^^^FILIVIPREMIËRES VAN DEZE WEEK Sfeer als essentie in „Het genadeschot" )e glitterwereld an Jeanne Moreau UHiiniii Goede opzet van een festival Bach won aagse Nieuwe Kerk nog inwennig als concertzaal S Cinemanifestatie Utrecht Cinema Novo Prolongaties en reprises loor W. Wielek-Beri DAG 5 NOVEMBER 197Ö FILM/KUNST TROUW/KWARTET 13 et succes van „De verloren eer van Katharina Blum" heeft de 'estduitse filmer Volker Schlöndorff in staat gesteld „Der angschuss" te maken oftewel „Coup de Grace", oftewel „Het enadeschot", een Duits-Franse coproductie. )er Fangschuss" is, evenals „Ka- larina Blum", gebaseerd op een ro- ian (van de Belgische schrijfster iarguerite Yourcenar uit 1939) en eide films gaan over de bewustwor- ing van een vrouw, maar daarmee oudt de overeenkomst dan ook ge- eel en al op. „Katharina Blum" was en extraverte film waarin uitwas- en van een Duitse mentaliteit anno 176 aan de kaak werden gesteld, )er Fangschuss" richt zich naar innen en naar het verleden, hij lont niet de bloemen van het id maar de wortels. In zekere zin sert Schlöndorff in zijn laatste film irug naar zijn debuut uit 1965, „Der inge Törless", een koele adaptatie an Robert Musil's roman. owel „Der junge Törless" als Fangschuss" zijn in zwart-wit opge- omen, beide films werden gedraaid een eenzame winterse streek in ostenrijk en de acteur die eens de inge Törless speelde, Mathieu Car- ère, is ook in „Fangschuss" van de artij. Maar de gelijkenis reikt ver ter dan de oppervlakte. Het respect aarmee de literaire stof benaderd ordt is in beide films hetzelfde en ük de atmosfeer: sfeer is tot essen- e geworden. )er Fangschuss" speelt in het jaar 119, in de Baltische staten, waar de rijkorpsen, huurlingenlegers voor- amelijk bestaande uit Duitse offi cieren en soldaten die de nederlaang van 1918 niet konden verkroppen, zich twee jaar na de Russische revo lutie in een bloedige burgeroorlog keren tegen de Esten en Letten, die proberen zich aan hun staat van horigheid te ontworstelen. Op het armoedige slot Kratovice heeft zich zo'n vrijkorps genesteld. Konrad von Reval, de kasteelheer, verschaft on derdak aan een groep avonturiers, die van het goede, oude feudalisme en mannelijke oorlogsdeugden dro men, terwijl ze allang door de ge schiedenis zijn achterhaald Vrouw tussen mannen Konrad heeft een zuster. Sophie (Margarethe von Trotta), die over tuigd is van de doelloosheid van de strijd, sympathiseert met de „roden" in het dorp, maar toch niet de kracht heeft zich geheel uit haar milieu los te maken. Ze wordt verliefd op Konrad's vriend Erich von Lohmond (Mathias Ha- bich), verbergt haar hartstocht geenszins, doch wordt door hem tel kens opnieuw streng afgewezen. Wanneer zij uit wanhoop en woede ingaat op de avances van andere officieren wordt hij jaloers (of ge krenkt, omdat zijn onmacht om een diepere relatie met een vrouw aan te gaan duidelijk aan de dag treedt) en even lijkt het alsof zij elkaar zullen vinden. Margarethe von Trotta in „Het genadeschot". Maar Sophie hoort, dat zijn verhou ding tot haar broer niet alleen vriendschappelijk is en sluit zich bij de rebellen aan. Het vrijkorps moet terugtrekken doch laat een spoor van bloed achter in de vuile sneeuw. Als Sophie op de laatste dag gevan gen wordt genomen moet ook zij sterven en zij eist, dat Erich van Lohmond het vonnis voltrekt. De executie is een vervanging van de liefdesdaad, maar ook een wraakoe fening: de vrouw dwingt de man om zijn persoonlijke zowel als zijn histo rische schuld tot de laatste con sequentie op zich te nemen. Koude en droefenis Intrig en psychologie van de film zijn wat bleekjes uitgevallen, Sophie's beweegredenen, gemoedstoestanden en politieke overtuiging blijven in het vage, maar dit manco wordt goed gemaakt door de indringende sfeer van de film. Uit het landschap, door cameraman Igor Luther in zwaar moedige zwart-wit-composities vastgelegd, lijkt elke hoop verban- ene uit „Lumière" met en door Jeanne Moreau )EN HAAG Evenmin als één zwaluw lente maakt, kan men an één concert beoordelen hoe de akoestiek van de Nieuwe ierk aan het Spui is uitgevallen. Men heeft elf miljoen besteed an de restauratie van dit kerkgebouw en met buitengewone iteresse werd uitgekeken naar het eerste concert van het ésidentie Orkest. oor Adr. Hager AMSTERDAM De „Mattheus Passie" die Louis Andriessen samen met tekstdichter Louis Ferron schreef voor Toneelgroep Baal, ging woensdagavond in de regie van Leo nard Frank in het Amsterdamse Shaffy Theater in première. Beiden schreven het stuk uit bewondering voor Bach en uit mededogen met de vervolgde mens in deze tijd. Met mu zikale parafrases uit Bachs Matthaeus Passion (waarvan hij ook de vorm globaal navolgde) en met de vele stijlcitaten die hij in zijn muziek toepast, loopt Andriessen in zijn werkwijze aardig parallel met Ferron, die delen uit de oorspronkelijke tekst in een aangepaste, vertaalde, versie gebruikte. Hij situeerde het eerste van de drie Dat zij als uitgangspunt de ervarin gen en belevenissen van vier vrien dinnen nam (drie ervan zijn actrice, de vierde is het geweest) is intelli gent: waarom zou zij ons niet iets zinnigs kunnen vertellen over een wereld die zij op haar duimpje kent? Maar dat zij zich zo blindstaart op het allerbuitenste oppervlak is voor iemand die zich als actrice en tijdens de persconferentie manifesteerde als een intelligente vrouw welhaast on begrijpelijk. Als Sarah, de beroemde actrice, duikt ze telkenmale onder in een schuimbad van zelfverheerlijking: de mannen kruipen voor haar in het stof, de prijzen vallen haar in de schoot, de dood waarmee zij wordt geconfronteerd en het verdriet dat daarvan het gevolg is komt ook linea recta uit „Story": de oude vriend die zelfmoord pleegt is een beroemde geleerde, een man van welhaast bo venmenselijke waardigheid en zelfbeheersing en hij lijdt aan een mode-ziekte, leukemie. Hoe interes sant zou de film hebben kunnen zijn, als zij was doorgestoten tot de bo dem van dit toch niet on interessante leven, als zij het met humor, met ironie en bovenal met eerlijkheid had doorgelicht. Niets daarvan, charmant heupwie gend glijdt zij over alles heen. Onder delen van dit „theatrale operaatje" in een bordcel, het tweede in een rechtszaal en het derde ergens „bui ten". Met kwistig gebruik van de in deze situering voordehand liggende mogelijkheden tot dubbelzinnighe den, heeft hij het lijdensverhaal in de actualiteit willen trekken. Regisseur Frank heeft daaraan met „realis tische" toneelbeelden het zijne bijge dragen. Ik neem aan dat, zoals Frank stelt, het „geen vorm van moedwillige pro vocatie" is. Maar ik ben er ook wèl e Nieuwe Kerk is tussen de jaren 49 en 1656 gebouwd voor 322000 Uden. In 1672 werden de stoffelijke sten van de gebroeders De Witt in eze kerk bijgezet en in de tuin werd pinoza begraven. Vanaf 1970 is men Big geweest met de restauratie, aarbij bleek dat er een magnifieke ide kap-constructie verscholen ng achter een ander gewelf. Als iddelgrote concertzaal kan bij laximale grootte van het variable odium de Nieuwe Kerk plaats bie- en aan 620 bezoekers, bij een kleine Betting loopt dit aantal op tot 750. et Residentie Orkest zal in de ko- ende weken een aantal concerten deze kerk geven (o.a. een Webem- om de akoestische mogelij khe- te gaan. Men verkeerde oensdagavond in de gelukkige Dstandigheid, dat een meester- :nt als Ferdinand Leitner be id was via een afwisselend pro- amma een eerste proef af te leg- sn. Men had slechts één repetitie in Be ruimte gehouden en het is dui- tlijk, dat men op de kerkzaal moet «pelen De orkestleden hoorden el- heel anders dan doorgaans in ft Congresgebouw, en Leitner gaf is zijn mening, dat de over- koestiek in de Nieuwe Kerk aan het rkest verplichtingen oplegt voor at betreft de afwerking. ieders verwachting in deed 'agner het beter dan Schubert. fer Schuberts vijfde symfonie was "~ier ronduit ontevreden. De vio- 'a6n len klonken scherp, de celli dof en de blazers dreigden te overheersen. Met name in de Vivace-finale bleek, dat de stemmen spoedig dooreen dreig den te lopen. Bij Wagners „Vorspiel und Liebestod" uit Tristan en Isolde waren de verhoudingen veel beter. Juist in de forte-passages werkte de akoestiek positief en kwam de klankverhouding in de juiste propor- ties. Afwachten „Jeu de Cartes" van Strawinsky was hoe intensief ook gespeeld veel minder helder en evenwichtig. „La Valse" van Ravel maakte akoestisch de minste indruk, omdat de blazers (ongewild) overheersten. Men vraagt zich af hoe dit programma geklon ken zou hebben als daar niet een Leitner voor het orkest had gestaan. Dankzij zijn weloverwogen directie was een klinkend resultaat mogelijk. Zoals gezegd, het is nog een kwestie van afwachten. Afwachten of het ge luidsscherm achter het orkest nodig blijft, of de tocht blijft, of het qua sfeer meer een kerk blijft dan een concertzaal (het grootste deel van het publiek hield jas of mantel aan), of er nog iets gedaan kan worden aan de plaatsen waarvandaan met het orkest niet ziet, en of het Residentie Orkest deze ruimte inderdaad zal blijven gebruiken. Het publiek op deze eerste avond was enthousiast en uit dat enthousiasme kan men goede hoop putten. UTRECHT Nog nooit was de programmering van een Neder lands filmfestival zo voortreffelijk als die van de woensdag geëindigde Cinemanifestatie Utrecht. Niet alleen waren er net genoeg films en niet te veel, zodat het bos niet werd overwoekerd door de bomen, maar ook de keuze van elk film afzonderlijk was gemotiveerd. Samensteller Hans Saaltink verdient dan ook de grootste lof. nen. De kille, eenzame sneeuwvlak ten en de vervallen interieurs zijn de eigenlijke hoofdpersonen van „Der Fangschuss." Er stijgt een stemming uit op van intense droefenis, verlatenheid en wanhoop, het is werkelijk alsof het gebeuren zich aan het einde van de wereld afspeelt. De oeroude Valeska Gert, een beroemdheid uit de jaren twintig, die als Sophie's tante rondwaart door het slot, levert een soort cabarettistisch contrapunt. Gronigen-Studio, 14 jr. Natuurlijk betekent dit niet, dat alle films goed waren of door iedereen goed werden gevonden. Uit de en quête bleek bijvoorbeeld, dat het publiek afkerig stond tegenover Pa- solini's ijzingwekkende „Salo" ...maar de film die de afsluiting vormt van het oeuvre van een mees- tercineast (Pasolini werd dit jaar vermoord) moet op een festival als dit worden vertoond, evenals het de buut van Jeanne Moreau, dat even min (doch op geheel ander niveau) ieders meug was. „The Shootist" van Don Siegel behoort nu ook niet di rect tot de meesterwerken van deze eeuw. maar is interessant door on derwerp en rolbezetting: revolver- held John Wayne speelt een sterven de oude man, die in zijn laatste le vensdagen alle cliches van de Wes tern in geconcentreerde vorm van zich geeft. En „Satansbraten" is een grove klucht waaruit een walm van mensenhaat opstijgt, maar het is wèl de nieuwste ölm van Fassbinder. Na in meer dan vijftig films te hebben gespeeld heeft de met internationale faam onhangen Franse filmactrice Jeanne Mo reau zelf een film gemaakt, gebaseerd op een eigen scenario, met een hoofdrol voor haarzelf. Het sterzijn is niet spoorloos aan haar voorbij gegaan, dat is wel duidelijk: haar film „Lumière" bestaat uit een dikke laag glitter en het kwam in de regisseusse blijbaar niet op om daar nu eens doorheen te prikken. andere over het feit dat zij zeer dui delijk niet jong meer is en minnaars heeft die wel jong zijn. Is zij zo verlei delijk of zijn die mannen zo verzot op haar schone ziel dat rimpels en een afzakkend oog er niets toe doen? Kan best wezen maar het fenomeen is toch wel de moeite waard om er even bij stil te staan. Niets daarvan, het spiegeltje aan Jeanne Moreau's wand roept blijkbaar nog steeds dat er geen vuiltje aan de lucht is. De vrouwen om haar heen hebben ook in het geheel niets anders in de zin en het hoofd dan mannen en rollen (behalve Lucia Bose, die is veertig en verwacht een kind, maar haar man is rijk en heeft een minna res in Rome, zodat ook zij tot het wereldje mag behoren). Het gevolg is, dat elke identificatie mogelijkheid uitblijft en het je in het geheel niets kan schelen of ze alle vier dood neervallen of onder een rijdende trein raken. Het onzinnigste is nog, dat de regis seuse haar film buiten Frankrijk uit gebracht wenst te zien onder de titel „Zo is het leven." Wie wordt elke morgen gewekt met ontbijt-op-bed, geserveerd door een beeldschone dienares, en daarna opgetut om de volgende man en de volgende rol te veroveren? Het mocht wat. Utrecht-Studio, 14 jr. van overtuigd, dat het vaak smake loos parodiërende gebruik van beken de teksten en passages uit het lij densverhaal bij velen een ergernis zal wekken die een eventuele waardering voor de overigens niet opzienbarende theatrale en muzikale kwaliteiten verre zal overtreffen. Juist doordat de makers met opzet zo dicht bij hun grote voorbeeld zijn gebleven, dwingen zij de toehoorders voortdurend nadrukkelijk tot verge lijkingen. Die naar aanleiding van deze eerste uitvoering (met goede prestaties van de negen musici en de acht acteurs-zangers) wat mij betreft kunnen worden samengevat in een variatie op een beroemde één-rcgelige muziekkritiek: „Louis Andriessen daagde Bach uit; Bach won." vervroegd verlieten hadden het for mulier niet ingevuld, zodat de me ning van de koppigaards de doorslag gaf. Mijn persoonlijke voorkeur gaat, be halve naar „Monsieur Klein" uit naar Eric Rohmer's prachtige „mo rele vertelling „Die Marquise von O", gebaseerd op de novelle van Hein- rich von Kleist en naar de Zweedse film „De verschrikkelijke man uit Saffie" waarin Bo Widerberg ook voor niet-lezers van detective schrijvers Sjöwall en Wahlöö de maatschappij-kritische ondertoon duidelijk maakt„Herz aus Glas", de nieuwe film van de Westduitse regis seur Werner Herzog fascineert door geniale flitsen en irriteert door het pretentieuze gebruik van onder hyp nose staande acteurs, die niet tot de verstaanbaarheid bijdragen. Sympathiek Scorsese Saaltink had onder meer het goede idee om een mini-retrospectief te ge ven van het werk van Martin Scorse se, de regisseur die dit jaar met zijn „Taxi Driver" de grote prijs van Can nes won. Vertoond werden „Mean Streets" uit 1973 en „Boxcar Bertha" uit 1972. Ik zal beslist de enige niet zijn, die „Mean Streets" boven „Taxi Driver" stelt. Dat die film binnen kort (verlaat) in de bioscopen gaat draaien, is voor een goed deel aan Utrecht te danken. Voor het eerst kregen we in Neder land een film te zien van Lina Wertmüller, de Italiaanse regisseuze, die al jaren lang ook buiten haar land van herkomst bekendheid en faam geniet. „De verleiding van Mi mi de Bankwerker", een hardhandi ge klucht waarin progressieve poli tiek is verpakt, viel bij het publiek zeer in de smaak, evenals Losey's „Monsieur Klein", die in Frankrijk enige verontwaardiging wekte om dat de kille onverschilligheid van de Parijzenaars tegenover het lot van de joden tijdens de Duitse bezetting er zeer penetrant uit opstijgt. Nu stelt zo'n enquête eigenlijk weinig voor, zolang je niet weet hoeveel mensen de film hebben gezien. Om een voorbeeld te noemen: de vijf uur durende documentaire over Winni- fred Wagner van Syberberg haalde hoge ogen, maar degenen die de zaal Twee sympathieke „kleine" films mogen niet onvermeld blijven: „La Cecilia" van Jean-Louis Comolli, een interessante en warmhartige analyse van opkomst en verval van een Ita liaanse anarchisten-commune, die tegen het eind van de negentiende eeuw in Brazilië werd gevestigd en „Reifezeit" van de in Duitsland wo nende Iraanse regisseur Schrab Sha- hid-Saless. „La Cecilia" gaat naar de filmhuizen, maar „Reifezeit" zal na Utrecht waarschijnlijk geen emplooi vinden. Helaas, het is een juweeltje in zijn soort. De regisseur volgt een jongetje van negen jaar, dat in de Berlijnse sane- ringswijk Wedding woont, op zijn kleine wegen (naar school, naar een blinde buurvrouw, naar zijn grootva der die zijn moeder uitscheldt) en bij zijn kleine uitspattingen (hij steelt chocola en geld uit de zakken van zijn klasgenoten om daarvoor een ritje op een fiets te kopen). Op een middag komt hij thuis en betrapt zijn moeder met een „klant". Er go beurt zeer weinig in die film, maar het ritme is zo prachtig volgehou den, dat de aandacht geen ogenblik behoeft te verslappen. Maar ja....een- voud en bescheidenheid worden nu eenmaal lang niet altijd beloond. Rest ons nog te vermelden, dat Utrecht meer bezoekers heeft ge trokken dan andere Jaren. Wederom een teken, dat de belangstelling voor films zich in opgaande lijn bevindt. Alain Delon als Monsieur Klein" De Komedianten. Meesterlijke Griekse film van Theo Angelopou- los, over een bewogen tijdvak van de geschiedenis dat zich weerspiegelt in de ervaringen van een gezelschap relzenden toneelspelers. 9 nov. Filmliga, Amstelveen. Scène uit .Mattheus Passie" Family Plot. De nieuwste Hitchcock- krankzinnigen ln de maatschappij lilm, amusant en Ironisch. De gehele te Integreren, gemaakt door een Ita- week In Amsterdam-Roxy; Schle- liaans collectief, 9 nov Flgi Zelat 10 dam-Passage; Heemskerk- nov. t Hoogt. Utrecht Marquette; Heerhugowaard-Metro; Delfzijl-City. Nashville. Briljant mozaïek over Amerika, gesitueerd in de stad van de Country and Westem-muziek. De gehele week in Camera, Leiden. Die verlorene Ehre der Katharina Blum. Eerlijke, sympathieke film van Völker Schlöndorff en Margare the von Trotta over Westduitse uit wassen bij pers en politie, naar het boek van Helnrich Böll. De gehele week in Studio K, Amsterdam. Die Zauberflöte. Ingmar Bergman's charmante verfilming van Mozart's beroemde opera. De gehele week in Kennemer 2, Beverwijk. L'Innocente. Luchino Visconti's laatste film, vol sombere grandezza. De gehele week in Studio, Nijmegen. 1900. Groots epos van Bernardo Ber- tolucci over socialisme op het Ita liaanse platteland van 1900 tot 1945. De gehele week In Tuschinski I. Amsterdam: Alpha-Enschede; Pas sage-Den Haag; Studio-Lelden. Cor so-Rotterdam; Carolus-Nijmegen; Rembrandt-Utrecht. Histoire d'Adèle H. Tedere film over een wrede liefde van Francois Truf- faut. De gehele week in Roxy, Haarlem La Régie du Jeu. Briljante zedenko- medie van Jean Renoir uit 1939. 5 nov. in Psychopolis, Den Haag. Te gek om los te lopen. Onroerende film over nieuwe metboden om Tot en met 28 november organiseert Zienema Oktopus te Amsterdam een festival over een van de meest verwaarloosde gebieden voor de Ne derlandse filmkijker, namelijk de Braziliaanse „Cinema Novo". De enige film van deze maatschappij kritische stroming (aan het eind van de Jaren zestig werd de be langrijkste regisseurs door het ultra rechtse militaire bewind in Brazilië het werken onmogelijk gemaakt) is .Antonio das Mortes" van Glauber Rocha. Door het initiatief van Zie nema Oktopus wordt het mogelijk, de leemte op te vullen. In „Zienema Oktopus". „De Melkweg „Cines- tud Skurra„Filmhuis Uilenstede", „Filmhuis Delft" en „Het Kijkhuis", Den Haag, zullen elf lange en een aantal korte films (ter aanvulling) worden vertoond. Het programma van deze week is als volgt: 5. 6 en 7 nov. „Der Leone have sept Cabecas" van Glauber Rocha; 5 nov. „Barra- vento" van Glauber Rocha; 7 nov. „Terra em Transe" van Olauber Ro cha, alle ln Zienema Oktopus. In Filmhuis Uilenstede wordt 5 nov. „Os Fuzis" van Ruy Guerra ver toond.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 13