Marga Klompé: bepleit plaats vrouw in kerk i Vandaag Uit de kerkbladen Vrijzinnigen bang voor gereformeerden Op eucharistisch congres in Philadelphia b Adresboek van pinkstergemeenten Onze adressen: Toenadering in Noord-Ierland Conferenties 'f Hors d'oeuvre wordt aparte maaltijd MAANDAG 9 AUGUSTUS 1976 KERK/BINNENLAND TROUW/KWARTET J PHILADELPHIA Op het eucharistisch congres te Philadelphia heeft dr. Marga Klompé een beroep gedaan op de vrouwen bij de bisschoppen aan te dringen met duidelijke redelijke argumenten ten gunste van de rol van de vrouw in de kerk. Volgens haar moet men deze kwestie ernstig nemen. ..Als de mannelijke structuur van onze kerk veranderd zou worden door de aanvulling van de vrouwelijke benadering, zou dit kunnen bijdragen tot het oplossen van vele pastorale problemen". Over de priesterwijding van de vrouw zei dr Klompé. dat hieroverHn de kerk zeer verschillend wordt ge dacht. al hebben vele theologen geen enkel bijbels bezwaar kunnen ont dekken tegen de wijding van de vrouw. Om te komen tot een rechtvaardiger samenleving vroeg dr. Klompé de vrouwen in de rijke landen en de rijke vrouwen in de derde wereld te zoeken naar een nieuwe levensstijl, die zich niet mag beperken tot een vastendag per week. Men moet vech ten tegen energieverspilling, milieu vervuiling en overconsumptie. ..Hoe vullen we onze vrije tijd? Met tv- kijken? of met het genieten van de natuur, met lezen, een goed gesprek in het gezin of het helpen van men sen in nood?". Gezin ..In het gezin heeft de vrouw een centrale plaats bij het scheppen van een sfeer van verdraagzaamheid, liefde, solidariteit en verantwoorde lijkheidsbesef. Bij het opvoeden van haar kinderen kan zij vanaf het be gin hen brengen tot een geweldloze levenswijze". Sprekend over de belangrijke rol die ook de ongehuwde vrouw in haar omgeving kan spelen, richtte me vrouw Klompé zich speciaal tot de vrouwelijke religieuzen, die vanuit hun ervaring een antwoord kunnen geven op de toenemende vraag naar nieuwe wegen van religieus leven, naar nieuwe vormen van gebed en meditatie. Ook hun inzet voor een nieuwe levensstijl en voor de onder drukte mens zou nog kunnen groeien. De eucharistie heeft volgens me vrouw Klompé alles te maken met het werken aan deze wereld. Behal ve een offer om God te danken en te eren is de eucharistie ook bron en centrum van eenheid en ge meenschap, van bezeiling en kracht. ..Het vieren van de eucharistie is niet alleen bedoeld voor onze per soonlijk geestelijke heiliging, maar heeft vergaande gevolgen voor onze houding en ons gedrag in het dage lijks leven," aldus dr. Marga Klompé Zwarte liturgie Kardinaal Knox, pauselijk legaat en prefect van de curie-congregatie voor de liturgie, heeft op het congres in Philadelphia geweigerd de eucha ristie te vieren volgens een Afri kaanse en zwart-Amerikaanse op zet. In plaats van door hem werd de negerliturgie gevierd door kardinaal Otunga van Kenia, samen met twee honderd bisschoppen priesters. De bisschoppen en priesters waren ge kleed in rode, groene en zwarte ge waden. de kleuren van de zwarte bevrijdingsbeweging. Een Marga Klompé woordvoerder van de zwarte ge meenschap noemde de Romeinse li turgie voor de neger te koud en soms onbegrijpelijk. Wanneer een Euro peaan zich op de borst slaat, dan is dat een teken van berouw, maar wanneer een Afrikaan dat doet, dan is dat een teken van arrogantie, al dus de woorvoerdër. Een bijzondere eucharistieviering was ook die van kardinaal Suenens van Mechelen. Deze viering stond in het teken van de charismatische be weging. Enkele tienduizenden gelo vigen baden met de kardinaal om de voortdurende aanwezigheid van de Heilige Geest in de kerk. De charis matische beweging bloeit in de Ver enigde Staten, ofschoon veel bisschoppen er wantrouwend tegen over staan. De charismatische vie ring tijdens het eucharistische congres wordt dan ook gezien als een belangrijke stap tot erkenning van deze beweging door de Ameri kaanse bisschoppen. Intercommunie Op de dag van de Oecumene hebben theologen voorspeld, dat de dag van de intercommunie tussen Rome en Reformatie niet ver meer is. De the oloog J. Robert Nelson van de veren igde methodistische kerk verklaar de, dat er nog nooit zo'n grote eenstemmigheid onder theologen is geweest als nu inzake de aard van de eucharistie. Hij gaf als zijn mening, dat de protestanten op weg zijn naar erkenning van de werkelijke tegen woordigheid van Christus in het brood en de wijn van de eucharistie-, terwijl de katholieken minder exac te eisen stellen over de vraag hoe die tegenwoordigheid van Christus in de eucharistie nu precies in elkaar zit. Tijdens een persconferentie zei kar dinaal William Baum, aartsbisschop van Washington, dat de over eenstemming der theologen inzake de eucharistie een uitdaging bete kent aan de verschillende kerken in de wereld om officieel op de bevin dingen der theologen te antwoor den. Deze bevindingen zijn het re sultaat van theologische gesprek ken tussen de r.k. kerk en de luthe ranen, anglicanen, orthodoxen en protestanten overal in de wereld. ttTE feati d-M ft ii de ;ere [en Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Blijkens het zo juist verschenen adresboek van de broederschap van pinkstergemeen ten telt deze broederschap thans in totaal 86 aangesloten en bevriende gemeenten, waarvan vijf in België. Het adresboek is verschenen als een speciaal nummer van het informa tiebulletin van de broederschap. Het laat zien, dat het niet eenvoudig is, om binnen de pinksterbeweging tot wat meer organisatorische een heid te komen en dat de vrijheid en zelfstandigheid van de plaatselijke gemeente een gekoesterd bezit is. Van de 86 gemeenten, waarvan de gegevens in het adresboek zijn opge- nomen, zijn er slechts 24 aangeslo ten bij de broederschap. Nog eens 24 zijn zelf niet aangesloten, maar heb ben een indirecte band met de broe derschap. doordat de voorganger of een medewerker persoonlijk (bui tengewoon) lid van de broederschap is. Verder worden dan nog 38 „be vriende gemeenten" vermeld. De zelfstandigheid van de plaatselij ke gemeente brengt ook mee, dat lang niet alle gemeenten zich plaat selijk „pinkstergemeente" noemen, ook niet alle aangesloten gemeen ten. Wij noteerden naast 45 pin- kerstergemeenten dertien „volle evangelie gemeenten", negen „fila- delfia-gemeenten" (deze naam komt in Friesland en op de Veluwe voor), zeven „gemeenten Gods" en zeven „evangelische gemeenten" (in ver schillende variaties). Wat regionale spreiding betreft, con centreert de pinksterbeweging zich in Noord- en Zuid-Holland: 37 van de 86 gemeenten zijn daar te vinden. Zeeland heeft het minste aantal (twee). Het adresboek bevat ook een per soonsregister. Daarin telden wij ne gentig voorgangers, onder wie één vrouwelijke: zuster R. van 't Veer in Den Haag. Verder worden onder meer genoemd 31 pastorale mede werkers (onder wie zes darftes), zes evangelisten, vier oudsten en twee legerpredikanten. (Te bestellen door 1,50 te storten op giro 3039142 t.n.v. Informatiebul letin te Haarlem). STEM DIE ROEPT Roept wijsheid niet en verheft verstandig inzicht niet zijn stem? Op de hoge plaatsen en op kruispunten staat de wijsheid, waar de poort is aan de ingang van de stad (Spreuken 8) De wijsheid wordt hier voorge steld als een heraut, iemand met een boodschap die iedereen moet horen, vandaar de keuze van de plaats. Doordringend is haar stem. Niet gemakkelijk kunnen mensen verklaren haar niet ge hoord te hebben. Niet de wijsheid, die in veel weten bestaat, maar deze wijsheid, hier, uit het boek van de Stem. Deze wijsheid die over de gewone dingen van het leven gaat. Over de dingen van de aarde. Over het leven tussen mensen en hoe een mens daarin overeind kan blijven en tegelijk zich zo gedraagt dat de ander overeind blijft. Die dingen kun nen moeilijk zijn. Kranten zijn de dagelijkse relazen van onze mis lukkingen op dit gebied. Ze staan vol en bol van onze dwaasheid, van ons onvermogen om over eind te blijven en te doen blijven. We brengen elkaar maar al te gemakkelijk ten val of lopen voorbij aan die gevallen zijn, Maar we kunnen niet zeggen dat er geen Stem is die roept. bevend ggat door 't groot en stom gewelf *1 ontroostbaar blaten van het klei-1 neLam" (Fred, van Eeden, De Broeders) ee: Radikalenerlass (4) De Radikalenerlass is een weinig gelukkige Duitse overheidsmaatre gel. ZIJ is gezien vanuit de Duitse situatie een kunstmatig in tweeën gesplitst land wel begrijpelijk, maar geeft teveel aanleiding tot misbruik, vooral in de door de CDU geregeerde Bundeslfinder en in het door communistisch prikkeldraad omgeven West-Berlijn. Ook op zichzelf is een dergelijke maatregel in een democratische staat geen goed middel. Het onthullende laatste zinnetje van het artikel over de Westberlijn- se communistische vrouw stelt, dat de communistische partij de Verfas- sung respecteert Zijn dan alle woor den (en daden» van de communisten over „revolutie van het werkende volk" enz flauwekul? Kom nóu! Doen we niet beter door de commu nisten in hun niet-democratische methoden, wellicht ook niet- democratisch doel. in ernst te ne men? Door dit soort Ideologisering, alsof communisten brave democra ten zouden zijn. spelen we alleen maar de CDU in de kaart. Wat zeker zo vlak voor de dultse verkiezingen wel haast het laatste is. waartoe we ons geroepen moeten voelen. De Radikalenerlass blijkt Neder landse „media" aanleiding te geven om door middel van het speculeren op de nog altijd bij veel Nederlan ders levende anti-Duitse gezindheid een soort semi-marxlstische (of hoe moet je dat noemen?) ideologie te indoctrineren. In het Trouw-artikel komt de aap in het laatste zinnetje zo duidelijk uit de mouw, dat de truc in dit geval wel nauwelijks zal op gaan. Maar wat kweken we hiermee anders dan een nog groter zelfvol daanheid van Nederlanders ten op zichte van Duitsers? Amersfoort H. Bertens Psalmberijming (4) Met instemming las ik wat de heer Wissel schreef inzake de nieuwe psalmberijming. Er zijn echter veel van dergelijke staaltjes van kreupel- rijm te signaleren. Wat te denken van psalm 68 vers 2. Draagt op een lied, aan Hem gewijd die spoorslags op de wolken rijdt? In de onberijm de psalm staat: „die door de vlakten rijdt." Alleen een rijdier is spoorslags te berijden. Oneerbiedig is nog veel te zacht uitgedrukt. In PsaJm 139 vers 2 komt een regel UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948, Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 VAN LEZERS - voor: ,,GiJ kent mijn leven woord voor woord." Iemands leven woord voor woord kennen is gewoonweg dwaasheid. Er is heel wat meer te noemen, maar dit is wel genoeg om niet al te hard over de nieuwe berij ming te juichen. Amsterdam P. Jansen Psalmberijming (slot) Het is er verre van. dat ik als een van de dichters die voor de nieuwe psal- berijmlng verantwoordelijk zijn, de ze als „het einde" zou zien. Er is inderdaad allerlei kritiek mogelijk, daarom weerhoud ik me er dan ook meestal meer van om in het openbaar tegen te spreken, ook wanneer er soms evidente onjuisthe den worden gedebiteerd. Maar een enkele maal wordt het me toch te dol en móet ik haast wel reageren. Dat is het geval, nu de heer Jac. Polak een element in het spel brengt, dat nog nauwelijks een rol heeft gespeeld. Wat de heer Polak wenst, is een psalmberijming en überhaupt een geestelijk lied. naar in aanneem waarin het verloop der melodische accenten regel voor regel nauwkeurig door de tekst wordt gevolgd. Hetgeen betekent, dat in alle strofen van een lied de poëtische hoofd- en bij-accenten met precies dezelfde zwaarte op pre cies dezelfde lettergrepen zouden vallen. Wie dit als ideaal koestert, moet wel weten, dat hij daarmee een eis stelt, die nog nooit en nergens, in welke liedtraditie dan ook. is ge steld. laat staan gerealiseerd ze ker niet in de oude psalmberijming. En nog veel minder bij Datheen of in de reformatorische liedtraditie van luthersen huize. Ik zou de heer Po lak en zijn aanhangers willen aanbe velen, hun rekenwerk eens tot het Duitse Evangelische Kirchenge- sangbuch uit te strekken en de „on mogelijkheden" op te tellen, die er met name in Luthers eigen liederen strofe voor strofe plaatsvinden! Nu is het vreemde, dat veel daarvan ook door mij als „voor mensen van nu onmogelijk" wordt ervaren (in mijn Luther-vertaling heb ik het dan ook niet nagevolgd.) terwijl ik mij niettemin aan de „charme" er van. de geheimzinnige kracht niet kan onttrekken. Ik heb er in ieder geval niet het minste bezwaar tegen, dat de textuele structuur de melo dische structuur in zekere zin „zuwi- derlauft". Integendeel, het moet allemaal niet te glad lopen in het geestelijk lied. Daarvoor zijn de din gen die moeten worden gehóórd te weerbarstig. Het is goed, dat de woorden waarom het toch in we zen gaat niet te gemakkelijk mee lopen met de melodie, maar er nu en dan duidelijk uitspringen. Ik heb dat zelf meer dan eens bewust nage streefd. Afgezien daarvan is er van geen en kele dichter te verwachten, dat hij zich in de door de heer Polak bedoel de zin aan de „eisen" van een melo die zal aanpassen. De taal moet een zekere vrijheid van anderen hebben, ook en juist wanneer zij zich voegt naar de wetten van het gebonden vers. Wat de heer Polak wil, kan alleen doot taaimecaniciens worden bewerkstelligd, en ik weet. dat er daarvan enkele reeds lang aan het knutselen zijn Welnu, ik kan slechts hopen, dat de gemeente tot in verre tijden zal weten te ondercheiden tussen ader en polsslag der poëzie en het hameren van een mecha niekje. Amsterdam Ad den Besten Abortus Waar blijven wij? Gemeenschap van mensen, dat zich kérk noemt! Kun nen we nog rustig blijven, bidden, onze ogen sluiten, terwijl per dag, let wel per dag ruim 500 ongeboren mensen worden uitgetrokken, afge slacht! Blijven we rustig en tole rant? Voor onszelf bidden? Of laten we, kerk nu eens onze stem horen? Durven wij, kerk met zijn allen, kleur te bekennen, in deze zaak van levensbelang voor ons en onze kin deren? Abbortus legaliseren bete kent het begin van het einde. Abor tus tolereren, wil zeggen: God niet 'accepteren als Schepper. Abortus tolereren wil zeggen: geen vertrou wen hebben in God. Waar bidden we dan voor? Dan hoeven we niet meer te bidden! Als we werkelijk christenen zijn. in alle moeilijkheden en problemen toch proberen in God te geloven. Hem te vertrouwen. Hem zoeken, laten we dan in Godsnaam bidden voor ons en ons nageslacht, dat ab ortus niet gelegaliseerd wordt! Dat onze toch al aftakelende maat schappij geen weggooimaatschap- pij zal worden! Laten we dan bidden en vooral ook deze vrouwen en man nen helpen, die het moeilijk hebben. Laten we proberen, de weg die Christus ons gewezen heeft, te vol gen. zodat deze vrouwen op een menswaardige wijze geholpen wor den. Dat kost wat meer moeite, wat meer van jezelf, maar dat betekent Christen zijn: Jezelf, aan de ander geven. "oom mevrouw Magu Knavcn Olympische Spelen Nederland heeft geen enkele gouden medaille gewonnen in Montreal. Goed.zo! Eindelijk heeft ons kleine 'landje voor de ogen der wereld een voorbeeld gesteld door „af te gaan" 'op dit krankzinnige feest. Een feest vol militaristische en andere zieke lijke trekjes en idealen zoals: aan bidding van kracht, prestatie en ge zondheid. een gezond lichaam met een gezonde geest (de sportofficials mogen wel eens meer gaan sporten) en vlaggenparades. En dat alles voorbereid met autoritaire trainin gen. Geen wonder dat zoiets gecor rumpeerd wordt, aangezien deze za ken altijd nauw verbonden zijn ge weest met macht en eer. Dat een hoge NOC-man vindt dat onze slech te prestaties het gevolg zijn van de weekheid van de maatschappij, is jammer voor hem: hij is enige dui zenden jaren te laat geboren. Nee, het lijkt me beter voor de geestelijke volksgezondheid, als de topsport, de Olympische Spelen en de daarach ter staande sportbonden zouden verdwijnen. Het recruteren en het opsporen van jonge kinderen voor de topsport en voor de nationale eer zou wettelijk verboden moeten wor den, net als dat gebeurd is met kin derarbeid. Sport zou weer even vrij blijvend en onschuldig moeten wor den als alle andere vormen van vrijetijdsbesteding. Laat Nederland de volgende Olympische Spelen in Moskou boycotten. Groningen J. H. Muller Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het hoofdbestuur van de vereniging van vrijzinnige hervormden heeft er bij de her vormde synode op aangedrongen, in de gesprekken met de gereformeer den de functie van modernisme en vrijzinnigheid, niet alleen in het ver leden, maar ook in het heden, onom wonden te erkennen en te waar deren. Daarbij zijn het niet zozeer de antwoorden, die belangrijk zijn, als wel de vragen, die na lange tijd als een soort goddeloze contrabande te zijn behandeld nu in praktisch alle kerken onontkoombaar aan de orde zijn, aldus het vrijzinnige hoofdbe stuur in een nota. Deze nota diende als uitgangspunt voor een gesprek, dat het hoofdbe stuur van de vereniging van vrijzin nige hervormden onlangs heeft ge had met de praeses en de scriba van de hervormde synode, ds G. Spilt en dr A. van den Heuvel. In dit gesprek kwam onder meer de vrijzinnige be zorgdheid over de komende geza menlijke vergadering van de her vormde en de gereformeerde syno den aan de orde. In de nota zeggen de vrijzinnigen, dat het niet de bedoeling van de komende vergadering kan zijn een stap te zetten in de richting van een kerk, die wat ruimer is dan de huidi ge gereformeerde kerken en wat en ger dan de huidige hervormde kerk, met een soort vrijzinnig conglome raat daarbuiten en daartegenover. Daarmee zou 150 jaar kerkgeschie denis haar betekenis grotendeels verliezen. De nota vraagt waardering van het werk van thêologen als Smits, De Boer en Sperna Weiland en noemt met hen in één adem Kuitert, Wier- singa en Rothuizen als tekenen, dat het evangelie in al zijn rijke verschei denheid doorwerkt in deze tlid. Ook stelt de nota, dat het gesprek her vormd-gereformeerd niet alleen zaak is van beide kerken. Ook anderen zijn er wezenlijk bij betrokken. Met name noemt de nota de remon stranten. Eenstemmigheid Volgens het blad „Kerk en Wereld" bleek er tijdens het gesprek met ds. Spilt en dr. Van den Heuvel „een grote en verheugende eenstemmig heid" te bestaan over deze uitgangs punten. De beide kerkleiders verze kerden het vrijzinnige hoofdbestuur, dat de meeste synodeleden zich zon der moeite in grote lijnen bij de uitgangspunten van deze nota zou den kunnan aansluiten. „We moeten er zeker voor waken, dat de rijkdom van de bijbelse plurifor miteit niet theologisch verschraald wordt. Daarom kan er niet zomaar onderscheid gemaakt worden tussen acceptabele en niet-acceptabele her vormden, aanvaardbare en niet- aanvaardbare vrijzinnige her vormden. De worsteling om de waar heid is te ernstig om zo lichtvaardig te oordelen wanneer bepaalde me ningen of personen ons wat minder goed liggen. Deze punten zijn in het gesprek met de gereformeerden al geruime tijd aan de orde geweest en blijven op de agenda staan," aldus het verslag in „Kerk en Wereld". Het" hoofdbestuur sprak tijdens dit gesprek er ook zijn bezorgdheid over uit, dat de vrijzinnige modaliteit thans niet of nauwelijks in de her vormde synode is vertegenwoordigd. Hierdoor dreigt het gevaar, dat de vrijzinnigen zich minder betrokken gaan voelen bij het werk van de kerk in haar geheel. Het synode- moderamen bleek deze bezorgdheid te delen, maar zag niet direct een oplossing, gezien de wijze, waarop de synode gekozen wordt (afgevaardig den van classes). rsch BELFAST (EPD) De AmerikaaiPaal se raad van kerken heeft de jezuïéver tenpater David Bowman belast met"Ee de leiding van een oecumenisch verHï zoeningsprogram in Noord-Ierlan(pe Door zijn vele reizen heeft patePhe Bowman contacten gekregen met aime' le Ierse kerken met uitzondering val de vrije presbyteriaanse kerk vaftat dominee Ian Paisley. Zwaartepur^ ten van het oecumenisch verzoédel. ningsprogram zijn het ontmoeting?' vi: centrum Corrymeela bij BallycastlMen "aan de Noordierse kust en Peacj00- Point in Belfast. t e ird. )gd< Binnenkort starten onder supervt°H sie van de hervormde raad voor katechese (tel. 03438 5725) weeriQj. diverse delen van het land cursusse^J geestelijke vorming voor gemeerie-7Gv; leden en ambtsdragers. Deze curs»»j w duurt twee jaar en wordt als reger gegeven op zaterdag. De cursus geefr informatie over bijbel, dogmatiek^1 ethiek, kerkgeschiedenis, oecumene"* sekten en stromingen, praktisclff11 werk in de gemeente, omgaan mer mensen en groepen e.d. Eventueel™ kan men de studie afsluiten met hef behalen van een diploma, waarn. men door kan gaan met de katecheba» tenopleiding. De cursussen worden gegeven iiK Amsterdam, Arnhem, Assen Eindhoven, Goes, Groningen, De^ Haag, Leeuwarden, Rotterdarrj^ Utrecht en een nader te bepale J plaats in Overijssel, terwijl speciaam van gereformeerde-bondszijde eei cursus wordt georganiseerd in Zeis' (voor deze laatste kennismakings dag 21 augustus half twee, gebouv_ Calvijn, Bergweg 6). W1 Van Agt (2) Minister Van Agt zou volgens velen zijn geweten hebben moeten volgen door af te treden. Conclusie als je een bepaalde zaak niet met je gewe ten kunt rijmen mag je je handen ervan terugtrekken. Zou men zich af kunnen vragen: is dit niet de beken de makkelijkste weg? Spijkenisse Y. M. van Adrichcm van der Stel Porno Laten we hopen dat justitie binnen kort het door Eerste en Tweede Ka mer goedgekeurde ontwerp Bio scoopwet zal bekrachtigen. Justitie zal dan niet langer aandacht hoeven verspillen aan zoiets onbenulligs als pornofilms. In plaats daarvan zal justitie wat meer aandacht kunnen besteden aan de provocaties van onze pornochemische industrieën. Bilthoven H. N. van Dijl Opwekking, het maandblad van Ben Hoekendijk. gaat in op de zangdienst in de volle evangelie samenkomsten: De gemiddelde Volle Evangeliesa menkomst duurt l'/j uur. De helft daarvan wordt gevuld met de Zangdienst. Men vergeet de beslom meringen van alle dag in De Zangdienst. De harten worden op God gericht en de prediking van het Woord gaat er veel beter bij de men sen in, als men eerst fijn heeft kun nen zingen. De Zangdienst zou je het aperitief kunnen noemen voor de maaltijd van Het Woord. Het probleem is dat sommigen er een aparte maaltijd van maken. De aan wezigen worden zo overvoerd met liederen, getuigenissen, verhalen, bijbelteksten dat men eigenlijk na De Zangdienst best de collecte kan ophalen en naar huis kan gaan. Men zit achteruit in de stoel, moe en overvoerd als de prediker zijn be toog gaat houden. Zouden er recep ten bestaan voor deze hors d'oeuvre van de geestelijke maaltijd? Velen koken zo iets uit de vrije hand. Een scheut Hallelujah, een paar koude aardappelen van een vroegere bele venis erbij, een hoop mayonaise van koortjes en de specialité de la mai- son als het plaatselijk alleen beken de koortje, en dan niet te vergeten de hard blauw gebakken eieren van. ..Wie heeft er nog een Lied" Dat laatste klinkt degene die graag met- smaak eet (zingt) in de oren als de chef de la cuisine van een 3-sterren restaurant die aan de gasten vraagt: „Is er soms een mevrouw in het gezelschap die nog een receptje voor me heeft, want ik weet het niet meer". De belangrijkste tip die wij voor De Zangdienst willen geven is: Geef het de aandacht die het ver dient. Een slecht geleide Zangdienst is een belemmering voor de Geest. Je kunt soms je woord niet kwijt omdat de mensen niet open zijn. En dat is het doel van De Zangdienst; open maken voor het Woord. Sacrament In het r.k. weekblad De Bazuin gaat Lambert van Gelder kritisch in op het gigantische eucharistische congres in Philadelphia: Juist de zinnige conferenties, ge spreksgroepen en werkbijeen komsten maken de vraag des te klemmender, wat dat allemaal met de eucharistie te maken heeft. Reeds eerder is in dit blad gesproken van de „eucharistische zomerspelen van Philadelphia". Mag hét sacrament van de geloofseenheid, culminatie punt van gemeenschappelijk ge loofsleven. op deze wijze geprofa neerd worden? In Zwitserland wordt bisschop Lefebvre gesuspendeerd, omdat hij het hele Vaticaans conci lie aan zijn ongetwijfeld paarse mui len lapt, maar hoe preconciliair is dat Philadelphiaanse Congres dan wel niet? Dat een wereldcongres van gelovige mensen ook de vraag doet rijzen of men gezamenlijk (hetgeen niet hetzelfde is als allemaal samen in een stadion) wellicht eucharistie zou kunnen vieren, lijkt heel aanne melijk. Iets anders is het echter, wanneer men een congres over de honger aandient onder de vlag van een sacrament, welk ook. Dat is even onmogelijk als bijvoorbeeld een in ternationaal congres over Het Doop sel en de waterverontreiniging. Enquête Dominee Joseph Doucé, die in Parijs een bijzonder pastoraat voor homo fielen gaat opzetten en zich daarvoor twee jaar in Nederland oriënteerde, schrijft in het Kerkblad van de gere formeerde classis Amsterdam: Ik heb ook een schriftelijk onder zoek gedaan onder alle Franse predi kanten, ongeveer 2.000, over hun houding en pastorale ervaringen met homofielen. Slechts 10% heeft mij geantwoord. Twintig predikanten hebben contact opgenomen, met het uitdrukkelijk verzoek om geheim houding, over hun eigen homofiele gerichtheid, drie van hen zijn mij in Amsterdam komen opzoeken, we nend en vol angst. Maar talloze be schimpingen. beledigingen en pijn lijk harde brieven vielen ook ln de brievenbus, en sommigen aarzelden zelfs niet met hun naam te tekenen! Mijn beste vrienden hebben mij de rug toegekeerd! Uit bijna alle antwoorden bleek een heel grote on wetendheid, vaak angst, soms ge groeid uit onzekerheid over eigen sexuele identiteit. 69% van de predi kanten die antwoordden zeiden dat ze tenminste één keer in hun leven een homofiel bewust hebben gezien en 50% dat ze tenminste één keer in hun leven pastoraal met een homo fiel hebben gesproken. Dat is nog veel in vergelijking met een resul taat van het officiële Franse onder zoekingscentrum: SOFRES, dat vo rig jaar verklaarde dat 81% van de Franse bevolking nooit één enkele homofiel in zijn leven bewust heeft ontmoet! Loopgraven In Om Sions wil, blad aan de uiterst rechterzijde van de hervormde kerk, gaat ds. J. Catsbarg uit Katwijk »i_ op een vraag over de verdeeldheilv' van de gereformeerde gezindte: U komt nu met een goede raad. Laai de Gereformeerde Bond uit de Her" vormde kerk gaan en laten we samet. een nieuwe kerk vormen. We veifl staan uw gedachte, doch prijzef haar niet. Waarom niet? Als wij gaafaa stichten, gaan we ontwrichten! D^p Kerk is een planting des Heeren. Ee» Zj daad van Zijn wederbarende genade ar De Kerk kunnen wij niet maken. ZP t is een geschenk van de Koning, zij ilka? een gave Gods. Doch wat hebben w}de ervan gemaakt? De kerk is een plan- ting des Heeren. De kerk der refo^hi matie, de Hervormde kerk. Ik weden het, zij is ziek, het verval en de afve|tje is groot. Toch wordt daar de rechtn prediking nog gevonden. De Heerry. geeft ons nog ruimte. Wijlen dilrii Zandt zei eens: „Als ze mij de voor ba deur uitsturen, stap ik de achterdeUbai weer binnen". Ik ben overtuigd daieli zijn mening juist is. Want wat leer zi ons de geschiedenis van de kerkld. 'om Welke lessen komen tot ons uit dt e kerkscheuring? Hebben we in d£ scheuring de juiste weg bewandeld v'( De ene scheuring heeft de andeikerl voortgebracht. We zeggen dit niée vanuit de hoogte. Doch in verooj,m) moediging, want de droeve gang da- kerk is ons aller schuld. Wij en onzf'aj', vaderen zijn van het heilspoor afgdn(j gaan. We zijn in frontlinies gezet. E& daar moeten we strijden tot qat' laatste man. We mogen uit d|r d loopgraven niet vandaan gaan. Zfce lang de Heere de kerk niet heef0j„ verlaten, mogen we haar niet verl^ ten. Versta ons goed, vriend. We vei oordelen de afgescheidenen niette Welk een genade, als we onszelf m|ng gen veroordelen. Ons werk is zo g£,er brekkig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2