Joodse inspiratie bij denken over levensstijl Leider anglicanen gaat paus bezoeken <£H Vandaag Episcopaalse kerk laat vrouwelijke priester toe Wat is de zin van de spijswetten? GENERALE DIAKONALE RAAD Onze adressen: „De Bazuin" nieuwe koers Hervormden voor 60 procent in computer kiest Gebedsactie van evangelicals in VS Nederlander tegen komst van Billy Graham in Mexico Uitgeverij zwicht voor bisschoppen nu m een stijlvolle, moderne uitgave met meer dan 200 kleuren- foto's Kerken benaderen oliefirma's inzake Rhodesië BOEKENNIEUWS KOK KAMPEN VOORBUGANGERS VRUDAG 24 SEPTEMBER 1976 KERK/BINNENLAND door Aldert Schipper ADVERTENTIE Het i* vooral tijdens de talrijke avondjes van de talrijke in ons land opererende gespreksgroepen dat gestreefd wordt naar vernieuwing van onze levensstijl. Hoe we praktisch er mee aan moeten, blijft een dagelijks terugkerende puzzel. Hoe moeilijk de invuloefening is onder meer te merken aan het uitblijven van verdere aanwijzingen voor onze levensstijl van het vorig jaar niet zonder tamtam op Kerk en Wereld gevestigde team. Het ligt weliswaar niet voor de hand. maar daarom is het des te verheu gender dat er eens omgezien wordt naar een groep die reeds de nodige eeuwen een welomschreven le vensstijl in de alledaagse praktijk brengt: de Joden. Als gevolg van hun soms pijnlijk nauwkeurige spijswet ten worden zij de hele dag hun leven lang herinnerd aan hun geloof in Gods vernieuwde levensstijl. En ook een Jood. die allang niet meer gelovig wil heten, moet nog steeds de nodige remmingen overwinnen bij het eten van varkensvlees. Kasjroet en kosjer Ook deze jood is opgegroeid bij of heeft gehoord van het kasjroet. Over dit begrip ging een conferentie, die woensdagavond gehouden werd op Hydepark in Doorn, georganiseerd door het Interkerkelijk Contact Is raël. Het was nu eens niet een ab stracte voordracht over bepaalde ge bruiken binnen het Jodendom, maar een grijpbaar en begrijpbaar ver haal. Dat kwam ook door de levendi ge interviewtechniek, van drs. W H. Zuidema. van de gereformeerde de- putaten voor Israël, maar ook door de geïnterviewden zelf. Dat waren de heer E.M. Maar sen. de secretaris van het opperrabbinaat van Nederland, en mevrouw B. Pop pers Prins. Vooral deze laatste, een orthodox joodse huisvrouw, maakte invoelbaar hoe joden het omgaan met de spijswetten beleven. Het ging. als gemeld, over kasjroet Dat is de aanduiding voor het geheel van joodse spijswetten, de in standhouding en de naleving ervan en de bewaking ervan door rabbina le autoriteiten. ..Kosjer" is wat uit oogpunt van deze spijswetten ge schikt is voor consumptie, „treife" is het woord voor hetgeen niet voor gebruik geschikt is. Kosjer en kasjroet komen in de tora niet voor Het zijn ideeën die hun plaats heb ben in de traditie. De heer Maarsen zei: „Mozes is veertig dagen op de berg samen met God geweest. Hij heeft daar meer gekregen dan de tora. Er zijn ook wetten, die monde ling van Mozes uit Gods mond ver nomen zijn en die overgeleverd wor den langs de lijn van de joodse ge leerden tot in onze dagen." krijgt, nog voordat zij getrouwd is. Een Jong verloofd paar zal niet te vreden kunnen zijn met ëén servies en één set potten en pannen. Er zullen tenminste twee stel moeten zijn van elk: een servies voor melk en melk-producten en een stel voor vlees en dergelijke. Bovendien moet zo n verloofd paar er rekening mee houden dat er voor de tijd van Pe sach (paasfeest) twee extra servie zen en pannensets moeten zijn. Een orthodox joods gezin begint dus met vier serviezen en vier pannensets. Dit vertelde mevrouw Poppers, die als huisvrouw jarenlang ver antwoordelijk was voor het naleven van de spijswetten bij haar in het gezin. Snoepjes Zij vertelde verder dat het voor joodse kinderen niet mogelijk is snoepjes aan te nemen van vriendjes of vriendinnetjes. Zij her innerde zich uit haar eigen Jeugd, dat de moeder bij wie een kinder feestje was, steeds haar moeder op belde, wat zij mocht eten. „En als ik eens iets verkeerds had gegeten, dan was er geen straf." verzekerde me vrouw Poppers. De moeder begint een kind van jongsaf al te leren dat het bepaalde dingen niet kan ^loen, die andere kinderen wel mogen. Een tragedie maken joodse kinderen er niet van. vertelde mevrouw Poppers. „Het is alleen maar een uitbreiding van de beperkingen, die iedereen toch al heeft in het kinderleven. Dat maakt een karakter niet slechter, integen deel: een joods kind leert al vroeg dat opvallen niet erg is en zeker niet minderwaardig." Mevrouw Poppers klapte uit de school, toen zij vertelde dat veel orthodox joodse huisvrouen bij het naderen van Pesach, niet alleen het gewone stel serviezen en de twee pannensets de deur uitdoen, maar het hele huls uiterst zorgvuldig gaan schoonmaken. Als het Paasfeest dan aanbreekt is de orthordox jocfdse moeder dan vaak bekaf. Mevrouw Poppers zei dat stof niet als onrein wordt beschreven in de joodse tradi tie en dat de joodse huisvrouw beter maar volop kan genieten van het zo gezellige Pesach. eten. Fabrikanten, die orders ont vangen voor kosjer voedsel, moeten het fabricage-proces laten begelei den door deskundigen van het op perrabbinaat. Dezen stellen regels op voor het „fabrieks-kasjroet" en controleren of de industriële proces sen zich aan deze regels houden. De heer Maarsen vertelde dat heel wat Nederlandse bedrijven orders krijgen voor kosjer voedsel. De rab bijn is in de eerste plaats rechter en aan hem is de beslissing of een be paald voedsel volgens de eisen is bereid. Het opperrabbinaat heeft mensen in dienst, die toezien dat de fabrikant zich houdt aan de gegeven slachtvoorschriften. dat het vlees geen bloed bevat en geen elementen, die onrein zijn. Evenals in de keuken van een joodse huisvrouw, moet een fabrikant, die kosjer voedsel bereidt, zijn ketels en dergelijke schoon houden. De heer Maarsen zei dat door de ontwikke ling van de techniek heel wat technische ontwikkeling zorgt dat problemen nu soms gemakkelijker worden opgelost dan vroeger. Rijkdom Vier serviezen De spijswetten leveren een aantal huisregels op. waar een orthodox joodse huisvrouw al mee te maken Fabrieken De Joodse spijswetten brengen in de huidige wereld met zich mee. dat joden niet willekeurig elk product van de voedselindustrie kunnen Helpen waar geen heiper is. Dat is de opdracht van diakenen. Maar ook. onder hun leiding, van alle gemeenteleden. Mogelijkheden om aan die opdracht gestalte te geven, worden aangereikt in de volgende brochures: Dienst aan werklozen 1978) f 2.50 uitgave samen met Gereformeerde en Christelijke Gereformeerde Kerken De handen ven de kerk (1975, 10e druk) f 1.75 door prof. dr. G. van Leeuwen, voor jonge gemeenteleden Samen voor anderen (1973) f 1.50 door prof. dr. G. van Leeuwen, voor bruidsparen Vooroordeel en discriminatie (1975) f 2.50 themanummer van het maandblad "Diakonia" Sociaal aktief (1970) f 2.25 door dr. F.O. van Gennep, mr. Chr. A. de Ruyter-de Zeeuw en ds. A. Romein Projektenboekje 1876 f 1.50 een Inschrijving van wereiddiakonale taken voor dit jaar Ook bij ons bureau te bestellen: f 4.00 jaarabonnement 7 15.00 door ds. D.J. Kar res een algemene oriëntatie Pro Veritate maandblad van het Christelijk Instituut voor Zuid-Afrika. Nadere informatie en bestelling bij: Generale Diakonale Raad dar Nederlandse Hervormde Kerk, Postbus 14100. Utrecht, tel 030-332426, giro 8685. 42 NI Brieven van lezers staan vandaag op pagina 10. AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Te< 020-9134S6 Tcle* 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Posibus 940 Westbiaak 9 Rotterdam Tel 010-11S580 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tet 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Posibus 3. Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 MINNEAPOLIS (Minnesota) De Amerikaanse episcopale kerk heeft besloten ook vrouwen toe te laten tot het priesterschap. Hier is jaren over gepraat en het besluit werd uiteindelijk genomen op de hier gehouden kerkelijke con ventie die wordt bijgewoond door ongeveer 3.000 personen. Na een debat van vier uur werd er gestemd door 912 geestelijken en le ken en werd het voorstel met kleine meerderheid aanvaard. Een geestelijke uit Washington noemde het resultaat van de verkie zing een .^elf-reformatie en een her opleving van de kerk" In 1970 en 1973 was er ook al gestemd over het voorstel maar toen werd het afge wezen In 1975 nog hadden de bisschoppen drie hunner berispt omdat zij elf vrouwen tot priester hadden gewijd en die hadden toegestaan in juni 1974 in Philadelphia enige diensten voor te gaan. Tijdens het vier uur durende debat argumenteerden degenen die het dichtst bij de katholieke traditie staan dat alleen mannen de priester- rol kunnen vervullen en dat Christus wel vrouwen onder zijn discipelen genomen zou hebben als hij van me ning was geweest dat ook vrouwen priester konden worden. Voorstan ders van de verandering brachten daar tegen in dat de Heilige Geest in de kerk werkt en nieuwe vormen schept en dat vrouwen als priesters daar deel van uitmaken. leen! deze stafmedewerker van de gereformeerde Israël-deputaten, en kele praktische hulp voor de nieuwe levensstijl" aan de joodse leefregels. Wie geïnteresseerd is in dit aspect van het joodse leven en de betekenis ervan voor ons kan dat boekje kopen. Het heet Levensstijl, een program. Het kost 1,25 en kan besteld worden via giro 513153 bij het Diensten centrum van de gereformeerde ker ken in Leusden. Door de talrijke aanwezigen werd in verschillende toonaarden gevraagd naar de zin van dit soort spijswet ten. Hierop gaf mevrouw Popper een karakteristiek antwoord. Ze zei: „We proberen de voorschriften zo veel mogelijk te begrijpen, maar als we het niet snappen, volgen we de wetten toch, want zij komen van God." Drs. Zuidema voegde hieraan toe: De joodse spijswetten horen bij de identiteit van het joodse volk. Die identiteit vormt mede de rijk dom van dat volk. Bij een gesprek moet het volk die identiteit inbren gen en aan anderen laten kennen. Op dat punt leek de bijeenkomst zeker zinvol. in een dun geschriftje, dat drs. Zuid ema ons in de handen stopte, ont- DELFT Ruim zestig procent van de naar schatting 2.7 miljoen her vormden is geregistreerd in de com puter. Dit blijkt uit het jaarover zicht per 1 juli van de SMRA, de stichting voor mechanische regis tratie en administratie van de her vormde kerk in Delft DEN HAAG Het vernieuwde re dactieteam van het weekblad „De Bazuin" heeft aangekondigd in de toekomst nog meer aandacht te be steden aan de theologie van het volk Gods. Daarmee wordt bedoeld „de theologie, die in het alledaagse le ven van gelovigen en christenen ont staat". Een tweede accent zal liggen op „open ogen en oren voor wat er aan geleefde en gepraktiseerde kri tiek binnen Nederland te vinden is." De samenstelling van de redactie is ook veranderd. Nico Versluis is als redactiesecretaris opgevolg door André Lascaris, prior van het domi nicanenklooster in Huissen. De nieuwe koersbepaling is mede het gevolg van een enquête onder de lezers Uit deze enquête heeft de redactie de conclusie getrokken, dat zij meer aandacht moet geven aan bijbelse onderwerpen, spiritualiteit en mystiek, geloofsinhouden, kader vorming van leken, ontwikkelingen van basisgroepen. De redactie wil zo bijdragen aan een ontwikkeling, waarin christelijke en kritische tra ditie steeds meer zullen samen vallen. DALLAS (VS) Vijf- tot tiendui zend Amerikaanse christenen wor den eind oktober in Dallas (Texas) verwacht voor een nationale ge bedssamenkomst. Deze bijeen komst, die bewust vlak voor de presi dentsverkiezingen bftlegd is, wordt gehouden onder het motto van 2 Kronieken 7 vers 14 („Wanneer Mijn volk, waarover Mijn naam is uitge roepen, zich verootmoedigt en zij bidden en Mijn aangezicht zoeken en zich bekeren van hun boze wegen, dan zal Ik uit de hemel horen en hun zonde vergeven en hun land her stellen"). Het „evangelicale" tijdschrift Chris tianity Today heeft alle kerken in de Verenigde Staten en Canada opge roepen. hun deuren in deze periode, van 26 tot 29 oktober, open te hou den voor deze gebedsactie. MEXICO CITY Een Nederlandse missionaris heeft de rooms- katholieken in Mexico aangeraden te protesteren tegen een voorgeno men campagne van de Amerikaanse evangelist dr Billy Graham in Mexi co City. In een interview op de voorpagina van het dagblad Novedades zegt Francisco Vanderhoff. directeur van een oecumenisch studiecentrum, dat Billy Graham het pad van de godsdienst gebruikt om het volk te beïnvloeden met politieke ideeën. Graham verheerlijkt en verdedigt het Noordamerikaanse systeem, al dus Vanderhoff, die Graham er ook van beschuldigde, relaties te onder houden met de CIA. In reactie op het interview heeft Billy Graham erop gewezen, dat r.k. bisschoppen in vele landen hem ver welkomd hebben, als hij een cam pagne kwam houden Hij ontkende, ook maar enige band met de CIA te hebben. Het is de bedoeling, dat Graham in 1977 of 1978 in Mexico komt. HILVERSUM De uitgeverij Gooi en Sticht heeft besloten niet door te gaan met het publiceren van een alternatieve perikopenvertaling. De uitgeverij was met Pasen begon nen met de publikatie van .voor- leesvertalingen" van bijbelteksten, die tijdens de eucharistieveringen worden gebruikt. Op 16 april lieten de Nederlandse bisschoppen weten, dat zij aan een dergelijke vertaling geen goedkeuring geven. De verta ling publiceerde Gooi en Sticht in de boekjes „Bron van christelijke geest", die iedere zondag als mis boekjes voor de r.k.-kerkgangers verschijnen en in het missaal voor de priester. De uitgeverij vindt dat een nieuwe voorleesvertaling „alleen kan gedij en in een rustig klimaat, waarin ruimte is voor overleg". Intussen zal het vertaalteam wel verder gaan met zijn werk. Een nieuwe, schitterende uitgave van het nieuwe testament in de omgangs taal. De meer dan 200 foto's, voorzien van uitvoerige bijschriften, illustreren op wezenlijke wijze de toch al zo levendige tekst. Het resultaat is twee ledig De welgekozen foto's leiden er toe de tekst met meer aandacht te lezen Anderzijds geven zi| de lezer een nog levendiger beeld van wat hij leest. Enkele duidelijke kaarten in kleur en een alfabetische woordenlijst komple- teren de „toegankelijkheid" van dit even royale als fraaie boekwerk Het verschijnt in twee uitvoeringen: gebon den m stevige band met kleurrijk stof omslag, of ingenaaid. In beide uitvoe ringen stelt het u voor een moeilijke keus zult u het nu aan iemand kado geven of voor uzelf kopen"' De oplos sing? Doe beide. Nederlands Bijbelgenootschap Posibus 620. Haarlem Formaat 20 x 27 cn. 430 blz. Prijs gebonden 35.— Ingenaaid 19,90 veefey* Ook verkrijgbaar bij de boekhandel 43 M LONDEN Aartsbisschop dr. Donald Coggan van Canterbury, het hoofd van de anglicaanse kerk, heeft aangekondigd, dat hij in april volgend jaar een bezoek zal brengen aan paus Paulus. De twee kerkleiders zullen samen spreken over het primaatschap van de paus. De positie van de paus is het be langrijkste nog overgebleven ver schilpunt tussen de rooms- katholieke en de anglicaanse kerk. Vorige maand heeft een gemengde commissie van theologen van beide kerken een uitvoerige studie over het gezagsvraagstuk in de kerk afge sloten. Volgens hun slotcommuni qué hebben deze theologen „een bre de en belangrijke basis van over eenstemming bereikt over de alge mene opvatting van het gezag in de kerk". Over het primaatschap van de paus was een .zekere mate van overeenstemming" bereikt, maar hierbij moesten-nog belangrijke pro blemen worden opgelost. In 1971 kwam deze theologencom missie van rooms-katholieken en anglicanen tot wezenlijke over eenstemming inzake de eucharistie en in 1973 over het ambt. Dat de theologen het met elkaar eens wer den, heeft overigens nog niet geleld tot maatregelen van kerkelijk beleid. Het zal de derde keer zijn, dat het hoofd van de anglicaanse kerk op bezoek gaat bij de paus. In 1960 ging aartebisschop Fisher privé naar paus Johannes. Het bezoek van aarts bisschop Ramsey in 1966 was offi cieel. Nationaal en internat ionaal aktief Utrecht, Rmllain 1 Christelijk J Nationaal Vakverbond Poubu* 2475. Tel. 030-941041 NEW YORK Kerkelijke groepen in Nederland. Engeland en Frank rijk zullen de oliemaatschappijen benaderen om van hen gedaan te krijgen dat zij de oliekraan naar Zimbabwe (Rhodesië) zullen dichtdraaien. De groepen zijn om hun actie gevraagd door het centrum voor maatschappelijk werk van de Verenigde Kerk van Christus in de Verenigde Staten. Deze kerk is zelf begonnen met een actie onder de aandeelhouders van Mobil Oil om te bewerken dat deze oliefirma stopt met leveranties van olie en benzine aan Zimbabwe. Vol gens het centrum van de kerk van Christus spelen de filialen van Mobil in Zuidelijk Afrika een grote rol in het omzeilen van de economische sancties die sinds 1966 tegen Rhode sië gelden. De zwarte inwoners van Zimbabwe, ongeveer 95 percent van de totale bevolking, streven naar meerder heidsregering en bevinden zich in een onverklaarde oorlog met de blanke regeerders van Ian Smith. Het kerkelijk centrum zegt dat de aanvalsgroepen van Smith niet kun nen werken zonder brandstof en smeermiddelen voor hun trucks, he likopters en gevechtswagens. Er zijn nu acties te verwachten tegen oliele veringen door British Petroleum, Caltex, Shell en Total, die doorgaan met olieverkopen in Rhodesië on danks de VN-sancties. ADVERTENTIE dr droom én molrnir Prof. Dr. G. Th. Rothuizen ETHIEK EN GEBED Een crisis 136 blz.. 15.90 Het gebed blijkt voor vele christenen een problematische zaak te zijn. Een van de oorzaken zou kunnen zijn dat velen met allerlei ethische vragen geen raad meer weten. En dat gebed en ethiek in het dagelijks leven te ver van elkaar geraakt zijn. Het is deze crisis die Prof. Rothuizen aanzette tot een diepgaande analyse en een poging tot bezwering. Drs.H.G.Loih DE DROOM DER REVOLUTIE Over maatschappijkritiek en revolutie 2e druk. 196 blz .f 19.90 Vanuit de historie een boeiende analyse, waardoor het mogelijk is allerlei actuele situaties in de wereld van van vandaag beter te taxeren en te doorgronden. Na de verschijning van "MARX", een vorig boekje van drs. Leih schreef Joop Wotff in het communistische periodiek Politiek en cultuur "Tegenover wat wij op dit gebied gewend zijn, een bijzonder opmerkelijk boekje, dat zeker de verdienste heeft van een serieuze benadering van het marxisme en van de boeman-paedagogiek in deze kwestie. Trouw schreef bij de eerste druk van 'De droom der revolutie": "Het voordeel van dit is dat het geen studeerkamer monoloog is. Verkrijgbaar in de boekhandel. VREDESWEEK Er lijkt een groot verschil te bestaa l tussen de man die Heinrich Bö j beschrijft, de onbekende man di van achteren overvallen wordt gewoon even gevraagd wordt ojr' mee te gaan om dan tot de ontdek8 king te komen dat hij het slachtoffj I is van een stuk geweld dat hem onf» de een of andere duistere redei vasthoudt en de man Leo Baeci de laatste grote rabbi van het Duits Jodendom, de man die ondanks all t aansporingen, tot die van de nazi' zelf, weigert Duitsland te verlatei om bij zijn volk te zijn, de man di tot in Theresiënstad toe, waar vie van zijn zusters al zijn omgekomei dezelfde blijft, een leraar, een rabbi die erebaantjes in het kamp weiger om net als de anderen een lastdier t worden, van wie verwacht kan wor j den dat hij vandaag of morgen tocl u onder de teisteringen van zijn be staan zal bezwijken, en die, weder om, bij zijn volk wil zijn, bij di. zieken, de vallenden, de stervenden bij de levenden ook, om hen in dez laatste dagen van hun wereld lich te geven, licht uit de thora, uit he weten van God en mensen, als eer troost, als iets dat onverwoestbaa is, dat niet vergast kan worden, dal niet vernietigd kan worden, zelf 1 niet in die plaatsen van gruwelijkt mensenoffers. Er lijkt een groot ver schil te bestaan tussen het anonie me lastdier, genomen uit de velen en 1 die ene grote, wiens naam nogi weerklinkt. Maar beiden zijn wegge- daan, volgens een vast plan om aller J die er zus en zo uitzagen, die dat soort bloed hadden, die uit die en die stam waren, die zich beriepen op die en die lijn van geslachten, uit te roeien. Beider hart riep tot Hem die hen maakte. Beider mond roept nu i al heel deze eeuw door tot ons, de overlevenden, om ons te herinneren a aan onze misère, aan onze onmacht, a aan ons blijvend tekort ten opzichte ij van de vrede, „die niet daagt". 148 A Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Warns (toez.): J. J. J. Seeleman, kand. te Weesp; te Oud- Vossemeer: A. van Wijngaarden te Waverveen; te Boven-Hardinxveld: C. den Boer te Wageningen; te Ben-' nekom: W. Arkeraate te Zegveld; te Middelburg (toez.): J. Mansveld te Zwijndrecht. Afscheid op 26 sept, van Rotterdam- Zuid: Ph. Cornelder wegens emeri taat; van Beverwijk: J. Bezemer ber. te Westkapelle: van Voorst: G. Kalsbeek ber. te Den Haag; van Molenaarsgraaf; L. Quist ber. te Op- heusden; van Drachten: Sv Brandsma ber. te Lelystad: van Ede (industriepred.): J. van Drenth ber. te Giessen-Rijswijk (NB.). Intrede te Meppel: A. P. Nauta te Vlaardingen; te Monster: A. Muiwijk te Ouderkerk a.d. IJssel; te Schoo- nebeek: M. Mulder te Delfzijl; te Houten (buiteng. wijkg. in wording) waar hij sinds 16 november 1975 bijstand in het pastoraat verleent: G. Duitemeijer te Utrecht; te Waar der: kand. A. P. Voets uit Bergam bacht. Emeritaat: Met ingang van 1 oktober is emeritaat verleend aan M. N. Schrale te Rotterdam-Delfshaven. EV. LUTH. KERK Intrede te Arhem: A. Burghoorn te Apeldoorn. GEREF. KERKEN Afscheid van Heerenveen: W. H. J de Boer wegens emeritaat. Intrede te Rheden: J. van Dreven te Marknesse. Bevestiging te Amsterdam ten be hoeve van geest. verz. Kon. Marine kand. B. J. Roosjen te Amsterdam. Beroepen te Surhuisterveen: J. Nie- mantsverdriet te Zevenhuizen (Gr.) GEREF. KERKEN (VRIJG.) Intrede te Leiden: drs N. H. Gootjes kand. te Leeuwarden. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Nieuwerkerk: A. Hof man te Scheveningen. Ds J. A. Visser Ds J. A. Visser te Amsterdam, direc teur van de European Christian Fel lowship, zal acht maanden predik beurten verzorgen en lezingen hou den in de Verenigde Staten over de geestelijke toestand van de christe nen in Oost-Europa. Zijn vrouw hoopt te spreken voor diverse afde lingen van de Amerikaanse chris ten-vrouwenbond over het thema „Hoe vrouwen leven in Oost- Europa". Ds G. J. Sybesma De classis Breukelen van de gerefor meerde kerken heeft met medewer king en goedvinden van de deputa- ten van de particuliere synode van Utrecht, de heer G. J. Sybesma, vroeger emeritus-predikant van de gereformeerde kerk te Vinkeveen (zijn adres: Aetsveld 49 aldaar), her steld in de eer en de naam van dienaar des Woords. Ds Sybesma is vanwege zijn leeftijd en ge zondheidstoestand niet in de gele genheid opnieuw de kerken met ambtelijke werkzaamheden te dienen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2