DE OUDE MAN DE TAJGA FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK ÉJ|J| Alle ouwe jongens in een vliegmasjien Kwalijk onderwerp Dolle pret in het Wilde Westen Asterix verovert Rome Prolongaties en reprises sportieve VRIJDAG 8 OKTOBER 1976 FILM/BINNENLAND TROUW/KWARTET 13 door W. Wielek-Berg Met smaak. Zonder franje Japanse regisseur Akira Kurosa wa, die tot de oude garde behoort (hij werd geboren in 1910), in Japan tot de Westers georiënteerde regis seurs wordt gerekend (onder andere omdat hij gejapaniseerde verfilmin- en heeft gemaakt van Dosto- jewski's „De Idioot" en Shakespea- es „Macbeth") en in Nederland het neest bekend werd door zijn „Ras- Jomon", is voor zijn laatste film .Dersoe Oezala" naar Rusland gereisd. I Hij trok diep de tajga(naaldwouden- Igrilled) in en werd geobsedeerd door V het wrede klimaat en de woeste na- 1 li tuur. die spelen in „Dersoe Oezala" (gebaseerd op het autobiografische wrk van W. K. Arsenjef) de hoofd ei Daardoor krijgt de film, ondanks e Japanse regisseur, een uitgespro- en Russische signatuur: de Russen ten in hun films de natuur vaak Ti duchtig woordje meespreken, ren wonder als je er zo dikwijls zo ardhandig mee wordt geconfron- terd. >ersoe Oezala speelt omstreeks de tuwwisseling. Kapitein Arsenjew krijgt opdracht met een peloton sol daten een nog onbekend gebied te verkennen en in kaart te brengen. Hij ontmoet de oude Mongoolse ja ger Dersoe Oezala die op zijn krom me benen helemaal alleen door de wouden zwerft, kind noch kraai heeft maar in zijn gebied elk mens, elk dier en elk spoor kent. Hij is een ideale gids en hij redt de kapitein, die zijn vriend wordt, een paar maal het leven. De vriendschap wordt nog hechter als Arsenjef na een afwezigheid van een paar jaar naar Oezala's land te rugkeert. Ze beleven een gelukkige herfst, maar Oezala wordt onzeker als hij een tijger heeft gedood: de bosgeest zal hem dat niet vergeven. Hij verliest zijn gezichtsvermogen, gaat in Arsenjefs huis wonen, wordt daar diep ongelukkig en keert terug naar de bossen waar hij zijn eigen dood vindt. Voor wie op goedkope sensatie uit is, heeft „Dersoe Oezala" weinig te bieden: het is een gedragen werk met betrekkelijk weinig hande ling. Maar daarmee wil niet gezegd zijn. dat het geen spannende film is. Het landschap met zijn dichte wouden, barre ijsvlakten en sombere moeras sen in de winter en plotseling uit barstende feërieke bloemenpracht in de zomer, straalt, gezien door de ogen van de regisseur, een fascine rende kracht uit, die allengs de toeschouwer in zijn ban dwingt. En Maksim Moenzoek is een prachtige Dersoe Oezala, vol waardigheid ook in zijn ondergang, geheimzinnig, goed, menselijk en bijkans alwetend, maar op een zeer geloofwaardige manier. Zeer weinig Russische films vinden hun weg naar Nederland en als zij er gedraaid worden verdwijnen ze na korte tijd weer wegens gebrek aan belangstelling. Het is te hopen dat het publiek ditmaal anders reageert dan tot dusver en ervoor zorgt, dat „Dersoe Oezala' wat langer kan blij ven. Hij is het ten volle waard: de intensiteit waarmee hij werd ge maakt verleent hem een plechtige schoonheid en indringendheid, die niet alleen imponeren maar ook boeien. Amsterdam- Alhambra I, a.l. Menige sigaar tooit zich tegenwoordig met een ongematteerd uiterlijk. Maar niet elk ongepoederd dekblad her bergt ook werkelijke en waarachtige kwaliteit. Gelukkig is er in ieder geval één die zuiver rookgenot biedt in plaats van modieuze schijn de Chérie van La Paz. Een handzame senoritas die geen super latieven behoeft. Meer dan twintig kwaliteiten Deli-, .Sumatra-, Havana en Brazil-tabakken worden lang en zonder haast gefermenteerd en dan in juiste proporties samen gebracht in de karakteristieke La Paz melange. Het Java-omblad verdeelt het aroma gelijkmatig over de volle lengte. En een ongematteerd, sprekend Java-dckblad is de kroon op het werk dat volgens de strengste eisen van het oude ambacht is verricht. Honderd procent tabak zonder franje. Daarom is die eerlijke senoritas die Chérie heet, zo geliefd. Cigarros Autenticos. Met dolle pret in het Wilde Westen weten, gezien hun „Vier Vuisten"- serie, vooral de Italianen raad maar de Amerikanen kunnen het ook, als het zo uit komt. „The Dutchess and the Dirtwater Fox", oftewel „De hertogin en de vos uit Dirtwater" (een zeer intrigerende ti tel) van regisseur Meivin Frank, puilt uit van de kolder, de komische nonsens die er niet in wordt verwerkt mag geen naam hebben. De hertogin is een zangeres van lich te zeden die zich als gouvernante verhuurt bij een deftig Mormonen- heer met zes echtgenotes, de vos is een zwerver en een vrouwenversier der, die op onwettige wijze een krak kemikkig koffertje met veertigdui zend dollar heeft verworven. Omdat de een de ander het geld af jat zijn ze onafscheidelijk en wie zal het verbazen dat het wederzijds ge scheld en getier uiteindelijk uitloopt in een soort van liefdesaffaire? Maar ze zitten niet alleen elkaar achterna, ze worden ook nog eens achtervolgd door bankrovers, gokkers en een amoureuze dronkelap, die ze lelijke loeren hebben gedraaid. Na schichtig te hebben meegedanst op een joodse bruiloft worden ze in de woestijn aan palen gebonden en achtergelaten om in de moordende zon te sterven, maar daar steekt de hertogin een stokje voor met haar lorgnet. Zodat ze tenslotte toch nog met geld en paard en min of meer heelhuids arriveren in de Mormo- nenstad. „The Dutchess and the Dirtwater Fox" is een film vol bizarre wendin gen en incidenten, die toch een voor spelbare loop neemt, want waar zo onbeschaamd op het publiek wordt gemikt kan een gelukkig einde niet uitblijven. Sommige scènes zijn te lang, maar over het algemeen kun je er best om lachen. Ooidie Hawn (ge specialiseerd in malle meiden) en George Segal, die de hoofdrollen spe len. maken de indruk dat ze zelf plezier hebben in wat ze doen en het geheel is goed voor een gezellig avondje uit. Amsterdam-Rembrandtpleintheater, 14 jr. Trouwe lezers van de avonturen van Asterix en Obelix, kunnen de film „Asterix verovert Rome" bijna niet overslaan. Voor zover mij bekend is dit verhaal nog niet in boekvorm uitgegeven. Het gaat om een soort wed denschap tussen Caesar en dat lastige Gallische dorp. Wanneer 12 bijna niet te volbrengen opdrachten vervuld worden, dan zal Caesar (althans dat zegt hij) zijn imperium schenken aan de onoverwinnelijke Galliërs. Het spreekt vanzelf, dat Asterix en Obelix die 12 opdrachten uit moeten gaan voeren. Opnieuw een kostelijke tekenfilm, waar kinderen en hun ouders veel plezier aan kunnen beleven. Amsterdam City II en Saskia, Groningen Camera en Concerthuis, AL. and whispers. Film over en met vrou- *n, oen van de beste van Ingmar Bergman, gehele week in Camera, Den Haag faatlinie. Schokkende anti- JPtrtheidsdocumentaire over onrecht in l^d-Afrika. 8 okt. Café de Amstelbron. «hledam; 9 okt. Trefcentrum. Rotterdam; okt. zaal de Kleiberg, Breda; 13 okt «gerencentrum Salvador. Zwolle; 14 okt. oogerencentrum Willem I, Arnhem. Johnny got his gun. Schokkende anti-oorlogs antl-medlsche experimentenfilm over een ■"end dode, van Dalton Trumbo. De gehele *eek in Studio, Amersfoort. Jit verlorene Ehre der Katharina Blum. Film vtr Duitse terroristenangst en sensatiepers »n Volker Schlöndorf en Margarethe von totta. naar het boek vam Heinrich Böll. De toele week in Leldsepleln Theater Amster- en Kriterion, Rotterdam k Komedianten. Meesterlijke Griekse film to Theo Angelopoulos over een bewogen mode ln de geschiedenis die zich weerspie- "t In de wederwaardigheden van een rei- toneelgezelschap. 11 okt. Liga '68. Gro togen. Bonhcur. Boosaardige idylle van Agnes «da over de genade van het geluk. De toele week ln Casino 2. Breda. om los te lopen. Ontroerende film over «uwe wegen om krankzinnigen te integre- to ln de maatschappij, gemaakt door een *"aan» coUecUef. 8 okt De Paardenstal, Panbroek Kégif du jeu. Meesterlijke zedencomedle to - can Renoir uit 1939, die bij de première opschudding verwekte. 12 okt. Trou, 13 okt. Filmhuis Terneuzen. t Lyndon. Prachtige film van meester Jtoy Kubrick over de vreemde, verre, wereld van het verleden. De gehele ln Calypso-Amsterdam. Calypso- Jam, Calypso-Den Haag. Rembrandt «ht; Orand-Gronlngen Laten we het eens over oor logsfilms hebben (niet over dat ge schiet aan je kop, dat is een hoofd stuk apart). Voor mensen die zich in het gewone leven ai slecht kun nen oriënteren, zoals ik, zijn zij een bezoeking want wat is het geval? Er is sprake van strategie: manschappen, machines, legeron derdelen en hele vloten worden van de ene plek naar de andere gecom mandeerd want zij moeten elkaar op een bepaald tijdstip en een be paalde plaats tegenkomen tenein de de vijand een slbg toe te brengen en al dat getrek volgens plan is voor lui van mijn soort buitenge meen verwarrend en ronduit slecht voor moreel en geest, want wij zien dat plan niet. wij begrijpen het niet en zullen het nooit begrijpen, ook al wordt het ons een jaar lang van 's morgens zeven tot 's avonds negen geduldig uitgelegd. Ja, zelfs al worden wij geholpen door „sensurround" (zoals bij de film „Midway" het geval is), een onverhoeds invallend gebrom en gedaver en getril van de bios coopstoel dat de directe betrokken heid bij het gebeuren ten zeerste schijnt te bevorderen, dan nog kij ken wij met lege ogen naar het doek als een gans naar het onweer (om met Carmiggelt te spreken», wij zien soldaten en dingen die zich met grommende motoren en verbe ten gezichten herwaarts spoèn en worden geen cent wijzer. Ja, en zodoende kan ik u slechts summier inlichten over „Midway" Scène uit „Midway". van Jack Smight want ik moet al les uit het boekje halen en hoe licht worden er dan fouten gemaakt, zo dat je nog verder van huis bent als lezer zijnde. Het enige wat ik zeker weet is, dat hij in de Stille Oceaan speelt in 1942 en dat daar de Japan se vloot, die het op de Amerikaanse basis Midway heeft voorzien, on danks overweldigende overmacht een vernietigende nederlaag wordt toegebracht. En dat er vliegdekmoederschepen en jagers en bommenwerpers (zeg ik het goed?) bij betrokken zijn en dat er stevig wordt gevochten, maar wel fair en met wederzijds respect. Het heeft een tijdje ge duurd voor dat wederzijds respect mocht, maar nu is het er dan toch: de Japanners (aangevoerd door een uitzonderlijk somber ogende Tos- hiro Mifune) strijden dapper en gaan waardig ten onder. En wat ik nog meer weet is, dat „Midway" een ontiegelijke hoop geld heeft gekost (ai dat materieel en die munitie en dan nog „sensur round", ga maar na) en dat alle ouwe jongens van Hollywood er in zitten. Charlton Heston. Henry Fonda. James Cobum, Glenn Ford, Hal Holbrook, Robert Mitchum (die ligt groengeverfd in een zieken huisbed omdat hij wegens exezeem het bevel over het een of ander niet kan voeren), Cliff Robertson, Ro bert Wagner goedendag. Oud en grijs zijn zij geworden maar ferme jongens stoere knapen zijn ze gebleven en ze salueren als de beste. In de draaipauzes is er stellig menige kwinkslag gevallen. En er is ook nog een interraciale liefdesge schiedenis tussen een Japans meis je en een Amerikaanse jongen met zo'n kortgeknipt oorlogskoppie en een dikke nek. En er wordt in gevlo gen dat het een aard heeftal zou ik u zelfs op de pijnbank niet kunnen vertellen waarheen. Amsterdam - Cinema International; Rotterdam - Arena; Den Haag Me tropoli-; Utrecht - Catharijne; Eindhoven Metropole, 14 jr. Dat technologie van de medistne wetenschap tot bepaald vreemde uitwassen kan leiden, is genoegzaam bekend. Niet voor niets wordt de laatste jaren een vraagteken ge plaatst achter onderzoek op het ter rein van de zogenaamde psycho- chirurgie en de genetica. Dit soort onderwerpen kan soms verrassend goed in een film uit de doeken ge daan worden. Misschien herinnert U zich de beangstigend heldere film „Terminal man." waarin bij wijze van experiment zo'n psycho- chirurgische ingreep wordt toege past op een psychopaat. Een film die overigens weinig misverstand liet bestaan over de vraag of dit soort ingrepen wel mogen. Het antwoord luidde: neen. Maar hoe is het, wan neer het gaat om het gebruik van groeihormonen, waardoor ongebo ren vruchten ln enkele uren of dagen jaren ouder kunnen worden. Dat laatste probleem wordt aangesne den in de film „Embryo" van Ralph Nelson. En ln deze film wordt Rock Hudson los gelaten op ongeboren kinderen alsof het om niet anders ging dan een middel om spanning op te roepen. Bijzonder kwalijk lijkt me. om een zo betwiste ontwikkeling in de medische wetenschap om der wille van de oppervlakkige spanning in een film te gieten. Amsterdam Cineac Damrak I, 18 j. ADVERTENTIE Een sportieve man die goed gekleed wil gaan let op het Sturka-etiket Hij vindt het in blazers, jacks en vlotte kos tuums. Inderdaad: sportieve mannen mode met allure Informeer: tel. 020-176540

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 13