Kerk in Midden-Amerika past zich makkelijk aan Kerken helpen slachtoffers opstand Soweto Vandaag Theoloog R. Bultmann overleden Meeste bisschoppen goede maatjes met regering Onze adressen: God weet het al, broeder! Zondvloed 8476 jaar geleden VOORBIJGANGERS MAANDAG 2 AUGUSTUS 1976 TROUW/KWARTET 2 door Koos Koster Puinhopen rond de grote kerk van Managua Van een onzer verslaggevers JOHANNESBURG Bij de Zuidafrikaanse raad van kerken is tot dusver ruim 600.000 gulden binnengekomen voor het fonds van de 'Black Parents Association* (vereniging van zwarte ou ders). die de hulp aan de slachtoffers van de geweldpleging in Soweto ter hand heeft genomen 'Black Parents' AssoclaUon is voort gekomen uit de Soweto Parents' As sociation. waarbij meer dan een do zijn andere organisaties zich hebben aangesloten in een poging doeltref fend hulp te kunnen geven. De vereniging staat onder leiding van twee artsen en de secretaris generaal van de lutherse kerk in Zuld-Afrika, dr Manas Buthelezi. In het bestuur van de vereniging zit onder meer mevrouw Winnie Mande- la. de echtgenote van Nelson Mande- la. de voorzitter van het Afrikaans Nationaal Congres, die op Robbenei land gevangen zit De vereniging werkt samen met be grafenisondernemers en andere fir ma's die hulp geven. Hoe groot de menselijke ellende is. blijkt uit een brief, die dr. Buthelezi gestuurd heeft naar de hervormde diakonale raad. Buthelezi schrijft daarin op 9 juli. veertien dagen na de onlusten, dat toen minder dan de helft van de dodelijke slachtoffers pas geïdentifi ceerd was. De sectie internationale hulp van de generale diakonale raad van de her vormde kerk heeft voorlopig 10.000 gulden overgemaakt en de vereni ging gevraagd of er nog meer nodig is. De gereformeerde diakonie heeft 42.500 gulden overgemaakt De Westduitse evangelische kerk zond honderdduizend mark. UIT VAN LEZERS Kerk en jeugd (2) Ik heb met aandacht het artikel van Dr Manenschijn gelezen en kwam tot de conclusie dat de jeugd een andere opvoeding krijgt dan vroe ger. Ik ging op 12-jarige leeftijd van school en werkte mee in ons bedrijf, ging naar catechisatie. Jongelings Vereniging en later naar de Mannen Vereniging. Men bleef in de lijn zoals wij dat geleerd hadden, want onze predikant vertelde ons dat wij niet geschapen zijn voor dit leven maar voor de eeuwigheid. Ons daarop op aarde voorbereiden zal later goed zijn. Als ik zie wat er nu met de jeugd gebeurt (uitzonderingen daar gelaten) hou ik mijn hart vast. Zal het met de jeugd goed gaan, dan moet men naar de oude tijd terug en meer de bijbel als leidsnoer nemen. Nunspeet J.H. Cramer AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tet 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle. Tel 05200-17030 Korte, duidelijk geschreven, liefst aan een kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris HoofdredaeUe Trouw/ Kwartet Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. Boeddha (slot) Uit de ingezonden brieven van de heren J Rietveld en S.G Pauws heb ik de indruk verkregen dat zij nog niet weten wie Jezus werkelijk is. In Hebreên 1 wordt het volgende ge schreven over Jezus: ..Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen gesproken had in de profeten, heeft Hij in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon. die Hij gesteld heeft tot erfgenaam van alle dingen, door wie Hij ook de wereld geschapen heeft. Deze. de af straling zijner heerlijkheid en de af druk van zijn wezen, die alle dingen draagt door het woord zijner kracht, heeft, na de reiniging der zonden tot stand gebracht te hebben. Zich gezet aan de rechterhand van de majesteit in de hoge. zoveel machtiger gewor den dan de engelen, als Hij uitne- mender naam boven hen als erfdeel ontvangngen heeft" Ede Doodstraf GUATEMALA CITY „Zolang ik aartsbisschop ben, zullen er geen spanningen optreden tussen kerk en staat." Dit gezegde van de Spaanse kardinaal van Guatemala City is een gevleu geld woord geworden, dat de aard van de katholieke kerk in Midden-Amerika tekent. --.T fr.wy=-"-n F.R.M. Schat De kardinaal van Guatemala City is een Spanjaard en verschillende bisschoppen zijn ook buitenlan ders. De kerk draagt daardoor een kolonialistisch stempel. De meeste bisschoppen proberen in de voetsporen van hun kardinaal goe de maatjes te blijven met de mili taire regering van KJell Laugerud. de president van het land. Een priester zei in een gesprek: „De kerk bij ons is een kameleon, die zich aan iedereen aanpast. Aan Al- lende. aan Pinochet, aan Castro, aan Batista." Deze kolonialistische kerk raakte in 1970 in opschudding toen 35 priesters Cosdegua oprichten, een beweging om de besluiten van het tweede Vaticaans concilie in prak tijk te brengen. De kardinaal slaag de er na veel geïntrigeer in. deze priesterbeweging onschadelijk te maken. Een van hun eisen: De kar dinaal van Guatemala moet een Guatemalteek zijn, en geen buiten lander. Deze priesters vinden het koloniale karakter strijdig met de evangelisatie. Op dit moment is deze beweging van progressieve priesters (van de 500 priesters in Guatemala zijn er misschien 100 Guatemalteken) op de terugtocht, hoewel enkele priesters blijven doorgaan in dezelfde lijn. Aardbeving De aardbeving van 4 februari bete kende het einde van een triomfalis tische kerk: de grote kerkgebou wen en kathedralen stortten in. ter wijl de kleine en functionele ge bouwtjes overeind zijn blijven staan. Dit hoor je van vele kanten, als je met priesters praat. Pater Chemita. die zijn kerkje in Guate mala City „de kathedraal van de Derde Wereld" noemt, steekt niet te veel energie in discussies met de kerkleiding, maar probeert de be volking op te voeden en bewust te maken van de noodzaak om de structuren te veranderen. In zijn ..kathedraal" functioneert tegelijk een school en een medische post. Deze jonge priester heeft kandi daat gestaan voor het burgemees terschap van de een miljoen inwo ners tellende hoofdstad van Guate mala. Hij won de verkiezingen met overweldigende meerderheid, maar wees daarna de benoeming af. om dat hij een vuil compromis moest sluiten. Een van Chemita's stellin gen: „Om de kerk te veranderen, moet je de maatschappij verande ren; die verander je door in de politiek te gaan." Hij spreekt veel voor radio en t.v. om de aanvallen van de kardinaal te ontzenuwen, die pater Chemita voor communist en guerrillero uitmaakt of probeert zijn image onder de bevolking zwart te maken. Pater fchemita is niet bang voor de dood. hoewel hij al een paar keer anonieme waarschuwingen heeft gekregen. De kerkleiding en de re gering hebben angst voor martela ren zegt hij lachend. Een dode priester berokkent meer schade dan een levende, vervolgt hij. Over zijn medepriesters zegt hij: „De meesten zijn bang voor de politiek en maken hun handen niet vuil. Ik moet echter doorvechten in mijn land, waar het politieke geweld in tien jaar 25.000 doden kostte, en waar de rechtse katholieke organi satie Opus Dei duizenden aanhan gers heeft, tot in de hoogste rege- rings- en legerkringen toe." Door de aardschok van februari hebben veel mensen in Guatemala geluk kig ontdekt dat ze al eeuwen tob ben: ondervoeding, slechte behui zing. gebrekkig onderwijs en werk loosheid. Tijdens moordpartijen door het leger op boerenge meenschappen in de maanden maart en april in de noordelijke streek El Quiché zweeg de kerklei ding in alle talen Salvador Op het platteland van het buur land van Guatemala El Salvador wordt door de anti communistische terreurorganisatie Orden, die door de militaire rege ring opgezet is. een handboek ge bruikt. waarin staat wie commu nist is. Een priester zonder toga is communist, terwijl iemand met lange haren, die jongeren om zich heen verzamelt, ock op de zwarte lijst van de heren van Orden staat. Een groeiende priesterbeweging van ongeveer vijfhonderd priesters en leken is vooral op het platteland werkzaam. Daar woont één derde van de ongeveer 4 miljoen inwoners van El Salvador. De jezuïeten zijn begonnen dagloners en arme boe ren in de beweging Fecas te organi seren. Onder deze progressieve priesters ontdek je twee ac- centsverschillen: sommigen leggen in hun werk meer de nadruk op evangelisatie, terwijl anderen de politisering van de gelovigen on derstrepen. Deze priesters moeten vooral de angst en de vrees zien te doorbre ken. die onder de boeren heerst. Terreurorganisaties als Orden, La Mano en de veiligheidsdiensten van de regering schakelen politieke leiders in de steden uit en onder drukken de boeren op het platte land. Gewapende strijd Geen haan die daarnaar kraait, want de pers is in handen van de regering of van de vrije onderne mers. De meeste bisschoppen beschou wen de priesters die met' de boeren samenwerken als bondgenoten van het marxisme: die subversief en extremistisch werk doen en buiten landse ideeen verspreiden. De meesten van hen zijn gematigd linkse figuren, die niet meer in de democratische show van verkiezin gen voor hun land geloven. De ui terste linkervleugel van de priester beweging is de gelovigen tweehon derd jaar vooruit en beschouwt de gewapende strijd als de enige op lossing op dit moment, zoals een politicus opmerkte. Allen zijn het er over eens dat zon der de gewapende strijd de over winning op het liberaal- kapitalistische systeem in El Sal vador onmogelijk zal zijn. Ze vra gen zich echter tegelijk af of het op dit moment de meest gunstige strijdvorm is, hoewel ze bezorgd vaststellen dat er onder de jonge ren uit de gegoede milieus een snel proces van radicalisering plaatsvindt. Twee kleine guerrillagroepen gaan ondanks de overmacht van rechts en de onmacht en verdeeldheid van links door met ontvoeringen en ac ties ten gunste van de boeren. Het politieke klimaat in deze dwergstaat is broeierig. Het felle anti-communisme van de heersen de klassen, de fascistische praktij ken van de militairen, de angst onder de boeren en de consumen tenmentaliteit van de middenklas se in de steden zijn dingen die daartoe bijdragen. (Dit is het eerste van twee artikelen,* die de Nederlandse free lance jour nalist Koos Koster voor onze krant schreef over de kerkelijke situatie in Midden-Amerika). Rudolf Bultmann Uw blad van 29 juli meldde: de 21- jarige C R werd in Marseille ont hoofd. In Canada is Juist in juli na lang debat in het Lagerhuis de dood straf afgeschaft. De meerderheid voor de afschaffing bedroeg slechts ongeveer tien. Kamerleden met een gebroken been of andere handicap verschenen zelfs om te stemmen. De leidende kerkgenootschappen waren zeer op de voorgrond voor afschaf fing van de doodstraf. Ze brachten naar voren dat Mozes een Egypte naar vermoordde, koning David doodde Uria. En toch zijn beiden gTOte leiders geworden. Het treft mij sterk, dat in Frankrijk een slechts 21-jarige Jongen onthoofd is. en dat blijkbaar geen kerk of groep enig commentaar levert Thorold (Canada) T.SMITS Van een verslaggever MARBURG (West-Duitsland) - Op 92-jarige leeftijd is overleden de bbe- kende protestantse theoloog Rudolf Fultmann. Rudolf Bultmann was als zoon van een dominee op 20 augustus 1884 te Wiefelstede in Oldenburg geboren. Hij studeerde theologie in Tübingen, Berlijn en Marburg, werd privaat docent in de godgeleerdheid in Mar burg en vier Jaar later hoogleraar in Breslau Van 1921 tot 1951 is hij hoofd geweest aan de universiteit van Marburg. Hem werden eredocto raten verleend door de universitei ten van Marburg, Syracuse (VS) en St. Andrew's (Schotland) Bultmann werd vooral bekend door dat hij zich bezig hield met de ont mythologisering van het christen dom (het evangelie ontdoen van my thologische aangroeisels). Bultmanns gedachten werden onder meer aangevallen door de filosoof Karl Jaspers. Dat gebeurde op een conferentie in 1953 in Zwitserland. Jaspers' aanval, Bultmanns verdegi- ging en Jaspers antwoord daarop werden in 1954 gebundeld en uitge geven onder de titel ..Die Frage der Entmy thologisierung. Bultmanns belangrijkste werken waren ..Die drei Johannesbriefe". ..Das Urchristentum im Rahmen der antiken Religionen„Offenbarung und Heilsgeschichte" en ..Glauben und verstehen". Evangelist Joh. van Oostveen schrijft in Het Zoeklicht herinnerin gen aan de stichter van dit blad. de bekende Johannes de Heer: Door zijn nuchtere inslag was hij ook voor samenkomsten een bijzonder begaafde leider. Hij wist zich van Gods wege daartoe geroepen. Zo kon hij ook in conferentiesamenkomsten ineens ingrijpen. Toen b.v. in een bidstond in een grote bijeenkomst iemand nog al lang bad. riep hij: „Amen!" met de bedoeling dat de broeder een punt achter zijn gebed zou zetten. Maar toen deze - denkend dat br. de Heer slechts bedoelde zijn instemming met dat gebed te betui gen - bleef doorbidden, riep hij: ..God weet het al. broeder!" en zette op het orgeltje een koor in. Zo iets stoorde ook de sfeer van de samen komst niet. Men voelde alleen: daar zit een leider op het platform, die het geheel overziet en in handen houdt. Hij wist dat lange gebeden in de binnenkamer op hun plaats zijn. maar dat in grote bijeenkomsten lange gebeden de Geest kunnen dempen Modaal Ineens is een nieuw begrip opgedo ken: de „modale werknemer". In het lutherse blad Elk trekt de Amster damse studentenpredikant dr. S.E. Hof de lijn door naar de „modale christen": degene, die in de kerkpolitieke ver wikkelingen ook voortdurend de handen boven het hoofd gehouden moeten worden. Omdat hij er anders ook op achteruit dreigt te gaan: zijn geloof verliest, zich in de kou gelaten voelt door allerlei veranderingen en beslissingen in de kerk. die hij niet kan meemaken. De .modale chris ten' heeft er alle moeite mee om te horen dat bepaalde bijbelse verha len niet echt zo gebeurd zijn, zoals ze verteld worden. HIJ raakt dan in ver warring. Hij is zich ervan bewust, dat het geloof met het gewone leven te maken heeft. En dat daarom de ak- tualiteit moet doorklinken in predi king en gebed. Maar dan liefst geen kontroversiële zaken, die aan het licht brengen dat we als gemeente 't onderling lang niet zo eens zijn als we voorwenden. Hij wil best horen dat de zuid-afrikaanse apartheidspo litiek verkeerd is. maar dan moet hij tegelijk ook gezegd hebben dat de zwarten in Z.-Afrika het beter heb ben dan elders in dat werelddeel. Er mag best kritiek geleverd worden op het Westen, maar dan moet ook het Oosten worden genoemd, dan ook niet vrijuit gaat De modale christen kan ons in de kerk behoeden voor doordrammerijen. blinde intoleran tie. hoogmoedige betweterigheid, modieuze meeloperij onder het mom van bij de tijd te zijn. Maar de moda le christen kan ook tot een dusdani ge nivellering in de kerk leiden, dat we onze mond niet meer durven open te doen. geen standpunt meer kunnen innemen en niet meer weten waar we als christenen hebben te staan. Zo'n kerk roept het spook beeld van een kleurloze religieuze hobbyclub bij me op. Geef me dan maar een gemeente, die uitpuilt van de controversen. Maar waarin niet alleen de modale christen, maar ook de buitenmodale christen geen stap achteruit hoeft te doen. Vrijzinnigen Bestaat er ook zoiets als een „moda le vrijzinnige"? Daarop probeert dr. K. M. Witteveen antwoord te geven in Woord en Dienst: Als wij dan proberen deze ge loofshouding te omschrijven dan treft ons daarin altijd weer het per soonlijk element. Reeds De Genes- tet dichtte: .Zelf moet ge 't zoeken, zelf moet ge 't vindenWij kun nen van autonomie spreken, maar dan met prof. G. J. Heering van .theonome autonomie'. De vrijzinni ge is bang voor geleende grote woor den. Hij relativeert dat wat anderen geneigd zijn als vaststaand aan te nemen. Niet om het plezier van het relativeren, maar uit een diep besef van het ontoereikende van elke uit spraak over het mysterie. Daarom spreekt hij wel over .ondogmatisch christendom'. Zijn innerlijkheid ver toont soms piëtistische trekken en hij kan het in bepaalde opzichten goed vinden met de Gereformeerde Bond! Hij is daarbij bang voor een kloof tussen zijn geloof en we tenschap. De prediking moet liefst .naar het leven' zijn. de liturgie een voudig. Merkwaardigerwijs doet de vrijzinnige gelovige soms wat ouder wets aan. Iemand schreef terecht: .De vrijzinnigen zijn gestempeld door het theologisch, geestelijk en sociaal klimaat van de tijd die ach ter ons ligt'. Men zou bijv. denken dat vrijzinnigen voorop zouden lo pen in de oecumene, maar er leeft vaak wantrouwen niet alleen tegen een vlot wegpraten van de tegenstel lingen. maar vooral tegen de politie ke uitspraken van de wereldraad. Vrijheid In Open Deur schrijft dr. A. H. van den Heuvel: Bij een feest in Oost-Europa, niet zo lang geleden, had ik gelegenheid een professor in de theologie te ontmoe ten. die als enige jaren van het toneel was verdwenen. Hij had te openlijk gesproken en te openlijk kritiek uit geoefend op de kerk om nog getole reerd te worden. Nu zaten we bij hem op een koude avond in de enige verwarmde kamer van zijn huis; in de zomer was het misschien best een aardig huis. maar in de winter was het er barbaars. De oude geleerde begon meteen college te geven. Dat was wel aardig, maar ik vond het ook een beetje tragisch. Een man. nu weliswaar zeventig maar toch nog sterk en stevig, die helemaal in de BRUSSEL Professor André Capart. directeur van het Bel gische instituut voor natuurwe tenschappen, meent de zondvloed te kunnen dateren op 6500 voor Christus. In een vraaggesprek met het dagblad Le Soir grondt hij zijn stelling op onderzoek, dat een Belgisch wetenschappelijk team heeft verricht bij de Nieuwe Hebri- den (Stille Oceaan) en langs de kusten van de Middellandse Zee en van Afrika. Smeltwater van gletsjers aan de polen deed destijds de zeespie gel zeer plotseling met vijftig meter stijgen, zegt Capart. De ramp voltrok zich over de gehele wereld, maar bleef wel beperkt tot de kuststreken. Volgens de Belgische geleerde waren er verschillende ..noachs". men sen die erin slaagden zich met familie en vee aan boord van een boot te redden. De vreemde vrouw Beste jongen, drink water uit je eigen regenton en helder vocht uit je eigen bron. (Spreuken 5) Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een dominee over Spreuken 5 horen pre ken. Het gehele hoofdstuk is één uit voerige waarschuwing om niet in te gaan op de verleidingen van een „vreemde vrouw". Misschien dat daar vandaan onze uitdrukking „vreemd gaan" stamt. Wie deze waarschuwing leest komt onwillekeu rig onder de indruk van de wijze waarop hier gewaarschuwd wordt. Het begin meteen al met het einde van deze weg voor te stellen: de dood. Deze weg loopt dood. Dan wordt de vreemde vrouw getekend als een meedogenloze. Elke gedachte aan je eigenlijke heil is haar vreemd. Ze wil alleen maar bezitten. Anderen heb ben vermaak in je ondergang, reken daar maar op. Het is hard, maar waar. De spreuken-man moet haast een concreet geval voor ogen gehad heb ben als hij zijn „zoon" wijst op de hoge verdiensten van diens eigen vrou w—D e-rrvrou w^-der-jeugd "isneen lieflijke hinde, een bekoorlijke ree. haar boezem schijnt in staat te zijn iemand van vreugde dronken te ma ken, kortom hij moet bij z'n eigen bron blijven. „Uw bron zij gezegend" (vs 18). Later is deze tekst vaak als al te concreet terzijde geschoven. Men ging haar vergeestelijken. De vreem de vrouw werd „een andere leer", misschien wel „de aye leer". Wie dit hoofstuk met die bril leest kan er ook best veel uit leren, maar de bedoeling is toch wel de waarschuwing* dié"alle tijden van kracht blijft. „Door zijn grote dwaasheid" verdwaalt de'ftian, de vrouw, die zich er niet aan houdt. J. de Heer kantlijn van het bestaan was terecht gekomen. Ik bleek echter helemaal fout te reageren. Hij was helemaal niet in de kantlijn van het bestaan terecht gekomen; alleen maar in de kantlijn van het officiële bestaan! Hij kreeg veel oud-studenten aan huis, zei hij. En zijn adviezen, ge staald door de prijs die hij er in zijn leven voor betaald had, werden veel beter aangehoord. Zelfs de kerkelij ke leiding nam weer notitie van hem. nu ze begrepen dat hij eigenlijk niets aan invloed had ingeboet. Ineens werd mij het teken duidelijk: inner lijke vrijheid is het hart van alle vrijheid; maar innerlijke vrijheid moet wegen vinden om zich in het openbaar te tonen. Dan, als die voor waarden zijn vervuld, is er niets dat zo n vrijheid nog kan deren. Dat is goed nieuws voor gevangenen. Van allerlei soort. Lies Dassen Onder de 25 missionarissen, die Vietnam hebben moeten verlaten, bevonden zich ook twee Neder landse religieuzen, de zusters Das sen en Asman. De 65-jarige zuster Lies Dassen, afkomstig uit het Zuid limburgse Rijckholt. heeft ruim veertig jaar in Vietnam gewerkt. Zij had geweigerd heropvoedingsbij- eenkomsten bij te wonen, want zei ze „ik ben hier voor de armen" De autoriteiten stuurden haar toen weg met het argument: „U ziet er niet zo goed meer uit. gaat u maar uitrusten in uw vaderland". In een brief aan haar familie schrijft zij. dat het afscheid van het door haar geleide ziekenhuis en de twee tehui zen voor vluchtelingen hartver- scheurend was. Op het ogenblik is er,? nog één Nederlander in Vietnam. Hij werkt er al jaren. Ook deze man moet het land binnenkort verlaten. De Franse uitgewezen priester Jean Faugere zegt. dat de "Vietnamese autoriteiten de bevolking vertellen, dat de missionarissen spionnen zijn. Volgens hem zouden twee bisschop pen en ongeveer twee honderd Viet namese priesters gevangen zitten. De kerk heeft erg weinig bewegings vrijheid. De zondagse diensten mo gen niet langer dan een half uur duren. Svatja Karasek Svatja Karasek, een dertigjarige predikant van de Boheemse broe- derkerk in Tsjechoslowakije. zit sinds maart gevangen. De predikant maakte bijbelse liederen, die op de tegenwoordige situatie van de chris tenen in Tsjechoslowakije betrek king hebben. Met een muziekgroep- je van vijftien mensen trad hij in veel plaatsen op. In maart werd hij met zijn muziekgroep gearresteerd. Teksten en geluidsbanden met zijn liedjes werden in beslag genomen. Inmiddels zijn de vijftien al weer vrijgelaten, maar ds. Karasek wordt nog steeds vastgehouden. Het Westduitse „gezelschap voor men senrechten" heeft nu in een brief aan de Tsjechoslowaakse president Gustav Husak zijn vrijlating ge vraagd. Hector Caselli Hector Caselli (51) uit Uruguay is door het hoofdbestuur van de we reldbond van christen- jongemannenverenigingen (YMCA) kandidaat gesteld als de nieuwe se cretaris-generaal van deze organisa tie. De beslissing zal worden geno men op de grote vergadering, die juni volgend jaar in Buenos Aires wordt gehouden. Conferenties Nieuwe jeugdouderlingen Za terdag 11 september. Toerustings centrum. Leusden: zaterdag 6 no vember. De Drieklank, Paterswolde; zaterdag 29 januari. De Guldenberg. Helvoirt; m.m.v. ds. H. Hogenhuis. studiesecretaris van geref. deputa- ten jeugd- en jongerenpastoraat. Inl. en aanm tel. 033-43244. Nieuwe evangelisatieouderlingen. Zaterdag 11 september, half elf tot half vijf. m.m.v. ds. H. Kuyk. Toerus tingscentrum te Leusden (tel. 033- 43244»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2