Prof. Rothuizen: je kunt op verschillende manieren vloeken Pinksterconferentie zonder garderobe, maar met geestdrift Lectuuractie bij thuiskomst „Logos" Kol Z' Proeven" in katern blijven proeven Vandaag Onze adressen: Tekort aan synagogen in Jeruzalem RECHTS EN AVERECHTS CENTRUM EN OMTREK Werkmapje Nairobi voor kringwerk VOORBIJGANGER^ VRIJDAG 6 OKTOBER 1976 KERK TROUW/KWARTET) rH door Aldert Schipper Vloeken is zonde, maar je kan het doen op verschillende manie ren. Je kan God vervloeken of smalen, zodat het voor ieder meteen helder duidelijk voor ogen staat wat je bedoeling is, maar je kan ook „vroom vloeken". Je kan bijvoorbeeld in een half uurtje televisie echt moeilijke vragen zoals oorlog, homofilie of racisme schijnbaar op lossen door er God als een vroom sausje bij te halen. Dat is allemaal vloeken. En hierin ontmoeten op de televisie EO en VPRO elkaar. Ds E. J. Oomkes Dit zei woensdagavond de Kampen- se hoogleraar dr G. Th. Rothuizen, die in de gereformeerde synode een rapport verdedigde dat een speciale commissie had opgesteld, nadat de classis Hoogeveen de synode om een protest gevraagd had tegen het misbruik van Gods naam, vooral bij televisie-uitzendingen. De synode, die het rapport- Rothuizen met 48 stemmen vóór aanvaardde, sprak uit dat men bij het protesteren tegen vloeken moet uitkijken voor selectieve veront waardiging. Van een onzer verslaggevers ROTTERDAM Ter gelegen heid van het feit dat het evan- gellsatieschip „Logos" na een toch van bijna zes jaar weer in Nederland terug is, wordt mor gen door het hele land een lec tuuractie gehouden, waarbij voornamelijk jonge mensen huis aan huis christelijke lec tuur zullen aanbieden. Het 2300 ton metende schip dat van af vandaag aan de Rotterdamse Parkkade schuin onder de Euromast ligt, voer vroeger tussen Denemar ken en Groenland. In 1970 werd het gekocht door de internationale Jon- Eren zendingsbeweging Operatie obilisatie. Het schip dat een gron dige Inspectie en opknapbeurt kreeg, vertrok begin 1971 boordevol boeken en tractaten uit Rotterdam voor een toch van 6 Jaar langs de kusten van Europa, Afrika en Azië. Meer dan 125 havens werden be zocht In deze 6 Jaar hebben 2 mil joen mensen, voor een groot deel scholleren, het schip bezocht Trekpleister Bemanning AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Teiei 13006 ROTTE ROAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaah 9 Rotterdam Tel 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE /GRONINGE N Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 raken en ook om in West-Europa meer bekendheid te geven aan deze vorm van zendingswerk. Voor de aankoop en inrichting van dit schip (men heeft een Italiaanse boot op het oog) is ongeveer een miljoen no dig. Deze zomer Jcreeg Operatie Mo bilisatie 330.000 voor dit doel. die bijeen gebracht was door de ver wante beweging Jeugd met een Opdracht. Tien dagen Een grote trekpleister is de perma nente tentoonstelling van studieboe ken aan boord. Dat geeft „Logos" soms ook een goede entree in landen die gesloten zijn voor het evangelie. Studieboeken zijn duur en dikwijls moeilijk te krijgen in de derde we reld. In enkele Arabische landen was de verwijdering van christelijke boe ken uit de exposiUe voorwaarde om te mogen afmeren. Maar ook daar bleken er aan boord nog vele gele genheden om in een persoonlijk ge sprek het evangelie uit te dragen Als de bezoekers van de „Logos" In die landen na een goede koop het schip weer verlieten kregen ze als af scheidscadeau een boek naar keuze mee: een Arabische vertaling van een selectie uit werken van Shakes peare of het Nieuwe Testament. De meesten kozen dan toch het laatste. In de meeste landen die het schip aandeed was echter volop gelegen heid voor de teams van Operatie MobllisaUe om het land ln te trekken en samen met plaatselijke kerken llteratuuracties en evangelisatie campagnes te houden. Vooral in In dia. Bangladesh. Indonesië en Zuid- Korea was de belangstelling groot. Er is tien dagen ruimte gelegenheid om de „Logos" ln Rotterdam te be kijken. Tot 19 oktober Is de boeke- nexposiUe behalve woensdag te be zichtigen van 2 tot 5 uur en 's avonds van 7 tot 21.30 uur. Verder zijn er studiebijeenkomsten voor onder an dere predikanten, zendingsorganisa ties. christelijke boekhandelaars en uitgevers. Er zijn speciale programma's voor scholieren en doorlopende filmvoor stellingen terwijl er op de Parkkade langszij het schip een tentenkamp ligt met allerlei activiteiten. Vrijda gavond 15 oktober is er een gebedsa vond. Zaterdag daarop een Jeugdconferentie die uitloopt op een ..getuigenismars" van 5 tot 7 uur door de Maasstad, 's Avonds is er dan een concert op het schip. Voor de huis-aan-huis-actie morgen heb ben zich meer dan 25 jongeren van uiteenlopende kerken opgegeven. Prof. Rothuizen vertelde dat hij al 25 jaar lid is van de bond tegen het vloeken. In de tijd dat hij lid werd, diende in de Verenigde Staten de zaak-Oppenheimer, de atoomgeleer de. die na de eerste explosie van een atoombom, ook al was hij ongelovig, zei: „Nu weet ik wat zonde is". Ter zelfder tijd maakte de onderoffi ciersvereniging in Nederland zich druk over het ordinaire vloeken ln ons leger. „Ik was vlootpredikant en ik vroeg me af hoe je kon zwijgen over de atoombom en spreken over het vloeken. Ik vond dat een perver se situatie". Groot kwaad Prof. Rothuizen noemde vloeken een groot kwaad, een kwaal, die niet beperkt blijft tot EO en VPRO. Ook de AVRO heeft er een handje van. „Ik begrijp niet dat een man als Ko van Dijk, die toch zo bekakt praat, op zo'n ordinaire manier de Naam misbruikt", zei orof. Rothuizen. In de synode bleek er enig onbegrip te zijn voor de striemende woorden, die Rothuizen gebruikte voor het vloeken door de EO „Het oordeel begint bij Gods huis", zei de hoogle raar, „en dat bedoel ik als een compliment". Ouwerwets rooms Een rebus van de Evangelische Om roep waarin God als een vrome saus wordt gebruikt noemde Rothuizen geen godslastering. „Dat is gewoon ouderwets rooms. Tegenwoordig doen de rooms-katholieken dat niet meer". Maar dat God gebruikt wordt als stoplap om in een half uur proble men als oorlog, homofilie en abortus schijnbaar op te lossen, dat is godslastering. Dat is strijdig met on ze gereformeerde opvoeding", zei dr. Rothuizen. Omdat het nu over radio en televisie ging. beperkte hij zich daartoe. Prof. Rothuizen vond wel dat je niet kunt volstaan met het voorkomen van vloeken, het dient ook tot verheerlijking te komen; de vloek moet ln een zegen omgezet worden. In dit verband noemde hij de IKON, die in verscheidene uitzen dingen godslastering overal op aar de. zoals in Zuid-Afrika. wraakt. Niet makkelijk Praktisch is het niet makkelijk iets tegen vloeken te doen. De meerder heid van de synode wilde het liefst iets ondernemen samen met de raad van kerken, omdat je „alleen met de andere kerken samen iets breeds en dieps kunt doen". Sommige synodeleden, onder wie ds. E. J. Oomkes uit Uithuizen vonden dat een te lange weg. maar prof. Rothuizen, die zelf in één commissie van deze raad zit, zei dat daar hard gewerkt kan worden en toonde zich voor lang uitstel niet zo beducht. Al zou er dan geen onmiddellijk antwoord uit voortvloeien, het uit eindelijke antwoord zal juist door dat vele kerken via de raad spreken er alleen maar beter van kunnen worden en ook beter kunnen overko men. Het gaat om een dieper liggend vraagstuk dan er zo op het eerste gezicht in lijkt te zitten. Een pro bleem dat ook een diep antwoord verdient". Daarom besloot de synode de be schouwingen uit het rapport en de synode over het vraagstuk onder de aandacht te brengen van zowel de eigen kerken als onder die van de raad van kerken. Jeruzalem heeft een ernstig tekort aan synagogen. Tal van diensten worden gehouden ln schoollokalen en schuilkelders om tegemoet te ko men aan desteeds sterkere wens van velen synagogale diensten bij te wo nen. Van de 650 plaatsen in Jeruza lem waar synagogale diensten wor den gehouden is dat maar in 500 in werkelijke bedehuizen. De overigen zijn op geïmproviseerde plaatsen. Er zouden nog dertig van dergelijke plaatsen meer moeten worden ge vonden. Vooral in de sinds de Zes daagse oorlog gebouwde nieuwe wij ken van Jeruzalem is een ernstig tekort. De bouw van synagogen Jeruzalem stagneert wegens het ernstig tekort aan financiële middelen. DE RELI GIEUZE RAAD VAN Jeruzalem en het gemeentebestuur geven elkaar om beurten de schuld van de godsdienstige noodtoestand. In te genstelling tot Tel Aviv waar 2,2 pet van de gemeentebegroting bestemd is voor synagogen, heeft Jeruzalem met een veel armere "bevolking maar één procent uitgetrokken. Twee jaar geleden diende de religieuze raad een aanvraag in voor twintig mil joen gulden om tegemoet te komen aan de behoefte aan synagogen. De regering heeft daarvan maar voor drie miljoen gulden goedgekeurd. Maar nog steeds niet uitbetaald. Cahiers voor het christelijk onderwijs Twee nieuwe delen: Supplement op „Eén gids twééwegen?" 120 blz., 12,50 Werkcahier voor politieke en maatschappelijke vorming bij het christelijk voortgezet onderwijs. De bedoeling is de kous af te breien die op de discussiemiddag van 7 februari 1976 onafgemaakt bleef liggen. Het C.P.S. leverde een belangrijke bijdrage door het geven van didactische suggesties, die de weg kunnen wijzen naar een praktische behandeling van politieke en maatschappelijke onderwerpen bij het christelijk voortgezet onderwijs. De bijdragen in deze bundel zijn van: Prof. Dr. G. Th. Rothuizen, Prof. Dr. W. H. Velema, Dr. J. J. Buskes. Prof. Dr. B. Siertsema, Ir. J. van der Graaf e.a. Drs. B. de Haan - Prof. Dr. J. W. van Hulst Prof. Mr. I. A. Diepenhorst Dr. C. A. de Leeuw 100 blz., 10,90 Stemmen uit het Christelijk onderwijs over de Contourennota van het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen. 1975. Nadat een globaal overzicht van de Nota gegeven is, worden afzonderlijke hoofdstukken gewijd aan de onderwijsfilosofie, waarvan de Nota uitgaat. Het laatste hoofdstuk bevat een uitvoerige schets over de toekomst van het christelijk onderwijs. Verkrijgbaar in de boekhandel UITGEVERSMAATSCHAPPIJ KOK-KAMPEN Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De „proeven" voor doop- en belijdenisorden in de gereformeerde katern bij het Liedboek blijven proeven. De gereformeerde synode besloot gisteren'ze „thans nog niet defini tief te verklaren". Het evangelisatieschip „Logos" LEUSDEN Deze maand ver schijnt bij het gereformeerd Dienstencentrum te Leusden een werkmapje om de besluiten van de assemblee van de wereldraad van kerken te Nairobi gemakkelijker be spreekbaar te maken. Het is bedoeld voor bijbel- en gesprekskringen, jon gerengroepen en katechese. Geko zen is voor de vorm van een knip selkrant met een aantal hoofdstuk ken, die telkens met enkele ge- spreksvragen eindigen. Te bestellen a vijftig cent per stuk via giro 51 31 53. Dienstencentrum, Leusden met vermelding „Knipselkrant Nairobi". Aan dit besluit lag een aantal uiteen lopende overwegingen ten grondslag. Zo vond de synode dat de tijd voor het beproeven van deze nieuwe orden te kort geweest is. Een andere overweging was de samen werking met de hervormde kerk. Op de gezamenlijke synodevergadering in Utrecht vorige maand is de wense lijkheid uitgesproken om tot een ge zamenlijk dienstboek te komen. Dat betekent dat alles wat de kerken in liturgische zaken nu nog apart doen een voorlopig karakter moet dragen, zoals trouwens het her vormde dienstboek nog altijd „dienstboek in ontwerp" is. Niet het minst speelde in het synodebesluit mee dat er naar aanleiding van de proeven tal van vragen uit de kerken gesteld zijn die nu nog niet genoeg zaam konden worden beantwoord. In de praktijk verandert er niets. De plaatselijke kerken zijn vrij de oude formulieren op de nieuwe orden te gebruiken. Wel wees prof. dr. J. Plomp op het grote belang dat de te stellen vragen materiaal dezelfde In houd hebben. Het naast elkaar be staan van verschillende typen belij denisvragen leidt, zo meende hij, tot veel verwarring. De synode droeg deputaten Eredienst op zich hierop te bezinnen. Wat de katern betreft (afschuwelijk woord, verzuchtte ds. R. der Neder landen, die voorstelde voortaan van „vierboek" te spreken), de synode besloot zo mogelijk een katern te laten verschijnen waarin met voor rang naast de Heidelbergse catechis- De bemanning van de Logos 140 vrijwilligers van 25 verschillende na tionaliteiten verdient niets, dan wat zakgeld als de kas dat toelaat Dit geldt voor de kapitein evengoed als voor de onderwijzeres van de internationale school op het schip, want er zijn kinderen van diverse leeftijden en taalgroepen Operatie Mobilisatie waarvan Oeor- ge Verwer de leider is, overweegt een tweede schip te kopen dat twee keer zo groot is. Het is de bedoeling dat dit schip dan in Azië wordt ingezet en dat de „Logos" zich beperkt tot de (doorgaans kleinere) havens in Afri ka. De bemanning voor het tweede schip (250 jonge mensen) is al bijna compleet. Het team zal de winter maanden op Parousia in Wassenaar verblijven om op elkaar Ingewerkt te door F. G. Poot Een overvolle Royal Albert Hall was getuige van de ope ning van de elfde Pinkster- Wereld-Conferentie in Lon den. Een lange stoet van vlag gen van de vertegenwoordig de landen schreed onder trompetgeschal door de gangpaden van de negentig meter lange ovale hal. die met alle balkons en galerijen aan ruim «zesduizend bezoekers plaats bood. Een lang span doek met een tekst uit de pinkstergeschiedenis (Hande lingen 2 vers 33) omspande de halve zaal. „Er moeten veel voorgangers in de zaal zijn. Misschien zit u wel naast een. Begroet elkaar eens", zei in zijn openingswoord Percy Brewster, voorzitter van het ont vangstcomité. waarin zeven Britse ptnkstergroepen samenwerken. Het was zeker geen kleine taak. zo'n tweeduizend buitenlanders uit meer dan negentig landen te ont vangen. Zweden zond met enkele honderden afgevaardigden de grootste delegatie Een simultaan vertaalsysteem zorgde voor een draadloze ontvangst van een Kore aanse. Franse. Duitse. Italiaanse en Portugese vertaling, naast En gels en Zweeds dat op het podium gesproken werd. (Met ongeveer der- Ug deelnemers vormden de Neder landers een te kleine groep voor een eigen vertaling.) Voor de ochtendsamenkomsten werd gebruik gemaakt van de Me thodist Central Hall, Westminster, waar ook geen van de 2500 zitplaat sen leeg bleef. In deze historische zaal, de „Kathedraal van het Me- thodisme", werd in 1946 de eerste zitting van de Verenigde Naties ge houden. In 1952 werd de zaal ge bruikt voor de derde Pinkster- Wereld-Conferentie. Tekenend voor de groei van de pinksterbewe ging. is. dat de zaal nu slechts voor de kleinere samenkomsten overdag gebruikt kon worden Muziek Een belangrijk aandeel aan deze conferentie hadden diverse koren en orkesten, die met veel enthousi asme muziek van uitstekende kwa liteit produceerden. Een negerkoor uit West-Indië, sprankelend in hun bewegingen en zang was voor velen het hoogtepunt op muziekaal ge bied. Het thema van de conferentie was „De Geest der Waarheid" en alle toespraken sloten daar op aan. Rev. T W. Walker uit Engeland wees op het evenwicht in het werk van de Heilige Geest. Evenwicht tussen theorie en praktijk, tussen vruchten van de Geest (zoals liefde) en gaven van de Geest (zoals profe- tte en kracht) is nodig voor een gezonde ontwikkeling van enkeling en gemeente. De Koreaanse pinksterleider Yonggi Cho getuigde van zijn beke ring van het boeddhisme, dat hem niet kon helpen, tot het christen dom. en van zijn genezing van tu berculose. Hij leidt nu met zestig medewerkers een gemeente in Se oul met 40.000 leden, de Full Gos pel Outreach Church. Genezing Over genezing sprak ook rev. G. C. Smith uit Canada. Geen werk van de Heilige Geest wordt zo verkeerd begrepen als genezing. Het is een ooreaak geworden van veel te genstellingen. Dit mag er niet toe leiden goddelijke genezing te ver geten (spreker houdt niet van de term gebedsgenezing het is niet ons geloof of gebed, dat geneest, maar God!). Wat is goddelijke ge nezing dan? Niet het uitoefenen van kracht, of van de medische wetenschap (die overigens in de bijbel gerespecteerd wordt). God delijke genezing is de kracht van de Geest, direct werkend op het men- selijkl lichaam. Door de zonde brachten de mensen ziekte over zich. Door Jezus' lijden en sterven brengt Hij ons verzoening en gene zing. Middelen hiertoe zijn een woord, gebed, geloof uitoefenen, gaven van genezing en zalven met olie. Maar alles is nutteloos zonder de bovennatuurlijke kracht van de Heilige Geest. Hij is het die geneest! Waar komt het Pinksterfeest van daan? vroeg Alfred Webb, oud voorganger van een gemeente in Londen, zich af In het Oude Testa ment was dit het feest van de eerste vruchten. Heel symbolisch werd dit in het Nieuwe Testament ook een oogstdag: drieduizend mensen wer den gewonnen voor Christus, als begin van de oogst. Als echte pinksterprediker had Webb moeite zich aan een geschreven preek te houden. Liever voor de vuist weg! De conferentie werd afgesloten met een ontroerende avondmaalsdienst waaraan zesduizend mensen deel namen; nadien werd in beide zalen gelijktijdig een slotdienst ge houden. Oost Europa Vanuit Oost-Europa waren enkele predikanten afgevaardigd: twee uit Oost-Duitsland en enkele Rus sische voorgangers, uit Moskou en de Oekraïne. De situatie binnen de Russische pinksterbeweging is ge spannen. Een groot deel van de pinksterbeweging heeft zich laten registreren, d.w.z. is aangesloten bij de Unie van Baptisten en Evan gelische Kerken, waarin de Baptis ten de boventoon voeren. Geestes gaven. zoals spreken in tongen, doop in de Heilige Geest en gebed voor genezing zijn daar in het open baar niet toegelaten waardoor de pinkstergemeenten wel een be perkte vrijheid van samenkomen krijgen, maar geestelijke vrijheid verliezen. Een grote groep pinkster gelovigen ongeveer 400.000 beschouwen de geregistreerde ker ken als verraders en vormen een ondergrondse kerk. zonder officiële kerkdiensten, administratie of op leiding van predikers. Embleem van de Pinkster- Wereld-Conferentie in Londen. Geen garderobe Er was een ongewoon tintje aan de conferentie: bij de ingang van elke zaal staat een levensgrote veilig heidsagent, scherp toeziend dat niemand zijn jas, tas of een pakje onbeheerd zou achterlaten. Ook de garderobes zijn buiten gebruik. Tij dens de conferentie werd ook regel matig gewaarschuwd geen zaken onbewaakt achter te laten. Zo was de invloed van Ierse terroristen zelfs tijdens deze conferentie merkbaar. Trouwens, in heel Lon den. al lijken de Londenaren me er niet door geschokt Met normale Britse kalmte, paraplu onder de arm, lezen ze de waarschuwing in de undergroundwagens: „Als u een onbeheerde tas of pakket ziet, raak het niet aan. trek aan de noodrem bij het eerstvolgende station, waarschuw het personeel en stuur iedereen weg". De volgende Pinkster-Wereld- Conferentie zal over drie jaar in Canada gehouden worden. In 1978 zal de Pinkster-Europa- Conferentie gehouden worden in de Haagse Houtrusthallen. De schrijver is medewerker voor perszaken van de Broederschap van Pinkstergemeenten en Teen Chal lenge Nederland). mus alle aanvaarde liturgische for mulieren zijn opgenomen. Inzake de kindercommunie besloot de synode het oordeel van de plaat selijke kerken te vragen over toela ting van kinderen of jongeren tot de viering van het avoncjmaal, alsmede over .de vraag of zulk een toelating eventueel in de vrijheid van de plaat selijke kerken gelaten kan worden. Deputaten zullen de zaak opnieuw in studie nemen, en met inachtneming van de reacties uit de kerken rappor teren aan de volgende synode. Te vens zal aan de hervormde kerk ge vraagd worden in deze nog geen defi nitief besluit te nemen dan na over leg. De synode sprak gisteren nog eens uitdrukkelijk uit dat het oneigenlijk Sebruik van art. 6 van de Kerkorde ient te worden beëindigd. Dit arti kel maakt het in bijzondere gevallen mogelijk predikant te worden zon der wetenschappelijke theologische opleiding. Tevens besloot de synode in principe tot een wijziging van arti kel 6 waardoor de verhouding tussen deputaten en particuliere synode in deze nieuw geregeld wordt Naar aanleiding van een initiatief voorstel van ds. H. van Benthem uit Middelburg zal deze synode zich ko mende maand naast de veleagenda- Eunten die nog resten ook nog bezig ouden met de charismatische be weging. P.S. De gisteren bij het synode verslag geplaatste foto was van dr. J. Vlaardingenbroek te Leeuwarden. BANK IS VROUWELIJK Voor mij ligt een brief van bewonen en sympathisanten van het pan< Nes 43A. Zij melden mij en velet met mij hoe beroerd het toegaat ii de binnenstad van Amsterdam Sinds 1966 is de buurt rondon Rokin en Nes wat de bewoning be treft met een kwart afgenomen; win kels (ongeveer 40%). bedrijfjes (plm 31%) en scholen zijn verdwenen Daartegenover staat een toename van al of niet leegstaande kantooi gebouwen, leegstaande en verkrot, tende woningen en kale plekken Vijf huizen (woonruimte voor 15 ge zinnen) zijn gesloopt voor een par keerplaats voor bank-personeel Met veel moeite kan het theaterlei ven in de buurt in stand gehoudes worden. De gemeente weigert on danks herhaaldelijk aandringen vat de buurt een bestemmingsplan li maken. Het pand Nes 43A, meerraa len gekraakt, staat leeg sedert 1970 Het blijkt dat het bankwezen gel< wenst te verdienen door de pandet als speculatief object achter dt hand te hebben. Geld verdienen aa: de nood van anderen. In Amsterdan zijn al jaren lang meer dan 50.00 woningzoekenden (20.000 officie* urgenten en minstens 30.000 nle officieel als urgent geregistreerdi woningzoekenden). Pogingen om to; regelingen te komen zijn tot misluk king gedoemd. Deze informati vormt een klein deel van de acb tergrond van de beweegredenen vai hen die nog steeds ongelukkig ziji met de anti-kraakwet. Hoe kan mei die handhaven tegenover mensei voor wie de gemeenschap nog steed geen voorzieningen beschikbaa heeft? We kunnen ons dan wel onge rust maken en ons hoofd schuddei over de Libanezen die maar nie ophouden met elkaar te beschieten waarom komen ze niet tot een verge lijk? Redelijke mensen zouden da toch moeten kunnen! Maar dit ge beurt onder onze ogen. Een klein oorlog, maar waarin wel met he scherp van de woningnood gescho ten wordt. Ik moest het even opzot ken: hoe bestaat het? bank i vrouwelijk. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Zwartebroek: W. raats te Zegveld. Afscheid op 10 oktober van: Berl kum: (cl Leeuwarden): P. van Wi ren wegens emeritaat; van Zei (alg. directeur blindeninstitui Barthimeus): drs A. de Vries weL vervroegd emeritaat; van Wouds» c.a.: M. Hausmann wegens ben< ming tot geest. vera, van het psy< centrum te Niedermarsber, ber. pred. van de Ev. Kirche ln West_ len; van Lemmer c.a.: A. A. Dros ber. te Barendrecht; Amersfoort: A. J. Jorissen ber. Beekbergen; van Maassluis: E. Verbaas ber. te Almere voor ge meente-opbouw werk voor hei vormden en gereformeerden. Intrede te Goënga: drs J. Riensti uit Oudkerk; te Capelle a. d. IJsse A. de Reuver uit Tholen; te Lelj stad: S. Brandsma uit Drachten; Giessen Rijswijk (cl. Heusden): van Drenth voorheen indurtsiepre te Ede. Bevestiging te Terheijden (pastora Het Gruytveld) mevr. S. v. d. Wal. Assen; te Papendrecht (godsdien onderwijs a. d. scholengemeensch» De Lage Waard): kand. W. P. vs Oorschot te Dordrecht. GEREF. KERKEN Beroepen te Schoonebeek: C. Ze man te Birdaard. Afscheid van Duurswoude: Berghuis ber. te Hollandscheveld GEREF. KERKEN VRUG. Beroepen te Siegerswoude c.a.: Borgdorff, kand. te Zwijndrecht; Rouveen: F. M. Lameris te Blij Holwerd. Aangenomen naar Utrecht N.W.: d A. Kamer te Loenen a. d. Vecht bedankte voor Amstelveen i.c.i Mijdrecht. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Meliskere: J. W. Verwt te H.I. Ambacht. Bedankt voor Beekbergen: D. Ha kenberg te Lisse. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van Meppel: J. Verba ber. te Goes. Dr J. Verheul Aan de rijksuniversiteit te Utrtf is de Zaltbommelse hervormde p dikant J. Verheul tot doctor in godgeleerdheid gepromoveerd I de oudtestamenticus prof. dr A Hulst. In zijn proefschrift „Het be ge en de wereld" (ultg. Boek centrum, Den Haag, prijs twin gulden) biedt dr Verheul een kenning van de verhouding tuss cultische heiligheid en „seculait tie" In het Oude Testament. Te® over de veel voorkomende opvatti de bijbelse verkondiging een prd van secularisatie oproept, waar zelfs het onderscheid tussen sacr en profaan zijn betekenis verii« poneert dr Verheul dat er geen genstelling, maar diepe over» komst Is tussen functie en opvaW van het sacrale enerzijds en de* tiek en relativering van het sa9 anderzijds.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2