Miskotte:Giraf onder de predikers' I Links en rechts in kerk en politiek vallen niet samen Vandaag Complete bijbel in stijl van Groot Nieuws" Lutherse zender in moeilijkheden Rhodesische bisschop voor de rechter Baby sterft aan foute infuus Meer artsen Oecumenische Hulp zeven miljoen Liberale jood: ban of excuses Onze adressen: VOORBIJGANGERS WOENSDAG 1 SEPTEMBER 1976 KERK TROUW/KWARTET 2 door K. H. Kroon en G. H. ter Schegget Omdat hij dót niet meer wilde: alleen nog maar voortvegete- ren, in seniele onmacht, angst en duisternis, is onze leermees ter en vriend Heiko Miskotte gisternacht met kennelijk eigen wil en instemming gestorven. Het beeld, waaraan wij onmid dellijk denken bij deze voor ons onvergetelijke man, is wat J. B. Charles destijds over Gerrit Achterberg schreef: „Giraf onder de dichters, verkies de quasi-edele en volmaakt be schaafde humanisten achter het hek van rijm nietmaar blijft ons die je was en wordt geen parkenhert, verkies te zijn het niet te temmen zwaluwpaardEn verder: „Giraf onder de dichters, boor en stoot de telescoop van jouw aandachtig hoofd de hemel in, laat het verwonderd oog zien op de keukentafel daar, merken hetgeen wij niet verstaan Ja waarlijk, zo moet Miskotte vooral als menselijk prediker van het god delijk evangelie voor ons blijven staan: Er was niets dat hij van zijn jeugd af meer en liever wilde dan alleen maar een goed uitlegger en prediker van de Schrift te zijn en te worden. Hij zag in zijn „pastoraat" dan ook allereerst wat het klassiek gereformeerde bevestigingsformu lier daaronder verstaat; het leiden van de kudde in de weide van Gods Woord. Zo begon hij in Kortgene, zo ging hij verder in Meppel, Haarlem en Amsterdam en zo bleef hij gelukkig ook tijdens zijn daarop gevolgd pro fessoraat in de dogmatiek met zijn predikende Schriftuitleg voortgaan, totdat het hem niet meer mogelijk was. En zo. als een giraf boven ons uitstekend, zijn aandachtig hoofd en verwonderd oog op de keukentafel in de hemel richtende, heeft hij ons onuitwisbaar geïnspireerd. Geen „politicus" Miskotte was geen „politiek denker" laat staan een „politicus", maar wel heeft hij in beslissende uren van onze geschiedenis ons tot waak zaamheid opgeroepen. Wij denken aan zijn lezingen onder andere in Djokja (1937) over Israëlitische en Germaanse religie, waarin hij waarschuwde tegen het moderne heidendom, dat in het nationaal so cialisme over ons los zou gaan bre ken. Later groeiden deze lezingen uit tot het grootse (wat hij zelf noemde) pamflet „Edda en Thora". Bij zijn afscheid van Nederlands- Indië, toen hij scheep ging, speelde een kapel vaderlandse liederen. Mis kotte stond op het dek erbij als een eenzaam man, in tranen van woede. Het was in later jaren een grote troost van Abel Hertzberg te verne men dat het boek „Edda en Thora" tijdens de bezetting voor vele Joden een bron van kracht in alle kommer is geweest. Uiteindelijk is ook dit felle, diepzinnige en doorwrochte boek een „pastorale brief". Bevrijdingspreek Men verstaat Miskotte verkeerd als men zijn woorden als „posities", als „stellingen" opvat. „Gods vijanden vergaan" is de titel van zijn preek bij de bevrijding. Dit is geen stelling van geschiedfilosofisch gehalte, maar een gedenken van Gods be vrijdend handelen, waarvan Miskot te alleen een teken zag in de over winning der geallieerden. Hij was in 1934 uit „Kerk en vrede" gegaan, omdat hij zich niet aan de verantwoordelijkheid wilde onttrek ken, nu het onherroepelijk aanging Prof. dr. K. H. Miskotte op een militaire botsing. Miskotte: „Solidair meedragen aan de schuld betekent ook: staat en geweld in beginsel aanvaarden. Er ligt een fijne, verborgen hoogmoed in de verachting van het door weten geweld verbonden leven". Hij durft de overwinning op Hitler-Duitsland dan ook te vieren als een ovérwin- ning van „Israëls God". Maar hij waarschuwt meteen reeds fel tegen de geest van restauratie, die alweer rondwaart en die alle verlangen naar verdere bevrijding wil sussen. Straks is Miskotte één van de zeven predikanten die doorbreken naar de SDAP. Hij maakte duidelijk, dat de vervreemdende antithese-gedachte moet worden prijsgegeven en dat er een zakelijke verhouding voor de politieke werkelijkheid moet wor den gevonden. Hij had dat veel eerder al eens dui delijk gemaakt aan het werk van mevrouw Roland Holst. Hij hoort in haar marxistisch geïnspireerde poë zie de stem van een Messiaans ver langen (dat een christen, die het rijk verwacht, niet vreemd kan zijn), veel meer dan in haar latere reli gieus-socialistische werk, dat door gebrek aan zakelijkheid en reli gieuze vereenzelviging verder van de bijbelse verkondiging af was ko men te staan. Eerlijkheid Wat ons vooral in Miskotte altijd weer troost en sterkt is de eerlijk heid waarmee hij voluit mens van zijn tijd is, zonder modieus te zijn of „de moderne mens" tot thema te verheffen. Meer dan zijn grote leer meester en vriend Barth heeft Mis kotte zich in de moderne literatuur verdiept. Hij was een kenner van Proust, Thomas Mann, Kafka. om er maar enkelen te noemen. Hij was dan ook een veel aangevochtener. veel getergder en veel onzekerder mens dan velen dachten. Zijn niet geringe zelfbewustzijn zou ons hier op een dwaalspoor kunnen brengen. Miskotte was overweldigd door het raadsel van de geschiedenis, de duisternis van het lot. In de moder ne literatuur had hij de wanhoop, de angst, de vertwijfeling diep leren kennen en voelen. Zijn preken zijn er vol van. Wij geven één citaat: „Wat het ons zo moeilijk maakt om de opstanding in het kruis te onderkennen, is dat men in woor den wel Continu kan spreken, alsof de zaak wordt voortgezet, maar dat de werkelijkheid, de existentie, de discontinuïteit zo schreeuwend is, dat we eigenlijk door deze woorden worden verward, om niet te zeggen geschokt en beledigd". Het Woord, vindt hij, schijnt over het leed van de geschiedenis heen te willen huppe len en het te willen toedekken. Verkondiger UPPSALA De lutherse wereldfe deratie (LWF) is minder optimis tisch geworden over de mogelijkhe den van de lutherse zender „De stem van het evangelie" in Ethiopië. Deze zender verzorgt programma's voor grote delen van Afrika en Azië. In verband met de houding van het militaire bewind in Ethiopië en de politieke situatie in dat land maakt de LWF zich ernstig bezorgd over de toekomst van de zender. Dit bleek tijdens de vergadering van het uitvoerend comité van de LWF in Uppsala, Zweden. Het comité hield zich verder bezig met de voor bereiding van de lutherse wereldas semblee, die volgend jaar juni in Dar-es-salaam in Tanzanië zal wor den gehouden. Thema zal zijn „In' Christus een nieuwe ge meenschap". Tot de LWF behoren meer dan ne gentig lutherse kerken over de gehe le wereld met samen 55 miljoen leden. Secretaris-generaal dr. Carl Mau maakte in zijn rapport onder andere melding van zijn bezoek aan Oost- Duitsland. Als positief punt meldde hij, dat de kerk nu in diverse nieuwe woongebieden mag bouwen. Ander zijds maakt de kerk in Oost- Duitsland zich grote zorgen over de druk. die op jonge christenen wordt uitgeoefend en de moeilijkheden, die zij ondervinden bij de toelating tot het hoger onderwijs. Telegram aan Koningin AMSTERDAM Het hoofdbestuur van de Nederlandse Christen Vrou wenbond heeft mede namens zijn leden een telegram aan Koningin Juliana gezonden waarin medeleven en trouw wordt betuigd in deze voor U en Uw gezin zo moeilijke dagen. Wij bidden U Gods nabijheid toe," aldus het telegram. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM In 1978 of 1979 zal de complete bijbel-in- omgangstaal verschijnen. In 1972 kwam het nieuwe testa ment uit onder de titel „Groot Nieuws voor u". Deze gezamenlijke uitgave van het Nederlands bijbelgenootschap en de katholieke bijbelstichting werd een groot succes. Op dezelfde wijze is men nu bezig het oude testament te vertalen. Volgende maand verschijnt al in Londen de volledige bijbel in Engel se omgangstaal. Het nieuwe testa ment daarvan, „Good News for Mo dern Men", was reeds in 1966 uitge komen. Daarvan zijn er in de wereld inmiddels meer dan vijftig miljoen verkocht In 1977 wordt de volledige SALISBURY De Rhodesische bisschop Donald R. Lamont moet op 14 september voor de rechter in Umtali verschijnen op de beschuldi ging dat hij verzwegen heeft dat er in zijn diocees Rhodesische guerril la-strijders waren. Anderen zou hij hebben aangespoord, zich niet bij de autoriteiten te melden. Lamont staat bekend om zijn verzet tegen de blanke minderheidsregering van het land. bijbel in de Duitse omgangstaal ver wacht. Andere Europese talen, die aan het eind van de jaren zeventig of in het begin van de jaren tachtig een complete-bijbel-in-omgangstaal krijgen, zijn Frans. Spaans. Portu gees. Italiaans, Tsjechisch, Pools, Deens, Noors en Fins. NIJMEGEN In het Nijmeegse Radboudziekenhuis is een vijf dagen oude baby overleden ten gevolge van een verkeerd toegediend infuus. De directie van het ziekenhuis heeft de inspecteur van de volksgezondheid en de officier van justitie op de hoog te gesteld. Gisteren is er sectie ver richt, waarvan de uitslag nog niet bekend is. Het jongetje had een te laag gewicht en werd opgenomen op kindergeneeskunde. Op deze afde ling werd hem, inplaats van een 10 procent glucose-oplossing, een fles met zoutoplossing toegediend. Het Nederlands bijbelgenootschap heeft tevens bekendgemaakt dat de universiteitsdrukkerij in Boedapest nog dit jaar vijftigduizend Hongaar se bijbels zal drukken. Tienduizend daarvan zijn bestemd voor de Hon gaarse kerk in Roemenië. Ook zullen bijbels geleverd worden aan de Hon gaars sprekende kerken in het wes ten. Bij zeer grote belangstelling bui ten Hongarije zal een herdruk in West-Europa ondernomen worden. Van onze parlementsredactie DEN HAAG Het aantal artsen in Nederland neemt toe en zal dat in de komende jaren ook blijven doen. Dit heeft staatssecretaris Hendriks gisteren meegedeeld op vragen van Tweede-Kamerleden. UTRECHT De stichting Oecume nische Hulp heeft over 1975 alle pro jecten en programma's, waartoe zij zich had verbonden, kunnen honore ren. Het geld hiervoor, een kleine zeven miljoen gulden, werd verkre gen van kerken en particulieren, van de Nederlandse regering en van gro te acties. Volgens het verslag van de stich ting, gepubliceerd in een extra num mer van „Werelddiakonaat", werd 2,3 miljoen besteed in het voedsel hulpprogramma. Aan projecten in Azië werd 1,6 miljoen uitgegeven, in Afrika 0,7 miljoen, in Amerika 0,9 miljoen, in Europa 0,2 miljoen en tenslotte 0,3 miljoen voor program ma's, die niet tot een bepaald we relddeel beperkt waren. In de stichting Oecumenische Hulp werken elf kerken samen, waaron der de hervormde kerk. De stichting vertegenwoording in Nederland de afdeling hulpverlening van de we reldraad van kerken. De r.k. kerk en de gereformeerde kerken zijn niet in de stichting vertegenwoordigd, Van een medewerker AMSTERDAM Mr. R. A. Levis- son, voorzitter van de liberaal- joodse gemeente te Amsterdam, heeft in een open brief van de Haag se opperrabbijn Menachem Fink geëist, dat deze hem in de ban doet of zijn verontschuldigingen aan biedt. De inwijding van de vroegere Portu- gees-Israëlietische synagoge te Den Haag donderdag tot liberaal-joods bedehuis is door opperrabbijn Fink „de ontwijding van een gewijd ge bouw" genoemd. Rabbijn B. Dru- karch van de Portugees- Israëlietische gemeente te Amster dam heeft het liberale jodendom een gevaar genoemd voor de voort zetting van het jodendom. „Wan neer op dit moment het joodse volk in gevaar verkeert, is een principiële houding ten opzichte van mensen die de halacha (wet) niet voorstaan wel de minste steun, die de joden in de wereld kunnen geven." UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Jagers Jagers willen steeds beweren, dat ze een nuttige taak verrichten. Ze wil- AMSTERDAM Postbus 859, Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948, Westblaak 9, Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 len ons doen geloven, dat ze alleen maar goed-doen en dat wij ze eigen lijk dankbaar moeten zijn. Vandaar zeker dat ze de roofdieren kort hou den om zodoende verzekerd te zijn, dat er het volgende jaar genoeg te schieten overblijft. Heer van der Stee weigert een verbod van jacht op waterwild en vindt dat het botu- lisme goed bestreden kan worden door het opruimen van kadavers. Dat Jagers zich hiervoor te hoog achten blijft overduidelijk uit het artikel van de Heer Hans Schmit: Je ziet er niet één. Maar ach. wat kan men van die groep anders ver wachten? Den Haag G. H. Man Blij dat ik rij (3) Hebbende heren Meyer en Hoogen- doorn er nooit bij stil gestaan dat de auto onmisbaar is voor invalide mensen0 Zonder auto zou ik nooit meer ter kerke kunnen gaan en bij de kinderen op bezoek Ik ben een dame van over de zeventig jaar. ben rechts verlamd en een buitenmens. Als er nu eens niemand was die met mij naar buiten ging dan was het leven doelloos. Heelsum mevrouw M. N. Scheffers-Snoey Van een onzer verslaggevers HAARLEM Een onderzoek onder gereformeerden in Haarlem heeft uitgewezen, dat er nagenoeg geen samen hang bestaat tussen religieu ze en politieke progressiviteit. De vaak gehoorde uitspraak, dat zij die in kerkelijk en religieus op zicht behoudend zijn. dat ook ln de politiek zullen zijn. heeft in dit on derzoek geen steun gevonden. Ook de gedachte, dat progressiviteit in kerkelijk en theologisch opzicht een aanwijzing is voor politieke progressiviteit, ging niet op Van een eenvoudige tweedeling en dus van een samenvallen van geschil punten is geen sprake. Dit staat in scherp contract tot de opvattingen over huwelijk en gezin onder de Haarlemse gereformeer den. De sexuele progressiviteit staat zelfs in zeer nauwe samen hang met religieuze opvattingen. Wie zich nauwer aan de kerk ver bonden voelt, vaker naar de kerk gaat, meer in de bijbel leest en bidt en een meer „rechtse" ligging bin nen de kerk heeft, houdt er conser vatievere opvattingen op sexueel gebied op na. Maar er is geen ver band tussen deze factoren en de houding, die men aanneemt ten aanzien van praktische, politieke vraagstukken zoals inkomenspoli tiek. medezeggenschap in het be drijfsleven, defensie, ontwikke lingshulp en woningbouwpolitiek. Het Instituut voor praktische theo logie van de Vrije Universiteit te Amsterdam interviewde bijna tweehonderd leden van de gerefor meerde kerk van Haarlem-Oost. Deze kerk wordt in het rapport „niet representatief voor de gere formeerde kerken, maar wel exemplarisch" genoemd. Men moet aan de cijfers dus niet meer beteke nis toekennen dan een beeld van het denken in een doorsneegerefor- meerde kerk. Van de gereformeerden in Haarle- mOost gelooft slechts 56 procent in een persoonlijke God. De anderen geloven wel in God, maar zij heb ben geen voorstelling van Hem. Slechts 20 procent vindt, dat de kerk zich momenteel op de juiste wijze ontwikkelt. Eenenveertig procent vraagt zich af, of er niet te veel veranderingen plaatsvinden; 23 procent ziet te weinig ontwikke ling in de kerk. In het onderzoek ging het overi gens in de eerste plaats over de vraag, hoe de mensen over de kerkdienst denken. Ruim veertig procent van de gemeenteleden is niet tevreden met de kerkdiensten. Dat kan niet verklaard worden uit onverschilligheid, want bijna ne gentig procent vindt de kerkdienst belangrijk. De grootste ontevre denheid bestaat over de relatie tot medekerkgangers; slechts twintig procent heeft hierover een gunstig oordeel. Bij dat laatste blijkt wel het vooral te gaan om de vraag, of men iets gerealiseerd ziet van „ge meenschap der heiligen" en of er in de week contact is tussen gemeen teleden met het oog op actie en bezinning. Belangrijk voor het oordeel over de kerkdienst blijkt verder, in hoever re de kerkgangers hun wensen over de liturgie verwerkelijkt zien. De preek blijkt voor het oordeel over de kerkdienst veel minder belang rijk, dan doorgaans gedacht wordt. Het oordeel over de kerkdienst wordt mede bepaald door religieu ze opvattingen. Zo oordelen ge meenteleden, die sterk de nadruk leggen op de mondigheid van ge meenteleden vaker negatief over de kerkdienst dan anderen. Omge keerd oordelen zij, die sterk in stemmen met allerlei uitspraken, waarin het directe ingrijpen van God in deze wereld wordt ver woord, vaker positief over de kerkdienst. De sociale positie (be roep, sekse e.a.) blijkt niet van in vloed op het oordeel over de kerkdienst. Veranderingen Het rapport concludeert, dat ver anderingen in de kerkdienst nodig zijn. Veel gemeenteleden voelen zich onbevredigd en maken in de kerkdienst niet mee, wat zij belang rijk vinden. Anderzijds waarschuwt het rapport ook, om niet te veel van veranderingen te verwachten. Het oordeel over de kerkdienst is immers niet alleen afhankelijk van de ervaringen, ook bepaalde religieuze opvattingen spelen mee. Het VU-lnstituut blijft zich verder bezighouden met de praktijk rond de kerkdienst. Het streeft ernaar, in samenwerking met enige vor mingscentra te zoeken naar de con sequenties van de onderzoekgege- vens voor de kerkelijke praktijk. Ook doet een medewerker van het instituut mee in een werkgroep, die deze vraag speciaal voor de kerk van Haarlem-Oost, waar het onder zoek is verricht, probeert te be antwoorden. Het rapport „De kerkdienst, socio logisch onderzoek naar opvatting en oordeel over de kerkdienst" telt ruim 190 bladzijden en is voor een tientje te krijgen bij het instituut voor praktische theologie, De Boe lelaan 1105, Amsterdam. Miskotte zette daar geen eigen woor den, overtuigingen of beweringen te genover. Hij was een verkondiger van wat niet in onze macht staat, ook niet in onze geestelijke macht. De levende stem van God zelf die ons in de Messias heeft opgezocht. Die levende stem met haar zachte klank wint het van al onze antwoor den, van heel ons christelijk be stand, van al onze zogenaamde waar den, ook de religieuze waarden. Zelfs een dogmatiek kan haar niet ver woorden. Je kunt er alleen van getui gen, misschien tegen wil en dank. Want geloven tegen alle vertwijfe ling in, hopen boven alle nihilisme uit en liefhebben, solidair in het lij den is uit het gehoor van dit Woord, uit de stille nabijheid van de Messi as, die onder ons „gemeente" sticht. En de gemeente weet met God mee wat God met mens en geschiedenis voor heeft en dat weten belijdt zij in een praxis die van deze fiducie getuigt. Toen de profeet Elia uit dit aardse leven zou worden weggenomen wil de, zo vertelt het aangrijpende bij belverhaal, zijn leerling Elisa niet (zoals een braaf bedoelde maar fou tieve vertaling zei) „slechts de helft" maar veeleer „het dubbele" van zijn geest ontvangen. Elia zei op die wens, dat hij niet wist of die troost in vervulling kon gaan, behalve wan neer Elisa hem „ten hemel zou zien varen". Als dan die vertrekking van zinnen aan Elisa inderdaad over komt, roept hij extatisch uit: „Mijn vader, mijn vader, wagen Israels en zijn ruiteren". En waarlijk, zo „ge denken" is naar de Schrift niet een „terug zien" op een verleden tijd maar een „gedenkteken" oprichten voor de toekomst. Onze Vader Heiko is gestorven. Zijn gedachtenis is tot zegen. Veel mensen zullen die woorden van de profeet Habakuk wel kennen: „Al zou de vijgeboom niet bloeien en er geen opbrengst aan de wijnstokken zijn, de vrucht van de akkers geerr eten opleveren.nochtans zal ik juichen in Jahwe. Het zijn de woorden uit „het gebed van de profeet". Woorden die ons bewonderenswaardig voorkomen. Iemand die zo alle ellende van hon ger en verdriet opsomt en dan toch zegt: ik ga een lied voor God zingen! Die man komt van goeden huize. Zijn geloof brengt hij hier op een benijdenswaardige wijze onder woorden. Vaak denken wij dan: zo moet ik 't ook doen. Je kunt 't nog al eens horen. En Habakuks opsom ming wordt dan uitgebreid en op verhoogde toon wordt zijn nochtans haast nog sterker dan het daar staat. Mensen die dat niet kunnen meemaken kunnen er wel eens moe deloos onder worden. Zo wordt het ook niet zelden voorgesteld. Als je dat niet kan zeggen en als je niet over de narigheid van je leven heen kunt stappen, dan ben je er nog niet, dan geloof je niet genoeg. Verkapt hoor ik mensen dan denken: laat zo iemand maar eens bidden: geeft ze meer geloof! Maar ja, dat kan weer niet, want toen de discipelen dat vroegen begon Jezus over een geloof als een mosterdzaadje te praten. Wat kunnen we 't mekaar toch moei lijk maken! Zijn er niet genoeg gelo vigen in de bijbel die .helemaal niet zo staan te juichen? Ik denk aan Elia na de Karmel. Hij dreigt zelfs in herhaling te vallen met zijn klach ten. Maar hij mag wel verder, ook zonder dat hij precies hetzelfde als Habakuk zegt. We moeten elkaar wel proberen te helpen, maar dan graag een beetje laag bij de grond. In het luisteren naar de klachten en in echt inleven in minder hoogge stemde gevoelens. Die zijn er ook. En zo horen bij datzelfde geloof, 't Gaat niet allemaal zo vlug en haas tig. Vaak krijgen onvruchtbare bo men nóg een jaar en zelfs wel langer. Beroepirigswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Lisse (toez.): G. Bos te Terheijde; te Ouderkerk a.d. IJssel (toez.): J. Catsburg te Katwijk aan Zee; te Hilvarenbeek: W. A. Poort te Alblasserdam (buiteng. wijkg. in w.); te Sommelsdijk: J. Broekhuis te Schoonhoven; te IJsselmuiden: S. P. van Assenbergh te Nijkerk. Bedankt voor 's-Gravenzande: B. Koole te Leersum; voor Santpoort: C. H. W. Waardenburg te Oisterwijk. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam- Alexanderstad: B. Koekkoek te Waddinxveen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepbaar: R. van Nus, voorheen zendingspred. te Curasao, Hoekse- kade 39, Bergschenhoek. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Genemuiden: A. Hoo- gerland te Krabbendijke. Adjuta Meeus Zaterdag wordt zuster Adjuta Meeus, franciscanes van Dongen, honderd jaar. Zij werd in Nieuw- Vossemeer geboren en trad in 1907 in bij de zusters van Dongen. Meer dan 45 jaar was zuster Adjuta kok kin in verschillende huizen van de congregatie. Thans woont ze in een bejaardentehuis te Dongen. Hans Küng De bekende Duitse r.k. theoloog Hans Küng is van mening, dat het Vaticaan de kwestie-Lef eb vre ver keerd aanpakt. Met wat meer begrip voor de mensen, wat meer geduld en wat minder formalisme, legalisme en autoritarisme van de kant van Rome had de verharding van het conflict vermeden kunnen worden, zei Küng in een gesprek met de „Neue Zürcher Zeitung". Küng, die zelf om zijn vrijzinnige denkbeelden meermalen niet bepaald zachtzinnig door Rome is aangepakt, zei, dat de kerk niet in dit soort conflicten moet trappen. „Christen zijn is be langrijker dan traditionalist of pro gressief zijn." Lefebvre Aartsbisschop Lefebvre heeft aan gekondigd, dat hij zondag weer ie mand priester zal wijden. Dat zal gebeuren in Besancon. Patrick Gro- che, die in juni door Lefebvre gewijd werd, zal een mis opdragen. Vrijdag zal Lefebvre zelf in ons dans. in Stein in Limburg, een mis celebre ren. Volgens Milanese dagbladen zou Lefebvre prof. Ferretti bereid hebben gevonden, voor hem te be middelen in het Vaticaan. Ferretti doceert kerkrecht aan de katholieke universiteit van Milaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2