Een stemmig geheel met een aangepaste das De kerk als Melencolia? Kardinaal sloeg dominee niet demonstratief over Iff Vandaag Verontruste kerkeraden krijgen „nee" te horen Él m Verklaring over „Tubbergen" Aandacht voor agrariërs Zendingsvliegtuig neergestort R.k. kerk in DDR nu apart erkend Onze adressen: Gereformeerden: miljoen meer voor algemeen kerkelijke arbeid VOORBIJGANGERS Ds. W. C. van Dam naar „Oase" DONDERDAG 4 NOVEMBER 1976 KERK TROUW/KW ARTET2 door A. J. Klei Zondagochtend zat lk. zoals 't behoort. In de kerk. De diaken die met de cotlectezak kwam. was gestoken in een donker, bijna zwart een namaak-boerenkJel aan. Degene die de voorbeden deed. was gehuld In een geruit iets met een bontachtige kraag. De drinkbeker der dankzegging kreeg ik aangereikt door iemand in spijker-jack. Er werden twee ouderlingen en twee diakenen bevestigd. De mannelijke ouderling droeg een enigszins wilde trui en aan een ketting een groot kruis, de mannelijke diaken een (raai costuum in een herfsttint En om met de room van de melk te eindigen: de dominee was in 't donkerblauw en zag er netjes uit. Ik leg deze bijzonderheden op tafel ten gerieve van de gereformeerden in Ommen. Blijkens het Gereformeerd Kerkblad voor Drente en Overijssel is de Ommense kerkeraad onlangs bezig geweest met het uiterlijk van de ouderlingen en diakenen. Ik citeer: „Aan de wijkraden is gevraagd of het nog gewenst wordt geacht, dat de ambtsdragers bij bijzondere gelegenheden in zwart kostuum verschijnen. Het breedmoderamen vindt dat een zwart kostuum niet verplicht gesteld kan worden, maar wel een zogenaamd „stemmig" geheel, waarbij ook overhemd, das en dergelijke worden aangepast Onder bijzondere gelegenheden"zal a>al dit betreft in het vervolg verstaan worden de zondagen van het Heilig Avondmaal en van bevestiging van ambtsdragers." Twee dingen vallen hierbij op. Ten eerste dat hetgeen de dominee aantrekt, buiten beschouwing wordt gelaten. Dat is maar gelukkig, anders was ik aan dit stukje niet begonnen, want ik ben nog niet vergeten dat ik me het misnoegen van verscheidene lezers op de hals haalde door te verklaren dat ik toga's in het algemeen en witte toga's in het bijzonder als overbodige lappen textiel beschouw. Voorts is opmerkelijk, dat volstrekt gezwegen wordt over wat vrouwelijke ambtsdragers aan moeten doen. Nu is het ook ondoenlijk vast te stellen, wanneer een vrouw er „stemmig" uitziet. Is. zo zullen ze misschien in Ommen overwogen hebben, als 't er op aan komt een slobbertrui met col niet te verkiezen boven een fraaie zwarte japon met laag uitgesneden hals? Ik heb daarom gereformeerd Ommen maar niet vermoeid met een beschrijving van hetgeen de te bevestigen vrouwelijke ambtsdragers in de door mij bijgewoonde dienst droegen. Waar het mij om gaat, is de Ommense zorgen te verlichten. Je hoeft niet zo in de weer te zijn met „overhemd, das en dergelijke". Ik weet wel dat Abraham Kuyper geen vanzelfsprekende autoriteit meer is voor de gereformeerden, maar ik wil toch krachtig pleiten voor de door hem verkondigde kleervrijheid. In zijn „Onze Eredienst" zegt Kuyper, dat onder gereformeerde altijd als regel heeft gegolden, dat je je net zo kleedt als andere mensen, echter zonder te vervallen in pronkzucht. Hij raadt aan de weg der ..edele soberheid" te bewandelen en hij vindt dat dit alles ook geldt voor degenen die dienst doen in de vergadering der gelovigen. Met andere woorden, ouderlingen en diakenen hoeven geen apart soort kleren aan. Een kerkmens moet zich niet in het oog lopend van andere onderscheiden, leraart Kuyper. Welnu, wie op recepties, in de concertzaal of schouwburg om zich heen kijkt, ziet dat je tegenwoordig „alles" kunt dragen: een sjiek pak. een spijkerbroek, een exclusief jack of een felgekleurd hemd. Hetzelfde nam ik zondag in de kerk waar: geen der aanwezigen onderscheidde zich in 't oog lopend van anderen, en Kuyper zou goedkeurend rondgekeken hebben. Van kerkelijke voorkeur voor zwart moet Kuyper ook niets hebben: „Alle kleuren zijn van God, en in niet één kleur ligt zonde". Kortom, de Ommense gereformeerde kerkeraad hoeft helemaal niets te vinden aangaande de kleren van de ambtsdragers. Hij kan misschien een voorbeeld nemen aan de raad van de vrijgemaakte gereformeerde kerk te Leerdam. Voorzover ik weet zijn vrijgemaakten niet erg op Kuyper gesteld, maar in Leerdam woont een broeder, die kennelijk volbloed kuyperiaan is voor wat betreft het ongewenst achten van speciale ambtskleding. Een tijdje terug meldde het vrijgemaakte Nederlands Dagblad dat in Leerdam een broeder tot ouderling benoemd was, en dan gaat het bericht verder: ,Jn dat verband deelt de kerkeraad mede. dat hij zijn destijds genomen besluit inzake de door de ambtsdragers in de eredienst te dragen, stemmige, stijlvolle kleding heeft teruggenomen. Niet omdat de kerkeraad dit besluit in meerderheid principieel onjuist zou achten. Maar omdat de kerkeraad de benoemde ouderling door bovengenoemd besluit niet in gewetsnood wilde brengen over een middelmatige kwestie, waarvoor noch de Schrift, noch de confessie bindende uitspraken geeft." UTRECHT Het secretariaat van het r.k. aartsbisdom Utrecht heeft een verklaring uitgegeven naar aanleiding van de „affaire-Tubbergen". Op zondag 10 oktober zou kardinaal Willebrands tijdens een eucharistieviering in Tubbergen de hervormde ds A. W. F. Waardenburg, die betrokken was bij de viering, bij het communie-uitreiken hebbep overgeslagen. In antwoord op vragen van verschillende kanten op dit incident, heeft het aartsbisdom de verklaring uitgegeven. DEN HAAG De jaarlijkse dankdag voor het gewas, gisteren gehouden, is In veel stadsgemeenten en -parochies in verdrukking geraakt Daarom heeft de sectie dtenst van de raad van kerken aan de predikanten en priesters, van de lid-kerken gevraagd, aanstaande zondag in de kerkdienst speciale aandacht te besteden aan hen. die in de veeteelt, landbouw of tuinbouw werken. Want. aldus de sectie, de agrariërs hebben juist nu recht „op begrip voor hun niet eenvoudige positie in de zich veranderende samenleving". We zijn dit jaar. aldus de sectie in een brief aan de pastores, meer dan andere jaren, vooral door de droogte, geconfronteerd met de risico's van agrarische productie. Nog dit jaar zal de sectie een brochure uitgeven met als titel: Burgers en buitenlui en op 30 november is er een landelijke werkdag met als thema: verkenningen van pastoraat op het platteland. De feiten, zo zegt het secretariaat, zijn. dat reeds tevoren overleg is geweest over het al dan niet commu niceren van ds Waardenburg. Kardinaal Willebrands had laten we ten hiermee niet akkoord te gaan. Toen de kardinaal informeerde hoe de dominee hierop had gereageerd, vertelde de pastoor, dat de dominee het besluit betreurde, hoewel hij er begrip voor kon opbrengen. Tijdens de viering reikte kardinaal Willebrands de communie uit aan de gelovigen in de kerk. Ds Waarden burg bevond zich op het altaar met degenen, die aan de concelebratie hadden deelgenomen. Bij hen reikte de pastoor de communie uit. Van een demonstratief overslaan is dus geen sprake, aldus het secretariaat. Kardinaal Willebrands geeft als re den voor de weigering, dat hij „inter communie" in tegenspraak vindt met een ernstig zoeken van elkaar. Op Vaticanum II is. aldus de kardi naal. duidelijk de nadruk gelegd op de onverbrekelijke band tussen eu charistische gemeenschap en kerkgemeenschap. „Deelnemen aan de tafel, is deelnemen aan de kerk". zo schreven de Nederlandse bisschoppen in 1973. Dat de kerk toch uitzonderingen toestaat is slechts „om in een geeste lijke nood van individuele personen te voorzien", aldus de verklaring. De ze geestelijke nood kan men, volgens kardinaal Willebrands. verschillend interpreteren, maar de kardinaal blijft ervan overtuigd, dat men de eenheid onder de christenen niet be vordert wanneer men eucharistische gemeenschap scheidt van kerkge meenschap. Het gaat niet allereerst om kerkelijke verordeningen, maar om geloofshouding en pastorale ver antwoordelijkheid. „Wij nemen aan dat deze benaderingswijze van de problemen ook buiten de ge meenschap van onze eigen kerk zal worden verstaan", aldus de verkla ring van het secretariaat van het aartsbisdom Utrecht. DJAKARTA Drie Nederlandse zendingsverpleegsters en de piloot zijn gewond bij het neerstorten van een vliegtuig van de Missionary Avi ation Fellowship (MAF) op West- Irian, bij de zendlngspost Lan- dlkma. De vier Inzittenden van het vliegtuig zijn opgenomen in het Mulia- zendingshospitaal van de gerefor meerde gemeenten. Het zijn de ver pleegsters Corrie van Driel en Janny Velvis van de zending van de gere formeerde kerken (vrijgemaakt) en Marry van Moolenbroek van de ge reformeerde gemeenten. Er is geen sprake van levensgevaar. Vermoed wordt, dat zij op weg waren om hulp te bieden aan slachtoffers van de aardbeving, die vorige week een deel van West-Irian heeft getroffen. Op de zendingsterreinen van beide ker ken heeft deze aardbeving geen schade aangericht. BERLIJN Het Vaticaan heeft na jaren van onderhandelen met de Oostduitse regering nieuwe rechtspersoonlijkheid verleend aan de Oostdultse r.k.kerkprovincie. Dat betekent, dat zij kerkrechtelijk dezelfde status als de Westduitse kerkprovincie in de vorm van een bisschoppenconferentie heeft gekre gen. Deze statusverbetering wordt in Oost-Duitsland beschouwd als een stap op weg naar erkenning door het Vaticaan van de DDR als een aparte staat. LUNTEREN De gereformeerde sy node heeft besloten niet te voldoen aan het verzoek van de (verontruste) kerkeraden te Baambrugge, Nieuw- poort en Urk, om het kerkordelijk mogelijk te maken,1 dat leden van een kerk ook zonder bewilliging van hun kerkeraad, lid kunnen worden van een andere kerk (waar ze zich geestelijk meer thuis voelen). Dezelfde kerkeraden, bij wie bezwa ren leven tegen de bestaande predi kantenopleidingen te Kampen en aan de Vrije Universiteit te Amster dam. hadden gevraagd, de afsluiten de theologische examens van de christelijke gereformeerde ho geschool te Apeldoorn en van de Freie Theologische Akademie in Ba zel te erkennen. Ook dit verzoek is afgewezen. De synode heeft in verband hiermee uitgesproken „dat de kerkeraden blijvend voor de vraag staan, wat gereformeerd-katholiek belijden nü betekent. Zij staan voor de taak om van daaruit het kerkelijk leven te organiseren, waarin alles wat waar lijk christelijk is in alle variaties zijn kans krijgt: zij worden geroepen om dat zo te doen, dat de gemeente in al haar geledingen de kans krijgt om het te verstaan en mee te maken". De Synode sprak verder uit: „Het streven naar de legalisering van een kerk, waarin hij (onverzoenlijk ge achte) tegenstellingen de aanhan gers van de verschillende standpun ten zich in afzonderlijke gemeenten kunnen organiseren is voor de syno de onaanvaardbaar". De synode vindt dat voor noodgeval len noodoplossingen in gezamenlijk overleg kunnen worden gezocht. In cidentele oplossingen dienen niet tot kerkordelijke regel te worden verhe ven, voegt zij hieraan toe. AMSTERDAM: Postbus 859. Wibautstraat (31 Tel 020-9 t34S6 Telex 13006 ROTTERDAM/OORORE CHT: Postbus 948. Westbiaak 9. Rotterdam Tel. 010-115568 OEN HAAG/LEIOEN: Postbus 101. Parkstraat 22. Oen Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwode Tel. 05200-17030 door dr C. Rijnsdorp In 1514 schept Albrecht Dürer zijn beroemde kopergravure Melencolia, de zwaarmoedig heid. Een gevleugelde vrouw van grote intelligentie zit in somber nietsdoen voor zich uit te staren. Haar rechterhand, op het gesloten boek in haar schoot rustend, houdt noncha lant de passer vast. De gebalde linkerhand stut het vergeefs gelauwerde hoofd. Om hafcr heen. vergeten of gebroken, liggen de werktuigen en materialen van de nieuw ontwaakte kunsten en wetenschappen: het kompas van de stuurman, de weegschaal van de scheikundige, de schaaf van de tim merman. de Inktpot van de schrijver. Ongebruikt hangen aan haar gordel de sleutels van kennis, de beurs van de rijkdom. Ongebruikt staat de lad der van de bouwer overeind. De vol maakte bol en het kunstig veelvlak inspireren tot geen nieuw onderzoek. Boven haar hoofd zinkt het zand in de zandloper, want de tijd gaat voor bij en de dood is aanstaande. Het magisch vierkant geeft in iedere rij en in Iedere kolom dezelfde som der getallen, altijd dezelfde som en geen andere. De bel kan zó gaan luiden, dat het uur daar is, het onherroepe lijke. Wordt dan op de nu lege weegschaal succes en mislukking te genover elkaar afgewogen? Zo zit ze in zwarte zwaarmoedigheid te zinnen, te broeden Melencolia. melancholie. Naast haar. op een mo lensteen. zit een cherubijntje wat neer te krabbelen, onbewust van de kosmische krachten die aan het werk zijn. Want in de hemelse sfeer manifesteren zich de tekenen van het lot In de lucht staat een regen boog. teken van het Noachitisch ver bond. maar binnen de regenboog glinstert een komeet, die naderend onheil voorspelt. Toepasselijk Het voorgaande is een citaat, of een door mij bewerkt citaat, waarvan ik de bron niet kan achterhalen. Het bijna apokalyptische visioen van Dürer slaat natuurlijk op de algeme ne situatie van de wereld van zijn dagen, vlak vóór de Reformatie. Maar wie al jaren achtereen onafge broken boeken leest over kerk en samenleving, en daarover het nodige op het televisiescherm bekijkt, her kent in deze symbolische voorstel ling toch veel dat op de kerk. in de ruimste zin van het woord, toepasse lijk is. De kerk is gevleugeld, want ze weet van openbaring. Ze is intelligent, want ze heeft grote theologische sys temen voortgebracht. Het somber nietsdoen geldt natuurlijk niet de hele kerk. maar wel de depressies, de slapeloze uren. het nlet-meer-weten van velen die zich voor haar ver antwoordelijk voelen. De lau werkrans ls vergane glorie of een 41 te vroeg ereteken. In tegenstelling tot wat de gravure laat zien hebben de kunsten en wetenschappen. met name de technologie, een enorme vlucht genomen. Zij zijn het Juist die haar dreigen te verlammen. De sleu tels van het rijk der hemelen hangen ongehanteerd aan haar gordel. Aan haar aardse verworvenheden is ze gaan twijfelen Aan nieuw onderzoek ontbreeekt het niet. allesbehalve, maar er zijn momenten, dat ze zich afvraagt waartoe? Intussen zinkt het zand in de zandloper. Is de dood nabij, langzaam door vervuiling en overbevolking, snel door een atoom oorlog? De kerk kan in figuurlijke zin haar cijfers groeperen en her groeperen. maar de uitkomst blijft een tekort. Gaat de bel de laatste ronde van het kerkinstituut inlui den? En wie gaat de weegschaal han teren? Ziet het cherubijntje van de prediking dan de werkelijke krach ten niet die aan het werk zijn? Wie gaat het winnen: de regenboog of de komeet? Twee boeken Vreemd dat twee, toch vrij nuchter en zakelijk geschreven boeken over de kerk, mij dat beeld van Melenco lia zo duidelijk voor ogen brachten. Het zijn Cahier 11 van de Cahiers voor de gemeente, onder de titel Ge meente: vindplaats van heil?door dr J.T. Bakker en drs K.A. Schippers (uitg. Kok. Kampen, 104 blz., 11.50) en het werk van dr H.M. Matter. Wat moeten we nog geloven? tuitg. Kok, Kampen, 116 blz. 12.50). De heren Bakker en Schippers vonden het no dig in de serie cahiers vóó. r de gemeente ook eens een cahier óver de gemeente te schrijven. Er komt nog een vervolg op. Zij constateren bij de gemeente gevoelens van on macht. „De pogingen om over de drempel naar een nieuw gemeente- zijn te komen lijken dood te lopen in verwarring en polarisatie. We ver staan elkaar niet eens" (bL 7). Het lukt ons niét boven de onzekerheid uit te komen. Dat komt mede hier door, „dat onze tijd juist met betrek king tot alles wat gezag heet radi- kaal verschilt van de voorgaande eeuwen" (9). „Onze eeuw overtreft in verandering alle voorgaande eeuwen bij elkaar. Wij leven in een ongeken de stroomversnelling" (12). De te genstellingen binnen de gemeente hebben diepe wortels en zijn niet maar oppervlakkig te herleiden tot conservatisme of progressiviteit. Het wezen van de gemeente is on zichtbaar. Maar ze is geen doel in zichzelf. „Het sleutelwoord van de gemeente is dienst" (17). Drs K. A. Schippers Prof. dr J. T. Bakker Men herkent in deze weinige uitspra ken al iets van het „melencolia"- karakter achter zoekend en worste lend schrijven der beide auteurs, wat zelfs uitkomt in de stijl. Ik moet mij beperken tot een aankondiging, die tevens een aansporing is het gehele betoog met zijn voorzichtige eindconclusies zelf aandachtig te le zen. Het geschrift ls een symptoom „van een zoeken en tasten naar een nieuw verwoorden van de waarheid" (101). Beschouwingen Dr Matter had het in zover gemakke lijker. dat hij. na vier inleidende hoofdstukken, beschouwingen geeft bij de Twaalf Artikelen des Geloofs. het Apostolicum. Het gaat hier in eerste instantie niet over zoiets on grijpbaars als „de gemeente", maar over een oud katholiek geloofsdocu- ment. Ik verbeeld me wel eens. dat er een nieuwe orthodoxie aan het groei en ls. niet los van de traditie maar zeker niet horig daaraan. Heb ik dat LUNTEREN De gereformeerde synode heeft de begroting 1977 voor algemeen kerkelijke arbeid vastges teld. Deze beloopt een totaal bedrag van 8,5 miljoen gulden, dat is onge veer één miljoen meer dan in het nog lopende jaar 1976. De daardoor ontstane mogelijkheid om meer te besteden zal vooral ten goede ko men aan de plaatselijke kerken, met name aan binnenlandse missionaire activiteiten of evangelisatiewerk. Het hogere bedrag is voor driekwart miljoen afkomstig van demissionai re begroting en verder van reserves. Bijna vijf miljoen zal voorts verkre gen worden via een omslagstelsel over de kerken (zogenaamde quota ties) en het resterende bedrag, ruim twee miljoen via collecten. Opvallend bij de begroting 1977 is verder, dat naast genoemde evange lisatie-activiteiten voor een bedrag van 1,7 ton nieuw werk mogelijk is in andere takken van algemeen ker kelijke arbeid, zoals die in de recrea tiesfeer, geestelijke verzorging koopvaardij en bij publiciteit (infor matie). De stijging van de omslag over de kerken kon laag worden gehouden: slechts twee procent. Ook is besloten de kerkorde in die zin te wijzigen, dat met andere ker ken van de reformatie meer samen werking gezocht en onderhouden kan worden, bijvoorbeeld door mid del van gemeenschappelijke kerkdiensten, hetzij bij gelegenheid, hetzij regelmatig. Ook met de rooms-katholieke kerk in Nederland kunnen betrekkingen aangegaan en onderhouden worden in het belang van het oefenen van christelijke ge meenschap. Een en ander met in achtneming van door de synode ter zake vastgestelde bepalingen. Illussie Nog niet zo lang geleden werd er ergens een forum gehouden waarin een bepaald facet van het publiek optreden van de kerk aan de orde was. Een collega voegde mij, vlak voor het begin, nog snel toe: „En niet te veel in je schulp kruipen, hoor. Bijt maar goed van je af!" In 't algemeen behoeven ze mij dat niet te zeggen, maar hier scheen toch vrees te bestaan. Hij bedoelde nL dat ik namens de christelijke kerk een niet te lage toon moest aan slaan. We hebben een tijd gekend die onder ons bekend staat als de tijd van het triomfalisme. Hei rijke Roomse leven en de gouden jaren van een zich breed makend protes tantisme. De kerk. daar kon je beter van afblijven. De kerk deed dit en de kerk deed dat. Daarop volgde een ingetogener houding, waarvan de boeken over de kloeke mannen uit het verleden een getuigenis waren. Het werd opgehaald tot ons ver maak. Kijk, eens hoe gek wij deden En die boeken hadden gelijk. De wereld is veranderd. Schelsky stelde zijn vragen in hoeverre we niet veel eer in een post-kerkelijk tijdperk leefden. De christenen deden maar net alsof de hele wereld van hen was. Er kwam een diepere bezinning op gang ten aanzien van ons eigen ver leden. Ook het heden van het chrte- tendom in de wereld gaf weinig re den tot juichen. Ik denk dat dit een goede beweging was. Des te meer heb ik de neiging om mij te verzet ten tegen degenen die vandaag vin den dat het nu maar weer genoeg geweest moet zijn. De kerk en het christendom kunnen best weer eens van zich afbijten. Ik denk dat dit een illusie is. Het gaat uit van de gedachte dat je de ene tijd dit en de andere tijd dat moet doen. En voor mijn besef behoort de bescheiden heid bij het wezen van het christe lijk geloof. Ieder triomfalisme en zich breed maken is in strijd met wat ons opgedragen is. nl. een zout te zijn. Onmerkbaar is ons werk. Desgevraagd zijn wij bereid te zeg gen waarom en waaruit en waartoe. NED.HERV.KERK Beroepen te IJsselmuiden: J.M- de Raad te Stolwijk. Aangenomen naar Giessen- Nieuwskerk: C. G. Geluk, kand te Ede, die bedankte voor Daarle en Meeuwen; naar Hindelopen: J., Bruin, kand. te Hilversum; naar Pre toria: K. J. Kapteijn te Spakenburg N. Bedankt voor Spijkenisse: J. Visser te Nieuw Stadskanaal; voor Zeist: M. Verduin te Brakel; voor Sim- melsdijk: J. Bos te Otterloo. GEREF. KERKEN Benoemd tot algemeen directeur van Youth for Christ Nederland P. Boomsma te Marken, die deze be noeming heeft aangenomen. GEREF.KERKEN VRIJG. Beroepen te Leerdam: G. van Ron gen te Grand Rapids (VS); te Monster: H. Mosterd te Hoogeveen; te IJmuiden: L.W. de Graaff te Heer- de-Wapenveld Drs. A. P. van Schaik Op 11 november promoveert drs. A P. van Schaik aan de katholieke universiteit te Nijmegen bij prof. dr. B. M. F. van Iersel tot doctor in de godgeleerdheid op een proefschrift ..De Openbaring van Johannes". Maarten Luther De posters met de 95 stellingen van Maarten Luther, in het Duits of in het Latijn, waarover wij verleden week schreven, zijn te krijgen via de Evangelische Kirche (HB), Doro- theergasse 16. Wenen, Oostenrijk Er is overigens ook een Nederlandsi versie verkrijgbaar voor 75 cent bij de Stichting Lutherse Uitgeverij en Boekhandel. Gruttostraat 20, Ro zenburg-3208. goed, dan behoort het bpek van dr Matter mede daartoe. Bovendien is hef intelligent geschreven; het ver raadt brede kennis maar stalt die niet uit. Door alles heen klinkt een toon van persoonlijk geloof. Bij bi. 99 heb ik een vouwtje gelegd. Daar staat: „Het zal altijd ongemogelijk blijken, de waarheid objectief opte- maal aan het licht te brengen wan neer die waarheid niet subjectief op timaal functioneert als zelfverloo chening en gemeenschap der hei ligen." De kerk als Melencolia zit hardop te denken over zichzelf en de dingen om haar heen. Het resultaat vindt zijn neerslag in reeksen boeken uit binnen- en buitenland. De twee ge noemde werkjes behoren tot die boe- kenstroom. Ze dienen beide, op hun wijze en op hun eigen niveau, een verwant doel. Het Cahier gaat meer zoekend en tastend zijn weg. terwijl het boek van dr Matter een getui gend (en daardoor overtuigens) ka rakter heeft. Men leze ze beide. Van een onzer verslaggevers VLAARDINGEN Ds. W. C. van Dam legt per 1 januari zijn werk in de hervormde gemeente van Vlaar- dingen neer. Hij gaat zich vanaf die datum volledig wijden aan het werk van „Oase" in Rotterdam. In dit werk neemt het exorcisme (het uitdrijven van boze geesten) een be langrijke plaats in. Ds. Van Dam houdt zich al lang intensief met exorcisme bezig. Hij heeft er ook een boek „Demonen eruit in Jezus' naam" over geschre ven. Binnen zijn gemeente was er echter ook kritiek op zijn werk. Zo kon ds. Van Dam onlangs zeven weken lang zijn wijkwerk niet doen omdat hij een gemeentelid in hui* had. die zo van boze geesten bezeten was. dat zijn permanente aanwezig heid thuis vereist was. In een wekere lange strijd, die dag en nacht door ging, hoopte ds. Van Dam de bolt geesten uit deze vrouw uit te drij ven. waarbij hij geassisteerd werd door enkele medewerksters van „Oase".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2