„We zijn nog teveel domineeskerken" Hollandse garnalen Philips batterijen die gaan lang mee. Vandaag Baptisten renoveren centrum Vinkenhof Kerken durven consequenties van de oecumene niet aan F. Smit van Nederlands bijbelinstituut: PHILIPS Kopten vragen hulp aan gereformeerden Onze adressen: Conferenties Lefebvre hoopt op nieuwe paus Drie miljoen voor Javaanse dominees pensioenen Profiteer ervan! VOORBIJGANGERS DINSDAG 26 OKTOBER 1976 KERK TROUW/KWARTET2 rj Van een onzer medewerkers „Ik pleit voor het ambt van kerkelijk werker." Dat is de mening van de heer F. Smit, directeur van het Nederlands Bijbel Instituut (NI) in Bosch en Duin, bij Bilthoven. Dit zegt hij naar aanleiding van het gesprek tijdens de synode van de gereformeerde kerken betreffende artikel zes van de kerkorde. In dit artikel wordt de toelating tot het ambt van predikant zonder the ologische opleiding geregeld. Vol gens de nieuwe richtlijnen van de synode zullen de mogelijkheden om volgens dit artikel predikant te worden, tot de uitzonderingen gaan behoren. F. Smit zegt: „We zijn nog teveel domineeskerken, kerken waar de predikant een dominerende rol in speelt. Dat komt vooral door de verwachtingen die, voor het meren deel, oudere mensen hebben van hun voorgangers. Moet de synode deze „domineeskerken- mentaliteit" stimuleren? Ik dacht het niet. De synode stelt het predi kantsschap echter praktisch alleen maar open voor mensen met een academische opleiding." In verschillende streken van ons land kent de heer Smit voorbeel den van kerkelijke werkers die langs de weg van artikel zes min of meer gedwongen werden predikant te worden, omdat de kerken die zij dienden, verstoten waren van hulp van predikanten in de nabije omge ving. Het ambt van predikant werd lang niet altijd door hen gezocht De heer Smit zelf is van 1947 tot 1959 als onderwijzer uitgezonden geweest naar Soemba voor de zen ding van de gereformeerde kerken. Vanwege de Nleuw-Guinea kwestie moest hij naar Nederland terugke ren. Op het zendingsveld ontston den situaties dat een evangelist in zijn werk een kring van jonge gelo vigen om zich heen schaérde, maar voor de bediening van de verschil lende kerkelijke handelingen, moest een ressorts-predikant van grote afstand komen. Daardoor ontstonden er weieens situaties, dat slechts eenmaal per Jaar doop en avondmaal bediend konden worden. F. Smit: „In verschillende opzich ten verkeert Nederland nu wéér ln een zendingssituatie. Gemeenten worden kleiner en kunnen geen academisch geschoolde krachten meer beroepen. Zo Is in verschillende plaatsen de situatie ontstaan, dat men ls over gegaan tot het aanstellen van een kerkelijk werker of evangelist. Hij mag echter volgens de kerkorde geen avondmaal bedienen, openba re belijdenis afnemen, dopen en meer andere kerkelijke verrichtin gen uitoefenen. Juist in die ge meente waar hij de persoon is, die de band met de leden heeft. Ook gemeenteleden die hij Jarenlang heeft begeleid en die willen trou wen, mag hij niet in de echt verbin den. In de vroeg-christelijke kerk zien we een verscheidenheid aan ambten: apostelen, profeten, le raars, krachten Moeten we juist nu ook niet openstaan voor een bredere ambtsopvatting?". Al 28 jaar Het Nederlands bijbelinstituut leidt al 28 jaar Jonge mensen op voor kerkelijk werk. Oorspronke lijk in Doorn begonnen, verhuisde het NBI ln 1968 naar het voormali ge Jeugdcentrum De Witte Hei in Bosch en Duin. Inmiddels ls de lijst van oud-studenten uitgegroeid tot 240 personen. Velen van hen heb ben een plaats gekregen binnen het kerkelijk werk in Nederland. Het NBI werd bekend als eerste Neder landse bijbelschool. De laatste Ja ren ls het aantal bijbelscholen aan zienlijk gegroeid. Vanwege het fun damentalistische, pinksterachtige beeld dat een dergelijke opleiding bij velen oproept, wordt deze aan duiding tegenwoordig niet meer ge bruikt. Er wordt liever gesproken over bijbelinstituut, zoals de offi ciële benaming ook is. De heer Smit: „We hebben weieens gedacht aan een andere aanduiding als the- F. Smit, directeur van het Nederlands bijbelinstituut ologische academie of middelbaar theologische opleiding. Maar we weten zelf nog niet goed, hoe we van het etiket af kunnen komen. Wel kan ik zeggen dat we proberen met gebruikmaking van wat de we tenschap ons aanreikt, zo ver antwoord mogelijk met de vakken bezig te zijn." De kritiek van de synode, dat de bijbelscholen hun gereformeerde studenten soms suggeren dat na een geslaagd eindexamen de weg naar het predikantschap via artikel zes open ligt, vindt de heer Smit niet op het bijbelinstituut slaan. „Wij zeggen dat nooit tegen onze studenten. De opleiding van predi kanten voor de gereformeerde ker ken vindt plaats aan de theolo gische faculteit aan de Vrije Uni versiteit in Amsterdam en ook de theologische hogeschool in Kam pen. Het NBI mag geen verkapte predikantsopleiding worden, al hoewel verschillende oud studenten na hun opleiding predi kant zijn geworden. De heer Smit vindt het jammer dat er geen door stromingsmogelijkheid is van het NBI naar Amsterdam of Kampen. Alleen de theologische faculteit in Brussel biedt die mogelijkheid. Op het ogenblik studeren daar 12 oud studenten van het NBI. Kortgele den studeerde een oud-student af na vijf jaar studie, Piet Schelling. Hij is inmiddels gereformeerd pre dikant geworden in Heinkenszand bij Goes. LEEUWARDEN Onder voorzitterschap van ds J. van Dam te Sneek is te Leeuwarden de algemene vergadering van de unie van baptistengemeente in Nederland gehouden. De vergadering, waaraan ongeveer tweehonderd afgevaardigden deel nemen, werd geopend met een toe spraak van ds Van Dam over de pluriformiteit van de gemeente als een rijke openbaring Oods. Door de algemene vergadering werd besloten over te gaan tot renovatie van het gebouw De Vinkenhof te Bos en Duin. waarin zowel seminarie als uniebureau gehuisvest zijn. Ook het voorstel om op het terrein van De Vinkenhof een kamp- en conferentie centrum te bouwen werd aanvaard. Er vonden verschillende verkiezin gen plaats. Tot leden van de com missie der unie (het bestuur) werden gekozen ds A. Visser van Veemdam en lr A. Klein Haneveld te Enschede. In de evangelisatie-commissie der unie werden gekozen ds W. Hessels te Lemmer en ds H. O. de Winkel te Harderwijk. In verband met het af treden van ds. van Dam als voorzit ter van de unie werd de heer S. H. van de Werf te 8neek als zijn opvol ger aangewezen. De Unie van baptistengemeenten, waarbij thans door de toetreding van de baptistengemeente in Alphen a/d Rijn-noord, Heemskerk en Zuidlaren 75 gemeenten behoren, telt bijna 11.000 leden. In dit aantal zijn uiter aard niet de kinderen begrepen. ADVERTENTIE •000 NOUMAl OUTY.GOUO MtAV* OUT*.ZWART DOUBLE DUT* Van een onzer verslaggevers LEUSDEN De gereformeerde zen ding overweegt. assistenUe te gaan verlenen aan de koptische ortho doxe kerk in Egypte. Het contact ls tot stand gekomen via de wereldraad van kerken Enke le maanden geleden werd een be zoek gebracht aan de wereldraad om te Informeren naar nieuwe mo gelijkheden voor de gereformeerde zending vanuit Nederland. Dit resul teerde in een verzoek van de kop tische kerk een relatie aan te gaan. Onder leiding van de huidige patri arch Shenoeda III is er een geestelij ke opleving ln de koptische kerk Brieven van lezers staan op pagina 14 AMSTERDAM Postbus 859, Wibautstraat 131 Te! 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westbiaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 gekomen, dankzij het starten van zondagsschoolwerk en bijbelstudie clubs Zelf leidt de patriarch weke lijks bijbelstudiegroepen in de Mar- cus-kathedraal in Kairo. waarvoor grote belangstelling bestaat In Cai ro leidt zij ook „eigen" zendelingen en evangelisten op voor zending ln andere Afrikaanse landen. Op welke wijze de Nederlandse gereformeer den en de Egyptische koptische christenen kunnen samenwerken, zal nog nader worden bezien. 0 Geloven en homosexueel zijn. 30 en 31 oktober op Oud-Poelgeest te Oegstgeest m.m.v. ds C. L. Timmers en M. F. Visser. Inl. en opg. tel. 071-152445. Jeugdconfer entte ..Schrift en Ge tuigenis". 30 en 31 oktober en 1 november ln De Grote Bun te te Nunspeet, muziek, sport. spel. bij belstudie. m.m.v Ad den Boer en Melndert Leerling van de EO. Aanm. tel. 03493-4173. 0 Hoe neem je jezelf mee overzee? Najaarsconferentie van „Kerk Over zee" (commissie van de Ned. zen dingsraad) voor diegenen, die bin- FRIEDRICHSHAFEN - Tiendui zend rooms-katholieken hebben in Friedrichshafen aan het Bodenmeer een traditionalistische mis bijge woond, die werd opgedragen door de door de paus geschorste Franse aartsbisschop Marcel Lefebvre. Lefebvre verweet in zijn preek de katholieke kerk van na het concilie tegenover het communisme te toe geeflijk te zijn. In de roomse kerk is volgens hem een democratische geest getrokken en de autoriteit die van God komt, is door een autoriteit van de basis af vervangen. „De bisschoppen en Rome veroorzaken een schisma, niet wij", riep hij uit. „paus en bisschoppen hebben niet de taak nieuwe waarheden te ver kondigen. maar de openbaring door te geven". In zijn toespraak verze kerde Lefebvre. dat hij aan zijn koers vasthoudt Over de recente brief van de paus. waarvan de in houd niet ls gepubliceerd, zei hij. dat deze brief „de algehele afwijzing bevat van alle verzoeken, die ik aan de paus heb gedaan" Lefebvre noemde deze afwijzing „ongelofe lijk, yolslagen onmogelijk en onaan vaardbaar". In een Interview in Die Welt heeft Lefebvre gezegd te hopen dat „eens. onder een nieuwe paus. een terug keer tot de traditionele koers moge lijk zal zijn." nenkort „overzee" zullen gaan wer ken. over de eigen motivatie om buitenlands te gaan, 29-31 oktober in het Hendrik Kraemer-instituut in Oegstgeest. Opg. en inl. tel. 020- 717654. 0 Als het blad maar in de bus komt! Voor lectuurverspreiders in de evan gelisatie. zaterdag 30 oktober half elf tot half vijf ln het Toerustings centrum te Leusden. m.m.v. drs J B G. Jonkers. Aanm. tel. 033-43244 (toest. 123). Aartsbisschop Lefebvre (links), die in conflict leeft met de paus, celebreerde zondag een mis volgens de oude (thans niet meer toegestane) liturgie voor tienduizend mensen in Friedrichshafen aan het meer van Constanz. Van een onzer verslaggevers LEUSDEN De gereformeerde zen ding heeft besloten, drie miljoen gulden beschikbaar te stellen ten behoeve van dè pensioenfondsen van de kerken en christelijke scho len op Midden-Java, waarmee de Nederlandse gereformeerden van ouds een relatie hebben. Het gaat om een groep van meer dan tweedui zend predikanten en onderwijzers. Van dit besluit verwacht men een gezonde doorstroming, doordat er plaatsen vrijkomen voor afgestu deerde jongeren. Ook heeft de gereformeerde zending besloten tot steun aan het boe- kenprogram van de Indonesische raad van kerken. Volgens dit pro gram zullen elk Jaar honderd predi kanten (en eventueel andere kerke- werkers. zoals evangelisten) van de armste kerken in Indonesië de gele genheid krijgen, om voor een be paald bedrag boeken te kopen. De Indonesische kerken hebben hier voor ook de financiële steun ge vraagd van de hervormde zending en van de gereformeerde zendings- bond. Van een onzer verslaggevers DEN BOSCH De verleiding is groot om in het oecumenische werk de moed op te geven. De kerkelijke praktijk loopt achter bij de theologische overeenstemming, die bereikt is. De werkelijke interesse voor het leven van de andere kerken neemt eerder af, dan toe. Aldus dr A. Houtepen in de brochure „Maak één wat verdeeld is", uitgege ven door de Sint Willibrordvereni- ging ter gelegenheid van Willi- brordzondag op 7 november. Willi- brordzondag is de Jaarlijkse zondag voor de oecumene in de r.k. kerk en de Sint Wiilibrordvereniging is het adviesorgaan en servicecentrum van deze kerk voor oecumenische zaken. De brochure bevat ook suggesties voor de liturgische viering. Doop Concilie Doel van de oecumenische beweging mag volgens dr Houtepen niets meer of minder zijn dan een „waarlijk universeel concilie van alle verdeel de christenen". Het denken en han delen van de kerken dient er nu al op uit te zijn, de agenda van zo'n conci lie te bepalen. Dr Houtepen noemt dit „convergeren": samenvloeien, sa men gericht zijn op een punt ver derop. De enige werkelijk verantwoorde re actie op het bestaande gevoel van onbehagen en malaise in de oecume ne lijkt hem de erkenning, dat deze convergentie in kerkbeleving en ge loofsbeleving in de voorgaande Jaren nog'niet groot genoeg geweest is en derhalve in de komende Jaren met meer kracht zal moeten worden na gestreefd. ADVERTENTIE m nu volop m Prr\l-i l-oor or\ rata f Dr Houtepen wijst als voorbeeld op de consequenties van de dooperken- ning. die in 1967 en volgende jaren tot stand is gekomen tussen de r.k. kerk en vier reformatorische kerken in Nederland, „weliswaar niet een volledige consensus over de doop, maar toch een wederzijdse aanvaar ding en erkenning, waardoor de doop wezenlijk gemeenschappelijke doop in Christus kon worden." Thans zijn er gemeenten en paro chies. waar men uit deze dooperken- ning verdere consequenties trekt en overgaat tot „interkerkelijke doop- bedlening". Elders heeft men ge meenschappelijke doopboeken en gemeenschappelijke doopbewijzen ingevoerd. In gemengd gehuwde ge zinnen ervaart men de doop in een bepaalde kerk niet per se als de definitieve oriëntatie van een kind op die bepaalde kerk. Dr Houtepen: „Bisschoppen en be- leidsfiguren reageren verschrikt op deze verschijnselen en zeggen, dat dit in 1967 niet de bedoeling is ge weest. Uit hun reactie blijkt, dat er sinds 1967 onvoldoende convergen tie ls geweest: we zijn toch stiekem blijven zitten met het idee van een „meerwaarde" van onze „eigen" doop." Avondmaal Zo is er ook, na vier jaar theologen- gesprek, een zekere overeenstem ming tot stand gekomen ten aanzien van de maaltijd des Heren, blijkens twee rapporten, die thans in kerkelij ke vergaderingen besproken worden. Maar ook hier geldt volgens dr Hou tepen, dat bisschoppen en beleidsfi- guren verschrikt reageren, zodra de vraag naar intercommunie vormen al is het alleen nog maar in de vorm van een wederzijdse toelating tot eikaars maaltijd des Heren offici eel aan de orde komt. Bij zijn pleidooi voor een oecume nische beleving van de maaltijd des Heren gaat het dr Houtepen niet zozeer om eens bij elkaar aan het avondmaal te gaan. maar of r.k. pas toors bereid zullen zijn de eucharis tieviering te doen geschieden met brood en beker, zulke canonteksten te kiezen dat daarin geen misver standen over bepaalde offertheologi- eën meer kunnen worden opgeroe pen, en de gelovigen zo in te leiden ln het geheim van de eucharistie, dat de bijbelse rijkdom ervan opnieuw in het bewustzijn komt. Beleving KONING Niet veel mensen zullen zich erj druk maken om het bezoek van d koning van Zweden en zijn cha* mante vrouw. Bij mijn weten is d« man nooit anders in de publicity geweest dan onder de kolomme van de Europese vorstenroddel. H« interview van de Avro van de vorig» week loog er dan ook niet om. Opea lijk werden de playboy-escapade» van de koning aan de orde gesteld Waren ze een hindernis? Nee, ze wa ren geen hindernis. Had mevrouw et nog wel eens last van? Nee, me- vrouw had er geen last van. Angst vallig duidelijk werd dat de koning en zijn vrouw geen politieke uitspra. ken mochten doen. Het gesprek ver zandde dan ook spoedig in enkel» onbenulligheden. Hoe de koning z'n eigen positie zag werd niet geheel duidelijk. Wat er van boven water kwam was weinig indrukwekkend.- Een man die in z'n vrijgezellenjaren de bloemetjes behoorlijk buiten ge zet heeft en nu zoiets als koning is. Monarch heet dat. Zweden is een monarchie, zeggen we dan. Niets is natuurlijk minder waar. Het woord monarchie zegt dat er één is die uiteindelijk op de een of andere ma nier regeert, nl. de monarch. In Zwe den doet de koning van alles, heb ik wel begrepen, behalve regeren. Zwe den is dus een republiek. Een met een koningshuis gepavoiseerde re publiek. De zaak zelf wordt er niet helderder door. Ik denk dat zoiets aan te houden is, zolang er geen andere prioriteiten voor een land en volk komen. En in ieder geval zo lang dergelijke monarchen zich aan de op ganzenborden lijkende spelre gels houden. Met alle moeilijkheden van dien is dit bij ons anders. Zin voller, dacht ik. 't Brengt mee dat er af en toe wat deining is. Maar ja, deining ontstaat ook meestal om zaken die nog de moeite waard zija Daarom zal er in Zweden ook nooit deining zijn. d En van de reformatorische kerken vraagt een oecumenische houding, dat de frequentie en de beleving van het avondmaal zo veranderd wordt, dat ook daar de bijbelse ernst en vreugde van het delen in het lot van de Heer weer boven komt. De avondmaalsformulieren zouden zo gewijzigd moeten worden, dat eu charistie weer werkelijk berakah (ze genbede) wordt, lofprijzig Gods, ge dachtenisviering van de Heer en aanroeping van de Geest. En ook zouden de reformatorische kerken de kinderen werkelijk moeten laten delen in de vreugde van de messi- aanse maaltijd. Een dergelijke houding van„.conver- gentie" komt niet alleen door bisschoppelijke bepalingen tot stand, maar kan ook niet door bisschoppelijke verboden worden te gengehouden, aldus dr Houtepen. Beroepingswerk NED. HERV. KEKK Beroepen te Klaaswaal: L. C Talsma, kand. te Den Haag; te Et then en Drongelen: W. J. Gorissen, kand. te Gouda. Aangenomen naar 's-Gravenzande: K. Ooms te Arnhem; naar Gameren: H. J. Boer, kand. te Spijk, die be dankte voor Schoonrewoerd. Wil- sum en Haaften. Bedankt voor IJsselmuiden: M. Ver duin te Brakel; voor Sneek: B. Jager te Roden. GEREF. KERKEN Beroepen te Scheveningen: J. Végh te Aalsmeer. Aangenomen naar Assen: M. M. den Hollander te Mariënberg, die be dankte voor Aalten. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Den Bosch en voor Rotterdam-Oost: M. Brandes te Ermelo. GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.) Beroepen te Deventer-Langeslag: A v.d. Dussen, kand. te Rotterdam. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Maarssen: N. D. Rietveld, kand. te Apeldoorn, die bedankte voor Thesinge. Bedankt voor Hilversum-Oosf: C. Langbroek, legerpred. te Veenen- daal; voor Zierikzee: J. Brons te Vee- nendaal. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Hamilton (Can.): J. van Haaren te Amersfoort. Bedankt voor Oosterland en Eindho ven: A. Hoogerland te Krabbendij- ke; voor 's-Gravenzande: A. Hofman te Scheveningen; voor Scherpenis- se: W. C. Lamain te Grand Rapids. Ds E. J. Oomkes Ds E. J. Oomkes te Uithuizermee- den, lid van de generale synode van de gereformeerde kerken, is zaterda gavond bij Spijk (Gr.) een auto ongeluk overkomen, waardoor hij. naar het zich laat aanzien, aan dt verdere synodewerkzaamheden niet meer zal kunnen deelnemen. Hij sloeg met zijn auto over de kop. waarna hij ln een sloot te rechtkwam. Zijn rechterarm rechterbeen zijn gebroken. Ds Oom kes die wij gisteren nog ln de rubriek „Uit de kerkbladen" citeer den is oud-vooraitter van de ver eniging „Schrift en Getuigenis" en was in de synode de meest uitge sproken woordvoerder van de ver ontrusten. Ds Abel Hendricks Ds Abel Hendricks, de scheldende praeses van de methodlstenkerk in Zuid-Afrika, heeft in een brief aan „de mensen, die methodist worden genoemd" gewaarschuwd, dat Zuid- Afrika op de drempel van oorlog en vrede staat. In de brief, die in de kerkdiensten is voorgelezen, waarschuwt hij verder, dat het grootste gevaar voor de kerk is. dat veel van haar leden, hoewel buiten hun schuld, ook buiten de werkelij ke situatie ln Zuid-Afrika staan. De gebeurtenissen van de laatste drie maanden hebben echter allen me', een schok gebracht tot een besei van de ernst van de toestand. Ds Hendricks spoorde alle plaatselijke methodistengemeenten aan om te werken aan onmiddellijke rassenin tegratie van de gemeenten, betaling van dragelijke salarissen van hun werknemers, aanwijzing van een woordvoerder om de volksvertegen woordiger uit de eigen omgeving In het parlement aan te zetten tot het bevorderen van een nationale confe rentie met de wettige en erkende leiders van alle raciale groepen in Zuid-Afrika.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2