Geen nieuw argument pro - of contra kindercommunie I Op weg naar éénmansparochies? l m Vandaag Discussie op gereformeerde synode Onze adressen: Drie ton voor Nes Ammim Zondag 17 oktober: aandacht voor werelddiakonaat öl Prof. dr. H. G. van Beusekom (83 jaar) overleden VOORBIJGANGERS 'KERK Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De verschei denheid die de laatste jaren In de gereformeerde kerken ge groeid is, trad gisteren weer eens duidelijk aan de dag toen er in de generale synode ge praat werd over de vraag of kinderen en jongeren toegela ten kunnen worden tot het avondmaal zonder dat zij belij denis hebben gedaan. Officieel mag het niet. Maar toch zijn er gemeenten waar het gebeurt, vaak mee door het contact met de hervormde gemeente, waar men op dit punt verder is. In nog veel meer plaatsen leeft de behoefte, maar er zijn ook tal van gemeenten waar men de vraag naar kindercommunie helemaal niet tegen komt. Waar komt de wens om kinderen en jongeren aan het avondmaal toe te laten vandaan, vroeg dr B. Rietveld uit Den Kaag. Is dat nu een zaak van sterke opleving van de heilbegeerte bij ouders en kinderen? Of heeft het toch Iets te maken met de tijd waa rin wij leven? Komt het toch ergens voort, en dr Rietveld aarzelde om dit te zeggen, uit de sterke consumptie drang waarbij men zich de tijd niet gunt om iets te laten rijpen? Hij wou de avondmaalspraktljk dan ook maar liever laten zoals die nu ls. Vlak daartegenover stond iemand ais mevrouw N. H. G. Nederhand- Busser, diaken uit Bloemendaal: „In onze gemeente verlangen veel ou ders ernaar het avondmaal samen met hun kinderen te vieren. Dat is toch geen zondig verlangen? Het zijn niet de slechtste leden. Veel gemeen ten zien uit naar een besluit van deze synode". Voorstellen De synode had de keus gekregen uit drie voorstellen. De meerderheid van Ouderling mevrouw N.H.G. Ne- derhand-Busser het studiedeputaatschap adviseerde de plaatselijke kerken de vrijheid te geven onder bepaalde voorwaarden kinderen tot het avondmaal toe te laten. De minderheid wilde handha ving van de huidige praktijk: alleen avondmaal na belijdenis des geloofs. De commissie van rapport uit de synode was ook niet tot eenstemmig heid gekomen en pleitte voor uitstel van de beslissing en nieuwe studie. Nieuwe argumenten pro en contra de kindercommunie werden in de dis cussie nauwelijks aangedragen. De commissie stelde voor na te gaan hoe groot de behoefte aan kindercom munie in het land nu eigenlijk is. Maar voor- en tegenstanders waren het er gisteren over eens dat die behoefte wel niet groot zal zijn. Maar dat mag voor de synode nooit maat staf zijn, betoogde voorstander ds B. J. Aalbers uit Geldrop. Wij zitten nog in een heel proces van toegroeien UIT VAN LEZERS Nederland-DDR Paul de Groot suggereert (volgens Trouw van 23 september) dat afge scheiden CPN-ers zo ln de Vereni ging Nederland-DDR zouden zijn geïnfiltreerd, dat deze „louche figu ren" de leiding in handen zouden hebben gekregen. Dat lukt ze nooit! En dat is een geluk want van een communistische infiltratie ben ik be paald niet gescharmeerd. We leggen bij de aanmelding als lid van de vereniging echter geen beperkingen in de weg, iedereen kan lid worden. Zelf katholiek en overtuigd anti revolutionair, heb ik als een van de oprichters de ontwikkeling van deze vereniging vanaf het begin meege maakt. Ik ben lid van het hoofdbe stuur. In de leiding zijn allerlei stro mingen vertegenwoordigd, te weten: socialisten, christenen en nlet- partljgebonden leden. Een niet on aanzienlijk aantal van onze leden bestaat uit gematigde christenen en liberalen alsmede partijlozen die het de moeite waard vinden lid van een vereniging als de onze te zijn. Waarom? We zijn niet van marxis tische propaganda gediend (de ver eniging doet niet aan enige vorm van partijpolitiek). Wel omdat er be langstelling bestaat voor hoe men in dat nog te weinig bekende andere Duitsland leeft, meer van de kerk daar wil weten evenals van het evan gelische engagement van de christe nen. Doel van de vereniging is het verschaffen van objectieve eerlijke informatie over de DDR aan de hand van ervaringen die Nederlanders al daar opgedaan hebben waarbij ze vertellen wat hun wel en niet is be vallen. Kort», duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. Nijmegen J. W. A. D. ten Holt Rosemary Brown (4) Er Is zoveel tussen hemel en aarde dat we met ons menselijk verstand AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Tele* 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Patkshaat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 in de verste verte niet kunnen be grijpen. Iets dat we na ons leven zullen leren verstaan. De heer Van Woerden lijkt me wel zeer zelfbe wust om zo maar eventjes vast te stellen dat met betrekking tot Rose mary Brown de Satan aan het werk is. Ik dacht dat voorzichtigheid van oordeel geen kwaad kon. Vasseveld Mien Wamsteelter- Tuinstrma kruis De kerkeraad var. de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) te Hasselt heeft besloten het geschenk van de archi tect en de aannemers van het nieu we kerkgebouw niet te aanvaarden. Het ging om een kruis aan de voor gevel! Motief: vrees dat de indruk gewekt zou worden dat men meteen rooms katholieke kerk te doen zou hebben..Hoe is het mogelijk in 1976, een dergelijk standpunt in te nemen? En die noemen zich dan „vrijgemaaktWaarvan? Thuis heb ik een originele statenbijbel. Op de eerste pagina staat afgebeeld een. crucifix! Kunt u wisselen in Hasselt? Oostburg K. H. M. van den Berg Samen op weg Totdat de Reformatie kwam. was er één kerk, die zich de alleenzaligma kende noemde. Paus en bisschop pen maakten de dienst uit. De leek had alleen maar te slikken. Geluk kig ontstonden er kerken. Kuyper sprak dan ook van pluriformiteit der kerken. Wanneer Jezus in het hoge priesterlijk gebed om eenheid bidt. dan heeft Hij het over gelovigen en niet een instituut. Alle ware gelovi gen zijn in wezen één. Gelukkig is de kerkelijke verdeelheid niet de ergste zonde, van onze tijd. De ergste zon de van alle tijden is ONGELOOF. Daarom ls de opkomst van het com munisme te danken aan het feit, dat de kerk in leer en leven niet deed wat Jezus Christus geboden had. Een Evangelist bracht eens een be zoek aan Fidel Castro in Cuba. De kern van het gesprek was. dat indien de Christenen hun grote Leider in alles zouden hebben nagevolgd, het communisme nooit tot zo'n grote macht zou zijn ontplooid. Dc Bilt Goris v. d. Hoeven Moed De heer Ton Hydra schrijft: „Geluk kig bezitten wij nog politieke leiders die elke verkrachting van de mense lijke rechten durven veroordelen." Het is mogelijk dat deze leiders wel durven, maar zij doen het niet! Wanneer wij onze politieke leiders en onze linkse voorlichters zouden geloven, dan vindt alleen maar in de niet-communistische landen een af schuwelijke onderdrukking plaats. De heer Hydra spreek van durven. Durven onderstelt moed. Hoeveel moed is er nodig om banvloeken te slingeren naar Zuid-Afrika, naar Rhodeslé. naar Spanje, naar West- Dultsland, naar Brazilië, naar Ar gentinië. naar Chili? Epte C.G. MEEDERSr. Dr. B. Rietveld naar een nieuwe avondmaalsprak tljk. Geef daarvoor de ruimte. Hoe komt het dat wij van een avondmaalsviering zo vaak een on bevredigend gevoel overhouden? vroeg prof. dr J. Firet. Omdat wij het nooit geleerd hebben. En Je kunt het beste Jong leren, als je nog ontvanke lijk bent voor het symbool. Bevel Dat er wel degelijk een vroom en legitiem verlangen kan zijn van kin deren om het avondmaal mee te vie ren, trok niemand ln twijfel. Ouder ling D. M. van Elk uit Haastrecht ging zelfs zo ver dat kinderen vol gens hem beter in staat zijn te vol doen aan de voorwaarden die het oude formulier aan de avondmaalsganger stelt: berouw over de zonden, geloof dat Jezus voor hen gestorven ls en het voornemen om naar Zijn beeld te leven. Maar, zei ouderling T. de Ruig uit Wassenaar: beslissend is toch of Christus ook aan kinderen bevolen heeft. Zijn dood te verkondigen. Want en dat was weer een echt gereformeerde gedachtengang van sommige synodeleden als kinder- communie mèg. möet het ook en dan zou je kinderen die niet deelne men moeten vermanen (aldus te genstander ds E.J. Oomkes uit Uit huizen). malistisch. „Het moet een heel ge wone en blije zaak zijn dat een kind meegaat om het avondmaal te vie ren. De beslissing hoort in het gezin te vallen, niet in een synode", zei hij. Maar ds Oomkes betwijfelde of het geestelijk peil van het doorsnee ge reformeerd gezin nu werkelijk van dien aard is dat men de beslissing aan de ouders kan overlaten. Ouderling K. Jongs ma uit Bolsward verwachtte al een nieuwe brave- Hendrikken-mentaliteit: de goede gezinnen in de kerk zijn die waar men met zijn allen naar het avondmaal gaat. Catechese Jongerencommunie vereist zorgvul dige catechetische begeleiding. Daar hadden sommige synodeleden hun zorg over: is het op het ogenblik met de catechisatie wel zo goed? Daarentegen vertelde diaken me vrouw B. Groenendijk-Boersma geestdriftig over de hervormde kin dercatechese waarmee in het Lucas- centrum in Utrecht al kinderen van af zes jaar op het avondmaal worden voorbereid. Voorstanders wezen uiteraard op de samenwerking met de hervormden, tegenstanders zagen kindercom munie veel spanning en verdeeld heid brengen in de eigen gemeente en wanorde in het kerkverband: de ene gemeente doet het wel, de ande re niet. Hoe moet dat met verhui zing, vroeg ds D.H. Borgers uit Den Ham, die een heel ander kerktype zag komen: kun je als je dpopleden tot het avondmaal toelaat, nog nee zeggen als ze vervolgens hun kinde ren willen laten dopen. En zo had ds Aalbers toch gelijk toen hij zei dat het probleem niet ligt bij de kindeken: die kunnen op hun wijze het avondmaal best be grijpen, maar bij de volwassenen. Gezinnen Ds S. de Vries uit Bennekom vond de behandeling van de zaak zo for- Paviljoen in Nes Ammim, dat al gebouwd Is van gelden uit de Nederlandse actie. Van een onzer verslaggevers BUNNIK De landelijke actie „Huizenplan Nes Ammim" heeft tot nu toe driehonderdduizend gulden opgebracht. Dit werd mee gedeeld tijdens een vergadering van de landelijke werkgroep in Bunnik. Het is de bedoeling, dat de actie volgend voorjaar wordt afgeslo ten. Gedacht wordt aan een Nes Ammim-landdag in mei. De orga nisatoren hopen, dat het gestelde doel, 350.000 gulden, dan zal zal zijn bereikt. Het huizenplan stSi tte vorig jaar. De christelijke nederzetting Nes Ammim in het noorden van Israël biedt plaats aan ruim honderd personen. Meerderen willen hel pen, er is genoeg praktisch en ideëel werk te doen. maar Nes Ammim kampt met een chro nisch tekort aan woonruimte. Om hierin te voorzien, werd in Neder land het plan geboren, om de bouw van vijf „units", plaats bie dende aan twintig personen, mo gelijk te maken. Een succes werd de verkoop van handdoeken met het embleem van Nes Ammim (totaal 37.500 stuks) en Nes Ammim-T-shirts. Het adres van de actie is Vondel laan 103, Alblasserdam. Ouderling D.M. van Elk Hervormden Dr C.P. van Andel uit Driebergen die namens de hervormde kerk de discussie meemaakte, vertelde over een enquête die in 1973 gehouden is onder hervormde gemeenten met kindercommunie. Duidelijk kwam daar uit dat kindercommunie maar niet een modeverschijnsel was maar voortkwam uit een nieuwe beleving van het avondmaal, een vakere vie ring en een nieuw theologisch zicht op de verhouding van Woord en Sa crament. De hervormde ervaring was verder dat de zaak in het algemeen zeer grondig voorbereid was in de ge meenten. De catechese was niet in het nauw gekomen, integendeel, jongerencommunie had er toe geleid dat de ouders zich meer betrokken voelden bij de catechese van hun kinderen. Dr. Van Andel drong er op aan dat de hervormde en gereformeerde sy nodes him besluiten op elkaar zou den afstemmen. In de hervormde kerk groeit het toe naar een overla ten aan de plaatselijke gemeente. Voor eenheid in het kerkverband is eenvormigheid niet nodig, aldus dr. van Andel. Nadat de deputaten nog uitvoerig aan het woord geweest waren, kwam de synode gisteravond niet meer tot een besluit. Vandaag zal na beraad tussen de indieners van de diverse voorstellen en amendementen ge stemd worden. De meeste kans maakt het commissie-voorstel, gea mendeerd door prof. dr. J. Plomp. Volgens dit voorstel zou de synode besluiten het oordeel van de plaatse lijke kerken te vragen en opnieuw deputaten te benoemen om de zaak te bestuderen. Zijn jaarredes genoten faam door de manier waarop hij de vragen van de kerk, inclusief de geldelijke proble men, niet losmaakte van de vragen in het maatschappelijk leven. Mede door zijn optreden is het beeld van grimmig-zuinige kerkvoogd verdwe nen: prof. Van Beusekom bracht steeds naar voren dat de arbeid der kerkvoogden er op gericht is om de kerk van Christus mee te helpen bouwe. Prof. Van Beusekom heeft de hervormde kerk ook gediend door zijn voorzitterschap van de bouw-en restauratiecommissie der synode. Tevens was hij actief in de CHU. Reeds vóór de oorlog deed de heer Vvan Beusekom zich kennen als ie mand die de vraagstukken van kerk en samenleving ter harte gaan. Zijn loopbaan als bouwkundige wijst ook DEN HAAG De hervormde en gereformeerde kerken in Nederland zullen op zondag 17 oktober voor de tweede keer dit Jaar speciale aan dacht besteden aan het werelddiako naat. In vele gemeenten wordt er dan gecollecteerd, maar ook in pre diking en gebed komt de nood in de wereld en het antwoord van het evangelie daarop aan de orde. Vanuit de hervormde kerk hebben de generale diakonale raad en de sectie internationale hulpverlening gevraagd om een extra inspanning van de gemeenten en van de ge meenteleden persoonlijk, omdat het voor dit Jaar begrote bedrag van vier miljoen gulden nog lang niet is be reikt. Het hervormd werelddiako naat heeft een speciaal nummer van „Globaal" uitgegeven voor deze zon dag, geschikt voor verspreiding op grote schaal. DEN HAAG Over tien tot twaalf jaar zijn er voor de achttien honderd r.-k. parochies in ons land nog maar ruim tweeduizend priesters beschikbaar. Nu zijn er reeds ongeveer duizend een- mansparochies. Aldus het Kaski, instituut voor sociaal-religieus onderzoek, in een rapport over het bestand aan priesters en pastorale werkers en werksters. Thans werken er 2878 priesters in de parochies. Hun aantal vermindert jaarlijks met ongeveer tachtig. Vereenzaming en lichamelijk ver- kommeren kan het gevolg zijn, wan neer een pastor de parochie zonder medepriesters moet runnen. Vroeger was dit volgens het Kaski een min der groot probleem, omdat de pas toor meer geïntegreerd was in de kleine gemeenschap waarover hij ge steld was. Bovendien werd er door gaans in de pastorie een „normaal" huishouden gevoerd, met één en niet zelden twee gedienstige vrouwen. Nu is er hooguit enkele uren per dag huishoudelijke hulp. Een ander na deel is. dat de pastor alles moet doen, zonder overal geschikt voor te zijn. Deze problemen worden enigszins overwonnen door teamvorming in wonen en werken, door een groeiend lekenkader en de medewerking van pastorale werkers. Leeftijd In de zeven Nederlandse r.-k. bis dommen zijn 4008 priesters actief pastoraal bezig. Van hen is 60 pro cent seculier priester (wereldheer) en 40 procent regulier priester (lid van een religieuze orde of congregatie). In de bisdommen Groningen en Rot terdam is het aantal regulieren het hoogst: ruim 48 procent. In het bis dom Den Bosch werken 919 reguliere priesters, een vierde van het totaal dat in Nederland in dienst is van een bisdom. De gemiddelde leeftijd van de actie ve priesters is ruim 51 jaar. Ruim 40 procent is 55 Jaar of ouder. De mid dengroep (40-54 Jaar) telt bijna 40 procent. Slechts 15,6 procent zit ln de categorie beneden de 40 jaar (623 personen). 700 personen te weinig om van een evenwichtige leeftijds opbouw te kunnen spreken. De traditionele pastorale taken zoals parochiewerk en godsdienstlessen worden voor het merendeel door se culiere priesters vervuld, terwijl de regulieren in de meerderheid zijn in de meer bijzondere pastoraatsvor- men zoals bejaardenpastoraat, zie kenhuispastoraat, categorale ziel zorg. Van de 218 moderatoren en godsdienstleraren is het aantal -< priesters van 55 Jaar en ouder zeer gering. Het Kaski vraagt zich af wel ke maatregelen er worden genomen om het teruglopend bestand aan priester-godsdienstleraren op te vangen. Bijna 40 procent van alle bejaarden pastores (124) is ouder dan 65 jaar en 80 procent 55 jaar of ouder. Volgens het Kaski liggen op dit terrein goede mogelijkheden voor pastorale werkers. Ook in de groep ziekenhuispastores (215) is de groep van 55 jaar en ouder (ruim 45 procent) oververtegenwoor digd, terwijl de diocesane diensten en de categoriale zielzorg vrij sterk uit de groep van middelbare leeftijd worden gerecruteerd. Thans heeft de basispastor gemid deld de zorg voor 1706 katholieken, terwijl de gemiddelde parochie 2709 leden telt. Werkers Op de onderzoekdatum (1 Jan. 1976 voor Haarlem en Rotterdam; voor overige bisdommen zijn de cijfers een jaar ouder) werkten er in de zeven bisdommen in totaal 154 door de bisschop van het desbetreffende diocees benoemde pastorale werkers en werksters. Roermond telde er 6, Breda 8. Groningen 9, Rotterdam 23. Haarlem 27, Utrecht 40 en Den Bosch 41. Exacte cijfers waren niet verkrijgbaar, zodat er per bisdom verschillen van hooguit 3 personen mogelijk zijn. De meesten zijn werkzaam in het basispastoraat (84), de katechese (32) en de diocesane centra (13). Vergeleken bij de pries ters zijn zij Jong. 41,6 procent is bene den de 40. Van een verslaggever HILVERSUM 8 Op 83-jarige leeftijd is te Hilversum overleden prof. dr. ir. H. G. van Beusekom, een man die in het kerkelijk leven vooral bekendheid kreeg door de leiding welke hij vele jaren heeft gegeven aan de vereniging van hervormde kerkvoog dijen. op een grote betrokkenheid met het maatschappelijk en culturele leven. Hij begint zijn carrière in 1920 bij de hoofdinspectie voor de volkshuisves ting. Na de oorlog was hij hoofd van de afdeling stedebouw en sociaal- economisch onderzoek bij het minis terie van wederopbouw en volkshuisvesting; later werd hij advi seur van de minisater tot hij in 1958 met pensioen ging. Ook na zijp pen sionering zette hij zich in voor de woningbouw. Prof. Van Beusekom was lid van tal van commissies en instellingen en heeft zeer veel geschreven in tal bla den. Hij heeft al zeer vroeg onder kend dat een van de meest wezenlij ke behoeften van de mens is het wonen in een behoorlijk huis (zijn proefschrift uit 1920 droeg de titel; „beschouwingen over de wo ningnood".) Van 1948 tot 1963 was hij buitengewoon hoogleraar te Delft. TELEVISIE Vijf en twintig Jaar televisie mag minder een reden zijn om daaraan gelden van de gemeenschap te ver smijten, het is wel iets dat ons aan 't denken mag zetten. Wat hebben we met dit medium gedaan? Laatst werd voor Radio Stad (Amsterdam) aan een forum de vraag voorgelegd of je nu nog van een „beeldreligie," zoals tien jaar geleden, kunt spre ken. De meningen liepen uiteen. Sommigen meenden die vraag be vestigend te moetnen beantwoor den, anderen wezen op de houding van veel Jongeren die geen televisie in huis willen hebben omdat ze wil len blijven leven. Vooral dit laatste zou ons aan 't denken kunnen zet ten. Niemand zal kunnen ontkennen dat er door de televisie veel tot stand gebracht is. Er is een massa informatie over onze mondiale sa menleving op verantwoorde wijze doorgegeven. Velen zijn er door gefnspireerd om aan de gang te gaan, voor verdrukten op te komen en geen genoegen te nemen met het voortduren van de schrijnende te genstelling tussen het arme zuiden en het rijke noorden. Velen hebben gehoopt op dit medium ten aanzien van het verkondigen van het evan gelie. Men kan zich afvragen of die hoop vervuld is. Het beeld van kerk en christendom dat ik niet gelijk stel met het evangelie is nog steeds een hachelijke zaak. Wat de één aandraagt om mensen bij kerk en evangelie te betrekken lijkt de ander wel meteen weer grondig te willen afbreken door vooral aan te tonen dat er niets veranderd is en ook niets veranderen mag. Wel wordt steeds duidelijker dat wie wil weten wat de kerk kan betekenen zelf op zoek en aan 't werk moet gaan. Het is ook de vraag of het diepste van het evangelie door dit medium doorgegeven kan worden. Is het geen mond-op-mond beademing? En intussen beslaan de programma's van het onbenul een steeds groter ruimte van het beeldscherm. Soms denk ik: maar goed ook, meerderen zullen zich kunnen troosten met de gedachte dat ze zelden iets missen. Gesprekken over geloof en leven: hoe zet je dat op? Over de opzet van kringwerk, zaterdag 9 oktober half elf tot kwart voor vijf, Toerustings centrum te Leusden (tel. 033-43244). Pastorale zorg aan onze school jeugd. Voor chr. geref. ambtsdragers en leerkrachten, zaterdag 9 oktober half elf in de Ichthuskerk, Grote Haag 54, Amersfoort. Weekend met dichters en mensen, die van gedichten houden, 9-10 okto ber, Den Alerdinck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). Nieuwe religies vlucht uit de werkelijkheid? Vijf openbare avondcolleges van de hogeschool voor theologie en pastoraat te Heer len op 7 oktober en de vier volgende donderdagen. Sprekers: dom Tho- lens, prof. DR. O. Steggink, dr. W. Smet, dr. W. Berger, dr. J. Lescrau- waet. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te IJsselmuiden en Vee- nendaal: M. Verduin te Brakel; te Apeldoorn (bijz. werkz. vrijz.-herv.): J. A. Labrie te Havelte; te 's- Gravenzande: K. Ooms te Arnhem; te Sneek: B. Jager te Roden. Aangenomen naar Doorn: F. v. d. Sluis te Nieuw Beyerland; naar Eindhoven: J. C. Nennie te Zaan dam; naar Losser: L. de Ru te Amsterdam; naar De Bilt: G. H. Duyvendak te Eist. GEREF. KERKEN Beroepen te Lier: H. Lijesen te Rot terdam: te Aalten: M. M. den Hollan der te Mariënberg. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Zutphen: P. F. Lameris te Biija-Holwerd; te Appingedam: J. Borgdorff, kand. te Zwijndrecht; te 's-Hertogenbosch: M. Brandes te Ermelo. Aangenomen naar Den Helder: W. Woudt te Vrouwenpolder, die be dankte voor Oostelijk Flevoland en Gorlnchem i.c.m. Langerak. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Woerden en Nijmegen: A. K. Wallet, kand. te Apeldoorn; te Groningen: J. Plantinga te Dronten. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te 's-Gravenzande: A. Hof man te Scheveningen. Kardinaal Kim Een rechtbank in Seoel heeft het verzoek van kardinaal Kim Soo Hwan, de r.k. primaat van Zuid- Korea, om te mogen helpen bij de verdediging van de dissidente dich ter Kim Tsji Ha. afgewezen. De dich ter Kim, die bekend is geworden door zijn spotgedichten op de cor ruptie. staat terecht omdat hij een Noordkoreaanse beschuldiging zou onderschrijven, dat een groep linkse opposanten van het Zuidkoreaanse bewind zou zijn gemarteld en be recht op grond van verzonnen aan klachten. Volgens de rechtbank is de hulp van de kardinaal niet nodig, j omdat de verdedigers van Kim hun j werk goed doen. In een interview met het Franse tijd schrift „Informations Catholiques Internationales" heeft kardinaal Kim gezegd, dat Zuid-Korea geen goed alternatief heeft voor het auto ritaire bewind van president Park. Het heengaan van Park zou het land in de chaos storten. De enige vrede lievende oplossing voor Zuid-Korea ziet Kim daarin, dat de regering Park zichzelf hervormt. De kerk in Zuid-Korea is in traditionele zin vrij. maar wordt beknot in haar maat schappelijk engagement. Kim zou een dialoog tussen regering en kerk willen, maar de moeilijkheid is. „dat de regering alleen maar een dialoog wil, wanneer wij van tevoren haar in alles gelijk geven."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2