symptomen van sen Duitse ziekte De bankrover en de weduwe ILMPREMIËRES VAN DEZE WEEK Soldaat van Oranje wordt Nederlands duurste speelfilm fllsillslll flisdislil fllsllistll [atharina Blum Prolongaties en reprises Vieuwe boeken Bij botsing gedood IAG 24 SEPTEMBER 1976 bor W. Wielek-Berg s i 1972 schreef Heinrich Boll in het Westduitse weekblad „Der Spiegel" een ai asheldere, indrukwekkende open brief, waarin hij vroeg om genade, barmhar- gheid en een rechtvaardit openbaar proces voor Ulrike Meinhof. klaagde het baarlijke sensatie- ta ad „Bildzeitung" hierin aan om het opriep tot lynchjustitie te- èn de zes leden van de Baader- einhof-groep en omdat het hen __|inder een spoor van bewijs allerlei lsdaden in de schoenen schoof, i de rechters en autoriteiten laak- die blijkbaar begrip en respect inden opbrengen voor oor- gsmisdadigers die tienduizenden oorden hadden gepleegd, terwijl j jonge mensen, die slechts heel in V; verte iets te maken hadden met Baader-Meinhof-groep, schuim- ïkkend tot onmenselijk hoge raffen veroordeelden. en storm van hysterie brak los. ranten (aangevoerd door Axel iringer's „Bildzeitung") radio- en levisiezenders keerden zich tegen öll, schrijvers van ingezonden ieven putten zich uit in heldpartijen en lasterpraat. „Böll gevaarlijker dan de wegbereiders m het nazisme", „Het zou fascis- e zijn als Böll voorzitter van het EN-centrum bleef", „De Bölls zijn q ivaarlijker dan Baader en Mein- 'Q >f"dat alles en nog veel meer erd er over hem gezegd en ge- ihreven. (atharina Blum )e schrijver bleef er nogal kalm onder. Hij had erop gerekend, hij wist welke machtige tegenstanders hij had uitgedaagd. Ook toen zijn huis door de politie werd omsingeld en doorzocht (omdat zich daar een „terrorist" schuil zou houden) kreeg hij geen zenuwinzinking. Maar hij kwam wel op een gedach te. Hij vroeg zich af hoe een dood gewoon mens zich moest voelen, iemand die geen beroemd schrijver was en geen winnaar van de Nobel prijs, als hij of zij door een toeval plotseling met de politie in aanra king kwam en door de sensatiepers met vuil werd overgoten. En hij schreef een roman „Die verlorene Ehre der Katharina Blum Oder: Wie Gewalt entstehen en wohin sie füh- ren kann" („De verloren eer van Katharina Blum of: hoe geweld kan ontstaan en waartoe het kan leiden"). Zijn hoofdpersoon is een huis houdster, die verliefd wordt op een jonge man en met hem de nacht doorbrengt zonder te weten dat hij door de politie wordt gezocht. Hij weet te ontkomen, maar de kuise en gevoelige jonge vrouw wordt door politie en schandaalpers zo beledigd en onteerd dat zij, om haar geschonden eer te redden, de journalist van de „Zeitung" doodschiet (Böll doet weinig moei te om te verbloemen dat met „Zei tung" „Bildzeitung" wordt be doeld). De schrijver verbergt in zijn boek zijn verontwaardiging en zijn emo tionaliteit achter allerlei kunstgre pen: het verhaal wordt onderbro ken door citaten en overpeinzin gen, ambtenaren-juristen- omgangs- en kranten jargon wor den geparodieerd. De film Regisseur Volker Schlöndorff en zijn vrouw Margarethe von Trotta hebben er voor hun film (overigens in nauwe samenwerking met de au teur, die openlijk zijn enthousias me uitsprak over het „verbeterde" einde) een duidelijk, rechtlijnig verhaal van gemaakt, waarin infor matie even efficiënt wordt overge bracht als achtergehouden en dat zijn effect op een groot publiek waarschijnlijk en hopelijk niet zal missen. De film helpt iedereen te onderken nen wat er in Duitsland aan de hand is: niet weinig onschuldige mensen worden door „Berufsver- bot" en „Radikalenerlass" tot mis dadigers verklaard. Onder het mom van een democratie met persvrijheid is de basis van een politiestaat al gelegd en als bij de komende verkiezingen Strauss en TROUW/KWARTET 11 Nashville. Geniaal mozaïek van Amerika, gesitueerd in de stad van de Country and Western-muziek, geregisseerd door Robert Altman. De gehele week in Oscar, Rotterdam. l'Innocentc. De laatste film van de dit jaar gestorven Italiaanse regisseur Luchino Visconti, gebaseerd op een toneelstuk van d'Annunzio. De gehele week in Tuschinski 2, Amsterdam; Studio Utrecht en Studio Groningen. Het zevende Zegel. Een van de beroemdste films van Ingmar Bergman, gemaakt in de jaren vijftig, gesitueerd in de middeleeuwen. De gehele week in Studio, Rotterdam. Barry Lyndon. Stanley Kubrick duikt in de achttiende eeuw en filmt een schelmenroman in science fiction-perspectief. De gehele week in Calypso- Amsterdam; Calypso-Den Haag; Calypso-Rotterdam; Rembrandt 3- Utrecht; Palace-Groningen en Alpha-Enschede. Het Zout der Aarde. Zeer sociaal gerichte film van Herbert Biberman uit de vijftiger jaren over een staking in New Mexico. De gehele week in Filmhuis 't Hoogt, Utrecht. Citizen Kane. Klassieke film van en met Orson Welles over de machtswel lust van een krantenmagnaat. 24 t.e.m. 26 september Shaffy, Amsterdam. La Règle du Jeu. Meesterlijke zedencomedie van Jean Renoir uit 1939, die bij de première veel fascistisch schandaal verwekte en veertig jaar later geenszins verouderd blijkt. Die bitteren Tranen der Petra von Kant. Verfijnd melodrama van de Westduitse regisseur Ralner Werner Fassbinder. 24 sept. Filmliga Zwolle; 29 sept. Tagrijn, Hilversum. Eine Minute Dunkel macht uns nicht Blind. De laatste documentaire over het hedendaagse Chili van het beroemde DDR-filmteam Scheumann en Heynowski. 23 t.e.m. 26 sept. 't Spuigat, Dordrecht, Go West. Geestige klucht met de Marx Brothers uit het eind van de jaren dertig met veel verbale humor. De gehele week in The Movies. blad „Zeitung". Foto's en gegevens de journalist, de lompe politiecom- worden uitgewissels, politie en pers missaris. Het zijn typisch Duitse zijn twee handen op één buik. figuren, die je in dat land elke dag kunt tegenkomen als je een beetje De „Zeitung" zoekt alleen maar de pecb ^ebt aanvullende stof voor een verhaal ni,.— dat al klaar ligt. Met leugens en Katharina Blum Is eigenlijk een verdachtmakingen wordt het beeld sprookjesfiguur, een heilige, omBe* van de linkse hoer geschapen, met »e", m,f het waas van verering dat hysterische berekeningen wordt g™1"?" ™uïï™Z!Ï,e8t Katharina Blums reputatie ver- huT",,,ï?aar. „Vl.r moord, wordt zij publiekelijk ver- fa kïiïI J oordeeld zonder dat zij schuldig is. ,!ït kwetsbaarheid, haar na- .4 j tuurlljke waardigheid en haar hoe- Dit alles is niet mogelijk zonder kl charme er een echt mens klankbodem: het publiek Ieder- van mak wtcr reactles ontrot. rü S ?kïSn e de "Zcltur,B rend zijn en wier lot onontkoom- zegt Kathanna op een gegeven baar Sddeni^^ïeagwrtTerS ..Katharina Blum" iseigenlljk geen nog^h^e brieven eif obscene te- «hte pol.tlekenim, er worden geen lefonades Een paar figuren teke- nen zich af: de gladde industrieel, e gorden me^ emotionele doodsbang dat zijn reputatie wordt e«rrï? symptomen getoond van een eeschaad het eematied liberale z,eke maatschappij, die zijn omge- echtpaar waarvoor Katharina JiektebeeS is eeïóten'fn de'vo^m werkt, de Officier van Justitie die van^eïTboe^^rilaa? onder elk regime zijn particuliere an een boeiend verhaal, leven zo keurig van zijn beroepsbe- Amsterdam - Leidseplemtheatcr zigheden weet te scheiden, de perfi- Kritcrion, 14 jaar. BINNENLAND Katharina Blum zijn trawanten winnen zullen zij weinig tijd nodig hebben om de muren van het concentratiekamp op te trekken. Angst en vernedering De verschrikkelijke boodschap wordt direct aan het begin al over gebracht: dat in een land met rechts-fanatieke autoriteiten, beze ten door terroristen-angst het leven van een argeloos mens in enkele ogenblikken radicaal kan verande ren. Alles wat Katharina Blum zegt en doet richt zich tegen haar, want alleen al het feit dat ze met de politie in aanraking is gekomen maakt haar schuldig. Ze wordt be ledigd. vernederd, met geweld weg gevoerd alsof ze een gevaar vormt voor de tot de tanden gepantserde politiemannen die om haar heen staan als science-fiction-monsters, haar gezicht wordt aan de haren omhooggetrokken opdat de klik kende camera's haar maar goed zullen zien (hetzelfde is indertijd met Ulrike Meinhof gebeurd), ze wordt bedreigd en geïntimideerd. Politie en pers Maar dat is niet alles: de politie heeft een bondgenootschap geslo ten met het plaatselijke sensatie- Charles Bronson, die zijn filmleven voornamelijk slaande, schoppende, schietende en wurgende doorbrengt als wreker, boef, ondeugdelijke politieman en zoal meer, gooit het in „Van twaalf tot drie" over een andere boeg. In het begin lijkt hij weer het oude pad op te sjokken, louche komt hij zo omstreeks de eeuwwisseling, aanrijden te midden van zijn kor nuiten (die kennelijk niet van de bovenste plank zijn) om een mieze rig bankroofje te plegen, maar schijn bedriegt. Een nachtmerrie en een rijke jonge weduwe in een spookachtig, doch gerieflijk en luxueus pand verleiden hem tot spijbelen: hij laat de rest van de gammele bende het karwei opknappen en brengt de tijd van twaalf tot drie door met het verlei den van de weduwe, het verorberen van een eenvoudig doch zeer voed zaam maal en het poedelen in een vijver. Als de idylle achter de rug is krijgt de intrige en hink-stap- sprong-karakter: nu eens staat het verhaal bijkans stil, dan weer holt het voort en als het uit lijkt blijkt er nog een stukje aan vast te zitten. Bronsons makkers worden opge hangen, hijzelf weet te ontsnappen door andermans identiteit aan te nemen, maar hij wordt dood ge- meldt en komt voor een gering ver- Eind deze week (25 september) zullen de eerste opnamen worden gemaakt van de nieuwe Nederlandse speelfilm „Sol daat van Oranje 1940-'45" naar het gelijknamige boek van Erik Hazelhoff Roelfzema. Het wordt de duurste speelfilm, die ooit in eigen land is gemaakt (kos ten vijf miljoen gulden) en het is de bedoeling begin september vol gend jaar in 60 filmtheaters dit nieuwe produkt van producent Rob Houwer en regisseur Paul Ver hoeven tegelijkertijd uit te bren gen. Dat is een voor Nederland tot dusver ongeëvenaard roulement, dat het record van „Keetje Tippel" (50 bioscopen) overtreft. De speelfilm „Soldaat van Oranje 1940-'45" is de vierde speelfilm die Rob Houwer en Paul Verhoeven na hun succestriologie „Wat zien ik". grijp onder een andere naam in de gevangenis. Wanneer hij ontslagen wordt ontdekt hij eerst tot zijn vermaak, daarna tot zijn schrik, dat hij is verheven tot romantische held die zijn leven gaf voor zijn vrienden. De weduwe heeft een be stseller laten schrijven, haar huis is een toeristische attractie gewor den, zij prefereert de illusie boven de werkelijkheid. Pas in het krankzinnigengesticht wordt de le vende dode geloofd als hij zich met zijn eigen naam voorstelt. Al zit de film (van Frank D. Gilroy) wat rom melig in elkaar, hij heeft genoeg gewone en galgenhumor om te boeien en te amuseren. Charles Bronson en Jill Ireland spelen de hoofdrollen. Bronson is een beetje te oud en te vervallen om voor aantrekkelijk door te kunnen gaan en poogt dat. soms niet zonder suc ces, te maskeren door een baard en overvloedige haargroei. Amsterdam Tuschinski I, 18 jr. „Turks Fruit" en „Keetje Tippel" gezamenlijk maken. Scenario schrijver is wederom Gerard Soete- man. De titelrollen in de film wor den gespeeld door Rutger Hauer en Jeroen Krabbé, terwijl de vrouwe lijke hoofdrol wordt vertolkt door Belinda Meuldijk. „Een nieuwe ontdekking, want ze werd uitverko ren uit 30 kandidaten," aldus Rob Houwer, die met name veel be langstelling voor de film verwacht uit Engeland, Frankrijk en Italië. De vrienden van „Oranje-soldaat" Rutger Hauer spelen Lex van Del den, Eddie Habbema, Derek de Lint, Huib Rooymans en Dolf de Vries, terwijl in de overige rollen onder anderen te zien zijn Bert Dijkstra, Rijk de Gooyer, Guus Hermus, Kitty Jansen en Lou Steenbergen. Vermeldenswaard is ook dat Andrea Domburg de rol van koningin Wilhelmina vertolkt. De film handelt over het onder grondse werk, dat Erik Hazelhoff (in de film Erik Landshoff geheten) vanuit Engeland verricht ten bate van bezet Nederland. Volgens producent Houwer maakt de reconstructie van vrijwel alle handelingen tijdens de Duitse be zetting de film zo kostbaar. De lo caties, waar alles zich ruim dertig jaar geleden heeft afgespeeld, zul len zoveel mogelijk indentiek zijn. Het tweede en laatste deel van de opnamen zal begin volgend jaar in Engeland (vooral in Londen) plaatsvinden. Voor de internatio nale rolbezetting van dit onderdeel van de film viel de keuze op Henry Fonda en Charlotte Rampling. Een scene uit Van twaalf tot drie Op het marinevliegkamp in Valkenburg beginnen saterdag de opnamen voor Soldaat van Oranje naar het boek van Erik Hazelhoff. Hier kijken van links naar rechts Rutger Hauer als Erik Hazelhoff, Belinda Meuldijk als Esther en Jeroen Krabbé als Guus naar een demonstratie met Duitse vliegtuigen. lans Warren. Winter in Pompeï. Den iaag, Bert Bakker, 1975. 25 blz. 12.50. n het aanvangsvers van de bundel wenst Warren dat het gedicht is: ..Een fascinerend huls met daarin een geheim dat niet te duiden is waar dat blijft trekken". Nu, geheimen bevat Warrens poëzie wel, maar meestal in een niet erg ntrigerende huls (vorm). Als het vinter is in Pompei vinden restaura ties en nieuwe opgravingen plaats, de toeristen zijn weg. Dit beeld voor het dichterlijk bedrijf past hier goed: >an herleving van verleden, besef van verlies, vastlegging van het schone voorbije is Warrens werk ge dijd. Hij gebruikt daarvoor verschil lende motieven, waaronder vooral jdie van de (jongens)liefde opvalt. Op een aantal weinig saillante notities en een enkel vrij cryptisch vers na, is deze poëzie inhoudelijk beslist wel de moeite waard. Een belangrijk bezwaar blijft echter de vorm: hoe zuiver Warren zijn archeologie ook bedrijft, hij vat zijn vondsten meestal maar slapjes sa men. Bij hen geen feilloos doeltref fende formulering wel sfeervolle, maar vaak praterige schetsing en het is daardoor dat zijn poëzie wat mat en matig blijft. Het geheim boet zo aan aantrekkingskracht in. De Franse Nederlanden Les Pays Bas Francais. Uitgave Stichting Ons Erfdeel, Rekkem (B.) 256 blz., ƒ35. Voor het eerst een Jaarboek van deze Vlaams-Nederlandse stichting, die ook enkele tijdschriften publiceert onder hoofdredactie van de Belg Jo zef Deleu. Het belangwekkende boek doet ons kennismaken met de noord westhoek van Frankrijk, waar een snel geringer wordend aantal men sen de Nederlandse taal min of meer beheerst en waar een eigen regionale geschiedenis de moeite van het be schrijven waard is. In heel Europa, menen de samenstel lers, vindt een heropleving plaats van de regionale culturen. In dit perspectief ziet men ook de belang stelling op diverse gebieden voor de regio Noord- Nauw van Kales met ongeveer vier miljoen inwoners. (Ne derland kent wel Duinkerken op z'n Nederlands, hoewel men daar de slot „n" weglaat, maar Kales kennen wij eigenlijk alleen op z'n Frans als Ca- lis.) De stichting besteedt daar sinds 1957 aandacht aan en biedt in dit jaarboek informatie over een aantal aspecten van de Franse Nederlan ders en hun betrekkingen met Bel gisch Vlaanderen en Nederland. Het boek is tweetalig: de artikelen zijn gesteld in de oorspronkelijke taal van de auteurs en worden gevolgd door een samenvatting in de andere taal. Onderzoekingen wijzen uit dat het snel gedaan zal zijn met het beheer sen van het Vlaams, want de jonge generatie leert het niet meer. Des te meer reden om het werk van de stichting Ons Erfdeel met belang stelling te volgen. W.F.S. Ellen Warmond. Implosie. Amster dam, Querido, 1976, 54 blz. 9,90. Ellen Warmonds poëzie is sterk le vensbeschouwelijk. Ik bedoel daar mee dat haar werk zich met nadruk uitspreekt over de situatie van de mens in de wereld, over wat hij daar kan verwachten en wpt niet, over zijn staan in de tijd en hoe hij moet handelen met zijn verleden en niet te veel mag hopen op de toekomst. Het is poëzie die in sterk veralgeme nende termen de menselijke condi tie typeert: „Arme mensen zijn de mensen". Of we zijn ezels' eeuwig/op zoek naar een andere steen". Veel ontwikkeling vermag ik in Ellen Warmonds vrij constante produktie niet te zien. Elke bundel van haar wijst op steeds dezelfde mankemen ten aan onze existentie en al valt het de ene keer mild en de andere keer cynisch uit, door de bank genomen blijft het behelpen in het leven, lief de is valse hoop, dagelijkse arbeid een tredmolen, de ochtend een ge vulde kies, en vandaar: „Ik kan u niet anders wensen/dan/sterkte". Het is dit gevoel van noodzakelijke distantie bij zoveel dat op de keeper beschouwd wanhopig stemt, waa raan deze poëzie zijn toon ontleent. Quasi-ongeëmotioneerd, koel- vaststellend, maakt Ellen Warmond de balans op. Dat is trouwens in haar dichterlijke taal gezegd, want formuleringen als „het saldo van Je daden" zijn typisch voor haar. Toch blijf ik een gemis aan haar poëzie vinden dat de distantie niet wat meer Ironie oplevert. Dan zou het ondraaglijk bestaan wat draag lijker geformuleerd zijn maar. dat is natuurlijk wel veel gevraagd, in haar visie. T.v.D. UNCTAD-rapport Aalt van de Glind, van de Neder landse Christelijke Plattelandsjon geren woonde in mei de UNCTAD conferentie in Nairobi bij. In een juist verschenen rapport doet hij verslag van zijn ervaringen: UNCTAD is aanleiding om het inter nationaal overleg ernstig te kritise ren, vindt Van de Glind. Zijn verhaal is opgebouwd uit een achttal hoofd stukken, aan elk hoofdstuk zijn een aantal opdrachten en discussiepun ten toegevoegd. De bedoeling is dat het rapport gebruikt wordt als mate riaal voor groepen van platte landsjongeren. maar ook andere groepen kunnen van het hier bijeen gebrachte zeker profiteren. De kosten zijn 2,- per exemplaar, plus porto. Aan te vragen door het bedrag van 3,70 over te maken op gironummer 924198, t.n.v. Sekr. Pen- ningm. v. d. Chr. Plattel. Jong. Bond. Stationsweg 65. Ede, onder vermel ding van „Unctad". Bij uitgeverij Samsom, Alphen a.d. Rijn zijn een paar herdrukken ver schenen: Arbeidsovereenkomsten- recht, door prof. mr W. C. L. van der Grinten (11c druk; 217 blz geen prijsopgave) en de tweede druk van Milieuhygiënerecht van prof. dr H. J. J. Leenen. 222 blz 29.50 ROSMALEN De 43-Jarige J C M. Essink uit Uden is in de nacht van woensdag op donderdag bij een ver keersongeluk op de snelweg 's Her togenbosch—Nijmegen onder Ros malen bij een verkeersongeval om gekomen. De man raakte door onbe kende oorzaak van de weg. waarna zijn auto op de zijkant door de berm schoof. Het dak van de wagen raak te daarbij een boom. De man was op slag dood.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 11