Leider Lutherse kerk in Namibië: Onze hoop berust op het evangelie *2> Uit de kerkbladen Vandaag 77a Bijzondere bidstond van gereformeerde gemeenten Vaandel gereformeerde theologie hoog houden KERK onder RACISME Conferenties Onze adressen: Herovering van de stilte •■jChr. geref. theologische „schooldag" VOORBIJGANGERS „Kerk in Rusland als een vulkaan" Poolse lutherse kerk optimistisch KERK/BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 door Aldort Schipper - Bisschop Lukas de Vries, de voor gematigd doorgaande leider van de evangelisch lutherse kerk in Namibië (Zuid-West-Afrika) is de laatste maanden radicaler geworden. Het laatst ontmoette ik hem dit voorjaar tijdens een gesprek dat zijn kerk, de bevrijdingsbeweging Swapo en de Westduitse kerk hadden in Wuppertal. Toen zei hij nog dat hij tegen elk geweld was, of het nu van de kant van de bevrijdingsbeweging of van de zijde van de Zuidafrikanen kwam. Nu zegt hij: „Het is te laat om over geweld ja of nee te praten. Dat willen de Duitsers steeds van mij horen, maar die "kwestie is achterhaald." De bisschop is uiteraard ook nu geen geweldsapostel, maar een kans voor een geweldloze oplossing van de moeilijkheden in Namibië ziet hij eigenlijk niet meer. „Er is bijna geen andere oplossing voorstelbaar dan door middel van geweld, alhoewel de kerk blijft zoeken naar een geweldlo ze bevrijding." De lutheranen in Na mibië doen hun best. buitenlandse lutheranen te bewegen er bij hun regeringen op aan te dringen, druk op Zuid-Afrika uit te oefenen. Nami bië te ontruimen. Bisschop De Vries: ..We vragen hen de resultaten van de zogenaamde Turnhalle-besprekingen (over een toekomstige grondwet voor Nami bië. A.S.) te verwerpen, omdat de Tesprekspartners daar niet door het volk zijn aangewezen. De kerken moeten er bij hun regerin gen op aandringen dat de resoluties van de Verenigde Naties inzake Na mibië worden ten uitvoer gelegd en Moslims en christenen tegen bekeringsijver MEKKA Proselitisme (opdringe rige bekeringsijver), het misbruik maken van onwetendheid, econo mische en politieke afhankelijkheid en het misbruik van diakonaal werk voor het bereiken van politieke doe len zijn onverenigbaar met het ge bod van de christelijke liefde. Dit is de conclusie van de christelijke deelnemers aan een conferentie over christelijke zending en moslim- verkondiging. die volgens het Jour nal of Mecca in Chambesy bij Genè- ve is gehouden. De moslim-deelnemers waren van mening dat de christelijke wereld veel onrecht heeft gedaan in de mos lim-landen door middel van het ko lonialisme en neo-kolonialisme. Dit onrecht heeft aanleiding gegeven tot wantrouwen en angst bij de moslims. De christelijke deelnemers, allen af komstig uit ledenkerken van de We reldraad van Kerken, gaven toe dat vele zendelingen zich bewust of on bewust in dienst van het kolonialis me hadden gesteld. Zij meenden echter dat het moment bereikt is om een nieuwe relatie tussen christen dom en islam aan te knopen. Volgens de Journal of Mecca had den de christenen begrip getoond voor de aarzelingen aan moslim zijde Dat kwam volgens het blad door het onweerlegbare feit dat ook nu nog sommige zendingsorganisa ties in de islam landen werkzaam zijn. die nog steeds misbruik maken van onwetendheid, de behoefte aan onderwijs, gezondheidszorg en soci ale hulp. Nog kortgeleden werd bekend dat sommige zendelingen in dienst ston den van de geheime dienst van de Verenigde Staten De christenen distantieerden zich ter conferentie van deze misstanden. De moslims hadden toegezegd te zullen bevorde ren dat christenen zich in hun lan den vrij kunnen bewegen In over eenstemming met de eisen van hun godsdienst. Nieuwe levensstijl. Regionale contactdagen op zaterdag 11 sep tember in Den Bosch. ge meenschapshuis De Meent (inl. en opg. tel. 073-134542), Rotterdam. Pauluskerk (tel. 010-132100) en Arnhem. Westerkerk (tel. 070- 653915) Namibië-werkplaats, zaterdag 25 september op De Horst te Drie bergen. m.m.v. Horst Kleinschmidt, Magdalene Shamena. bisschop Co lin Winter. David de Beer. dr A. H. van den Heuvel. Ben van Kaam en Henk Biersteker. Inf. en opg. tel. 03438-6341. door de republiek Zuid-Afrika erkend. Wij willen bij voorbeeld vrije verkie zingen onder toezicht van de Ver enigde Naties. Ik vraag de kerken overzee ook om hulp bij de juri dische verdediging van politieke ge vangenen, die anders heel gemakke lijk tot zeer lange straffen veroor deeld kunnen worden. Ten derde wil ik kerkelijke hulp bij de opleiding in en buiten Namibië van mensen, die straks de leiding van het land kunnen overnemen. Dit brengt ons op de kwestie van de vluchtelingen, waarbij ook hulp van buitenlandse kerken absoluut nodig is." Een synode Het grootste deel van de bevolking is aangesloten bij een van de drie lu therse kerken die Namibië telt: de Ovambokavangokerk in het noord en, langs de grens met Angola en de evangelisch lutherse kerk in de om geving van Windhoek. De derde lu therse kerk is de „Duitse" van Propst Kirchnereit, die alleen aan blanken onderdak biedt De beide zwarte kerken willen nog steeds met de blanke tot één 'kerkverband komen, maar de laatsten voelen daar nog niet voor en de drie kerken zijn daarom in een soort federatie verenigd, die misschien in 1978 ln één synode zal worden verenigd. Onderdrukking De bevolking van Namibië zucht sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw onder het kolonialisme, eerst van de Duitsers, die er bijna in ge slaagd zijn het volk van de Herrero's uit te moorden en nu van de Zuidaf rikanen. die een bijna even brutale heerschappij over het land uitoefe nen en Namibië als een kolonie uit buiten. De aan de gang zijnde besprekingen voor een grondwet acht bisschop De Vries een poging van de Zuidafrika nen om hun macht over het land nog een tijdje te rekken. „Maar Dirk Mudge, de sterke man. die gedood verfd wordt als de aanstaande pre mier van het land. zegt nu al dat de Zuidafrlkaanse troepen in het land zullen blijven, zogenaamd om hier de orde te handhaven. Wat echter voor de Zuidafrikanen orde heet. is voor de Namibiërs on derdrukking," zegt de bisschop. „Je zou een voorlopige regering, die er per december 1978 moet komen kunnen zien als een tussenoplos sing. maar Je moet kijken naar de motleven die er achter zitten. Wij hebben het sterke vermoeden dat de Zuidafrlkaanse regering deze voor lopige regering alleen wil gebruiken om meer tijd te winnen en langer ln Namibië te blijven. De economische uitbuiting van Namibië zou gewoon doorgaan." Blanken De bisschop ziet voor de blanken in Namibië niet zo'n rooskleurige toe komst „In een onafhankelijk Nami bië zullen alleen nog maar blanken wonen, die ons zwarten als partners kunnen aanvaarden. Voor de ande ren is er geen plaats. Dat betekent dat de blanken hun band met Zuid- Afrika zullen moeten doorsnijden, willen zij op den duur in dit land kunnen blijven wonen. Dirk Mudge is een van de leiders van de nationale partij, die een onderaf deling is van de Zuidafrlkaanse par tij van premier Vorster. „Als Mudge enige kans heeft dat hij slaagt in het tot stand brengen van een vreedza me verandering, dan zal hij ten minste zijn lidmaatschap van de na tionale partij moeten opgeven," zegt bisschop De Vries. Hij verwacht echter niet dat Mudge dit kan opbrengen. „De blanken kennen ons niet en willen ons niet kennen," zegt de bisschop. Hij is erg pessimistisch als hem gevraagd wordt, of er voor de blanken nog tijd is om zich aan te passen. „Zij realise ren zich niet. dat hoe zwak en ver deeld zwart Afrika ook is, zij eigen lijk met de hoed in de hand behoren te vragen of wij hen nog als partner willen aanvaarden. Onder de zwar ten wordt de groep steeds groter die zegt van ons hoeft het eigenlijk niet meer. Er heeft zich onder de zwarte bevolking van Namibië en Zuid- Afrika de laatste maanden een ver andering voorgedaan, die van groot belang is. Zij is er zich van bewust geworden dat zij meer kan dan zij zelf dacht. Zij kan de blanken bang maken. Er heeft zich onder de zwar ten een tot dusver onbekende koelbloedigheid ontwikkeld, die er voor zorgt dat men zegt: schiet ons maar dood, dat geeft niet, dan zullen onze kinderen tenminste vrij zijn." Bisschop De Vries vertelt van de twee veroordeelden in het proces in Swakopmund tegen degenen, die er van beschuldigd werden dat zij hulp geboden hadden aan de vermoede lijke moordenaar van hoofdman Eli- fas, een marionet van de Zuidafri- kaanse regering. „De rust en het Oodsvertrouwen waarmee de2e mannen het doodvonnis aanhoor den. Zij zeiden: hopelijk is onze dood het licht waardoor de bloem van de bevrijding openbloeit. Men sen die dit soort dingen zeggen kun je niet meer van de aardbodem wegschuiven." De Zuidafrikanen maken steeds weer de gedachtenfout te menen dat je de hoop op bevrijding, gebaseerd op het geloof in het evangelie kunt wegschieten van de aardbodem. Bisschop Lukas de Vries Van een onzer verslaggevers ARNHEM Binnen de gereformeer de gemeenten is besloten, om woensdagavond 6 oktober in de ge meenten bijzondere bidstonden te houden „in verband met de nood der tijden". Daarin zal het niet alleen gaan om „de zonden, die als bloedschulden het land verontreinigen", maar ook om ,,de grote geesteloosheid, die over de kerk Gods gekomen is". „Gods kerk. zo bitter verscheurd, staat schuldig aan de nood der natie," schrijft ds A. Vergunst in het weekblad „De Saambinder". „Hoe verwereldlijkt is ons leven! Het leven van Gods knechten, van ambtsdra gers, van gemeenten. Hoe is het goede goud zo verdonkerd." Ds Vergunst wijst erop. dat bij velen, ook in de gereformeerde gemeenten, de „praktijk van godzaligheid" in diep verval is geraakt door de jacht van de moderne tijd. Er is nauwelijks tijd meer voor de persoonlijke omgang met het Woord Gods en het dagelijks zoeken van Gods aangezicht. „Weel dezucht en wereldzin gaan hand in hand en veelal gepaard met een ver slapping van wat onder ons vanouds gewoonte was." Wereldse gewoonten hebben veel van de soberheid, een voud en afzondering aangetast. Er is nog overleg gaande met verte genwoordigers van andere kerken, om deze bidstonden te doen vervolgen met een centrale samenkomst in okto ber, waarin gemeenschappelijk van uit de kerken op de eis van waarachti ge bekering gewezen wordt, „een sa menkomst, waarin we met schaamte onze gemeenschappelijke schuld voor God en ons volk willen belijden, maar ook tot nationale bekering willen op roepen," aldus ds Vergunst. kende getal van circa 65 studenten. Dit mooie getal belooft iets voor de vacante gemeenten, aldus prof. Van Genderen. Hoewel niet alle studen ten van plan zijn, christelijk- gereformeerd predikant te worden, laat het zich wel aanzien, dat het aantal vacatures geleidelijk zal afnemen. Tot nu toe heeft de groei van het aantal studenten nog geen kostbare uitbreidingen nodig gemaakt. Prof. Van Genderen zei, dat het cursus jaar. dat nu begint, een jaar van bezinning zal zijn op allerlei vragen, zoals een eventuele verkorting van de studieduur en de opzet van een mogelijke doctoraalstudie. De laatste generale synode sprak in principe uit, dat doctoraalstudie in Apeldoorn kan worden begonnen. Gods woord stond centraal in de toespraken, die op deze schooldag gehouden werden. Ds A. W. Drechsler uit Haarlem sprak over „Verkondig het Woord". Woordver kondiging, dat is het werk van de predikant, zowel in preken, als in katechisatie, ziekenbezoek en huis bezoek. Dat is naast een vreugde ook beklemmend voor de dominee, want het houdt veel in, aldus ds Drechsler. Hij is een heraut, door wiens werk Christus zich een weg wil banen tot de harten der mensen. In de verkondiging moet dan ook duidelijk de stem van Christus klin ken. De prediker mag geen eigen woorden spreken, geen eigen stok paardjes berijden. Hij moet zichzelf vergeten. Hij moet ook de verzoe- In 1955 liet prof. W. Kremer op de zolder van de hogeschool het niet bepaald indrukwekkende boekenbe zit zien aan wijlen ds. C. van der Zaal. „Daar moet wat aan gedaan worden Dat moeten onze vrouwen doen," besliste ds. Van der Zaal. Be sloten werd tot „zoiets als de VU- busjes". De Vrije Universiteit hielp bij de opzet en de christelijke gere formeerde dames onder de leiding van ds. Van der Zaals echtgenote deden hun werk zo grondig, dat het al gauw mogelijk werd om naast de bibliotheek ook bij te dragen aan de vijfde leerstoel, de verbouwing van het hogeschoolgebouw en de aan schaf van nieuw meubilair. Prof Van Genderen sprak een woord van hul de aan het adres van mevrouw Van der Zaal, die nu haar werk heeft neergelegd. AMSTERDAM Postbus 859, Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948, Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101. Parkstraat 22, Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3, Melkmarkt 56, Zwolle Tel. 05200-17030 Dr K. E. H. Oppenhelmer roept in In de waagschaal Op tot actie tot be houd van de stilte. Wat is te doen? Het ligt voor de hand: bij de regering (volksgezond heid) aandringen op algemene maatregelen, tevens de gemeente besturen vragen om plaatselijke verordeningen. Lawaaibestrijding is noodzakelijk. Herinnert men zich nog wel het verbod tot matten klop pen 's morgens vroeg en 's avonds laat? Ik meen. dat de artsen, de huisartsen en specialisten, de socia le geneeskundigen, de psychologen en paedagogen hier hun stem krach tiger en duidelijker moeten laten horen dan tot nu toe gebeurd is. Het is een kwestie van volksgezondheid. Als ik jonger was, zou ik een actie starten tot bestrijding van lawaai, geluidshinder. Misschien doe ik het nog. Het theorie- en praxisprobleem woog mij altijd zeer zwaar. Wij kun nen en wij moeten de stad van de mens ook op dit punt weer leefbaar maken, tot een woonruimte van vrij heid, respect, beschaving. Theolo gische opmerkingen zal men in dit artikel missen Ik denk (ik heb mijn boeken niet bij mij), dat men medi tatieve stof zal vinden bij fijnzinnige geesten als Ouardlnl en wellicht ook bij Smelik. Teksten vindt men in de Psalmen (Ps. 65: „De stilte zingt U toe" e a De fundamentele tekst is Kon. 19:12: de openbaring Gods aan Elia Men denke ook aan de grote stad Babyion Rome) in de Opert- banng De zaak, waarover ik het heb. is echter niet een kwestie van fijnbesnaardheid. meditatieve aan leg. een contemplatieve geest. De stilte als ruimte van bezinning, ver wondering, zelfkennis en Gods ontmoeting is conditio sine qua non van menszijn, existentlaal van de ware mens. De gesaeculartseerde mens van onze tijd vlucht In het lawaai, een toenemend lawaai Zelfs schrille, verbijsterende, elektro nische geluiden (tussen journaal en commentaar) schijnt hij niet te kun nen missen, hoewel zij zijn gehoor beschadigen. Hier moet men protes teren. De herovering der stilte is niet mogelijk zonder overheidsmaatre gelen. Wij wachten daar al lang op. Natuurlijk is zij ook een kwestie van educatie. 8chooI en communicatie media kunnen hier ongetwijfeld hel pen. Maar de Inspanning van allen, die van haar noodzaak overtuigd zijn, is hier en bij elke toekomstige actie onmisbaar. De vrijheid, de psy chische gezondheid van de burger staat op het spel. Wij willen leven, niet geleefd worden door anderen. (En in een voetnoot vermeldt dr Oppenhelmer nog. dat reeds onder koningin Elisabeth I een wet werd uitgevaardigd, waarbij het aan man nelijke onderdanen verboden was hun vrouwen na tien uur 's avonds te slaan, daar het geschreeuw van de slachtoffers de nachtrust van de bu ren zou kunnen veratoren.) Schoonmaak Hervormd Watergraafsmeer kreeg een nieuwe predikant en van dlako- nale kant werden de vrouwen opge roepen voor een schone pastorie te komen helpen zorgen. Want als een dominee verhuistOver de reac ties vertelt De kerk in het midden: Eén mevrouw was van mening, dat de tijden veranderd zijn, de dames gaan tegenwoordig voor geld wer ken en zijn niet meer bereid om dat werk voor niets te doen. Een ander merkte op. dat zij na heel veel moei te er in geslaagd was zelf hulp te krijgen en dat ze niet meer in staat was om zelf zwaar huishoudelijk werk te doen. Nog weer een andere dame vond de vraag, die wij gesteld hadden een typisch mannelijke vraag. Vrouwen zouden In deze tijd nooit op een dergelijk idee zijn geko men. Er waren nog meer reacties. Men zegt wel eens dat de Wa tergraafsmeer een dorp is. maar misschien heeft de bevolking toch wel een stadse mentaliteit. Ook de gemiddelde leeftijd is natuurlijk aanzienlijk toegenomen sinds de tijd (1963), dat een groep dames de pastorie van de familie Stauttener schoonmaakte. De reacties zo pei lend menen wij, dat onze vraag misschien toch niet zo passend in deze tijd is geweest. Witte kerken Kosmos en Oekumene wijdt een nummer aan het witte kerken-plan. Daaronder verstaat het blad het streven, om aan de basis van de kerk nieuwe vormen van gemeenteleven te laten opkomen, minder gereser veerd. minder strenrvan haar om geving afgegrensd, gastvrijer, ope ner, hartelijker. Veel daarvan vindt het blad ai terug in de kritische gemeenten of basisgemeenten. Uit het artikel van dra J. P. M. van Eyden-van Dam: In de Amsterdamse sfeer had het bekende witte fietsenplan de fanta sie geleld: witte fietsen ze zijn er voor ledereen die ze nodig heeft, niemand mag ze als eigendom be schouwen. je vindt ze langs de kant van de weg, duidelijk herkenbaar en verwijzend naar een meer solidaire samenleving Witte kerken groepen van christenen, vaak aan de rand van hét instituut als open groe pen ten dienste van leder die langs komt en mee wil doen. even maar misschien als op een pleisterplaats, om dan weer verder te kunnen trek ken. Zo'n kerk is geen eigendom van wie dan ook, maar vrij aanbod voor mensen onderweg. In dit beeld klonk ook nog de verwijzing naar het idee „witte kerkgeschiedenis", waarmee soms de betekenis wordt aangegeven van bewegingen en christelijke gemeenschappen, die nieuwe wegen zochten om het Evan gelie en vergeten waarden in het leven van de kerk, opnieuw te bele ven, maar die vaak door de officiële kerken uit angst voor kritiek of ver andering als sektarisch werden be schouwd of naar de marge werden verwezen. In het charismatisch maandblad Vuur schrijft ds W. W. Verhoef: De charismatische vernieuwing dient uit te zijn op cultureel ver antwoorde vormgeving. Opwek kingsbewegingen zijn dijkwijls a- cultureel en produceren zelfs wan- cultuur. Ik denk aan slechte liedjes en dito melodieën, die deze traditie in zich heeft. Inmiddels Is de doorbraak uit dit ghetto al aan de gang. Als de Geest creatief is, zal Hij ook in deze wel mensen inspireren. Voor de verering van God dient het beste gebruikt te worden, goede teksten, goede muziek. Ook zal men principieel wat meer op het geheel moeten letten. Want een eenzijdig menu van Jezusliedjes kweekt een onbijbels sentiment. Van een ver waarlozing van de persoonlijke ge loofsbeleving hoeft niemand de cha rismatische beweging te verdenken. Laten we daarom des te meer Gods heil bezingen zonder al te veel ik- versjes. Want, we worden natuurlijk voortdurend bedreigd door de vro me mens. die alleen maar zijn zelfbe vestiging zoekt. Psychische religie zoekt graag makkelijke, gevoelige meezingertjes „omdat het zo lekker is". We moeten wel bedenken dat het liedboek van de bijbel (de psal men) tot de wereldliteratuur be hoort. Zo zullen we er open voor mogen zijn, dat de Heilige Geest ook cultureel-creatief kan werken. Het gaat om het goede en gave in de eredienst aan God. van een onzer verslaggevers APELDOORN De theologische hogeschool van de christelijke gereformeerde kerken in Apeldoorn ziet het als haar eigen taak in het geheel van de theologie, om te midden van alle onbelijnd- heid en verwarring het vaandel hoog te houden van de gerefor meerde theologie. Dat is alleen mogelijk, als wij blijven luisteren naar de boodschap van de bijbel en ons verbonden weten met de kerken van gereformeerde belijdenis. Dit zei de rector van de hogeschool, prof. dr J. van Genderen, zaterdag op de jaarlijkse, zoals altijd weer druk bezochte, schooldag. De hogeschool heeft thans het onge- king weerstaan, zo te preken als de - mensen het graag horen. In dit ver band keerde ds. Drechsler zich zowel tegen een prediking, die de menselij ke zielservaring centraal stelt, als die waarin Christus niet meer is, dan de inspirator voor allerlei maatschap pelijke activiteiten. Andere sprekers waren prof. dr. B. J. Oosterhoff en ds. I.de Bruyne. Een bijzonder ogenblik was het, toen mevrouw W. van der Zaal-Veerman voor de twintigste maal namens het comité vrouwenactie geld aanbood aan de hogeschool, dit keer welge teld 70.565 gulden en 43 cent. Dit bedrag maakte precies de zevenhon derdduizend gulden vol, die in deze twintig jaar door de dames voor de hogeschool zijn bijeengebracht. VERTROUWEN de wijsheid spreekt: Jahwe heeft mij in het aanzijn ge roepen als het begin van zijn wegen, vóór zijn werken van ouds. Van eeu wigheid aan ben ik geformeerd, van den beginne, eer de aarde bestond. (Spreuken 8, 22-31) In een groots visioen ziet de spreu kendichter de eeuwige betekenis van de wijsheid. Die wijsheid ligt ten grondslag aan al Gods werken en wegen. Deze wijsheid is geen op- welling, geen moment in de ontwik keling, maar ze heeft met het oerbe gin van alles te maken. De wijsheid gaat vooraf aan de bergen en de zeeën, de wolken en de velden. Heel het landschap waarin de mens wan delt, dat hem zo kan imponeren, zo klein kan maken voor zijn besef, heel dat lanschap wordt op zijn beurt klein vergeleken bij de wijs heid. Wolken mogen,dreigen, bergen en rotsen in hun ongenaakbaarheid de mens afschrikken, daarbovenuit gaat deze Wijsheid. Het grote uit gangspunt van Gods wegen. Als een waarborg dat we niet leven in een gril, in een boze droom, maar omvat door de wijsheid van God. I^iet on middellijk te zien, niet na te reke nen, vaak niet eens ook maar voor 't geringste aan te wijzen, maar als een bron van diep vertrouwen. Een eind vertrouwen waaruit alleen te leven valt. Vanuit dit begin alleen verliest de toekomst zijn angsten. Alleen gegrond in dit vertrouwen kan een mens zijn kleine weg gaan. Het be gin van Gods wegen is wijsheid. Pimen Patriarch Pimen van Moskou, het hoofd van de Russische orthodoxe kerk, vindt, dat het komende pan orthodoxe concilie voor alles een gemeenschappelijk standpunt van de orthodoxe kerken zal dienen te bepalen ten aanzien van de oecume ne. Hij constateert binnen de ortho doxie een dreigend meningsverschil over de vraag, hoeveèl „rechtgelo vigheid opgeofferd mag worden aaft eenheid en broederschap". Volgens patriarch Pimen moet het concilie vooral de ketterij veroordelen, .dat „elke christelijke kerk van gelijke waarde even goed is". Nog dit jaar wordt in Genève een voorvergade ring gehouden, die de agenda van het pan-orthodoxe concilie zal moe ten samenstellen. DR F. L. Bos De kerkhistoricus dr P. L. Bos, eme ritus-predikant van de gereformeer de kerk te Vlaardingen en thans bijstand in het pastoraat verlenend te Vreeland, gaat in verband met het vertrek van prof. dr J. van den Berg naar de rijksuniversiteit te Leiden, tot aan de kerstvakantie kerkgeschiedenis doceren aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ds. J. Oldekamp Op 54-jarige leeftijd overleed ds. J. Oldekamp, predikant van de doopsgezinde gemeente te Harlin- gen. Ds. Oldekamp werd in 1960 predikant te Uithuizen (daarvóór was hij drogist te Rijssen, hij ging op latere leeftijd theologie studeren) en kwam ln 1969 naar Harlingen. MARSEILLE „Niemand heeft een idee van de omvang en de kracht van het godsdienstige leven in de Sow- jet-Unie", aldus de r.k. aartsbisschop van Marseille, mgr. Etchegaray, in het bulletin van zijn bisdom. Mgr. Etchegaray bracht onlangs een be zoek aan de Sowjet-Unie op uitnodi ging van de Russische orthodoxe kerk. Hij noemt de Sowjet-Unie „ongetwij feld de grootste vulkaan van het christendom". De staat heeft niets anders gewild dan de totale liquida tie van de kerk, „maar ik heb nog nergens zoveel gretigheid gevoeld voor evangelische woorden". Het feit, dat de kerk in dit land nog steeds bestaat, is een „permanent wonder", aldus mgr. Etchegaray. Het is de kracht van deze kerk, dat in alle kalmte en geduld het volk van God steeds weer de kop opsteekt en erin slaagt, een getuigenis te geven van het geloof tegenover een zeer mili tant atheïsme. WAR8CHAU (EPD) Ondanks de dalende ledenstatistiek als gevolg van de voortgaande emigratie van Duitsers naar de Bondsrepubliek ziet bisschop Janusz Narzynski de toekomst van zijn lutherse kerk in Polen niet somber in. Officieel telt de lutherse kerk in Polen tachtigduizend leden. Men schat het werkelijke aantal veel ho ger, omdat veel „kryptoprotestan- ten" wel kerkelijk meeleven, maar om verschillende redenen niet open lijk tot de kerk durven toe te treden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2