H. Wielek ziet weer wat in de kerk 1 Belangstelling sportlieden voorde kerk nog minimaal Vandaag R.K. adresboek weer beschikbaar Onze adressen: De kerk langs de lijn in Montreal II ede Conferenties VOORBI WOENSDAG 28 JULI 1976 TROUW/KWARtNSD/ door Aldert Schipper De socialistische senator H. Wielek (Willy Kweksilber), die voor het overige niet zoveel van de kerk moet hebben, praat met geestdrift over en kele zeer bepaalde kerkelijke gemeentes, die hij kortgele den heeft leren kennen. Het zijn de evangelische studen tengemeentes in West- Duitsland en vooral in Münster en het Ruhrgebied. Deze kerkelijke groepen hebben de sympathie van de heer Wielek ver worven doordat zij vrijwel als eerste in de bondsrepubliek oog hebben gekregen voor het onrecht dat in ons buurland plaatsheeft te gen mensen met ietwat te linkse opvattingen. De heer Wielek is zelf ook nogal verontrust over de maatregelen, die in sommige Westduitse Lönder genomen worden tegen zogenaam de links-radicalen. Hij vertelt over drie gevallen, waar hij kortgeleden mee in aanraking kwam. Het eerste is dat van de vrouw van advocaat Ströble, een verdediger van men sen van de Baader-Meinhof-groep. In 1969 was zijn vrouw. geabore* neerd op een links blaadje. Rote Presse Korrespondenz hetgeen voor het stadsbestuur van Berlijn- Wilmersdorf genoeg was om haar te ontslaan als lerares. Geluidsband Een ander geval dat de heer Wielek noemt betreft ook een jonge lera res. Martina Boness, die in Berlijn- Schöneberg is ontslagen, omdat zij lid was van een liga, waarvan ook maoïsten lid zouden zijn. Zij werd langdurig verhoord. Van dat ver hoor maakte zij aantekeningen. Nadien beschuldigde de politie haar dat zij het verhoor op een band had opgenomen. Er werd zelfs een huiszoeking bij haar uitge voerd om een bandopname te ach terhalen, omdat het maken van een bandopname een zware misdaad zou zijn. Toen de band uiteraard niet gevonden werd, was Martina Boness toch haar baan kwijt. Het derde geval is dat van- Eva Althainz. die niet voor de klas mag staan omdat zij in restaurant Mer- haba in Berlijn een tekening had H. Wielek gemaakt van een Chili- demonstratie. Dit achtten de agen ten van de geheime dienst ontoe laatbaar. Eva Althainz werd inten sief ondervraagd, onder meer over Chili, de DDR en over concentra tiekampen. Zij was vooral over de ze laatste vraag nogal boos, het geen haar zeer kwalijk werd geno men. Ze is voorlopig geschorst. Of ze ooit nog weer voor de klas komt te staan is onzeker. Geheime dienst De heer Wielek vertélt dat onder veel Duitsers een sfeer van angst en wantrouwen is ontstaan. Hij heeft dat gemerkt bij de talrijke gesprek ken die hij voert met oudere en jongere Duitsers. De heer Wielek komt veel in Duitsland als spreker. Hij praat dan over zijn bezorgdheid dat Duitsland weer naar rechts af zakt. De heer Wielek vertelt van een bevriende hoogleraar, even in de veertig. Een algemeen erkend geleerde. Hij meent dat zijn tele foon wordt afgeluisterd en dat zijn correspondentie niet veilig is. Toen deze hoogleraar kortgeleden met zijn vrouw in Amsterdam op be zoek was, werd de tas van het echtpaar uit de auto gestolen. De reactie van de voor het overige al lerminst hysterische vrouw was: dat heeft de geheime dienst ge daan, die ons tot hier gevolgd is. De heer Wielek gelooft dit uiteraard niet, maar hij noemt dit voorbeeld als tekenend voor de sfeer van angst en wantrouwen die bezig is in de bondsrepubliek te ontstaan. In Duitsland worden de maatrege len tegen de radicalen uitgelegd als bescherming van de burger, maar „in plaats van te worden be schermd worden de mensen kapot gemaakt," zegt de heer Wielek. Hij herkent de angst uit de dertiger jaren toen hij uit politieke overwe gingen Duitsland heeft verlaten. Hij wil Duitsland nog niet een poli tiestaat noemen, maar hij is ver ontwaardigd omdat hij regelmatig studenten ontmoet, die niet meer weten wat zij moeten doen, die alweer voorzichtig informeren of er voor hen misschien werk in Hol land zal zijn, wanneer zij geen baan in hun eigen land kunnen krijgen. „De Hessense minister van cultuur, Krollmann, wil zelfs al de politieke betrouwbaarheid van acteurs en actrices gaan onderzoeken. En dit is nog een socialistische minister in het verlichte Hessen. In Beieren is het nog veel erger. Hier is een ma chinist van de spoorwegen ontsla gen, omdat men bang was dat hij wel eens treinen naar Oost-Europa zou kunnen laten rijden." Communisten De heer Wielek vertelt dat er ook nogal wat tegen besluiten tegen radicalen geprotesteerd wordt door de communisten. „Maar die kun nen beter hun mond houden." zegt de heer Wielek, wijzend op de poli tieke discriminatie in de commu nistische landen. Naast de commu nisten wordt weldadig veel protest vernomen van de zijde van de stu- Omdat Eva Athainz dit schilderij maakte, mag zij geen les geven. dentengemeentes. Hij werd kortge leden uitgenodigd door de Neder lander ds. Jaap van Swieten de Blom, de studentenpredikant in Bochum, waar de heer Wielek voor een zaal van duizend ouderen en jongeren sprak. Na dit soort spreekbeurten discussiëren de mensen soms tot in de nacht door. Dan blijkt het hoe de jongeren te leurgesteld zijn in de socialistische partij. Een student vertelde dat zijn grootvader en zijn vader in het concentratiekamp gezeten hadden om de gewetensvrijheid, die nu door een socialistische regering wordt opgeofferd. Bij deze jonge mensen is vaak een grote radeloos heid. Behalve de (protestantse) studen tengemeentes hebben nu ook groe pen katholieken zich verenigd in de Arbeitsgemeinschaft van Priester- en actiegroepèn AGP, die intussen ongeveer duizend leden heeft. Deze groep heeft meteen geprotesteerd tegen het radicalenbesluit en zegt van deze wetgeving dat zij de per soonlijke moed ondermijnt en niet de democratisering maar de verab solutering van de staat in de hand werkt. De studentengemeentes hebben een plan in voorbereiding, begin december een internationale stu dieweek over de politieke onder drukking in West-Duitsland te or ganiseren, met een hearing over de politieke situatie in de bondsrepu bliek. Onder de sprekers, die nu reeds aangezocht zijn bevindt zich ook de heer Wielek, naast de angli caanse priester Paul österreicher uit Engeland, Max Frisch en Jean Araery uit België. Onder de bewust.levende Duitsers bestaat nogal wat dankbaarheid voor de belangstelling, die het bui tenland toont voor de politieke ac tualiteit in de bondsrepubliek. De ze mensen zijn bang voor een isole ment van West-Dyitsland, zoals in het verleden het geval is geweest. Door de scherpe reacties in het buitenland zijn sommige Duitsers gaan inzien, dat zij op de verkeerde weg zijn; onder hen de vroegere bondskanselier Willy Brandt. „En een van de laatste daden van de kqrtgeleden overleden bondspresi dent Heinemann was het afkeuren van het Radikalenerlass (het be sluit tegen de radicalen)," aldus de heer Wielek. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Indianen Met interesse en instemming heb ben wij Herman Amelinks artikel over de Mennonieten en de Indianen in Paraguay gelezen. Zijn vraag aan ICCO: komt de hulp werkelijk de Indianen ten goede? is ook een vraag die bij ons in de gesprekken met de Mennonieten telkens weer terugkeert. In al onze projecten trachten wij ons beleid daarop te baseren. Mede op onze instigatie is daarom nu ook een project in voor bereiding dat Indianen zelf instaat stelt tot grondaankoop en eigen exploitatie. In de projectleiding zijn de verschillende Indianengroepen vertegenwoordigd, terwijl op onze instigatie de algemene leiding van het meer-jarig programma dient te berusten bij iemand die het vertrou wen geniet van de Indianen, het liefst een Indiaan zelf. Gezien de dominante positie van de Mennonie ten tegenover de kwetsbare positie van de Indianen zal de vraag naar de eigen ontwikkelingskansen van de Indianen voortdurend de aandacht moeten blijven houden. Utrecht ds C. M. Bocrma, secretaris binnen land ICCO (interkerkelijke coördina tie-commissie ontwikkelingspro- jekten) Boeddha (2) Opera In Trouw van vrijdag 23 juli stelt u, dat Amsterdam en Rotterdam touwtrekken om een opera. Ten aanzien van Amsterdam geldt de aantekening, dat de opera gewenst wordt door b en w van Amsterdam met de aan haar gelieerde partijen PvdA en CPN De PPR. PSP en de vele bewoners hebben de sloop van de sporthal „Oude RAI" zeer be treurd. want de opera brengt op die plaats in de Pijp zoveel nadelen mee. dat die muziektempel beter AMSTERDAM Postbus 859, Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9, Rotterdam Tel. 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3. Melkmarkt 56, Zwolle Tel. 05200-17030 achterwege kan blijven. Vele bezoe kers van elders zullen bij hun opera bezoek hun auto meebrengen met daarbij ongerief. Buurtverenigingen op muziek- en toneelgebied zullen geen plaats krijgen, zegt de voorbe reidingsman GuusOster. Ook zullen de huurprijzen van woningen pijlsnel omhoog gaan. Juister lijkt het me. als u in uw publikaties meer nderscheid maakt tussen officiële zegslieden en meningen van de ge wone man. Amsterdam F. C. Coon Kuyper Met belangstelling begon ik van morgen in Trouw het stuk te lezen van mevrouw A. de Moor- Ringnalda. Ik ben in Zeist opge groeid, en zie in gedachten nog 's zondags in de Noorderkerk, enkele banken voor ons. de blonde zusjes Ringnalda zitten naast hun hoogblozige verloofden, de gebroe ders De Moor Met genoegen las ik o.a. haar boek over Sien. al stond het dan. ook volgens haarzelf, litte rair niet hoog. Wat me echter pijn lijk trof was, dat ze na meer dan vijftig jaar. zo onsympathiek spreekt over de dochters van de nog voor heel veel mensen onvergetelij ke Abraham Kuyper. Oosterbeek G. Wieringa dc Nie Boeddha (3) Natuurlijk zijn voor mensen als de heer P. v.d. Kaar. die persé door hun dualistiesche (d.i. aardse, niet- hemelse) visie de dingen gescheiden willen blijven zien. Boeddha en Christus twee tegengestelde groot heden en zullen dat ook eeuwig blij ven zijn. Iemand, die Jezus kiest, kan geen vertrouwen hebben in Boeddha, schrijft hij. Iemand, die Jezus verstóat (d.i. het brood met hem deelt) zal ook begrip hebben voor de liefde, zuiverheid en verhe ven schoonheid, die van Boeddha uitstraalt, vind ik. Maastricht J. Rietveld Kinderfilms Gelukkig! Eindelijk eens een duide lijk protest tegen de kwaliteit van een kinderfilm. Mevr. Wielek geeft (23 juli) een uitstekend gedocumen teerde kritiek op een nieuwe monsterproduktie. genaamd: „Hugo de Hippo". Als grootouders kijken we nu en dan me met onze kleinkin deren naar wat voor de jongeren in onze samenleving door de t v. gepre senteerd wordt. We vinden het soms triest, wat op deze manier aan de massa-jeugd te slikken wordt gege ven. Heren Ton van Duinhoven. Lex Goudsmit en Ko van Dijk, uw enige vraag is toch niet. als u als artiest wordt uitgenodigd om mee te wer ken: „Betaalt het goed?" U neemt als medewerker ook mede verantwoordelijkheid op u. Kunstenaar, kies dus keurig. Oosterbeek J. Sevenhuijsen Zijn Boeddha en zijn leer christelijk gezien correct? Ja. amen. ja! Zo ze ker als Gods alomtegenwoordigheid en zo vast en zeker als de Boroboe- doer bestaat, zo zeker is het dat Jezus en Boeddha Broeders in den Geest waren. Boeddha heeft zelfs bij zijn dood voorspelt dat er na vijf- honded jaren een groot leraar in het Westen zou opstaan. Beiden waren dan ook kosmisch bewuste mensen die ontwikkeling, samenhang en doel van de menselijke levensgolf konden schouwen. Amsterdam S. G. Pauws Van een onzer verslaggevers HILVERSUM R ooms-katholiek Nederland heeft weer de beschik king over een eigen adresboek ge kregen. Onder de titel „Wie wat waar" is een adresboek verschenen bij de uitgeverij Gooi en Sticht te Hilversum. Het is samengesteld door het secretariaat van de r.k. kerkprovincie. Door het verdwijnen van de Pius- almanak was op dit gebied een la cune ontstaan. Het is de bedoeling, dat het adresboek jaarlijks ver schijnt. „Wie wat waar", dat vijftien gulden kost, begint met de rubriek „Wereldkerk", gegevens over paus en curie. Dan volgen de Nederlandse bisdommen, de Nederlandse kerk provincie en centrale adressen van de diverse organisaties van religieu zen in ons land. De tweedé helft bestaat uit een tamelijk willekeuri ge verzameling adressen van instel lingen op het grote terrein van kerk en maatschappij. Tevens is verschenen de Naamlijst 1976/77 van de hervormde kerk. door Frans Oudejans MONTREAL Terwille van de sportlieden, masseurs, trainers en verdere betrokkenen bij het Olympische gebeuren zijn op de tweede etage van een meisjeslyceum twee flinke ruimtes als •pastoraal centrum ingericht. Er heerst een complete chaos in deze ruimtes, maar de toegang is pijnlijk ordelijk: je moet je speciale kaart tonen, die grondig wordt nagezien, je moet spitsroeden lopen temidden van bewapende controleurs, je tas tot de bodem laten onderzoeken en dan word je binnengelaten. Wie op deze manier naar de kerk wil, heeft er wel moed voor nodig. Er zit evenwel veel meer in dit ge bouw. Souvenirwinkeltjes bijvoor beeld en een voormalige schoolklas waar je een broek of rok kan laten stomen. Een discotheek en spreek kamers om bezoekers te ontvangen. De school ligt tegenover het olym pisch dorp, dat helemaal ontoegan kelijk is. Wie daarin wil moet er echt wonen en dan nog bij elke keer dat hij er binnenkomt een soort door lichting (letterlijk) ondergaan. De ruimtes van de pastorale sectie" zijn geklemd tussen een bioscoop zaaltje. waar de geweldfilm „Roller- ball" werd getoond en een vertrek waar vrouwelijke deelneemsters aan de Spelen de befaamde sextest moe ten verduren, want een ander woord kan er moeilijk voor gevonden wor den. Een wat vreemde combinatie dus. die de staf van het patorale centrum helemaal niet erg vindt, 't Ligt zo een beetje in de loop, zegt secretaresse Renette Bourgeois, een meisje wier blijmoedigheid niet stuk te krijgen is. Het gaat om twee flinke klassen. Kerk en moskee De eerste is de meditatieruimte, die uitermate smaakvol is aangekleed, met diepblauw als overheersende tint. Geen stoeten of banken, alleen een soort altaartafel met een uit de toon vallend antep^pdium en erop een waxinepitje onder éen grote gla zen bol. Best een kamer om wat te gaan peinzen. Dat is tot dusver met mondjesmaat gebeurd, maar de op timistische pastores rekenen op be tere dagen: „Nu moeten ze allemaal nog trainen tot ze niet meer kunnen, maar er worden elke dag steeds meer lui uitgeschakeld en die komen dan misschien hier wel eens aanwippen." Wat zouden die uitgeschakelden dan te horen krijgen? Iets van Paulus over de renbaan en dat er maar één eerste kan worden toch niet? Hoewel Het tweede vertrek heeft hetzelfde formaat, maar is heel anders inge richt. Een vraag die ik tevoren had geprepareerd werd al bij het binnen komen beantwoord: er lag een hele grote koran, waaruit bleek dat ook andere gelovigen dan christenen hier welkom zijn. Overigens zaten er al leen jongelui die als vrijwilligers bij dit werk betrokken zijn. Het is frap pant hoeveel Jongeren zich hier en elders op een of andere manier inzet ten voor hun overtuiging; een hart onder de riem voor critici wellicht. Het pastorale team. dat vele kerken vertegenwoordigt, is geschakeerd sa mengesteld. De leiding berust bij twee rooms-katholieken, Jacques Papineau en Pierre Rivet. Verder zijn erin opgenomen de anglicaan Joseph Macaluso. de Grieks- orthodoxe Abrahamiam, de rabbijn Edward Triester, de lutheraanse pre dikant Matti Terho en de islami tische voorganger Mohammed Taw-; fiq. Overigens kan, indien een of De Canadese organisatoren hebben voor de verschillende faciliteiten symbooltjes ge maakt. zgn. pictogrammen. Voor het pastoraal centrum wordt, dit symbooltje gebruikt. meer atleten dat vragen, ook voor een boeddhistische priester gezorgd worden. Want de pastoraal heeft van alles achter de hand. 46 jeugdige vrijwilligers bijvoorbeeld, die ge rangschikt zijn naar de talen die ze spreken: Vietnamees. Hongaars, Creools, Litouws, Tsjechisch, Man darijn-Chinees, Nederlands (Kathy Tieman om precies te zijn). Voor de orthodoxen is een dienst naar alle kanten mogelijk: Grieks-, Russisch-, Roemeens-orthodox, al naar be hoefte. Zwembad Ook heeft de leiding 225 gastgezin nen in Montreal gezocht en gevon den. waar sportlieden desgewenst een avondje gezellig kunnen doorbrengen om eens uit de eigen dorpssfeer los te komen en tevens GROTER KAN HET NIET Het woord „Gij zijt het licht wereld" wordt nog groter wai we ons even afvragen wat een in zo'n uitdrukking gehoord .1 hebben. Waar denkt hij aan bi woord „licht"? Ongetwijfeld m eerste scheppingsdag. Schepp r*| licht! Het daglicht waarmee God de wereld van de duist binnen komt. Dat heeft hem tijden gefascineerd. God die licht maakt. Die het op doet boven de chaos. Die het roept ei is er eenvoudig. Een jood kan eeil schrijven: God is een licht, en volstret geen duisternis in Maar je kunt het niet omkere zeggen: het licht is God. Dat is gemi dendom. God is de man die het even het licht werkt, het roept, het er gspla zijn. Hij is een en al licht, zijne baring, zijn daden, zijn wil, zei SChr: sen van leven en licht. Zo is het ern verteld en zo vertelt hij het vj'ncij het aa] P- aan dus een uitermate groot woord, benoc Jezus hier spreekt. Hij zegt af t( God is het licht; maar hij kijkt volgelingen in de ogen en zeg: i geve] zijn het licht der wereld. Onthu estuu der kan het niet. Wij gaan er rwegj aan voorbij. Vinden het een stl ^ai lijke opmerking van Jezus en p )r e ;enn sen het verder in het kader vi ngSr het lichtgepraat in de wereld. I gen Jezus niet wat beters dan daa mee te doen? Geen meditator yere] heet 't over het licht. Van zon v0j-ig, bidders tot de zoekers naar i Am. zichtbaar licht toe. Waar plaal asfaitè Hem met zijn: Gij zijt het licht niegge wereld? Hij is niet te plaatsen o< heeft het over de navolging ei jen v roeping tot discipel. Wie achterlhoe aan komt, wie zich met Hem ver verbinden, op Hém betrokkei men medeplichtige wordt van deze u |Sterd senzoon, hij hoort het zich zeg [eput« Jullie zijn het licht der werel. G| mteli kan het niet. uen ïsterd gec ige w Dc uitdaging aan de kerk van dc twee/derde wereld. Cursus van 24 september a.s. tot 24 april 1977 om de veertien dagen van het Hendrik Kraemer Instituut te Oegstgeest. Bestemd voor ouderejaars- studenten en voor jonge leraren godsdienstonderwijs, maatschap pijleer e.d. Doel is een algemene oriëntatie betreffende de situatie, taak, problemen en perspectieven van de kerk in de andere wereldde len. Aanm. en inl. Hendrik Kraemer Instituut, Postbus 12, Oegstgeest. wat te horen over leven en kerk in Montreal. Er zijn ook mensen be schikbaar om mee te gaan winkelen, eten, een toertje te maken of het staat er letterlijk een koele duik in een zwembad te nemen. Ik kreeg de indruk dat ook deze vrijwilligers wachten op aanvraag. Maar dan moet ik zeggen dat de beste en bra ve. hardwerkende pastorale mensen bij alle leuke initiatieven weinig kaas hebben gegeten van propagan da voor hun mogelijkheden. Op mijn vraag hoe de sportieve bewoners van het olympisch dorp dit alles wisten, kreeg ik te horen dat het in het programmaboekje staat dat alle spe lers hebben ontvangen en dat er ver der iedere dag een vermelding is opgenomen in de dorpskrant. Het eerste: inderdaad, het staat er, maar zo onaantrekkelijk als wat. Het twee de: een vermelding in de krant op een plaats en in een lettertje waar niemand het zal zoeken. Maar we hebben op 16 juni ook een persconfe rentie gegeven, zei een der teamle den. Lang geleden dus. toen er nog geen mens in het olympische dorp te vinden was. Toch zal er geleidelijk wel wat loop komen. Op de eerste olympische zondag bezochten 160 katholieke at leten een mis. De orthodoxe dienst trok 35 bezoekers, de oekumenische 19, de anglicaanse 9 en de presbyteri aanse 8. Voor de volgende week re kent men op het dubbele. Anderzijds: toen ik wegging bood men mij een speld aan, waardoor alle stafleden en vrijwilligers herkenbaar- zijn. Een groot geval met het olym pisch vignet en het woord pastorale eronder. Toen ik opmerkte dat ik toch helemaal geen functie had en er dus moeilijk mee kon rondlopen, kreeg ik te horen: doet u het dan thuis maar op, we hebben er nog wel vierhonderd liggen. (Frans Oudejans, de auteur van dit artikel, is perschef van het bisdom Breda. Het artikel is het tweede en laatste van een paar impressies uit Montreal.) Beroepirigswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar VrouweK chie: F. H. Breukelman, kani daar; de benoeming tot bijstad het pastoraat te Peperga-Blesdij M. R. Pliester, em. pred. te Bla ke; naar Houten (buiteng. wijkf wording; toez.): G. Duitemeijer, vol ontheven pred. wonende Utrecht; naar Renkum: A. Trom Daarle (reet.). Bedankt voor IJsselmuiden: A Reuver te Tholen; voor Rijnse woude en Zevenbergen: C. Schip kand. te Zeist. Beroepen te Kamerik: J. C. Schi man te Putten. GEREF. KERKEN (VRIJGEM Aangenomen naar Rijnsburg i dingswerk op Curagao): J. J. Sclu der, kand. te Zwolle, die bedar voor Assen (zendingswerk in Br lië), Groningen-Noord (zendir werk op West-Irian), Avere Dedemsvaart, Nieuwleusen, Op de-Surhuisterveen en Overscl Schiedam. Ds. J. Hettinga Op de leeftijd van 78 jaar is o leden ds. J. Hettinga te Harlini die in vrijgemaakt-gereformet kring een vooraanstaande pla heeft ingenomen. Van 1923 tot stond hij in Wijckel en Balk en volgens in Hasselt. In mei 1945 g hij daar met de Vrijmaking n waarna hij van 1946 tot zijn ere taat eind 1963 in Harlingen pr kant was. In de jaren vijftig maa ds. Hettinga enkele reizen naar derlandse emigranten-groepen Canada, die leidden tot de sticht van de Canadian Reforn Churches. Vele jaren was hij cura van de vrijgemaakte theologis hogeschool. Om hun verzetswerk dens de tweede wereldoorlog zat Hettinga drie jaar en zijn vro twee jaar gevangen. De begrafeni donderdagmiddag in Harlingen. Kimball Spencer W. Kimball, de „presid en profeet" van de kerk van Je Christus van de heiligen der laat dagen (beter bekend als de mori nen), komt volgende week in land. Hij zal de Nederlandstal gebiedsconferentie van deze k leiden, die van 6 tot 8 augustus Amsterdam wordt gehouden. Dit bied omvat Nederland en België, kerk, waarover Kimball de leid heeft, telt 3,6 miljoen leden over hele wereld. Het centrum is in 8 Lake City in de Amerikaanse st Utah. Eerste Voor het eerst is een lid van Masaistam in Tanzanië priester wijd, de 24-jarige Frederick Sipi Oloishiro. De Masai, de meest gt tografeerde stam van Afrika vroeger gevreesd om krijgskunst, hebben lange tijd ni willen weten van het christend* Nu zijn er tweeduizend rooi katholieke Masai en zes priesters denten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2