,Als je de radio hoort, lijkt het net alsof er hier geen vuiltje aan de lucht is' tedwit® Beyers Naudé gaat kleiner wonen Universitaire pers sluit zich aaneen Mars-geologen met neuzen tegen ruit Justitie wil nog dit jaar afsluiting zaak-Menten Gesprek met dr. Beyers Naudé Controle gevraagd op besteding geld voor sociale dienst Waltmans (PPR) krijgt zetel in het Europees parlement i ,i '/SB Ktoaïl&HK Pier met vijf verdiepingen Prins en prinses bezoeken Bonn WOENSDAG 8 SEPTEMBER 1976 BUITENLAND/BINNENLAND TROUW/KWARTET 9 door Aldert Schipper Zestien jaar geleden, onmiddellijk na de schietpartij in Sharpeville. waar 67 mensen door de Zuidafri- kaanse politie werden doodge schoten tijdens een protest tegen de passenwetten, beraadden de toenmalige Zuidafrikaanse leden van de wereldraad van kerken zich op de toestand in het land. Dit beraad, in Cottesloe. niet ver van Johannesburg, kwam tot zeventien aanbevelingen aan de regering en het volk van Zuid-Afrika, voor een nieuwe politiek ten opzichte van de zwarte bevolking, die in die dagen in een versneld proces van bewustwording kwam. De blanke Zuidafrikaanse leden- kerken van de wereldraad, de Ne derduitse Gereformeerde Kerk in de provincie Transvaal en in de Kaapprovincie, en de Nederduitse Hervormde Kerk wezen de conclu sies van het beraad echter af. Jn deze voorzichtige conclusies ston den punten, zoals het recht van de zwarte bevolking van Zuid-Afrika om medeverantwoordelijkheid te dragen in het land, erkenning i>an het recht op gezamenlijke kerkdiensten voor verschillende groepen, aanvaarding van hèt naar ras gemengde huwelijk, af wijzing van de trekarbeid en de opneming van gekleurde afgevaar digden in het parlement. Een van de deelnemers van het beraad van Cottesloe was de toen malige assessor van de Nederduit se Gereformeerde synode van Transvaal, ds. C. F. Beyers Naudé. Hij was een van degenen die aan de uitkomst van het beraad bleven vasthouden, ook nadat zijn eigen kerk de conclusies had verworpen en zich zelfs terugtrok uit de we reldraad van kerken, die het be raad van Cottesloe had opgezet. Hoewel dominee Naudé na deze teleurstellende ervaring in zijn kerk zelfs nog voor één termijn als moderator (synodevoorzitter) werd gekozen, was zijn directe rol in de- kerk toen uitgespeeld. Tenslotte verloor hij zelfs de er kenning als predikant, vanwege zijn aanvaarding van de post van directeur van het Christelijk Insti tuut voor Zuidelijk Afrika. Hij is ook niet meer als ouderling of dia ken in zijn eigen kerk verkiesbaar, al zal men hem iedere zondag dat hij niet ergens hoeft te preken aan treffen onder het gehoor van zijn wijkpredikant in de Nederduitse Gereformeerde Kerk, dr. J. H. P. van Rooijen. Het Christelijk Instituut heeft in de meeste grote steden van Zuid- AJrika afdelingen, van waaruit ge weest wordt aan bewustwording van de zwarte en blanke bevolking en aan verzoening tussen de ver schillende groepen. Dr. Naudé is een populaire Zuidafrikaan. Op straat wordt hij herhaatdelljlc ge groet. Blanken bieden hem een lift aan of proberen een praatje te ma ken. Toch is hij vermoedelijk een(J van de weinige zo niet de enige» blanke, die nog voldoende vertrouw wen bij de zwarten bezit om het land aan een nieuwe toekomst te helpen. Sinds het Christelijk Instituut, alt» gevolg van een regeringsmaatre gel, geen geld meer uit het buiten land kan aanvaarden, zijn de po gingen uitgebreid om meer finan ciële steun te verwerven, maar het succes van deze actie is tot dusver niet overeenkomstig de wensen. Dr. Naudé heeft daarom besloten zijn gerieflijke huis in een villa wijk van Johannesburg te verko pen en samen met zijn vrouw Ilse en hun huisman mr. Freddy Mak- hubela. die Al dertien jaar in het gezin helpt, naar een kleiner huis om te zien. Dr. Naudé. een ere-doctor van de Vrije Universiteit in Amsterdam, is verwikkeld geraakt in een groot aantal processen. Volgende week dinsdag moet hij in Pretoria voor het hooggerechtshof verschijnen in de zaak die de staat tegen hem heeft aangespannen om zijn weige ring. te getuigen voor de parlemen taire onderzoekcommissie ..naar bepaalde organisaties", de zg. Schlebusch-commissie. later de Lè Grange-commissie genaamd. „De regering meent nog steeds dat zij door een aantal zwarte intellectuelen gevangen te nemen, de onrust van de afgelopen maanden kan smoren. Het is een grote illusie". Dit is de opvatting van dr. C. F. Beyers Naudé (61), de leider van het Christelijk Instituut voor Zuidelijk Afrika. Hij heeft, als wij met hem praten zojuist bericht ontvangen, dat een van zijn naaste medewerkers, mevrouw Oshadi Phakathi, gevangen genomen is. Als wij hem voor de tweede keer tijdens ons verblijf in Zuid-Afrika ontmoeten zijn inmiddels meer mede werkers van het Christelijk Instituut en van de Raad van Kerken vastgezet. Dr. C. F. Beyers Naudé „De regering vergist zich als zij denkt vrede te krijgen als zij ener zijds diegenen arresteert, die vol gens haar het zwarte verzet leiden en anderzijds enkele tegemoetko mingen aan de zwarten doet. zoals afschaffing van verplicht onderwijs in het Afrikaans en het scheppen van de mogelijkheid dat zwarten in de townships hun eigen huis kun nen kopen. Ik denk dat de regering niet inziet dat wij inmiddels in een diepgaand proces van politieke verandering gekomen zijn. De zwarten hebben geen tijd meer om te wachten op het moment dat zij hun politieke en economische rech ten krijgen.*' Volgens dr. Naudé heeft de zwarte gemeenschap een grote hekel niet alleen aan de verkrampte, maar ook aan de goedwillende liberale blanken. Als je een redelijke relatie met zwarten wilt hebben, dan moet je uitgaan van het standpunt dat de bevrijding van de zwarte in Zuid-Afrika alleen van de zwarten zelf kan komen. De rol van de blan ken in het bevrijdingsproces is hoogstens aanvullend. Je moet als blanke steeds zorgen datje niet zelf een bevrijdingsrol wilt gaan spelen. Je moet de zwarte het initiatief laten en de blanke moet wachten totdat hem om hulp gevraagd wordt. Met paternalisme bereikt de blanke niets meer Er moet een band van persoonlijk vertrouwen komen tussen jezelf en de zwarte vriend, die je ontmoet. Het is elke Zuidafrikaanse burger, dus ook aan dr. Naudé, verboden op te wekken tot staking. Men zal dus vergeefs van hem iets horen dat op een directe aanbeveling lijkt om mee te doen aan de staking, die eind vorige maand een groot, deel van het industriële apparaat in Transvaal stillegde. Ook het zwarte personeel van het Christelijk Insti tuut en van de overige kantoren, die in het Diakonia House in Braamfontein gevestigd zijn bleef weg. Dr. Naudé wijst er echter met duidelijk merkbare trots op. dat alle zwarten van de kerkelijke in stellingen. tot en met de secretaris generaal van de lutherse kerk. dr. Manas Buthelezi. thuisgebleven zijn. Onder de zwarte bevolking leeft volgens dr. Naudé op dit moment maar één verlangen: naar bevrij ding. „De zwarte mensen willen hun toekomst zelf in de hand ne men en hun eigen bevrijding be werkstelligen De zwarte ge meenschap is bereid de blanke in het bevrijdingsproces mee te ne men, maar alleen als hij bereid is zijn bevoorrechte politieke, econo mische en sociale positie af te staan. Wie dat niet wil, wordt door de zwarte gemeenschap in de toe komst niet aanvaard. Zijn de blanken bereid hun voor rechten op te geven? Beijers Naudé: Mijn indruk is dat de overgrote meerderheid van de blanken daar niet toe bereid is. Volgens mij komt dat door onze situatie, kerkelijk en politiek. Er wordt zo weinig gedaan aan herop voeding van de blanke om zich een nieuw politiek bestel te oriënteren. Kijk bijvoorbeeld eens naar de pers en luister naar de radio. Vergelijk dat maar eens met de werkelijke toestand. Als je de radio hoort, lijkt het net alsof er hier geen vuiltje aan de lucht is. Je merkt dat er een enorme kloof is tussen de feiten en de berichtgeving. Daardoor is de blanke gemeenschap, zeker de Afri- kaanstalige, onkundig van de wer kelijkheid. De zwarte arbeiders rondom Johan nesburg zijn in staking. Lang kun nen ze dat niet volhouden. Wat voor andere mogelijkheden blijven er hun dan nog over Dat is moeilijk te zeggen, want het hangt er van af tat de regering voor mogelijkheden aan de zwarten openlaat. Maar ik denk niet dat de zwarten nog een reële hoop hebben dat de blanken vrijwillig tot een initiatief zullen komen. Het zou me niet verbazen, als de volgende fase van het protest van de jongeren zal zijn sabotage, het brandstichten in de blanke gebieden en beperkte vormen van stedelijke guerrilla. Ik heb echter geen bepaalde aanwij zing daartoe en ik wil ook niet de indruk wekken dat ik er toe oproep. Maar de stedelijke zwarte jeugd is niet langer bereid te wachten op vervulling van blanke beloften. De Verenigde Partij heeft een cam pagne gelanceerd om de oppositie krachten te bundelen onder het mot to 'redt Zuid-Afrika'. Wat deze partij ook bedoelt, zij moet bedenken dat de politieke toekomst van het land niet in een meer realistische richting gestuurd kan worden, als er geen medewer king wordt verkregen van de kant van de gekozen zwarte leiders. Een echte vernieuwing kan niet geluk ken. als een poging ertoe wordt ondernomen binnen het kader van het huidige beleid van „zelfstandi ge ontwikkeling" (de zg. grote apartheid met thuislanden enz.). De partij heeft niet het vertrouwen van de zwarten. Dezen zijn nu ge komen op een punt dat de hele blanke politiek van het land voor hen zijn belang heeft verloren. Het politieke initiatief is door de zwar ten overgenomen, ook al is de poli tieke macht nog in handen van de blanken. Zolang dat zwarte poltie- ke initiatief geen ander kanaal heeft om zich te uiten, zullen we getuigen blijven van opstanden zo als in Soweto. Dat is de enige ma nier waarop de zwarten thans hun politieke boodschap aan de blan ken kunnen overdragen. Waarom steken de zwarte jongeren in Soweto en elders hun eigen scho len in brand? Daar blijkt hun afwijzing uit van het bantoe-onderwijs. De mensen willen niet langer dat anderen de inhoud van hun onderwijs bepalen. Het (niet verplichte) onderwijs voor de zwarte kinderen is ook nog veel slechter dan het blanke onderwijs. Voor een blank kind werd in het jaar 1973-'74 483.75 rand (bijna 1500 gulden) uitgegeven, tegenover 28,56 rand (85 gulden) voor een zwart kind. U heeft de laatste tijd nogal wat kritiek geuit op het kapitalisme. Dat is er niet in geslaagd, hier een samenleving van grotere gerechtig heid tot stand te brengen. Welk ander systeem zou hier dan passen? Ik heb er natuurlijk wel over nage dacht, maar het heeft geen zin hier over iets te zeggen. Het is onjuist voor blanken er alleen over na te denken. Maar het staat voor mij vast dat de zwarte gemeenschap in Zuid-Afrika ontgoocheld is door de resultaten van het kapitalisme. Het schijnt mij dat een vorm van Afri kaans socialisme het meest tege moet komt aan de eisen van sociale gerechtheid. Ik geloof dat de zwar te mensen erg worden aangetrok ken door wat in Tanzania gebeurt. Mogelijk zullen er ook marxis tische elementen, zoals in Mozam bique bijkomen. Maar de zwarte leiders zijn er zich heel goed van bewust dat je niet elk buitenlands systeem zomaar op Zuid-Afrika kunt overplanten. Sluif het socialisme in het bijzonder aan bij het Afrikaanse ge meenschapsleven (communalisme)? Dat ligt heel diep in de harten van de zwarte mensen. Dat heeft de blanke bevolking nooit helemaal begrepen, laat staan op waarde ge schat. Het mooie van de communa lisme ligt vooral in de bijzondere waardering voor de enkele persoon in zijn samenhang met de ge meenschap. Het betekent ook dat je bereid bent je rijkdom met ande ren te delen. En als er iets gezamen lijk wordt ondernomen, wordt eerst de vraag gesteld hoe iedereen er zoveel mogelijk van kan genieten, niet alleen in economische, maar ook in algemeen menselijke zin. Omdat de hele wereld met Zuid- Afrika verbonden is, wordt niet al leen Zuid-Afrika door uw kritiek op het kapitalisme getroffen. Ik ben geen econoom en ik heb weinig tijd voor studie van econo mische systemen, maar op grond van wat ik om mij heen zie. kan ik het kapitalisme onmogelijk verde digen. Ik weet alleen dat wij een volledige heroriëntatie van het sys teem tegemoet gaan. Een nieuwe economische wereld orde? Zonder enige twijfel. Als wij uit angst voor het communisme ons blind staren op de zogenaamde voordelen van het kapitalistische systeem, maken wij de bodem ge reed door een onkritische aanvaar ding van een ander systeem dan het kapitalistische. Als christen sta ik kritisch tegenover elk econo misch systeem, maar zoek ik steeds naar een stelsel dat de christelijke waarden van liefde, gerechtigheid en menselijkheid bevordert. Hebben de thuislandleiders en met name Gatsha Buthelezi van KwaZu- lu na Soweto nog enige betekenis voor de zwarte gemeenschap? Het gezag van de thuislandleiders is door Soweto en door de komende positie van Transkei en de arresta tie van oppositieleden in dat thuis land op een dieptepunt aangeland. Gatsha heeft nog een kans een lei dersrol te spelen. Maar hij moet dan wel een concrete daad stellen om zijn verwerping van het sys teem duidelijk te maken. En daar is niet veel tijd meer voor. De bevol king wijst de thuislanden politiek af. Door de zelfstandigheid van Transkei worden een en een kwart miljoen Xhosa's in de stedelijke gebieden statenloos. Daarmee wor den nog eens zes tot zeven miljoen andere zwarten ook bedreigd, zo dra de andere thuislanden zelfstan dig zouden worden. De blanken zeggen dat zij niet onder een zwarte leider willen leven en zij wijzen dan vaak op Idi Amin, de president van Oeganda. Dat is een praatje om de zwarten hun politieke rechten blijvend te kunnen ontzeggen. Er zullen wel tegenstellingen tussen de verschil lende stammen te verwachten zijn, maar je moet niet vergeten dat de blanke regering kunstmatig de sta- midentiteit vergroot. Er is hier niet één zwarte, die een Zuidafrikaanse Amin zou wensen. Laten de blan ken eerder kijken naar zulke ver antwoorde Afrikaanse leiders zoals Nyerere en Kaunda in plaats van naar Amin. En heeft Europa er al tijd zoveel van terechtgebracht? De blanken zeggen vaak: geef ons nog wat meer tijd voor het doen slagen van de thuislandpolitiek. Die brengt alleen maar ellende en bitterheid. De zwarten willen haar niet en als we haar in 26 jaar niet tot stand konden brengen, is er geen reden om te denken, dat we dat in 260 jaar wel kunnen. De ontwikkeling in de zwarte woonge bieden bij de steden zegt ons: de tijd is voorbij. Wat kan het buitenland doen om Zuid-Afrika te helpen? Investe ringen? Wij hebben een lijst opgesteld van voorwaarden, waar investeringen in Zuid-Afrika aan moeten vol doen, willen zij moreel ver antwoord zijn. Daar heeft nog geen enkele investering aan voldaan. De loonkloof tussen zwart en blank is. ondanks de grote investeringen in onze economie, de laatste jaren ge lijk gebleven of verder verbreed. Investeringen komen alleen ten goede aan de blanke élite en gaan ten koste van de zwarte bevolking. Als de zwarte bevolking door mid del van echt gekozen leiders zich kon uitspreken, is het mijn indruk dat zij zeker tegen verdere investe ringen zou zijn. In zo'n geval zou ik mij daarbij aansluiten. De gereformeerde synode in Neder land heeft zich niet tegen investerin gen uit willen spreken. Daar ben ik nogal teleurgesteld over en vooral door het besluit van de synode, tijdelijk de steun aan het speciale fonds van het we reldraadprogramma tegen rassen waan op te schorten. Wanneer dat besluit als doel had. het gesprek met de blanke Nederduitse Gere formeerde Kerk mogelijk te ma ken, berustte het op een illusie. De Nederlanders hopen door middel van het gesprek in de gereformeerde oecumenische synode (GOS) iets voor Zuid-Afrika te kunnen doen. Ik heb de zwarte afgevaardigden naar de synode nog niet gesproken. Toch denk ik dat ook hier het ge sprek onvruchtbaar is gebleken. De blanke NG-Kerk is niet bereid op te houden met het steunen van de regeringspolitiek. Als de zwarte ge reformeerden vinden dat het nog zin heeft, om in de GOS te blijven, wil ik dat respecteren, maar mijn indruk is dat het voortbestaan van de GOS als een organisatie, die maar een klein deel van de gerefor meerde wereldfamilie samenbindt niet meer een vruchtbare bijdrage kan leveren aan een oplossing van de vraagstukken, waarmee Zuid- Afrika en de wereld worstelen. Dat kan netzo goed in de wereldal liantie van hervormde en gerefor meerde kerken (WARC) gebeuren. Maar in elk geval is het nodig hard mee te werken in de wereldraad van kerken. Van onze onderwijsredactie DEN HAAG De onafhankelijke universiteits- en hogeschoolbladen hebben hun jarenlang bestaande sa menwerking verstevigd door de op richting van de Stichting Ge meenschappelijke Universitaire Persdienst (GUPD). Deze stichtinbe- oogt naast de bevordering van sa menwerking tussen de verschillende bladen, ook versterking van de jour nalistieke onafhankelijkheid van de universitaire pers. Een groot aantal bladen heeft zich reeds bij de stichting aangesloten en met enkele zijn op het ogenblik on derhandelingen gaande. De samen werking met het blad van de Vrije Universiteit. Ad Valvas. is onlangs verbroken, omdat dit blad een conflict heeft gehad met het bestuur van de universiteit. Enkele progres sieve redactieleden zijn toen uit de redactie gezet. Ook bij de Nijmeegse universiteit doen zich dergelijke moeilijkheden voor. Van onze parlementsredactie DEN HAAG Het ministerie van binnenlandse zaken moet de garan tie geven, dat de 56 miljoen gulden extra, die de gemeentelijke sociale diensten krijgen om knelpunten op te lossen, in 1977 ook inderdaad voor dat doel aangewend worden. Dit heeft het landelijk contact veldwerk van maatschappelijk werkers voor bijstandaangelegenheden aan het ministerie geschreven Vroeger werden de universiteitsbla den door de onderwijsinstellingen zelf uitgegeven. Sinds de democrati sering op de universiteiten en ho gescholen. zijn deze bladen zich steeds onafhankelijker gaan opstellen Financieel zijn ze veelal nog wel afhankelijk van de universi teit. maar de redacties zijn losgekop peld van de voorlichtingsdiensten. De GUPD voert onderhandelingen met de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) om te komen tot een aparte sectie voor deze bladen bij die vereniging. De stichting denkt bovendien nog aan de oprich ting van eigen persbureau in Den Haag. dat de nieuwsvoorziening uit de tweede kamer en dergelijke zou moeten verzorgen. Van onze parlementsredactie DEN HAAG Het Tweede- Kamerlid Waltmans (PPR) wordt lid van het Europees parlement. Hij zal daar de zetel krijgen van het CPN- Eerste Kamerlid Hartog. De PPR en de CPN hebben samen recht op de veertiende Nederlandse zetel in het Europees parlement door hun onderlinge zetel-verdeling in de Eerste en Tweede Kamer De partijen hebben destijds besloten elk een gedeelte van de zetel voor hun rekening te nemen Waltmans. die vanaf 1972 lid is van de Tweede Kamer, zal aansluiting zoeken bij de socialistische fractie in het Europees parlement, waarvan ook de linkse radicale partij van Frankrijk deel uitmaakt. PASADENA (UPI) Amerikaanse geologen zitten met grote hongerige ogen te kijken naar de stenen op Mars waar de Viking 2 met grote regelmaat foto's van blijft sturen. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De justitie wil voor de jaarwisseling de zaak-Menten afsluiten. Volgens mr J. F. Hartsuiker, hoofd-offieier van justitie in Amster dam. zijn er op het ogenblik nog geen harde feiten aan het licht gekomen, die een nieuw proces tegen de 77-jarige Blaricumse kunstverzamelaar zouden kunnen rechtvaardigen. Zoals bekend stelt de rijksrecherche een onderzoek in naar de vraag of de heer Menten in 1941 heeft samengewerkt met de Duitse bezetter in Polen en of hij de dood van Poolse joden op zijn geweten heeft. Commissaris J. Peters is deze week uil Israël teruggekeerd met materiaal over de zaak-Menten. De modernste pier is zonder twijfel de nieuwe, ultra moder ne gemeentelijke pier in St. Pe-^ tarsburg, Florida (V.S.). Het bouwwerk is vijf verdiepingen hoog, bevat drie restaurants, ontvangstruimten, tentoonstel lingshal. winkeltjes en een zon nedek. OUD-BEIJERLAND Twee her vormde predikanten van Oud- Beijerland. ds. M van Rennes en ds. L TRouwborst. hebben de plaatse lijke bevolking opgeroepen, volgen de week de vlag halfstok te hangen, als in de Tweede Kamer zal worden besproken over legalisering van de abortus Ook hebben zij gevraagd, zaterdag naar Den Haag te gaan voor de anti-abortus manifestatie „Het is zo iets als het jongetje voor de snoepwinkel, met zijn neus tegen de etalageruit, die nergens bij kan", zegt dr. Elliot Morris. De drie meter lange graafarm van de Viking is niet ingericht op het pakken van kelen en het toestel zelf beschikt ook niet Van een verslaggever DEN HAAG Prinses Beatrix en prins Claus zullen van 14 tot en met 16 september een bezoek brengen aan Bonn. Zij zullen onder meer de gast zijn van president dr. Walter Scheel, een bezoek brengen aan de universiteit van Bonn. een boot tocht op de Rijn maken, bondskan selier Helmut Schmidt ontmoeten en een opleidingscentrum voor Westduitse vrijwilligers (die naar ontwikkelingslanden worden uitge zonden) bezoeken. Zij zullen ook een concert van het Amsterdamse Con certgebouworkest bijwonen. (ADVERTENTIE) over apparatuur om die te onderzoe ken: alleen bodemmonsters kunnen worden verwerkt h winkel vol kleur Een andere reden voor frustratie is een zandige, slingerende trog die vol gens dr Alan Binder een beekbed ding zou kunnen zijn uit de tijd dat er nog water op Mars vloeide naar men veronderstelt. Maar er is geen mogelijkheid om daar even te gaan kijken. De Viking 2 staat waar hij staat en dat is dat. Het is trouwens niet eens zeker dat de trog een beek bedding kan zijn geweest. Pas uit stereofoto's zal blijken of er wel een helling aanwezig is die het water kan hebben doen stromen. „Maar als het zo is. dan zijn we wel met onze neu6 in de boter gevallen." Men kan er dan wel niet heen. maar ook uit foto's is veel op te maken. Ook de keienkijkers moeten het daarmee doen Intussen zijn technici nog aan het uitknobbelen hoe ze met de graaf arm zo moeten manoeuvreren dat de (scheef staande) Viking niet omvalt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 9