Jammer dat de rechtervleugels ontbreken' I Wereldwijde zending financiert vliegtuig Vandaag Ds Van Andel over „Samen op weg": Onze adressen: BOEKENVEILING TE AMSTERDAM TON BOLLAND beëdigd taxateur VOORBIJGANGERS WOENSDAG 15 SEPTEMBER 1976 KERK/BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 door Bert Aalbers In tegenstelling tot veel offi ciële kerkelijke stukken is het verslag van de enquête die de interimraad van deputaten „Samen op weg" in juni van dit jaar onder alle hervormde en gereformeerde kerkeraden heeft gehouden, een boeiend relaas. Dat komt omdat naast de veelzeggende, maar altijd wat droge cijfers, ook de vaak zeer smeuïge commentaren zijn opgenomen. Beter dan de cijfers getuigen ze van de strijd, het verdriet, de erger nis, maar ook de vreugde en de voldoening, die de samen werking of het gebrek eraan geven, staat in het verslag. (Zie ook Trouw van vrijdag jl.) We vroegen de hervormde theoloog dr C. P. van Andel Azn., secretaris van de Interimraad en samensteller van het verslag van de enquête, wat hij zelf vindt van het resultaat. Hij antwoordt: „Ik constateer ener zijds een zekere -moeheid, ander zijds een beetje een teruggaande beweging omdat men schrikt voor de consequenties, identiteitsverlies en dergelijke. In veel gemeenten is veel op gang gekomen, maar nu zit men op een dood punt. Hoe moet je verder gaan wanneer je wat organi satorische afspraken hebt ge maakt? Hoe moet je dat overbren gen aan de gemeente? Vooral het laatste blijkt een geweldige drem pel voor veel gemeenten in hun samenwerking", zegtdr Van Andel. '„Wegens die drempel hebben wij het boekje „Te gek om los te lopen" uitgegeven: de gemeenteleden be trekken bij de zaken waar we mee bezig zijn. Dat boekje is de deur uitgevlogen, er zijn 17.000 exempla ren van gedrukt, dat halen we nooit met welke uitgave dan ook. Er is kennelijk behoefte aan informatie en veel meer belangstelling voor dit synodale gebeuren dan je zo op pervlakkig zou verwachten. Ook de reactie op de enquête is boven ver wachting. Van de 2318 formulieren die hier de deur uitgingen, zijn er 1466 teruggezonden dat wil dus zeggen ruim 60%, voor een dergelij ke enquête een ongekend hoog per- Uit het verslag van de enquête blijkt „dat het regelmatig houden van gezamenlijke diensten steeds meer de meest geëigende vorm wordt in hervormd-gereformeerde samenwerking. Het is nog niet zo lang geleden (1961/62) dat de gere formeerde synode onder wel om schreven en zeer beperkte voor waarden de ruimte schiep voor het houden van gemeenschappelijke diensten jaet kerken van andere formatie'. Na 15 jaar is het klimaat zozeer veranderd, dat 45,5% (de hoogste score) opgeeft, dat men regelmatig samen kerkdiensten houdt." Dr. Van Andel vindt dat belangrijk „omdat aan het houden van geza menlijke diensten een geestelijke beslissing voorafgaat, die vooral in de relatie hervormd-gereformeerd fel* A. van zeer grote betekenis is. Alleen vraag ik me wel eens af of ze weten wat ze doen, want als je besluit om tot gezamenlijke diensten te ko men, dan ben je een punt gepas seerd waar men in het verleden uiteengegaan is: het belijden zoals dat in liturgie en prediking aan de orde komt. De waarheidsvraag komt dan ter sprake. Vroeger was het zo: al was er ook maar één vrijzinnige tussen Ro- deschool en Terneuzen, dan was er al geen sprake van enige vorm van samenwerking in de eredienst; dat mocht hoogstens een .samen komst' zijn, zonder toga en zonder zegen! Wanneer dus nu zo'n hoog percentage samen kerkdiensten houdt, ben je echt een grens gepas seerd, dan heb je een beslissing genomen die erg hoopvol is. In het rapport heb ik geschreven dat dan in principe de breuk geheeld en tegenstelling overwonnen is. Ik weet alleen niet of men dat ziet en de gevolgen daarvan aanvaarden wil." Uit de enquête blijkt dat de samen werking vaak staat of valt met de predikant Als hij „ertegen" is, gaat de zaak niet door, als hij ervoor is, zakt het in elkaar zodra hij ver trekt. Bent u daarvan ge schrokken? Dr. Van Andel: „Geschrokken niet, want ik wist het wel. Maar 't is natuurlijk wel een belangrijk punt. Wil „Samen op weg" toekomst heb ben, dan zal de predikant een ande re rol moeten spelen. Die domine rende rol wordt hem waarschijnlijk ook wel opgedrongen. Het begint meestal bij de predikant. Dat vind ik begrijpelijk: je ontmoet je colle ga, komt bij elkaar op bezoek, maakt samen plannen en bent alle bei full-time bij het werk betrok ken; dus dat is op zichzelf niet zo gek. Maar dat het zo blijft en dat de hele samenwerking op losse schroe ven komt te staan als één van de dominees weggaat, dat vind ik ka- tastrofaal." Hoe voorkom je dat? „Het beste tegenwicht tegen domi nerende dominees is natuurlijk een levende, mondige gemeente. Daar uit blijkt opnieuw hoe belangrijk het is om de gemeente volop bij het eenwordingsproces te betrekken. Bovendien zal men er rekening mee moeten houden bij het beroepings- werk, door alleen predikanten te beroepen die de samenwerking wil len voortzetten. Ook wederzijdse participatie in beroepingscommis sie lijkt me zeer gewenst!" In de enquête wordt meer dan eens door kerkeraden geklaagd over in menging van buitenaf. Zo is er er gens een classis die een stuk samen werking terugdraait door een aantal besluiten van de kerkeraad op te schorten. „Ik vind dat eigenlijk een kwalijke zaak. Ik begrijp heel goed dat er orde op zaken moet zijn en dat afspraken moeten worden nage komen. Aan de andere kant is het zo, dat een proces van samenwer king en van integratie hervormd- gereformeerd regionaal zozeer z'n eigen kleur heeft, dat daar toch wel een grote vorm van vrijheid tegeno ver mag staan. Bovendien moet men zich wel realiseren, dat een beslissing van bijvoorbeeld een ge reformeerde classis in het beleid van een kerkeraad in haar ressort, ook ingrijpt in het beleid van de hervormde kerkeraad ter plaatse Juridisch heeft men daartoe het volste recht, maar moreel is dit toch wel aanvechtbaar, 't Is be paald verkeerd wanneer eenzijdig vanuit beleidsorganen wordt inge grepen; waar samenwerking is zal dat altijd van twee kanten moeten gebeuren." Oecumene De vrijzinnigheid blijkt ook nog altijd een moeilijk punt te zijn, maar de grootste moeilijkheden in de samenwerking blijken te liggen aan de rechterkant van het kerke lijk leven. Ook deze klacht is we derzijds: gereformeerde kerkeraden kla gen over gereformeerde bonds- gemeenten die van geen contact willen weten; ze zijn „ultra-rechts, bijna sektarisch" schreef iemand in dit verband; hervormde kerkeraden wijzen op verontrusten in de gereformeer de kerken die dwarsliggen; één ker keraad spreekt zelfs van een „anti- hervormde aktiegroep." Het gevolg van dit alles is dat de samenwerking steeds meer een zaak van het midden wordt. Dr. C. P. van Andel Azn. „Je constateert dat in het hele oe cumenische bedrijf in Nederland een oecumene van het midden ge groeid is waar je de flanken moei lijk bij krijgt. En hoe duidelijker het midden herkenbaar is, des te moeilijker is het om rechts en links van het midden weer bij het geheel te betrekken. Nu is het wel zo. dat momenteel het middenfront tamer lijk breed is. Wanneer je het in historisch perspectief bekijkt, moet je zeggen dat het midden in Nederland nog nooit zo breed is geweest als na de oorlog. Dat maakt het makkelijk om bepaalde contacten te leggen, maar daarmee snijd je tegelijkertijd allerlei ban den naar links en naar rechts af. Vooral naar rechts ligt dat op het ogenblik bijzonder moeilijk. Gegroeid De positie van de gereformeerde bond in de hervormde kerk is ge groeid in een periode van 70 jaar. Toen de bond werd opgericht was het dacht ik helmaal niet de bedoeling om een sterke organisa tie te bouwen. Ze wilden in en ten dienste van de hervormde kerk de waarheidsvraag aan de orde stel len. Nou dan moet je natuurlijk zeggen dat dat mislukt is. Ze heb ben een organisatie gebouwd met eigen zendingsterreinen en eigen bladen, met eigen jeugdwerk en met eigen financieën, met een ei gen pers en met een eigen secreta ris-generaal of hoe je dat noemen wilt. Ze maken naar buiten de in druk van een gesloten blok dat een sterke machtspositie inneemt. Dat is in de gereformeerde kerken hele maal niet het geval met de veront rusten. Wat het ooit worden kan dat weet ik niet, maar zij willen inder daad de gereformeerde kerken in hun geheel terugroepen van wegen waarvan zij vinden dat het verkeer de wegen zijn, en als het moet stap pen ze eruit. Dat zullen de bonders nooit doen, hoe groot hun bezwa ren tegen de hervormde kerk- en tegen de samenwerking met de ge reformeerden ook zijn. Ik vind dat ontbreken van die rechtervleu gels erg jammer, want ik ben van mening dat die vleugels een be langrijke invloed zouden kunnen hebben inhoudelijk een belangrij ke bijdrage zouden kunnen geven aan het geheel. Ik hoop daarom, maar ik weet niet hoe dat moet. dat er wegen gevonden worden waar door de vleugels meer betrokken worden bij „samen op weg" en de oecumene in het algemeen." Wat verwacht u van de ge meenschappelijke synodevergade ring? Dat vind ik een erg moeilijke vraag. Ik kan beter zeggen wat ik daarvan hoop. Ik hoop, dat die ver gadering zoveel inspiratie geeft aan het plaatselijk vlak, dat men in een volgende versnelling ermee verder gaat. Als er dan bovendien nog een wat duidelijker gestruktureerde sa menwerking voor de dag zou kun nen komen tussen de landelijke organen met name dus de syno des dan is dat meegenomen. De interimraad heeft een werkverslag opgesteld met een aantal beleids voorstellen. Die voorstellen zijn be oordeeld door een commissie van rapport bestaande uit alle leden van de beide moderamina. Zij concretiseren een aantal samen werkingsvormen die ik eigenlijk wel erg leuk vind en waar wij in de interimraad nog niet aan gedacht hadden: men stelt voor twee vaste adviseurs in eikaars synode te benoemen die alle rechten van adviseurs ter synode krijgen toebe deeld vaste adviseurs in eikaars moderamen met dezelfde rechten; mededeling te doen aan elkaar wanneer een onderwerp ter bestu dering wordt opgedragen, om waar mogelijk te komen tot een geza menlijke studiecommissie; stuk ken voor de ene synode te laten beoordelen door een commissie van rapport van de andere synode; een commissie in te stellen die de erkenning van eikaars predikan ten-opleiding voorbereidt. Als dat allemaal erdoor komt en lukt, dan is dat erg belangrijk. Maar omdat ik geloof, dat de toekomst van „sa men op weg" ligt op het plaatselijk vlak, hoop ik dat men daar de sti mulansen en de inspiratie krijgt, die men nodig heeft. Bert Aalbers te Emmeloord is o.m. medewerker van Hervormd Neder land en van Weerwoord. UIT VAN LEZERS Preek (2) AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Te» 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. In TROUW van 11 september blijkt wel uit het briefje van Krijn de Jong dat hij het werk en de gedachte van Ds. Doucé niet goed begrepen heeft. Ds. Doucé heeft zich nooit uitge sproken tegen „de heilige huwelijk se staat" waarover drs. Henk de Jong spreekt in zijn preek: „Waar liefde woont Verder is het wei jui»t dat ds. Doucé stage gelopen heeft op het NVSH en het C O C. in Amsterdam. Zonder dat hij achter alle stellingen van deze verenigin gen staat kan hij toch verschillende werkgroepen van deze organisaties op prijs stellen en mensen er naar doorverwijzen. Ds. Doucé denkt dat de meeste sek suele problemen relatieproblemen zijn, relatiestoornissen met God (vertikaal) en met de medemens (ho rizontaal) en dat Jezus Christus als voornaamste boodschap bevrijding en verzoening is komen brengen Zijn houding ten opzichte van ho mofielen ligt volledig in de lijn van het rapport van de Gereformeerde Kerken „Over Mensen die Homofiel zijn" 1972. Amsterdam „Stichting Bijzonder Pastoraat Buitenland" (mevr. S. G. Schenkel, secr.) Samen op weg (1) De wijze waarop het bestuur van de gereformeerde bond gemeend heeft zijn bezwaren tegen het streven tot eenwording kenbaar te moeten ma ken, moet ons dringen tot een woord van protest. Dit betreft vooral de uiterst kritische, maar m.l. bovenal onbillijke benadering van de wijze waarop de gereformeerde kerken be zig zijn om hun roeping om belijden de kerk te zijn ook nu gestalte te geven. Het lijkt alsof er weinig be grip aanwezig is voor de wijze waar op men, zowel door het eenparig geloofsgetuigenis van januari 1974, als op de conferentie, die in Januari 1976 aan de vragen van het belijden is gewijd, met deze opdracht serieus bezig heeft willen zijn. Dit gemis aan begrip, deze houding van afweer, doet de vraag rijzen of het niet zaak der kerken moet zijn om nog eens opnieuw duidelijk te maken wat de diepste motieven zijn, de eigenlijke beweegredenen om. naar de roeping van Christus, als Hoofd van Zijn kerk, om des evangelisch wil, de eenheid opnieuw te zoeken. Moge het de komende vergadering der sy noden gegeven worden om in alle duidelijkheid en beslitstheid op de weg waarop de kerken nu geroepen worden, verder te gaan. Uithuizen S.F. van Veenen Doorgedraaide groente Er wordt momenteel op grote schaal groente en fruit doorgedraaid, daar de zogenaamde interventieprijs op de veilingen niet wordt gehaald. Via krant en tv viel mij op dat er een absurd groot verschil blijkt de zitten tussen deze minimumprijzen en de prijs die de consument betaalt. Bij appels en sla bijvoorbeeld blijken de consumentenprijzen ruim vijf maal zo hoog te liggen als deze interven- tleveilingprijzen. Nu zijn er twee mo gelijkheden: 1. of de kweker ontvangt slechts 20 procent van de consumentenprijs; 2. of de handel verlengt de periode van schaarste met hoge prijzen, kunstmatig, door nu de aanvoer van groente en fruit weer op gang komt, minder dan normaal aan te kopen en zo kunstmatig de veilingprijs te drukken. Dit laatste lijkt mij de sleu tel tot de situatie van thans, waarbij bonen worden doorgedraaid, terwijl de consument ze niet kan kopen omdat ze te duur zijn. Heiloo T. de Groot Zielig Waarschijnlijk goedbedoeld, zei Louis van Dijk in de krant van zater dag. ll-9-'76: „Ik improviseer het best als ik aan zielige oude manne tjes denk en daar heb je er nogal wat van." Mag ik dan, even goedbedoeld, zeggen: „Ik luister het best als ik aan zielige componisten denk en daar heb je er nogal wat van."? Van een onzer medewerkers ZEIST De Nederlander Der- kjan Eeninkwinkel is met een klein vliegtuig naar Kenia ver trokken om daar zendingswerk te helpen beginnen in nog niet eerder met het evangelie be reikte gebieden. De financie ring van het vliegtuig, alsmede een grote hoeveelheid radio apparatuur. is een nieuw pro- jekt van de zgn. „geloofszen- ding" die onder de naam Wé- reld-Wijde Zending werkt en in 1962 werd gesticht door Hage naar Wim Bosveld. Sliedrecht J. Hulsman Het projekt kwam ter sprake op de (sekr. PCOB in Ned.) jaarlijkse conferentie van het zen- ADVERTENTIE Dinsdag 28 en woensdag 29 september houden wij weer boekenveiling. Geveild worden enkele belangrijke bibliotheken w.o. de bibliotheken van Prof. Dr. Th. Haitjema, Apeldoorn Ds. I. Hamming, Loppersum (Gr.) Ds. G J. Tijsseling, Sliedrecht bestaande uit theologie, filosofie, oriëntalia, commentaren, bijbelverkla ringen, exegetische studies, theol.- en kerkhistorische dissertaties (waaron der een grote verzameling werken over de Middeleeuwen; beginperiode der Reformatie en de geschiedenis der Doopsgezinden) naslagwerken, woor denboeken etc. Daarnaast worden er ook zeer zeldzame .16e, 17e, en 18e eeuwse werken geveild, zoals werken van Luther, Calvijn, Melanchton, Beza, Reformatie. Nadere Reformatie (w.o. zeer veel zeldzame werken van WILLEM TEE- LINCK), Reveil en Afscheiding. De rijk geïllustreerde catalogus (112 pag.) kunt u aanvragen door 2.50 te storten op giro 17.71.82 t n v. TON BOLLAND, v/h Van Bottenburg. Amsterdam Kijkdagen: Zaterdag 25 en maandag 27 september. Prinsengracht 493, Amsterdam, telefoon (020)-221921 Lid Ned. Ver. van Antiquaren Intern, league of antiquarian booksellers Ned. Vereniging van Makelaars en Veilinghouders. dingsgenootschap, dat zorgt voor le vensonderhoud en hulpmiddelen van in totaal meer dan vierhonderd inheemse predikers. Bosveld ontwik kelde een systeem, waarbij sponsors worden gezocht om één bepaalde prediker voor hun rekening te nemen. Andere sponsors financieren levens onderhoud en studie van bijvoor beeld bijbelschoolstudenten, wezen of radiowerkers. De kosten daarvan zijn relatief laag: voor 90 per maand kan men een inheemse predi ker onderhouden, voor 25 per maand een bijbelschoolstudent. De organisatie werkt, behalve in Kenia, ook in Barbados, Guyana, Pakistan, Sri Lanka, Indonesië en Haïti. Weeshuis Een eveneens op de conferentie ge lanceerd nieuw projekt. was de bouw van een weeshuis en hospitaal in India. Daarbij worden ook rijstvel den aangelegd, waarop wezen ge deeltelijk voor eigen onderhoud kun nen zorgen. Door het vervaardigen van kleden, die in Nederland worden verkocht, zorgen ook in tehuizen sa menwonende christelijke weduwen ten dele voor hun eigen onderhoud. Men poogt op deze manier te ontko men aan de Indiase wettelijke bepa ling dat geen financiële hulp uit het buitenland mag worden geaccep teerd. Handelsbetrekkingen zijn wel toegestaan. De In moeilijk bereikbare gebieden in Noordwest-Kenia in te schakelen piloot Eeninkwinkel is specialist in radio-communicatie en werkte in Nederland bij de PTT- opsporingsdienst. Van zijn centrum in Meru uit kan hij duizend kilome ter in de omgeving contact onder houden met zendingswerkers en in geval van moeilijkheden en voor de aanvoer van materialen en voedsel met het vliegtuig te hulp komen. Hij zal samenwerken met enkele andere zendingsorganisaties. De uit Mombassa afkomstige zen dingswerker Kakinda sprak tijdens de conferentie zijn verwondering uit over de welvaart, die hij in Neder land had gevonden. Hij vroeg om hulp voor het evangelisatiewerk in zijn land. „De meeste zendelingen die uit het westen kwamen zijn naar Nairobi en andere grote steden ge gaan en hebben daar grote gebou wen neergezet", zei hij. Kakinda vroeg hulp voor de stichting van een trainingscentrum voor de inheemse voorgangers en evangelisten, die over het algemeen weinig opleiding hebben genoten. Wereldraad vraagt aandacht voor Chili GENEVE De Wereldraad van Kerken heeft de steun van de wereld gevraagd in de strijd voor de men senrechten in Chili en andere landen in het zuiden van Latijns-Amerika. De raad noemt met name de zaak van Hernan Montealegre, een Chi leense advocaat die in mei is gear resteerd en die zonder aanklacht en proces gevangen wordt gehouden, eerst gedurende 17 dagen in de be ruchte gevangenis „Quatro Alamos" en nu in het kamp „Tres Alamos." Pogingen van de Chileense rooms- katholieke kerk om hem vrij te krij gen zijn mislukt. De 38-jarige Montealegre is vader van twee kinderen. Tussen 1966 en de staatsgreep van 1973 heeft hij diplomatieke functies bekleed, na dien wijdde hij zich aan de verdedi ging van politieke gevangenen. Aan vankelijk werkte hij met het nu ont bonden comité voor samenwerking ten behoeve van de vrede van bisschop Helmut Frenz, de uit Chili verbannen Lutheraan. De laatste tijd werkte Montealegre samen met het vicariaat voor solidariteit van de aartsbisschop van Santiago, dat het werk van het comité voortzet. OVER DE DOOD Weinig predikers hebben zo indrin gend over de dood gesproken als John Donne (1573-1631) in zijn preek over Psalm 89 vers 47: What man is he that liveth, and shall not see death? Welk mens leeft er. die de dood niet zien zal? Op een bepaald ogenblik begint hij te spreken over dat „zien van de dood". En dan ci- teert hij de kerkvader Cyprianus in I een brief aan de heiden Demetria- i nus. „Wij zien kinderen geboren als grijsaards. Hun haar is veranderd voor dat ze begonnen op te groeien. Wij sterven niet op leeftijd, wij wor den oud geboren. Velen van ons heb ben de dood in zichzelf gezien; in veel van die stappen, zoals de mora list (Seneca) het uitdrukt. We heb ben de dood van ons kind-zijn gezien in onze jeugd, de dood van Qnze jeugd, toen we volwassen werden en tenslotte zullen we de dood van onze ouderdom in de dood zelf zien. Maar toch daarna, een stap verder dan die moralist ging, zullen we dood van de Dood zelf zien in de dood van Chris tus". Roger Garaudy heeft iets van deze gedachte in zijn boek „Het hart op de tong". Hij zegt dat het erom gaat jeugdig te worden. We worden stokoud geboren en op school zijn we redelijke heertjes, en zelfs half volwassen gedragen we ons zoals het hoort, want we zetten ons, als iede reen, tegen ouderen af. Het is zaak om op tijd jeugdig te worden. Jeug dig genoeg om te geloven, d.w.z. om verrassingen te aanvaarden. Verras send is althans die wending van Donne. Als we onze kinderlijke tijd en onze jeugd en ons volwassen- worden en onze middelbare leeftijd allemaal hebben zien doodgaan, en zelfs als we de dood van de ouder dom hebben zien naderen, dan kun nen we in het geloof de dood zelf zien sterven in de dood van Christus. Een mens moet jeugdig worden om te geloven. Beroepingswerk NED HERV.KERK Beroepen te Eindhoven (toez.): J. C. Nennie te Zaandam; te De Bilt; G. H. Duyvendak te Eist; te Berkel en Ro denrijs (toez.): D. D. Lucas te Waar denburg; te Woudsend: H. Bousema past. medewerker te Oldebert; te Edam: mej. H. I. Kuper vicaris al daar; te Doorn: F. van der Sluis te Nieuw Beijerland. Bedankt voor Rijssen: J. C. Schuurman te Putten; voor Oudega-Suameer: H. van Gosliga te Hijker-Smilde. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Rotterdam Alexanderstad: B. Koekkoek te Waddinxveen; naar Winsum: J. de Hoop te Spijkenisse die bedankte voor Lemmer. GEREF. KERKEN VRIJG. B V. Beroepen te Deventer I. C. M. Lange- slag: K. H. de Groot te IJsselmuiden- Grafhorst. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Borssele: A. Bac te Boskoop. DOOPS. BROEDERSCHAP Beroepen te Leiden: W. H. Kuipers te Grouw, die dit beroep heeft aange nomen. Ds. D. C. van Wijngaarden Op 63-jarige leeftijd is overleden ds. D. C. van Wijngaarden, predikant van de (hervormde) buitengewone wijkgemeente (in wording). Ds. Van Wijngaarden begon zijn loopbaan als hulpprediker te Rotterdam- Vreewijk. Daarna diende hij de her vormde gemeenten te Hooge Zwalu- we, te Honselersdijk, te IJmuidén en te Haarlemmermeer (Hoofddorp). Sinds 1968 stond hij te Wezep. Prof. dr A. D. R. Polman Het is 26 september vijftig jaar gele den, dat prof. dr A. D. R. Polman predikant werd in de gereformeerde kerken. Hij diende de kerken van Roden, Bolsward en Alkmaar. Daar na was hij van 1950 tot 1967 hoogle raar dogmatiek aan de theologische hogeschool te Kampen. Prof. Pol man, die thans 79 jaar is, schreef veel, onder andere twee veel ge raadpleegde commentaren op de Ne derlandse geloofsbelijdenis. Karl Rahner Terwijl liberale, links-getinte theo logen als Hans Küng en Giovanni Franzoni vinden, dat er in de r.k. kerk ruimte moet zijn voor mensen als de traditionalistische Franse aartsbisschop Lefebvre, neemt de pausgetrouwe bekende Duitse theo loog Karl Rahner een streng standpunt in. „Marcel Lefebvre is een ketter vanaf het moment, waar op hij de paus tot ketter verklaar de," aldus Rahner in een vraagge sprek met „Welt am Sonntag." Een van de zaken, waarvoor Lefebvre strijdt, is het behoud van het Latijn in de mis. Rahner merkt ironisch op, dat Lefebvre dan zou moeten vech ten voor de mis in het Aramees, de taal van Jezus, en het Latijn zou moeten verwerpen, omdat die taal pas na de derde eeuw na Christus in de liturgie in gebruik kwam. Os. G. van Estrik Op 53-jarige leeftijd is overleden ds. G. van Estrik, hervormd predikant te Dordrecht. Ds. Van Estrik werd in 1953 predikant te Nieuwland en Oosterwijk bij Leerdam. In 1961 ging hij naar Genemuiden en van daar in 1972 naar Dordrecht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2