■ill
met Swapo nodig
Gesprek
Ruzie onder aanhang
van Lefebvre
Vandaag
KERK
onder
RACISME
Scheiding kerk en
staat in Zweden
kwestie van geld
Negers
gewaarschuwd
tegen Jimmy Carter
Onze adressen:
Bijbelcassettes
in Indonesisch
„Hervormde kerk
financieel door
dieptepunt heen"
Nes Ammim krijgt
Midden-Hollandhuis
Nieuw Israëlitisch
Weekblad krijgt
financiële steun
VOORBUGANGERS
Bijbels
voor
Schiphol
Duits kerkbezoek
blijft op peil
Royal Nederland
VRIJDAG 3 SEPTEMBER 1976
KERK/BINNENLAND
TROUW/KWARTET 2
Sinds vorig jaar heeft ook Na
mibië een eigen zwarte gere
formeerde kerk, de evange
lisch gereformeerde kerk (EG-
KA) genaamd.
De kerk heeft een eigen synode,
want de blanke gereformeerden in
Namibi# zweren ook bij ..gelijk
soortige ontwikkeling" in de kerk,
een mooi woord voor apartheid. De
zwarte gemeenten, voornamelijk in
het Noord-westen van Namibië ge
legen, in de uiterst dun bevolkte
streek Koakoland, zien niet in waa
rom zij niet samen met de blanken
in één kerkverband of althans in
één synodaal verband zouden kun
nen zitten
Ook de verbindingsman tussen de
blanke moederkerk en de zwarte
dochter, ds P. D. Strauss (40», vindt
het niet in de haak. dat de zwarte
gemeenten van de blanke worden
gescheiden Maar hij voert aan dat
de apartheid hier tenminste nog
niet zo perfect in de kerk wordt
doorgevoerd als bij de gereformeer
den in de republiek zelf. De blanke
predikanten, die als zendeling of
als gewoon predikant naar een
zwarte of kleurlinggemeente in
Zuid-Afrika gaan, mogen geen lid
maat van die gemeenten worden.
"Dat is hier tot voldoening van ds
Strauss anders. De blanke dominee
is. voluit lid van de gemeente die hij
dient
Opzienbarende rede
Wij kwamen met ds. Strauss te
spreken omdat hij in Windhoek een
opzienbarende rede voor de plaat
selijke huisvrouwenvereniging had
gehouden. In deze toespraak ver
telde hij onder wat voor omstan
digheden de mensen in de zwarte
woonbuurt Katutura bij Windhoek
moeten leven.
„De Afrikaanders hebben zich ze
ventig jaar geleden vereenzelvigd
met het volk Israel dat bevrijd
werd uit Egypte De Afrikaanders
waren armen, die door de Engelsen
werden onderdrukt. Maar nu zijn
wij zelf onderdrukkers geworden.
Wij hebben de rol van de Egyptena-
ren overgenomen, maar wij denken
nog steeds dat God aan onze kant
staat De zwarten maken nu de-
Zelfde gedichten als onze dichters
zeventig jaar geleden maakten en
zij bidden dezelfde gebeden als on
ze vaders in de tijd van Kruger
Kruger was de Mozes van ons Afri
kaanders Maar de Mozes van de
zwarten is de bevrijdingsbeweging
Swapo.
ï)s. Strauss verwijt de blanke Zuid-
Ds. Strauss
afrikanen dat zij zichzelf voor de gek
houden door net te doen alsof de
door hen benoemde en betaalde
hoofdmannen, zoals Clemens Ka-
puuo de leiders van de zwarte bevol
king zouden zijn. Door van dit valse
standpunt uit te gaan tonen wij de
zwarten aan dat de blanken nog
steeds geen inzicht in hun ware ge
voelens hebben.
Ds. Strauss vertelt dat hij er steeds
voor heeft gepleit dat er een gesprek
komt tussen de delegaties die zich in
de Tumhalle in Windhoek buigen
over een toekomstige grondwet voor
Namibië en de vertegenwoordigers
van de bevrijdingsbeweging Swapo.
Het blanke verwijt dat de Swapo
alleen maar uit een stel moorde
naars bestaat, wijst hij met grote
stelligheid af. Natuurlijk verwerp
ik elke gewelddaad, maar de Swapo
is niet uit op oorlog Maar als wij het
gesprek blijven afwijzen, dwingen
wij hen tot oorlog. Zelfs Sam Nujo-
ma, de leider van de Swapo. die op
het ogenblik dat wij het elkaar spra
ken in Moskou vertoefde, wil vol
gens ds. Strauss geen geweld. Zijn
Moskou-reis vat hij op als een po
ging, zijn onderhandelingspositie te
door Aldert Schipper
versterken. Als hij nu tegen zijn
mensen zegt dat hij alleen maar uit
is op een gesprek, ondermijnt hij het
moreel van zijn volgelingen", zegt
ds. Strauss.
Snel besluit
..Wat nu moet gebeuren is een snel
besluit van de Turnhalle-
besprekingen en de totstandkoming
van een voorlopige regering. Die kan
dan besprekingen beginnen met de
Swapo. waarna er verkiezingen, des
noods onder toezicht van de Veren
igde Naties kunnen komen. Ook al is
de samenstelling van de delegaties
in de Tumhalle niet helemaal cor
rect, we moeten het beraad een bil
lijke kans geven."
Ds. Strauss vertelt dat de zwarte
gemeenten aan de grens met Angola
door de Swapo als verraders worden
beschouwd. De Swapo heeft er be
zwaar tegen dat de blanke dominee,
in het dorp Onuno zich opwerpt als
een soort moreelofficier voor de
blanke troepen in het gebied. De
Swapo noemt de gereformeerden de
„weermacht-kerk", vertelt ds.
Strauss. De Swapo bedreigt de men
sen, dat zij niet naar deze weer
macht-kerk moeten gaan. Het ge
meenteleven is daardoor verlamd.
De Strauss vindt het jammer dat de
kerk zich zo sterk vereenzelvigt met
het leger, dat bruut optreedt tegen
de zwarte mensen in het gebied.
„Ook al onderschrijf ik niet alle doe
len van de Swapo, ik heb wel begrip
voor hen en ik moet zeggen dat hun
uiteindelijke doelen niet zo gek zijn.
UIT
VAN LEZERS
Grand Prix
Mijn respect voor het verslag over
de races op Zandvoort in Trouw van
3d augustus 1976. Zouden alle media
vanuit deze mentaliteit over derge
lijke manifestaties van menselijk
verval te berichten, zij waren spoe
dig geschiedenis, zij het een zwarte
bladzij daaruit.
Eén ding moet mij van het hart. Hoe
Sieedogenloos het ook moge klin
én: zoals er van „dood door schuld"
^sprake kan zijn. zo bestaat er ook
jèts als „dood door eigen schuld".
Dat geldt niet alleen voor de cou
reurs die in de loop der tijden het
leven lieten op de diverse circuits;
aat geldt ook het Jongste slachtoffer
r in Zandvoort, dat zich vrijwillig in
het schootsveld van de moordende
projectielen-op-wielen begaf.
Tenslotte bestaat er een collectieve
1 schuld bij allen die op een of andere
1 wijze in de organisatie, in de ver
slaggeving of als belangstellende
■ti meewerken aan zulke tot droefenis
stemmende festijnen of bijdragen in
de weinig verheffende sfeer. Mogen
tzij allen tot inkeer komen en hun
energie en interesse wijden aan
waardiger zaken. Dat lijkt de enig
passende wijze waarop de nage
dachtenis van de slachtoffers kan
worden gee
Schiermonnikoog Mare de Koninck
Abortus
<b
Binnen enkele v »ken zal in de Twee
de Kamer hetivtiatief-wetsvoorstel
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris HoofdredacUe Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
BIJ publtkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
tot legalisering van abortus van
PvdA/VVD en dat van de christelij
ke partijen behandeld worden, en
het laat zich aanzien, dat het meest
slechte dezer twee wel zal worden
aangenomen.
Ik vraag mij dan ook af. waarom
geen lid van de volksvertegenwoor
diging een derde mogelijkheid in
een initiatiefwet heeft neergelegd:
abortus wordt tenslotte onvermijde
lijk geacht, omdat het meisje resp.
de vrouw haar zwangerschap ten
koste van alles verborgen wil hou
den resp. het bezit van nog een kind
niet aan meent te kunnen.
Als nu de wetgevende instanties a.
het te vondeling leggen van een kind
schrappen uit het Wetboek van
Strafrecht; b. de afstand van een
wettig of onwettig kind en tesamen
daarmee de adoptie vergemakkelij
ken dan wel mogelijk maken en c. de
vermelding van de naam der moeder
/ouders in de akte van geboorte toes
taan. ontstaat er m l een toestand,
waarin het meisje en/of de vrouw in
onoverkomelijk geachte moeilijkhe
den haar toevlucht niet meer zal
hoeven te nemen tot verruimde ab
ortusmogelijkheden.
Haarlem Mr. J. W. F. X. de Rijk
Familieregering
U maakte gewag van een niet zó
gebruikelijke situatie, nl. dat twee
direkte bloedverwanten concurre
rend optreden bij de vertegenwoor
diging in een vertegenwoordigend
lichaam, in dit geval een gemeente
raad in Bergen op Zoom. Het verbod
van bloedverwantschap in de ge
meentewet heeft tot doel te voorko
men dat er familieregeringen zou
den ontstaan. Ik vraag me af. of deze
kans op wederzijdse beïnvloeding in
de huidige tijd. waarbij men ver
wacht dat gekozenen een eigen ge
fundeerd oordeel op tafel kunnen
leggen, nog wel zo groot is Eigen
verantwoordelijkheid en emancipa
tie van zowel de man als de vrouw
spelen daarbij een rol. in dit geval
vader en zoon, in een ander bro°rs of
zusters uiteraard, ik noemde maar
een voorbeeld.
Verder vraag ik me in den gemoede
af of er bij de opvolging van de
vader door de zoon in dit geval niet
juist héél duidelijk sprake is van
manipulaties in de familiesfeer. Ie
dereen stemt in met een procedure,
waarbij er niet op onafhankelijke
wijze geloot wordt, zoals de wet
voorschrijft, maar dat er afspraken
worden gemaakt aan de hand van
werkzaamheden van één van de
twee Een zuivere familieaangele
genheid!'
Ridderkerk Laura (en Berge
STOCKHOLM (LWI) De finan
ciën vormen het moeilijkste punt bij
de besprekingen over een herziening
van de verhouding tussen kerk en
staat in Zweden, zo blijkt uit een
bericht van de persdienst van de
lutherse staatskerk.
In 1975 stelde de minister voor kerk-
aangelegenheden. Hans Gustafsson,
vier commissies in, die voorstellen
moesten uitwerken inzake een mo
gelijke scheiding van kerk en staat
in Zweden. De besprekingen van de
ze commissies, die gelijkelijk uit
vertegenwoordigers van kerk en
staat zijn samengesteld, zijn strikt
vertrouwelijk. Toch is wel uitgelekt,
dat het geld het voornaamste pro
bleem vormt.
Voor de lutherse staatskerk is de
kerkbelasting de voornaamste bron
van inkomsten. Deze wordt door de
staat voor de kerk gei. Gevreesd
wordt, dat de kerk in een financiële
crisis zou komen, wanneer zij deze
belasting zelf zou moeten gaan
innen.
Als mogelijke oplossing wordt nu
het Westduitse model overwogen,
waarbij de staat tegen betaling de
kerkbelasting voor de kerken int. en
daarbij uitsluitend als incasso
agent optreedt.
BILOXI Dominee Jesse Jackson
en ds Hosea Williams, twee oude
vossen in het vak van de burgerrech
ten in de Verenigde Staten, hebben
de zwarten in de VS gewwarschuwd
tegen een blind vertrouwen in presi
dentskandidaat Jimmy Carter. Zij
spraken voor de 19-de jaarvergade
ring van de Southern Christian Lea
dership Conference (SCLC). de orga
nisatie van de vermoorde negerlei
der Martin Luther King.
Volgens ds. Williams hebben de
zwarten meer te verwachten van een
democratische dan van een republi
keinse regering, maar zij moeten
niet denken dat Carter zich vanzelf
voor de zwarten zal inzetten. „Carter
doet zijn best voor de zwarten om
zichzelf aan stemmen te helpen en
niet om er toe bij te dragen dat
zwarten in andere posities worden
gekozen." aldus ds. Jackson. Vol
gens hem moet de burgerrechtbewe
ging doorgaan met het uitoefenen
van druk op de regering teneinde
haar doel te bereiken.
Voogens ds Hosea Williams, afge
vaardigde uit Carters staat Georgia,
is de presidentskandidaat een zwen
delaar Een regering onder hem zou
tegenover de huidige republikeinse
geen grote verbetering zijn, „als de
zwarten niet opstaan en duidelijk
zeggen wat hij moet doen".
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948.
Westblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22, Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN.
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
STEIN Onderlinge verdeeldheid tussen de aanhangers van de
door de paus geschorste aartsbisschop Marcel Lefebvre is de
vermoedelijke reden, waarom hij zijn bezoek aan Nederland
heeft afgezegd.
Lefebvre zou vandaag een mis
opdragen in de particuliere kapel
van mevrouw Bertha Meuleberg te
Stein in Limburg. Tevens zou hij het
vormsel toedienen aan enkele tien
tallen kinderen uit Nederland, Bel
gië en Duitsland, wier ouders niets
meer met hun eigen bisschop te ma
ken willen hebben. Een brief van
bisschop Gijsen van Roermond,
waarin hij zijn Franse collega ver
bood, om in zijn diocees priesterlijke
activiteiten te ontwikkelen, weer
hield Lefebvre niet om toch zijn plan
door te zetten.
Maar dinsdag had Lefebvre in Brus
sel een gesprek met mevrouw A.
Manders-Thomeer van de pas opge
richte stichting „Nederlandse vrien
den van de priesterbroederschap Pi
us X" (de organisatie van Lefebvre).
Zij drong er bij hem op aan, om niet
naar Stein te gaan vanwege het sek
tarisch karakter van de beweging
rond Bertha Meuleberg.
Ziek
Bertha's kapelaan, Wim Kouwen-
berg, heeft overigens tegengespro
ken, dat Lefebvre om deze reden niet
naar Stein is gekomen. Volgens hem
heeft de zeventigjarige aarts
bisschop zijn reis door België en Ne
derland moeten afbreken wegens
AMSTERDAM In de Haarlemse
geluidsstudio van het Nederlands
bijbelgenootschap zijn dezer dagen
het evangelie van Lucas en de brief
van Jacobus in de nieuwe Indone
sische bijbelvertaling opgenomen.
Deze twee bijbelboeken worden uit
gebracht op drie cassettes.
Zij zijn in de eerste plaats bestemd
voor de Indonesische gemeenschap
in Nederland. De banden werden
ingesproken door ds. O. E. C. Woe-
woegen en zijn vrouw. Deze predi
kant heeft meegewerkt aan de Indo
nesische vertaling en zet op het
ogenblik zijn theologische en taal
kundige studies voort aan de Vrije
Universiteit en aan de Rijksuniver
siteit te Utrecht.
ziekte. Hij zou gisteren in Steffes-
hausen in de Belgische provincie
Luik, bij de Duitse grens, op uitnodi
ging van de plaatselijke pastoor een
zaal wijden en het vormsel toedienen
aan twaalf kinderen en dat is om
dezelfde reden niet doorgegaan. „De
bisschop is oververmoeid en klaagt
over zware hoofdpijnen. Hij is terug
naar het Zwitserse Econe".
De Westduitse bisschoppen hebben
zich in een verklaring over de zaak-
Lefebvre „zonder enig voorbehoud"
achter de paus geschaard. Vele gelo
vigen zijn door de daden van mgr.
Lefebvre bezorgd, aldus de bisschop
pen. In Italië heeft de „nationale
christelijk-sociale partij" mgr. Le
febvre gevraagd, in Rome een mis te
celebreren „om de door een commu
nistische burgemeester ontheiligde
stad opnieuw te wijden".
DORDRECHT De hervormde
commissie geldwerving is van me
ning, dat de hervormde kerk financi
eel door het dieptepunt heen is. „Wij
hebben met elkaar het juiste spoor
gevonden," schrijft de commissie in
een brief aan de kerkeraden.
Globaal genomen is het inkomen
aan levend geld voor de instandhou
ding van de hervormde gemeenten
in zeven jaar verdubbeld. In 1969
kwam er tachtig miljoen binnen, in
1975 143 miljoen en dit jaar wordt
gerekend op een opbrengst van 160
miljoen.
Samen met de gereformeerden,
rooms-katholieken, lutheranen, re
monstranten, oud-katholieken en
doopsgezinden wordt van 10 tot 22
januari 1977 weer een actie
„Kerkbalans" gevoerd, ditmaal met
het motto „Van gisteren naar mor
gen". Nieuw in het materiaal voor
komende jaar is, dat in de folder
naast kerkvoogdelijke zaken ook
aandacht zal worden geschonken
aan diakonie en zending, door mid
del van een verwijzing naar later
volgende collecten hiervoor en naar
de gironummers van de plaatselijke
diakonie en zendingscommissie.
Van een onzer verslaggevers
GOUDA De christelijke kibboets
Nes Ammim in het noorden van Is
raël begint in november met de
bouw van het Midden-Holland pavil
joen met vier wooneenheden. De ac
tie. die hiervoor gevoerd is in Mid
den-Nederland. heeft 72.400 gulden
opgebracht. Dat is overigens nog
niet genoeg, want als gevolg van de
zeer snel gestegen prijzen in Israël
worden de bouwkosten nu op 76.000
gulden geraamd. De bouw wordt
door eigen mensen uit Nes Ammim
uitgevoerd.
Deze zomer kwam ook gereed het
vierwoningenpaviljoen, dat bekos
tigd is door het algemeen diakonaal
bureau van de gereformeerde ker
ken. In aanbouw zijn thans drie een
gezinswoningen en een crèche.
Van onze parlementsredactie
DEN HAAG Het nieuw Israëlisch
Weekblad krijgt steun uit het be
drijfsfonds voor de pers. Met dit
besluit volgt minister Van Doorn
van CRM het advies van het bestuur
van dat fonds. Het blad kan nu een
ton gaan lenen tegen een rente van
zesenhalf procent. Van deze rente
zal de eerste vier jaar kwijt geschol
den worden Het bedrag is bedoeld
om het financieel tekort van het
blad in de Jaren 1976 tot 1979 te
dekken Dit tekort wordt vooral ver
oorzaakt doordat extra kosten ge
maakt moeten worden voor het wer
ven van meer lezers en adverteer
ders.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Haaften H. Veldhuizen
te Wapenveld.
Afscheid: op 5 september van Den
Haag A. P. v. d. Haas wegens emeri
taat; van Markelo A. N. Doornhein
ber. te Amsterdam-
W atergraaf smeer.
Intrede: te Middelhamis J. E. de
Groot uit Nederlangbroek; te Lei
derdorp c.a. A. W. J. A. Knorth uit
Diepenveen; te Elburg J. Kruijt uit
Wierden; te Oudemirdum c.a. J. J.
den Ham uit Voorthuizen; te Lopik
kand. A. van de Meer uit Utrecht.
Bevestiging: te Alkmaar (past. van
het med. centrum) S. Euverman uit
Warffum.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Zaltbommel J. van
Midden, kand. aldaar, die dit beroep
heeft aangenomen.
Afscheid: van Enter B. J. W. Schel
haas, ber. te Culemborg; van
Marknesse J. van Dreven ber. te
Rhenen; van Scheveningen A. C.
Scherpenisse ber. te Zwijndrecht.
Intrede: te Nieuw Amsterdam A.
Groenewegen uit Oenkerk; te Soest
S. Land uit Ruinerwold; te Putten
drs. G. van Doornik uit Sellingen; te
Boornbergum J. Brouwer uit Beet
gum; te Nieuwleusen P. H. Steen
huis uit Enschede; te Middelstum
W. Stuursma uit Zwijndrecht; te
Heinkenszand drs. P. Schelling,
kand. te Brussel.
HERV. KERKEN (VRIJGEM.)
Beroepen: te Bergschenhoek R. van
Nus aldaar, voorheen zendingspred.
te Curasao.
Intrede: te Assen B. van Zuijlekom
uit Groningen-Zuid.
CHR. GEREF. KERKEN
Intrede: op 10 sept. te Drachten H. P.
Brandsma, voorheen zendingspred.
in Indonesië.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Enkhuizen M. Mondria
te Waardenburg; te Goudswaard A.
Hoogerland te Krabbendijke.
Intrede: op 8 sept. te Zeist kand. J. J.
van Eckeveld uit Scherpenzeel.
Dr. A. C. Honders
Tot lector in de liturgiewetenschap
(faculteit der godgeleerdheid) aan
de rijksuniversiteit te Groningen is
benoemd dr. A. C. Honders (53).
Sinds 1963 is hij wetenschappelijk
hoofdmedewerker aan deze univer
siteit.
Mevr. G. van den Akker
In de vacature-mevrouw C. I. Dales
is mevrouw G. van den Akken be
noemd tot lid van de tweehoofdige
directie van de hervormde stichting
„Kerk en Wereld" te Driebergen. Na
het vertrek van mevrouw Dales
werd de directie tijdelijk alleen door
ds. F. N. M. Nijssen gevoerd. Me
vrouw Gijsje van den Akker was de
laatste jaren als studiesecretaresse
verbonden aan de staf van de fede
ratie van vormingscentra.
BRIEF
De dezer dagen gepubliceerde brief
van de Duitse Lutherse Kerken aan
de regering van Zuid-Afrika zou een
werkelijk alternatief kunnen bete
kenen voor het alleen maar protes
teren tegen wat daa gebeurt. Daar
mee wil ik die protesten niet ont
krachten. Ze zijn terecht. Ze winnen
echter aan Kracht en aan waarach
tigheid wanneer zij gepaard gaan
met zulke brieven die getuigenis af
leggen van een werkelijk meeleven.
De brief vraagt de Zuidafrikaanse
regering het roer om te gooien nu
het nog kan en geeft de visie weer
van vrijwel alle volken die de toe
stand in Zuid-Afrika met de dag zien
verslechteren en eindigen in een af
schuwelijk bloedbad. Het is welis
waar niet de eerste keer dat zulke
brieven hen die daar de verantwoor
delijkheid dragen bereiken, maar ze
worden steeds noodzakelijker en
dringender. Niemand wenst een si
tuatie waarin de blanke minder
heidsgroep wordt weggeveegd.
Zwarte leiders hebben meermalen
verklaard dat hun dit soort ideaa.
allerminst voor ogen staat. Zij stre
ven naar een bevrijding van hun
groep waarbij er ook voor anderen
in Zuid-Afrika plaats is. Er zijn vol
doende mogelijkheden, althans nu
nog. voor de Zuidafrikaanse rege
ring om wakker te worden uit deze
kwade droom. Een ontwaken kan
een nieuw inzicht en een nieuw be
gin betekenen. Een nieuw begin
waarbij werkelijk van mens tot
mens gesproken wordt over de toe
komst van een land waarin het
waarlijk niet aan toekomstmoge
lijkheden schort. Dit is een eenvou
dige eis van het evangelie. Die die
nen wij hen die moeten beslissen toe
te wensen. Nog nooit heeft een be-
wind dat gebaseerd is op gewela'
toekomst gehad. Christenen beho-
ren vooral oog te hebben voor een
geheel nieuwe opzet om de proble-
men op te lossen. De bijbel noemt
het bekering.
AMSTERDAM Schiphol
kent sinds 26 mei van dit jaar
een oecumenische kapel. Passa
giers hebben daar de gelegen
heid. om zich enige tijd voor
meditatie terug te trekken. Zon
der bijbels zou deze kapel ech
ter niet compleet zijn. Reden,
waarom de KLM aan een groot
aantal van haar kantoren in het
buitenland vroeg, een bijbel of
een ander religieus boek voor de
kapel te sturen.
Het resultaat was, dat KLM's
onderdirecteur R. J. Vogels tij
dens een informele bijeenkomst
in de kapel zestig religieuze boe
ken kon overhandigen aan dr.
D. Riemens, directeur van de
luchthaven Schiphol.
Deze boeken waarvan de
meeste bijbels zijn gedrukt in
31 talen, tot aan het Koreaans,
het Kpelle en Mende uit Afrika
en het Marathi en Bengali uit
India toe. Pater J. Duin, die aan
de oecumenische kapel verbon
den is, zal de boeken beheren.
Op de foto overhandigt KLM's
onderdirecteur Vogels (links)
een exemplaar aan dr.
Riemens.
DEN HAAG De provinciale
kerkvergadering van de hervormde
kerk in Zuid-Holland gaat een onder
zoek instellen naar mogelijkheden
tot verbetering van de sociale voor
zieningen voor predikanten. De situ
atie is nu zo, dat de gemeente, waar
van de dominee ziek wordt, geen
„GAK" achter zich heeft. En de do
minee, die werkloos wordt, moet di
rect naar de bijstand, want het rijk
heeft voor hem geen regeling in het
kader van de werkloosheidswet.
Daar wil de Zuidhollandse kerkver
gadering wat aan doen.
HANNOVER De daling van het
kerkbezoek in West-Duitsland is tot
staan gekomen. Gemiddeld gingen
over 1974 1.3 miljoen protestanten
des zondags naar de kerk, dat is 5,2
procent van het aantal protestan
ten. Ook treden er minder mensen
uit de evangelische kerk: in 1974
216.000, in 1975 naar verwachting
175.000.
verzekering maatschappij nv
uw schild
tegen schade
dochter van Royal Insurance Co Lid
een van de grootsten Ier wereld.
Praat daarom tijdig met uw
verzekeringsadviseur Bijvoorbeeld over
een brand- en inbraakpolis van