GOS-leiding gaat bij Yorster op bezoek Nu de GOS voorbij is I Uit de kerkbladen Orthodoxe rabbijnen niet bij jubileum Vandaag In verkeer omgekomen Onze adressen: CDA-bestuur volgt wens van ARP op Drie vrouwen stalen voor bijna 3 ton Acties op komst voor huisvesting van jongeren Nederlanders blijven in gesprek met Zuid-Afrikanen Conferenties Een pepermunt als troostprijs VOORBUGANGEI 91 x MAANDAG 23 AUGUSTUS 1976 KERK/BINNENLAND TROUW KWARTET door Aldert Schipper KAAPSTAD Het moderamen van de gereformeerde oecume nische synode (GOS) die vrijdag besloten is in Kaapstad, heeft morgen, dinsdag, nog een gesprek met premier John Vorster om hem het standpunt van de GOS mee te delen ten aanzien van rassendiscriminatie. De voorzitter van de GOS, de Ameri kaan Paul Galbraith. maakte be kend, dat hij zo mogelijk ook met de premier zou bidden. In elk geval zal het moderamen de Zuidafrikaanse leider toezeggen, dat de GOS-kerken voor hem zullen bidden. Vrijdagochtend sprak de synode nog over een reactie op de rassente genstellingen in dit land Er lag een voorstel op tafel van de hand van ds. Sam Buti, de scriba van de zwarte Nederduitse geref. kerk in Zuid- Afrika. In de voorgestelde motie werd als oorzaak van de onrust in Soweto en elders aangewezen: „Ge vangenneming zonder proces, onge lijke betaling voor gelijk werk, het ontbreken van verplicht onderwijs voor alle Zuidafrikanen, rassendis criminatie, het ontbreken van in spraak in het landsbestuur en het systeem van de trekarbeid." Gerucht Sam Buti verzekerde de synode, dat een gerucht als zou hij de mot ie niet zelf hebben bedacht, tot het rijk van de verdachtmakingen behoort. De blanke kerkleider Koot Vorster zei. dat hij discussie over deze motie niet uit de weg wil gaan, maar dat het politiek was en geen zaak voor een synode om te bepraten. „Wie on schuldig is werpe de eerste steen naar Zuid-Afrikariep hij uit. Hij zei verder: „Wij hebben al voor orde gebeden en onze zorg getoond over het lot van de getroffenen.'' Hij wees erop, dat de regering een com missie heeft samengesteld om derel len te onderzoeken. Hij wist echter reeds te melden, dat de onrust de zelfde communistische achtergrond heeft als die in Berlijn en Parijs Van een medewerker DEN HAAG Er zullen geen orthodoxe rabbijnen aanwezig zijn, als op 3 september de liberaal-joodse gemeente te Den Haag in aanwezigheid van koningin Juliana het tweehonderd vijf tig ja rig bestaan van de Portugees-Israëlitische synagoge zal vieren. Premier John Vorster door Aldert Schipper KAAPSTAD De Gereformeerde oecumenische synode is voorbij. De Nederlandse gereformeerden hebben er nogal op hun kop gehad, omdat zij meedoen aan de oecume nische beweging en omdat zij niet langer met het mes op tafel met hun andersdenkende theologen willen omgaan. De kritiek hierop is gedeeltelijk terecht. Een ander stuk kritiek komt. ook al is die niet Juist, toch voort uit oprechte be zorgdheid om de koers van de Ne- derlandsers. Sociologen kunnen het wègroeien van emigranten van het oude va derland verklaren en dat ui teengroeien zal ook op het kerke lijk leven wel zijn invloed hebben. Men kan dat betreuren, maar het hoort tot de werkelijkheid van het leven. Velen zullen eenzelfde erva ring hebben met hun familie of vrienden die hun eigen weg gegaan zijn en die men na lange tijd terug ziet. Men wordt nog geboeid door het verleden, maar over de actuele situatie is men snel met elkaar uit gesproken. Iets dergelijks was er in Kaapstad. De Nederlanders leven in een ander kerkelijk klimaat dan de kerken die voortgekomen zijn uit het werk van emigranten. Dat is echter geen grond om de omgang nu maar te staken. Er zijn echter twee aspec ten die meer reserve nodig maken. De synode ontwikkelt zich tot een kerkachtige instituut en wil tucht uitoefenen. Ook daar is geen on middellijk bezwaar tegen, maar tucht die alleen de leer betreft en aan het leven voorbijgaat, is moei lijk aanvaardbaar. Temeer omdat één van de leden-kerken, de Neder duitse Gereformeerde Kerk, in Zuid-Afrika, grote verantwoorde lijkheid draagt voor de rassendis criminatie en de toenemende poü- tie-willekeur in dat land. Men kan zonder enige overdrijving zeggen dat als kerk zal omgaan, premier Vorster zijn morele ondersteuning zal verliezen. De Nederduitse Gereformeerde Kerk hecht erg aan de GOS. Het is nog het enige internationale li chaam waarin zij een stem heeft. De kerk ohdersteunt met haar GOS-lidmaatschap de pretentie dat zij in de wereld niet alleen staat in haar rassenwaan. Kerken die aan de GOS meedoen, maken daar door mede verantwoordelijk voor de politieke lijn van de Nederduitse Gereformeerde Kerk. Deze verantwoordelijkheid stelt de Nederlandse gereformeerden voor een zware keus. Men zal daarbij een grote stem moeten geven aan de zwarte kerken. Maar daarbij moet men niet vergeten dat de zwarte kerken een stem hebben die door de blanke wordt gehinderd. Wij vinden dat de dialoog, zolang er nog een sprankje uitzicht is op ef fect, moet doorgaan, maar er komt een punt waarop de vereiste solida riteit met de één dwingt tot de keus tegen het gesprek met de ander. Het besluit over al dan niet door gaan met de GOS moeten de Ne derlandse gereformeerden zelf ne men. Zij kunnen dat besluit niet op anderen afwentelen. Vermoedelijk hadden de twee afgevaardigden van de christelijke kerk uit Torad- ja-land en uit Manassa en van de Javaanse christelijke kerk het bij het rechte eind, door uit solidariteit met de zwarten van Zuid-Afrika weg te blijven uit Kaapstad. Van een verslaggever VALTHERMOND (Drentel De veertigjarige mevrouw G Klasen- Middelkamp is omgekomen toen de fiets die door haar man bestuurd werd en waar zij achterop zat door een achteropkomende auto werd ge grepen. De heer Klasen »43» werd ernstig gewond BEEMSTER De twintigjarige chauffeur Geert Ley uit het Noord hollandse Beemster is omgekomen toen hij met zijn motor achterop een bromfiets botste De bromfietser en zijn duopassagiere kwamen er met wat schaafwonden vanaf LIMMEN De 21-jarige gemeente ambtenaar A Siepman uit het Noordhollandse Limmen is omgeko men toen hij vlak bij zijn huis met zijn auto in de berm raakte, waarbij de auto over de kop sloeg ROERMOND De eenjarige Elisa beth M van Lier is omgekomen toen zij in haar woonplaats Roggel bij Roermond achterop de fiets van een dertienjarig nichtje zat. dat naast de tractor van de vader van Elisabeth reed. De fiets werd aangereden door een tegemoetkomende auto. Beide meisjes werden gewond. Elisabeth overleed spoedig DEN HELDER - De vijfjarige Henk Paarlberg uit Den Helder is overleden nadat hij aangereden was door een personenauto DINXPERLO - Het vijfjarige jon getje H A M Hunting uit Dinxperlo is omgekomen toen hij plotseling overstak en door een auto gegrepen werd ARRELSWEER - Op de oude rijksweg te Garrelsweer reed de 78- jarige F Tuinder met zijn brommer een sloot in en kwam om het leven DEN HAAG De veertienjarige Friedncht Johan van Doezum uit Den Haag is omgekomen, toen hij op de fiets door een vrachtauto werd aangereden. AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telen 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Van een verslaggever UTRECHT - Het algemeen bestuur van het CDA heeft zich op het standpunt gesteld dat er ruimte be staat om voor de Tweede Kamer verkiezingen, op basis van program- vergelijking en wederkerigheid, een intentieverklaring af te geven over de gewenste kabinetssamenstelling na de verkiezingen. Een intentie verklaring betekent volgens het al gemeen bestuur echter niet het aan geven van een blijvende ver wantschap en evenmin het uitslui ten van andere constructieve partij en. Daarmee komt het algemeen be stuur van het CDA tegemoet aan een wens neergelegd in een uit spraak van de laatstgehouden AR- partijraad. Politie: „mannenwerk" Van een verslaggever OOSTERHOUT -DeOosterhoutse cemeentepolitie heeft drie vrouwen uit die plaats ingesloten, die ervan worden verdacht bij inbraken voor 375 000 gulden aan goederen en geld buitgemaakt te hebben Het drietal. 26 38 en 40 jaar. (alle drie onge huwd". heeft tot nu toe vier inbraken in villa's in Noord-Brabant toegege ven Daarbij namen ze antiek en schilderijen mee Het trio heeft ook ingebroken in hel gemeentehuis van Oosterhout waarbij voor 13 000 gul den aan kantoormachines is meege nomen De Oosterhoutse politie deelde mee dal de dames het adres waarop zij hel gemunt hadden eerst geruime tijd in de gaten hielden en zij hun slag sloegen als het pand was verla ten De politie omschrijft hun activi teiten als „mannenwerk" Van een verslaggever UTRECHT In alle universi teitssteden van Nederland zullen eind augustus acties worden gehou den om het gebrek aan goede en betaalbare huisvesting voor jonge ren aan de kaak te stellen De acties gaan uit van het Landelijk Overleg jongerenhuisvesting (Lojhi. waarin onder meer hel Landelijk OverleR Grondraden (LOG» is vertegenwoor digd De jongeren dringen aan op het bou wen van betaalbare kamers, de ver hoging van het bouwprogramma voor deze groep en op een snelle uitvoering van de bestaande bouwplannen mausoleum gevonden BOEDAPEST - Bij graaf werkzaamheden in de Zuidhongaar- se stad Pecs is een christelijk mau soleum gevonden, dat vermoedelijk uit de derde eeuw stamt. In de uitge graven grafkamers zijn zeer waarde volle muurschilderingen en resten van drie marmeren sarcofagen aan getroffen. enkele jaren geleden. Hij zei dat de synodeleden die van overzee komen, niet in staat zijn over Zuid-Afrika te oordelen. Geen communisten De afgevaardigde van de kleurlin- genkerk. ds. E. E. Leeuw, zei daarop: „De buitenlanders hoeven maar in de krant te kijken: elke dag zijn er doden. Dat zijn geen communisten, maar dat zijn in meerderheid kerkle den. Het zijn mijn broeders die wor den onderbetaald, gediscrimineerd en uitgesloten van zeggenschap." Ook de Nederlandse gereformeerde afgevaardigde, dr. A. kouwenhoven. pleitte ervoor dat de synode de mo- tie-Buti zou aannemen. Prof. dr. J. H. Goetzee. een antropo loog uit Potchefstroom en lid van de delegatie van de gereformeerde kerk (Dopperkerki. kwam toen echter met een voorstel tot een gematigder be sluit. waarin de Zuidafrikaanse ker ken worden opgeroepen tot bespre king van de rassenverhouding in april volgend jaar bij een regionale GOS-conferentie. Deze verzachte motie kreeg alge mene steun, behalve die van dr. Vorster die zich van stemming ont hield. Ergens anders. Tenslotte nam de GOS het besluit dat de secretaris-generaal, dr. Paul Schrotenboer uit Holland-Michigan (USA), assistentie krijgt van een plaatsvervangend secretaris. De gereformeerde oecumenische sy node in Kaapstad is hiermede voor bij. Het hotel waar gedurende veer tien dagen zwarte, bruine en blanke theologen en andere gereformeerden in en uit hebben gelopen, kan weer gewoon alleen voor blanken worden opengesteld. Zoals het ook vroeger was. De Zuidafrikaanse predikant ds. E. Buti sr. die met zijn vrouw nog een paar dagen had willen blijven, moet ergens anders zien onderdak te ko men. Het normale leven hernedmt zijn loop. Een dag eerder zal deze synagoge in een alleen voor leden toegankelijke dienst worden ingewijd als liberaal joods bedehuis. Opperrabbijn Mena- chem Fink van de Nederlands- Israëlitische Gemeente te Den Haag geeft geen gehoor aan de uitnodi ging. omdat het in gebruik nemen van het bedehuis voor liberaal- joodse liturgie „een ontwijding van een gewijd gebouw" betekent, zoals het Nieuw Israëlitisch Weekblad weergeeft. De opperrabbijn is van plan een ver bod op joods wettelijke gronden uit te spreken, indien het bestuur van zijn gemeente te Den Haag wel aan de uitnodiging gevolg zal willen ge ven. Hij zegt. dat de oprichters van de synagoge joden waren, „die zich in Spanje zouden hebben laten ver moorden om geen sabbatwet en kasjroetwet (een wet op de spijzen) te overtreden. Men gebruikt nu het gebouw om deze wetten met voeten te treden. Ik vind het een klap in het gezicht." Ook in 1966 bij de inwijding van de liberaal-joodse synagoge te Amsterdam en in 1971 bij de installa tie van een liberale rabbijn in Amsterdam vaardigde de toenmali ge opperrabbijn A. Schuster een ver bod uit om deze diensten bij te won nen. Opperrabbijn Fink „Ik zet de lijn voort, die het opperrabinaat steeds heeft ingenomen bij plechtig heden van de liberalen". Ook bij de installatie van rabbijn Awraham Soetendorp in 1968 in Den Haag was geen vertegenwoordiger van de orthodox-joodse gemeente aan wezig. Onkies Het Nieuw Israëlitisch Weekblad zegt in een commentaar, dat er vreugde kan heersen, dat de liberaal joodse gemeente te Den Haag een eigen synagoge in gebruik kan ne men. Het blad vindt het echter wei nig kies, dat aan een inwijding een jubileum is gekoppeld. „Het is een gezocht jubileum, waar niemand in de Joodse gemeenschap, anders dan wat Haagse liberalen vreugde om kan voelen. Het yieren van een jubi leum en uitnodigen van hoge gasten geeft zelfs de idee. dat de Haagse liberaal-joodse gemeente geen ge voel voor waardigheid en piëteit heeft. Tenslotte heeft de liberaal-joodse gemeente het gebouw kunnen ver werven omdat de Portugees-Israëli tische gemeenten werd uitgemoord, een gemeente wars van de liberale denkbeelden. Ingetogenheid had de liberaal joodse gemeenten van Den Haag bepaald niet ontsierd.", aldus het Nieuw Israëlitisch Weekblad. KAAPSTAD De gesprekken tussen de Nederlandse gereformeerde kerken en de beide blanke zusterkerken in Zuid-Afrika zijn tijdens de Gereformeerde Oecumenische Synode (GOS) achter de schermen voortgezet. De Nederlan ders hadden van hun synode de opdracht meegenomen, te praten over een mogelijk gezamenlijk beraad van de Zuidafrikaanse gereformeerden van alle huidskleur. Het gesprek hierover is niet afgerond, als gevolg van ziekte van enkele blanke Zuidafrikaanse moderamenleden en omdat dr Koot Vorster er niet warm voor loopt, om het zacht te zeggen. Het gesprek met de gereformeerde kerk (Dopperkerk) is evenmin afgerond. De Doppers hebben de nauwe band met de Nederlanders verbroken, maar overwegen een ander soort relatie met hen aan te gaan. waarin de Zuidafrikaanse kerkorde echter nog niet voorziet. Een delegatie van de Dopperkerk komt in november naar, Nederland voor verder overleg met de Nederlandse gereformeerden. lnstrukticdag evangelisatiewerk. Zaterdag 4 september in De Schakel te Nijkerk voor allen, die bij het evangelisatiewerk betrokken of daarin geïnteresseerd zijn. Thema „omgaan met de bijbel", m.m.v. drs. A. Noordegraaf. Aanmelden bij de hervormde bond voor inwendige zending op g.g., te. 03311949. Ds. J. van Veen schrijft in de Gere formeerde Kerkbode voor Hooge- veen en omgeving over de vraag: wat doen we met onze kinderen in de avondmaalsdiensten: Ik zag het aankomen, zondagmor gen in de Zuiderkerk. Vooraan zaten niet alleen „belijdende leden", maar ook een stuk of wat kinderen. Toen de schaal met brood rondging, kre gen zij niets Wel had ik gezien dat een moeder haar tasje had openge maakt. waaruit de nodige peper muntjes (kerkboterhammen!) wer den opgediept, voor elk kind één. dat zij in hun mond stopte, terwijl de ouders het stukje brood namen. Mijn moeder deed dat ook altijd voordat zij „aan tafel ging". Ik ben haar daar altijd dankbaar voor ge weest, want zo gaf ze mij tenminste het gevoel dat ik er ook een beetje bijhoorde! Met de beker wijn wordt deze pedagogisch Juiste benadering een tikkeltje problematischer, want je kunt moeilijk verwachten dat on ze moeders kleine flesjes limonade meenemen In hun tasjes. Aan een tweetal kinderen vooraan in de Zuiderkerk heb ik grootmoedig mijn glas met seven-up afgestaan. Ik kreeg de indruk dat het gewaar deerd werd, maar het lost de zaak als zodanig natuurlijk niet op. Die zaak is dat kinderen zich toch wel een beetje buitenstaander voelen in onze avondmaalsdiensten. Dat zal met name het geval zijn in kerken, waar het Avondmaal gevierd wordt volgens het systeem van de „bankbediening". zoals bij ons in Hoogeveen: kinderen en jongelui, die nog geen „openbare geloofsbelij denis" deden, zien de schaal met brood en de beker met wijn letter lijk! aan hun neus voorbijgaan. Als ze er tenminste nog bij zijn om het te zien, want in de praktijk blij ven de meeste kinderen en opgroei ende Jongeren met toestemming van thuis heel gewoon thuis wan neer er een Avondmaalsdienst is Ze horen er immers toch niet bij! Tij dens gesprekken hierover op de ca techisaties is me gebleken dat er jongeluizijn, die nog nooit<!) een avondmaalsviering hebben meege maakt! Haast De Indonesische predikant A. F. B. Winckler was een paar maanden in Nederland. Terug op Celebes zette hij zijn indrukken op papier voor het hervormde en gereformeerde zendingsblad Vandaar: Het geloofsleven in Nederland heeft op mij geen diepe indruk gemaakt. Dat vind ik wel tragisch. Het lijkt wel alsof de wetenschap en de techniek de plaats van God in het hart en verstand van de mensen heeft ingenomen. Iedereen heeft haast en je moet je daarom inspannen om in de pas te lopen, zodat er weinig of geen tijd overblijft voor een gesprek van hart tot hart met je medemens. Daarom kun je zeggen dat het dagelijkse leven van de mens leeg en eenzaam is geworden. Ik denk dat over 10 of 20 jaar de Nederlandse problemen dezelfde zullen zijn als die in Indonesië. Daarom hebben de Nederlanders de hulp van de Indonesische kerken nodig en de Indonesische kerken dienen de Nederlandse kerken te helpen, in welke vorm dan ook, maar in het bijzonder met betrek king tot het geloof in God. Mijn eindconclusie is dat Nederland nu op weg is naar een „nieuwe" kerk DOGMATIEK MAAKT NIET VERVELEND De uitspraak is natuurlijk 'a\ he^er bekend, toch haal ik Dorothy Sayei nog eens aan die in haar nog altij lezenswaardige boek „Het grootst,, drama dat ooit werd opgevoerd ei schrijft, dat het niet het teveel aafer dogmatiek is dat de preken zo vervi lend maakt, maar juist het ontbr r ken van die dogmatiek. Nu zou me rei vandaag voor dogmatiek misschiet ook best kunnen lezen: behoorlijkre theologische bezinning, 't Mer! «e waardige feit doet zich intusseeg voor dat aan die groepen christenen* die van meningzijn dat de predikin|er van het evangelie pas dan een wepe] kelijke aanspraak van de mens va deze tijd kan worden wanneer d oe mens op zijn situatie in de samenl ving wordt aangesproken, dat aai 1 die groepen christenen vaak verw jst ten wordt dat ze de bijbelse boo< 0 schap niet uitdiepen of klachten vanf. gelijke strekking. Maar wie geeP vreemdeling op dit gebied is ka;el gemakkelijk constateren dat het t :er gendeel het geval is. Juist van dfceli kant komt een werkelijk eigentijd;&a! bezinning op de bijbelse inhoud o jlc gang, waarbij niet maar de ou< ,i. formuleringen herhaald worde maar waarbij gezocht wordt nar toepassingen en wijzen van uitdrul t king die de mens van vandaag zijn confrontatie met zoveel probl j y men kan helpen. Ook hier geldt, d;Q niet die bezinning preken verveier maakt en mensen doet afhake maar het ontbreken van die bezi ning. Soms lijkt het tegendeel waarig maar dan kan men zich afvragual wat mensen in de kerken komt zoeken: bevestiging van het ee maal verwerkte, opnieuw uitstalK van het eigen geluk, of het werkeli no ingaan op de vragen die christenen vandaag gesteld worden? Waar dPh laatste gehoord wordt kan men ni [oj zelden een intense betrokkenhe[js van het „gehoor" opmerken. Israëldag van het Zendingswerk Middernachtsroep (tel. 034386528), zaterdag 28 augustus in Marcanti, Jan van Galenstraat 6, Amsterdam, m.m.v. Wim Malgo. Aanvang half elf. half drie en half zes. Kerk en Israël-dag, zaterdag 28 augustus in de Triumfatorkerk. Laan van Nieuw-Oost-Indië 143, Den Haag van half elf tot vier uur. Sprekers ds S. P. Tabaksblatt, drs W. H. Zuidema en ds A. A. Spijker boer en een forumdiscussie. BEROEPINGSWERK PI NED. HERV. KERK Beroepen: te Kinderdijk H. Veldhl| zen te Wapenveld. De twee vrouwelijke leden van het presidium van de wereldraad van kerken, de Amerikaanse Cynthia Wedel en de Nigeriaanse Justice Jiagge bekijken met Brigalia Bam, het hoofd van het vrouwendepartement van de wereldraad, tussen hen in, belangstellend het Nairobinummer van „Vandaar", tijdens de vergadering van het centraal comité verleden week. en maatschappij. Hoe de vorm en inhoud van deze nieuwe kerk zal zijn weet ik niet. Ik ben van mening dat als er over enige tijd een positieve nieuwe vorm van het geloofsleven in Nederland komt dit ook afhankelijk is van de kerken en de maatschappij in Indonesië en andere landen in deze wereld. Wij hebben elkaar no dig en moeten gezamenlijk leren in zien dat de Christelijke hoop onaf scheidelijk is van het geloof in Christus en van Zijn liefde voor deze wereld. Reklame Ds. F. E. Huizinga zag op stations een vorm van evangelisatie, die hem tin het baptistenweekblad De Chris ten) aan het denken zette: Stations zijn ook boeiend. Dravende lieden, onzekere zoekers, reklame- boodschappen. Een soepele verma ning om Gods naam niet te misbrui ken. En dan de tekst die je nu overal ziet. Het bloed van Jezus, Gods Zoon, reinigt ons van alle zonde. Onder die tekst nog een kort bijbel gedeelte. En je vraagt je af hoeveel mensen dat allemaal lezen. Gelovi gen zullen het zeker zien en zich verheugen op zo'n „wereldse" plaats herinnerd te worden aan het evange lie. Hoeveel niet-gelovigen zien het? Zullen ze blijven staan, het allemaal lezen, tot nadenken komen? Wat een stuk theologie moet je al meebrengen wil je een woord, als nu op de stations aangeplakt is, begrij pen. Je zult toch iets moeten weten van de offerdiensten in Israël, dui zenden jaren geleden. Wil je de mu ziek van Jezus' leven en sterven kunnen verstaan, dan mag je het voorspel niet missen. In die eerste, lange maten is immers het thema aangegeven en zonder inleiding op het toch al niet gemakkelijk hoofd en slotdeel van de verzoening door Jezus, zal het woord: Het bloed van Jezus. Gods zoon. reinigt ons van alle zonde, voor velen ondoorgron delijk zijn en wellicht meer vragen oproepen dan een verlossend woord aanbieden. Al reizende zag ik het op meerdere stations hangen en dacht: als ze nu eens afstapten van de letterlijke tekst en bijvoorbeeld lie ten drukken: Jezus offerde zijn le ven op. Of: Het is beter dat één mens sterft dan dat het hele volk verloren gaat. Zou dat de mensen die van God niet weten, maar wel van het opofferen van zijn eigen leven ten bate van anderen in kranten lezen, niet eerder aanspreken? Je mag toch aannemen dat zij die deze plak katen laten drukken de bedoeling hebben de niet-gelovigen allereerst wat te zeggen. Bedankt: voor Krimpen a/d Lek Verduin te Brakel. GEREF. KERKEN Beroepen: te Voorburg (leri godsdienst) T. J. Hagen aldaar <v.j Reformed Churches of Australi die dit beroep heeft aangenomei CHR. KERKEN Beroepen: te Vineland (Onti Can.) J. van Amstel te Enschet West; te Hamilton (Ontario, Can.) Westerink te Nunspeet. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Lelystad J. Mijnder, Ridderkerk. Charles Birch „Schepping, techniek en het ovei ven van de mensheid" was het derwerp van de bekend gewordj rede die Australische bioloog pi Charles Birch op de assemblee vj de wereldraad van kerken in Nairi heeft gehouden. Deze rede is nu, Nederlandse vertaling, voor rijksdaalder (exclusief porto) te k: gen bij de Nederlandse zendini raad in Amsterdam (giro: 4932- Het is een nummer van „AUervLn gen" (cahiers voor zending en vi relddiakonaat), zevende jaargajHi( nr. 2. Een jaarabonnement op „i,; lerwege" kost 7,35. A ten Ds. Hollemans en ds. Slcje 2 spi Op verzoek van kerken in Indone ij en Kameroen vertrokken ds en rfc h vrouw C. J. Hollemans-Weggen n% v Douala en ds. en mevrouw J. Slcfce Foldert naar de Minahasa in Nool Celebes. Ds. Hollemans heeft cjach een paar jaar in Berlijn gewerkt I vicaris en was ruim zeven jaar prejter kant van de federatief samenwjaa kend hervormden en gereforme) den in Uitgeest. In Douala. de I~~ venstad van Kameroen, zal ds. lemans voornamelijk betrok! worden in het gemeei opbouwwerk en het vormingswi van de evangelische kerk. Ds. Slob, die eerst enige jaren j predikant van de hervormde meente Echtelo werkte, is thans j beschikking gesteld van de Mifcer hassische evangelisch christelij" kerk. Zijn opdracht is om heel in £c: bijzonder bezig te zijn in het Car meente-toerustingswerk van de meenschap van kerken van Noot en Midden-Celebes. Pvc Beide echtparen ontvingen hun zfPP dingsopleiding aan het Hendj Kraemer Instituut te Oegstgeesi), Dr. J. Soetendorp De herdenkingsdienst voor de oftidj juli overleden oud-rabbijn vanieei liberale joodse gemeenten in Nedj land. dr. J. Soetendorp. zal zonif hi 29 augustus gehouden worden in synagoge van de liberaal-joodse hde meente Amsterdam. Graafsch) straat 8, aanvang half vijf. ie 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2