Synode puzzelt op
betere werkwijze
Kerken als synagoge
/irUiJHIUIlLn
n
W Hl 1 JLf Mm f l f Af I 1 J| 9
Philips
batterijen
die gaan
lang mee.
Vandaag
Onze adressen:
Leerstoel
preken
in plat-Duits
Wyszynski mag
aanblijven
PHILIPS
„Gereformeerd jeugdwerk
een springlevende zaak"
Zwarte zendelingen
naar Zwitserland
Pax Christi
wil commissie
bedrijfsethiek
Pax Christi
boycot de
Amro-bank
gemeenschap
VOORBIJGANGERS
DINSDAG 2 NOVEMBER 1976
KERK
TROUW/KWARTET 2
Van een onzer verslaggevers
LUNTEREN De gerefor
meerde synode heeft zich giste
ren bezonnen op haar werkwij
ze. Zij aanvaardde een nieuwe
huishoudelijke regeling die op
enkele punten een verbetering
betekent; maar wel bleek giste
ren duidelijk dat een bevredi
gende oplossing nog steeds
niet is gevonden.
De kritiek op de werkwijze van de
synode zoals die ook gisteren weer
naar voren kwam kan als volgt wor
den samengevat:
de synodeleden worden overbe
last; het werk Is te zwaar en te
ingewikkeld; Je kunt niet overal
verstand van hebben; de synode
leden zijn niet in staat voldoende
zicht te hebben op de vraagstuk
ken die de kerken bezighouden;
daardoor kan de synode haar taak
als beleidsbepalend en besturend
orgaan niet goed vervullen.
de vergadertechniek van de syno
de is verouderd; de discussies zijn
doorgaans geen echte discussies
maar lange rijen monologen.
de samenstelling van de synode Is
niet representatief; bulten de pre
dikanten kan men praktisch al
leen terecht bij gepensioneerden,
zelfstandigen of huisvrouwen die
uit de kleine kinderen zijn; voor
mensen in loondienst is het prak
tisch onmogelijk synodelid te zijn
(ongeveer 50 dagen in een Jaar
waaronder slechts enkele zater
dagen).
het gevolg van een en ander is dat
het werk van de synode niet inspi
rerend overkomt bij de gemeente.
Vierkante cirkel
De nieuwe regeling komt aan de
bezwaren weinig tegemoet. De duif
heeft een muis gebaard, zeiden en
kele synodeleden Maar onze speel
ruimte is nu eenmaal beperkt, zei
prof. dr. J. Plomp namens deputa-
ten werkwijze synode. Wij zijn ge
bonden aan de bij ons bestaande
versie van het presbyteriaal-
synodale systeem, dat wij niet prijs
willen geven. De hervormde versie
tendeert toch wel het bisschoppelij
ke. Dat willen wij niet. Maar het
streven naar een maximum van In
spraak van de gemeente betekent
wel zoeken naar een vierkante cir
kel. aldus prof. Plomp.
Volgens het nieuwe reglement kan
de synode voortaan zaken die zij
van uitzonderlijke betekenis acht
op een wat meer informele manier
behandelen, bijvoorbeeld in discus
siegroepen of in een conferentie-
vorm. Dat laatste is in Januari al
eens gebeurd toen de synodeleden
twee dagen informeel met elkaar
hebben gepraat over de spanningen
tussen theologie en gemeente.
Zo'n manier van vergaderen kost
echter meer tijd wat gevolg heeft
dat nog minder mensen beschikbaar
zijn om synodelid te worden, ergo de
synode weer minder representatief
wordt, met andere woorden de vier
kante cirkel die prof. Plomp bedoel
de. Daarom werd gisteren uitdruk
kelijk gesteld dat zo'n vrijere ma
nier van vergaderen hoge uitzonde
ring moet blijven. De synode droeg
aan deputaten op met Inschakeling
van deskundigen op het terrein van
communicatie en vergadertechnie
ken advies uit te brengen over deze
nieuwe manier van vergaderen.
Deputaten met de synode gp hun
voetspoor wezen een voorstel vanuit
Noord-Holland af dat tot doel had
meer mensen bij het synodewerk te
betrekken. Elk synodelid heeft na
melijk een secundus die hem ver
vangt bij ziekte of dergelijke. De
UIT
VAN LEZERS
Intolerant
In de eeuw welke achter ons ligt
hebben de kerken ernstige misstap
pen begaan. In tijden van zware
crisis, armoede en onderdrukking
predikte de kerk berusting naar de
arbeiders en een ..niet gelijk willen
zijn aan God" naar de Intellectue
len Mede hierdoor is de kerk de
arbeiders kwijt geraakt. Het Intel
lect krijgt ook nu nog niet de vrij
heid waarin Christus ons heeft ge
steld. Zeer tot onze vreugde echter
komt hierin verandering. Het
normbesef verandert, en politiek
gaan we kiezen. De weduwe en de
wees. de ontheemden en zij die geen
recht hebben koman naar voren We
komen er achter dag Godsdienst
tevens mensend lenst is. Daarom is
het Jammer dat Juist nu de PvdA het
laat afweten. Juist nu het CDA en de
PvdA staan voor de gemeenschap
pelijke taken, gemeenschappelijke
doelen wordt de PvdA Intolerant en
arrogant Juist op dit moment gaat
de PvdA chantage plegen op de kie
zers. Wel spreiding in de macht bij
anderen, echter meer macht haar
zichzelf. Geen afspiegelingscollege
met gelijkgerichte regerings
partners. maar macht. Niemand be
ter dan Den Uyl zou kunnen weten
dat er slechts één evangelie is. dat ls
het evangelie voor de zwakken. We-
zijn geweldig blij met het CDA. Het
zal immers moeten komen van het
„met elkaar ln Gods naam." Nu
Den Uyl en de zijnen daarvan niets
(meer) willen weten moeten we wel
gaan zoeken naar andere partners.
Mensen welke met ons geloven ln
vrijheid in democratie.
Groningen O. ilolzmann
Tubbergen (4)
Ds Van der Kooij denkt dat men
rooms moet zijn. om de H. Commu
nie te kunnen ontvangen. Het tegen
deel is waar. als men als een refor
matorische zuster of broeder die
met het geloof van de katholieke
Kerk betreffende de Eucharistie in
stemt. kan in bepaalde gevallen de
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus 859. Amsterdam.
BIJ publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
AMSTERDAM:
Postbus 659.
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/OORDRECWT:
Postbus 948.
Westbtaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN;
Postbus 101.
Parkstraat 22. Oen Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3.
Mekmarkt 56. Zwolle
Tei 05200-17030
H. Communie worden ontvangen,
mits zij of hij in geweten meent dit
te kunnen doen. Dit staat in het
schrijven van de bisschoppen van
de R.K. Kerk in Nederland aan pas
toren over de ..Open Communie".
Voorts betreuren wij het feit dat ds
Van der Kooij dit voorval als een les
ziet Wil hij dan niet meewerken om
de drie kerken weer naar elkaar toe
te laten groeien. De dominee in Tub
bergen wel.
Badhoevcdorp F. de Rond
H. den Arend
Tubbergen (5)
DsA. van der Kooy uit Noorden Zh.,
richt zijn gram aan het verkeerde
adres: Rome. Ds Van der Kooy moet
zijn collega uit Tubbergen bestraf
fend aanspreken. Wie niet openlijk
afstand neemt van de Heldelbergse
katechismus waarin de daad. die de
dominee van Tubbergen wilde ple
gen. ..een vervloekte afgoderij"
wordt genoemd, wordt aan de room
se tafel des Heeren genegeerd. Dat is
toch Juist? Wie meet er met twee
maten? De dominee of Rome?
Den Haag L. van Groenewegen.
Ritueel slachten (slot)
Met zeer grote instemming las ik het
ingezonden stuk van G. Plat-
Vincent. Het lijden van de dieren
dat door onze schuld al zo onnoeme
lijk groo ls. wordt door het ritueel
slachten onnodig vergroot. Hopelijk
komen er veel protesten en is het
misschien mogelijk een andere op
lossing te vinden
Havelte A. Klijnstra-Westerhoff
Scharrelkippen
Er wordt een miljoen scharreleieren
per week verkocht! Er zijn dus heel
wat consumenten die geen produk-
ten van uitgebuite dieren willen, ge
lukkig. Het is maar een begin, want
Mie kipper zouden uit die ellendige
batterijkooien moeten. En er zou
den behoorlijke normen moeten ko
men voor Mie landbouwhuisdieren,
want ze hebben het hard te verduren
ln de bio-industrie.
Maar het is te gek dat de controle
van dergelijke projecten aan een
handjevol vrijwilligers moet worden
overgelaten. Als de consument meer
betaalt voor een kwaliteitsartikel,
want daar gaat het om. dan hoort de
overheid deze kwaliteit te garande
ren door een effectieve controle
dienst in te stellen.
Wat doen de consumentenorganisa
ties dringen die hier wel genoeg
op aan?
Amsterdam Xenia van Berge
Roepstem
Een roepstem tot bekering komt er
ln de vele ongelukken met de auto's
en brommers en hartinfarcten en nu
weer ln de treinramp in Zeeland en
ook de treinramp in Schiedam. Nie
mand onttrekke zich door een ver
harding. hij of zij roepe en bidde tot
God, want God hoort en verhoort
het gebed.
Srheveningen F. J. Dekker
particuliere synode van Noord-
Holland-oost wilde dit systeem be
ter benutten zodat de synodeleden
met hun vervangers steeds bij elk
onderwerp zouden kunnen overleg
gen wie het beste naar de synode
kon gaan. Voordeel: deskundiger in
breng in de synode en men is minder
tijd kwijt doordat men het synode
lidmaatschap als het ware deelt.
Maar deputaten vonden de nadelen
van dit systeem veel groter: je kunt
zo het hele pakket van vraagstuk
ken niet meer overzien. Om goed
synodelid te zijn moet je van a tot z
meedoen.
Een zekere ontlasting ls wel dat er
meer werk zal worden afgeschoven
naar de breedmoderale van de syno
de. Ook zal onderzocht worden ln
hoeverre er meer kan worden gede
legeerd aan deputaatschappen.
Verder komt er verandering in de
positie van de theologische hoogle
raar. Tot nu toe is het zo dat ten
minste zes theologische hoogleraren
uit Kampen en Amsterdam ver
plicht waren aan het synodewerk
deel te nemen als pré-adviseurs. Dat
wordt nu voortaan tot één hoogle
raar kerkrecht. De anderen zullen
voortaan alleen nog uitgenodigd
worden als het moderamen dat no
dig acht.
De verplichting was voor.de hoogle
raars een extra belasting naast hun
normale taak. Hun aandeel in het
synodewerk was echter dê laatste
Jaren minder van gewicht geworden.
Vroeger moest de theologische we
tenschappelijke inbreng in de syno
de vrijwel alleen van hen komen.
Kloof en brug
De synode hield zich gisteravond
nog kort bezig met de Januariconfe-
rentie toen de synodeleden twee da
gen spraken over de spanningen
binnen de gereformeerde kerken.
Wij citeren uit het evaluatierapport
van de staf van deze conferentie:
„Er bestaat verschil van mening
over de vraag of de conferentie iets
van de overbrugging van de kloof te
weeg heeft gebracht. Voor een niet
gering aantal deelnemers ongetwij
feld wel ln de betekenis van de nood
zaak van een voortzetting van het
gesprek met het uitzicht dat dit al
les ergens toe leidt. Voor een aantal
deelnemers is er geen aanleiding ge
weest om het spreken over een kloof
ln de toekomst na te laten. Wanneer
dit alles meer verantwoord dan
voorheen gebeurt is dat geen gering
resultaat van de conferentie. Als er
al van een kloof gesproken moet
worden dan behoeft de mogelijk
heid van een brug niet te worden
uitgesloten."
Dominee W. A. Boer uit Meerkerk
informeerde gisteren naar de status
van een dergelijke conferentie. Kan
zo'n onderwerp dan nog wel terug
komen ln een „gewone" synodever
gadering waar besluiten worden
genomen?
Synode-praeses dominee C. Mak be
toogde dat dat juist wel het geval is.
De conferentie brengt als het goed is
al zoekende en tastende een bepaal
de mentaliteit waardoor de zaak rijp
wordt voor besluitvorming ln de
synode.
OoTTINOEN Dé Nedersak-
sische minister voor we
tenschappen en kunst heeft dr
Ernst Arfken uit Göttingen
een leeropdracht aan de theo
logische faculteit in deze stad
verleend voor de verkondiging
in het plat-Duits. Hiermee is
dit dialect voor het eerst in het
leerplan voor theologie opge
nomen. In verschillende plaat
sen bestaat behoefte aan deze
prediking. Van tijd tot tijd
worden daartoe bijzondere
kerkdiensten gehouden. Ds
Arfken komt zelf uit Oost-
Friesland.
ROME De paus heeft aan kardi
naal Wyszynski. de primaat van Po
len, gevraagd voorlopig aan te blij
ven. Kardinaal Wyszynski diende op
3 augustus zijn ontslag in, toen hij
75 Jaar werd. Dit was overeen
komstig het verzoek van de huidige
paus. dat bisschoppen hun zetel ter
beschikking stellen, wanneer zij 75
worden.
Er is kennelijk een overeenstem
ming tussen de regering in
Warschau en het Vaticaan bereikt
over een aanblijven van de kardi
naal. Volgens een katholieke Poolse
woordvoerder had de regering in
Warschau aan Rome gevraagd, het
ontslag van Wyszynski te weigeren.
De kardinaal kwam vorige maand in
Rome om daar over zijn ontslag te
spreken. Hij ontmoette de paus
twee maal. In Polen wonen dertig
miljoen katholieken. De kardinaal
heeft de kerk in dat land steeds op
een middenkoers gestuurd tussen
volledige verwerping en volledige
aanvaarding van het communis
tische regime.
In Groningen is men al maanden bezig, de voormalige synagoge,
-idie nu als wasserij in gebruik is, te behouden.
Van een medewerker
AMSTERDAM Met uitzondering van doopvont, gebrandschilderde ramen, bijbels en psalmboe
ken zal de Nederlands Israëlitische gemeente te Bussum op 1 januari de beschikking krijgen over
de Johanneskerk. De hervormde gemeente van Bussum had besloten het kerkgebouw door een
terugloop in het ledental te sluiten, de Nederlands Israëlitische gemeente dacht juist aan
uitbreiding van de naast de kerk gelegen synagoge.
De joodse gemeente van Bussum is
waarschijnlijk de enige joodse ge
meente in Nederland, die voortdu
rend groeit. Men is uit de synagoge
gegroeid. Het is niet de eerste maal.
dat een joodse gemeente een kerkge
bouw overneemt
Het joods cultureel centrum in
Amsterdam-Buitenveldert is het
vroegere gebouw van de vrije ge
meente, dat het door architect Riet
veld ontworpen gebouw niet- meer
kon bekostigen. En in Den Haag
heeft de Nederlands Israëlitische ge
meente de Hervormde Goede Vrij-
dagkerk in het Bezuidenhout ge
kocht om als joods religieus en cul
tureel centrum in te richten. De sy
nagoge aan de Wagenstraat zal wor
den verkocht. Het uit 1844 en op
Monumentenlijst staande gebouw
staat in een thans vrijwel ontvolkte
buurt. Vroeger was dat het hart van
joods Den Haag.
Piëteit
Zijn joodse gemeenten genoodzaakt
leegstaande kerken te kopen om als
joodse centra te benutten het la
ten ontwerpen en bouwen van syna
gogen gaat de financiële mogelijkhe
den te boven anderzijds zijn tal
van burgerlijke gemeenten bezig de
tot voor de tweede wereldoorlog in
gebruik zijnde synagogen, die door
het vernietigen van de joodse ge
meenschap, geen joods doel meer
dienen te kopen om ze te behouden
uit piëteit of als cultureel-historisch
goed.
Amsterdam heeft daar met het syna
gogecomplex aan het J. D. Meij-
erplein al in het begin van de jaren
vijftig een voorbeeld mee gegeven.
Tal van andere gemeenten zijn daar
nu mee begonnen. In Groningen is
men al maanden bezig om de na de
tweede wereldoorlog verkochte en
als wasserij benutte synagoge door
de gemeente te laten behouden. In
Meerssen is een gelijk streven. De
gemeente van Oude Pekela heeft on
langs de vroegere synagoge verwor
ven en in Emmen is de synagoge als
gemeentebezit geheel gerestaureerd.
Dat is ook in Delft het geval evenals
in Nieuwe Schans, waar de synagoge,
vol goede bedoeling maar weinig
waardig, thans van de plaatselijke
begrafenisvereniging als aula dienst
doet. In Nijmegen is de al in 1913
verlaten synagoge aan de Nonnen-
straat gerestaureerd. De interesse
tot behoud van de synagogen is eerst
de laatste jaren gekomen, voorheen
was er bij de autoriteiten nauwelijks
belangstelling.
Pakhuizen
Groot is het aantal synagogen dat in
de loop der jaren is afgebroken of wel
zo is verbouwd, dat het in weinig nog
gelijkt. Als pakhuizen (Kampen), ga-
ADVERTENTIE
ROOO-NORMAL DUTY.G0U0-HtAVY 0UTY. ZWART DOUBLE 0UTY
BERN In dienst van het Zwitserse
werkverband van kerken en zen
dingsgenootschappen zijn twee pre
dikanten uit de derde wereld ingezet
in ..zendingsgebied Zwitserland".
Het zijn ds F. Dankwa uit Ghana en
ds Habandi. die negen Jaar praeses
was van de Soendakerk van West-
Java.
De belde predikanten gaan in Duits
sprekend Zwitserland onder meer
de scholen en kerkelijke gemeenten
langs om te informeren over de situ
atie overzee. Ook nemen zij deel aan
programma's om de toenemende on
kerkelijkheid in sommige delen van
Zwitserland tegen te gaan. In het
Franssprekend deel van het land is
een dominee uit Tahiti aan de slag.
DEN HAAG Ruim twaalfhonderd
vrijwilligers, betrokken bij het gere
formeerde jeugdwerk, hebben deel
genomen aan de door het LCGJ (lan
delijk centrum voor gereformeerd
jeugdwerk) in het Haagse Congres
gebouw georganiseerde leiderscon
tactdag. Deze Instructieve dag werd
voor de vijfde achtereenvolgende
maal gehouden onder het motto
'Speel 'es in".
„De grote opkomst bewijst," aldus
LCGJ-voorlichter Nico Schouten.
..dat het een succesformule is die we
hanteren. Bovendien bewijst hét en
thousiasme van de deelnemers, dat
het gereformeerde jeugdwerk een
springlevende zaak is. Zo n constate
ring in een tijd. waarin staatssecreta
ris Wim Meyer van CRM nog eens
bewezen wil zien wat die landelijke
organisaties nu eigenlijk doen en
voorstellen. Is nooit weg".
Het programma was vooral gericht
op de mogelijkheden de kwaliteit
van het plaatselijk werk te verbete
ren. De deelnemers hadden de kans
uit ruim zestig programma-
mogelijkheden te kiezen. In verschil
lende creatleve-praat-en spelgroe-
pen werd verder ingegaan op the
ma's als godsdienstige vorming en
opvoeding, vormende en creatieve
elementen in het jeugdwerk enz.
De dag werd geopend met een door
kinderen gespeeld en gesproken én
door geluid en lichtbeelden onder
steund spel „In het begin". Andere
Haagse jeugdgroepen zorgden voor
een vrolijk slot van deze vijfde
„Speel 'es is".
Tekening uit „Drietakt",
maandblad van de afdeling
werkmateriaal van het LCGJ.
ADVERTENTIE
inV/ÏQ 7R vakbeurs voor het
11 IV Id/ 1 \J interne goederentransport,
-opslag en -distributie
DONOERDAG VRUOAG ZATERDAG MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG
Dag 9.30-17 00 uur M
JAARBEURS-UTRECHT MOVCWR
rage (Weesp). badhuis (Delfzijl), win
kel (Lemmer en zo meer zijn synago
gen ingebruik. Ook als kerken zoals
in Harderwijk. Appingedam. Assen,
Culemborg, Winschoten. De synago
gen zijn verkocht en als kerken in
gebruik genomen in de naoorlogse
tijd toen niemand er zelfs maar aan
kon denken, dat gelijk in Amster
dam. Den Haag en thans Bussum
kerken ooit nog eens synagogen zou
den worden.
DEN HAAG De katholieke ^vre
desbeweging Pax Christi wil dat de
regering aan het bedrijfsleven dui
delijke richtlijnen geeft om te voor
komen dat het verdere economische
steun aan de machthebbers in Zuid-
Afrika verleent. Pax Christi schrijft
dit in een brief aan premier Den Uyl
naar aanleiding van de reactie van
de Amro-bank op de oproep van de
wereldraad van kerken te stoppen
met leningen aan de regering van
Zuid-Afrika.
Amro verbergt zich bij haar weige
ring toe te zeggen zulke leningen
niet meer te verstrekken achter het
excuus dat er geen regeringsrichtlij
nen in dezen zijn.
Volgens'Pax Christi zou de regering
ook andere regeringen kunnen vra
gen aan het eigen bedrijfsleven
richtlijnen te geven, in afwachting
van maatregelen in Europees of VN-
verband. „Op deze wijze kan de Ne
derlandse regering laten blijken dat
zij haar meermalen uitgesproken en
getoonde solidariteit met de onder
drukten en achtergestelden speciaal
in Zuid-Afrika bewust en overtui
gend in politiek handelen vertaalt
en waarmaakt."
Nederland heeft, zo schrijft Pax
Christi. vanwege zijn historische
banden en taalverwantschap bijzon
dere verantwoordelijkheid voor het
geen de niet-blanke bevolking wordt
aangedaan.
Pax Christi vraagt de regering een
adviescommissie in te stellen om de
ethische vragen van de sociaal-
economische verhoudingen te be
studeren.
DEN HAAG Pax Christi heeft de
Amro-bank geschreven dat deze
katholieke vredesbeweging haar
obligaties Amro-bank heeft omge
wisseld voor andere en achter de
boycot van de bank staat. Welis
waar schrijft Pax Christi dat zij er
zich ven bewust is dat wat Amro
verweten wordt niet principieel ver
schilt van wat ook andere onderne
mingen doen en dat wij allen bij
deze handelingen zijn betrokken,
maar toch meent de vredesbewe
ging een teken te moeten stellen van
haar solidariteit met onderdrukten.
„Een handelen dat slechts bepaald
wordt door financieel-economische
overwegingen en wettelijke regelin
gen. miskent de maatschappelijke
opdracht tot rechtvaardig handelen,
die eenieder dus ook uw bank
heeft. Niet kiezen in een situatie
gekenmerkt door onrecht, impli
ceert een opstelling achter de onder
drukkende partij".
Zondag j. zond de Avro de film Zus
ter Luc uit. Het gaat over de dochter
van een bekwaam Belgisch arts die
in een orde treedt, daarvoor naar de
Congo wordt uitgezonden, vlak voor
de oorlog terugkeert en dan in de
oorlog de beslissing neemt om uit te
treden. Daartussenin gebeurt uiter
aard het een en ander. De film mag
het beeld van een aantal toegewijde
en liefdevolle mensen te zien geven,
de religie zelf komt er niet al te best
af. Allerlei valse tegenstellingen op
de noemer van God of de naaste
worden in feite niet doorgeprikt. De
kloostertoestanden zijn zonder
meer eng te noemen en kunnen zo
vandaag niet meer bestaan, of het
moest zijn in onderontwikkelde ge
bieden. Hét is geen wonder dat deze
kloosters leeg gelopen zijn of niet op
tijd nieuwe aanmeldingen gekregen
hebben. Van een „gemeenschap"
kwam in deze film niet veel over en
dat zal ook wel de grote vraag zijn.
Wat wij tegenwoordig van nieuwe,
kleinere en vrijere cummunauteiten
in de katholieke kerk horen is veel
acceptabeler. Mensen vinden elkaar
en verrichten met elkaar een stuk in
dienst van de mensen, gedreven
door hun geloof. Vaak laten die klei
ne „huizen" iets zien van wat ware
gemeenschap kan zijn. Maar met
het beeld van de film voor ogen is
het geen wonder dat mensen hier
door totaal verward zijn, soms, en
dan toch ten onrechte, „alles" heb
ben vaarwel gezegd om vandaag
met bitterheid in het hart rond te
lopen. Juist zij mogen.weten dat wat
daar te zien was eri wat zij zelf
mogelijk hebben meegemaakt niets
te maken heeft met wat de man van
Nazareth op gang bracht. Bij zoveel
schijn zou Hij zijn ogen uitgewreven
hebben. Trouwens dat moet Hij
toch wel doen als Hij ons bezig ziet.
in zijn naam.
Waarheid en Eenheid
AMSTERDAM In ons bericht van
gisteren over de oproep van de re
dactie van Waarheid en Eenheid zijn
de namen van enkele onderteke
naars weggevallen. De oproep is on
dertekend door de predikanten R.
Akkerman. P. Hekstra. E. Masse-
link, A. W. Meeder. E. J. Oomkes en
M. Vreugdenhil.
Beroepingswerk
NED. HEBV. KERK
Beroepen te Beerzerveld: B. H. Wee-
gink, kand. te Doom; te Kethel: J.
Korpershoek (toez.) te De Bilt; te
Oosternijkerk c.a.: H. Roemeling te
Nieuw Weerdinge; te Rijssen: J. Bos
te Otterloo.
Bedankt voor Berlikum (toez.): J.
Roemers te Baambrugge; voor Kin-
derdijk: dr D. J. Cuperus teNieuwer-
kerk aan de IJssel.
Beroepbaar: B. H. Weegink, Drie-
bergsestraatweg 52, Doorn.
GEREF. KERKEN
Beroepen. Te Werkendam: J. Végh
te Aalsmeer: te Kollumerewaag: A.
Veldhuijzen te Honselersdijk.
GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.)
Beroepen te Amsterdam Zuid/West:
G. Mul te Dronten.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Lisse: A. v.d. Veer te
Zwolle.
Bedankt voor Groningen: J. Plantin-
ga te Dronten.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Groningen: J. M.
Kleppe te Woerden; voor Hoofddorp
en Klaaswaal: J. Koster te Bame-
veld.
OR. J. L. KLINK
Mevrouw dr. J. L. Klink, bekend
vooral door haar kinderbijbel, heeft
drie boeken geschreven, die met el
kaar aangeduid kunnen worden als
een theologie voor ouders en opvoe
ders. Het zijn: Kind en geloof. Kind
en leven, en Kind op aarde. Dr.
Klink heeft nu een verkorte uitgave
verzorgd van deze werken en dat is
onder de titel „Geloven met kinde
ren" een boek geworden van 239
pagina's (uitg. Ambo, Baam. prijs
12,50). Het boek is, in over
eenstemming met de reacties welke
de schrijfster ontving, vooral afge
stemd op lezers die vertrouwd zijn
met de kerk en de christelijke tradi
tie. Zij die uit zijn op leuke anekdo
tes over vragende kinderen (zit God
op een wik?, e.d.) zullen bedrogen
uitkomen. „Geloven met kinderen"
wil dat de titel zegt: met de kinderen
de bijbelse boodschap horen en ver
talen.
Prof. dr. J. H. Bavinck
Het boek „En voort wentelen de
eeuwen", waarin prof. dr. J. H. Ba
vinck (1895 tot 1964) zijn gedachten
over het laatste bijbelboek, de
Openbaring van Johannes, onder
woorden heeft gebracht, was al ge
ruime tijd niet meer te krijgen. Om
dat er nog steeds vraag naar is en
omdat dit werk zijn actualiteit heeft
behouden, besloot uitgeverij Zomer
Sc Keuning tot een herdruk. Dit
werd de vijfde druk: een paperback
die 18.50 kost en 233 pagina's telt.
Prof. Bavinck was zendingshoogle
raar aan de Vrije Universiteit te
Amsterdam en aan de theologische
hogeschool van de gereformeerde
kerken te Kampen.