Traditionalisten dagen pauselijk gezag uit 1 Uit de kerkbladen Vandaag „Kerk op haar retour door onbijbelse Israël-leer' „Verboden" massale mis in Lille ging toch door Ds. Tabaksblatt op bezinningsdag: Onze adressen: Wereldwinkel had het weer gedaan FAMILIEBERICHTEN VOORBIJGANGERS^; Pronk geeft Memisa S 2,5 miljoen v, MAANDAG 30 AUGUSTUS TROUW/KWARTETS- haan STEIN „Het bisdom wil een rel. Wij hadden aartsbisschop Lefebvre in alle stilte willen Ontvangen. Overigens komt de publiciteit ons zeer goed van pas, want daarmee krijgen de goede katholieken, die zuiver zijn in de leer, heel wat aandacht." Dit zegt Bertha Meuleberg, de eige naresse van de privékapel in Stein (Limburg), waar vrijdag zo zijn althans de plannen de geschorste Franse aartsbisschop Marcel Le febvre de mis komt opdragen en het vormsel zal toedienen. Bisschop Gij- sen van Roermond heeft dat verbo den, maar daar zal Bertha Meule berg zich niets van aantrekken. „Aartsbisschop Lefebvre blijft trouw aan de traditionele misliturgie en dat kan niemand hem verbieden, zelfs paus Paulus niet." zegt zij. De paus heeft volgens haar de omstre den Franse aartsbisschop niet ge schorst. „Dat heeft een kliek vrij metselaars in Rome gedaan, die tot de naaste medewerkers van de paus behoren en daar in feite de dienst uitmaken." Bisschop Gijsen deugt in haar ogen ook niet. „Hij treedt niet tegen kette rijen op. wel tegen mensen, die trouw blijven aan de zuivere katholieke leer." Kruis bloedt Bertha Meuleberg zou op 3 septem ber 1965 wonderbaar genezen zijn op voorspraak van de heilige Theresia Neumann. Uit dankbaarheid liet zij de kapel bouwen, die in september 1973 werd geopend. Bij Bertha thuis Van een medewerker DEN HAAG „Dat de kerk in onze dagen op haar retour is, is zeker mede te wijten aan haar onbijbelse Israëlleer". Dit betoogde ds. S. P. Tabaksblatt. emeritus predikant van de her vormde kerk te Amersfoort zaterdag op een landelijke bezinningsdag in Den Haag over de relatie Kerk- Israël. De bijeenkomst, die werd ge organiseerd door de classicale com missies van de gereformeerde ker ken en de Nederlands hervormde kerk trok een vrij grote belangstel ling. Ds. Tabaksblatt die sprak over het thema ..Het Nieuwe Testament en het Volk" meende dat de Kerk der eeuwen Israël als term van vlees en bloed ontdaan heeft en dat deze die term als een adellijke titel aan zichzelf heeft toegeëigend. Volgens spreker is Israël in de Schrift een „open begrip". ,,De kerk heeft altijd geprobeerd het volk Is raël weg te redeneren met voorbij zien van het eigen volk. zoals God dat geroepen heeft", aldus ds. Ta baksblatt. Hij sloot zijn betoog af met de constatering dat God het volk Israël niet geschapen heeft bui ten andere volken om. maar in de uitverkiezing er andere volken mede in betrokken heeft. „Het feitelijke bestaan van Israël als volk maakt het tot een getuige van de levende God". Minderheid De Amsterdamse hervormde predi kant ds. A. A. Spijkerboer sprak over „Het Nieuwe Testament en de Staat", waarbij hij onder meer in ging op de verhouding van de zionis tische beweging tot de Arabieren en de Palestijnen, die de Joden als een gedulde minderheid zagen. „De Jo den hebben daarentegen nooit de situatie van een gedulde minderheid kunnen aanvaarden. De Joodse staat is gesticht geboren uit de nood van het Joodse volk om ruimte voor het leven te scheppen", aldus ds. Spijkerboer Hij concludeerde dat het bestaan van dit volk een bewijs is van Gods trouw Spreker betreur de het echter dat het Joodse volk nederzettingen sticht in de bezette gebieden. De laatste spreker drs. W. H. Zuidema. studiesecretaris voor de Joods-Christelijke betrekkingen van de gereformeerde kerken ging in zijn rede uit van de betekenis van Israël's land in het Nieuwe Testament naar aanleiding van het hervormde syno dale rapport: Israël, land en staat. Hij onderstreept daarbij de zelfstan digheid van Jeruzalem, haar beteke nis in het Jodendom in de Nieuw- Testamentische bedelingen en wees daarbij op teksten uit brieven van de apostel Paulus. waarin het gaat over de collecten voor Jeruzalem. De bezinningsdag werd geopend door ds. J. D. Equister. hervormd predikant te Scheveningen met een Schriftlezing uit: Romeinen 11. komen velen het kruis bekijken, dat op Goede Vrijdag 1970 gebloed zou hebben. Reeds voor de opening had bisschop Gijsen laten weten, dat de particuliere kapel geen kerk mocht worden, waar de mis wordt gevierd. In feite wordt er. naast aanbiddings uren, gebedsdiensten en het bidden van de rozenkransen, ook vier maal in de week de mis opgedragen. Dat gebeurt door de priester W.J. Kouwenberg. Vroeger werkte deze in het bisdom Groningen, maar toen hij daar de mis niet meer mocht lezen volgens de traditionele liturgie, week hij uit naar Duitsland. Daar is het hem dit jaar ook verboden op de oude manier de mis te lezen. Daarom bedient Kouwenberg thans twee ei gen kapellen in Duitsland en is hij ook verbonden aan de kapel van mevrouw Meuleberg. Zij verwacht vrijdag (op de verjaar dag van haar genezing) een grote toeloop van „goede katholieken, die bestempeld worden als ouderwets, maar die in feite nog de echte zijn." Geen zegen Krachtens het kerkrecht mag een bisschop zijn functies in een ander boisdom alleen uitoefenen met toe stemming van de bisschop van dat bisdom. Bisschop Gijsen heeft zijn gelovigen gewaarschuwd: „Er kan geen zegen rusten op een sacramen tele viering, die de mensen niet toe voert naar. maar vervreemdt van het hart van de kerk. onze Heer Jezus Christus, door hen te vervreemden van zijn plaatsbekleder paus Paulus VI en het bisschoppencollege." Ieder die de paus kent. weet met hoeveel smart, doch tevens met hoe veel beslistheid de paus aarts bisschop Lefebvre heeft geschorst, nadat hij lange tijd de uiterste mild heid en het grootste geduld tegeno ver hem had getoond, aldus de Roer- mondse bisschop. UIT Kort*, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS - Zuid-Afrika Helaas mis ik in het verslag van Aldert Schipper, „Wantrouwen zit diep in Zuid-Afrika". geplaatst in uw blad van 25 augustus, een zekere objectiviteit. Naast wantrouwen en frustratie heb ik, tijdens een zojuist afgesloten vakantie in Zuid-Afrika. veel positieve zaken gezien, gehoord en gelezen. Om enkele in Johannes burg te noemen: in enkele hostels geven Bantoe en blanke christenen pro deo onderwijs 4 5 maal per week aan een groep aldaar gehuis veste trekarbeiders, ook bieden zij daar ontspannings(film)avonden aan, zulks met medewerking van de overheid; ook worden daar zondags godsdienstoefeningen gehouden waarbij blanken komen die 's avonds onderwijs geven, ook bezoe ken Bantoe en blanke christenen de patiënten (trekarbeiders), die in het mijnenziekenhuis worden ver pleegd; zij doen daar aan o.m. wel vare en brengen daar het evangelie. Ik meen dat ook aan deze activitei ten aandacht moet worden besteed en dat wij het positieve werk in onze AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN; Postbus 3. Melkmarkt 56, Zwolle Tel 05200-17030 Reis (slot) Aanhang groeit De zeventigjarige Franse voormalige missiebisschop weigert de nieuwe misliturgie te aanvaarden, zoals die in 1969 door paus Paulus is afgekon digd. Hij zegt: ik blijf trouw aan de negentienhonderd jaar oude kerk. niet de twaalf jaar oude kerk van na het Vaticaanse concilie. Zelf is hij ervan overtuigd, dat de maatregelen tegen hem alleen maar tot gevolg hebben gehad, dat zijn aanhang is toegenomen. „Elke keer, dat Rome tegen ons uithaalt, zijn er sommigen, die de beweging verlaten, maar elke keer voegen zich er veel meer bij ons. Voor elke honderd, die ons verlaten, komen er vijfhonderd in de plaats", zei hij verleden week in een inter view met Associated Press. De maatregelen van de paus beschouw de hij als onwettig en hij zei ook, dat hij excommunicatie, de laatste maatregel, die het Vaticaan nu nog nemen kan. naast zich neer zou leggen. Volgens Lefebvre heeft de paus val se compromissen gesloten met libe ralisme. modernisme en commu nisme. Het tweede Vaticaans concilie (1963- 1965) heeft volgens hem een koers uitgezet, die bezaaid is met dwalin gen. die hebben geresulteerd in een totale verwarring bij de gelovigen. Lefebvre's voornaamste motief om ongehoorzaam te zijn. is dat „ik niet wens mee te helpen aan de vernieti ging van de kerk". Vooral in Frankrijk en in Fransspre kend Zwitserland maken de bisschoppen zich zorgen over de ontwikkeling. Zij menen, dat de paus Lefebvre te veel eer heeft gege ven door hem te schorsen, waardoor hij nu het aureool van de martelaar heeft gekregen. De controverse is er niet een vah alleen veranderingen in de misliturgie. Vooral in Frankrijk zijn veel kerkleden al lang veront rust over de nieuwe richting, die de kerk is ingeslagen in haar betrekkin gen met de buitenwereld. Het groot ste deel van de Franse katholieken moge dan alleen in de kerk verschij nen bij doop, huwelijk en dood, een fors deel verwacht van de kerk, dat zij een bolwerk is tegen wat gezien worden als ondermijnende aspecten van de moderne tijd. In hun ogen huldigen de bisschoppen steeds meer „linkse" opvattingen. Een recente meningspeiling heeft uitgewezen, dat een op de vier Fran se katholieken met aartsbisschop Lefebvre sympatiseert: de helft wil geen standpunt innemen, terwijl de andere helft haar sympatie gelijke lijk verdeelt tussen Lefebvre en „Rome". Bijna de helft is echter van mening, dat de kerk in haar vernieu wingen te ver is gegaan. Seminaries Ook in de Verenigde Staten en Ca nada, Engeland, West-Duitsland en Mgr. Lefebvre De 71-jarige mgr. Levebre heeft giste ren in de sporthal van Lille in Noord- Frankrijk voor 6.000 gelovigen een tra ditioneel in het latijn gezongen hoog mis opgedragen. Hij heeft dit gedaan ondanks het verbod van de paus. De paus heeft gisteren reeds openlijk zijn droefheid uitgesproken over de „provocerende houding" van de Fran se bisschop. Reeds eerder was de bisschop door de paus „a divinis" ge schorst uit zijn ambt. Na de mis zei de bisschop tijdens een persconferentie, dat paus Paulus de kerk naar de vernietiging leidt. De niet toegestane massale mis noemde hij een „manifestatie van het katho lieke geloof". Hij verklaarde verder het marxisme en de oecumêne'te ver werpen. Op de foto: bisschop Lefebre deelt de zegen uit tijdens de massale Mexico groeit Lefebvre's aanhang. Het door hem gestichte priesterse minarie in Econe in Zwitserland heeft dit jaar filialen gekregen in Duits-sprekend Zwitserland en in Armada, Michigan in de Verenigde Staten. Tot op heden zijn 26 pries ters gewijd. Volgend jaar zullen daar vijftien bijkomen. De drie semina ries hebben minder dan 150 studen ten uit vele landen. De stichting van nog meer seminaries wordt overwo gen. Het geld daarvoor wordt vol gens de aartsbisschop bijeenge bracht via „duizenden en duizenden kleine bijdragen en uiteraard zo nu en dan meer aanzienlijke sommen". In Nederland is Lefebvre's aanhang tot nu toe gering. Zelfs het Michael- legioen van Louis Knuvelder staat niet zonder meer achter hem. Het zijn voornamelijk het comité „Be houd traditionele misliturgie" van dr. H. B. Visser en de beweging rond pater E. ICrekelberg. Intussen heeft paus Paulus een nieuw beroep op de aartsbisschop gedaan om „nederig en ootmoedig de onlogische keten te verbreken, die u vervreemdt van de kerk". Vol gens een communiqué van het Vati caan wacht de paus met ontroering op de terugkeer van de verloren zoon. Naar aanleiding van het her haald verzoek van Lefebvre om een privé-gesprek met de paus zegt het communiqué: „De heilige vader heeft het recht en de plicht, vooraf te weten wat mgr. Lefebvre van hem wil. Als deze aan deze eisen niet beantwoordt, maakt hij een nieuwe fout." gebeden moeten gedenken naast daarin aandacht voor ondervonden onrecht, onvrede en frustratie. Meppel E. H. Lensink Wereldraad (2) Er wordt, mijns inziens ook terecht, kritiek geoefend op de Wereldraad van Kerken, omdat hij wel het blan ke bewind in Zuid-Afrika veroor deelt. maar niet genoeg zijn geluid laat horen inzake de onderdrukking van Russische christenen Er valt niets goeds te zeggen van een regiem dat vrijheid van godsdienst beknot. Toch kunnen alle Westerse christe nen hun steentje bijdragen, in het protest tegen de gruwelijke onder drukking in Rusland, door lid te wor den van Amnesty International. De ze instelling werkt niet alleen voor Russische (ten onrechte) gevange nen maar tevens voor die uit de gehele wereld. Als men lid wordt, kan men brieven schrijven naar de autoriteiten van de betrokken lan den en ook naar de gevangenen zelf, wat een grote morele steun betekent. Hoe massaler het protest, hoe meer resultaat, dacht ik. Aan dit stellen van een daad kan ieder christen meedoen. Veenendaal M. C. van Benthem-v. Hecrde. Geen ander dagblad heeft zijn le zers, naar ik meen. zo goed voorge licht over deze reis van Nederlandse Kamerleden naar Rusland dan Trouw. Ik heb daarbij echter één punt ge mist Er is gesproken (uitvoerig) over het parlement in beide landen. Maar kwam er ook de totstandko ming van de volksvertegenwoordi ging ter sprake? Is er ook gesproken over het houden van vrije verkiezin gen. een punt nu vanwege de Veren igde Naties ook aan de orde in Zuid- Afrika? Mij dunkt, dat er alle reden was om dat onderwerp aan de orde te stellen; wellicht bij volgende gele genheid Alles samen is m i. die reis voor de onderlinge verhouding toch als een winstpunt te beschouwen. Nijmegen Dr. J. E. Schutte Nieuwe levensstijl, wereldsolidari- teit, hoe werkt dat allemaal door bij de gewone Nederlandse vrouw? Een Heerlense huisvrouw schakelde over van keuken naar activiteiten bui tenshuis. Rian Huyts-Quaedvlieg vertelt aan het missieblad Bijeen: Dat proces van kritisch worden, van uit je eigen huid kruipen, heb ik aan den lijve gevoeld: de problemen thuis, als je je gaat bemoeien met maatschappelijke zaken, de angst voor het vreemde. In het begin was het vreselijk. Als er geen schone zakdoeken meer in de kast waren, had je de poppen aan het dansen. Dan had het wereldwinkelwerk het gedaan. Ik moest me uit de naad rennen om thuis en in de wereldwin kel met het werk klaar te komen. Ik heb toen eens flink met de vuist op tafel geslagen. „Het kan zo niet lan ger" heb ik gezegd. „Ik meen. dat ik het recht heb om dingen te doen die ik belangrijk vind". Van toen af zijn we alles samen gaan doen. Nu vindt iedereen het vanzelfsprekend dat ik 's avonds vaak weg ben. dat ik niet altijd kan koken of dat het huis niet altijd op orde is. Het huishouden is nog wel mijn taak. maar iedereen springt bij als het nodig is. In het begin had ik het er ook persoonlijk moeilijk mee. Mijn man zag eigen lijk niet graag, dat ik me met poli tiek ging bezig houden, in aktiegroe- pen ging zitten en met langharigen optrok. Als huisvrouw en moeder, zeker tien jaar geleden, kun je het voor je gevoel niet maken om dik wijls weg te zijn. Je beschouwt jezelf ongeveer als een ontaarde moeder. Een andere moelijkheid is ook dat de mensen die zich met ontwikke lingssamenwerking bezig houden al lemaal in een zelfde hoek zitten. Als je iemand uitnodigt om daarover te praten, dan kom je terecht bij vor mingscentra met spijkerpak- en baarddragende radikalen, de Poli tieke Partij Radikalen, PPR. of de mensen van de wereldwinkel. Ze praten allemaal over politiek, alsof het over patat frites gaat. Dat schrikt af. Zakelijk De gezamenlijke hervormde en gere formeerde synodezitting nadert. Over het model nieuwe kerkorde, dat daar besproken wordt, schrijft D B van der Waals in het her vormde diakenenblad Diakonia: En een andere, wel zeer dringende vraag: welke visie op het ambt zit hier eigenlijk achter? Jammer vind ik dat de commissie „Kerkordelljke aangelegenheden" begrijpelijk overigens, gezien haar opdracht op die visie niet nader ingaat, want nu moeten we ernaar raden. Uit het bovenstaande leid ik echter af dat gekozen is voor een nogal zakelijke, m i. té zakelijke interpretatie van het ambt. waardoor „ambt" nauwe lijks meer onderscheiden kan wor den van „functie". De ambtsdrager is een vertegenwoordiger: van de gemeente of van de groep. Een stap verder, en de ambtsdrager wordt (vèrwordt) tot uitvoerder van het beleid, dat elders wordt uitgestip peld, namelijk in de kervergadering of in de groep, die hem (zo staat het er letterlijk) „afvaardigt". Maar waarom dan nog, als we zó „functio neel" met het ambt omgaan, vastge houden aan de drie ambten van pre dikant, ouderling en diaken? Res pect voor de protestantse historie? Je zou het wel zeggen, want een echt argument voor die driedeling ont breekt. Wel wordt opgemerkt dat men heeft overwogen alle „ambtsdragers nret bijzondere opdracht" tot diaken te promove ren. Gelukkig is men van die dwaal weg teruggekeerd. Het diakonaat zou onherkenbaar worden, als het zich over al die verschillende „diensten" moest ontfermen. In zicht in de diakonale opdracht van de gemeente moet hier dus wel een rol hebben gespeeld. Maar in wezen heeft de commissie zich bij de be staande toestand neergelegd. Zoals zij óók zich eenvoudig conformeert door kerlijke werkers, die nu buiten de kerkeraad staan, erin te halen en ze vervolgens het predikaat te ver schaffen van één der traditionele ambten, zij het „met bijzondere opdracht" Hier winnen de formeel- organisatorische overwegingen het van de principiële. Aanvulling De stukken over het belijden, die in deze gezamenlijke synodezitting be handeld zullen worden, stellen de hervormden en gereformeerden vol gens prof. dr. K. Runia in Centraal Weekblad op de tweesprong. Welke kant willen ze uit in verband met de vraag naar de vernieuwing van het belijden? Zullen ze kiezen voor aan vulling of voor vervanging van de klassieke belijdenisgeschriften? Prof. Runia: Wat we ook gaan doen t.a.v. de ver nieuwing van het belijden (en daar ben ik geheel voor), het moet m.i. op zodanige wijze gedaan worden dat de oudere belijdenissen volledig blijven mee functioneren in het le ven van de kerk. Ik zou persoonlijk dan ook willen kiezen voor een be perkt „aanvullingsmodel", waarin alleen die dingen ter sprake komen die voor de kerk zo belangrijk zijn dat ze er zich vandaag over moet uitspreken. Met opzet gebruik ik het woord „moet". Belijden is geen luxe, maar noodzaak. In het belijden moeten dan ook alleen die dingen genoemd worden, waar het „zijn of niet-zijn" van de christelijke boodschap en daarmee van het ge loof en van de kerk a.h.w. op het spel staat. Daarom hoop ik van harte dat de gemeenschappelijke vergadering de kant van een sober aanvullings model opgaat. We zien met belangs telling uit naar de discussies op de gemeenschappelijke vergadering. Intussen worden steeas meer men sen moe van al die interkerkelijke gesprekken. J. K. Schendelaar in het lutherse blad ELK: Er komen steeds meer rapporten over het interconfessionele overleg, niet alleen op nederlands niveau, maar ook mondiaal, en ze getuigen alle van vergaande overeenstem ming, theologisch. Maar consequen ties zijn er nog niet uit getrokken. Integendeel worden de touwtjes hier en daar ingekort, voorzichtig, maar wel duidelijk waarneembaar. Dat maakt de zaak er niet geloofwaardi ger op. Haken daarom steeds meer mensen af, die eerst enthousiast meededen? Is daarom het élan er volkomen uit? Raken steeds meer „helden vermoeid"? Wéér blijft nu toch een duidelijk teken van de op papier geconstateerde en gezamen lijk beleden overeenstemming? Zij die steeds verkondigden dat men in deze dingen vooral niet moest over haasten, konden wel eens in die zin zonde tegen de H. Geest bedrijven, dat het die Geest is die ook het „Gebot der Stunde" schept en zij dat teken niet (willen) verstaan. Uit onze familiekring werd weggenomen onze broer en zwager Jacob Kamphuis Nieuwlande, 27 augustus 1976 De Krim (Ov.): L. Kamphuis G. Kamphuis-Bos G. van Faassen-Kamphuis G. van Faassen Gramsbergen: T Kamphuis O. Kamphuis-Hubbeling Nieuwlande: J. Kamphuis Ter Apel: M. Evers-Hubbeling J. M. E. Evers Ermelo: T. van Dasselaar-Hubbeling. T. van Dasselaar Coevorden: H. Steendam H. Steendam-ten Napel HIJ IS IN ZICHT Bij mij zijn raad en overleg, ik ben inzicht; bij mij is kracht. Door mij regeren koningen en beschikken machthebbers rechtg Door mij heersen de vorsten, mensen op een hoge positie, kortom allen die op aarde de dingen moeten recht maken. (Spreuken 8, 14-16) Tussen die twee uitspraken van „biPn^ mij zijn staat dat heel sterkt woord: ik ben inzicht. De wijshei<hp wordt hier opnieuw als een persooiern voorgesteld. Het gaat niet om eeiLdic aantal waarheden in graniet gestoL t ken, maar het gaat om Iemand. Zo if 't in het hele boek en in het grot#' Boek eromheen. Iemand zoekt onP"* hier, spreekt ons hier aan. Ik bei~*j= inzicht! Dat heeft niets met grootrr* spraak te maken. Hij is het. Die hiePnae kwam om te dienen, is het. Die hip kwam om wijsheid voor te leven, ij het. Wat er op aarde nog aan rech|r geschiedt, waar de dingen nog ir» orde komen, mensen op gang begin A nen te komen, ontwaken uit versla ving, bevrijd worden uit slavernijfm waar maatregelen genomen worden die leven mogelijk moeten makeiL. die ruimte moeten scheppen, waai^i mensen blijken niet vast te zitten "p patronen en modellen die allang niel meer op de menselijke situatie slaan 1% maar waar ze daaruit loskomen met nieuwe tongen beginnen te sprei ken, een nieuwe taal aanslaan, nieik we woorden vinden, oude verhalervan opnieuw vertellen, daar is Hij. Daal is het „door Hem". Reden te meel1 om naar Hem te luisteren. Zoals hef later van die onopvallende, onbeï geerde man van bovenaf gezeg£ werd: Hoort Hem! Bisschop Moshi e™ Op 70-jarige leeftijd is overledei®" 1 Stefano Moshi, de leidende bisschojAR" van de lutherse kerk in Tanzaniëv,es Moshi werd in 1960 de eerste Afri6°e' kaanse lutherse bisschop. In di ambt verwierf hij nationaal en inteipe nationaal aanzien. Hij had een groostel' aandeel in de vereniging van zevei"1^ onafhankelijke lutherse kerken i a zijn land (ontstaan door verschillei de zendingen) tot de huidige luthei £9" se kerk in Tanzanië met meer da£°5 zeshonderdduizend leden. Van tot 1970 was hij lid van het uivoe*»°e rend comité van de lutherse welü 1 reldfederatie en een tijdlang was hran tevens vicepresident. Ds. P. Beekhuis |Kar niet lan Foi Door een nacht, hoe zwart, hoe dicht, voert hij mij m 't eeuwig licht. Dankbaar voor de liefde die hij ons gaf. nam God tot Zich. onze lieve zorgzame man, vader en opa Martinus de Vries op de leeftijd van 69 jaar H de Vries-van Veen Piet-Wil, Cora en Ine/. Guda-Jan. Renate en Jan-Willem Alex-Nel en Sabine Aalsmeer. 27 augustus 1967 Ophelialaan 104 De rouwdienst zal gehouden worden in de Gercf. Kerk Ophelialaan 247 te Aalsmeer, woensdag 1 september a s. om 11.00 uur waarna de teraarde bestelling zal plaatsvinden op de Nieuwe Algeme ne Begraafplaats te Aalsmeer om plm. 11.45 uur. Thuis liever geen bezoek Geen bloemen Condolcantie-bezoek dinsdag van 19 30-20.30 uur in gebouw "t Baken". Sportlaan 86 te Aalsmeer. Ds. P. Beekhuis uit Noordeloos i>Kar gekozen tot voorzitter van de bon(besi van christelijke gereformeerde zoiipab dagsscholen. Hij volgt ds. Th. Ru^or ters uit Deventer op. Voc In een gemeenschappelijke. ZjttihP^? hebben de Waldenserkerk en de me?^: thodisten in Italië hup stëun ven aan de politieke activiteiten va|x" dominee Tullio Vina'y op Sicilië. Mej~~ grote meerderheid spraken Walden™! sers en Methodisten hun vertrouwei 1 uit in ^dominee Vinay, met nami^L voor wat betreft het feit, dat diX!;.. predikant als onafhankelijke vooj„" de communistische partij zittin|pn heeft in de senaat. Een voorstel, daj een dominee niet partij-politiek ac tief zou mogen zijn, werd met 12( tegen 8 stemmen afgewezen. De vei)D- gadering verklaarde dat dominet 1 Vinay door zijn politieke activitei yan ten een diakonale dienst bewijst aan,s de maatschappij tot welzijn van d(nu' mensen. Dominee Vinay leidt op Si jjev cilië het bekende centrum vooi christelijke dienstverlening. Memisa is als particuliere hulporga nisatie vooral afhankelijk van glftenTE! In 1975 ontving Memisa ruim achlKr< miljoen aan particuliere bijdragentoe Het bedrag van 2,5 miljoen, dat d(ger overheid dit jaar verstrekt, is beove stemd voor de financiering van honzitt derd kleine projecten op het gebied van preventieve gezondheidszorg eiiHE de watervoorziening in twintig ontBa; wikkelingslanden. toe an( Enige en algemene kennisgeving Onverwacht nam de Here tot Zich in Zijn heerlijk heid onze geliefde broer, zwager en oom Hendrik Sprang Sinds 21 mei 1968 weduwnaar van Titia Elizabeth Boersma op de leeftijd van 73 jaar. Groningen. 22 augustus 1976 Van Houtenlaan 15 Correspondentie-adres: Eem 51. Assen Hoogkerk: W Huberts Appingedam: M. Sprang R Sprang-Stegmeijer Appingedam: E. Sprang-Jager Wagenborgen: P Sprang M Sprang-Kamphuis Groningen: familie Boersma neven en nichten De begrafenis heeft inmiddels plaatsgevonden OP Wil !me ger BO Ru me Boi hai oi: Scl gei toe 58 de ED ge\ om rij! gre me uit dei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2