Synode uren bezig met slotverklaring inzake onlusten 1 Sim JÉÜ In de kerk en in het park Ö8i* Ontwikkelingscoöperatie belegt geld op besmette bank I VOORBIJGANGER Gereformeerden bijeen in Kaapstad Onze adressen: Opwindigng in Centraal Comité DINSDAG 17 AUGUSTUS 1976 TROUW/KWARTEySD Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Klaaswaal H. Veld^ M zen te Wapenveld. Aangenomen: Niedermarsberg j Dtsl, Ev. Kirche) M. Hausmani Woudsend (Fr.) die bedankte j Merxhausen (W.Dtsl). Bedankt: voor Kamerik J. C. Schj man te Putten; voor Bodegraj (toez) J. Richter te Sleeuwijk. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Zwartsluis/Rou^ E. Meppelink te Zuidlaren CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te IJmuiden P. N. Ribfn te Den Haag-West. JJM1 Aangenomen: naar Kampen T. fcen nen te Groningen. GEREF. KERKEN VRIJG 3me! Bedankt: voor Rotterdam-NoordBrm Wierenga te Berkcl en Rodenrij^^ GEREF. KERKEN VRIJG. 1 Verb.) Ide Aangenomen: naar Spakenbur^X?11 van Ommen te Arnhem. GEREF. GEMEENTEN f^e€ Beroepen: te Bodegraven D. Riej te Vlaardingen: te Den Haag-Cent' staj D. Hakkenberg te Lisse. fehtin ove ierd rmoi KAAPSTAD De gereformeerde oecumenische synode (G.O.S.), die op het ogenblik in Kaapstad vergadert, is uren bezig geweest met het slot van een verklaring inzake de onlusten. Daarin wordt gesproken over de, afgelopen zondag gehouden, bidstond. Deze bidstond was ,,voor vrede, gerechtigheid en herstel van de orde". Het woord „gerechtigheid" riep het misnoegen wakker bij de blanke Zuid-Afrikanen; daarmee zegt de synode eigenlijk, aldus hun woordvoerder, dat er nu ongerechtigheid heerst. De G.O.S. heeft in haar verklaring een beroep gedaan opde Zuidafri- kaanse regering, al het mogelijke in het werk te stellen om tegemoet te komen aan bezwaren die bijdragen tot het ontstaan van onlusten, zoals in Kaapstad In haar verklaring spreekt de synode, die momenteel in Kaapstad bijeen is, verder haar mee leven uit met gewonden en de fami lieleden van de slachtoffers. De inwoners van Zuid-Afrika vraagt de synode om zich in de huidige gespannen situatie te onthouden van het veroorzaken van onrust en het plegen van geweld. De G.O.S. roept op tot gebed en tot liefde, zodat de conflicten in een geest van onderling begrip en zelfverlooche ning kunnen worden opgelost. Met name het formuleren van de zinsnede over de bidstond heeft de synode uren gekost. Vooral de Ne derduitse Gereformeerde kerk (blank) had bezwaren. Dr. J. D. Ge- ricke van deze kerk vond gerechtig heid een belast woord, „waarmee in direct te kennen wordt gegeven dat er in Zuid-Afrika onrechtvaardig heid geschiedt". Op het voorstel om aan „vrede en gerechtigheid" toe te voegen „en het herstel van de orde" reageerde ds. Sam Buti van de zwar te Nederduitse Gereformeerde Kerk, ..dat orde juist pas mogelijk wordt, wanneer er sprake is van vrede en gerechtigheid". De komende dagen behandelt de sy- Dr. J. D. Gericke node een ontwerp-verklaring over de totale situatie in Zuid-Afrika. 1 t/ee commissies, die moeten rap porteren over de moeizame betrek kingen tussen de G.O.S. en de gere formeerde kerken in Nederland, heb ben de synode voorgesteld te verkla ren dat het tegelijk lid zijn van de G.O.S. en van de wereldraad van kerken (zoals de gereformeerde ker ken in Nederland) inconsequent en onlogisch moet worden geacht. VAN LEZERS Passende arbeid? Het bericht in Trouw van 12 augus tus. dat het arbeidsbureau in Mid delburg er. ondanks het feit, dat de werkloosheid ln de bouw erg groot is. niet in is geslaagd om voldoende bouwvakkers te vinden voor de uitbreiding van de industriële bouw in Zeeuws-Vlaanderen, vestigt op nieuw de aandacht op de gebreken in onze sociale voorzieningen en op de mentaliteit van helaas vele werklozen. Zij verschuilen zich ach ter ^de „passende arbeid" en weige ren elders werk. zodat in dit geval zelfs bouwvakkers uit Joego-Slavië moeten gehaald worden! Nog niet zolang geleden trokken Nederlan ders die het niet aan werklust en vooral niet aan verantwoordelijk heidsbesef tegenover hun gezin en de maatschappij ontbrak, over de oceaan om elders werk te zoeken. Nu weigeren deze bouwvakkers in eigen land te gaan werken, daar „waar het leven goed is" omdat het nu eenmaal gemakkelijker is. te teren op de on dersteuning van de staat. Ik vind dit een nationale schande en meen, dat de regering, nog afgezien van het financieel voordeel, zedelijk ver plicht is hier in te grijpen, door het begrip „passende arbeid" in te per ken. Dit zou voor onze minister Boersma en zijn departement nu werkelijk passende arbeid zijn! Arnhem M. Goote Gebed We weten di t in Rusland en in veel andere land ?n getuigende christe nen gruwelijk vervolgd worden Ik zou willen dat alle mede-gelovigen in onophoudelijk en vurig gebed on ze lijdende zusters en broeders aan onze God opdragen. Zeist J. H. Morreau Galaten Hartelijk dank voor het antwoord. Maarten van Deventer te Amstel veen Van huis uit ben ik navolger van Paulus en vind die uitspraak van Paulus uit de brief aan de Gala ten 5 vers 22 en 23 zo treffend passen voor ons allemaal, dus ook voor mij en Maarten van Deventer. Jammer dat hij zich in het tweede deel van het antwoord aan mij tegenspreekt tegenover het eerste. Laat hij vooral Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Poslbus 948 Weslblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 de verzen 24 en 25 niet vergeten! In de ogen van Maarten is Vorster geen mens! Maar goed dat Jezus Christus gekomen is in de wereld, voor mij. voor Maarten maar óók voor Vorster „de mens". Of is Vorster geen mens. in de ogen van Maarten? AMSTERDAM W. v. Doesburg Sr. GOS Wat is het merkwaardig, dat de heer Harro van Zijl uit Driebergen geen enkele blijde verwachting heeft van een agenda-punt in Kaapstad als „wat doet de heilige geest?", Is het niet verrukkelijk, dat de bes ten onder ons steeds maar weer, ondanks alle kritiek en smaad, rond de avondmaalstafel plaats nemen en daar willen luisteren naar wat de Geest van God hen te zeggen heeft, om zo te komen tot gesprek met hen, die misschien? te weinig zich zo laten gezeggen. Zouden we niet beter doen hen da gelijks in ons gebed te dragen, in plaats van. zonder enige verwach ting. hen los te laten en te verwijten, dat zij zich niet met wezenlijke za ken bezighouden' Lisse Tilly Haasnoot Kalma De berisping die de heer Kalma van burgemeester Van der Louw heeft gekregen, omdat hij onder een tele gram aan de bezetters van de Bloe- menhovekliniek behalve zijn naam ook zijn functie had gezet, kon wel niet uitblijven Toch was deze on dertekening zeker functioneel. Im mers als hoofdinspecteur van de ze denpolitie is de heer Kalma op de hoogte van veel ellende, veroorzaakt door het particulier initiatief van allerhande aborteurs en het groot aantal doden, dat deze lieden op hun geweten hebben. En door het werk van de kinderpolitie zal hij ook wel weet hebben van het moeilijk lot van sommige ongewild, ondoor dacht of onverantwoordelijk ver wekte kinderen. Ik lees niet alle kranten, maar voor zo ver ik weet is deze kant van de zaak te weinig in de discussie geweest. De toespeling in het telegram op de incqulsitie heeft mij destijds wat verbaasd als een goedkope steek op de kerkelijke achtergrond van de Minister van Justitie. Ik moet zeggen, dat de mis dadige agitatie van het Vaticaan in verband met de ramp, die het Itali aanse Seveso heeft getroffen en de aldaar te verwachten misgeboorten mij achteraf iets meer aanleiding geven voor deze zinsnede. En dat wordt nog aanmerkelijk ver groot. wanneer twee A.R.-senatoren weliswaar de burgemeester prijzen voor zijn disciplinaire maatregelen tegen de inspecteur, maar dat slechts doen. om hem vervolgens t« laken, omdat hij een stuk heeft me de-ondertekend tegen de lncquisl- tie, die op het ogenblik in de Duitse Bondsrepubliek wordt voorbereid door middel van de wet op de z g. Berufsverbote. Vóór en nè de oorlog zijn in Nederland mensen veroor deeld wegens belediging van een „bevriend staatshoofd". Het is nu wel duidelijk, dat zij het morele ge lijk volledig aan hun kant hadden. Deze les uit de geschiedenis kan de belde A.R.-politici stof tot nadenken bieden. Overigens: President Nixon had destijds voor de veldhospitalen in Vietnam abortus provocatus verbo den uit eerbied voor het leven. Hoogevecn P. Kikitra Hiermee had men al water in de wijn gedaan, omdat oorspronkelijk spra ke was van „onverenigbaar". De veertien tegenstemmers van de der tig commissieleden overwegen een minderheidsvoorstel in te dienen, dat milder van toon is. Na contact met de gereformeerden uit Nederland heeft de Nederduits Gereformeerde Kerk (blank) beslo ten voorlopig niet te breken met Nederland. Een definitief besluit volgt in januari. De Zuidafrikaanse Kerk had gedreigd de banden met Nederland te verbreken, wanneer de Nederlandse gereformeerde synode het speciale fonds van de wereldraad van kerken ter bestrijding van het racisme zou blijven steunen. In mei besloot de synode te Lunteren de kerken niet meer aan te bevelen dit fonds te steunen. Als protest hiertegen riep „Betaald Antwoord". dat het anti- racismefonds in Nederland vertegen woordigd. de gereformeerden op tot zogeheten „spijtgiften". Voorzitter ds. Rj. van der Veen van „Betaald Antwoord" bood het resultaat van deze actie maandag aan in Genève aan het centrale comité van de we reldraad. Op het Nederlandse verzoek om een brede conferentie met de gehele Ne derduits Gereformeerde Kerkfamilie (blank en niet-blank) over het ras senvraagstuk in Zuid-Afrika. hoopt de blanke Nederduits Gereformeer de Kerk vóór het slot van de synode te antwoorden. „Inconsistent" Gisteren heeft de gereformeerde oe cumenische synode zich uitgespro ken over de behandeling van het rapport inzake het dubbel- lidmaatschap van een kerk. te weten van zowel de G.O.S. als van de We reldraad van Kerken. De gerefor meerde kerken in Nederland, alsme de enkele Indonesische kerken, zijn van beide organisaties lid. Zoals al hierboven gemeld, heeft een commissie uit de G.O.S. met een zeer kleine meerderheid geadviseerd uit te spreken wat het lidmaatschap van de G.O.S. zich niet verdraagt met dat van de wereldraad. In het meerderheidsvoorstel stond daarvoor de term „inconsistent". Daardoor zouden kerken die het dubbel-lidmaatschap hebben wat meer ruimte krijgen om zich daarop principieel te bezinnen. Desge vraagd deelde de Nederlandse afge vaardigde, dr. B. Rietveld, modera- menlid van de gereformeerde synode mee. dat indien de G.O.S. de term „inconsistent" zou overnemen, het niet ondenkbaar is dat zijn kerken voor het lidmaatschap van de G.O.S. zullen bedanken. In het meerderheidsrapport spreekt de commissie uit, dat de G.O.S. op basis van zijn constitutie niet mag oordelen over verbintenissen die lid kerken van de G O S aangaan met andere organisaties, behalve wan neer die verbintenissen zouden re sulteren in ontrouw aan de gerefor meerde belijdenisgeschriften. Blijk baar is dat dan nu volgens het rap port het geval. Tenslotte wordt in het meerderheidsrapport voorge steld een beroep te doen op de be trokken kerken, hun lidmaatschap van de wereldraad in her-overweging te nemen en daarover aan de volgen de G.O.S., die over vier jaar gehou den wordt, te rapporteren. NOu J/J, PP06lSc.MPjSS ZNN SP NPfüUPWK u/Sc. Inmnneek BEJZnE 'BE/TT' beu/nt re wokden.uokoen zw problemen ook grqtéh tn qnqvejinchte - UjKEE.... 'BiS, ik Wü niet in tf£J)seLÜM wh<i£8d2£m, mbbz Bui/ombeeld in inoiB 'of h/et /nmieobi. wub /k obnmet on'2snd£m bvoebe k/ndeben zoü moeten ueohten oh in leken tebuji/en Dit is één van de vier pagina's van het stripver haal dat Len IVIunnik tekende over Bertje, die op zijn tijd z'n natje, z'n droogje en z'n eigen televisieprogramma krijgt. Problemen heeft-ie eigenlijk niet. Het landelijk centrum voor gereformeerd jeugdwerk (LCGJ) heeft, nu het jeugd- en jongerenwerk weer voor de deur staat, de strip laten maken. Daarin vraagt de hoofdpersoon zich af hoe deze wereld nu eigenlijk in elkaar zit. Het LCGJ is bezig zo'n honderdzestigduizend exemplaren van dit stripverhaal de gerefor meerde wereld in te sturen in de hoop dat meisjes en jongens erdoor aangespoord worden zich op club of vereniging eens bezig te houden met de in het verhaal aangesneden vragen. door L. M. P. Scholten GENêVE Opschudding verwekte gisteren in Genève de mede deling, dat het geld, dat wereldraad al heeft ontvangen voor zijn ontwikkelingsbank in oprichting, voorlopig nog uitstaat op de Engelse Midland Bank, een van de banken, die krachtens besluit van de assemblee van Nairobi geboycot dient te worden. zullen komen, als men eenmaal ziet wat de bank doet. De reden, waarom het geld nu nog bij de Midland Bank staat, hangt ermee samen, dat de start van de bank later is. dan werd voorzien. De rekening bij de Midland Bank was er al, voordat in Nairobi besloten werd tot boycot. De Midland Bank maakt evenals op AMRO-bank deel uit van de Euro pees-Amerikaanse Bankcorporatie, die leningen verstrekt aan Zuid- Afrika. De oecumenische ontwikkelingscoö peratie (EDCS) werd vorig jaar no vember opgericht en zal in Amersfoort worden gevestigd. De be doeling was, dat men zou starten, zodra een beginkapitaal van vijf mil joen dollar (13,5 miljoen gulden) zou zijn bereikt, maar daar is men nog lang niet aan toe. Op het ogenblik bedraagt het totaal aan giften en leningen nog maar 1.8 miljoen gul den. plus nog eens 1.6 miljoen gulden aan toezeggingen. Het is de bedoeling, dat deze bank tegen lage rente leningen gaat ver strekken aan projecten in ontwikke lingslanden, die voor commerciële banken niet aantrekkelijk zijn. Ker- kern en kerkelijke instellingen kun nen hier hun geld beleggen, waarbij zij wel weten, dat de rente hier aan zienlijk lager zal zijn dan bij gewone banken. Voorstel Vandaag zal het centraal comité be slissen over een voorstel, om maar te beginnen zodra een miljoen dollar (2,7 miljoen gulden) zal zijn bereikt. Bezwaar hiertegen is, dat de admini stratie-kosten relatief hoger zullen worden en de rente dus nog lager. Maar daar staat tegenover, dat de kerken, die geld hebben toegezegd, dat toch hebben gedaan als een soort subsidie aan ontwikkelings hulp. Bovendien is er nu al grote behoefte aan relatief kleine geldsom men om projecten te kunnen star ten. Ook verwacht men, dat kerken die nu nog aarzelen, over de drempel door Aldert Schipper KAAPSTAD De gemeente van de Nederduitse zendingskerk („kleurlingen") in Belville is zon dagochtend vergeefs naar de kerk gekomen Toen de gemeente van een paar honderd mensen gezeten was. wachtte zij vergeefs op de komst van de dominee, een docto raal student van de universiteit van West-Kaapland. Pieter Gelder- bloem. Nadat de gemeente onge rust geworden was, kwam er een boodschap dat de veiligheidspoli tie Gelderbloem die ochtend om vijf uur van zijn bed had gelicht. Onder de gemeente ontstond ont steltenis. Eén van de aanwezigen vertelde mij dat het net een begra- fenisdienst werd. Behalve Pieter Gelderbloem zitten nog twee theologische studenten Russell Botman en Leonardo Ap ples. de voorzitter van de studen tenraad. in de gevangenis. Er is geen beschuldiging tegen hen inge bracht. Zij worden vastgehouden krachtens de wet tegen het terroris me. die het mogelijk maakt men sen onbeperkt zonder beschuldi ging in voorarrest te houden. Het kantoor van de Nederduitse gereformeerde kerk hier in Kaapstad is een indrukwekkend symbool van een meer dan geslaag de emancipatiestrijd van de boe ren. In sommige kringen wordt de synodezaal „het Vaticaan van Zuid-Afrika" genoemd. De zaal ligt vlak bij de tuinen die de Verenigde Oost-Indische Compagnie daar ruim 300 Jaar geleden heeft aange legd, aanvankelijk om er groente te telen voor de schepelingen die op weg waren naar Indië. De tuin is nu een park. dat grenst aan het parle mentsgebouw. Elke avond, zolang ik nu al in deze stad ben. maak ik een avondwan deling door de Compagnie s tuin. Het is er heerlijk rustig. Nu en dan schiet er een eekhoorntje weg vlak voor je voeten. Sinds de opstand in de zwarte ge bieden van Kaapstad staan er poli- tie-agenten op wacht bij het parle mentsgebouw Eén van hen is een knul in het trotse bezit van een zojuist doorgebroken snorretje. Hij draagt het gevechtspak en dezelfde hoge schoenen die het Nederlandse leger heeft. HIJ is gewapend met een snelvuurgeweer. Ik vraag hem of er weer iets te gebeuren staat. „Wij houden er re kening mee" zegt hij. „Was u ook in Laga deze week?" vraag ik hem. „Inderdaad". „Het was zeker niet zo n leuke opdracht, te schieten op ongewapende mensen." „Van mij mag het best elke avond, zegt hij. „Er was geen enkel risico, weet je." Terwijl ik dit gesprekje heb nadert een groepje van een stuk of vijf kleurling-jongens, iets jonger dan de blanke politieman. De jongens maken net als ik nog even een ommetje en praten na over het mooie weer en over de meisjes. De politieman houdt hen staande en sommeert hen tegen het hek te gaan staan. De politie roept een collega uit een hokje vuurdekking te geven. Zelf begint hij onder het slaken van scheldwoorden de jon gens te fouilleren en kijkt in siga- rette- en lucifersdoosjes of de jon gens soms verdovende middelen bij zich hebben. Eén van de Jon gens. die vraagt waarom hij wordt gefouilleerd, wordt een paar keer hardhandig tegen het ijzeren hek geduwd Er wordt niets gevonden en tenslotte lopen de jongens door. De politie-agent Scheldt nog wat na. Mensenrechten Zonder veel discussie aanvaardde het centraal comité gisteren met al gemene stemmen de iets gewijzigde voorstellen van dr. Philip Potter be treffende de mensenrechten. Er komt een speciale adviesgroep in de commissie van de wereldraad voor internationale zaken (CCIA) voor de mensenrechten. Daarnaast zal de CCIA in Europa en Noord- Amerika bevorderen „de ontwikke ling van een geëigend mechanisme en netwerk dat contact legt tussen commissies of departementen van ledenkerken, nationale raden en de conferentie van Europese kerken, inzake de mensenrechten." Bewust wordt gesproken van „een geëigend mechanisme en netwerk" om de gedachte aan een aparte structuur te vermijden. Afgevaar digden uit Oost-Europa namen aan de korte discussie niet deel, maar stemden voor het voorstel. Vervolg van pagina 1 Daaraan ging enige opwinding voor af rondom een amendement van de Engelse kanunnik John Arnold. Hij wilde het krlterium „giften zijn be doeld voor humanitaire activiteiten" aangevuld zien met de woorden „en niet voor militaire doeleinden". Een dergelijke aanvulling zou een grote hulp zijn bij het verdedigen van dit program in de kerken en veel misver stand wegnemen, zei hij. Ieder die hierover het woord voerde, zei, het Inhoudelijk helemaal met Arnold eens te zijn, de bedoeling van de Wereldraad was nooit anders ge weest, maar toevoeging van deze woorden nu zou psychologisch be paald onjuist zijn. Het zou de geloofwaardigheid aan tasten van wat wij de afgelopen zes jaar gedaan hebben, zei prof. Anwar Barkat uit Pakistan. En ds M. van der Veen-Schenkeveld uit Krimpen aan den IJssel herinnerde nog eens aan het besluit van haar eigen gere formeerde synode en zei, dat het van lafheid zou getuigen, als het centraal comité nu zou doen wat Arnold wil de. Bij de bevrijdingsorganisaties zou het ook geheel verkeerd vallen, zeiden anderen. ritste '"hR jüfi Jürgen Moitmann In een interview in het Zwiti weekblad „La Vie protestante" h de Duitse theoloog Jüif Moitmann (foto) over de rol var. kerk ten aanzien van de mem rechten gezegd: „Op dit gebied len de theologie en de kerken vei moeten gaan. Het gaat niet alj om de erkenning en het doen resj teren van de rechten van de mens vraag waar het om gaat is: hoe zi mens werkelijk mens worden einde te kunnen leven en ziel kunnen gedragen als een mens voortdurende schending en bezot ling van de rechten van de mens m voor het christelijk geloof een tei 1 van de zonde, die de mens tot/f I onmenselijk wezen heeft gemut I De opdracht van het christelijk! loof bestaat dus hier in het vera nen van de mens met God opdat1 in Christus een nieuw schepsel wq en opdat hij bevrijd worde van dwang van het kwaad en van zonde. Als de christenheid dat wat haar eigenlijke taak is I verzoening met God, nieuw schep in Christus, vergeving van zono een nieuw leven in de gemeensci met de Zoon is zij werkelijk b< fl de mensenrechten te dienen en d I in praktijk te brengen. Het gaal-1 dus niet alleen om de staten-eij"^ volkeren te brengen tot .een 1 pervlakkige erkenning van de rl ten van de mens.De kwestie va^ humaniteit van de mens is nieti0 morele zaak, maar een van zondigt genade, van geloof en nieuw IqBjj Wanneer de christenheid dattf|T doet watze moet doen, door mil it van de prediking, van communlH leven, van onderricht, van sacran-j ten. dient zij de humaniteit va^sj mens. zijn vernieuwing en zelfs] de verwerkelijking van de menl rechten in de praktijk" Moitmann. Eerder in dit gesprek Moitmann „drie grote blokken jï mensenrechter!" onderscheiden.]* van de individuele rechten, die al in het Westen hoog gewaardjf worden: dat van de collectieve, ale rechten, die vooral in socil tisch geregeerde landen beschel worden en die van de fundameii economische rechten, die in deU den van de Derde Wereld tot geld moeten worden gebracht. Tusseto ze drie blokken moet een evenwj gaan ontstaan, aldus Moltrr Maar dan hebben we nog niet koninkrijk Gods bereikt. Dan I® ben we een wereldorde geschal waardoor we op deze aarde kurNaas overleven. Vulmi !nu o( Kardinaal Vega De voorzitter van de bisschopf lie conferentie van Ecuador, kardii Pablo Munoz Vega. heeft het o£*®me den van de autoriteiten tegerP,eer deelnemers aan een internatio|°nm' pastorale bijeenkomst in Rio Bjvan t ba nabij Quito veroordeeld. Ollosge de 37 deelnemers waren 15 bisscldakp pen. Zij werden 27 uur vastgevlakk den. Daarna werden de buiter ders uitgewezen. In zijn verklalgen, zegt kardinaal Vega dat het otfbank den van de politie indruist tege vrijheid van vereniging en „tege gastvrijheid, waarmee het lanc] dusver altijd eer heeft ingelej Volgens minister Xavier Mar van binnenlandse zaken ging overleg over het samengaan christenen en marxisten. Vele tenlandse deelnemers zouden zei hij moeilijkheden hebbenlVerp; hun vaderland, landen waai Ecuador vriendschappelijke befyerp{ kingen onderhoudt. Verder 1 klaarde hij dat op de conferi staatsgevaarlijke documenten den opgesteld om zo het kon' te ondermijnen. Ook zouden di tenlanders zich bemoeid hel met de binnenlandse aangelegi den van Ecuador. bastii Steer watei dig. ranci liteit zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2