Bertha Meulebergs genezing Geen man komt te pas aan nationale vrouwenfestival Gif in kauwgum voor goed doel Bouw van kapel in Stein was een geloofszaak Prijs ZATERDAG 11 SEPTEMBER 1976 BINNENLAND TROUW/KWARTET 11 door C. G. van Zweden STEIN Er zullen maar weinig mensen zijn die hun gebedsgenezing zo nadrukkelijk wereldkun dig maken als de 58-jarige Bertha Meuleberg uit Stein. Deze vrouw, die ge huwd is, en vijf kinderen heeft, liet geheel uit parti culiere middelen een ka pel bouwen met een capa citeit van 300 plaatsen (waarvan 150 zitplaatsen). Een gloednieuw kerkje, waarvoor drie bouwplaat sen moesten worden gere serveerd, en waarvan al leen de grondkosten al 34.500 gulden waren. Op de vraag wat de prachtig uitgevoerde kapel totaal heeft gekost, moet ze het antwoord schuldig blijven. Het was voor haar een geloofszaak. Ze heeft de eindeloze reeks rekeningen die gedurende de bouw bin nenkwamen steeds (van de ene dag in de andere levend) weten te voldoen. Al die rekeningen zitten in een bus. Ze heeft die bus nooit open willen maken. Het contrast is groot. Bertha Meuleberg woont zelf in een nauw straatje in Stein. dat niet geheel ten onrechte „De Steeg" heet. Het pand is nog van haar ouders en ziet er niet florissant uit. Een bui tenstaander zegt op het eerste gezicht dat er een behoorlijk kapitaal tegenaan moet om dat huis werkelijk op te knappen. De omvangrijke kapel daaren tegen ziet er royaal en luxueus uit. en doet denken aan een zeer kapitale bungalow in een elegante buitenwijk, al laten de drie kruisen op het dak, en de ingewerkte kruisen in de muren, aan duidelijkheid niets te wensen over. Bertha Meuleberg is vanwege haar exorbitante geloofsijver vaker in het nieuws geweest, en niet steeds tot haar volle tevredenheid. Laatstelijk ves tigde ze de aandacht op haar kapel met de mededeling dat de gesuspendeerde (ge schorste) Franse bisschop Le febvre het vormsel zou komen toedienen aan de kinderen van gelovigen die de kapel plegen te bezoeken. Dat bezoek van Lefebvre ging (om niet geheel duidelijke redenen) niet door, maar inmiddels was de aan dacht weer gevestigd op Bertha Meuleberg, niet in de laatste plaats doordat uit pro test tegen de komst van Le febvre de ruiten van haar ka pel werden ingegooid door de monstranten. De geschiedenis van Bertha Meuleberg is wonderlijk. Er zijn getuigen die de vreemde dingen die bij haar gebeurd zijn, bevestigen, maar de in houd van haar verhaal is zo mystiek gekleurd, dat een niet- katholieke buitenstaander het spoor spoedig bijster raakt. Wat uit haar verhaal onomsto telijk duidelijk wordt, is dat ze jarenlang aan gewrichtsreuma heeft geleden, en dat ze. juist op het moment dat de dokters het somber inzagen om zo te zeggen in een onderdeel van een seconde totaal was gene zen. Dat heeft opschudding te weeggebracht, niet alleen in het gezin, maar ook bij de buurtbewoners. De genezing vond plaats op Bertha Meuleberg in de deur van haar woning, met enkele buurtge noten. Bertha Meuleberg bij haar kapel, na dat demonstranten ruiten hadden in gegooid. Een kijkje in de kapel, waarvoor kosten noch moeiten zijn gespaard. een eerste vrijdag van de maand. 3 september 1965, 's middags om half vijf. Die genezing zou gebeurd zijn door bemiddeling van een in 1962 gestorven. gestigmatiseerde Duitse mystica, Theresia Neu mann. Deze Theresia. die in Konnersreuth woonde, dicht bij de Tsjechoslowaakse grens, in Beieren, zou elke eerste vrij dag van de maand bloedende wonden hebben gekregen op plaatsen waar de wonden van Jezus hebben gezeten. Berthe Meuleberg heeft zelfs een foto van Theresia op het moment dat ze bloedt, al moet gezegd worden dat deze foto zo ondui delijk is. dat hij zich voor meer dan één uitleg leent. Boven dien lijken de stromen bloed, die zelfs uit haar ogen komen, zo fors, dat het verschijnsel fenomenaal mag heten. Maar dit soort opmerkingen stemt Bertha Meuleberg ver drietig. Ze zegt ronduit: kijk eens. als je niet in ons lief Heer- ke gelooft, dan kun je mijn geschiedenis niet begrijpen. Bovendien zegt ze: Zou voor Hem iets te wonderlijk zijn? Het verhaal van Bertha Meule berg wint trouwens op een vol komen onverwacht moment aan kracht. Ze heeft namelijk aanvankelijk van die Theresia Neumann niets willen weten. Ze kreeg een in het Nederlands vertaald boekje van dit Duitse religieuze fenomeen in handen, en dat boekje vervulde haar met afschuw. Doodziek als ze was, werd ze zelfs misselijk van die bloed-verhalen. Ze had het boekje gekregen van een voormalige vroedvrouw van Stein, zuster Sturman. door Bertha Meule berg „jufferke" genoemd. Juf- ferke had het boekje meegeno men op het moment dat Bertha Meuleberg. na een lij densweg van ruim drie jaar, goeddeels aan haar eind was gekomen. Ze kon niet meer lig gen en niet meer zitten; de enige houding waarin ze haar pijnen nog enigszins doorstond, was voorover, met haar buik op de tafel. Eten deed ze praktisch niet meer, daar ook het gewricht van haar kaak was aangetast. Ze nam praktisch alleen nog water tot zich, en sigaretten. Ze was op haar ziekbed (en gedurende de dieptepunten op haar ziekentafel) ket tingrookster geworden. De si garet was nagenoeg het enige dat haar nog levensvreugde gaf, maar dat was onvoldoende motief om aan een toekomst te denken. Bertha Meuleberg wilde dood. Op dit moment was jufferke Sturman met het uit het Duits vertaalde werkje over Theresia Neumann gekomen, een ge baar dat. gelet op de vreemdsoortige inhoud van •het boekje, niet in dank werd afgenomen. Bertha Meuleberg schaamde zich ook voor dit soort kwakzalverij tegenover haar gezin, en stopte het boek je onder haar kussen. Ze be schuldigde in eigen kring het jufferke zelfs van godsdienstwaanzin. Een niet geheel onbegrijpelijke reactie. Maar daarna is het begonnen. Twee en een halve week lag het boekje al onder haar hoofdkus sen. toen ze (mede dank zij het feit dat ze er van tijd tot tijd toch even steels naar had geke ken). besloot voor Theresia Neumann te bidden. Ze be sloot tot een „noveen", een rooms-katholieke term voor een reeks van negen gebedsda gen ter verkrijging van bepaal de gunsten. Gedurende haar noveen gedacht ze drie heili gen. onder wie Theresia Neu mann, ofschoon de laatste niet officieel door de kerk was hei lig verklaard. Wat zich in die negen dagen precies heeft afgespeeld, heeft een zo particulier stempel, en is zo door privé-ervaringen geijkt, dat een buitenstaander (zeker als deze de roomse ge loofspraktijken niet van binne nuit kent), dit niet kan meebe leven. Bertha Meuleberg zegt dat ze op de vierde dag van haar no veen naast haar bed een geluid waarnam, dat in de verte deed denken aan het tikken op eike hout. Ze werd bang, dacht aan vankelijk aan Theresia Neu mann. maar bedacht dat dit niet erg waarschijnlijk was. ge zien het feit dat Theresia drie jaar tevoren op een afstand van 700 kilometer van Stein was gestorven en begraven. Niettemin begint op dit mo ment (ze had net haar tweede Onze Vader en haar tweede Wees Gegroet gezegd) haar mystieke ervaring. Ze ziet dat haar noveen eindigt op de eerste vrijdag van de maand, en weet opeens dat ze volko men zal worden genezen. Ze hoort in deze dagen ook de stem van Theresia Neumann, en waagt iiet een dialoog aan te gaan. Ze zegt: Wat moet ik doen als ik gezond word? De stem antwoordt: Naar mijn graf komen. Dit antwoord is voor Bertha Meuleberg tamelijk onthut send. daar ze goede boerin die ze is niet de gewoonte heeft haar geboorte-dorp lichtvaardig te verlaten. Men moet het zich ook voorstellen. Ze is van nature geen rei zigster. ze is doodsbenauwd in het verkeer, ze is zo stijf als een plank van de reuma, en nu krijgt ze te horen dat ze half Europa moet oversteken om een graf in Beieren te be zoeken. Maar ze belooft dat ze komt. en ze heeft woord gehouden. Dit de mis naar oud gebruik op te dragen. De toehoorders en participan ten kan men ook moeilijk met een normale parochie vereen zelvigen. Het is eerder een soort gemeente in de verstrooi ing, bestaande uit Nederlan ders, Belgen en Duitsers, men sen althans, die er regelmatig een soms lange reis voor over hebben om een mis bij te wo nen in de echte onvervalste oude stijl. Met Bertha is het Intussen glo rieus afgelopen. Als de stem van Theresia zegt dat ze weer gezond zal worden, antwoordt ze: Daar wil ik m'n hele leven droog brood voor eten". Aan gezien ze echter te ziek is om ook maar aan eten te denken, lijkt haar dit aanbod te weinig offerbereidheid weerspiegelen. Ze snijdt daarom dieper in el- gen vlees en zegt: Nee, als ik gezond mag worden, zal ik m'n hele leven geen sigaret meer aanraken. Ook op dit punt houdt Bertha Meuleberg woord, al geeft ze toe dat dit een ongehoorde Inspanning van haar heeft geëist. Nog he den ten dage zegt ze: „Als ik die peuken zie liggen, dan zou ik ze nu nog willen opeten, als ik niet wist dat er kunststof filters aan zitten". jaar gaat ze voor de 33e keer die enorme reis ondernemen, niet in de laatste plaats omdat Theresia heeft gezegd: „Kom maar rustig". Maar, op het moment van deze dialoog zit ze nog mfdden in haar noveen; uiterlijk nemen haar krachten trouwens zo sterk af. dat haar man erop aandringt een priester te ha len. Hij meent dat het gaat aflopen met Bertha. Op de vijfde dag van haar no veen zegt de stem van There sia: „Voor alle ondankbaar heid je aangedaan, zul je gene zen". Bertha Meuleberg licht toe dat ze in haar leven inder daad veel ondankbaarheid heeft moeten verstouwen, de laatste jaren, nu haar luister rijke kapel er staat, zelfs in versterkte mate. aangezien de officiële kerk van Limburg zich van dit religieuze centrum blijft distantiëren. De kapel staat in het diocees van bisschop Gijsen (bisdom Roermond). Ofschoon mgr. Gijsen grote belangstelling heeft voor de wonderbaarlijke genezing van Bertha, blijft hij afzijdig. Hij kan ook moeilijk anders, zegt Bertha mild. daar hij an ders alle feiten van mijn ge schiedenis voor zijn rekening zou moeten nemen. Bovendien worden in de kapel de uitspra ken van het tweede Vaticaanse concilie genegeerd; de mis wordt er opgedragen volgens de latijnse canon van paus Pius de vijfde, door een ver spreid in Duitsland werkende Nederlandse priester, die in fei te tot het bisdom Groningen behoort. Deze priester, kape laan Kouwenberg, komt drie maal in de week naar Stein om Op de eerste vrijdag van de maand september in 1965, 's middags om half vijf, komt Bertha Meuleberg vanuit haar slaapvertrek de trap af. Ze is genezen. Haar dochter Annie zegt: „Dat vergeet Je nooit meer, al word Je honderd". Annie vertelt dat haar moeder zulke scherpe en ondraaglijke pijnen in haar gewrichten heeft gehad, dat zij, Annie, met letterlijk kokend water ter plekke de huid van haar moe der moest verbranden, opdat de ene pijnprikkel de andere zou dempen. Bertha Meule berg heeft tijdenlang met gro te brandblaren gelegen. Maar op die derde september zijn blaren en gezwellen van het ene op het andere moment ver dwenen. Drie dagen tevoren, op de zesde dag van haar no veen, heeft ze Theresia beloofd een kapel te zullen bouwen, al was ze wat onthutst over de betreffende vraag van There sia. Zij een kapel bouwen? Theresia heeft haar in de geest meegnomen door Stein, om haar de plaats te wijzen waar de kapel diende te verrijzen. Een aantal jaren later stond die kapel er inderdaad. De fondsen zijn voor een niet ge ring gedeelte bijeengebracht door de beide zonen, die bij werkzaamheden aan de E-10 zoveel overwerk aannamen, dat ze kapitalen verdienden. En wat de Franse mgr Le febvre betreft, daar twijfelt Bertha Meuleberg geen mo ment aan. Hij zal stellig komen om het vormsel aan de kinde ren toe te dienen, zegt ze. Tenslotte. Haar verhaal geeft Bertha met de nodige reserve uit handen. Ze zegt dat ze haar geschiedenis herhaaldelijk aan journalisten heeft verteld, maar. zegt ze, dat is gek he, het komt altijd verdraaid in de krant. Je moet echt geloven, anders kun je er niet inkomen. En op mijn vraag of ze niet bang is dat ze nog eens ge wrichtsreuma zal krijgen, antwoordt ze heel beslist en heel overtuigd: „Nee. nooit meer. Onze lieve Heer doet geen halve zaken". AMSTERDAM Aan het eerste Nationale Vrouwenfesti val, dat vandaag in Amster dam gehouden zal worden, komt geen man te pas. Alles wordt door de vrouwen zelf ver zorgd, zowel het artistieke als het huishoudelijke gedeelte van de dag. De oproep van een groep vrouwen om voor het eerst een vrouwenfesti val te organiseren, kreeg enorm veel reacties: er meldden zich vrouwen die wilden zingen, toneelspelen of musiceren, maar net zo goed vrou wen, die wilden helpen bij het op bouwen van de podiums, het verzor gen van de consumpties, het toe- zichthouden in de crèche en het op ruimen van de rommel achteraf. De hele organisatie is dus in eigen hand gehouden. Het plan voor een speciaal vrouwen- festival is enige UJd geleden opgeko men bij een groep vrouwen, die el kaar ontmoet hadden bij de acties rondom de Bloemenhovekliniek. De bedoeling van bet festijn, dat in het Amsterdamse Vondelpark en het Vrouwenhuis, wordt gehouden, is vrouwen op een ongedwongen ma nier in aanraking te brengen met zaken als emancipatie en feminisme. door Cisca Dresselhuys Met name hoopt men nu eens die vrouwen te bereiken, die er niet toe kunnen (of durven) komen eens bin nen te stappen bij een Vrouwenhuis of zich aan te sluiten bij een of andere emancipatiebeweging. Je stapt immers makkelijker een park binnen, waar her en der vrouwen optreden en waar allerlei informatie stands zijn over zaken die met vrou wen en vrouwenemancipatie te ma ken hebben, dan dat je een Vrouwen huis binnengaat, redeneren de orga nisatrices van het festival. Boven dien mogen man en kinderen meeko men naar het feest (voor de kinderen is er een crèche) en is de toegang gratis. Een andere bedoeling is de onderlin ge band tussen allerlei vrouwenbe wegingen te verstevigen. Aangezien het feest net valt voor de behande ling van de abortuswetgeving in de Tweede Kamer, zal er een toespraak worden gehouden door Ria Sikkens (van de actiegroep „Wij vróiitfen ei sen", die de abortus gelegaliseerd wil zien). Behalve allerlei artistieke optredens door bekende en onbekende vrou wen, zal er ook de nodige voorlich ting zijn: zo zijn er informatiestands van Dolle Mina. Man-Vrouw- Maatschappij, uitgeverij de Bonte Was, de Rooie Vrouwen, verschillen de vrouwenboekhandels, de NVV- vrouwenbond, Vrouwen bellen Vrou wen, de stichtong Blijf van m'n lijf en vele andere organisaties. In een speciale filmtent worden vrouwenfilms gedraaid door Cine- mien en er is een speciale stand, waar informatie wordt gegeven over abortus. Wat de artistieke kant van het fes tijn betreft: er zijn optredens van het vrouwencabaret van Natasja Ema- nuels, een groepje vrouwen dat akro- batiek en circusnummers uitvoert, het vrouwenorkest Blaasontsteking, dat gevormd is door vrouwelijke mu sici uit bestaande Nederlandse or kesten. het strijkensemble het Uit- strijkje, een vrouwelijke rock band uit Londen, het Rotterdams Vrou wenkoor De Houten Keeltjes, de blokfluitiste Marjan Verbruggen, een gamelanorkest met danseres, bet Amsterdams Vrouwentoneel en vele anderen. In totaal werken er zo'n honderd vrouwen mee aan het festival. De feestelijkheden in het Vondel park duren van vanmiddag één tot vanavond zeven uur. Bij het koffie huis dat hier is opgericht, staan mo nitors. zodat ook de vermoeide feestgangster kan meemaken wat er om haar heen gebeurt. Een groep vrouwen zal een film opnemen van het hele gebeuren, terwijl een aantal andere vrouwen zal proberen discus sies van de grond te krijgen. Er zijn verschillende bars Ingericht en er is een vlooienmarkt, waar iedereen spullen kan kopen en verkopen. Ook is er een ruilbeurs. Vrouwen, die Iets op hun hart hebben, kunnen het woord voeren op het sprekerspo dium. 's Avonds om acht uur is er in het Vrouwenhuis aan de Nieuwe He rengracht 95 nog een feest, maar dat is alleen toegankelijk voor vrouwen. Hier treden de Engelse rockband en een amusementsorkest op en wordt bovendien een zogenaamde „trutti ge modeshow" gehouden. Er bestaat gelegenheid voor vrouwen die van ver komen, in het Vrouwenhuis te overnachten. Het feest wordt dan zondagochtend met een gezamenlijk ontbijt afgesloten. door Rob Foppema Massaal ophouden met roken zou natuurlijk nog steeds de grootst denkbare bijdrage aan de verbetering van de volksgezondheid in deze streken zijn en aan het tegengaan van de kostenstijging van de ge zondheidszorg. Die constatering helpt weinig. Ik doe er zelf ook niets aan, wanneer men mij een wel erg persoonlijk voorbeeld wil toestaan. Ik zie in mijn omgeving herhaaldelijk mensen met roken ophouden, en dat zijn nogal eens dezelfde mensen. Wat niet wegneemt dat het wel kan. Dus blijft nieuws over hoe het beter zou kunnen, toch belangrijk. Zulk nieuws is er van twee fronten. Het ene zal geregelde lezers van deze rubriek niet volstrekt verrassen, want het idee is hier als theoretische mogelijkheid al eens ontwik keld. Maar in Londen Is het ln de praktijk uitgevoerd. Vier van de tien zware rokers die er af wilden, slaagden daarin met de tijdelijke hulp van nicotinehoudende kauwgum. In onze theorie destijds waren het nicotinepilletjes. maar het idee is hetzelfde. Blijven roken berust voor een belangrijk deel op afhankelijkheid van de ni cotine in tabaksrook. (Afhan kelijkheid is de nu gebruikelij ke term voor wat vroeger met het moreel geladen woord ver slaving werd aangeduid). Het idee is dat je iemand die er niet in slaagt om op te houden met roken, die nicotine zou kunnen aanbieden zonder sigaret er omheen. Daarmee zou hij of zij andere schadelijke bestandde len uit de rook in leder geval mislopen (teer, koolmonoxide en wie weet nog andere). Het risico van longkanker en bij voorbeeld chronische bronchi tis zou op die manier aanmer kelijk kunnen worden terugge bracht. De uitwerking van het idee door dr Michael Russell en me dewerkers op het Instituut voor onderzoek van verslaving van het Maudsley ziekenhuis in Londen, verschilt op twee zinnige manieren van de hier ontwikkelde gedachten. Hij dient nicotine toe in een ver pakking van kauwgum, waar door de dosis waarschijnlijk in verloop van een paar minuten wordt afgegeven in plaats van stootgewijs door een pilletje. Dat benadert beter het effect van het roken van een sigaret en is bovendien minder riskant. Tijdelijk Belangrijker is dat hij nicotine als tijdelijk hulpmiddel ge bruikt. in een voorzichtige ont wenningskuur. Zijn succesvol le patiënten roken niet meer. maar lopen evenmin met hun zeer speciale kauwgum op zak. En dat ziet er van alle kanten gezond uit. Er is nog een derde verschil, maar dat is alleen belangrijk voor de geschiedschrijving: Russell blijkt met zijn proeven al bezig te zijn geweest toen ik het idee hier opschreef, dus de ontdekking staat niet op mijn naam. Evenmin op de zijne trouwens, het idee is van een Zweeds geneesmiddelenbe- drijf. Russell was alleen de eerste arts die het durfde te proberen. Durfde, want er zitten wel een paar ethische problemen aan het idee, waar Russell en de zijnen overigens vrij kalm onder lijken te blijven. Nicoti ne is namelijk wel puur vergif. Heel concreet: de hoeveelheid nicotine in twee pakjes sigaret ten kan, in één keer toege diend, voor een mens dodelijk zijn. Russell geeft zijn patiën ten honderd stukjes kauwgum mee, met een totale hoeveel heid nicotine die overeenkomt met zeker acht pakjes siga retten. Afgezien van de mogelijkheid van misbruik, het is geen halve maatregel om iemand als arts vergif voor te schrijven of ter beschikking te stellen. Daar staat natuurlijk tegenover dat in dit geval de patiënt het ver gif anders via sigaretten toch binnen gekregen zou hebben, maar toch. Russell heeft als bijwerking van zijn kauwgum vooralsnog een geïrriteerde keel en maagzweer genoteerd. Hij is niettemin zo enthousiast over de resultaten dat hij vindt dat „tegen volgend Jaar dok ters er recepten voor zouden moeten kunnen schrijven". Maar voor die tijd zal nicotine- kauwgum toch eerst officieel als geneesmiddel moeten wor den toegelaten. En dat zou nog wel eens een hele discussie kunnen losmaken. Veiligheid Intussen heeft het preparaat wel degelijk een ingebouwde veiligheid. „Ik kan je verzeke ren dat het geen pretje is om het te kauwen", aldus de Lon- dense pionier Maar zijn kli nische resultaten liegen er niet om. Bij de laatste proeven bleek de kauwgum zeven van de tien zware rokers te helpen om enige tijd van hun sigaret ten af te blijven. En veertig procent rookte een jaar na de kuur nog steeds niet Zo'n kuur bestaat gewoonlijk uit zes be zoeken aan de kliniek ln de loop van drie weken, waarbij aan de motivatie van de pa tiënt wordt gewerkt. De kauw gum wordt gedurende onge veer een maand gebruikt, in het moeilijkste geval liep dat tot een jaar uit. Van een controlegroep die alleen psy chologische steun kreeg, was minder dan vijf procent van het roken af te brengen. Blijft de vraag, waarom Je zo moeilijk zou doen met kauw gum in plaats van gewoon ge leidelijk minder te roken en op die manier, ook geleidelijk, de afhankelijkheid van nicotine af te breken. Het meest prak tische antwoord is dat dat nau welijks lukt (vergelijk die vijf procent van de controlegroep, en het is vaker geprobeerd» Maar Russell heeft er ook nog wel een verklaring voor die erg redelijk aandoet. Sigaretten roken is meer dan nicotine innemen, het heeft so ciale en psychologische bete kenissen Wat Russell met zijn kuur doet, is het probleem in twee delen splitsen die elk af zonderlijk van elkaar kunnen worden opgelost. Je begint met geen sigaret meer in je hand te hebben, er niet meer aan te zuigen, ze niet meer van anderen aan te nemen. Maar je bent niet gedwongen om tege lijkertijd de afhankelijkheid van nicotine af te breken: dat probleem kan in een ander en rustiger tempo worden aange pakt. Maar lk zie die kauwgum de registratiecommissie voor ver pakte geneesmiddelen nog niet binnen een Jaar passeren. Toch blijft het een boeiend idee. Doosje Voor wie deze discussie niet wil afwachten en toch langs de weg der geleidelijkheid minder tot niet wil roken, komt er iets op de markt dat door onze na tionale anti-rookautoriteit dr. L. Meinsma een ..belangwek kend hulpmiddel is genoemd, het sigarettendoosje met tijdschakelklok. Je stelt het in op. noem maar wat. veertig mi nuten. en dan kun je er ook niet binnen veertig minuten de volgende sigaret uit krijgen. De instelmogelijkheden liggen tussen een kwartier en twee uur en daarbinnen kan ieder een naar de mate van zijn mo gelijkheden geleidelijk zelf opvoeding bedrijven. De prijs van dit moois zal overeenko men met die van 22 pakjes sigaretten, blijkt uit de aan kondiging van de importeur. Men telle zijn winst uit en smokkele niet met losse pakjes in de andere zak. Een idee dat op de verwarming van openbare gebouwen, kanto ren en fabrieken 25 procent brandstof bespaart, heeft in En geland een hoge onderscheiding gekregen. Het is de „slimme" thermostaat van Honeywell die. rekening houdend met iowcI buitentemperaturen als werktijden, zorgt dat liet net al behaaglijk is als de mensen 's morgens binnenkomen, en de verwarming 's middags al lager regelt zodat het nel nog behaag lijk is als ze weer weggaan, 's A- vonds en in de weekeinden wordt er alleen genoeg gestookt om te zorgen dat de zaak niet bevriest en dat de muren niet vochtig worden. Er zijn al 8000 installaties geplaatst. Hoofdbe denker Bruce Jackson Is nu een gouden medaille en een kleine vijfduizend gulden rijker, teza men vormend de Royal Soclety/- Esso-prijs voor energiebespa ring. Aldus meldt de New Scientist en daar zou je bijna een warm gevoel bij krijgen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 11