De 'samenzwering' in Jakarta en haar levolgen voor de komende verkiezingen Volvo ziet graag iedereen in een Volvo rijden «mmhi vouvo De tijd is rijp voor Heineken Bokbier. Als u dóórdenkt - IJDAG 29 OKTOBER 1976 BUITENLAND TROUW/KWARTET PS 15/RH 17 ïan een medewerker )m te zien of er in Indonesië een alternatief voor het bewind van president Soeharto aanwezig is, noet men niet alleen de binnenlandse politieke verhoudingen beschrijven maar ook de externe nvloeden die daarop in kunnen werken. )m de achtergronden van de bewuste documenten van 22 september, waarin onder meer werd tangedrongen op het aftreden van de president, beter te kunnen verklaren zou men grofweg ainnen stellen dat er twee soorten alternatieven voor het Soeharto-bewind denkbaar zijn en nagestreefd worden. tamelijk die vallen binnen het ka ler van de Pancasila staat (en dus neer een variatie zijn op de huidige ltuatle), en andere die daar bulten rallen. Deze laatste mogelijkheden porden als subvers!ef aangemerkt, (iet alleen de overheid maar ook het jootste deel van de bevolking ls er ;eer alert op want deze worden in het ilgemeen geïdentificeerd met de ou- le P.K.I. (communistische partij). Aen ziet de mogelijkheid van een ileving van die partij eigenlijk al- ;n als gevolg van buitenlandse un en Infiltratie. Hierbij onder- iheldt men een mogelijke steun uit Moskou"-hoek van die uit de 'eking"-hoek. Beide zouden ver lende strategieën volgen. „Peking"-lijn zou een soort Kwo ^ln Tang-situatie willen scheppen rin de hogere ambtenaren en de jerleidlng, gecorrumpeerd als ze [dan zijn, geen greep meer zouden hebben op het eigen apparaat en leger en daardoor geen weerstand meer zouden kunnen bieden tegen georganiseerde opstanden op het platteland. De Chinese bevolkings groep zou een prachtige dekmantel vormen om enerzijds de elite tot een extreem luxueus levenspatroon te verleiden en anderzijds het noodza kelijke basiswerk te verschaffen. Toch acht men dit gevaar nog niet acuut al wordt het door bezorgde leger- en overheidskringen niet on derschat. Binnen deze kringen wijst men dan ook op het feit dat presi dent Soeharto dit gevaar onderkend heeft en het hem nu menens ls als hij de smokkel en de vercommercialise ring van overheidsfuncties wil tegen gaan. „Moskou-lijn' Tegenover deze strategie zou de „Moskou-lijn" op een ander verloop van de gebeurtenissen mikken, en zou deze stapsgewijs radicale wijzi gingen teweeg willen brengen. Deze strategie zou vooral binnen stedelij ke centra werken en de basis zoeken onder vakbonden en die organisa ties die in de Soekarno-periode al geïnfiltreerd waren en tot nu toe nog niet geheel gezuiverd zijn. Het zou den Juist ook die steden zijn waar een grote concentratie van mensen van Indiase afkomst woont (Medan, Jakarta, Soerabaya) om vla deze be volkingsgroep raciale onlusten te kunnen lanceren en hen als geldschieters te gebruiken om eigen identiteit te verbergen. Het doel zou zijn om op korte ter mijn, via de komende verkiezingen, de Partai Demokrasi Indonesia (P.D.I.) een onverwachte stembusze ge te laten behalen en dan binnen die P.D.I. de oude linkse P.N.I.-(Par- tai Nasonalist Indonesia) krachten IADVERTENTIE Dat zou autorijden een stuk veiliger maken. Volvo is een pionier in auloveiligheid. Veel van de beveiligingen die Volvo al jaren terug in de Volvo's introduceerde zijn nu in talrijke landen wettelijk verplicht. In I9S9 bijvoorbeeld zaten er al standaard di icpuntsveiligheidsgordels in elke Volvo. Het complete programma Volvo's is ontworpen en ontwikkeld met het oog op veilighcid.Om de gevolgen van een ongeluk zo veel mogelijk te beperken. De carrosserie is uitzonderlijk sterk en stijf. Om het compartiment zit een onwrikbare kooiconstructie. Vóór en achter dit compartiment schokabsorberende kreukelzones. Ook bij het rijden in een Volvo speelt veiligheid een grote rol. Eenvoudige en logische bcdienbaarheid ervaart u in iedere Volvo. Een Volvo maakt snel reageren feilloos mogelijk. Dat zou autorijden een stuk economischer maken. Volvo's worden gebouw d voor een lang leven. Het beste bewijs geven de statistieken van hel Zweedse Bureau voor Autotesten. De laatste gegevens vermelden een levensduurvan I6.6 jaarvoor de Volvo 240-scrie. Eén van de redenen voor deze opmerkelijke levensduur is de grondige roestpreventie. Logisch.dat Volvo's zo n hoge inruilwaarde hebben. Volvo's zijn ook economisch in gebruik en onderhoud. Zuinige motoren en veel kilometers tussen de serviccbeurten. De ingebouw de betrouw baarheid en levensduur.samen met de uitgebreide garanties (12 maanden fabrieksgarantie en 12 maanden garantie op onderdelen) maken.dat de kosten van het rijden in een Volvo binnen zeer aanvaardbare grenzen liggen. Dat zou autorijden een stuk probleemlozcr maken. Volvo experimenteert niet om nutteloze effecten en zogenaamde verbeteringen tevinden.ln plaats van naar veranderingen om de verandering zoekt Volv o ononderbroken naar zinv olle verbeteringen van het autoconccpl. En iedere nieuw e ontwikkeling w ordt zoals ieder onderdeel van een Volvo getest en getest lot het zijn absolute betrouwbaarheid heefi bewezen. Allemaal, opdat u steeds langeren werkelijk probleemloos in uw Volvo kunt rijden. Dat zou autorijden een stuk comfortabeler maken. Comfort in een Volvo betekent comfort.dat u helpt bij hel plezierig en vóóral veilig autorijden. Ook tijdens lange tochten. Stoelen, ventilatie, verwarming, ruimte. Allemaal onderdelen, die er toe bijdragen dat u en uw passagiers ontspannen in een Volvo kunnen rijden. Als u alle eigenschappen van de Volvo's v ergelijkt met die van andere wagens, moet u het met Volvo eens zijn.dat- in welke prijsklasse dan ook - niet één wagen zo compleet is als de Volvo in die klasse. En dat maakt de keuze van een Volvo alleen maar tot een logische en verstandige kcuze.Zckerop de lange duur. Dr. Simapoetang en dr. Mohammad Hatta, die allebei het bewuste document ondertekenden. te mobiliseren om zodoende vla een coalitie-regering weer naar een toe stand van Nasakom (Nationalisten, Agama (godsdienst), Kommunlsten) toe te werken. Volgens deze versie zouden de docu menten van 22 september In deze strategie passen. Maar nu dringt de vraag zich op: Hoe is het mogelijk dat 5 alom gerespecteerde heren die bekend staan als anti communistisch en die de Pancasila staat steunen, betrokken zijn ge raakt bij deze intrige? Verschillende lezingen doen de ronde. Van belang hierbij ls de vraag of het de bedoe ling was om de „Actie Sawlto" te laten slagen In de zin van een werke lijk aftreden van Soeharto. of niet. Zo ja. dan moeten we nu spreken van een gefaalde poging. Zo neen, dan zou het voldoende zijn voor de beramers van deze intrige dat be paalde figuren en hun aanhang In opspraak gebracht zijn. In dat geval kan men spreken van een geslaagde actie en moeten de daders vermoe delijk gezocht worden in die hoek die bij de nu ontstane situatie voor deel heeft. Vereenvoudiging Om naar een verklaring te zoeken moeten we terugkeren tot de vraag welke alternatieven er binnen de Pancasila staat kunnen zijn. Zoals bekend heeft het bewind Suharto de zgn. Orde Baru, nieuwe Orde, een enorme vereenvoudiging van poli tieke machten nagestreefd. Zo is er na 1971 een nieuwe sterke van boven af gedirigeerde fusione ring van partijen doorgevoerd waar bij er nog maar drie politieke groepe ringen overbleven. 1. De Golongan Karya, als vaan deldrager van de Nieuwe Orde en regeringspartij (maar daardoor te vens verantwoordelijk voor de mis lukkingen met alle frustraties en apathie van dien). 2. De Partai Persatuan Pembangu- nan (P.P.P.) De Eenheids Opbouw Partij. Een fusie van alle islamie- tlsche groeperingen, die voorheen el kaar het vuur na aan de schenen legden. Het ls nog de vraag of deze meningsverschillen opgelost kunnen worden. 3 De al genoemde Partai Demokra si Indonesia (P.D.I.). Een fusie waar in naast de nationalistische partij (P.N.I.) enkele splinterpartijen zijn opgenomen waaronder de katholie ke en protestante partijen. Als we dus spreken over een alterna tief binnen de Pancasila staat dan ligt het voor de hand dat het een keuze uit of coalitie van deze drie groeperingen zal zijn. Al ls het, zoals we straks zullen zien, ook mogelijk dat er bepaalde politie ke krachten en groeperingen be staan die zich niet vertegenwoordigd achten door de huidige leiders van de drie partijen. Volgens de meeste politieke waarne mers zijn de kansen voor zowel de P.P.P. (islam-partij) als de P.D.I. niet al te groot om de machtige greep die de Golongan Karya op de bevolking heeft te doorbreken. Met name via het lokale oyerheidsapparaat heeft deze regeringspartij alle gelegenheid het stemgedrag te beïnvloeden. Men acht de P.P.P. mede door de onder linge verdeeldheid, hooguit in staat om zich te handhaven, wat op 25Tc van de stemmen zou komen. De P.D.I. maakt nog minder kans, want in tegenstelling tot de P.P.P., die via godsdienstige instellingen nog altijd over een uitgestrekt net werk op de basis beschikt, moet de P.D.I. het voornamelijk hebben van nationale figuren met charismatisch leiderschap. Droeve vertoning Vooral de droeve vertoning, met vechtpartijen, rondom het P.D.I.-congres in april 1976 heeft het image van deze partij vrijwel geheel te niet gedaan. Op de achtergrond van deze vechtpartijen speelde de kwestie van de nominatie van twee leden in het hoofdbestuur van de nieuw gefuseerde partij. Deze zou den behoren tot de linker vleugel van de P.N.I. Die poging om hen met hun groot persoonlijk gezag in de nieuwe' partij te doen opnemen zou, alweer volgens bepaalde kringen, passen in de „Moskou" strategie om zodoende vat te krijgen op de P.D.I. Zij zijn echter niet benoemd. Maar volgens deze zelfde lezing, zou het heel goed kunnen dat men nu weer getracht heeft, zij het veel „Javaan- ser, om die invloed binnen de P.D.I. te verkrijgen. Maar er zijn verschil lende mogelijkheden, al naar gelang de vraag of het werkelijk de bedoe ling was om de actie van de docu menten te laten slagen of niet. Zelfs is het nog denkbaar dat achter Sa wlto, de mysticus, geen politieke groepering stond en dat hij geheel op grond van zijn overtuiging dat hij de „uitverkorene voor het lei derschap" is, heeft gehandeld. Vol gens eigen verklaring, had hij enkele maanden geleden zijn „wahy" (ge zag van een vorst) via meditatie in Midden-Java ontvangen. In dat ge val is wel aangetoond dat het geloof in de Javaanse mystiek hem niet heeft belet om een uiterst handige intrige op te zetten waarbij hij blijk gaf van goed Inzicht in de politieke machtsverhoudingen. Want, naast het gevoel van verbijstering over de „onnozelheid" van de 5 heren die de documenten ondertekenden is er in de reacties toch algemeen ook een gevoel van bewondering voor de aanpak achter deze actie. Toch laat het zich beter indenken indien er sprake is van een actie die bedoeld was om een bepaalde groe pering in een betere positie te ma noeuvreren voor de verkiezingen. Zoals gezegd kan dat zijn door Juist met opzet de documenten vroegtij dig te laten uitlekken. Twee mogelijkheden Hiervoor zijn twee mogelijkheden denkbaar. In het eerste geval zou het plan voortgekomen zijn uit de koker van die groeperingen rondom de president die gebaat zijn bij een handhaving van de status quo en hopen op een vervolg van de perio- de-Soeharto. De tweede mogelijkheid zou gezocht moeten worden in die kringen die zich in het huidige partijbestel niet voldoende vertegenwoordigd ach ten of, indien het de PPP betreft, hun leiders te hecht vinden samen werken met deze regering en ze daarin, in de figuur van dr Hamka. een van de ondertekenaars, gebla meerd hebben om zodoende een ei gen leiderschap op te bouwen. Door gebrek aan nationaal lei derschap van allure konden de op positiepartijen nauwelijks hopen op stemmenwinst tijdens de komende verkiezingen. Alleen een stunt van uitzonderlijk karakter zou deze situ atie kunnen uitbuiten en de stem- busultslag radicaal doen wijzigen. Vandaar de manoeuvre om 5 voor aanstaande nationale figuren te za- men te verbinden in een actie die als alternatief moest dienen. Door hen één voor één. te beginnen met dr Hatta met wie eerst zorgvuldig een vriendschappelijke relatie werd op gebouwd. te benaderen, heeft Sawl to bereikt dat alle godsdienstige en relieuze groeperingen te zamen een front maakten tegen de Soeharto- regering. En bij eventueel falen, het geen dus nu gebeurd is. ook geza menlijk gecompromitteerd zijn. Vol gens een bepaalde lezing zou Sawito als volgt te werk zijn gegaan. Aan leder van de betrokkene heeft hij een tekst voorgelegd die geheel af gestemd was op de visie en de denkbeelden van die betrokkene, daarbij vermeldend wie al onderte kend had. Ieder ondertekende dus eigenlijk iets dat hij zelf bij andere gelegenheden al wel eens verkon digd had. Onzorgvuldig In een later stadium heeft Sawito de uiteindelijke versie geredigeerd en de verzamelde handtekeningen bij elkaar gevoegd op de laatste bladzij de. Na de onthulling hebben de vijf heren, in hun afzonderlijk afgelegde verklaringen, er de nadruk op ge legd dat het hier een privé handelen betrof, dus niet als gezamenlijke ac tie en nog minder namens de godsdienstige groepering die zij ieder vertegenwoordigen. Voorts dat zij onzorgvuldig de tekst gelezen hebben (dit zou slaan op een verwij zing naar een herschrijving door Sa- President Soeharto wito) en omdat dr Hatta, ook al ondertekend zou hebben. Dat zij zich niet bewust zouden zijn met deze actie duidelijk een alternatief voor het bewind Soeharto aan te bevelen valt. gezien het Intellectuele kaliber en de politieke ervaring van hen allen, nauwelijks aan te nemen. Dat zij echter niet op de hoogte waren van de werkwijze van Sawito en diens plan om het eerste docu ment te koppelen aan de overige documenten (behalve Hatta die twee ervan zelf ondertekend heeft) moet, vooralsnog op grond van hun eigen verklaringen worden aange nomen. Het feit dat zij eenmaal, ieder apart, geconfronteerd met alle documen ten, die veel verstrekkender waren dan alleen het eerste, door hen on dertekend, en zodoende een geheel vormend dat niet veel anders dan een geweldloze putsch genoemd kan worden, niet voet bij stuk hielden en consequent de gevolgen van hun handeling accepteerden, maar de gegeven uitweg aanvaardden, zij het daarmee de Indruk van naïviteit en onnozelheid op zich ladend, moet dan ook als een geweldige misreke ning voor Sawito c.s. beschouwd worden. Maar volgens Indonesische beoordeling geheel te verwachten. Zolang er een uitweg is ontloopt men de confrontatie. Welnu het ls de Javaan Soeharto die deze affaire op z'n Indonesisch oplost. Hij bevond zich in een geweldig moeilijke positie omdat de aanval rechtstreeks op hem gericht was, maar het ondenkbaar ls dat deze vijf heren, gezien hun erorme positie en aanhang (alle religieuze groeperin gen) wegens hun handtekening ge arresteerd zouden kunnen worden. Dat kan hij zich niet permitteren voor de verkiezingen. Nog afgezien van de netelige kwestie dat hijzelf zo'n overdracht van macht in het interview van 4 maart j.l. als consti tutioneel had bestempeld. Daarte genover is elk van de onderteke naars. eenmaal als individu ge confronteerd met een geheel dat verdere strekking had dan waar zijn handtekening voor stond, terugge- diensd en heeft de uitgestoken hand geaccepteerd. Om het geheel in een nog beter Indonesische situatie te plaatsen ls het van belang om op het tijdstip van de onthulling te letten. Op 21 september heeft president Suharto een instructie uitgevaardigd waarin hij verbiedt dat wie dan ook aan iemand van zijn familieleden, ook maar op enige wijze, zakelijk, spe ciale faciliteiten verleent. Een in structie die neerkomt als een antwoord op één van de meest ge hoorde kritieken op het beleid van het bewlnd-Suharto. Voordat echter de mass-medla deze verklaring in commentaren politiek zouden kunnen uitbuiten kwam op 22 september 's avonds voor radio en televisie de onthulling over de documenten. De oppositie was bij voorbaat monddood gemaakt. Maar om het summum van harmonie en even wicht te bereiken gebeurde dit alles op de vooravond van de grote isla- mietlsche feestdagen. Idul Pi tri. Een feest waarbij iedereen aan ledereen om vergeving vraagt en vergeving schenkt. De president geeft via zijn instructie van 21 september toe aan de algemene kritiek, daarbij de vol gende dag vergeving schenkend aan de religieuze leiders voor hun „naïvi teit". Deze leiders komen op Idul Fitri hun opwachting maken bij de president om hun fouten te erken nen en vergeving te vragen: de zaak is klaar, zand erover! Lachende derde Wat is nu het gevolg van deze „actie Sawito" voor het verdere verloop van de verklezings „campagne" en haar uitslag straks ln mei 1977? Een voorlopige conclusie ls dat de la chende derde de Golongan Karya ls geworden. Op elk moment dat zij dat nodig acht kan zij deze affaire uitbuiten. Het ls nog maar de vraag of zij even grootmoedig zal reageren als de president zelf. Vervolgens ziet het er naar uit dat de oppositie binnen de Pancaslla- staat beroofd is van leiderschap en bevreesd is om geïdentificeerd te worden met deze actie. Verder lijkt het erop dat een „persoonlijke over reding" alleen kans van slagen heeft Indien het van blnnen-ult gebeurt. Maar het is nu de vraag of tegen de achtergrond van deze onthullingen die strategie nog wel kan worden doorgezet. Kortom, al probeert men er binnen Indonesië nog zo luchtig overheen te leven met de houding van „vergeven en vergeten", het lijkt een zware slag te zijn voor al diegenen die gehoopt hebben op versterking van de democratie binnen Indonesië via de komende algemene verkiezingen. Een verkiezing die aan zou kunnen tonen dat de politieke situatie ln Indonesië niet zo monolltisch is als wel graag wordt voorgewend door de critici in het buitenland. Dit is het laatste verhaal uit een serie van drie. De vorige twee stonden op 25 en 28 okt. in de krant. IADVERTENTIE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 17