Hezenberg-pastoraat bestaat dertig jaar A Geen derde actie „Kom over de brug" Gereformeerden doen schepje op evangelisatiewerk Vandaag H BOEKENNIEUWS Centrum voor pastorale zorg GENERALE DIAKONALE RAAD Friese actie tegen IKON Meisje overreden Geref. Synode wil weer over oorlog praten Op speurtocht in de bijbel Paulus en de oudste gemeenten Lefebvre stempelt conferentie Kol UITGEVERSMAATSCHAPPIJ J. H. KOK KAMPEN VOORBIJGANGERS Onze adressen: VRIJDAG 5 NOVEMBER 1976 KERK/BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 ADVERTENTIE Van een onzer verslaggevers HATTEM „Je wordt hier geestelijk gevormd en toch is het geen vormingscentrum. Je komt hier tot rust en toch is het geen rusthuis. Je kunt De Hezenberg het beste zien als een vergrote pastorie." Aldus de heer J.C.Graaff. een van de leidende stafleden van De Hezenberg. „centrum voor pastorale zorg", zoals het zichzelf noemt, dat nu dertig jaar bestaat. Voor velen is De Hezenberg meer dan een begrip, het is voor hen een tweede huis Maar voor nog veel meer mensen is De Hezenberg een klank, die hen weinig of niets zegt. Dat ligt aan de aard van het werk. dat er gedaan wordt. Pastoraal werk voltrekt zich doorgaans zo in de par ticuliere sfeer, dat het onbescheiden zou zijn. daarover veel naar buiten te brengen De heer Graaff: ..Ons werk op De Hezenberg is een verlengstuk van al het werk. dat gedaan wordt in talloze plaatselijke kerken Op de Hezen berg is voor dat gewone pastoraat echter meer tijd beschikbaar, dan in de plaatselijke gemeente mogelijk is Hier komen mensen met geestelij ke of maatschappelijke problemen, die wij proberen te helpen vanuit de bijbel." Moeilijkheden De meeste mensen, die op De Hezen berg komen, zitten met huwelijks- of gezinsmoeilijkheden. Anderen zijn vastgelopen in hun werksituatie. Ook de drank is een veelvoorko mend probleem. De staf van De He zenberg wordt daarbij geholpen door predikanten, artsen en andere des kundigen. Velen komen via hun do minee. anderen via hun arts. of via hei maatschappelijk werk. of omdat zij van vrienden over De Hezenberg hoorden. Wel wordt van ieder ver wacht. dat hij of zij zich wil laten helpen vanuit de persoonlijke ver houding tot God dc Vader en Jesus de Heer De heer Graaff: ..De achtergrond van ons werk is de ontdekking van J C.Blumhardt. dat het heil in Chris tus besterad is voor de mens in zijn hele bestaan Het koninkrijk Gods komt. Nu is het nog een situatie van strijd. Vanuit die gedachte stimule ren wij de mensen, die verstrikt zijn in hun leefsituatie, om zich te laten opnemen In het werk. dat God bezig is té doen Wij mogen leven uit een verzoende situatie met God. Dat zet een punt achter het oude en opent de deur voor een volkomen ander leven met de Heer en met de naaste. Het begrip ..wedergeboorte" leeft in ons werk. en dan losgemaakt uit het in troverte gevoelsmatige vlak Je wordt wedergeboren om deel te heb ben aan het herstel van alle dingen." Bij de Generale Diakonale Raad. Landelijk bu reau voor het diakonaat in de Nederlandse Hervormde Kerk, zijn o m. verkrijgbaar: Dienst aan werklozen (1976) 2.50 handreiking samen met de Gereformeerde en de Christelijke Gereformeerde Kerken aan kerkelijke gemeenten, die bezig willen zijn met het werkloosheidsprobleem Diakonaat en eredienst (1975)4,00 over mogelijkheden om het verband tussen diakonaat en ere dienst in de eigen gemeente te bevorderen, met voorbeelden Het hervormde diakonaat en de maatschappelijke dienstverlening (1976). 3,00 schets van een ontwikkeling van drie decennia, door mw mr, A A. van Dellen Bij u schuil ik (1976) 3.75 bijbelgedeelten en liederen, om ten geschenke te geven aan ouderen, samengesteld door mw mr. Mia van Woerden Voorlichtingsmap Algemene Bijstandswet (1975) 6,50 uitgave samen met de Gereformeerde en de Christelijke Gereformeerde Kerken Projektenboekje 19761.50 een beschrijving van werelddiakonale taken voor dit jaar Uitgaven van het Christelijk Instituut voor Zuid-Afrika: maandblad Pro Veritale jaarabonnement 15,00 set van 7 posters (1976)ƒ10,00 South-Africa, a police state?" (1976) 4.00 Bestellingen en nadere informatie bij: Generale Diakonale Raad. Postbus 14100. Maliesingel 26, Utrecht, telefoon 030-332426. giro 8685. 4. A 5. O 6. R Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Er komt, als het aan de gereformeerden ligt, geen derde actie „Kom over de brug". De gereformeerde synode heeft namelijk te kennen gegeven, niet voor een herhaling van deze actie te voelen en daarmee was zij in de lijn van wat zending en werelddiakonaat aan overwegingen op tafel hadden gelegd. *Het hoofdgebouw van De Hezenberg. dat letterlijk op de rand van de Veluwe is gebouwd, 's Winters komt het water van de IJssel vlakbij de tuin. Möttlingen Dc Hezenberg werkt daarmee be wust tn de lijn van Möttlingen. het dorp in WOrttemberg. waar eerst 3.C.Blumhardt en later Stanger met zijn ..Rettungsarche" pastorale centra leidden Ook in Nederland ontstond voor de oorlog een ..Möttltnger beweging", die in ver schillende plaatsen regelmatig ..Möttltnger samenkomsten" belegde Van een onzer verslaggevers LEEUWARDEN De Leeuwarden se drogist F. Wesseling heeft de strijd aangebonden tegen de IKON. Naar hij de pers heeft laten weten, verstuurt hij nog deze week een brief aan alle Friese kerkeraden van kerken, die btj de IKON betrokken zijn. Daarin dringt hij aan op „stap pen tegen de IKON om haar terug te brengen waar zij behoort te staan De heer Wesseling zegt op te treden namens een dezer dagen opgericht „comité beleidsombuiging IKON". In dit comité zouden leden van ver schillende kerken zitting hebben, .onder wie ook predikanten, maar de heer Wesseling zet ons gisteren hun namen voorlopig nog niet bekend te willen maken. Het comité heeft behalve de IKON „nog meer potjes op het vuur". Vol gens de Leeuwardense drogist staan grote dingen op stapel, waarover hij echter nog niets wilde loslaten. In de brief, die hij aan de kerkera den zal versturen, knoopt de heer Wesseling aan bij opmerking van IKON-directeur Wlm Koole in De Nieuwe Linie over de socialistische gezindheid van de IKON. ..een for mele bevestiging van hetgeen wij reeds lang wisten", aldus Wesseling. Volgens de brief heeft de IKON al leen de plicht een dienstverlenende en representatieve kerkelijke om roep te zijn. „De IKON beeft met te kiezen voor het socialisme en tegen bijvoorbeeld het liberalisme, doch slechts te kiezen voor het woord van Ood ELSPEET - Het 4-jarig meisje B Smit uit El speet is gistermiddag in haar woonplaats overreden door een personenauto toen het kind plotse ling de weg overstak. Ze was op slag dood In de geest van deze beweging zet ten de hervormde dominee van Bre- devoort. ds W. A. Plug. en zijn vrouw hun pastorie open voor retraites en persoonlijke zielszorg aan mensen die op de een of andere manier vastgelopen waren. In 1946 kon men de beschkking krijgen over het fraaie landgoed De Hezenberg On der primitieve omstandigheden be gon het echtpaar Plug daar het werk. dat is uitgegroeid tot wat het nu is Naast ds Plug werkten later als predikanten mee ds J. A. de Klerk, ds H. J. Teutscher en ds A. M. A Hellendoorn De leiding berust nu bij mevrouw dr W. Timmermans en het echtpaar Graaff-Van der Woude. Hoe is de verhouding van De Hezen berg tot de charismatische bewe ging en groepen als Oase in Rot terdam? De heer Graaff. „Wij hebben met de charismatische beweging goede contacten, maar wij hebben ervan afgezien, toe te treden tot de charis matische werkgemeenschap Neder land. omdat je dan zo gemakkelijk door anderen een bepaald stempel opgedrukt krijgt. Wel is het zo. dat de Möttlinger-beweging de eerste geweest is. die de accenten gelegd heeft, die nu door de charismatische beweging zijn opgepakt. In het Oa se-werk zijn een aantal facetten voor ons niet aanvaardbaar, zoals het vrij ver doorgevoerde exorcisme. Wij zien onze taak in het begeleiden door evangelieverkondiging, liever dan dat wij ons best zouden doen duivelen uit te werpen." Gemeenschap Het is de klacht van veel mensen dat zij in de kerk zo weinig beleven van een gemeenschap. Dat speelt op De Hezenberg sterk. Het heeft iets van een communauteit. De mensen ko men er vier tot zes weken, of zo nodig nog langer. De dagindeling is sterk liturgisch. De staf begint met een gebedsbijeenkomst. Dan is er in de kapel met de gasten een litur gisch morgengebed. Alle stafleden eten alle maaltijden met de gasten mee. Ook het koffie- en theedrinken is een bewust gemeenschappelijk gebeuren 's Morgens is er drie kwar tier „Andacht". een pastorale ver kondiging vanuit de bijbel. De mid dagen zijn vrij. De avonden zijn af wisselend bezet met voorbede diensten. gespreksavonden. han denarbeid, lezingen, dia's, boekbe sprekingen. spelletjes, muziek. Naast dit persoonlijke pastoraat is er op De Hezenberg dan ook nog allerlei meer collectief toerustings- werk De predikantenbroederschap rond De Hezenberg. die 125 leden uit allerlei kerken telt. belegt regelma tig predikantenconferenties. De Lu- casorde (artsen) houdt studieweken. Speciale teams bereiden verder van tijd tot tijd conferenties voor ten dienste van jonge gezinnen, al leenstaanden. ouderen, kerkeraden. katechisanten en andere jongeren, terwijl ook kinderkampen een jaar lijks terugkerend evenement zijn Verder zijn er bijbelstudieweekends en -weken en een vrij groot aantal retraites. Al het werk wordt voor twee derde gefinancierd uit bijdragen van deel nemers. De rest wordt betaald door vrienden van De Hezenberg. Morgen houdt De Hezenberg in ver band met het dertigjarig bestaan „open huis", "s Morgens is er een dankdienst om tien uur in de her vormde kerk van Hattem. Verder is er een ontmoetingsprogram voor ie der die wil komen op het landgoed zelf. Helemaal zonder pijn viel de beslis sing niét. Verscheidene synodelèden keken met enige weeipoed terug op de in 1968 en in 1972 gehouden ac ties. waarbij heel kerkelijk Neder land op de been kwam met een. zacht gezegd, opmerkelijke finan cieel resultaat. Ds W. B van der Meulen uit Nieuwendijk (N. Br.) zei dat veel mensen op die manier ge confronteerd werden met de nood der wereld en met de eenheid van de kerk. De vraag was echter: bieden wij op deze wijze wel echt hulp? In de derde wereld wekte onze goedgeefsheid wel enige weerstand. De projecten werden met een injectie van westers geld kunstmatig van de grond getild, zo werd het daar ervaren, en boven dien verstikte die westerse injectie soms eigen initatief en eigen kerke lijk leven eerder dan het te stimule ren (om de woorden van ds J. van Dalen uit Nieuw-Loosdrecht te ge bruiken). Onze acties worden, zo kon de synode van de kant van het we relddiakonaat vernemen, ongeacht onze goede bedoelingen ginds gauw gezien als bevoogding, als een vorm van neo-kolonialisme. Kater De al genoemde ds Van der Meulen verklaarde dat hij een kater had gekregen toen hij vernam, dat onze x toch graag gegeven hulp niet werke lijk gebaat heeft. Toch oordeelde ook hij met de overgrote meerder heid der synode, dat we het niet meer moeten zoeken in zo n groot scheepse actie, die door een der sy nodeleden als een „geefshow" werd bestempeld. Het bestuur van „Kom over de brug", samengesteld uit leden van vrijwel alle Nederlandse kerken, heeft nog het plan geopperd, een actie te voeren, gericht op mentali teitsverbetering in ons land. maar daar voelde de synode niet voor: ook dan kun je je afvragen, of aldus hulp geboden wordt. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde synode wil het gesprek over het oor- logsvraagstuk, dat verstomd was. weer leven inblazen. De deputaten voor het contact met het interkerke lijk vredesberaad (IKV) en die voor de bestudering van het oor- logsvraagstuk zullen op voorstel van de Amsterdamse hoogleraar dr. J. Verkuyl opnieuw met elkaar gaan praten om te zien of ze het nu ééns kunnen worden. Aanleiding voor het nieuwe gesprek over het oorlogsvraagstuk was een brief van de kerk van Heerde die de synode de emst van de dreiging met kernwapens nog eens onder ogen bracht. Prof. dr. G. Th. Rothuizen uit Kampen merkte op dat de gere formeerde kerken nogal bang zijn zich over het oorlogsvraagstuk uit te spreken om de militairen onder haar leden niet te kwetsen. Deze hoogle raar zei echter dat de militair niet meer dan de burger schuld heeft aan de oorlog. De soldaat loopt volgens hem het meeste gevaar. De gereformeerde kerken moesten nu maar eens trachten iets duide lijks over de zaak van oorlog en vrede te zeggen. De AR waarlijk geen pacifistische partij is de kerk daarin reeds voorgegaan. Het bestaan van de atoombom benauwt prof. Rothuizen bijzonder. „Leven met de bom", zei prof. Rothuizen, „is net zoiets als een maatschappij die het huwelijk alleen maar meent te redden door het overspel te pro pageren. Zoiets is om gek van te worden. Als je hier niet dol van wordt (van het leven met de bom) ben je niet goed bij je hoofd". De synode keurde tenslotte het be leid van het interkerkelijk vredesbe raad goed. Mevrouw B. Groenedijk uit Utrecht deelde zelfs een door de synode aanvaarde pluim aan het adres van het IKV uit voor de laatste vredeskrant waarin het IKV met succes gepoogd had onnodige polarisatie te voorkomen. (ADVERTENTIF Een bloemlezing uit het nieuwe testament. (ADVERTENTIE) Dr. H. Bouwman DE CRISIS DER JEUGD Opnieuw uitgegeven met een woord ter inleiding van Dr C Smits 102 blz„ 13.90 Dit boek was desi.|ds (*9t4) een eerste aanzet tot uitgebreide bronnenbestudermg over de geschie denis van de Gereformeerde Kerken. Het belang rijk bronnenonderzoek dat sindsdien gedaan ts dwmgt tot een kritische herbezinning van het materiaal van Bouwman Reden waarom dit boek opnieuw verschijnt Sipke van der Land GOD ZOEKT MENSEN Met Paulus en Johannes op reis door de wereld van toen en nu 144 blz.. 18.90 In 16 boeiende hoofdstukken vertelt de auteur over zijn reis door de wereld van de eerste christenen. Een deskundig reisleider die veel informatie en documentatie geeft en tegel<|k pleit voor een meuwe beleving van het christelijk geloof in onze tijd Met veel prachtige fotos Jan van Lemmer AANGAANDE ISRAEL 32 Mz.. 6.90 Gedichten waaruit een bijzondere gedrevenheid voor Israel bh|kt Co 't Hart TEGENWIND 56 blz.. 7.90 De tweede bundel van deze dichteres Haar poe- z« doet sterk denken aan die van Nel Benschop Verkrijgbaar m de boekhandel LOURDES Hoewel afwezig en ongenoemd, drukt de geschorste Franse aartsbisschop Lefebvre zijn stempel op de bijeenkomst van de Franse bisschoppen, deze week in Lourdes. In een brief aan alle Fran sen roept de vergadering op tot het bewaren van de eenheid met de bisschoppen en de paus. De pries ters wordt gevraagd, de eucharistie niet te beschouwen als hun eigen dom. maar om voor te gaan in de viering volgens de voorschriften. Nog duidelijker was de voorzitter, mgr. R. Etchegaray van Marseille, die ronduit sprak van een crisis en van een aardbeving, die het land deze zomer heeft geschokt. Het epi centrum van de schok is goed be kend. aldus de aartsbisschop, maar minder weet men over de omvang, al •rijn er scheuren veroorzaakt. In Handelingen wordt verteld hoe de zendingsarbcid van Paulus in verschil lende plaatsen tof het ontstaan van christengemeenten leidt. Bij voorbeeld in Filippi (hoofdstuk 16). Thessalonica (hoofdstuk 17). Korinte (hoofdstuk 18). Al reizende schrijft Paulus daarna brie ven aan deze jonge gemeenten. Tus- sen zijn bezoeken en zijn bneven be staat dikwijls een direct verband Maar hoe en in welke mate? De bekende meuwtestarnenticus prof dr A. F J Klijn laat het u in dit boekje duidelijk zien Hij plaatst grote delen uil de Formaat 11x18 cm. 128 blz. Prijs 7,50 brieven aan bepaalde gemeenten bij die stukken uit Handelingen, waarin over die stichting van de gemeenten wordt gesproken. Zijn glasheldere, korte verbindende teksten en de speciale typografie hel pen mee om de bijbellezer een nieuwe kijk te geven op samenhangen, die in de gebruikelijke volgorde gemakkelijk over het hoofd worden gezien. Spoorzoeken in de bijbel, met interes sante ontdekkingen Verkrijgbaar bij de boekhandel. Nederlands Bijbel Genootschap Postbus 620. Haarlem, Tel. 023-259501. Ook ttikriigbttr 1. V 2. T 3. Ml [II G J 12. T I 7. O Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De gereformeerde sy node heeft gisteren besloten tien man extra ter beschikking te stellen voor de toerusting van de gemeente tot het evangelisatiewerk. Deze week werd reeds besloten de samenwerking tussen zending en evangelisatie te verstevigen, omdat zending overzee en evangelisatie hier in ons land steeds gelijksoortig werk blijken te zijn. De zending is bereid als eerste tastbare vrucht van deze samenwerking een half miljoen gulden naar het evangelisatiewerk te schuiven, een bedrag dat nu ge bruikt wordt voor het salaris van de tien evangelisatiewerkers. Deze schep op het evangelisatiewerk is nodig omdat het aantal evangelisa- tiewerkers de laatste jaren aanzien lijk was teruggelopen, terwijl onze maatschappij snel ontkerstent. Steeds meer mensen staan geheel vreemd tegenover het evangelie en in die zin is ons land allang geen christelijk land meer. Prof. dr J.Verkuyl uit Amsterdam, die steeds benadrukt heeft, dat ook Nederland een zendingsland is. waarschuwde gisteren voor een te grote benadrukking van de evangeli satie ten koste van het zendings werk. Hij herinnerde eraan dat mil joenen mensen nog niet met het evangelie in contact gebracht zijn in Azië. Daar woont 57 procent van de mensheid, maar slechts 3 procent is christen. Prof. Verkuyl merkte voorts op. dat in veel landen met name in Afrika, het moratorium (de tijd dat men geen hulp uit de rijke landen wil ontvangen) voorbij is en dat geld en mensen weer welkom zijn Moeilijk Het evangelisatiewerk in ons land bevindt zich reeds jaren in een moei lijke positie. Veel kerken hebben het moeilijk met het evangeliseren als VLUCHTELINGEN Er waren mensen die vonden dat er een heleboel dingen in de wereld verkeerd gingen. Dat was geen vaag gevoel, ze wisten ook waar het ver keerd ging. Ze zagen mensen die honger hadden en geen eten kregen, mensen die een andere huidskleur hadden en daarom in een bepaalde kerk geweigerd werden. Op een keer ontdekten ze dat er eigenlijk over heel de wereld vluchtelingen waren. Ze gingen ze opzoeken om ze te vra gen waarmee ze geholpen zouden kunnen worden. Toen ze dat alle maal hadden verzameld beseften ze dat daar veel geld voor nodig was. Zoveel dat eigenlijk iedereen daar aan zou moeten meedoen. Ze sloegen toen de handen ineen en zetten een heel grote, landelijke actie op touw. Daar was heel wat werk voor nodig. Overal werd er over geschreven en duizenden jongeren en ouderen ga ven zich op om het benodigde geld op te halen. Het ging geweldig. Er waren natuurlijk ook mensen die niet open deden toen er aan hun deur gebeld werd of die zeiden dat ze er niet aan deden omdat het toch maar een troep in de wereld was, maar dat alles kon nauwelijks een schaduw werpen over het goede werk waar zovelen mee bezig waren. Toch kwam er wel een schaduw. Want er waren heel slimme mensen. Die dachten: Dat is mooi. zo'n grote actie voor vluchtelingen. Wij hebben - ook familie die gevlucht is. Wij gaan voor hen inzamelen. We zeggen dat het voor vluchtelingen is en dan denkt natuurlijk iedereen dat het bij die grote actie hoort, en (maar dat zeiden ze niet) dan spelen wij mooi weer bij de familie. En dat gebeurde. Bijna niemand merkte het. Maar 't gebeurde wel. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Wilsum: L. C. Talsma, kand. te Den Haag. die be dankte voor Haaften. Jaarsveld, Klaaswaal. Molenaarsgraaf en Sta- venisse. Afscheid op 7 november van Ooster- end-Oudeschild: J. de Gier, ber. te NOP (wijkgem. Marknesse.) Intrede te Vriezenveen (bijstand pastoraat te Adorp): Chr. v.d. Lee- A den em. pred. van Puttershoek. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Zaandam: T. Aus- ma te Monster. Afscheid van Rinsumageest: dr A. G. Luiks wegens emeritaat; van Eer beek: L. D Th. Steenstra ber. te Diemen-Watergraafsmeer-Bijlmer: van Utrecht N G. J. Brinkman ber. te Alkmaar. Intrede te Thesinge: H. Hessels. kand. te Kampen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Aangenomen naar Pretoria: K. J. Kapteyn te Spakenburg-Noord, (verb.ber.) Bedankt voor Groningen-Zuid: S.S. Cnossen te Spakenburg-Noord. GEREF. KERKEN (VRIJG. B V.) Intrede te Bunschoten-Spakenburg: H. van Ommen uit Arnhem. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van Haarlem-Centrum: J.P. Geels wegens emeritaat; ds Geels zal te Hattem bijstand in het pastoraat verlenen; van Groningen: dr T. Brienen ber. te Kampen. Intrede op 10 november te Zwaag- westeinde: H H Klomp. kand. te Ede. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Gorkum: M. Mondria te Waardenburg Bedankt voor Emmeloord: R. Boo gaard te Leiden zoaamg. De heer R.Gosker uit Zwol le meende dat de evangelisatie wel eens in moeilijkheden kan zitten doordat de gereformeerde kerken zo als hij het noemde een dialoogkerk zijn geworden. De voorzitter van de deputaten evangelisatie, ds P.A.V. Sillevis Smitt bracht de crisis in de evangelisatie in verband met het ge voel dat bij veel christenen over heerst dat ze niet meer weten wat zij hebben en wat zij precies zijn. Door deze identiteitscrisis passen de antwoorden van vroeger niet meer bij de vragen van heden en passen de antwoorden van vandaag niet meer bij de vragen van vroeger. Agressie vere evangelisatie, zoals de Jehova's getuigen doen. leek voor het Apel- doomse synodelid N.J.de Koning aantrekkelijk, maar dit idee werd door ds Sillevis Smitt van de hand gewezen. Dat doet geen recht aan de mens in zijn leefomgeving, zei hij. En het doet vooral geen recht aan het evangelie. AMSTEROAM: Postbus 859. Wibautstraat 131 Te!. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westbfaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN. Postbus 3, Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2