn intussen rond 300 ba-
sisgmeenten. Een van deze gemeen
ten, die in Rome, wordt door Fran
zoni geleid. De verhouding tussen de
officiële kerk en deze basisgemeen
ten is sterk verslechterd door de
verkiezingen. Enkele priesters, die
dergelijke gemeenten leidden, zijn
evenals Franzoni tot de lekenstand
teruggebracht.
Volgens Franzoni wordt er in de
basisgemeenten en in de beweging
christenen voor het socialisme veel
aan bijbelstudie gedaan. Het is vol
gens de ex-abt echter niet zo gemak
kelijk de jongeren daartoe te krij
gen. Het is volgens Franzoni in Italië
toch eigenlijk nog zo, dat iemand
pas tot de theologische studie wordt
toegelaten na een aanbeveling van
zijn pastoor, waarin staat dat hij een
goed katholiek is. Daarom is er een
groeiende samenwerking tussen de
in oorsprong katholieke basisge
meenten en de protestantse theolo
gische opleidingsinstituten.
BRUNSWIJK In de synode van
de evangelische kerk in West-
Duitsland is bekendgemaakt dat de
kerkelijke inkomsten voor volgend
jaar begroot worden op vier miljard
Duitse mark. De financiële toestand
van de kerk is duidelijk verbeterd in
vergelijking met dit jaar. alhoewel
er volgens de financiële topman van
de kerk. dr. Wilhelm Imhoff, geen
reden is voor grote vreugde. Hij
heeft ook voor volgend jaar een ech
te spaarzame begroting moeten
opstellen, die slechts 1.7 percent ho
ger is dan die van dit jaar.
door Hans Blankesteijn
De laatste tijd komen de bur
gers in de DDR steeds vrij
moediger voor hun mening
uit. Dat merk je bijvoorbeeld
bij de voorbereiding van de
verkiezingen. Die vindt plaats
in allerlei kringen, be
roepsgroepen en bedrijven.
Die voorbereiding is veel in
tensiever dan bij ons en de
sociale lagen van de bevol
king zijn er beter in vertegen
woordigd dan in ons parle
ment. Een andere vraag is
dan weer hoe groot de feitelij
ke macht is van de Volkskam-
mer. In theorie is die bijna
totaal. Maar hoe zit dat in de
praktijk? Hoe is de
machtsverhouding met de
partijtop van de SED, de
communistische partij?
Op zondag werd de dominee, bij
wie ik te gast was, opgebeld door de
burgemeester met de vraag, wan
neer hij zou gaan stemmen. Deze
gebeurtenis en de nadruk waarmee
Erich Honecker keer op keer zegt
dat de christenen in de DDR gelij
ke rechten hebben, wijst er op dat
men zich zorgen heeft gemaakt:
zouden de evangelische christenen
er mogelijk voor zorgen dat er bij
de verkiezingen een onaan
vaardbaar aantal niet- of te
genstemmers zouden blijken te
zijn? Dat zou een motie van wan
trouwen zijn, ook al zou die slechts
uitgedrukt worden in tienden van
procenten.
Dat was niet ondenkbaar. De
zelfverbranding van ds Brüsewitz
heeft onder de christenen in de
DDR een geweldige schok teweeg
gebracht: waren ze dan toch on
trouw geworden, hadden ze zich
aangepast, en was ds Brüsewitz de
profeet die hen terugriep van ver
keerde wegen? Was Brüsewitz een
Srofeet? De officiële DDR-pers
eeft hem als een geesteszieke af
geschilderd, en heeft daarbij een
aantal feiten onjuist weergegeven.
Ze heeft daarmee tevéél willen be
wijzen. Dat ze een rechtzetting van
wege de kerk niet heeft gepubli
ceerd, kun je alleen maar zien als
een teken van zwakte. Maar bij een
wat gematigder opstelling zou er
genoeg zijn overgebleven om Brü
sewitz' protestverbranding
krachtdadig te relativeren. Hij was
een toegewijd en bijzonder origi
neel dienaar Van de kerk. maar
tegelijk verstoken van elk maatge
voel en geladen met een hevige
agressie. Dat heeft hem ook van
veel mensen uit z'n eigen kerk ver
vreemd.
- - *v w
De communistische SED en de iets anders gekleurde maar
ook van de SED afhankelijke partijen vinden elkaar in het
nationale front.
Een voorbeeld. Zo'n vijftien jaar
geleden werd op het collectieve
landbouwbedrijven de oogst bin
nengehaald onder de leus: ohne
Gott und Sonnenschein holen wir
die Emte ein zonder God en
zonneschijn halen we de oogst bin
nen. Ook de meest fervente com
munist zou dat nu niet meer zeg
gen. Wat Brüsewitz niet belette om
kort geleden te gaan rondrijden
met de slogan: „ohne Segen ohne
Gott geht die ganze Welt
bankrott". Een volstrekt zinloze
provocatie, geschikt om elke ver
houding met het DDR-bewind te
verzieken.
Blijkens de verkiezingsuitslag
hebben de evangelische christenen
op het kritieke moment niet „nee"
gezegd tegen de DDR. En daar kun
je alleen maar blij om zijn. Dat
„nee" zou allerlei schuchter ge
groeide nieuwe mogelijkheden ka
pot hebben gemaakt. Intussen is èr
wel het nodige puin te ruimen. In
een kanselboodschap, die een uit
voerige analyse waard is, vraagt de
kerk-leiding in de DDR om een
fundamenteel gesprek over bij
voorbeeld de positie van de christe
nen in het onderwijs. Die
boodschap is inderdaad in de ker
ken voorgelezen, maar perspublica
tie werd door de autoriteiten belet.
Weer een onnodig zwakte-bod. Veel
beter had men van staatswege kun
nen zeggen: kom maar op met je
bezwaren.
Want de „fundamentele" rechtsre
gels zijn toereikend, alleen ont
breekt het in veel gevallen de chris
tenen aan moed en doorzettings
vermogen om er werkelijk een be
roep op te doen. Een voorbeeld
ik ken er verscheidene van gelijke
strekking. Een kind uit een christe
lijk gezin wordt op de middelbare
school door een leraar diep bele
digd in z'n christelijke overtuiging.
De ouders nemen dat hoog op en
brengen de zaak voor de rechter.
Ten overstaan van hem volgt er een
meer dan krachtdadig gesprek. De
leraar bekent in de klas dat hij fout
is geweest, en sindsdien is de ver
houding met de ouders zo goed als
ze maar zijn kan.
Wie veel praat met kerkmensen in
de DDR, ontmoet overwegend een
vermoeide aanpassing of een stille
oppositie. Een stevig beroep op ge
geven rechten en mogelijkheden
wordt maar zelden gedaan. Ge
beurt dat wel, dan worden ze, voor
zover mij bekend, doorgaans geho
noreerd. De dood van Brüsewitz
was evenzeer buiten proportie als
veel wat hij bij zijn leven deed.
(Dit is het tweede deel van een
artikel. Het eerste gedeelte publi
ceerden wij gisteren).
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
BIJ publlkatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG De CAO voor het
ziekenhuiswezen zal niet eerder dan
1 januari 1977 worden ingevoerd.
Minister Boersma (sociale zaken)
heeft negatief geantwoord op het
verzoek de CAO eerder In te voeren.
De partijen, die bij de totstandko
ming van de CAO betrokken waren,
hadden dit verzoek de afgelopen zo
mer gedaan.
De invoering van de cao betekent
voor de gezondheidszorg een kos
tenstijging van 150 miljoen gulden
per jaar. Staatssecretaris Hendriks
(volksgezondheid) verwacht, dat de
ziekenhuistarieven door de invoe
ring met vier gulden per verpleeg
dag zullen stijgen. Voor inrichtingen
die vallen onder de AWBZ (verpleeg
tehuizen. gezinsvervangende tehui
zen e.d.) stijgt het tarief met 2.50
per dag
De CAO voor het ziekenhuiswezen
bestrijkt meer dan 200.000 mensen.
IKON
Het „Comité beleidsombuiging
IKON" vindt dat de IKON als
dienstverlenende en representatieve
kerkelijke omroep alleen voor het
Woord van God moet kiezen. Men
zou moeten bedenken, dat het
Woord van God ondubbelzinnig aan
de kant van de verdrukten staat. Als
de IKON „dienstverlenend" bezig is
met de zwarte bevolking van Zuide
lijk Afrika, het „Polisario" in de
Sahara of de duivelse bewapenings
wedloop. dan is dat „representatief"
voor de werkelijke taak van de ge
meente van Christus. Dat het wat
„socialistisch" overkomt is geen
wonder als men bedenkt dat „sóci-
us" en „naaste" verwante woorden
zijn. Als ik zuster Teresa op het
scherm bezig zie met haar melaat
sen, stervenden en hongerigen heb
ik meer het gevoel binnen de wer
kingssfeer van de Heilige Geest te
zijn dan bij het verslag van een
vaderlandse synodezitting.
Apeldoorn M. Ooms
Leiderschap
In uw commentaar over „lei
derschap' van vrijdag 5 november
schreef u nogal waarderend over de
wijziging van het regeerakkoord zo
als dat door de heer Den Uyl naar
voren is gebracht. Ik begrijp uw
waardering niet. Als men in de kring
van de PvdA zegt na een nacht
vergaderen: het akkoord staat nog
volkomen overeind, dan zegt mij dit
genoeg. Maar als dan later op de dag
de heer Den Uyl zegt: als na de
verkiezingen de progressieven net
zo groot zijn als het CDA. dan moet
het kunnen: acht om acht ministers,
maar hijzelf premier. Dus: als het
moet gelijk, maar wij, de progressie-
ven maken de dienst uit. Want daar
komt het op neer. dus er is niets
gewijzigd. De heer Van Agt had dit
goed door. daar bij staking van
stemmen de stem van de premier
dubbel telt. Laten wij toch nooit zo
worden. Niet heersen maar dienen,
dat vraagt God van ons.
Noorden, Texel Joh. Daalder
Naschrift hoofdredactie:
Uit het commentaar sprak onze
waardering voor het optreden van
Den Uyl; niet voor het partijbestuur
van de PvdA. En voor het overige:
tussen nu en de dag der verkiezin
gen kan nog bijzonder veel veran
deren.
Werkloosheid (2)
Gerda Schotanus (Trouw 9 novem
ber) heeft gelijk. Hoe bestaat het dat
enkele duizenden jonge onderwijs
mensen werkloos rondlopen terwijl
Limburg en Zeeland om hen zitten
te springen? Is het niet bescha
mend. dat er blijkbaar onder hen
zijn, die liever de hand ophouden
dan dat ze ergens in de buitenpro
vinciën. waar ze hard nodig zijn. aan
de slag gaan? Toen ik 18 jaar was
was ik blij aan de gang te mogen
zijn. al was het dan aan de andere
kant van het land. In een
buurtschap achter hei en dennen bij
de Duitse grens. Waar zelfs geen
kosthuizen waren, zodat de drie jon
ge onderwijzers een kamertje had
den op de schoolzolder en aten bij
het schoolhoofd, waar ook de onder
wijzeres in huis was. Vier jonge men
sen: uit Rotterdam, Utrecht, Kam
pen en Haarlem drie maal per
jaar met een korte vakantie naar
huis. Maar je had je werk en de
voldoening niemand en niets meer
tot last te zijn. Het was fijn om te
kunnen werken. Samen met elkaar
en onder de jonge Saksen-kinderen.
Doctinchem G. Blankesteijn
Van onze sociaal-economische
redactie
DEN HAAG De PvdA in de Twee
de Kamer weigert goedkeuring van
het „sociaal h'andvest" van de Raad
van Europa. Reden hiervan is dat de
regering bij deze goedkeuring een
uitzondering wil maken voor
ambtenaren, waar het gaat om het
recht tot staken.
De CDA-fracties echter willen de
goedkeuring van het handvest niet
laten afstuiten op deze kwestie. Zij
vinden dat met de goedkeuring niet
gewacht moet worden tot het sta
kingsrecht voor ambtenaren defini
tief is geregeld.
Deze standpunten blijken uit de
schriftelijke voorbereiding van de
goedkeuring van het handvest. Over
een definitieve regeling van het sta
kingsrecht voor ambtenaren is de
regering nog in overleg met de orga
nisaties van ambtenaren.
Lawaai
Veel van de uitspraken van Jules de
Corte in Trouw van 6 november wa
ren ons uit het hart gegrepen. Met
name zijn reactie op het vliegtuigla
waai, zoals hij dat in Amstelveen
heeft ervaren, sprak ons erg aan.
Zelf hebben wij enkele jaren daar
onder de bulderbaan gewoond en de
genoemde ellende over ons uitge
stort gekregen. Als je op subtielere
geluiden gespitst bent (vogels e.d.),
en voor blinden zal dat in extreme
mate gelden, is deze geluidsoverlast
werkelijk ondraaglijk. Het is een
grof schandaal dat dit zomaar kan,
terwijl er n.b. technisch gezien mo
gelijkheden schijnen te bestaan om
de lawaaiproduktie aanzienlijk te
verminderen. In Nederland wordt
het trouwens bijna onmogelijk om
nog ergens te vertoeven waar het
overdag werkelijk echt stil is. We
doelen nu vooral op de auto-ellende.
Wat dit betreft verziekt een (sneb-
weg een gebied dat een veelvoud is
van de oppervlakte asfalt. Ook op
de weinige afgelegen, stille plekjes
ben je niet veilig: één van de motto's
van de zg. vriendelijke „Blij dat ik'
rij "-actie luidt niet voor niets: wij
komen overal.
Wageningen
Christiaan en Marjo Both-Merkx
Wapenindustrie
In zijn artikel over de taakverdeling
binnen de NAVO merkte generaal-
majoor Von Meijenfeldt o.m. op;
„De instandhouding van dé
krijgsmacht is ook een economisch
belang". Deze oppierklng onder
streepte nogmaals duidelijk dat ons
land geen uitzondering is in een we
reld, die bestaat bij de gratie van
wapenproduktie en wapengeweld.
Zouden onze christen-politici en
christen-militairen zich bij het ma
ken van zulke opmerkingen wel rea
liseren hoe verwrongen onze maat
schappij is geworden? Kunnen we
op de dankdag voor gewas en arbeid
echt dankbaar zijn met de mensen
in de elektronische en andere indus
trieën vier taak het is dagelijks be
zig te zijn met de moderne verderf -
techniek?
Rotterdam A. P. de Winter
IW Asteun de medische
S 1C ift 10 519 behandeling van
<3rfaS* Libanese patiënten
iYllv3UiiQ>wnein Israëlische
ziekenhuizen
n, ops
hiedai
ital n
cht
erti IS d
n th
len
lar i
;el
ege
er W
n b f
ingiT
ir hijf
DE ARME DROMMEL
In zijn verhaal „Maigret en de a
drommel" vertelt Simenon
Maurice Tremblet, de man die in raflet,
staatsloterij de honderdduizend d c
wonnen heeft, maar er niemandfdeizoe
van verteld heeft. Voor zijn
blijft hij de bescheiden kassier
de gerenommeerde zaak, die 's it
gens op tijd met de metro verti
en 's avonds zonder mankeren tl
komt om te eten, een boek te li
en naar bed te gaan. Een oppai
de man met een klein inkomen
een wat zeurderige vrouw, maar
toch op een avond door de kogeb
een soort buks, vanuit een tege
ver gelegen hotelletje vermo
wordt. Maigret komt erachter
hij zijn dag doorbrengt. Z'n b;
heeft hij opgezegd. Ergens lang^
Seine heeft hij een etage waar h'
tijd kan doden met vissen. De e
staat verder vol met vogelkoi
Hij heeft een uitzichtsloze verb
ding met een juffrouw en ontm
wekelijks een man aan het bilj^jj or
Deze laatste vermoordt hem, mii ,M
meer uit nijd. Tremblet is de n f* t
die niet kan communiceren. Als Iterei
kind houdt hij alles voor zichzelf rbret
er datgene mee na te jagen waanjeef b
hij vroeger heeft gedroomd. Visi er bu
vogeltjes houden, boekjes lezen npn
biljarten, verder geen nieuws. Ie
ander blijft er wezenlijk buiten.
menon beschrijft mensen van d gerin;
eeuw in de spanning van deze ee oberf
in de spanning van gemeenschap
eenzaamheid. Mensen die hoeli^
ger hoe meer onbereikbaar voot Jf
ander worden en tegelijk zelf Lo'
machtig zijn om met de ander Ij.-,
meensdhap aan i gaan.
doofstomme in het evangelie s
voor zo'n mens, onbereikbaar ei
machtig om zich te uiten. Tot
mens zegt Jezus: Effatha, d
wordt geopend. In het enkelvi j
mens wordt geopend! Door ?£'hl
macht gebeurde het. Het is gL(
macht van zijn woord die zulke
gen doet. All we need is love, zoi
we een paar jaar geleden. Hef UDS
waar van deze liefde, deze ma
die ons werkelijk open maakt t
de ruimte zet.
ROME Het christendom kan niet
dienstbaar zijn aan het socialisme.
Dit heeft de paus woensdag gezegd,
toen hij afstand nam van mensen
die het tegenovergestelde denken.
De paus noemt hun opvatting een
contradictio in terminis (tegenstrij
digheid in de gebruikte woorden).
De paus zei dat het een op zijn kop
zetten van de dingen is, wanneer
men het christendom dienstbaar wil
maken aan het socialisme. Als het
christendom het socialisme al dient
is dat om andere redenen, zei de
paus. Maar die vorm van
dienstbaarheid kan niet behandeld
worden als ware er sprake van een
enorme ontdekking en een nieuwe
formule voor deze tijd.
Van een verslaggever
DEN HAAG - Vietnam wil nauwer
samenwerken met Nederland, voor
al op economisch gebied. Dit bleek
uit gesprekken met de Vietnamese
onderminister Ngoeyen Co thach,
die gisteren en eergisteren een be
zoek aan ons lang bracht. Volgens
de Vietnamese minister is het be
zoek in een hartelijke sfeer verlopen
en vormt het een bijdrage tot een
verdere ontwikkeling van de betrek
kingen.
Tijdens het bezoek heeft er een ge-
dachtenwisseling plaatsgevonden
over mogelijkheden voor activitei
ten van het Nederlandse bedrijfsle
ven in Vietnam. De onderminister
bracht woensdag een bezoek aan
Philips in Eindhoven. Volgens de
persdienst van dit bedrijf was het
een algemeen oriënterend bezoek.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen Te Krimpen a.d. Lek:
d. Linden te Dirksland; te Lage
luwe: (toez.) E. H. Wolbei
Kerkdriel; te Wezep: P. M. Brei
te Barneveld.
Bedankt voor Ridderkerk:
Boer te Wageningen.
AfscheidOp 14 november vi
ren: H. de Bie ber. te Diepen)
GEREF. KERKEN
Afscheid van Oude en Nieuwe SW
ring: J. Cziria ber. te Wieringerw
van Hoogeveen: Th. P. van Bèli
ber. te Nunspeet; van Brussel: drs
Eikelboom ber. te Vlaardingen.
Intrede te Bilthoven: T. L. H. Pie
se uit Gorinchem; te Oost- W
Souburg; drs. H. A. F. M. Bossc
kand. te Deventer. Met ingang vt
nov. is benoemd
luchtmachtpred. in zgn. lang
band met standplaats Leeuward
J. C. Langeveld uit Huizen N.f
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Den Haag C. R. Bc
aard te Leiden
VRIJE EV. GEM.
Beroepen te Hilversum: A. J. Bi
man te Bussum
OUD GEREF. GEM. IN NED.
Beroepen te Salford (Can.): C. Si
te Hardinxveld-Giessendam.
CHR. GEREF. KERKEN
Intrede Op 16 nov. te Werkend
kand. A. van Heteren uit Sa»
heim; op 18 nov. te Kampen:drs
Brienen uit Groningen: 7 nov.
Veenwouden: kand. A. G. v. d.
den uit Putten.
Ds H. J. Groeneweg
Op de leeftijd van 67 jaar is dsl
Groenewegen, emeritus predik
van de Nederlandse Hervori
Kerk overleden. Ds Groenewe
die in Appelscha woonde, is pi
kant geweest in Wateringen, Alt
serdam, Den Haag en Papendre
Op 1 juni 1973 ging hij met en
taat. Ds Groenewegen was ook
reniang actie op het gebied val
kinderbescherming. Hij was te'
enige tijd voorzitter van de vooi
lige Christelijke Filmactie en
zitter en hoofdredacteur van
testants Nederland".
AMERSFOORT De raad van
ken wil dat de volgende kerken
ferentie, die waarschijnlijk in 1
'79 gehouden wordt, gewijd w
aan het onderwerp polarisatie
raad zal over de datum en het tin
van de conferentie een gesprek
nen met de leden-kerken. Al)
thema's kunnen zijn: „reken*
geven van de hoop die in ons
„nieuwe levensstijl".
De begroting van de raad van
ken zal volgend jaar 309.000 gn
bedragen, 17.000 meer dan dit