steden in verval Wachten steden op nieuwe uitbarsting van geweld De heiligverklaring van een marxist Bewondering voor Salvador Allende overdreven door Rimmer Mulder Belangstelling voor sociale nood groeit :RDAG 11 SEPTEMBER 1976 BUITENLAND TROUW/KWARTET 17 gebeurt de laatste tijd steeds meer. Som migen zien in deze trend al de nieuwe volksverhuizing, die de steden van de ondergang zullen redden. Ze voorspellen de opkomst van een nieuwe, gegoede burgerij met een sterke culturele be langstelling, waardoor de stad veel leef baarder zal worden. Op dit moment stelt deze nieuwe trek naar de stad nog niet veel voor. Tegenover de tienduizenden die vertrekken staan nog maar enkele honderden die terug komen. Meer geld Daarom blijven de stadsbesturen voorlo pig zitten met het probleem dat het aan tal belastingbetalers achteruit loopt. Ook voor dit financiële probleem zal de federale overheid ('Washington') op korte termijn soelaas moeten bieden. Om te beginnen kan Washington een groter deel van de kosten voor sociale programma's (gezondheidszorg, bijstand) voor zijn re kening nemen. Een deel van de oplossing is ook te vinden in hervormingen op bestuurlijk vlak. Grote delen van de „suburbs" zouden op één of andere ma nier bij de grote steden moeten worden gevoegd. Daarmee zouden allerlei lasten, die zwaar op de stad drukken over een grotere bevolking worden gespreid. In de staat Texas zijn gunstige ervaringen op gedaan met dergelijke maatregelen voor steden als Dallas en Houston. Minder pijn Er zijn dus wel mogelijkheden om de pijn bij het verval in de steden wat te vereach- ten. De laatste tijd begint de politieke wil om er iets aan te doen ook duidelijk te groeien. Vooral in de Democratische par tij wordt krachtig gepleit voor federale hulp aan de grote steden De Democraten worden daarbij gekieteld door de zwarte pressiegroepen zoals de Urban League en de NAACP. Het is Immers de zwarte bevolking die het zwaarst lijdt onder het verval in de grote steden. Toch is er de laatste tijd geen sprake geweest van mas sale onrust onder die bevolkingsgroep. Na de roerige jaren zestig, met de bewe ging van Martin Luther King en de mili tante „Black Power", is het lange tijd rustig gebleven. Een groot aantal zwarten heeft geprofi teerd van de verbeteringen die in de jaren zestig zijn bevochten Zij zijn door gestoten naar politieke en ambtelijke functies, die tientallen jaren verboden terrein zijn geweest. Maar er is een hele grote groep, die in economisch opzicht geen vooruitgang heeft geboekt. Dat is de groep die in de noordoostelijke steden woont. In de politiek kan deze groep vrij gemakkelijk genegeerd worden, omdat ze nauwelijks een stem heeft. Ze neemt niet deel aan het maatschappelijk leven. In de jaren zestig kon zij de aandacht eigenlijk alleen maar op zich vestigen door geweld. Vooral de hevige onlusten die in 1968 na de dood van Martin Luther King in tal van grote steden los barstten veroorzaak ten een schok door het hele land. Even leek het er op dat de tijd van de afreke ning was gekomen. De onderdrukte ver nederde massa kwam woedend in bewe ging. Maar de uitbarsting was van korte duur. Na enkele dagen al keerde de rust weer. De armen trokken terug naar hun getto's. De door de overheid in haar eerste schrik toegezegde veranderingen konden beperkt blijven. Er kwam een andere regering en er volgde een econo mische recessie, waardoor de strijd tegen de armoede nog meer op de achtergrond raakte. In de hoofdstad Washington is de schade van dat beruchte Jaar 1968 nog niet eens hersteld. Is er opnieuw een uitbarsting van geweld nodig om de strijd tegen de armoede in de zwarte achterbuurten weer op gang te krijgen? Niemand hoopt het. „Geweld doet pijn, vooral in Je eigen samenle ving". zegt een zwarte leider in Wash ington. Bob Goldman van de Ford Stich ting meent dat nieuwe rellen ook niet nodig zijn: „Het geweld van de jaren zestig was een schreeuw om de aandacht te trekken. Nu kunnen we niet meer volstaan met een protest. We moeten nu met oplossingen komen. Er zijn voor de sociale problemen in de grote steden geen eenvoudige en goedkope oplossin gen Ze vragen een gedegen, goed voorbe reide aanpak. Dat ligt politiek niet ge makkelijk. Maar ik ben ervan overtuigd dat we steun zullen vinden voor goede, gerichte plannen", aldus Goldman. Dit is het laatste artikel in een serie. De vorige stonden in de krant van 28 en 3# augustus, 1, 3, 7 en september. L is vandaag drie jaar gele- gn dat een militaire batsgreep een einde maakte qn het presidentschap en het toen van Salvador Allende. jjjn dood ging als een schok loor de wereld, omdat zijn per- 00n voor velen een lichtpunt ras geworden op het politiek bnkere continent van Zuid- Enerika. Werd hij al tijdens (jn leven geroemd zijn dood Keft hem het aureool van een Eilige bezorgd. Hoe is Allende an zo'n reputatie gekomen? ie in 1908 geboren Salvador Cora- n de Jesus Allende Gossens was B huis uit geen proletariër. Af- «nstig uit een burgerlijk milieu ug hij medicijnen studeren. Na fee jaar praktijk stortte hij zich, heel overeenkomstig de familie- idities in de politiek. De voortdu- nde confrontatie met de ellende in de armen in zijn land bracht m ertoe langs politieke weg te reven naar de verbetering van hun t fchtereenvolgens was hij parle mentslid, minister van volksgezond- id. lid en later vice-voorzitter van Senaat. Tot vier maal toe dong hij ee naar het presidentschap. De atste maal, in 1970, slaagde hij. De rkiezingen hadden toen geen van kandidaten een absolute meer- rheid opgeleverd, waardoor in het irlement de uiteindelijke beslis- »g zou vallen. Door de steun van de listen-democraten werd Allende tt 153 tegen 35 stemmen tot presi- nt van Chili gekozen. beleidsvoornemens van Allende tuigden van een diepe bewogen- id met de armen. Zo beloofde hij, ak voordat hij tot president werd ■kozen, dat ieder kind en iedere irangere vrouw uit de Chileense ihterbuurten een halve liter melk dag zou krijgen. De dokter hield ch aan zijn woord toen hij presi- int werd. ocialisme llende wilde het kapitalistische Mi omvormen tot een socialis- sche samenleving. De produktie- üddelen moesten in handen komen an de massa. Er werd een begin maakt met de medezeggenschap in de arbeiders in de onderneming, koperproduktie, één van de voor- lamste bronnen van inkomsten in Chili, werd genationaliseerd. De nationaliseerde bedrijven werden Dor de arbeiders geleid en in de irticuliere ondernemingen werden arbeiders direct betrokken bij de itwoordelijkheid voor de voort- ig van de produktie. De overheid onder Allende rechtstreeks ip op de banken. 1 tempo van de landhervormin- die onder de christen- «ratische voorganger van Al- ende, Eduardo Frei, op gang geko- Den waren, werd opgevoerd. Uitge- üite landarbeiders werden zelfstan dige boeren. Verder vergrootte Al lende de koopkracht van de armsten door forse verhogingen van het mini mumloon. De politiek van Allende bood perspectief voor een oplossing van de problemen van armen en weerlo zen. Zijn beleid beantwoordde aan het bij velen aanwezige verlangen naar een nieuwe samenleving. Allen de werd beschouwd als de Ideale politicus, die de politiek van haar vieze smaak ontdeed. Democratisch De zuiverheid van zijn idealen werd nog eens bevestigd door Allendes weigering met de democratie een loopje te nemen. „Ik geloof in de stembus en niet in wapengeweld", verklaarde de president herhaalde lijk. Ondanks zijn nauwe persoonlij ke relatie met de Cubaanse premier Fidel Castro voelde Allende niet voor de revolutionaire weg naar een socialistische samenleving. Hiero ver merkte hij op: „In ons land heeft de burgerlijke democratie geflo reerd als in geen ander land. In de lange geschiedenis van Cuba was er nooit een door het volk gekozen regering die stand heeft kunnen houden. In Chili hebben gekozen presidenten tot dusver altijd hun ambtsperiode kunnen afmaken. In Chili bestaat het parlement al 120 jaar en Chili kon het zich veroorlo ven in mijn persoon een marxis tische senaatspresident en minister van gezondheid te hebben. En in die tijd was ik nog even marxistisch als thans. Toen Fidel Castro nog met de knikkers speelde, was ik al politicus. Ik ben zijn persoonlijke vriend en ik geloof, dat hij één van de intelli gentste mensen van deze tijd is. Maar de problemen van Cuba zijn niet onze problemen. Ik geloof, dat ik de heer Castro ervan heb over tuigd, dat er landen zijn, zoals Chili, waar men door verkiezingen aan de macht kan komen". Politiek heeft vaak de bijsmaak van machtsmisbruik. manipulatie, schipperen, het steunen van bevoor rechten, het onderdrukken van de armen. Voor velen in en buiten Chili was de persoon van Allende er het levend bewijs van dat het ook an ders kon. Door zijn politiek zou het mogelijk zijn de ideale mens een plaats te geven in een ideale maat schappij. Langs het spoor van de democratie op weg naar een socialistische maat schappij was iets dat nog niet was vertoond. En nog wel een socialis tische maatschappij waarin de mens echt vrij zou zijn. Ook Allende zelf geloofde daarin; tegen een Ame rikaanse journalist zei hij eens: door Herman Amelink „Voor u staat communisme of socia lisme gelijk aan totalitairisme. Voor mij niet. Ik geloof dat een mens vrij is als hij in een economische positie verkeert die hem werk garandeert, voedsel, huisvesting, rust en ont spanning. Ik ben een stichter van de Socialistische partij en ik moet zeg gen dat ik niet totalitair ben en dat socialisme de mens bevrijdt". Toch bleek het in Chili een onbe gaanbare weg. De verhoging van de inkomens van de laagst betaalden wakkerde ook de inflatie aan tot meer dan driehonderd procent. De tegenstellingen in het land namen toe. Rechts bestreed te vuur en te zwaard de volksfrontregering. Extreem links vond het tempo van de hervormingen juist weer veel te laag. Revolutionaire groepen spra ken zelfs over Allende als de leider van een 'reformistische bourgeois- regering'. De positie van Allende werd door die verdeeldheid steeds moeilijker. De Verenigde Staten en de grote internationale ondernemingen wak kerden het verzet van rechts krach tig aan. Deze grote buitenlandse in menging was de beslissende factor in de voorbereiding van Allendes val. Door do bloedige staatsgreep van drie jaar geleden werd het hem onmogelijk gemaakt af te maken wat hij zich had voorgenomen. Allendes dood heeft hem in veler ogen tot een heilige gemaakt. Voor veel christenen was zijn model van een socialistische maatschappij de vervulling van de christelijke opdracht in de wereld. De socialis tische heilstaat vertoont de trekken van het visioen van het koninkrijk der hemelen. In zijn open brief aan ARP-fractielieder Wim Aantjes in zijn boek „Mensen voor dag en dauw" legt de dichter Huub Ooster huis een directe verbinding tussen Jezus en Allende. Over Jezus schrijft Oosterhuis: „Hij wilde wat Allende wou in Chili (en zoveel anderen op zoveel andere plaatsen). Hij zop zijn hoop hebben gevestigd op wat In Chili, voorgoed en onuitroeibaar, be gonnen is. Hij zou dan ook gemarteld en vermoord zijn in de allereerste uren van het juntabewind. Natuur lijk wilde Hij een land dat toebe hoorde aan hen die er werken en leven: een volk dat over zichzelf leert beschikken en nieuwe sociale ver houdingen schept, eindelijk afrekent met de onrechtstructuur van heren en-knechten. Natuurlijk wilde Hij al les wat dat meebrengt aan vrijheid en oorspronkelijkheid voor ieder mens. zo eigen als Hij is". Hoezeer Oosterhuis (en daarmee ver woordt hij wat bij velen leeft) de duizend dagen van Allende in messi- aans perspectief zet, blijkt wel: „Er zijn momenten in de geschiedenis waarop het besef doorbreekt dat nu de tijd vol geworden is: dat de keus voor een nieuw begin niet langer kan worden uitgesteld. De moord op Sal vador Allende, en op zijn experiment van een geweldloze sociale revolutie, 11 september 1973, is voor velen? enkelen? - voor mij, zo'n moment geweest." Aureool Er zitten twee kanten aan het au reool van Allende. Zijn verkiezing tot president wekte de hoop op een rechtvaardiger samenleving. Revo lutie langs democratische weg was iets ongekends, zeker in Zuid- Amerika. Het voortijdig einde van het marxistische experiment door zijn dood geeft deze zijde van het aureool een diepe gloed. De andere kant van de stralenkrans wordt ge vormd door het theologisch spreken dat, na lange tijd de wereld voor links te hebben laten liggen, zijn aandacht nu volledig op al het on dermaanse gebeuren richt. Tegen beide zijn echter bedenkingen aan te voeren. Ondanks alle moed, uithoudingsver mogen en idealisme heeft Allende gefaald. Dat falen is niet alleen te wijten aan de druk van buitenaf, hoe groot die ook was. Allende is er tij dens zijn presidentschap niet in ge slaagd de vrij omvangrijke mid denklasse in zijn land voor zijn ideeën te winnen. Het hoge tempo van de hervormingen heeft deze klasse, waartoe ook de geschoolde arbeiders met een geregeld inkomen gerekend konden worden, tegen de regering in het harnas gejaagd. Verder slaagde Allende er niet in de groeperingen die hem wel steunden onverdeeld achter zich te krijgen. Door de wil om de doelstellingen van de revolutie snel te bereiken heeft de Chileense regering op economische terrein enorme blunders gemaakt. Terwille van hetgeen men politiek wilde bereiken heeft men de econo mische wetten en regels veron achtzaamd. Voorbeeld Het experiment-Allende werd ook aanbeden, omdat men meende dat het wellicht ook in andere landen toegepast zou kunnen worden. Chili onderscheidde zich echter te zeer van de overige landen van Latijns- Amerika. Het Chileense model was daarom niet zonder meer overdraag baar. Naar Zuidamerikaanse maat staven gerekend was Chili betrekke lijk welvarend. De spreiding van in komens was, ook in de periode vóór de regering-Allende, aanzienlijk be ter dan in de buurlanden. Reeds ge noemd werd de naar verhouding zeer grote middenklasse in het land. Daarboven kon negentig procent van de Chilenen lezen en schrijven. De democratische traditie in Chili van anderhalve eeuw hangt recht streeks samen met deze hoge graad van ontwikkeling. Deze enorme ver schillen tussen Chili en de rest van Latijns-Amerika doen ernstige twij fels rijzen over de toepasbaarheid van Allendes model buiten de Chi leense grenzen. Het enthousiasme dat Allende bij veel christenen wekte, kan vooral worden verklaard uit de naar ver houding geringe aandacht die de kerk door de eeuwen heen heeft be steed aan het materiële welzijn van de mens. Uit reactie hierop bestaat de neiging de verlossing nu niet al leen te verbinden met de roep van de mens om bevrijding van onderdruk king, maar deze daarmee geheel te vereenzelvigen. Was het heil vroeger geheel buitenwerelds de tendens bestaat nu het heil te identificeren met het stichten van een rechtvaar dige samenleving, waarin de mens geheel zichzelf kan zijn. In dat geval kunnen politici heilig verklaard worden. Dit artikel wil de betekenis van Al lende niet bagatelliseren. Hij heeft iets unieks gepoogd. Drie jaar Pino chet hebben wel laten zien hoe ver schrikkelijk een regiem kan zijn dat het volk er onder houdt en geen gerechtigheid nastreeft De ver schrikking van het Pinochet-bewind geeft de oprechtheid van Allende nog meer glans. Maar daarom Is Al lende nog geen heilige. Zijn de grote Amerikaanse steden gedoemd om langzaam te verdwijnen? Het lijkt een tamelijk absurde vraag, want wat zal Amerika nu zijn zonder New York of Chicago. Toch ziet de toekomst er voor dit soort steden somber uit. Hun totale inwonertal loopt terug, maar het aantal armen neemt toe. De werkgelegenheid daalt, de misdaad groeit en geld voor nieuwe voorzieningen is er niet. Als d«»ze ontwikkeling nog even doorgaat zullen de steden in het noordoosten van Amerika al spoedig voor het grootste deel bestaan uit vervuilde achterbuurten met een arme, onderontwikkelde en ge kleurde bevolking. Het winkel- en kanto rencentrum zal steeds meer op een zwaar bewaakt fort middenin een vijandig ge bied gaan lijken. Als geheel zal de stad onbestuurbaar zijn omdat er nergens geld voor is en alle gemeentelijke diensten tot het minimum zijn terug ge bracht. Ergens moet er natuurlijk een eind ko men aan deze neergang, maar waar? De urbanoloog Pierre de Visé uit Chicago vindt dat de stadsbestuurders zich niet veel illusies moeten maken: „We hebben niet langer hele grote steden nodig." In een vorige fase was het bedrijfsleven veel meer aangewezen op grote centra. Bij de huidige stand van techniek is er geen enkele reden om op een kluitje te blijven zitten. „Ik zie daarom geen grote ople ving van handel en industrie in de grote stad in 't verschiet," aldus De Visé. Meer werk Dat is vervelend voor de politici, die de oplossing voor de steden zien in een ver groting van de werkgelegenheid. Demo cratisch presidentskandidaat Jimmy Carter is één van hen. Zij vinden dat de overheid moet proberen de industrie weer naar de binnensteden te lokken. Het gaat daarbij in de eerste plaats om arbeidsplaatsen voor ongeschoolden. Dit idee wordt krachtig gesteund door de vakbeweging. Nu beschikken de meeste bonden zélf over grote sommen geld. Die zouden ze ook kunnen gebruiken voor het scheppen van werkgelegenheid in de steden. Maar dat is niet de bedoeling zo leren wij op het hoofdkantoor van de AFL-CIO (de alles overkoepelende fede ratie) in Washington. „Het geld van de bonden is van de leden. Daarom moeten wij investeringen met grote risico's ver mijden." legt directeur Henry Schechter uit. Hoe de overheid vrije ondernemers zover moet zien te krijgen dat ze die risico's wel willen nemen is een andere vraag. Meer huizen Doeltreffender kan de overheid zijn bij het lenigen van de woningnood. Hier is het probleem niet dat er te weinig wonin gen zijn. maar dat er veel mensen zijn die geen goede woning kunnen betalen. Ze komen daarom terecht in huurwoningen, die eigenlijk al zijn afgeschreven door de eigenaren. Aan onderhoud wordt niets meer gedaan. Vaak gaan straatvegers, vuilniswagens en politie zulke buurten na enige tijd ook negeren. Zo ontstaan er slums. „Zwarten maken geen slums. Ze wonen er alleen maar en in de meeste gevallen hebben ze niet de macht er iets aan te verbeteren," aldus Leon Finney, een zwarte activist in Chicago. Vastgelopen Er bestaan in Amerika al sinds de jaren dertig programma's om dit soort wantoe standen te verhelpen. Die zijn onder de regeringen van Nixon en Ford op een laag pitje gezet. Daarvoor bestaat wel een verklaring. Amerika heeft na de oor log nogal slechte ervaringen opgedaan met sociale woningbouw. Eerst kwamen er moeilijkheden met de grote projecten goedkope woningen, die de overheid had opgezet. Het werden in feite grote con centraties zeer arme families met alle a-sociale gevolgen van dien. Sociale wo ningbouw kreeg daardoor een slechte naam. Daarna probeerde men het eerst met huursubsidies, maar de particuliere huis eigenaren werkten niet erg mee. Vervolgens kwam er een rentesubsidie voor mensen met lage inkomens die een huis wilden kopen. Dat werkte ook al niet omdat de zwakste groepen (voor wie het toch eigenlijk was bedoeld) er niet van profiteerden. Datzelfde bezwaar kleeft aan de garantieregeling die de overheid nu biedt aan aspirant-kopers. In feite is de hele sociale wonigbouw vastgelopen. Zelfs op het ministerie van huisvesting wordt dat vastgesteld. Voor al de grote steden zitten te springen om nieuwe programma's. Maar deze regering heeft duidelijk geen zin om daar nog eens aan te beginnen. Zo bezien ligt hier dus een mooie taak voor een eventuele rege ring-Carter. Terugkeer Er is op het gebied van de woningbouw trouwens al iets gaande in de grote ste den. In veel plaatsen is de waarde van oude huizen en gebouwen herontdekt. Het mooiste voorbeeld daarvan is te zien in Boston waar oude pakhuizen langs de haven zijn herschapen in zeer aantrekke lijke woonblokken. In alle noordoostelij ke steden staan tal van degelijke, stenen hulzen die zijn verlaten vanwege het ver val in de omgeving, maar die op zichzelf zeer goed bewoonbaar zijn te maken. Dat ■■I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 17