I
Vriendelijke mensen in een saai interieur
Verlos ons van
onze bisschop"
Jonge christen schrijft vanuit
psychiatrische kliniek
Protest tegen arrestaties
van geestelijken
Russen vragen Potter:
Onze adressen:
Brief aan Russische patriarch Pimen
Morgenlandzending:
geen verliezen in
Libanese oorlog
Solidariteitscomité
kerken in Paraguay
Bisdom Den Bosch
behoeft meer
jongerenpastores
VOORBIJGANGERS
WOENSDAG 8 SEPTEMBER 1976
KERK BINNENLAND
TROUW/KWARTET 2
door A. J. Klei
Theologie is, met permissie,
een nogal praterig vak, van
psychologie kun Je met
weinig moeite hetzelfde
beweren, en wie het laatste
nummer van het
tweemaandelijks tijdschrift
Praktische theologie opslaat,
ziet dat theologen en
psychologen samen en in
vereniging kans zien een
dikke veertig pagina's te
vullen met enigzins tobberig
proza over een paar
trekkerige gesprekjes naar
aanleiding van een verleden
jaar december te Driebergen
gehouden preek.
De redactie van Praktische
theologie wilde de lezers een
themanummer bieden, „waarin
gesprekken met kerkgangers over
een bepaalde preek zo zijn
verwerkt, dat ze als inzet voor een
praktisch-theologische
probleemstelling konden dienen".
Als proefkonijn (of hoe noem je dat
als geestelijke zaken in het geding
zijn?) zou een adventspreek dienen
van de gereformeerde dominee J.
van der Linden. Lang van tevoren
was alles bedisseld, doch aangezien
ook de makers van een theologisch
blad alleen maar kunnen wikken,
bleek de vastgestelde zondag juist
de zondag .ia de treinkaping bij
Beilen te zijn. De boel kon niet
meer teruggedraaid worden en
daarom gaf de vindingrijke
redactie van Praktische theologie
het geheel nu maar de titel „Preken
in een emotioneel gelaten situatie"
mee.
Tot zover is er. wat mij betreft,
geen vuiltje aan de lucht. En ik kan
er ook vrede mee hebben dat op de
middag van die zevende december
1975 een roomse meneer uit
Nijmegen en een gereformeerde uit
Kampen (Praktische theologie is
een interkerkelijk tijdschrift voor
pastorale wetenschappen) op stap
gingen teneinde met een aantal
plaatselijke gelovigen na te praten
over de beluisterde preek. Het
ontgaat me weliswaar, wat voor
praktisch-theologisch nut erin
gelegen is. om zondagse
koffiepraat die je in eigen
omgeving voor het oprapen hebt.
van ver te halen, maar goed, 't ls
weer eens wat anders.
Maar ik erger me wel duchtig aan
de manier waarop de heren
Besemer (r.k.) en Van der Laan
(g.k.) hun verslag uitbrengen. Ze
voelen zich om een of andere
duistere reden geroepen, het
interieur van de mensen, die zo
goed zijn hen binnen te laten, te
beschrijven en ze doen dit op een.
zachtjes gezegd, laatdunkende
wijze.
De namen van de
betrokkenen staan erbij, zodat
thans alle afnemers van Praktische
theologie precies weten wat er aan
de tafeltjes en stoeltjes van
juffrouw X en meneer IJ (ik houd
de namen voor me) te Driebergen
mankeert.
Het duo Besemer-Van der Laan
komt eerst bij een juffrouw, die
„verschrikt, verward en toch ook
blij is. dat haar deze eer te beurt
valt". Nou nou. het ontbreekt er
nog maar aan dat het goeie mens
op de knieën valt als zij de goden
van Praktische theologie
binnenlaat! Het verslag gaat
verder: „Een te groot en ongezellig
huis, waar allerlei snuisterijen hun
best doen de eenzaamheid van de
bewoonster wat te vullen". Dat
weten we dan ook weer. Ik denk dat
deze dame achteraf niet verward en
nog minder blij is, maar alleen
verschrikt.
Dan gaan de enqueteurs naar een
adres, waar een mevrouw „wat
paniekerig" doet. De heren
Besemer en Van der Laan zijn wel
diep overtuigd van de indruk, die
zij reeds op de drempel maken.
Hier treffen zij, blijkens hun
vriendelijke beschrijving aan: „Een
gematigd luxe interieur. Eerder
duur dan smaakvol". Daar kunnen
de bewoners het mee doen.
Vervolgens is een ouder echtpaar
aan de beurt. „Vriendelijke mensen
in een saai interieur". We krijgen
ook nog een beschrijving van de in
het vertrek aanwezige kleuren,
maar die laat ik nu maar schieten.
Hierna vervoegt ons tweetal zich
op een adres, waar de heer des
huizes afwezig is en mevrouw „in
verwarring". Men merkt: iedereen
raakt van slag als Praktische
theologie aan de deur verschijnt.
Overigens vraag ik me af. of de
heren Besemer en Van der Laan
zelf ook in verwarring raakten,
want ze zwijgen over het meubilair
van de dame in kwestie. Maar dit
wordt weer volledig vergoed door
wat ze meedelen over hetgeen zij
op hun laatste adres aantreffen:
„Een modern interieur: wit
gepleisterde wanden zonder
versiering, strakke meubelen, maar
In Driebergen, na verschijning van Praktische theologie: ,,We hadden
die lui er nooit in moeten laten!"
een goede verlichting geeft toch
warmte en beslotenheid aan de
ruimte". Kijk es aan, als je maar
een Pas Toe-achtig geloof
aanhangt, kun je door de beugel.
Wie lust heeft het allemaal na te
lezen, kan dit nummer van
Praktische theologie voor drie
rijksdaalders krijgen bij uitgeverij
Waanders, postbus 1129, Zwolle.
Maar voor de beschreven
Driebergenaren hoop ik dat er
weinig bestellingen komen.
Van een onzer redacteuren
OENEVE Orthodoxe gelovigen in de Russische stad
Swerdlowsk hebben het ongewone verzoek aan secretarisgene
raal Philip Potter van de wereldraad van kerken gedaan, om hen
van hun bisschop af te helpen.
In een brief met 253 handtekeningen
schrijven zij, dat bisschop Kliment
zijn werk niet behoorlijk doet. „Wij
smeken u dringend, neem hem van Rusten
ons weg. want hij heeft alles hier
verwoest en onze kathedraal is ver
weesd. Wij zijn teleurgestld in hem.
want hij komt zijn pastorale plicht
niet na."
daartoe heeft zonder toestemming
van de patriarch van Moskou.
Swerdlowsk. een stad in de Oeral,
heeft meer dan een miljoen inwo
ners. De stad had, toen Kliment in
functie trad, nog zeven priesters en
drie diakenen naast de bisschop, wat
niet bepaald veel was. De briefschrij
vers wijten het aan het wanbeleid
van hun bisschop, dat er nu nog
maar drie priesters zijn, van wie een
oud en ziek is.
„Huisbezoek wordt er helemaal niet
meer gedaan. Mensen sterven zonder
biecht, want de twee priesters kun
nen niet alles doen." Bisschop Kli
ment heeft het aantal kerkdiensten
in de kathedraal ingekrompen. De
briefschrijvers vragen, welk recht hij
Zelf doet de bisschop vrijwel niets,
zo klagen zij. Op eerste en tweede
paasdag leidde hij een dienst in de
kathdraal en toen moest hij weer zes
weken „rusten" tot hemelvaartsdag.
Verschillende malen zijn de brief
schrijvers naar Moskou gereisd om
te proberen de zaak te bespreken
met patriarch Pimen, maar zij kre
gen hem niet te zien. Op hun brieven
aan hem kwam geen antwoord.
Hun brief aan Potter hebben zij nu
zelf publiek gemaakt door een af
schrift toe te spelen naar westerse
correspondenten in Moskou. Vorige
maand, tijdens de vergadering*van
het centraal comité van de we
reldraad in Genève. beklaagde dr
Potter zich herhaaldelijk, dat hij
„open brieven" van christenen uit
Oost-Europa aan hem gericht vaak
Patriarch Pimen
pas in afschrift uit de derde of vierde
hand ontving.
De gemeenteleden van Swerdlowsk
zeggen, dat zij hun brief nu openbaar
hebben gemaakt, omdat zij deze al
een maand geleden gepost hadden
en nog steeds geen reactie uit Genè
ve vernomen hadden, reden voor hen
om te veronderstellen, dat de brief
niet overgekomen was.
UIT
VAN LEZERS -
SWAPO
Wel opmerkelijk dat de leider van de
SWAPO uit Namibië zich net in
Moskou bevond, heer Schipper. Wat
zou die goeie man daar toch doen?
Het goede zoeken voor zijn volk?
Kom nou! Ofsteun van Rusland
zien te krijgen om te trachten daar
met geweld de zaak omver te
werpen.
's Gravenpolder L. Janse
Okke
Gaarne mijn instemming met de
opmerking van Okke Jager in uw
blad van 2/9 onder „zogezegd" n.l.
„Waar geen christelijke literatuur
ontstaat moet er wel iets ernstigs
mankeren aan het christelijk leven."
Hij had het ook positief kunnen
stellen n.l. „Waar pseudo-
christelijke literatuur ontstaat enz."
Het laatste is nóg beroerder dan het
eerste.
Amstelveen J. Prinsen
Den Uyl
Minister Boersma wil. dat Den Uyl
nog een kabinetsperiode aan blijft.
Heeft de show nog niet lang genoeg
geduurd. We zien met verlangen
naar het tijdstip uit waarop dit kabi
net volgend jaar opstapt.
Den Haag T. Brandsma
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
BIJ publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
AMSTERDAM:
Postbus 859,
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948.
Westblaak 9, Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101,
Parkstraat 22, Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
Korter werken (2)
Graag sluit ik mij aan bij Laura ten
Berge. Deze regeling bevestigt de
mening dat de vrouw in het huishou
den hoort. Het is er bij de meeste
vrouwen ingepompt, dus zijn velen
het ook gaan geloven. Deze regeling
gaat niet op voor de hogere functies.
De vrouwen moeten die functies dus
voor de mannen laten liggen of een
overspannen toestand riskeren.
Vrouwen moeten zich niet af laten
schepen met zulke regelinen, maar
eisen, dat er meer mogelijkheden
gecreëerd worden voor parttime
werk, ook voor mannen, zodat een
vrouw, die een baan buitenshuis ver
kiest, met alle redelijkheid van haar
man kan vragen ook zijn steentje bij
te dragen in het huishouden.
Misschien dat we dan gelijke ont
plooiingskansen in de praktijk wer
kelijkheid zien worden.
Nieuwerkerk a.d. Ussel
C. J. Bos-Bocndcr
Roken
We zijn in het jaar 2575.
Ferdinand, 10 jaar oud, tegen een
vrindje: „Zeg, weet jij wat roken
was?" „Niet helemaal. Ik weet alleen
dat het iets was als 'Zuigen op iets;'
ik weet alleen niet wat"
Ferdinand: „Ik zal het aan de A.O.
vragen." (automatische Onder
wijzer).
Hij loopt naar de hoek van de ka
mer, en drukt op een knop. „Wat wil
je weten?" „Wat was roken?" Een
paar seconden stilte; toen een stem:
„Roken was iets heel primitiefs,
maar het werd vrijwel algemeen ge
daan. Men ging meestal zitten, nam
een staafje van opgerolde ta
baksbladeren, en stak één kant In
brand Daarna ging de persoon in
kwestie er op zuigen, totdat het
staafje opgebrand was. Men dacht
hiermee genot te beleven, maar na
een paar eeuwen ondervinding
bleek het dat dit vaak kanker ver
oorzaakte van de longen." „Waarom
deden zij dit dan?" vroeg Ferdinand
na nog eens de A.O. te hebben inge
schakeld. 'Omdat deze mensen te
kort aan de moederborst hebben
gelegen, en onbewust hiermede het
tekort hoopten in te halen. Soms
echter berustte het louter op nadoe-
nerij. Ze hadden er zelf nooit over
nagedacht: en eenmaal er aan ver
slaafd konden ze er niet meer mee
ophouden". „O, dank u wat gek!"
Den Haag B. van Tu vll
MOSKOU „Op 14 juli werd Ik met geweld naar een kliniek gebracht, waar geesteszieken werden
verpleegd, alhoewel ik daarvoor nooit in een psychiatrische kliniek geweest was". Zo begint de
brief, die de Russische orthodoxe gelovige Alexander Argentow (24) geschreven heeft aan
patriarch Pimen van de orthodoxe kerk.
Recht op arbeid
Dat er een recessie is, is bekend en
dat deze niet tot ons land beperkt
blijft, is evenzeer een feit. De vraag
is, of de klappen al dan niet
vertaald in werkloosheidscijfers
niet harder aankomen dan strikt
nodig is. Is er in de voorbije jaren
wel een verantwoord sociaal-
economisch beleid gevoerd? Was er
sprake van een geïntegreerde onder
wijs-, arbeidsmarkt-, loon- en prijs
politiek? De kernvragen die o.m. te
maken hebben met de heterogene
structuur van de arbeidsmarkt
ook al zijn deze politiek geladen
mogen niet worden vermeden.
Rotterdam J. E. v.d. Burg.
Autokeuring
In uw commentaar van 2 september
heeft u het over de komende periode
keuring voor auto's. Naast de keu
ring in een garage, of in een keu
ringsstation is er nog een andere
mogelijkheid; auto's technisch
controleren langs de weg. zoals nu
bij drank- en papierencontrole.
Daarbij als aanmoeding om auto's
beter te onderhouden, het onder
houd. In erkende garages fiscaal af
trekbaar (of meer aftrekbaar) ma
ken. De deskundigen schatten dat 1
tot 4 procent van de ongelukken
ontstaat door technische gebreken
aan de auto. Moeten we voor zo'n
percentage, dat niet eens door uitge
breide onderzoekingen wordt onder
steund, een duur apparaat opzet
ten? Een regelmatig voorkomende
technische controle langs de weg zal
genoeg effect sorteren.
Daarbij komt dat het apparaat dat
zo'n technische controle kan uitvoe
ren. in ambtelijk Nederland aanwe
zig is. Dat is namelijk de Rijksdienst
voor het wegverkeer (RDW). De
RDW keurt nu taxi's en autobussen
periodiek en personenauto's en
vrachtwagens worden bij kenteken-
aanvragen en kentekenveranderin
gen gekeurd. Wat is nu eenvoudiger
en efficiënter om de RDW zo uit te
breiden dat ze ook de taken op de
weg aan kan? Dat is goedkoper dan
een net van keuringstations en het
is beter dan een keuring in de eigen
garage Maar willen we het verkeer
werkelijk veiliger maken dan zullen
we de auto minder en de bestuurder
van die auto meer moeten „be
werken".
Amstelveen T. Knibbe
Argentow, die zich voor de keuring
voor militaire dienst presenteerde,
werd doorgezonden naar de kliniek,
omdat hij gelovige was. In een brief,
die uit de kliniek gesmokkeld werd
waar hij nu nog steeds „verpleegd"
wordt, schreef hij in simpele bewoor
dingen op, wat hij daar beleefd heeft.
De brief is in het Westen terecht
gekomen en gepubliceerd door het in
Engeland gevestigde Keston Colle:
ge, het centrum voor de studie van
religie en communisme, waar ds Mi
chael Bourdeaux directeur van is.
De brief van Argentow luidt als
volgt: Qp i4 jUn Werd ik met geweld
naar een kliniek voor geesteszieken
gebracht, hoewel ik zelf nooit in een
psychiatrische kliniek geweest was.
De dokters zeiden mij dat de enige
reden voor mijn opname mijn geloof
in God en mijn lidmaatschap van de
orthodoxe kerk was. Ik ben gezond
en ik slaap goed, maar de artsen
geven me aldoor toch slaappillen; ik
ben evenwichtig en rustig van aard,
maar ik moest hier een psychotro-
pisch geest-beïnvloedendmedicijn
innemen, aminazin. Volgens de dok
ters was dat om te kalmeren. Er
werd gedreigd: als ik het medicijn
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Niemand van de zen
delingen of bekenden van de Mor
genlandzending is tijdens de burger
oorlog in Libanon ontvoerd of ge
dood Hun huizen zijn zelfs niet be
schadigd.
Dit wordt gezegd in het jaarverslag
van de Morgenlandzending, een in
terkerkelijke organisatie tot steun
aan de kleine protestantse kerken in
het Nabije Oosten. Nans Groene-
veld heeft het afgelopen jaar niet
kunnen werken in ..haar dorp" Bait
Shama in de Bëkaa-vlakte Een deel
van de christenen daar is wegge
vlucht. Sinds januari werkt zij in het
protestantse ziekenhuis te Hamma-
na iLibanon» Dit ziekenhuis is nooit
getroffen, hoewel de raketten soms
dichtbij overvlogen Het werk van
Catrien Groeneboom in Gurby en
Saghbin (kinderclubs en bijbelkrin
gent kon daarentegen met de nodige
beperkingen doorgaan
De theologische hogeschool te Bei
roet heeft kunnen functioneren van
begin februari tot eind juni De
meeste studenten en enige professo
ren zijn gehuisvest in het gebouw
van de hogeschool. Eén van de mu
ren is ontzet De vormingscursus
voor meisjes te Zahle heeft zo goed
en zo kwaad als het ging gefunctio
neerd. Deze stad is driemaal van de
buitenwereld afgesloten geweest
Vaak waren groenten en andere le
vensmiddelen schaars en soms re
gende het granaten en raketten op
de stad
Een gemeentelid uit Sidon. gedood
op de weg tussen Sidon en Beiroet,
en een vijfjarig meisje zijn de enige
bekende sterfgevallen onder de le
den van de Arabische protestantse
kerk in Libanon, als gevolg van de
oorlog
Het werk in Syrië. Perzië en Algerije
kon doorgaan. In Syrië werden waar
nodig Libanese vluchtelingen gehol
pen. In Narmak. een voorstad van
de Perzische hoofdstad Teheran,
waar 35 tot 40 duizend Armeniërs
wonen, wil men een kerkelijk
centrum bouwen.
De Morgenlandzending, die het af
gelopen jaar in Nederland 327 000
gulden inzamelde, houdt zaterdag
18 september haar jaarvergadering
in het hervormd wijkcentrum. Jac.
van Ruysdaelstraat 64 te Utrecht
niet zou innemen, zouden ze het in
spuiten. Ik leef hier samen met ern
stige geesteszieken, die in hun bed
vastgeboden zijn wegens hun heftig
gedrag. Ik moet aldoor luisteren
naar hun geschreeuw en daardoor
en door de medicijnen word ik erg
bedrukt. Maar de houding van de
dokters verontrust mij nog meer. Zij
weten totaal niets van godsdienst en
intussen proberen zij mij te overtui
gen, dat mijn godsdienstige gevoe
lens een geestesziekte zijn. De artsen
beweren dat het christelijk geloof
aan de gelovigen verbiedt hun va
derland te verdedigen, dat de voor
uitgang van lucht- en ruimtevaart
bewezen heeft dat er geen God be
staat, dat priesters de mis alleen
maar opdragen terwille van het geld
en dat jonge gelovigen meestal zie
kelijke idioten zijn."
Protest uitgelokt
Het geval-Argentow heeft protest
uitgelokt van Gennadi Sjimanow,
die zelf ook wegens zijn geloof in een
kliniek gezeten heeft. Samen met
anderen heeft Sjimanow een brief
gestuurd naar Wladimir Korujedow,
de voorzitter van de raad voor
godsdienstzaken van de Opperste
Sowjet.
De ouders van Argentow zijn mili
tante atheïsten, maar zij hebben
toch de kant van hun zoon gekozen.
In het ziekenhuis kregen de ouders
te horen dat hun zoon vrijwillig naar
de kliniek was gegaan.
Vooral de voorlopige hechtenis op
grond van de veiligheidswetten,
waar volgens minister Kruger van
justitie meer dan 170 mensen door
getroffen zijn, vindt Thorne „afschu
welijk en gevaarlijk." Hij noemde
het verbijsterend dat onder de gear
resteerden velen zijn, die door de
zwarte bevolking als hun ware lei
ders beschouwd worden. Thorne
wees er tevens op dat ondqr hen vele
vooraanstaande kerkelijke leiders
zijn.
Thome noemt in zijn verklaring de
leider van de congregationalistische
kerk en voorzitter van de labourpar-
ty Allan Hendrickse, Chris Wessels
ASUNCION In Paraguay is op
initiatief van de r.k. bisschoppen
naar Chileens voorbeeld een inter
kerkelijke commissie voor hulp in
nood opgericht. De commissie wil
hulp verlenen aan de velen, die zich
in moeilijkheden bevinden als ge
volg van arrestatie De hulp is ook
bestemd voor de familieleden van de
gearresteerden, omdat die meestal
onverzorgd achterblijven
Bijzondere aandacht wil de commis
sie ook besteden aan de landarbei
ders, die tegen hun wil uit hun dor
pen verdreven zijn. De commissie zal
bovendien informatie verzamelen
over het lot der gearresteerden, hun
behandeling en eventuele processen.
Paraguay is het armste land van
Zuid-Amerika. Ruim de helft van het
land is in het bezit van 125 groot
grondbezitters. waaronder buiten
landse ondernemingen. De regering
voert al jaren een schrikbewind In
juni van dit jaar besloten de kerkelij
ke hulporganisaties uit Nederland.
Duitsland. Engeland. Oostenrijk en
de Verenigde Staten hun financiële
steun aan ontwikkelingsprojecten in
Paraguay stop te zetten.
Cursus over assembler wereldraad
Ie Nairobi. 22 september 6. 22 en 26
oktober, steeds 's avonds Berg
straat 30. Amersfoort, m m v dr A
M. van Peski. dr. C van der Poort,
mevr M van Heemstra en ds J E
van Veen. Inl en opg tel 033-33178
9 Hoe kunnen we beier samenwer
ken? Over een zinvol samenspel van
ouderlingen en diakenen Twee
daagse conferentie zaterdag 25 sep
tember èn zaterdag 12 maart, m m v
drs J W Vlaanderen Toerust ings
centrum te Leusden 'tel 033-43244
toestel 123»
van de moravische broedergemeen
te, de katholieke priesters Smangali-
so Mkhatshwa en Clemens Mokoka
uit Pretoria, Emk Leputa en P. T.
Moatshe van de nederduitse gerefor
meerde kerk in Afrika (zwart) utt
Britstown, Oshadi Phakati van het
Christelijk Instituut uit Pretoria,
Thomas Manthatha van de Zuidafri-
kaanse raad van kerken uit Johan
nesburg, Sinan Ngobeni (Witterivier)
en Ebener Magina (Port Elisabeth).
„Als christenen moeten wij ten
scherpste tegen deze flagrante ver
treding van de mensenrechten pro
testeren," schrijft Thorne. „Arresta
ties zonder vorm van proces komen
in niet-communistische landen vrij
wel niet voor," zegt hij. „We eisen de
vrijlating van alle gevagenen, of hun
in staat van beschuldigingstelling.
Zolang dat niet gebeurt moet men
tot de slotsom komen dat de arresta
ties onrechtvaardig en immoraal
zijn."
In de oostelijke Kaap hebben zeker
twintig predikanten geprotesteerd
tegen de arrestatie van ds Chris Wes
sels. de voorzitter van de raad van
kerken van de oostelijke kaappro
vincie. „Het vasthouden van deze
man is wreed en onrechtvaardig,"
schrijven de dominees.
DEN BOSCH - In het r.k. bisdom
Den Bosch moeten meer jongeren
pastores worden aangesteld. De hui
dige pastores bestrijken slechts een
klein aantal parochies. Voorzover
het jongerenpastoraat een onder
deel is van de taak van een basispas
tor, dreigt het steeds meer in de knel
te komen.
Aldus de nota Jongerenpastoraat,
samengesteld door een werkgroep
van de stichting Levensvorming
jeugd en jongeren van het bisdom
Den Bosch
„Het idee, dat de jongste kapelaan
automatisch voor de jongeren moet
zorgen, begint te verdwijnen. Er ko
men meer jongerenpastores met een
duidelijke taakomschrijving, min
der gebonden aan het traditionele
pastoraat. Er worden ook groepen
leken gevormd, die de verantwoor
delijkheid voor het jongerenpasto
raat op zich gaan nemen. Het is
allemaal echter nog te incidenteel
en te plaatselijk. Met een gericht
beleid kan die ontwikkeling ver
sneld worden." aldus de nota. die
pleit voor methodieken, ontleend
aan het vormings- en opbouwwerk,
maar er anderzijds ook voor
waarschuwt, dat het jongerenpasto
raat zich niet gaat isoleren van de
rest van het kerkewerk.
VERVREEMDING
Gisteren trof mij een dichtregel van
Gerrit AchterbergrDe regel ls te vin-
den in „Kerstmis" (Voorbij de
laatste stad, 146) De dichter wordt in I
de nacht van Kerstmis in Den Haag
door klokgelui gewekt. „Hij, die ik
dagelijks te wezen dacht, trok uit
mij weg en kwam alleen te staan" En
dan:
„Ik keek tegen mijn eigen leven aan,
alsof een ander het had doorge-
bracht."
De uitspraak doet denken aan een
splijting van het ik. Of misschien een
overbewustheid van het ik en het
zelf als de twee partners van een j
voortdurend gesprek. Even stokt het
gesprek en belden staan alleen. De
innerlijke vervreemding heeft te ma- j
ken met de klokken van Kerstmis.
Die roepen een beeld op van „2000
jaren her", toen daar, in Bethlehem,
„zojuist" een kind geboren is. Eén
van beiden is daarbij betrokken en
ziet het opnieuw gebeuren. Eén van
beiden ls tijdgenoot van die nederige
geboorte. Het gedicht geeft een
impressie. „Hij die ik dagelijks te
wezen dacht" moet later terugge
keerd zijn. En hoe ls het toen verder
gegaan? Dat vermeldt het gedicht
niet. Het gebeuren van Jezus van
Nazareth is ons mensen vreemd. Zijn
verhaal praat niet al kabbelend met
ons leven mee. Het kan, zelfs in de
herinnering en verbeelding, opnieuw
een splitsing, een vervreemding bij
ons bewerkstelligen. We worden op
een vreemd-spoor gezet. Wie wij „te
wezen dachten" zijn wij niet heler
maal en niet uitsluitend. Wie be
nieuwd is naar dé--uitkomst moet
misschien zelf die splitsing mee
maken.
KAAPSTAD Ds John Thorne, de voorzitter van de Zuidafri-
kaanse raad van kerken heeft scherp geprotesteerd tegen de
arrestaties van honderden mensen in zijn land.
Beroepingswerk
Beroepen te Bloemendaal: W.
Dijckmeester te Hilversum: te Ee-
then: F. van der Sluis te Nieuw-
Beijerland; te 's-Gravenzande: G.
Hamoen te Heusden.
Aangenomen naar Heemstede: E.
Sneller eervol ontheven pred. met
de bevoegdheid van emeritus (leraar
godsdienst) te Haarlem; naar
Jutphaas: N. H. Kuipéri te Vleuten.
Bedankt voor Beverwijk: F Brouwer
te Lunteren (buiteng. wij kg. in wor
ding).
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Den Helder en Oostelijk
Flevoland: E. Woudt te Vrouwen- i
polder.
BAPT. GEMEENTEN
Beroepen te Nieuwe Pekela: P. Wijg-
hers kand. te Bosch en Duin.
Ds. C. C. Smitskamp
Ds. C. C. Smitskamp, gereformeerd
predikant te Amstelveen, heeft zich
aan de gemeenschap van de gerefor
meerde kerken onttrokken' en zijn
ambt van predikant neergelegd.
Blijkens een mededeling van de ker-
keraad aan de gemeente waren er
bij ds. Smitskamp en zijn vrouw
ernstige problemen gerezen over
hun plaats binnen de gereformeerde
kerken, waarbij het geloof niet in
het geding was. Ds. Smitskamp is 33
jaar en stonds sinds maart vorig
jaar in Amstelveen. Daarvoor was
hij vijf jaar evangelisatie- en recrea
tie-predikant te Grouw. Het was be
kend dat de ruimte binnen de Gere
formeerde Kerken hem te eng was.
Aurentino Rueda
De regering van Columbia heeft be
kendgemaakt, dat de „guerrilla
priester" Aurentino Rueda om het
leven is gekomen bij een treffen met
een militaire patrouille in de provin
cie Antioquia. Rueda. een pater
franciscaan, sloot zich acht jaar ge
leden aan bij de ondergrondse orga
nisatie ELP. Voor die tijd werkte hij
in de krottenwijken van Bucara-
manga, maar hij moest vluchten
naar het bergland, omdat de politie
hem zocht vanwege „staatsonder-
mijnende activiteiten".
N. C. de Regt
Op 93-jarige leeftijd is overleden een
van de oudste hulppredikers van de
hervormde kerk, de heer N. C. de
Regt te Apeldoorn. Na drie jaar in
Valthermond gewerkt te hebben,
was hij van 1910 tot 1948 werkzaam
als evangelist in Klarenbeek, dat
toen nog kerkelijk tot Beekbergen
behoorde, maar onder zijn leiding
groeide tot een eigen gemeente. Na
zijn pensionering was hij nog tot op
hoge leeftijd werkzaam als geeste
lijk verzorger van Het Zonnehuis te
Beekbergen.
Franzoni
De om zijn communistische sympa
thieën tot de lekenstand gedegra
deerde ex-priester Giovanni Franzo
ni heeft een beroep op paus Paulus
gedaan, om geen maatregelen te ne
men tegen de Franse aartsbisschop
Lefebvre. „De kerk mag en kan de
conservatieven in haar schoot niet
veroordelen. Zij zijn haar histo
rische zonen, net als de democraten
en progressieven."