Christelijk onderwijs
in Indonesië bedreigd
Groningse synagoge
verdwijnt mogelijk
5P
STERK
deTijd
Vandaag
Afbouwen of doorgaan?
PANCA SILA
Onze adressen:
Rees kritiseert
investeringen
in Zuid-Afrika
Weekblad
Knoflook
VOORBIJGANGER?
af;
De
Europees congres
van evangelische
theologen
DONDERDAG 29 JULI 1976
KERK/BINNENLAND
TROUW/KWARTE
DERDAG
door drs. T. M. Gilhuis
„Ik kom uit een streng Islamitisch
gezin van zeven kinderen. Fel anti
christelijk. Toch werd ik door mijn
broer gestuurd naar de Christelijke
Kweekschool van Mijerink in Solo.
Alleen omdat die kwalitatief gezien
zo'n goeie naam had."
„Daar, op die kweekschool, ben ik
christen geworden. Door 't christelijk
onderwijs. Door Mijerink, door z'n per
soonlijke gesprekken en daden." „Ik
nam me voor me tegen alle christelijke
beïnvloeding hevig te verzetten.
Schopte nog al kabaal. Een op 'n
avond in het internaat was 't weer zo
ver. Tot we de stappen hoorden van de
naderbij komende kuchende direc
teur. Ik was de laatste die m'n vege lijf x
probeerde te bergen! Maar m'n benen
bleven nog net buiten boord bungelen
toen ieder al in bed lag. Ik verwachtte
'n aframmeling, 't Tegendeel gebeur
de. Mijerink dekte me toe en zei
slechts: „Jongen, je vat nog kou
Deze verhalen hoor ik van een van
Mijerinks oud-leerlingen, drs. R
Soetjipto. In de wandelgangen van
het zevende Congres van de Indone
sische M.P.P.K. (Centrale Raad voor
Christelijk Onderwijs) gehouden in
Salatiga op Midden-Ja va van 24—28
juni J.l. zit ik met hem. beheerder
van meer dan vierhonderd christelij
ke scholen, te praten. Na allerlei vra
gen over de Nederlandse situatie
met betrekking tot het christelijk
onderwijs beantwoord te hebben, is
het zijn beurt. Vertel vooral in Ne
derland zegt Soetjipto met na
druk dat we wat ons vaak door
islamieten verweten wordt op on
ze christelijke scholen niet in
doctrineren. We geven geen catechi
satie We dragen slechts ons chris
ten-zijn uit. Je kunt de Boodschap
aannemen of verwerpen. Beide mag.
Ik ben de enige van de zeven kinde
ren bij ons thuis allen hebben
christelijk onderwijs gevolgd die
christen ben geworden. De andere
zes zijn islamiet gebleven. Hij vertelt
van 't grote percentage kinderen uit
niet-christelijke kring (islam hin
doe confucius) dat de christelijke
scholen bezoekt. In Midden-Java is
dat meer dan 60%. Maar bestrijdt
heftig dat door de evangelieverkon
diging op de scholen de verdraag
zaamheid die de Indonesische sa
menleving eist. in 't gedrang komt.
Want christen worden is het gevolg
van de werking van de Heilige Geest.
Niet van mensenwerk'
Pancasila
Het gesprek met hem. met anderen
in de wandelgangen, en ook op het
congres, komt op de staatsfilosofie
van het nieuwe Indonesië, de z.g.
Pancasila (spreek uit: pantjasila». In
elk schoollokaal vanaf de eerste
klas van de S.D. (lagere school) kun
je de vijf regels van de grondslag van
de Indonesische staat zien hangen.
Elke maandagmorgen, bij het vlag-
ceremonieel van elke. ook van elke
christelijke school, worden ze gezegd
en ..beleden" Op de hoeken van de
straten prijken borden met dit credo
van Indonesia. Deze vijf regels, waar
van Soekamo de schepper was. en
die je ook vindt op de eerste pagina
van de schoolagenda van christelijke
middelbare scholieren, vragen de er
kenning van; de éne God; de rechten
van de mens; de éénheid van Indone
sië; de democratie en de sociale
rechtvaardigheid. Het credo van de
Indonesische jeugd luidt: wij hebben
één vaderland dat is de Verenigde
Republiek Indonesië; wij hebben
één nationaliteit, de Indonesische;
wij hebben één taal. de bahasa Indo
nesia Op grond van die eerste
grondregel „Ke-Tuhanan (tuhan is
heer) yang Maha Esa" het Héér
zijn van het éne Opperwezen
heerst er in Indonesië tolerantie op
het terrein van de godsdienst. Het
symbool voor deze regel is een ver
gulde vijfpuntige ster: de staat er
kent vijf godsdiensten: islam, rooms-
katholicisme, protestantisme, hin
doeïsme. boeddhisme Geen van hen
kan een monopoliepositie verkrij
gen. Zelfs de islam (90% althans
nominaal beschouwd van de be
volking belijdt deze godsdienst)
heeft geen kans gezien in Indonesia
een theocratische staat op te bou
wen. Op grond van deze gulden regel
uit de Pancasila heerst er vrijheid
van onderwijs. Is die wettelijk ge
waarborgd en de regering méént dat
ook.
Dit betekent wèl dat ook het christe
lijk onderwijs deze grondregels heeft
te eerbiedigen en deze staatsfilosofie
moet huldigen. Het doet dat ook.
Maar het probeert zorgvuldig deze
ideologie van uit een bijbelse visie
inhoud te geven. Dat betekent dat
het in vole vrijheid bij het
godsdienstonderwijs niet maar de
boodschap van ..een" God brengt
zoals er nog andere zijn. maar de
kinderen probeert in te wijden in de
betrouwbaarheid van die Ene die
unieke God. die in de bijbel ons
oproept tot zijn dienst en ons tegelij
kertijd draagt door zijn barmhartig
heid en genade. Wanneer je dan ver
der vraagt hoe nu in het .overige
christelijk onderwijs, bij de andere
vakken, de relatie gelegd wordt tus
sen de Pancasila en de christelijke
levensvisie, dan blijkt men en wie
zal dat hier in Nederland kwalijk
nemen? nog niet zo heel ver te
zijn. Hopelijk zullen de binnenkort
met steun uit Nederland op te rich
ten drie regionale pedagogische
centra waar binnen men telkens eni
ge weken per jaar het onderwijzend
personeel een „upgrading" hoopt te
geven hierin verandering brengen.
„ik steun jullie strijd"
Op zaterdagavond, de 26-ste juni.
kwam een vertegenwoordiger van
het Ministerie van Binnenlandse Za
ken (waaronder het lager onderwijs
ressorteert) ter conferentie opdra
ven. Een christen die openlijk bereid
bleek geduldig te luisteren naar de
grieven die men ondanks de gegeven
vrijheid van onderwijs van de zijde
van het christelijk onderwijs uitte
tegen de onderwijspolitiek van de
regering Die logen er niet om. De
sympathieke voorzitter van het
Congres, ds. P. H. Rompas (wie heeft
Krfiifidimn U
atiil limi hmirluli
K i'i'nli ntiiii
mi ié kvhijul;
•om'»/ lm
tnilo.irmiii
f/ifiini/Mn iiti-h hik
tlttliini /ivrmunrti
rlui-uli ruk tul
Ds. P.H. Rompas. voorzitter van de M.P.P.K.
houdt op het congres in Salatiga de openings
rede
De vijf regels van de Indonesische Staatsideo
logie. de Panca Sila: de ene God; de rechten
van de mens; de eenheid van Indonesië; de
democratie en de sociale rechtvaardigheid
er geen moeite mee om opstandig te
worden nu juist hij enige dagen na
afloop van het Congres slachtoffer
werd van een verkeersongeval op
een moment dat het christelijk on
derwijs in Indonesië hem minder
dan ooit kon missen?) formuleerde
ze als volgt: I. Waar blijft de nieuwe
wet op het particulier onderwijs? De
subsidieregeling uit de koloniale
tijd, die nog een tiental jaren onder 't
nieuwe bewind van kracht bleef, is
sindsdien bevroren. Dat betekent
o.a. dat men bij het uitvallen van een
gesubsidiëerde leerkracht niet op
nieuw op subsidie mag rekenen en
dat men bij de uitvoering van de
subsidieregels veelal niet op een con
sequente gedragsregel door regiona
le en provinciale overheden staat
kan maken Waarom niet opheffing
van de discrepantie tussen wet en
uitvoering? 2. Waarom gaat de rege
ring door met het weglokken van
onderwijsgevenden van het bijzon
der onderwijs naar de beter betaalde
banen bij de gouvernementsscho-
len° 3. Waarom treedt de overheid
soms provocerend op door op zeer
nabije afstand van christelijke scho
len regeringsscholen op te richten,
ook als die daar niet nodig zijn en
soms door geen leerlingen bezocht
worden? (Wie herinnert zich hier niet
soortgelijke situaties evenals bij
punt 3. uit de Nederlandse School
strijd?) 4. Waarom geeft de regering
niet terug of betaalt ze tenminste de
huur niet van vele sinds jaar en dag
gevorderde gebouwen van het chris
telijk onderwijs? Zoals dat bijv. ge
beurde met 200 scholen op Sumatra?
Waar blijven hier de 250 miljoen be
loofde rupiah's? 5. Waarom bevoor
deelt de regering veelal haar eingen
onderwijs (bijscholing, betere uitrus
ting. laboratoria en bibliotheken) en
schijnt het christelijk onderwijs
hiervoor niet in aanmerking te ko
men? De vertegenwoordiger van de
bewindsman stelde zich sympathiek
op. Noteerde ijverig en ging uitvoerig
op de bezwaren in: De regering wil
niet het particulier onderwijs laten
doodgaan. Ik erken de gegrondheid
van veel van uw bezwaren. Ik neem
alle kritiek mee naar de minister. Ik
steun jullie strijdZou 't helpen?
Wil de regering met 't oog op de
komende verkiezingen van '77 nu
misschien ook een minderheid als de
christenheid in meer dan gebruike
lijk tegemoet komen0
op de tocht
Toch blijkt uit alles dat het christe
lijk onderwijs in Indonesië behoor
lijk op de tocht staat. „Afbouwen" of
dóórgaan?? Geen volledige vrijheid
van onderwijs ook "t christelijk
onderwijs is verplicht leerboeken
van staatswege in te voeren. Eerst
UIT
Kort*, duidelijk geschreven, liefst
un één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus 859. Amsterdam.
BIJ publlkalle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
AMRO (3)
De Nederlandse Bankiersvereniging
heeft zich scherp gekant tegen de
oproep tot boycot van de Amrobank
door de partijbesturen van de PvdA.
PPR en PSP. hoewel deze vereni
ging zegt duidelijk afwijzend te
staan tegenover elke vorm van dis
criminatie naar ras. geloof of politie
ke overtuiging. Onaanvaardbaar
acht zij in de strijd voor mensen
rechten het verbreken van econo
mische betrekkingen, tenzij langs
democratische weg een parlemen
taire meerderheid voor dat verbre
ken te vinden is. Tot zo lang zouden
kerken, politieke partijen, actie
groepen. dus geen beroep mogen
doen op de gewetens van mensen
zich hun verantwoordelijkheid be
wust te zijn ook (Ja Juist) bij het
beleggen van hun geld. Welk een
samenleving staat de bankiers ei
genlijk voor ogen? Eén. waarin een
parlementaire meerderheid uit
maakt. wat goed of kwaad is?
pen zwarte scholieren, opgehitst
door leiders van het ondergrondse
Afrikaans Nationaal Congres en
Pan Afrikaans Congres Vele ook
niet-blanken werden gedood In
Westbank en Middelburg rukten zij
op naar de wijken van de Aziaten en
kleurlingen om daar een bloedbad
aan te richten. Is dat geen zwart
racisme0 Ik werkte drie jaar samen
met arbeiders van de Bantoestam-
men en andere rassen in Zuid-
Afrika. Dan merkt men de onver
draagzaamheid van de rassen on
derling. Het plan Kruger in de ste
den waar dan elk ras zijn eigen ge
bied heeft is misschien de oplossing.
Amsterdam Johan v.d. Wetering
Gebedsgenezing
GRONINGEN Vanavond beslist de gemeenteraad van Groningen over het toekomstig lot van de joodse synagoge
in die stad. Maandagavond werd een definitief besluit uitgesteld omdat er geen quorum was.
ADVERTENTIE
Doesburg
Thuislandleiders
In uw commentaar van 24 juli stond,
dat twee thuislandleiders tegen vor
ming van de thuislanden zijn De
mening van de zeven andere thuis-
landleiders die er vóór zijn. wordt
niet weergegeven. Erg zwart-wi'
Tijdens de rassenrellen in Zuid-
Afrika. werden huizen en winkels
van Aziaten blanken en kleurlingen
geplunderd en verbrand door groe-
In uw blad van maandag 26 Juli las
ik over gebedsgenezers. Zelf lees ik
het blad Nieuw Leven en ben in
gedachten veel bezig met het gebed.
Vaak lees ik in psalm 55 vers 23
B. J. Zwicrs (oude vertaling) dai luidt: Werp uwe
zorg op den Heere en Hij zal u
onderhouden Hij zal in eeuwigheid
niet toelaten. dat de rechtvaardi
gen wankelen. Mijn gedachte is: wij
bezitten Gods Woord, laten wij dat
niet in een hoekje laten liggen.
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Tele* 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 940.
Westblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Maag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Den Haag
mevrouw Van der Hurst-Spaans
JOHANNESBURG De secretaris
generaal van de Zuidafrikaanse
raad van kerken. John Rees. heeft
de westerse landen gewaarschuwd
tegen voortzetting van hun huidige
investeringspolitiek in Zuid-Afrika.
Rees heeft dit gedaan tijdens de
jaarvergadering van de raad van
kerken in Hammans kraal Hij zei
dat investeringen de apartheid on
dersteunen en bijdragen aan het
dreigende rassenconflict in Zuid-
Afrika.
Rees verweet huichelarij aan de bui
tenlandse geldschieters, die tegelijk
Zuid-Afrika kritiseren als waren zij
buitenstaanders. Rees eiste dat aan
buitenlandse investeringen voor
waarden worden verbonden, die de
Afrikanen een rechtvaardig aandeel
in de welvaart verzekeren Als voor
beeld noemde Rees goede opleidin
gen. Invoering van vakbondsrech
ten. gelijk loon voor gelijk werk en
gelijke carrièremogelijkheden voor
zwarten in de bedrijfsleiding.
Als het aan burgemeester en wet
houders lag. stond de beslissing al
vast Het is geenszins van plan het
uit het begin van deze eeuw dateren
de en door de Amsterdamse archi
tect Tjeerd Kuipers gebouwde syna
goge in de Folkingstraat te kopen
Een klein comité ijvert daar al gerui
me tijd voor
Het wil de voormalige synagoge we
gens historische, architectonische en
vooral emotionele redenen als cultu
reel bezit behouden. Maar hoofdza
kelijk wegens de te verwachten jaar
lijkse tekorten willen B en W van
Groningen aan koop van het gebouw
niet denken.
De synagoge van Groningen, met
zijn typische hoefijzerbogen, die as
sociaties oproepen aan de befaamde
veertiende-eeuwse synagoge van To
ledo in Spanje, werd in 1952 door de
Joodse Oemeente verkocht. Van de
ruim drieduizend joden die voor de
Tweede Wereldoorlog rondom de sy
nagoge in de Folkingestraat woon
den. was maar iets meer dan hon
derd leden teruggekeerd. De synago
ge was te groot geworden voor de
gemeente, die de vroegere jeugdsy-
nagoge aan de Folkingedwarsstraat
voor de zaterdagse diensten betrok.
Bordeel
De gemeente Groningen was aan het
eind van de jaren veertig begin vijf
tig al niet bereid de synagoge te
kopen en in te richten als cultureel
centrum. In de synagoge werd een
stomerij gevestigd en in het vroegere
rabbinaatshuis kwam een bordeel
De vroegere jodenbuurt van Gronin
gen. waar de synagoge het middel
punt van was. is in de loop der jaren
de rosse buurt geworden van de pa
rel van het noorden
Toen de Joden nog dat deel van de
stad bevolkten was de buurt brui
send van handel. Sinds 1973 staat de
synagoge opnieuw te koop Maar we
gens de naar schatting 750.000 gul
den vergende restauratiekosten lig
gen de kopers van het gebouw niet
voor de deur Angst bestaat er wei.
dat het gebouw zal worden gekocht
en zal worden afgebroken om plaats
te maken voor nieuwbouw
Begin dit jaar is een klein comité
begonnen met ijveren voor onder
houd van het gebouw door de ge
meente Oroningen Aan tal van Gro
ningse bedrijven werd het verzoek
gericht 1000.- over te maken. De
aankoop van het gebouw zou niet
meer dan 200 000 bedragen. De res
ten aangaat was het provinciaal be
stuur bereid zich te bezinnen als de
bestemming een provinciaal belang
dient Onomwonden zegt het ge
meentebestuur van Groningen in
zijn pre-advies: „Naar ons oordeel is
deze toezegging te vaag: het risico
van de exploitatie wordt in wezen bij
de gemeente gelegd." Voor dat risico
passen B en W. Het is bereid vijftig
procent van de toekomstige exploi
tatiekosten op zich te nemen, als het
provinciaal bestuur daar ook garant
voor wil staan. Daar heeft het pro
vinciaal bestuur geen zin in.
Geen behoefte
Een onuitgesproken bezwaar is voor
de gemeente Groningen, dat zij geen
bestemming weet. Er is gedacht aan
een Joods museum. Maar de behoef
te daaraan is niet zo groot. Er is
gedacht aan het onderbrengen van
het in Groningen verrichtte joodse
gravenonderzoek. Maar ook daar
voor staat men niet in de rij. Aan een
documentatiecentrum voor beelden
de kunstenaars is eveneens gedacht.
Allemaal zaken waar Groningen niet
zo een onmiddellijke behoefte aan
heeft met een niet te berekenen
exploitatietekort.
In de jaren vijftig heeft Groningen
het synagogegebouw niet willen aan
kopen voor culturele doeleinden,
omdat het de Harmonie bezat en aan
een tweede cultuurpaleis geen be
hoefte had. Groningen bezit thans
aan de Veemarkt een cultureel
centrum. In de jaren zeventig is de
aankoop van de synagoge voor cul
turele doeleinden eveneens onge
wenst. Het lijkt erop. dat Groningen
voor de langste tijd een synagoge
binnen haar wallen heeft gehad.
kijkt thuis naar de Spelen,
want zij mocht niet mee
naar Montreal. 'Ik heb leren
incasseren. Niemand krijgt
mij er nog onder.' 'Den
Uyl doet iets stiekems'
Han Lammers te biecht bij
Philip Mechanicus Gezin
op de terugtochtnieuwe
serie Spaanse regering
voor het blokvolk wacht
op amnestie Kinderbij
slag op de hellinguiterste
waakzaamheid geboden
Tim Krabbé en Montreal
tillen is zilver, tellen is goud
Nieuw van Toonder:
Heer Bommel en de zon
nige kijk.
Bon voor proefabonnement
8 weken de Ti|d voor 10 gulden.
adres:
plaats:
Zonder postregel renden aan de Tijd.
Antwoordnummer 6. Amsterdam.
Betaling na ontvangst van acceptgiro.
veral te koop: f 2.-
j^Ahonnementen: tel. 020 - 23 39
De synagoge aan de Folking
straat
pons van het Groninger bedrijfsle
ven was echter niet groot.
Meer succes werd verkregen van de
landelijke overheid, waar bereidheid
bestond een subsidie te geven voor
tachtig procent van de aankoopkos-
ten Het provinciale bestuur was dan
bereid een bijdrage te verlenen in de
resterende aankoopkosten en in de
kosten van restauratie. Wat de finan
ciële deelname in de exploitatiekos-
Niet alleen de boer lust niet wat hij
niet kentOok drie van de vier
moeders in het spelletje van Gerard
van den Berg bleken onbekend te
willen blijven met de
smaakverrijkende eigenschappen
die knoflook aan een gerecht kan
geven. Zij vinden het vies spul dat
stinkt. Zij hebben dus nooit echte
..bami" geproefd, want dan zouden
zij er anders over denken. Overigens
had het spelletje „Zo moeder, zo
zoon" aan attractiviteit gewonnen
door „verversen" van het panel. Dit
zou vaker moeten gebeuren
U kunt het een afwijking van mij
vinden, maar ik mag graag kijken
naar toneelstukken en films die
spelen in „rooms milieu". Ze kijken
daarin zo anders tegen de dingen
aan dan wij. Neem nou een film als
„De paraplu van de Heilige Petrus".
Protestanten zouden zoiets
eenvoudig niet kunnen produceren.
Wij missen daarvoor dp
„rekkeligheid"; onder ons worden
religiositeit en het alledaagse op een
heel andere manier met elkaar
verweven. De vergelijking is daarom
zo interessant.
cl
daarna komt de eigen inbreng. Lang
geen volledig gesubsidieerd onder
wijs. Voorrang bij distributie van
overheidsgelden voor de gouverne-
mentsscholen. Bij dit alles vergele
ken vertoeft het bijzonder onderwijs
in Nederland alle Van Kemena-
de's ten spijt! als in een paradijs!
Ging het dat dan ook 's méér besef
fen! Om daarna de christelijke vrien
den in Indonesië te helpen met 't
aflossen van een ereschuld. Dat kan.
Binnenkort van 4—10 oktober houdt
het christelijk onderwijs in Neder
land z'n zoveelste Uniecollecte (giro
515-Unie „School en Evangelie" in
Voorburg) voor het noodlijdend
christelijk onderwijs in het buiten
land. In 't bijzonder ook voor Indone
sië. Het christelijk onderwijs daar.
en zeker z'n vertegenwoordigende li
chaam. de M.P.P.K., is die steun ten
volle waard. Het peinst er n.l. niet
over de vlag te strijkem. Zelden heb
ben we mensen gezien die vanuit een
eenvoudig doch diep geloof, dat zich
uitte in een beschaamd makend ge
bedsleven, zich op het terrein van
het christelijk onderwijs zó toege
wijd geven aan de zaak van Jezus
Christus.
Drs T. M. Gilhuis is voorzitter van de
Stichting linie „School en Evan
gelie")
hten al v
EEN REVOLUTIONAIR WOORlhaar sfl
't Is óók een buitengewoon revoi Jensttr^
onair en polariserend woord, die jeens61"
spraak van Jezus: Gij zijt het lit;
der wereld. Want er is een scht^ae
pingslicht. maar er is ook zoiets ?ote" nj*
een reddingslicht. Een zwaailitf?u^deR"T1
voor dwalenden en die dreigen om",de 'r
komen in dit bestaan. Zo kentlsr£ded .9P
ook het licht. Zo zijn ze van geslad b
op geslacht uit het heiligdom gerf1 een s
men. met de laatste woorden van
zegen Jahve doe zijn aang
zicht over u lichten. En wat 3-1*1 T7'
concreet zou kunnen betekeniX 1V 4
werd er bij verteld. Het verhaal vj
de vuurkolom in de woestijn, die
vijanden zagen en ze keerden oj^
Het licht als redding en bevrijdiiT
„Want niet met het zwaard hebbi
zij het land verworven. maar i
rechterhand en uw arm en het licl
van uw aangezicht.iPslam 4(
Ze kenden het als genezend en 20»«wy
gen, gered uit ziekte, van het licl BB/
des levens (Ps. 56). Mijn gerechtig yfy
heid gaat op als het licht. verklaar
een man aan wie kennelijk in hi
geding recht gedaan is (Ps. 37). Lickn een
is heil. bevrijding, genezing, reen
Het loopt uit op de belofte van licL,M
in Jesaja 9° „Het volk dat in duiste^N
nis wandelt zal een groot licht zienïmmiss
en de oproep van Jesaja (60: „Sfesplitst
op uw licht komt!" En steeüaatsch
meer wordt het licht een allerlaatsLstCpSt
van Gods nabijheid, een man. k
wordt het die de mensen van h(
Loofhuttenfeest met de glans va
de verlichte tempel op het gelaat k
zal tegemoet lopen: Ik ben het licl!
der wereld! Dat is wat anders da
veel joden uit die tijd in hun pros
lietenijver uitdroegen: de tora. h<
volk Israël is het licht der wereli
Jezus wijst een schamel groep,
mensen aan. wier enige glans is da
ze Hem en zijn boodschap hebbe?
leren kennen, en zegt: Jullie zijn,heoc®^
licht der wereld. Niet een boek. ni^ f}*
een aantal regels, niet een kerk. Juf d
mensen, jullie zijn het. Het gejeg
twoor<
ijkt te
chtzitti
vens b<
u, met
in verd
zoiets als de scheppingsdag in h<
boek Job Hij hangt de aarde op aaPLVk""
het niet (Job 26). Gij zijt het licht d£eed
wereld! Vsche a
^u de r
end me
;raftoei
31
iepleit
hvee-fas
NED. HERV. KERK
Beroepen te Wezep J. Vos te PutteooLlC
te Merxhausen (geest, verz van psy
chiatrisch centrum: Ev. Kirche vaiW y
Kurhessen-Waldeck en psychiafj—I C
trisch centrum van NiedermarsbergJ. AC
ev. Kirche van Westfalen): M. Haus-
mann te Woudsend.
Bedankt voor Steenwijk: M
Leun te Apeldoorn: voor Edanl*
itoez.): mej. H. J. Kuper vicaris t«i
Edam.
Ds. Th. van der Laan
Ds. Th. van der Laan, algemeen se-lVan e
cretaris van de unie van baptisten-^
gemeenten in Nederland, wordt metL^N J
ingang van 1 januari 1977 conrectoningss
van het baptistenseminarium teuit de
Bosch en Duin Ds. Van der Laan i%elin§
41 jaar. Sinds 1967 was hij algemeen
secretaris. Daarvoor was hij predikt cc
kant in Coevorden en in Noord-,joor e
bergum en drie jaar docent aan het^amei
internationaal baptisten-seminarieLan <je
te Rüschlikon in Zwitserland. keling:
lingen
Tioemt
Ds. P. van der Werf
Als opvolger van ds. Th van der
Laan als algemeen secretaris van del» het
unie van baptistengemeenten islin de I
door de commissie (het dagelijks markt
bestuur) der unie benoemd ds. P
van der Werf te Winschoten. Hij is 42 het
jaar en diende voor Winschoten deen mi
gemeenten van Almelo en Rotter-'coöpe
dam-Zuid. Als hij zijn benoeming ontwi!
aanvaardt, zal de nieuwe algemeen
secretaris op 1 november zijn dienst mo
beginnen. jkoopV
Karoly Ferenczy kans
Op 83-jarige leeftijd is onlangs over
leden dr Karoly Ferenczy te Debre
cen, die jarenlang een vooraan
staande plaats heeft ingenomen in
de hervormde kerk van Hongarije.
Onder andere door zijn theologie
studie aan de Vrije Universiteit te
Amsterdam had hij veel contacten
met Nederland.
BRUSSEL Van 31 augustus tot 3
september zal in Brussel een Euro
pese conferentie van evangelische
theologen worden gehouden. In het
uitnodigend comité hebben onder
meer zitting de theologen Peter Bey-
erhaus (West-Duitsland). Henri Blo-
cher (Frankrijk), John Stott (Enge
land) en de Kamper hoogleraar K.
Runia. De conferentie wordt gehou
den onder auspiciën van de Europe
se evangelische alliantie en de Euro
pese sectie van het voortzettingsco
mité van het wereldevangelisatie
congres Lausanne-1974.
Honderd theologen worden ver
wacht. Het thema van de conferen
tie is „Het koninkrijk Gods en de
moderne mens" Prof. Runia is de
enige Nederlandse spreker.
de m
Alt<
Een
jpunU
prodi
besta
dukU
ten s
lijk v
gen j
omdf
onge
de p:
rijp 1
prod
staai
daar
ver i
LONG WEEKEND?Ontdek MADURODAM en DEN
HAAG: gezellig winkelen, intieme eethuisjes en tenasjes,
prachtige musea, strand. Pier en 's avonds branden in
MADURODAM 50.000 lampjes - 'n betoverend avontuur!
TWEE DAAGJES DEN HAAG - SCHEVENINGEN! j
VRAAG FOLDER BIJ VVV POSTBUS 19T3 OEN HAAGy
On
De
werk
steui
Derc
SOS
door
koet
wist
reld
lijk!
Van
een
I prtx
den
van
Een
de
uit
nia