Een ondergrondse kerk in drie verdiepingen I Baptisten zoeken oorzaak van groei Vandaag Zwitserse kerk krijgt bureau mensenrechten Priester in arrest Onze adressen: Gereformeerde steun voor premier Smith Patriarch vecht om aanvaarding Kerkelijke actie voor ontwapening in Duitsland Conferenties DINSDAG 19 OKTOBER 1976 KERK/BINNENLAND Van een onzer redacteuren LEEUWARDEN Nederland ls ln West-Europa het enige land waar de baptistengemeenten regelmatig blijven groeien. Buiten landse baptisten vragen naar het geheim van deze groei. „Wij kunnen slechts antwoorden, dat deze toename ondanks onzelï wordt geschonken", aldus de commissie der unie van baptisten gemeenten ln haar Jaarverslag over 1975. Biddende gelovigen In een kerk In Oost-Europa. door Aldert Schipper Volgens het ..Zaklexicon van de Atheïsten", een uitgave van de staatsuitgeverij voor politieke literatuur in Moskou, bestaan er twee soorten ondergrondse orthodoxe kerken in de Sowjet-Unie. Het zakboek maakt onderscheid tus sen de ..waarachtig ot^hodoxe kerk en de ...waarachtig orthodoxe chris tenen". De eerste groepering bestaat uit een vrij strak georganiseerd deel van de orthodoxe kerk, dat echter ln het geheim functioneert. De tweede ls een lossere groep orthodoxe chrls- Buenos Aires De Ierse priester Patrick Rice, die vorige week maan dag door gewapende lieden tijdens de viering van de eucharistie werd weggevoerd, blijkt door de politie te zijn gearresteerd. Dit ls meegedeeld door de Ierse ambassade. Sinds het gedwongen altreden van president Isabella Peron. zijn zeker twintig priesters in Argenltiïe gear resteerd. Onder de meer dan dui zend mensen, die slachtoffer zijn geworden van het politieke geweld,, waren ook minstens vijf priesters en twee seminaristen. In augustus kwam de 52-jarige bisschop van La Rloja, Enrique Angeletti Carletti, bij een verkeersongeval om het le ven. Het ls vrijwel zeker, dat de bisschop om het leven ls gebracht. tenen, die de officiële kerkleiding niet erkennen wlL Het verwijt dat de Illegale orthodoxe groepen aan de offclële kerk richten ls dat deze laatste haar zelfstandig heid tegenover de regering heeft ver loren. De naar het Westen gekomen AndreJ Amalrik noemde het kortge leden de grootste tragedie van het Russische volk dat de Russische orthodoxe kerk geen deel heeft aan de algemene godsdienstige herleving van het volk. De kerk heeft haar morele kracht en haar gezag verlo ren, zei de historicus, die tegelijker tijd stelling nam tegen het „roman tische conservatisme" van de schrij ver Aleksandr Solsjenitsin, die denkt dat terugkeer naar het geloof der vaderen met inbegrip van de politieke filosofie van de vaderen de SowJet-Unle kan redden. Dit ls natuurlijk onzin. Terugkeer naar de monarchie en het feodalisme van het voor-revolutionaire Rusland ls ln de eerste plaats ondenkbaar, maar bovendien ongewenst. Hoewel dit verlangen naar het verle den ln de ondergrondse kerkelijke groepen zeker ook aanwezig is, be staan deze groepen zeker niet uit louter conservatieve mensen. De be- UIT Korte, duidelijk ceschreven, liefst san één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Tubbergen (2) Ds. Waardenburg werd als een kind overgeslagen met het uitdelen van hostie tijdens de viering van een hoogmis. Over menselijke behande ling gesproken; en dat n.b. ln een kerk! Wat mij ook zeer verbaasde ls. dat dit botweg door ledereen geno men wordt. Weliswaar liep degene die de hostie uitdeelde met tranen ln zijn ogen, maar zo kun Je Je afvra gen. waarvoor verleende hij zijn me dewerking dan hieraan; of zijn dit nu de menselijke wetten waar men zich aan te houden heeft. Nu ls het natuurlijk moeilijk om ln een kerk demonstratief op te treden daarvoor vindt lk het goed dat deze dienst tOch op deze manier zijn doorgang heeft gehad want men moet hier uit geleerd hebben, dat dit een knap staaltje was. van het op de verkeer de weg zijn naar een eenheid. Spijkenisse Y. M. van Adrichcm- van der Stel AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraal 131 Tet 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Poslbus 948 WestWaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN Poslbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56 Zwolle Tct 05200-17030 Zwarte Plet Ik vraag mij af hoe PvdA-vriend Aantjes zich moet voelen na de po ging van links bij voorbaat het CDA de Zwarte Plet toe te spelen vóór de verkiezingen. PvdA en PPR stellen hun voorwaarden voor een opnieuw samen optrekken van christenen en socialisten en wat voor voorwaar den! Als links niet wint. kunnen de vakverenigingen straks lekker rot zooien: de linkse oppositie krijgt de wind ln de zeilen en het CDA eventueel het CDA mét de WD mag proberen puin te ruimen met onwillige vakverenigingen, naast PvdA plus PPR. tegenover zich. Dat wordt het spelletje? Dat wordt de beloning van links voor het feit. dat socialisten-vriend Aantjes er zolang voor het gezorgd, dat Joop den Uyl en de zijnen ln het zadel konden blijven. Van je rode vrienden moet Je het maar hebben! Dronten A. J. Wassen» Geen ambten (slot) Vele gemeenten kennen het opdra gen van Jong-geborenen ln de Ge meente als een m.l. zinrijke en bij bels gefundeerde handeling. Jezus legde de kinderen de handen op én zegende hen. Doop behoort bij ge loofsbelijdenis: een leder late zich dopen Denk ook aan Pe trus 3:21:de doop een bede van een goed geweten tot God Hierbij kan men niet aan zuigelin gen denken, evenmin als bij Rom. 6 en vele andere plaatsen. Het groei end aantal van de gelovigen die dit erkennen wordt uit de ambten in de Gemeente geweerd, als ze aan de opdracht: „Laat u dopen" gehoor zaam zijn. Tegeljkertijd ls er ln de kerken spanning, verontrusting en verwarring doordat voorgangers en leraren van de toekomstige voor gangers het Woord van God inruilen voor hun eigen menselijke be denksels. Ze behouden daarbij on verkort hun plaats en hun rechten een wel zeer schrijnende tegenstel ling' Bloemendaal J. C. van der Leek langrijkste centra waar deze groepen bestaan in de SowJet-Unle zijn de steden en onder de leden bevinden zich vele academici en anderen, die allerminst van obscurantisme be schuldigd kunnen worden. Naast de ondergrondse groepen die orthodox zijn, bestaan er groepen, die tot de protestantse traditie beho ren. zoals de initiatief-baptisten. Sekats Plattelandsgebieden waar de gehei me orthodoxie tot een zekere bloei schijnt te zijn gekomen zijn de Kau- kasus en Georgië. Over dc waarach tig orthodoxe kerk ln Georgië ls iets bekend geworden doordat de krant SowjetsKaja Abchazia een uitge breid stuk publiceerde over de leider van deze groep, Grigori Sekats. Se kats was eerst priester in de officiële orthodoxe kerk, maar werd in 1962 ontslagen onder meer omdat hij kin deren aan de kerkdienst had laten meedoen. In de Abchasische krant stond dat hij daarna veel sowjet- burgers uit de wijde omtrek naar zich toehaalde en opleidde ln een Illegale onderwijsinstelling. Deze leerlingen werden monnik of reli gieuze. Sekats kreeg wegens deze activiteiten een veroordeling tot vier jaar gevangenisstraf. Tweehonderd priesters Het is bijzonder moeilijk, betrouw bare informatie te krijgen over de ondergrondse kerkelijke groepen ln de SowJet-Unle. Dat deze groepen bestaan kun Je alleen gewaar worden uit de lokale pers, wanneer er weer eens opgetreden ls tegen een groep. Een betrouwbare uitspraak over hun getalsterkte ls al helemaal lastig. Het genoemde zaklexicon zegt dat hun aantal „uiterst onbetekend" ls. Misschien ls dat niet eens een opzet telijke leugen, want een kenmerk van geheime kerkelijke groepen ls dat de autoriteiten er niet veel van weten. Volgens Anatolij Levltin Krasnow, de in Zwitserland wonende expert op het gebied van de kerk in de SowJet-Unle beschikt althans de waarachtig orthodoxe kerk over acht tot twaalf geheime bisschoppen en tweehonderd priesters. Volgens Le vltin Krasnow zou de groep van de waarachtig orthodoxw christenen uit een omvangrijk deel van de sowjet- bevolking bestaan. In september 1974 hielden de Rus sische orthodoxen in ballingschap een „derde gezamenlijk concilie" ln Jordanvllle bij New York. Hier werd nog over een derde illegale ortho doxe groep gesproken. Hier had men het over een illegaal „bouwwerk" van drie verdiepingen. De eerste ver- KAAPSTAD De Nederduitse ge reformeerde kerk in Rhodesië verde digt ln een brief aan de Rhodesia Herald het optreden van de re- gering-Ian Smith tegen de zwarte guerrilla-strijders in het land. De kerk verwerpt alle kritiek op de re gering die de katholieke bisschop van Umtali, Donal Lamont kortgele den uitsprak. Lamont werd tot tien Jaar dwangarbeid veroordeeld, om dat hij had nagelaten, de ver blijfplaats van enkele guerrilla strijders te verraden. In haar brief beschrijft de Neder duitse gereformeerde kerk de guer rilla-strijders als werktuigen van het communistische machtsstreven en als vertegenwoordigers van het communistische machtsstreven en als vertegenwoordigers van de machten der duisternis, die het christendom zouden bedreigen, zo dra zij aan de macht zouden komen dieping van de catacombenkerk be staat uit officieel door het patri archaat erkende priesters, die echter naast hun publieke activiteiten ook nog geheime doopplechtigheden lei den. catechisaties geven of evangeli satie bedrijven. Een gewetensvol priester staat met zijn ene been in de officiële kerk en met het andere in deze catacombengemeente. Tot de tweede verdieping horen de priesters, die de officiële erkenning als priester zijn kwijtgeraakt en die niettemin met hun arbeid doorgaan. Deze mensen horen tot de waarach tige orthodoxe kerk. Onder deze ver dieping bevinden zich de groepen, die geheel geen band met de officiële" kerk hebben en van wie niemand Iets met zekerheid kan zeggen. Maar de ze verdieping bestaat wel. In het laatste nummer van Glaube in der Zweiten Welt. een Zwitsers maandblad dat zich op gedegen ma nier met de kerk ln communistische landen bezighoudt, wordt een hele serie van berichten uit Russische kranten genoemd, waaruit blijkt dat er zeker een catacombenkerk moet bestaan, waarvan echter geen om vang bekend is. De commissie der unie, die de dage lijkse gang van zaken bij de baptis ten behartigt en daarin dus enigszins te vergelijken is met een synodemo- deramen in andere kerken, stelt de vraag of de Nederlandse baptisten soms „evangellstlscher" zijn, dus meer werfkracht hebben dan elders ln Europa. De mogelijkheid wordt geopperd, dat de calvinistische tra ditie ln Nederland tot gevolg heeft, dat de baptistengemeenten hier minder gesloten zijn dan gemeenten elders, die voornamelijk door het piëtisme beïnvloed zijn. Een andere mogelijkheid, is dat de baptisten vooral groeien dankzij hen die de reformatorische kerken verlaten. Over enkele Jaren denkt de commis sie over genoeg statistisch materiaal te beschikken om deze vraag beter te kunnen beantwoorden. Het verslag van de commissie der unie ls een van de 69 agendapunten van de algemene vergadering van de unie der baptistengemeenten, die 20- 22 oktober ln Leeuwarden wordt ge houden. De algemene vergadering wordt begonnen met een bijeen komst op woensdagavond onder lei ding van de voorzitter van de com missie der unie, ds. J. van Dam uit Sneek. Donderdagmiddag ls er een conferentie over het onderwerp „Zending Gods claim op de we reld", een middag van informatie en inspiratie voor de opdracht van de gemeente in de wereld. Donderdaga vond wordt het avondmaal gevierd. Donderdagmorgen en vrijdag hou den de afgevaardigden van de 78 gemeenten zich met de bestuurlijke zaken bezig onder leiding van ds. Van Dam. Politiek Een punt van bespreking zal het „politieke" handelen van de gemeen ten zijn. De commissie der unie heeft (ondanks verzoeken van enkele ge meenten) geen stappen ondernomen inzake de positie van de staat Israël en de politieke discussie rondom ab ortus provocatus, omdat de commis sie meende, dat dit niet tot haar opdracht behoorde. Wel organiseer de de commissie een handtekeninge nactie ten behoeve van de Russische gevangen baptist Georgi Vins (resul taat: een brief aan de Russische am bassadeur met 5250 handtekenin gen). Hier was volgens de commissie sprake van een zo grove schending van mensenrechten, dat langer zwij gen onmogelijk was. Nu vorig jaar besloten is, het gebouw De Vinkenhof ln Bilthoven te handhaven (voor de voorgangersop leiding en als uniebureau), is er nu een voorstel Inzake renovatie en ver bouwingen, dat 163.000 gulden gaat kosten. Voor zomerkampen en ande re activiteiten ten dienste van het vormings- en toerustlngswerk wordt voorgesteld ook een kamphuis op het terrein te bouwen, ter vervan ging van het huidige „Vlnkennest", voor 350.000 gulden. Zangbundel Van een onzer redacteuren ADDIS ABEBA In Ethiopië worstelt de nieuw aangestelde patri arch Abuna Tikle Haimanot sinds zijn consecratie op 29 augustus nog steeds om aanvaarding door zijn ei gen kerk en door de andere ortho doxe kerken. De zusterkerk van de Ethiopiërs, de Egyptische koptische kerk. heeft Inmiddels besloten de nieuwe patriarch niet te erkennen. Een ernstige teleurstelling voor de nieuwe kerkleiding, omdat de Egyp- tenaren de Ethiopische kerk meer dan 1600 jaar onder hun bescher ming hebben. De vroegere Ethiopische patriarch Abuna Theophilos werd ln het voor jaar van dit jaar door de militaire autoriteiten gearesteerd, een ge beurtenis, die in heel Afrika grote ontsteltenis verwekte onder de christenen, omdat men vreesde dat dit een slecht voorteken zou kunnen zijn voor de ontwikkeling van de relaties tussen kerk en staat in an dere landen. De kranten, die In het Amharisch verschijnen, beschuldig den de arrestant van het misbruik van fondsen, de verkoop van kerke lijke eigendommen ten eigen bate en betrokkenheid in de moord op verscheidene orthodoxe priesters. Een proces volgde echter niet en nog steeds is er ook geen kerkelijk pro ces tegen de afgezette patriarch geopend. De Conferentie van kerken van Ge heel Afrika (AACC) zond een delega tie van drie man. Wat deze met de voorlopige militaire regering be sprak is tot op de dag van vandaag onbekend. Toen de koptische kerk in Ethiopië overging tot het benoemen van een betrekkelijk onbekende evangelist, de monnik Melaku Wolde Mikael. weigerden de Egyptische kopten deze verkiezing als legaal te erken nen. Zij vonden dat Theophilos eerst een goed proces moest hebben, voordat een opvolger kon worden gekozen. De zaak wordt door de Egyptenaren opgevat als een zaak van caconiek recht en niet van poli tiek. Intussen doet de nieuwe patri arch onder de naam Abuna Tikle Haimanot zijn best, het vertrouwen van zijn twaalf miljoen eigen kerkmensen te winnen. Dat zal wel lukken, want hoewel hij in het bui tenland geheel onbekend ls, weten de Ethiopiërs, dat hij sinds 1934, toen zijn werk ln de provincie Wollo Patriarch Abtuna Tikle Haimanot doopte 300.000 mensen. begon, meer dan 300.000 mensen heeft gedoopt en meer dan 100 scho len en kerken heeft gebouwd. BERN In plaats van cvermindering van de bijdrage aan de wereldraad van kerken heeft de Zwitserse bond van evangelische kerken besloten een bureau op te zetten van waaruit hulp gegeven kan worden in gevallen van schending van mensenrech ten. De kerken hebben hiervoor 100.000 frank beschikbaar ge steld. De katholieke bisschoppen stellen een gelijk bedrag ter beschikking. gelsanger beweegt Zuid-Afrika zich duidelijk ln de richting van een bur ger- en rassenoorlog. Hij meent dat de wereldraad zijn kans om Invloed uit te oefenen verspeeld heeft door één van de partijen te veroordelen. De kerken van Zürich en Genève eisten een vermindering van de bij drage aan het wereldraad. Na lange discussie besloot de bond echter tot een verhoging van de bijdrage, zij het dan slechts met 10.000 frank tot 115.000 frank. De delegatie van ZQricht had succes met haar voorstel een ronde tafelgesprek op gang te brengen van zwarte en blanke christenen ln Zuid- Afrika teneinde bij te dragen aan een oplossing van het conflict ln dat land. Het plan was afkomsUg van ds. Peter Vogelsanger, die in het voor jaar op uitnodiging van de regering in Pretoria een bezoek aan Zuid- Afrika heeft gebracht. Volgens Vo- De Zwitserse kerken en de Zwitserse industrie zou dan volgens Vogelsan ger daarentegen nog groot vertrou wen ln Zuid-Afrika genieten. De voorzitter van de kerkenbond. Sigrist, maakte bekend dat de Zwit serse kerken gesprekken voeren met industriëlen om te komen tot een vermindering van apartheid ln filia len van Zwitserse bedrijven in Zuid- Afrika. ADVERTENTIE PREEK OVER HOMOFILIE DRS. H. DE JONG. WAAR LIEFDE WOONT, tweede druk. Pre«fc over Rom tover de plaats van de homofiel binnen de chf gemeente Franco toezending na Ove-schnjving van minimaal f 2 50 op giroreh 632329 t.n v H van Dt|k. Amsterdam Het batig sakJo is voor het Panue pastoraat onder homofielen van ds J. Doucé (Si bqr pastoraat buitenland), dat zondag 10 okt |t is gestart De eerste druk bracht voor dri werk 2200 op (md gittan), er is voor het eerste taar echter nog 36 000 nodig1 Uit de zeventig pagina's tellende agenda lichtte we nog het kleine gegeven, dat de baptisten niet zullen overgaan tot Invoering van het Lied boek voor de kerken, maar vast blij ven houden aan hun eigen bundel „Lofzangen en Gebeden". In het ver slag van de zangbundelcommissie staat, „dat we als baptistengemeen ten een andere geaardheid hebben dan andere gemeenten en liederen moeten hebben, die bij die geaard heid passen. En hierin voorziet onze eigen bundel met zijn grote verschei denheid van liederen". De 78 baptistengemeenten, waaron der drie nieuwe (in Alphen aan de Rijn-Noord, Heemskerk en Zuldla- ren), die opname in de unie vragen, tellen samen 10.958 leden. FRANKFURT In de Bondsrepu bliek zijn verscheidene actiegroepen gevormd, die op grond van het evan gelie op willen treden tegen de be wapening. In de kerken van 81ees- wljk-Holstein, Nedersaksen, Ham burg, Rljnland-Westfalen, Württem- berg, Paltz en Bremen zijn groepen gevormd die zich „Christenen voor ontwapening" noemen. Aanleiding tot de vorming van de groepen wordt gevormd door een verklaring, die de assemblee van de wereldraad van kerken vorig Jaar in Nairobi heeft aangenomen. In deze verklaring woYdt onder meer gezegd dat „de mensheid dertig Jaar na het einde van de tweede wereldoorlog zo hoog bewapend is als nog nooit ln de geschiedenis ls voorgekomen." De verklaring roept de leden-kerken op betekenisvolle initiatieven te nemen om tot waarachtige ontwapening te komen. In Sleeswljk Holsteln heeft de kerkleiding een oproep gedaan te gen een verdere toeneming van de bewapening in de Bondsrepubliek. Het appèl is ondertekend door 1.600- kerkelijke werkers, onder wie meer dan 350 predikanten. In de verkla-' ring van de kerk van Sleeswljk Holstein wordt onder meer gezegd dat de Bondsrepubliek na de VS en de Sowjet-Unie de hoogst bewapen-' de mogendheid in de wereld is en dat als gevolg van de bewapenings wedloop andere dringende taken, zoals onderwijs, gezondheidszorg en sociale zekerheid zijn achtergeble ven. Er wordt over de wereld dertig maal zoveel voor bewapening en vernietiging uitgegeven als voor ontwikkelingswerk. Hoe werken we in de kerk? Voor (verontruste) gereformeerde ambtsdragers en bestuurders van kerkelijke verenigingen. Van vrij dagmiddag 22 oktober vijf uur tot zaterdagmiddag 23 oktober vier uur, „De Grote Bunte" te Nunspeet, m.m.v. drs. P. van Kampen, drs. J. Verschuure en ds. P. Hekstra. ter- dagmlddag 23 oktober vier uur, Aanm. tel. 03494-4173. DIT OOK NOG NIEUWS? De nieuwslezer liet ons na e mededelingen ten aanzien v» miljoenennotadebat premier Uyl zien, zoals hij bezig wu gestelde vragen te beantwtx 11 Een urenlange rede. Daarna g| camera naar de heer w E Waarschijnlijk nog onder dek j streken door het onderzoek VARA. welk onderzoek hem winst bij eventuele verkil dit moment beloofde, liep een tijdje energiek te zijn. bi werd ons verteld dat wij hlem twee kampvechters van de koe verkiezingsstrijd ln het vizier hadden. Je kunt Je even afvra dit alles nog nieuws is. Zij die toe geroepen zijn, mogen we! wat beter letten op wat ons alli als nieuws voorgeschoteld Want zijn dit de enige manna de strijd in gaan? Het ziet best uit wanneer deze tekenla wat ons de komende maandt wachten waarheid wordt. K) we dan soms de hardheid vi tweegevechten, zoals in Duil en Amerika vertoond? Miss dat sommigen daar brood voor bepaalde communicatlea duidelijk is, dat het kllraaü nodig is om werkelijk de proU te lijf te gaan daarmee niet ge wordt. Niemand behoeft int bang te zijn, dat de heer Den U arrogante optreden van de heo gel niet aan zou kunnen, maa; mag zich wel afvragen of hetgi fatsoenlijk is van een partij niand van dit niveau op een» heel vrijblijvende wijze ln dei te brengen tegenover een oude llticus, die bovendien ln de ai pen jaren bewezen heeft in b, der moeilijke situaties het hoo kunnen bieden aan tegenvallen alleen al ln staat geweest za zijn om de voosheid van de aan het licht te doen treden Beroepingswerk NED.HERV.KERK Beroepen te Molenaarsgraaf Jaarsveld: L.C. Talsma, kaï Den Haag; te Alblasserdai Veldhuizen te Wapenveld oe dankte voor Strijen; te Daarle: Geluk, kand. te Ede; te Fi karspel: W.J. de Hoest, zieked pred. te Naarden, die dit bi heeft aangenomen; te Riddert C. den Boer te Wageningen, dk dankte voor Rijssen en Bo Hardinxveld. Benoemd tot medewerker v« stichting Oase te Rotterdam: van Dam te Vlaardingen, die benoeming heeft aangenomen Bedankt voor Ermelo (toez.);J Koppenhol te Hulzen NH. GEREP.KERKEN Aangenomen naar Rozendal Rooze te Valkenburg (ZH); nair nemuiden: W. van Benthea Nieuwlande, die bedankte voor reest-Balkbrug. Beroepen te Raamsdonk: drs.H renbos, kand. te RaamsdonI die dit beroep heeft aangenoi GEREF.KERKEN(VRIJG.) Aangenomen naar Rijnsburg: 0 mer te Zwolle, die bedankte Bergentheim. CHR.GEREF. KERKEN Beroepen als legerpred. in lanf band: G.L. Born te Dokkum. Bedankt voor Maassluis: B. 1 veld te Bussum; voor Drieb M C. Tanis te Sliedrecht. GE RE F.GEMEENTEN Bedankt voor Apeldoorn: L.M.I pe te Woerden. Beroepen te Den Haag-Centruii Boogaard te Lelden; te FranKO kes (VS): drs A. Vergunst te' (NB). Prof. dr. K. Strijd De theologie geeft zich in de p tijk al te vanzelispekend gewoi aan een burgerlijke, i kapitalistische, door NAVO-pob beheerste grondkeuze. DaaH worden in de meeste gevallen spreken en zwijgen van theolop kerk en ook de uitieg van de b bepaald. Aldus prof. dr. K. Stn zijn afscheidscollege als hoog!f ln de theologie aan de univert van Amsterdam. Onder de titel „De noodzaak een marxistische Vorverstin (grondkeuze) voor de theologie' klemtoonde prof. Strijd, dat marxistische grondkeuze, die ste weer de klassenstrijd accentui goede diensten kan bewijzen zich van die binding te bevrij< Hijzelf had zowel in het theolof onderwijs als bij het ondefl steeds sterker de verheldering® inspiratie van die methode constateerd. Naar de mening prof. Strijd kan de marxistisch* thode de eenheid van de theoi studie vanuit de levende heid krachtig bevorderen. In b de projecten zou de nieuw" kerkelijk beknotte, en pral theologie gestalte kunnen Ir Ds. A.J. van Rhijn Op de leeftijd van 71 jaar is 4 wacht overleden ds. A.J. van| hervormd emeritus-pred Haarlem. Ds. Van Rhijn 1 staan in Goïngarijp, Opp Vlaardingen en van 1946 t emeritaat in 1970 in HaarlemJI laatste gemeente was hij tevtj vangenispredikant. Ook was bi" stuurslid van het Nederlan® nootschap tot reclassering.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2