Ex-sleepbootkapitein schrijft theologische best-sellers I Zendingsdag trekt 16.000 hervormden Vandaag Onze adressen: Moeder Teresa dankt Amerika Conferenties Duizend jaar oud Steeds meer haat tegen blanke Zuidafrikanen Kristeligt Dagblad heeft het moeilijk VOORBIJGANGERS Processen tegen Franse pacifist vrijdag 6 augustus 1976 kerk/binnenland Van een onzer redacteuren LEIDEN Van zijn boeken zijn, alleen In de Verenigde Staten al vijftien miljoen exemplaren verkocht. Daarnaast zijn ze nog eens vertaald in dertig talen, tot in het Swahili en het Koreaans toe. Wie is deze Amerikaan met een voor een theoloog onwaarschijnlijk grote populariteit? Het is de 46-Jarige ex-sleepbootkapitein Hal Lindsey. In 1970 verscheen zijn ster plotseling aan het theologen-firmament door zijn eerste boek „De planeet die aar de heette". Vijf boeken volgden. Sa men bezorgden zij Lindsey de repu tatie van de man. die alles weet van bijbelse profetie en van de eindtijd. Ook in Nederland vinden zijn boe ken greUg aftrek in bepaalde kerke lijke kring, waarin men toch al ge loofde in het laatst der dagen te leven en zich nu daarin door Lindsey bevestigd vindt, gestaafd door vele bijbelteksten. Dit voorjaar werd zelfs op Kerk en Wereld in Drieber gen een conferentie aan het ver schijnsel Lindsey gewijd. Deze week is hij (voor het eerst van zijn leven» in Nederland. Hij werkt mee aan de conferentie van Campus Crusade for Christ in Leiden (o.a. aan de open evangelisatieavond, vrijdag om kwart voor acht in de gerefor meerde Zuiderkerk. Lam- menschansweg). En zaterdagmiddag spreekt hij op de Zoeklichttoogdag in de Hilversumse Expohal. In Lei den hadden wij met hem een gesprek. Mijnheer Lindsey, u weet, dat er onder theologen nogal wat kritiek is op uw methode van uitleg van de bijbel, speciaal van tockomstprofeti- eën, de wijze waarop u met bijbelse getallen werkt en dergelijke. Prof. Runia schreef onlangs: Lindsey han teert de bijbel als een spoorboekje, waarin precies wordt aangegeven hoe de trein der geschiedenis zal lopen en waarin je (met enige behendigheid) kunt aflezen, op welk station wij nu zijn. Daar herken ik mij niet in. Ik geloot, dat de bijbel het onfeilbare woord van God is. dat ons een gepreciseerd patroon van profetie geeft betreffen de de tijd van Christus' weder komst. Ik geloof, dat dat patroon past in onze tijd. Ik vertel daarmee niets nieuws. Ik trek gewoon de lij nen door van al die bijbeluitleggers van de laatste drie eeuwen, die de bijbelse profetie serieus genomen hebben. Zij zagen de tijd aankomen, die nu bezig is in vervulling te gaan. Het is dus niet zo. dat ik de gebeur tenissen waarneem en dan inleg in de bijbel. Is het niet veeleer zo, dat elke tijd zich wel terug heeft menen te vinden in het bijbelboek Openbaring? Altijd zijn er mensen geweest, die dachten dat hun tijd beschreven werd en dat zij in het laatst der dagen leefden. Je merkt dat vooral in tijden van grote crises der zekerheden. Er zijn twee zaken, waardoor het nu principieel anders ligt In de eerste plaats natuurlijk Israël, de vijge boom van Mattheüs 24:32. Israël is hersteld als natie en Jeruzalem is weer in joodse handen. Dat is voor mij de sleutel tot het patroon van gebeurtenissen in de eindtijd. Dus gesteld dat het eens politiek met Israël mis zou gaan dan zou daaruit blijken, dat ik de bijbel verschrikkelijk verkeerd gele zen heb. ja. Maar volgens Ezechiêl 36-39 zal Israël weer een natie wor den en dan zal het een vreselijke tijd van rampen en oorlogen beleven, maar de Messias zal ze verlossen. En het andere bijzondere van deze tijd vind ik in Daniël 12, waar de engel tot Daniël zegt, dat het boek der profetie verzegeld zal blijven „tot de tijd van het einde". Niemand zou het dus verstaan tot de laatste tijd. Dat is deze tijd. want we merken, dat nu in allerlei publikaties de pro fetie ontsluierd wordt. In uw uitleg van Johannes visioenen op Patmos bij voorbeeld, probeert u alles zoveel mogelijk letterlijk te dui den. Maar niemand verklaart alle bij belse beelden letterlijk, b.v. de paar den in Openbaring als letterlijke paarden. Wat is voor u dan de norm? Ik spreek liever niet van „letterlij ke", maar van „normale" bijbeluit leg. Alle literatuur moet men lezen- zoals het er normaal staat en men moet niet zoeken naar een verbor gen mystieke bedoeling of zoiets. tenzij in heel bijzondere gevallen. Voor mij is de norm hoe de bijbel ons zelf laat zien, hoe de profetieën betreffende Christus' eerste komst vervuld zijn. Daarin zit beeldspraak, b.v. Christus als het Lam in Jessaja 53. maar meermalen laten de evan gelisten zien, dat profetieën over Christus tot in de kleinste details „letterlijk" in vervulling gingen. Wat de beeldspraak in Openbaring betreft, die wordt meestal elders in de bijbel verklaard. De bijbel is zijn eigen encyclopedie. Het voor naamste hulpmiddel bij de bij belstudie is dan ook een concor- dans, zodat je het ene deel van de bijbel kunt uitleggen met hulp van het andere. Het gevaar van klankencxegese is dan groot. En de bijbel gaat zo lijken op een legpuzzel: hier een stukje Da niël, daar een stuk uit Amos of Open baring, die dan goed aan elkaar ge past het patroon der profetie" te zien geven. Natuurlijk moet je dat niet willekeu rig, in het wilde weg doen. Je moet juist streng objectief te werk gaan: dezelfde beelden die over dezelfde tijd handelen, bij elkaar halen. Zo heeft toch ook de dogmatiek altijd gedaan: alle teksten die over een bepaald onderwerp gaan bij elkaar leggen. Kunt u nog wat vertellen over uw leven? Ik ben geboren in Houston, Texas. In de Koreaanse oorlog diende ik bij de Amerikaanse kustwacht. Daarna werd ik sleepbootkapitein op de Hal Lindsey Mississippi. In die tijd ben ik gaan nadenken over de betekenis van het leven. Ik las de evangeliën en kwam tot geloof. Ik was toen 26. Ik ben recht en haalde daar in 1961 de graad van Master of Theology. Daarna heb ik zeven jaar gewerkt bij Campus Crusade. Sindsdien leid ik een school in Los Angeles, het Light and Power House, waar jonge mensen een training van drie jaar krijgen in pastoraal werk. Wat is voor u de reden geweest om uw eerste boek te schrijven? Nadat ik weggegaan was bij Cam pus Crusade had ik een jaar niets omhanden. Nu behandelde ik, als ik sprak, vaak bijbelse profetie en de toen gaan studeren, kwam op het Dallas Theological Seminary te- menseri hadden mij gevraagd daar een boek over te schrijven. Maar het zou mij nooit gelukt zijn, als ik niet een journaliste ontmoet had, Carole Carlson, die mij bij het schrijven geholpen heeft. Dat was „De planeet die aarde heette," dat in 1970 uitkwam. Later zijn gevolgd „Satan leeft onder ons." „Op weg naar een nieuwe wereld," „De bevrijding van de planeet aarde" en „De belofte." die alle ook in het Nederlands ver schenen zijn (bij uitgeverij Luitingh, Laren; red.) Mijn zesde boek „De laatste generatie" is eind mei in Amerika van de pers gekomen. De Nederlandse vertaling verschijnt over twee of drie maanden. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst azn één kont getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. BIJ publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Reuten Riet Diemer had een gesprek met de nieuwe eindredacteur van Ken merk. Joost Reuten. Waarom het bestuur van de IKON haar gekozen heeft Is mij een raadsel. Reuten zei. dat in zijn programma's de nadruk zal liggen op de slachtoffers van de regeringen van Zuid-Afrika en Zuid- Amerika. Dat er ook nog slachtof fers zijn in de Oostbloklanden en Cuba zegt hij niet. Hij vergist zich als hij zegt blij te zijn dat de mensen niet hun lidmaatschap op kunnen 2eggen bij de IKON. Het zal alleen de tendens versterken, wat nu al gebeurt, dat velen IKON, KRO en NCRV de rug toekeren en de EO gaan versterken. Zandvoort J. W. Mulder AMRO (6( Natuurlijk geen economische hulp aan Zuid-Afrika; dat zou je reinste collaboratie zijn; wij moeten onze zwarte medemens niet voor de gek houden; hoe eerder Zuid-Afrika fi nancieel in de perikelen komt, des te eerder zal zich de kans voordoen dat èr een mens op de stoel van Vorster gaat zitten (er gebeuren nog won deren). W. van Doesburg Sr maakt van de gelegenheid gebruik om via Zuid- Afrika en de AMRO-bank eens goed tegen de kerk aan te trappen. HIJ kan gerust zijn: de kerk doet niets terug Wel eens gehoord van de brief van Paulus aan de Galaten? ..De praktijken van onze zondige natuur zijn: haatgevoelens, ruzie, afgunst, woedeuitbarsting, gekonkel, ge schillen, splitsingen Maar de vruch ten van de Geest zijn: liefde, vreug de. vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, vertrouwen, bescheiden heid en zelfbeheersing." Het staat er echt. Amstelveen Maarten van Deventer Olympische Spelen Laten wij een scherp protest laten horen tegen de spelen van 1980 in Moskou Zolang dit land de rechten met voeten treedt en het uitverko ren volk vervolgt, kunnen wij slechts eèn stem laten horen, en dan OEZAMENLIJK. nooit in Moskou! En laten wij luisteren naar een Mar- geret Thatcher uit Engeland, en ons geen zand in de ogen laten strooien met lieflijke dansjes en Katinka- muziek! Amsterdam W. v. Doesburg Sr. Kerk en jeugd (3) Ook ik ben op catechisatie geweest. Knöpenvergadering jongelings- en mannenverenlging, waarvoor ik nog dankbaar ben. Hoewel ik nu mijn pensioengerechtigde leeftijd heb bereikt, heb ik tot voor kort nogal met de jeugd van de kerk contact gehad en voor mijn gevoel is er nog wel degelijk toekomst voor de kerk met „de jeugd van tegenwoor dig". Als ik mijn hart vast moet houden, dan is het meer om uitlatin gen als die van de heer Cramer. Onze jeugd heeft tenminste wel het besef, en daarin wordt ze ook onder wezen. dat ze niet alléén voor het eeuwige leven geschapen is. maar dat we in dit leven alleréérst onze taak hebben en daarnaar ook geoor deeld zullen worden (Mattheus 25 vers 31-46). Kom broeder Cramer, heb wat meer vertrouwen in de jeugd en op de Heer der Kerk, die zijn gemeente ook met déze jeugd niet zal loslaten. Radikalenerlass (3) In alle landen van de wereld zijn er in mindere of meerdere mate „Be- rufsverbote", ook in Nederland. In landen waar één groep of partij de macht uitoefent en een oppositie niet of nauwelijks wordt geduld, zijn die Berufsverbote het meest omvan grijk Berufsverbote dienen er voor namelijk toe om de bestaande poli tieke toestand te laten voortduren. In een democratie als de onze zullen dergelijke verboden ertoe moeten bijdragen een dictatuur met o.a. Berufsverbote op grote schaal! te voorkomen. De omvang van de ver boden zal in een democratie daarom principieel moeten worden gemini maliseerd. Het is daarom goed dat er over der gelijke verboden wordt gediscussi eerd. zo nodig kan de zaak dan wor den bijgestuurd. Sommigen echter kunnen zich maar beter buiten die discussie houden. Mensen, zoals me vrouw Schaeffer. eisen vrijheid op grond van onze democratische be ginselen. maar zij zouden ons die vrijheid onthouden als hün partij aan de macht was op grond van hün beginselen. Dat noem ik, opportu nisme in het kwadraat. Utrecht A. Snoeijer Harderwijk A. de Vo» AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT; Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Radikalenerlass (2) Het is bekend, dat in West- Duitsland op dit punt bepaalde ge dragsregels in acht worden geno men. met betrekking tot functies in overheidsdienst. In hetzelfde Duits land kwam via de democratie en de vrije verkiezingen Adolf Hitler aan de macht. Zó kwetsbaar is een de mocratie. In West-Duitsland vindt men de geestelijke vrijheid een kostbaar goed en heeft men enkele beschermende maatregelen. Wat is daar op tegen? Aan de andere kant van de muur kan mevrouw Schaeffer ook sollici teren Daar moet je lid zijn van de partij, anders krijg je zeker geen aanstelling. Bovendien is ze daar temidden van haar geestverwanten en ze werkt in dezelfde stad. Of gaat het haar niet alleen om lesgeven in handenarbeid. Gaan haar aspiraties verder? Laat ieder die de communis tische ideologie aanhangt eens rondreizen in Oosteuropa. Praat eens met de mensen daar. Kijk eens aan de grenzen van deze landen: uitkijktorens, prikkeldraad en ma chinegeweren zie je dan met eigen ogen. 't Is echt niet vèr weg, een paar honderd kilometer maar. Dan zie je hoe de „Heilstaat" met kanonnen en prikkeldraad moet worden afge grendeld. om de geknechte volken binnen de eigen landsgrenzen te houden. Huizen (NH) F. ter Velde GOS Hoe is het mogelijk dat zo kort na Soweto er een kerkelijke bijeen komst plaatsvindt in Kaapstad met een agenda gevuld met vragen als „wat doet de heilige geest" en „wat voor dag is de zondag"? „In haar radicale keuze voor de zwakken, de verachten en miskenden In de sa menleving houdt de zwarte theolo gie vast aan één van de meest we zenlijke en tegelijk één van de meest verraden elementen van de gerefor meerde tradititie." (stelling S uit het proefschrift ..Farewell to innocen ce" van dr. Allan Boesak) De gere formeerde wereld heeft weer een kans om zich met wezenlijke zaken bezig te houden om zeep geholpen. Driebergen Harro van Zijl PHILADEPHIA Het symposium over de honger is tot nu toe het belangrijkste evenement geweest op het 41-ste eucharistische congres van de rooms-katholieke kerk in Philadelphia. Vijftienduizend mensen bejubelden gedurende enkele minuten zuster Teresa uit Calcutta, die de Ameri kaanse katholieken dank bracht voor hun vrijgevigheid. „Geef niet van uw overvloed, maar geef uit uw hart", zei ze. Aartsbisschop Helder Camara uit Brazilië oogstte een soortgelijk suc ces toen hij uitriep: „Zij die de evan geliën. Vaticanum II en de docu menten van het congres van Medel- lin hebben, hebben het marxisme niet nodig". Verwijzende naar de armen in de Amerika's vroeg Camara aan de Amerikaanse en andere katholie ken. Christus te erkennen in de ar men. in de vreemdelingen, in de zwarten, in de Zuid-Amerikanen, in de Portoricanen. De Amerikaanse theoloog James Young heeft gezegd, dat de echtscheiding een van de ernstigste problemen is van de kerk in de Ver enigde Staten. De stijging van het aantal echtscheidingen in dé Ver enigde Staten noemde Young on rustbarend 700 in 1967,7000 in 1973. bijna 20.000 in 1975. De kerk stelt zich. aldus Young, nogal hard op tegen katholieken die gescheiden zijn en weer willen trouwen. Vele kerkelijke juristen zijn van mening, dat aan deze katholieken de sacra menten niet geweigerd mogen wor den. Young voegde daaraan toe, dat de kerk zelf in vele gevallen mede verantwoordelijk is voor het grote aantal echtscheidingen, omdat zij te weinig doet aan de vorming van verloofden. Het Toerustingscentruin van de gereformeerde kerken te Leusden heeft weer een programmaboekje uitgegeven met conferenties, die gepland zijn voor het seizoen 1976/77 Aan te vragen tel 033-43244. De oudste kerk van Nederland, die nog steeds elke zondag gebruikt wordt, is de dorpskerk van Oosterbeek bij Arnhem. Deze pre- romaanse kerk is gebouwd omstreeks de tiende eeuw en is dus duizend jaar oud. De kerk is elke dinsdag- en donderdagmiddag te bezichtigen na een telefoontje aan de koster, de heer J. G. Scheffer (tel. 085-335194.) DRIEBERGEN „En we zaaien voortDat gaf ds. A. Vroegindeweij uit Veenendaal aan het slot van de 65e zendings dag van de gereformeerde zendingsbond in de hervormde kerk de zestienduizend deelnemers mee naar huis. lankmoedigheid, met de wereld, de blinde heidenen, maar ook met rechtzinnige belijders en trouwe be zending is zaad uitstrooien. Meer hoeven de zendelingen niet te doen, maar wat een roeping om dat te mogen doen en zo de boodschap van Christus, die gekomen is om zonda ren te zoeken en zalig te maken, bekend te maken. En wij moeten ook biddende rondom onze zendingsar beiders staan. Daarin zijn wij hier op het thuisfront ook Gods medearbei ders, aldus de Veenendaalse predi kant. Deze zendingsdag in de open lucht, in het Rijsenburgse bos. is er elk jaar het bewijs van, hoezeer de zending een plaats heeft ln het hart van het hervormd-gereformeerde kerkvolk. Elk jaar komen er nog weer meer mensen, al kregen we gisteren de indruk, dat het plafond van de moge lijkheden wel ongeveer bereikt ls. De politie van Driebergen, die het aantal op tussen de vijftien- en de zeventienduizend schatte, kon de verkeersafwikkeling op een gegeven ogenblik niet meer aan. ook al om dat het aantal zendingsdagbezoe- kers. dat met eigen auto-komt. de laatste jaren met sprongen gestegen is. Wegens ziekte van GZB-voorzltter ds. J. de Lange, werd de dag geopend door ds J. H. Vlijm. Daama sprak ds. C. A. Korevaar uit Rotterdam over psalm 117 „De kortste psalm is het lied van Gods wereldwijde werk." Heidenen worden opgeroepen om God te loven, om zijn geweldige goe dertierenheid. Ds. J. Maasland uit Barneveld sprak 's morgens ook al over de zending onder het beeld van het zaaien. Hij legde ook de nadruk op Gods zoekers van de zendingsdag. Want God wil niet. dat iemand verloren gaat. Nog gaat het Woord de wereld door. Dat is onverdiende genade. Als laatste spreker van de morgen vertelde zendingspredikant ds. Thijs Geuze uit Kenia over het werk daar. samen met de kleine hervormde kerk van Oost-Afrika. „Wat hebben we allen, zowel in Nederland als in Kenia, de krachtige doorwerking van de Heilige Geest nodig. Dan ontvangen we opnieuw zendings- vuur en gaan getuigen in eigen om geving." Nadat 's middags de heer P. Boor uit Veenendaal een verhaal voor de jeugd vertelde over een herdersjon gen in Kenia sprak ds. J. Vroeginde weij uit Katwijk over de boodschap van bekering en vergeving, die de apostelen in Christus' naam moes ten prediken. In Indonesië en Kenia zijn nu zeven predikanten, een arts, twee verpleegsters en vijf andere zendingsarbeiders ln dienst van de GZB werkzaam. Drie theologen en een verpleegkundige zijn in oplei ding ter voorbereiding van hun uit zending. Verder verleent de GZB de jonge kerken, waarmee ze in die landen samenwerkt, financiële steun, vooral voor de opleiding van predikanten en evangelisten. Onderzoek naar mogelijkheden om ergens anders ter wereld geheel nieuw zendingswerk te beginnen is gaande. AAN EEN TOR achteraf heb 'k toch behoeft* om je een en ander uit t< leggen: je liep daar zo parmantig over de tegels van ons. toilet waar jullie vandaan komen is mij nooit helemaal duidelijk ik zie wel een spleet ln de muur maar wat bevindt zich daar achter? nog had ik je niet gepakt als ik niet dat stuk papier zachtheid uit Zweden van de rol had afgescheurd min of meer werktuigelijk want ik had het op dat moment nergens voor nodig en toen liep jij daar een donkere tor op mijn tegels en toen heb ik je opgenomen en ik het water gegooid ik dacht dat je er toen al ge weest was en ik heb doorgetrokken sorry, I maar zodoende. Var de: opr arti str£ Mir arti HAMMANSKRAAL Volgens bisschop Desmond Tutu, de zwarte bisschop Lesotho, komt er over de zwarten in Zuid-Afrika een groeiend gevoel van „naakte haat" tegen de blanken van het land. Tutu heeft dit gezegd tijdens de jaarvergadering van de Zuidafrikaanse raad van ker ken. De bisschop was tot voor kort de anglicaanse deken van Soweto. bij Johannesburg. De bisschop riep op tot een open gesprek tussen zwart en blank. Hij meent dat de blanken van Zuid- Afrika overvallen werden door de rellen van de laatste tijd. Het wordt steeds moeilijker voor de machtheb bers, een verandering tegen te hou den. Zij zullen voor steeds hogere kosten steeds minder veiligheid, recht en orde overhouden. In de vergadering werd ook het woord gevoerd door een afgevaar digde van de dominerende blanke Nederduits Gereformeerde kerk, dr. F. E. O'Brien Geldenhuys. Deze ver tolkte de opvatting dat de kerk geen politieke voorschriften aan de staat kan stellen, maar wel de taak heeft op te roepen tot het toepassen van de hoogste normen van gerechtig heid en liefde in de politiek. Het was de eerste keer sinds 25 jaar dat een vertegenwoordiger van de NG kerk sprak in een bijeenkomst van de raad van kerken. Uit protest tegen zijn optreden in de vergadering ver lieten twee zwarte predikanten de zaal. Later keerden zij echter terug. KOPENHAGEN (LWI) Een finan ciële actie onder de lezers moet de enige christelijke krant van Dene marken redden. Het „Kristeligt Dagblad" heeft zijn abonnees opge roepen, om voor eind september een half miljoen gulden bijeen te bren gen. Alleen dan is het voortbestaan van het blad voorlopig gewaar borgd. Het Kristeligt Dagblad werd in 1896 gesticht als tegenwicht tegen de an tikerkelijke tendens in de toenmali ge Deense pers. Het blad is niet gebonden aan de lutherse kerk. Een van de redacteuren. Jens Ravn Ole- sen. noemt de positie van zijn krant „luthers meteen oecumenische tik." Verder zegt Olesen van zijn krant: „Sommige lezers abonneren zich op ons vanwege onze naam, ongeacht wat wij schrijven. Anderen houden onze krant om wat wij schrijven, ongeacht onze naam." Olesen's krant probeert „de christelijke ver antwoordelijkheid" in acht te ne men bij het zoeken naar antwoorden op de vragen van deze tijd, zonder ervan uit te gaan, dat er op alle vragen een „christelijk antwoord" is. Het Kristeligt Dagblad komt dik wijls tot dezelfde diagnose als de communistische pers van Denemar ken, maar, zegt Olesen, „in de oplos sing scheiden onze wegen. Dat komt, omdat wij allebei vaste over tuigingen hebben. Daaraan ont breekt het in het algemeen in de samenleving." Als nen jarii de 1 hun opht via i kan deze derj de c De r rigei niet van voor land Ove beid min lede Roe Pvd dier de den hulp van Beroepingswerk NED. HERV. KERK Benoemd tot hulppred. te Droge ham: A. M. Langhout, katecheet t| Garrelsweer en Wirdum, die dezi I benoeming heeft aangenomen. V, Afscheid op 8 augustus van Voort huizen (buiteng. wijkg. in wording) J. J. den Ham ber. te Oudemirdurn "T T van Oud-Vossemeer: G. J. Voort y man ber. te Houtrijk van Arkel: J Wolswinkel ber. te Rozenburg; val Workum: J. van Woerden ber. Rotterdam-Delfshaven. Intrede te Vissingen: drs. P. C. Pet tinga uit Hardenberg; te Nunspeet J. J. W. Mouthaan uit Wilsum; H Kollum: drs. J. Huitema Beetsterzwaag; te Vrouwenpatu r chie: kand. F. H. Breukelman al daar, te Oost-Vlieland: J. G. Bouw man uit Velsen-Noord: U uvL Westbroek; Kand. H. W. Riphagen £5' uit Reeuwijk Mi des{ van /al te ■te GEREF. KERKEN Afscheid Van Sneek: J. D. R. v.d Meulen ber. te Rijswijk; van Wester In bork: J. W. Broersma ber. te Grote raat gast: van West-Terschelling er drie Midsland: E. J. van 't Riet ber. t< Stet Voorthuizen; van Scheveningen; G stas Brouwer Szn ber. te Drachten; var met Hollandscheveld: G. Warner ber. M geli; Arnhem; van Winschoten: P. Boon seer stra wegens benoeming tot geeste wor lijk verzorger van het De Weverzie slee kenhuis te Heerlen Slotermeer/Geu bes! zenveld; van Pernis: M. v.d. Heider uits ber. te Amsteveen-Buitenveldert. vint Intrede te Zutphen: M. J. Vos uil is". Slikkerveer. Var GEREF. KERKEN (VRIJG.) spn Afscheid van Zuidwolde (Dr): H. R exp Boiten ber. te Bedum; van Ui- EE< thuizen: P. Groenenberg ber. t* ster Stadskanaal. is e Intrede te Schildwolde: J. C. Post uit kor Den Helder. Fra GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.) Eer Intrede te Breukelen: kand. P. Bus ach stra uit Luinjeberd lijk VRIJ EV. GEM. „Wi Intrede te Velp (part time): A. C doe Louwerse uit Veendam (blijft pari mir time alg. secr. van de Bond van Vrij Eer Ev. Gem.) i de leni Franzoni «ft Mei Giovanni Franzoni. die deze weel dit uit zijn priesterlijke functies is ont zou heven, heeft gezegd, dat hij zich zaj Sch blijven inzetten voor de vernieuwing i van de kerk en wel „als katholiek er1 Pi binnen de kerk." Tijdens eer De spreekbeurt in de Zuiditaliaanstgesl stad Avellino zei hij. dat hij eerwaa Romeinse maatregel wel verzuil wachtte, maar toch niet op deze tijd ovei De maatregel zelf noemde hij „eerde soort dolkstoot." om< tien Slipyi Wfc Het hoofd van de Oekrains ^j!d' katholieke kerk, kardinaal Josepl:sta, Slipyi, mag het Vatlcaan niet veria-dat'c ten. Hij had willen deelnemen aai!wus het eucharistisch congres in Phila delphia, maar de Vaticaanse autori Ste teiten weigerden hem de benodigd* mis pas. Men zou er bang voor zijn, dal nis' de kardinaal in Philadelphia de aan- het wezigheid van duizenden Oekrains* ballingen zou gebruiken om een sy* node bijeen te roepen. Slipyi staal i bekend als een verklaard tegenstan- der van de politiek van het Vaticaari g in Oost-Europa. RECTIFICATIE Tot onze spijt is de kop boven het gisteren geplaatste artikel van drs. E. de Vries over Rudolf Bultmann onjuist in de krant gekomen. De kop had moeten luiden „De betekenis van Rudolf Bultmann". Z1 Va VL uit ge< rin PARIJS De voorzitter van de Fellowship of Reconciliation, ds 2 Ambroise Monod, moet 14 oktobei vaI voor de rechter in Parijs verschijnen dei op beschuldiging een vouwblad te gen de militaire rechtspraak te heb* njp ben verspreid De Fellowship of Re- da* conciliation (IFOR) ls de internatio* me nale overkoepeling van christen- de pacifisten, waarbij ook Kerk en Vret tra de is aangesloten. "T n 7

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2