opgehouden, je moeder te slaan? I Mogen we nog bidden? Vandaag Meer zendelingen verlaten Rhodesië 1 Gereformeerd jeugdwerk grootste in z'n soort Lefebvre zet campagne door Thema van ge bedsweek Onze adressen: Bijna zes miljoen voor gereformeerd werelddiakonaat Zaïre krijgt bijbel in stamtaal VOORBIJGANGER. Conferenties DINSDAG 31 AUGUSTUS 1976 KERK/BINNENLAND TROUW/KWARTE door A. J. Klei In het Remonstrants Weekblad van 21 augustus vertelt de Leidse godgeleerde prof. dr. G. J. Hoenderdaal op levendige toon hoe In het oude Athene de sofisten hun leerlingen trainden In het stellen van spitse vragen en het geven van gevatte antwoorden. Eén van de vragen die de sofisten graag stelden, was: ben je opgehouden, je moeder te slaan? Als je bevestigend antwoordde, betekende dit, dat Je vroeger je moeder dus geslagen had. Antwoordde je ontkennend, dan hield dit in, dat je nog steeds bezig was, je moeder te slaan. Conclusie: de vraag is niet met ja of nee te beantwoorden, je moet de vraag zélf ontkennen. Nu vertellen theologen nooit zomaar een verhaaltje, ze willen ons op die manier wat meegeven, iets bemoedigends of iets bestraffends, in elk geval iets waar we wat aan kunnen hebben, en dat is natuurlijk prijzenswaardig. In het geval van professor Prof. dr. G. J. Hoenderdaal Hoenderdaal gaat het de bestraffende kant uit. Hij is niet te spreken over de wijze waarop mijn collega's voor radio en televisie doende zijn. Hij schrijft: ..Ik heb vaak de indruk dat onze radio- en t.v.-interviewers bij de sofisten in de leer zijn geweest. Politici worden dikwijls op hinderlijke wijze achtervolgd met gragen die genuanceerde antwoorden niet toestaan. Bovendien worden dan vaak conclusies getrokken, die tegengesteld zijn aan datgene wat de man beweerd heeft, terwijl hij geen gelegenheid krijgt de conclusie te corrigeren." Professor Hoenderdaal heeft het over „arglistige reporters" die „politici ertoe dwingen dingen te zeggen die ze niet zeggen willen". Hij vindt dat men vaak „willoos is overgeleverd aan de sofisten die er in slagen dingen te laten zeggen die zich lenen voor een interpretatie die anders is dan men bedoeld heeft". De heer Hoenderdaal signaleert in dit verband het euvel van de zogenaamde harde interviews. Om met het laatste te beginnen, ik zou me maar geen buil vallen aan die zogenaamde harde interviews, want die stellen in de regel niks voor. Je hebt goeie interviews en slechte, van het één word je meer wijzer dan van het ander, maar met het „harde" interview schiet niemand een steek op. De vragen die in een dergelijk interview op de gesprekspartner afgevuurd worden, tot vervelens toe, dienen niet om de kijker of luisteraar nog beter te (kunnen) inlichten. De „harde" vraagjes hebben slechts ten doel, de collega's van de „harde" interviewer te laten zien, dat hij geen half-zacht mannetje is. doch de autoriteiten krachtig durft aanpakken. „Zie mij es!", staat er altijd levensgroot te lezen op het dapper gelaat van de „harde" interviewer. Het is me overigens een raadsel dat de ondervraagden in zo'n geval nooit zeggen: vent. hou je mond, ik heb niets meer te zeggen. Ze blijven altijd gehoorzaam zitten. Dit brengt mij op hetgeen ik tegen het verhaal van professor Hoenderdaal heb. Hij praat over willoze slachtoffers, maar voorzover ik weet is nog nooit iemand tegen zijn zin naar de studio gesleept. Heus, de mensen die wij in de huiskamer horen of zien antwoorden op de hen gestelde vragen, doen dit uit vrije wil. Dr. Hoenderdaal noemt het VARA-televisieprogramma „In Haagse kringen", waar de sofisterij hoogtij zou vieren. Alweer: niemand van die arme, aan arglistigheden overgeleverde politici hoeft hieraan mee te doen. Als je geen zin hebt, blijf je gewoon thuis, en ik heb bijvoorbeeld dominee Abma van de SGP nog nimmer in beeld gezien. Bovendien heb ik politici, die een béétje voorstellen, nog nimmer dingen horen zeggen die ze niet kwijt willen. En Hls ze misverstaan worden is dat meestal niet de schuld of opzet van de interviewer, maar ligt het aan de mistige woorden van de antwoordgever zelf. De schrijvende pers noemt de hoogleraar maar zeer terloops, hij zegt alleen dat die ook „haar mannetje of vrouwtje staat" als het om sofisterij gaat. Hij geeft geen voorbeelden, dus zal het wel wat meevallen. Nu behoor ik tot de schrijvende pers en ik kan de heer Hoenderdaal verzekeren dat het ook in mijn branche met die willoosheid wel losloopt. Een andere zaak is dat vooral theologen achteraf vaak schrikken van wat ze op een vergadering of interview (dat ze bij mij altijd van tevoren mogen lezen) gezegd hebben, wanneer het zwart op wit in de krant staat* Zeker, ze hadden het wel gezegd, maar als 't daar zo staat, komt het misschien toch anders over Ik weet één loffelijke uitzondering, dat was wijlen professor Van Niftrik. Toen ter hervormde synode de brief van „de 24" (verontruste predikanten) behandeld werd, had hij het over „een snert-brief". Dat kwam in de krant. Hij kreeg er wat last mee, hij vertelde me daarover, maar hij voegde eraan toe: „Toen ik dat zei op de synode, kon ik op m'n vingers narekenen dat het in de krant kwam, en jullie hadden van jullie kant gelijk dat je 't er in zette". GENEVE Door de wereldraad van kerken en het Vaticaanse secretari aat voor christelijke eenheid is „te zamen volharden in de hoop" geko zen tot thema voor 1977 voor de jaarlijkse week van gebed om een heid van 18 - 25 januari. Het thema is ontleend aan Romeinen 5, vers 1 tot 5. De bidweek is van oorsprong een initiatief van enkele anglicanen en later door Abbé Paul Couturier uit Lyon geoecumeniseerd en tot bloei gebracht. Deze week van gebed wordt nu wereldwijd gehouden en bevorderd door onder meer de raad van kerken in Nederland. SALISBURY De positie van zendelingen en missionarissen in Rhodesië wordt steeds moeilijker. Verscheidenen hebben het land reeds verlaten. Verleden week is de helft van het aantal Zweedse lutherse zendings werkers naar Zweden teruggekeerd. Na aankomst zeiden enkelen van hen, dat zij liever in Rhodesië waren gebleven, maar dat zij wel hadden moeten luisteren naar de raad van Afrikaanse medewerkers, die her haaldelijk op bedekte wijze hun be zorgdheid hadden uitgesproken over de veligheid van de zendelingen. De DRIEBERGEN Bijna 110.000 persoon zijn bij het gereformeerd jeugd- en jongerenwerk betrokken, aldus het jaarbericht. over vorig jaar van het landelijk centrum voor gereformeerd jeugdwerk (LCGJ). Daarmee blijft dit werk groeien en is het centrum de grootste organisatie in ons land op het gebied van het vrijwilligers jeugd- en jongerenwerk. Bij dit werk zijn meer dan 14.000 kaderleden ingeschakeld. Het werk kon voor de helft gefinancierd worden uit particuliere bijdragen en voor het overige uit overheidsgelden. Het LCGJ verwacht, dat het komende seizoen vooral in het teken zal staan van een onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van de instelling. Het ministerie van CRM wenst dit onderzoek. Het LCGJ wil dat daarin ook vragen worden opgenomen van de instellingen zelf Het LCGJ wenst verder een gesprek met de overheid over de inhoud van het werk. Het verzet zich tegen een subsidiërende overheid die uitsluitend eigen prioriteiten zou willen uitvoeren en opdringen aan het jeugd- en jongeren werk. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. BIJ publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Droogte Zouden wij niet met deze ernstige droogte waaronder mens en dier en het aardrijk zuchten bidstonden uit roepen door de instanties die daar voor verantwoordelijk en geroepen zijn? De mens kan tegenwoordig heel wat presteren, maar ze moeten toch allemaal erkennen, dat de Hee- re alleen uitkomst kan geven. Hij gebiedt en het staat er. Er is nog niemand die over weer en wind kan beschikken dan God alleen. Komt. Christenen, slaat de handen ineen en laten wij Gods hulp inroepen. Den Haag Mevr. P. Mulder Mevr. C. v. d. Veen Droogte (2) Waarom wordt er, nu de boeren en tuinders het zo moeilijk hebben met de droogte, wat heel erg is ook voor het voer voor de beesten, niet ge dacht aan de aardappelschillen en het oude brood dat nu in de vuilnis zakken verdwijnt en vernietigd wordt en toch goed als bijvoer ge bruikt kan worden, zoals dat vroe ger gebeurde? Rotterdam A. Hoogendoorn AMSTERDAM: Postbus 859, Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948, Westblaak 9, Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101, Parkstraat 22, Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3, Melkmarkt 56, Zwolle Tel. 05200-17030 Voorlopig (9) Voorlopig hebben acht mensen in uw krant gereageerd op de wijze en genuanceerde uitspraak van prof. De Ruiter over communisme en de V.U. Ik wil deze verontruste broe ders en zusters een vraag stellen. Waarom klimt u niet in uw pen, om de fiolen van uw toorn uit te storten over de studenten en hoogleraren aan de V.U.. sympathiserend met regeringen en politieke systemen, die het onderdrukken van minder heden in hun vaandel hebben ge schreven. dikwijls met steun, althans met instemming van de kerken? Zwolle B. Kok Voorlopig (10) Prof. De Ruiter heeft de Communis tische Partij Nederland een dienst bewezen, maar hij heeft het commu nisme geen recht gedaan! Aange zien: 1. Het „Communistisch Mani fest" duidelijk stelt: „Het doel kan slechts worden bereikt door de ge welddadige omverwerping van iede re bestaande maatschappelijke or de". Doel: wereldrevolutie. 2. Lenin in „Studie en Cultuur" duidelijk zegt: „wij geloven niet in God" en „wij moeten haat opwekken in de massa's". 3. In de grondwet van de USSR in art. 125 en 126 de rechten van de mens gewaarborgd worden aan de „werkers, die de leidende kern van alle organisaties vormen" (dit is de partij) en in art. 49 „Het Presidium van de Opperste Sowjet uitleg geeft van de geldende wetten" en in art. 24 alléén „de vrijheid van anti-godsdienstige propaganda voor alle burgers wordt erkend". 4. Het leidende principe van de C.P.N. is: elk lid moet onvoorwaardelijk de partijlijn volgen, die ook wordt vastgesteld door het Presidium in Moskou. Dus geen heksenjacht op communisten aan de V.U. Discus sieer met ze. respecteer hun standpunt, maar gebruik niet hun tactiek van leugens, halve waarhe den, verdachtmakingen, bezetting en staking. Hun doel heiligt alle middelen. Maar er kan geen plaats voor communisten zijn in be stuursfuncties aan de VU. want zij zijn verplicht het communistisch doel boven de VU-beginselen te stellen. Rotterdam W. Rota Zweedse zendingsmensen, die nog zijn overgebleven, werken in hoofd zaak in de grote steden Salisbury, Bulawayo en Gwelo. De Rhodesische regering heeft de sluiting bevolen van de zendingspost van Chicore nabij Chipinga. De twee Zuidafrikaanse onderwijzers op deze post zijn het land uitgezet. Chicore ligt op nog geen vijftien kilometer van de grens met Mozambique. Het was een post van de congregationa- listische kerk In Salisbury is voorts de arrestatie bekendgemaakt van een Italiaanse vrouwelijke arts. die een gewone guerrillastrijder zou hebben behan deld zonder hem bij de autoriteiten aan te geven. Hierop staat tegen woordig de doodstraf. De r.k. bisschop van Umtali, de Ier Lamont, heeft onlangs in een open brief aan premier Ian Smith verdedigd, dat zendingsziekenhuizen dergelijke hulp aan guerrillastrijders blijven geven. Van een onzer verslaggevers LEUSDEN Het werelddiakonaat van de gereformeerde kerken heeft in de eerste helft van dit jaar 5.770.000 gulden ontvangen. Dat is 1.380.000 gulden meer dan in de eerste helft van 1975. Dit hogere bedrag is onder meer veroorzaakt door de vele giften, die dit jaar bin nenkwamen voor de hulpverlening aan de slachtoffers van de aardbe ving in Guatemala. In het onlangs verschenen projec tenmagazine „Wereld-diakonaat, helpen in een wereld in nood" wordt een overzicht gegeven van zo'n tweehonderd projecten en program ma's van kerken overzee, waarvoor de gereformeerde kerken dit jaar geld beschikbaar stellen. Daarbij komt de snelle hulp in nood situaties. zoals na de aardbeving in Guatemala. Zo heeft het gerefor meerde werelddiakonaat de laatste maanden ook vijftigduizend gulden overgemaakt naar Libanon via ver schillende betrouwbare kanalen. Dit geld wordt gebruikt voor voedsel en medicamenten voor de slachtoffers van de burgeroorlog daar. Ook is 42.500 gulden overgemaakt naar de Zuidafrikaanse raad van kerken ten behoeve van de „vereniging van zwarte ouders", die de hulp aan de slachtoffers van de geweldpleging in Soweto ter hand heeft genomen. De uit de Middeleeuwen daterende traditie van de ze ven jaarlijkse Maastrichtse heiligdomsvaart blijkt ook nu nog aan te spreken. Naar schatting honderdduizend belangstellenden demonstreer den dit, toen de relieken van de stadspatroon Sint Servatius en zijn twintig opvolgers op de vroegere bisschopszetel in een luisterrijke stoet door de straten van Maastricht werden rondge dragen. LILLE De door de paus ge schorste aartsbisschop Lefebvre zal zijn kruistocht tegen de hervormin gen van het Vaticaan voortzetten. Hij zal zich daarbij niet storen aan sancties, die paus Paulus hem zou kunnen opleggen. Dit zei hij gisteren tegen journalis ten in zijn geboorteplaats Tourcoing bij. Lille in Noord-Frankrijk. De op komst van zesduizend mensen, zon dag, toen hij in Lille een mis opdroeg ondanks het verbod van de paus, betekent voor hem een aan sporing om zijn strijd voort te zet ten. „Het is niet de eerste keer se dert mijn schorsing, dat ik een mis heb opgedragen, en ik zal daarmee doorgaan, waar trouwe katholieken mij ook maar uitnodigen, of zij nu talrijk zijn of niet," aldus Lefebvre. „Wij zijn niet het schisma. Wij zet ten de traditie voort. Ik voel mij niet geïsoleerd. Twintig eeuwen kerkhis torie staan aan mijn kant en ik ben in het gezelschap van alle heiligen van de hemel en het paradijs," zei hij. Volgens hem is het contact met de protestanten de oorzaak van de „vernietiging van de mis, die eeu wenlang in gebruik is geweest". Waarnemers zien het steeds meer KINSJASA Nog eind dit jaar ver schijnt in Zaïre, het vroegere Bel gische Congo, een R.K. bijbelverta ling in het Lomongo, de taal van de Mongo's. Van hen wonen er meer dan een miljoen in Zaïre, overwe gend binnen twee van de R.K. Bis dommen van het land. Hoofdvertaler van deze nieuwe bij beloverzetting is de Belg Gustave Hulstert van de missionarissen van het heilig hart. Pater Hulstert heeft meer dan een halve eeuw onder de Mongo-stam gewerkt. Bij het ver taalproject heeft hij o.a. samenge werkt met protestantse kerken in het gebied. De nieuwe bijbeluitgave is finan cieel mogelijk gemaakt door Bel gische. Westduitse en Oostenrijkse katholieken. door ir. J. van der Graaf Ds. A. A. Spijkerboer heeft in negen punten gezegd waarom hij geen gehoor gaf aan de oproep van twee hervormde kerkeraden (overgenomen door het hoofdbestuur van de geref. bond en later ook door die van de confessionele vereniging) om zondag 29 augustus in gebed en prediking aandacht te besteden aan „het zedelijk verval van onze samenleving, waarvan met name de op grote schaal toegepaste abortus provocatus en de mogelijke legalisering daarvan een toespitsing zijn". Ik ga hem niet in negen punten weerleggen want in de al jaren ge voerde discussie over abortus is geen enkel nieuw argument meer te leggen, laat staan dat ds. Spijker boer er door tot andere gedachten zou komen. Wel heb ik een aantal andere punten. Punten Ten eerste: moet het zo nodig, dat een oproept tot gebed, waaraan men persoonlijk niet mee wil doen. een publieke tegenkanting krijgt? Is het gebed niet een te tere zaak om zich daartegen te keren wan neer anderen zich daartoe gedron gen voelen? Ten tweede: ds. Spijkerboer heeft de oproep versmald door kennelijk alleen de hierboven aangehaalde zin uit Trouw te nemen en dan nog niet te verdisconteren dat daar over zedelijk verval met abortus als toespitsing wordt gesproken. De oproep zelf is veel breder. Gespro ken werd over de geestelijke crisis, het zedelijk verval, de ontkerste ning, de noodzaak van voorbede voor de regering die voor belangrij ke beslissingen staat (mag terzake van de besprekingen in de Tweede Kamer over abortus ook nog gebed in de gemeente zijn?), voor artsen, verpleegkundigen, maatschappe lijke werkers, politici en anderen die vaak heel sterk de spanning ervaren, waarin men ris christen in een werksituatie binnen een ont kerstenende samenleving waarbij ethisch vallen. Is er niet alles voor om als gemeente nood die er aller- wege is (of is die er niet?) aan God voor te leggen? In een tijd van actiegroepen en spandoeken mag de gemeente van Christus wel het (enige) wapen van het gebed han teren? Ten derde: mij ontgaat hoe ds Spij kerboer als V.D.M., wat zoveel wil zeggen als dienaar van het Woord te zijn, zeggen kan dat abortus in de toekomst wel eens bittere noodzaak kan worden (ik besef dat hij bittere zegt), terwijl hij abortus „nieuw le ven in de kiem smoren" noemt. Als abortus leven smoren is, dan is dat doden. En de wet van onze goede God zegt: Gij zult niet doden. Waa rom zou morgen op grond van die zelfde argumenten iemand niet de stelling kunnen verdedigen, dat bombardering wel doodslag is, maar het kan wel eens bittere noodzaak worden om Europa te bombarderen tegen overbevolking en aanverwan te problemen. Zo lossen we in de kerk toch geen ethische problemen op? Er is ook nog zoiets als „wie de tempel Gods schendt die zal God schenden" en dan gaat het in de Bijbel over ons lichaam, over het leven. Kerk Ten vierde: Kort en goed, en dat is de kern waarom het mij gaat. zijn we niet teveel verzekerd geworden, te eigentijds ook, te modern, om überhaupt nog aan (een antiquiteit als) een dag van verootmoediging te doen? De nadruk in onze tijd op de oud-testamentische profeten ten spijt, verwijzen we hun oproepen tot (nationale) verootmoediging wegens volkszonden naar een achterhaald stadium van religie. En wat voor onze samenleving betreft naar de Gouden Eeuw, toen de overheid er nog toe opriep. Thans kan een syno de er zelfs niet toe komen of het moet zijn vanwege een politieke kwestie ergens verweg, dichtbij heb ben we namelijk geen politieke kwesties. Een geestelijke malaise is er kennelijk ook niet, want we zijn op de toer van kerk-buiten-de-kerk, dus gesmaldeeld worden van de ge meente is niet zo'n ramp. Ten vijfde: misschien heeft ds. Spij kerboer toch nog (op de valreep) meegedaan. Ik kan me namelijk (hem kennende) niet indenken dat hij de afgelopen zondag tijdloos heeft gepreekt. De Bernhard-affaire voegde een dimensie toe aan de op roep tot gebed. Misschien dat ds Spijkerboer het alleen bij deze di mensie heeft gehouden. Ik prijs hem niet dat hij anderen er in te genkwam als ze menen gebed voor land en volk te moeten vragen, van wege crisis en zedelijk verval, (of loopt het leven zo volgens de nor men van het evangelie?) En is de abortusproblematiek dan toch niet, hoe men ook de oplossing iet, gevolg van een dieper liggende crisissitua tie. zeker als men bij het Woord wil leven? 1 l Honger en Heidendom Onder de titel „Honger en hei< dom" geeft Kerknieuws van vrij jl. een artikel door van ds. D. Dijk. dat hij plaatste in de vri1 maakte kerkbode van de noord?" 1 ke provincies. Ds. Van Dijk ziet ii Per honger die in grote delen vanWOl wereld geleden wordt een oor< Tw Gods. Daarna keert hij de vraag jgg] waarom is het in het Westen |D0] goed? Ook het antwoord op (fp vraag is eenvoudig: het christencns heerst hier. Aan de kennis en d n aanvaarding van het evangelie h ged God zijn zegen verbonden. Vand pai Het is natuurlijk wel even moei soek dat in het Westen zoveel afval it, het geloof is, maar de kerk is er i den Je zou zeggen, maar dan kan Get d toch die landen waar ook, zij is E kleine, kerken zijn, zegenen? I iet s „als het daar gepredikt wordt, w< ïeid het door de grote, grote massa ag bi wezen", en daarom toont God ^atsa „misnoegen" daarover door aan ze mensen het inzicht te onthout een dat ze nodig hebben om zo te \&ral ken, om zo hun land te bearbeid PP1 dat het zoveel voortbrengt alsijsei voor het leven nodig hebben, reit bent dan weer geneigd om te vrat), waarom de Chinezen dan dat inzwem wel krijgen, zodat daar geen horid vj meer is, maar je kunt natuur par beter helemaal geen vragen stel Hier gaat bijbels bekeken zoveel ir(] dat er geen beginnen meer aair Nog altijd die gemakkelijke com sie: materiële welvaart is een be£r d( van Gods zegen. De rijken worfluêt het meest gezegend? En armoed onc een oordeel Gods? Gelukkig hoe s we dit niet teloven en mogen wfins anders over denken en ons ver^iei blijven bezinnen op de vraag hoe dat als mensen met elkaar in gesplkoc komen over de vragen van heel de leven, over het evangelie en o he' God, maar ook over de vragen ater schuld en onrecht die aan die genstelling honger en welv^™ kleven. isag> :md tpo ried ïclu! bij rolgi Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Boven-Hardinxveld van Gorsel te Ridderkerk; te Col splaat H. J. Zoethout te Lage Zwi we; te Heemstede E. Sneller, e> onth. pred. met bev. van emerl (godsdienstier.) te Haarlem; te Gj ningen (toez.) J. de Zwaan i Zweeloo. onvermijdelijk worden, dat de paus de rebelse Franse aartsbisschop af zet of zelfs excommuniceert. Dat kan echter volgens het kerkrecht niet voor eind januari, daar er tus sen schorsing en afzetting een perio de van zes maanden minstens moet liggen. Wordt polarisatie een gevaar? Zaterdag 4 september 10 uur, in de internationale school voor'wijsbe geerte, Dodeweg 8. Leusden, georga niseerd door het centrum voor le vensbeschouwing en politiek van de PvdA, Sprekers Erik Jurgens en Stan Poppe. Opg. bij Mariëtte Storm, tel. 01749-2025. Liefdemaaltijd Johan Maasbach Wereldzending, zaterdag 4 septem ber vanaf half twaalf in de Hou- trusthallen in Den Haag. Spreker T. L. Osborn. Opgave tel. 070-635929. Jeugdwerkloosheid. Conferentie van de afdeling Werkende Jongeren van het CNV (postbus 2475, Utrecht), 27-29 september in Ons Centrum te Driebergen. Aangenomen: de benoeming godsdienstleraar te Doorn W. Bouw, pred. Reformed Church Ei Africa in Kenia. GEREF. KERK Beroepen: Lelystad M. A. Noorll te Wormerveer. Aangenomen: naar Nunspeet T.| van Belzen te Hoogeveen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt: voor Pretoria J. Strating Bunschoten. GEREF. KERKEN (VRIJG.; B.1 Beroepen: te Haarlemmermé Oostzijde K. H. de Groot te IJsj muiden. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te 's-Gravendeel C. V 1 hage te Den Haag-Centrum. Ds. J. van Dam Ds. J. van Dam te Sneek is benoel tot algemeen secretaris van de u' van baptistengemeenten in Ne<j land. Hij volgt ds. Th. van der Li op, die met ingang van 1 janv conrector wordt van het semi; um De Vinkenhof van de baptisl Ds. Van Dam heeft zijn benoei aangenomen en treedt op 1 novi ber in functie. Ds. Van Dam (51" vooral door zijn publicistisch w| bekend. Hij is al negentien jaar) dacteur van het baptistenweekl „De Christen" en schreef de schiedenis van het baptisme in derland", waarvan een tweede di op stapel staat. Hij was predikant Ter Apel, Zandbulten en in Hd lem, voordat hij in 1960 naar Sn« kwam. Ds. W. Deur Op 82-jarige leeftijd is overledei hervormde emeritus-predikant Deur te Den Haag. Van 1920 tot 1| was ds. Deur predikant, achter» volgens in Zegveld, Schoonhovei Renkum. Ds. S. F. van Veene De hervormde predikant van huizen, ds. S. F. van Veenen, bi onvermoeibaar pleiten voor vt gaande bezinning op een nieuw< formatorische belijdenis. Zijn pi ve van een nieuw belijden (een si catechismus in vragen en antw< den over het Credo, de gebodei het gebed) heeft hij nu aangebo< aan de gezamenlijke zitting vanj hervormde en de gereformeerde node, in september. De proeve, g teld „De overdracht van het loofsgetuigeniis in de huidige sitj tie", is „uiteraard als bijdrage niet als eindprodukt bedoeld, m| als stadium op een weg", schrijft Van Veenen. oteld „De overdracht van het loofsgetuigenis in de huidige situj Na; vuli nu mie per alle eer Ste onr var los' dal vlal en ger bai ba: Ste wa dig rar lite zijr Vei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2