Weinig oecumene in stad
van sportieve broederschap
AHA
a
r<
Vandaag,l
17
Traditionalistische
bisschop geschorst -
1
Mr. Just genoemd als
tweede opperrabbijn
V
|l
De kerk langs de lijn in Montreal I
SI
LIVE-
ON
Conferenties
Onze adressen:
Kerkramen dichtgemetseld
„Laat huwende
priester blijven"
Grondbezitters
doden pater
Vrouw rukt op in de kerken
Veroordeling van
Hongaarse dominees
Meeste Hongaren
zijn kerkleden
VOORBIJGANGER
Methodisten en
anglicanen samen
Hulp
wereldraad
Indonesië en Libar
DINSDAG 27 JULI 1976
KERK/BINNENLAND
door Frans Oudejans
MONTREAL In de stad die
door middel van de olympische
gedachte de geest van verbroe
dering wil uitdragen, is de oe
cumene maar magertjes.
Dat zou de conclusie kunnen zijn na
enkele wandelingen door het uitge
breide centrum, waar vooral veel
jongeren op agressieve wijze hun ge
loof of overtuiging aan de man willen
brengen. Respectabele en dubieuze
stromingen delen er folders uit. soms
zeer duidelijk aangevend uit welke
hoek ze afkomstig zijn. maar vaak
ook als verborgen verleiders omwille
van het doel de middelen heiligend.
Daarnaast deelt het Canadese Bij
belgenootschap fraaie olympische
folders uit. verschijnt er een ..Good
News Express" en Is er ook nog de
officiële pastorale zorg voor de deel
nemers aan de Spelen zelf. Kortom:
velen voelden zich geroepen in actie
te komen.
Kitsch
Net als vier jaar geleden in München
worden op straat vrij kaartjes uitge
deeld voor een grote bioscoop in de
binnenstad. „The man with the milli-
fc* o-
W--, - s
K - 2 E
Sïs li-
wï;
o E c'
•J U 5 O Q.
"J - r.
w
w
BS
IK
jr
0
STAGE
WITH
DR. GEORGE
SPEAKEAND
DEAN ORTNER
The man with the million volts
Thrilling science films
Different program hourly
Uitnodiging voor een moralistische film van dr George Speake.
on volts" draait er en wie er bin
nenstapt in de hoop iets unieks te
beleven voelt zich alleen voldaan
wanneer hij of zij zich aangesproken
weet door de op een preek uitlopen
de moraliteit van dr George Speake.
Er moet veel geld achter zitten, maar
met alle excuses voor de tientallen
die zich er moe voor maken om de
bioscoop vol te krijgen: ik hoor de
blijde boodschap liever anders ver
kondigen. Maar dan ook weer niet
zoals de fabrikanten van prentbrief
kaarten. die het interieur van de
Notre Dame. de rooms-katholieke
ECONE De traditionalistische Franse bisschop Marcel Le-
febvre is geschorst als priester en als bisschop. Lefebvre negeert
de beslissingen van het Tweede Vaticaanse Concilie en heeft in
Econe in Zwitserland een traditionalistisch centrum gesticht
met een seminarie. Hier zijn tegen uitdrukkelijk pauselijk ver
bod in ook priesters gewijd.
De schorsing „a divinis" betekent
dat de bisschop de mis niet meer
mag lezen, niet langer de sacramen
ten mag bedienen en niet meer mag
preken.
Begin juli had de Vaticaanse congre
gatie voor de bisschoppen aan
bisschop Lefebvre laten weten dat
hij zich schriftelijk aan het gezag
van de paus zou dienen te onderwer
pen. De brief van Lefebvre liet echter
volgens het Vaticaan geen hoop op
verzoening blijken.
De rebellerende bisschop kan nu als
volgende maatregel nog uit het
bisschopsambt worden gezet. Deze,
maatregel is hem in het vooruitzicht
gesteld, als hij niet binnen tien da
gen alsnog gehoorzaamheid belooft.
Lefebvre is hiervan op 22 juli, de dag
waarop de schorsing inging, in ken
nis gesteld.
Lefebvre Is 71 jaar. Tot 1968 was hij
generaal overste van de congregatie
voor de H. Geest en bisschop van
Dakar. In 1969 richtte hij in Econe
een traditionalistisch grootsemina
rie op. dat tevens als thuisbasis dien
de voor de broederschap Pius X. een
groep traditionalistische priesters,
die de hervormingen van het concilie
verwierpen. Mgr. Lefebvre noemde
het concilie een verraad aan het ge
loof In plaats van het nieuwe mis
saal te aanvaarden hield hij zich aan
de oude liturgie van Pius V uit 1570.
Herhaaldelijk werden Lefebvre. Eco
ne en de broederschap door de Zwit
serse bisschoppen en de paus tot de
orde geroepen. Maar Lefebvre ging
door. Eind juni wijdde hij dertien
priesters en dertien diaken. Hij zei
toen dat de paus het recht niet heeft
iets aan de liturgie of de vorm van de
mis te veranderen.
hoofdkerk van Montreal, voorzien
van het olympische vignet. Het is
toch al een foto in kitscherige kleu
ren. maar nu is de wansmaak
compleet. De kaart wordt goed ver
kocht. zei een kioskhouder me.
Een werkelijk schitterend boekje
kregen we in de hand gedrukt bij het
uitkomen van een metrostation. Het
begint met een olympische kwis, die
niet te moeilijk en niet te kinderach
tig is. vertelt wat geschiedenis van
de Spelen, brengt een opsomming
van records en komt dan waar het
wezen wil: een kort stukje, dat er
méér in het leven is dan willen win
nen. dat er andere records bestaan,
dat de grootste uitdaging te vinden
is bij Jezus Christus zelf. omdat het
leven is als een wedren. Er is ook een
kaart bij, die een tweede boekje met
verdere informatie belooft, op te stu
ren naar een postbox in Montreal.
We zijn benieuwd.
De ..Good News Express" is een ech
te krant. Het weerbericht: storm op
Arm en Rijk. Landelijke con
tactdagen voor contactpersonen
van werkgroepen voor ontwikke
lingssamenwerking en belangstel
lenden uit de kringen van zendings
commissies en diakonieën in de her
vormde kerk en de gereformeerde
kerken, zaterdag 28 augustus in
Zwolle in het Thomas a Kempisly-
ceum en zaterdag 11 september in
Den Bosch in de Wederkomstkerk.
beiden van half elf tot half vier. Inl.
070-653915 of 033-43244.
Internationaal wijsgerig symposi
um. 16-20 augustus op Kerk en We
reld te Driebergen ter gelegenheid
van het veertigjarig bestaan van de
vereniging voor calvinistische wijs
begeerte. Inl. en aanm drs. Phil
Brouwer. Centrale interfaculteit
Vrije Universiteit, tel. 020-5484938.
Rondom dc paticnt/clicnt, 14-20
augustus. Den Alerdinck. Laag Zu-
them (tel. 05290-541).
het meer van Galilea in de kop. ster-
verslagever John Mark, die een
exclusief interview brengt met Pe
trus. Deze olympische krant van het
Canadese Bijbelgenootschap ver
schijnt in een oplage van een half
miljoen exemplaren. Twaalf pagi
na's citaten uit het nieuwe testa
ment in de opmaak van een heden
daagse Canadese krant. Meer letter
lijke stukken dus dan verhalen rond
om. Een goed initiatief, dat voor
Nederland wat flitsender zou moe
ten. maar hier hopelijk aanslaat, al
weet je het nooit bij het veelkleurige
gezelschap, dat momenteel door
Montreal rondloopt.
En dan is er uiteraard het Leger des
Heils, dat nooit ontbreekt waar veel
mensen samenkomen. Een groot
contingent voornamelijk jongeren
is samengekomen om dagelijks in
groepen de straat op te gaan en daar
te gaan zingen, bidden, getuigen.
Het korpsgebouw van het Leger is de
kerncentrale van deze actie. Gezien
de angst voor aanslagen of kapingen
is het Leger des Heils verboden bin
nen de hekken van het olympische
dorp te komen, maar daarbuiten
weert het zich des te meer. Er is een
strak en knap schema gemaakt,
waarbij de ene groep evangeliseert
terwijl de andere zich voorbereidt op
de volgende actie. De jongere
Heilssoldaten betalen reis, onderdag
en eten zelf, al valt dat laatste wel
mee. Alles vanuit hun idealisme.
Tussen de overwegend Canadezen
en Amerikanen zitten ook wat No
ren, Engelsen, Schotten. Afrikanen
en vier Nederlanders: Rudi Bruine-
woud uit Wolfheze, Homme Koerts
uit Assen. Harm Stoffers uit Gro
ningen en Roelof Wolfs uit Assen.
China
Tot slot: een goede vriend gaf me een
boekje, dat in heel Frans Canada op
zondag wordt gebruikt in de rooms-
katholieke kerkdiensten. Een werke
lijk uitstekende liturgie, waarbij de
officiële lezingen van de zestiende
zondag door het jaar. zoals dat te
genwoordig heet, uiterst bruikbaar
bleken om een stuk bezinning te
bieden op het olympisch gebeuren.
Blijkbaar waren er wat pagina's
over, want, achteraan vinden we nog
een hartelijke groet aan alle olym
piërs om de harten voor elkaar te
openen. En op de achterkant daar
van: een stuk over de vervolging van
de christenen in China. Na alle gedoe
ronil Taiwan, dat terwille van Rood-
China de Spelen diende te verlaten
niet zo leuk voor degenen die het
standpunt van de Canadese regering
verdedigen. Maar. zo werd me bij
informatie verzekerd, het boekje is.
zes weken geleden al gedrukt toen
niemand nog wist waar Taiwan ligt.
(Dil is. een eerste impressie uit
Montreal, geschreven door Frans Ou
dejans. de perschef van het bisdom
Breda).
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd nair:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus 859. Amsterdam.
Bij publlkatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Sölie
Dr H. M. Kuitert stelt ln zijn bespre
king van het nieuwe boekje van Do-
'rothee Sölle „De heenreis" de vraag
of God werkelijk bestaat. Wij kun
nen God niet zien. Hij kan Zichzelf
W?1 aan ons kenbaar maken. Hij
heeft dat ook gedaan voor vele ge
tuigen. Die getuigen hebben Hem
Zelf gezien God heeft» Zichzelf aan
hen bekendgemaakt. Daardoor heb
ben ze wat mee gemaakt. Ze hebben
een Godservaring gehad. Dat heb
ben ze opgeschreven en weer door
gegeven aan ons. En wat ze hebben
opgeschreven is hen ook weer inge
geven door God Zelf. Dat is ook niet
te bewijzen. Maar ze hebben dat
binnen in hun hart zo gevoeld En
daar hebben zij van getuigd. Dat is
te boek gesteld Dat boek is Gods
Woord, de bijbel. Dat hebben we
vandaag nog. Als we dat nu maar
willen aannemen en aanvaarden als
regel voor ons geloof. Dan gaat alle
twijfel weg. Dan vinden wij rust.
Dan hoeven we niet langer te twijfe
len aan' de echtheid van God. En
dan gaan we Hem ook echt dienen.
Dan zal Zijn Woord ons de weg
wijzen.
Nieuweroord W.Praatmma
Sölle (2)
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948.
Westblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN.
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Met blijde instemmming las ik de
bespreking van het boekje „De
heenreis" van Dorothee Sölle in uw
blad. Toch ook met sterke verwon
dering. Immers, wat daarin volgens
professor Kuitert met veel omhaal
van woorden vermeld wordt, is toch
dacht ik voor de christen met
levens- en geloofservaring gesneden
koek geworden. Aan de hand van
enige, aphoristlsch aandoende
uitdrukkingen moge ik dit toelich
ten: God liefhebben bovenal - heen
reis: je naaste als jezelf - terugreis;
existentieel ten onder gaan - heen
reis: pro-existentieel leven - terug
reis; verticalisme - heenreis; hori
zontalisme - terugreis: meegekrui-
sigd sterven - heenreis; herboren op
gestaan - terugreis; verdrukking in
de wereld - heenreis; de wereld over
wonnen - terugreis; eerst het ko
ninkrijk Gods - heenreis; en al deze
dingen - terugreis. En zo zou ik
nog enige tijd door kunnen gaan.
Met dankbare verwondering meen
ik te mogen constateren dat Doro
thee Sölle op de haar eigen wijze tot
eenzelfde ontdekking gekomen is.
De maatschappijkritische instelling
doet weldadig aan. Maar beperkt die
zich tot de kapitalistische maat
schappijstructuur? Daarom doet de
vermelding dat zij „het marxisme
op een uiterst aangelegen punt, in
de mensbeschouwing, laat vallen"
nog meer weldadig aan. Dat ik voor
termen als religieuze of mystieke
ervaring liever geloofservaring lees.
zal zij mij, hoop ik. niet kwalijk
nemen. Ik verheug mij er al op het
volgens professor Kuitert door haar
gevondene en gebodene uit eerste
hand waakzaam te lezen.
Swolgen (Limb.) Dr D. van Veen
AMRO (2)
De heer Stroethoff laat zich niet de
wet stellen of hij al of niet Zijn
relatie met de Amrobank zal
handhaven Door dit in verband te
brengen met zijn lidmaatschap van
de Hervormde Kerk. wekt hij de
Indruk dat die kerk hem die wet
stelt. Dat is niet het geval, want de
Hervormde kerk is met de andere
kerken nog met de Amrobank in
onderhandeling En als de kerk op
dil punt een besluit neemt, zal dat
voor dé lidmaten toch hoogstens
een advies kunnen zijn voor hun
privé-handelwijze. De vele ingezon
den stukken over dit onderwerp to
nen overigens wel aan dat men. uit
gaand van de bijbel, tot uiteenlo
pende conclusies kan komen.
De heer Stroethoff overweegt ver
breking van zijn band met de kerk
om een besluit dat de kerk nog niet
eens genomen heeft. Anderen sta
ken hun financiële bijdrage aan de
kerk omdat de kerk nog geen bësluit
genomen heeft. Als kerk belijden we
Jezus Christus als de Heer der we
reld en als onze Redder, en belijden
we dat het 't hoogste goed is, in ons
leven Hem te volgen en te dienen.
En als lidmaat zijn we deel van die
kerk. Broeders, als die belijdenis ons
ernst is, zijn dan als het gaat om
betrekkelijk ondergeschikte punten
zulke dreigementen en daden te
genover de kerk en bovenal tegeno
ver de Heer der kerk niet ons on
waardig? Een kerk is toch iets an
ders dan b.v. een sportvereniging!
Amsterdam H.W.Meijer
Palestijnen
Heel hartelijk dank voor de goede
en eerlijke informatie over de Pales
tijnse zaak in Tr./Kw. van zaterdag.
Terecht wordt gezegd dat Israël
meer oog zou moeten hebben voor
de ontwikkelingen in de P.L.O Vaak
wordt echter vergeten dat de P.L.O
niet zo'n éénduidige groep is.'
Habash en Hawatmeh, wiens namen
vaak voorkwamen in de artikelen,
vertegenwoordigen de radikale
marxistische stroming met hun
„volksfront" en „democratisch
volksfront" B. Lewis wijst er op in
zijn brochure „Palestina en de Pa
lestijnen". dat zij christenen zijn.
evenals een vrij groot deel van hun
aanhangers.
In Palestina vormen de christen-
arabieren een minderheid Hun re
volutionaire instelling, menen zij.
belooft hen een grotere kans om als
volledig gelijkwaardigen deel te ne
men aan het Utopia, dat zij na de
revolutie zullen creëren: een eigen
Palestijnse staat.
Tragisch dat Hawatmeh c.s. zich
met hun actie in Ma'alot moesten
bewijzen. Als christelijke minder
heid moeten zij extra loyaal zijn in
de strijd. Nu des temeer, omdat ..de
vijand" nu ook voor het merendeel
bestaat uit christenen.
Zelfs voor de nieuwsdienst ANP
wordt over het Libanese drama
steeds gesproken in termen van
christenen tegenover moslems. Ra
dikale Palestijnen tegenover falan-
gisten is echter linkse christenen
tegenover rechtse christenen.
Het is meer de maatschappelijke
positie dat de geestelijke overtui
ging die (ook?) hier de politieke keus
bepaalt
Amsterdam Arend Bnersma
De tussen 1669 en 1671 door Daniël Stalpaert gebouwde Oosterkerk staat
er niet zo riant meer bij als toen hij werd gebouwd. De hervormde
gemeente van Amsterdam heeft dc kerk in 1974 voor één gulden aan de
burgerlijke gemeente Amsterdam verkocht. Deze heeft toen het dak
opgeknapt en het orgel gerepareerd. Het overige werk moet echter in
afwachting van financiële middelen wachten. Een uiteindelijk gc-
bruiksdocl is voor dc kerk nog niet gevonden.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De Amsterdamse rabbijn M. Just staat op de
nominatie benoemd te worden tot opperrabbijn van Amsterdam.
NIJMEGEN Het parochiebestuur
van de wijk Johannes en Jacobus in
Nijmegen heeft aan bisschop Bluys-
sen van Den Bosch gevraagd, alles
te doen om gelovige, enthousiaste
en capabele priesters die gaan trou
wen. te handhaven. Het bestuur
heeft het verzoek aan de bisschop
gericht omdat er twee priesters uit
de parochie willen vertrekken. Een
van de twee omdat hij in het huwe
lijk treedt.
Het parochiebestuur zegt het spijtig
te vinden een bekwaam gebleken
pastor te moeten laten gaan. Het
bestuur heeft het gevoel, dat een
besluit tot huwelijk een priester niet
per se ongeschikt maakt voor de
funktie die hij tot dusver goed uitoe
fende.
De brief is niet bedoeld om te probe
ren de huwende pastor alsnog te
handhaven, maar wil de kerkelijke
leiding laten weten wat er over deze
zaak aan de basis van de kerk wordt
gedacht „om te voorkomen dat de
leiding wacht met verdere besluiten,
omdat de mensen er niet aan toe
zijn." De brief, die „encycliek aan de
basis" is genoemd geeft een aantal
argumenten voor het celibaat, maar
ook een aantal argumenten tegen dé
gedwongen koppeling van celibaat
en priesterschap.
De permanente commissie (dage
lijks bestuur) van het Nederlands
Israëlietisch kerkgenootschap heeft
het bestuur van de hoofdsynagoge te
Amsterdam voorgesteld de heer Just
te benoemen. Het is dan de bedoe
ling. dat er voortaan twee opperrab
bijnen in Nederland overblijven.
Voorheen waren dat er vier. De heer
Just zou dan de opperrabbijn van
Nederland worden voor alle zaken,
die de uitleg en toepassing van de
joodse wet betreffen, terwijl de
Haagse opperrabbijn M. Fink de re
presentatieve taken van het opper
rabbinaat voor zijn rekening zou
nemen.
De heer Just is afkomstig uit Honga
rije. Hij is 64 jaar. Voor Nederlandse
begrippen heeft hij een zeer grote
kennis van het jodendom. Voordat
hij naar Nederland kwam icirca
twaalf jaar geleden) was hij docent
aan de Talmoed-academie in
Montreux. Hij is voorzitter van het
rabbinale hof iAw Beth Dien), wat
erop neerkomt, dat hij in de praktijk
RIO DE JANEIRO De Westduitse
pater-Salesiaan Rudolf Lunkenbein
is omgekomen bij een gevecht tus
sen Braziliaanse Bororo-indianen,
die hun gebied wilden verdedigen, en
blanke landverhuizers. Lunkenbein
woonde bij de indianen als missiona
ris. Aan beide zijden waren ge
wonden.
Gevechten tussen indianen en blan
ke landbezitters komen de laatste
tijd veelvuldig voor. In Brazilië, dat
8.5 miljoen vierkante kilometer
groot is. vindt de landverdeling vaak
nog gewapenderhand plaats. Ge
woonlijk delven de oorspronkelijke
bezitters van de grond het onderspit
tegen de nieuwkomers met hun su
perieure bewapening. De grondbezit
ters streven naar uitbreiding van
hun bezit, hoewel sommigen reeds
land bezitten ter grootte van Neder
land. Daarbij worden niet alleen in
dianen. maar ook kleine boeren het
slachtoffer. De regering van Bra2illë
zegt wel dat zij hier tegen wil optre
den. maar bezit onvoldoende
daadkracht om de grootgrondbezit
ters aan te pakken.
ADVERTENTIE
DAGJE UIT?... MADURODAM strand Pier
terrasjes vissen op zee gezellig winkelen
musea dierenpark recreatiecentrum Duinrell.
-DAGJE DENHAAG-SCHEVENINGEN!
VRAAG FOLDER BIJ UW VVV OF POSTBUS 1973 DEN HAAG
LONDEN/ONTARIO De anglicaanse bisschoppenconferentie in Canada
heeft besloten voort te gaan op de weg naar de wijding van vrouwen tot
priester. De eerste wijding zal echter niet voor eind november verwacht
worden.
In Dublin hebben afgevaardigden van de Ierse kerk in hun synode met
overweldigende meerderheid besloten de vrouw in het ambt toe te laten.
Van de meer dan 300 gedelegeerden stemden er niet meer dan een stuk of zes
tegen een voorstel van aartsbtsschop Alan Buchanan van Dublin in beginsel
het ambt voor vrouwen open te stellen. De afgevaardigden deden hun stap
in weerwil van een waarschuwing door een rooms-katholieke waarnemer,
dat het besluit een stap terug zou zijn op de weg naar de eenheid.
In Finland heeft een Gallup-poll uitgewezen dat driekwart van de onder
vraagden voor vrouwelijke priesters zijn. De meeste voorstanders zijn onder
de jongeren te vinden. De zaak komt in november aan de orde in de synode
van de Finse evangelische lutherse kerk. Intussen beraden 600 kerkeraden
zich over een niet-bindend advies aan de synode
ZO WIJD ALS DE WERELD|en in
Het woord van Jezus ..Gij zin ^0C
licht der wereld", heeft deze^
onze aandacht. Het staat
begin van de bergrede, na deiH .O
sprekingen. Wie deze laatster"1
krijgt de indruk van troostwq
te lezen voor mensen die in i
reld niet in tel Zijn. Ze mogq,
rein van hart en zachtmoedig
maar ze treuren, hongerej
dorsten naar gerechtigheid.
waar vredestichters worden z<
maar vervolgd en bedrogen T
navolgen van Jezus geroepe
men ze in de hoek van de v
terecht. Mensen met wie mer
welijks rekening behoeft te h(
en van wier woorden men zi
vraagt waarop ze slaan Toen!
Jezus daarop iets totaal
Eerfet gij zijt het zout der 3'
Geen kleinigheid. Men kan e
twisten wat de Heer precies
zout bedoelt. Het bederf P oni
wordt aangeduid met kracht
worden. Christenen zijn min<JN H.
smaakmakers van het leven da)ten l
bedoeld als de substantie van 4e
bestaan. Met een soort dra|L#i t,
kracht, dat schijnt de bedoelt
zijn. Op dit woord volgt dan Gnget€
het licht der wereld. Naast hef
der aarde, dat wijst op iets ,Vervc
statisch, nu: het licht der W(verv0
een uitdrukking die sterk naajtgrtei
ten gericht en vol beweging ï^ig
mensen komen in zicht. De werL. r
de mensenwereld. Daar zijn dijn^r
gers van Jezus voor. Voor denbaar
sen. Dat is misschien het aens r
waarnaar we zouden kunnen lvuiKe:
ren. We krijgen hier geen kf
schemerlamp toegeschoven, ;r de
een boekje in een hoekje en .jerdag
het mijn", maar er is iets grootSv0ora
bedoeld. Zo wijd als de wereld^M
overal waar mensen zijn. He^ nv
staan van de gemeente van Chij een
is er voor anderen. Verlicht ijnbaa]
verlichten. Bevrijd om te beviïderin
-jT het
n
al het werk van een opperrabbijn
doet.
Verwacht wordt, dat het bestuur van
de Amsterdamse joodse gemeente
niet voor eind september een beslis
sing zal nemen.
BOEDAPEST Wegens kritiek op
hun kerkleiding zijn vier Hongaarse
methodistenpredikanten veroor
deeld tot voorwaardelijke gevange
nisstraffen van drie tot zes maan
den. Dit zegt een team van „Kruis
tochten", de in Oost-Europa wer
kende organisatie van Anne van der
Bijl. Er zouden nog processen gaan
de zïjn tegen twee andere predi-,
kanten.
De vier veroordeelden behoren tot
een groep van predikanten, die vorig
jaar aan de Wereldraad van Kerken
in Genève schreven dat een minder
heid in de methodistenkerk een
greep naar de macht zou hebben
gedaan. Zij maakten bezwaar tegen
superintendent Adam Hecker, die
met kerkgeld zou hebben geknoeid.
WENEN Van de tien en een half
miljoen Hongaren zijn er acht en
een half miljoen lid van enig
kerkgenootschap. Ongeveer ander
half miljoen Hongaren vervullen een
of andere actieve kerkelijke dienst.
Dat blijkt uit een bericht van de
Hongaarse persdienst in Wenen. De
19 kerkgenootschappen hebben
6.000 priesters en predikanten, 7.700
kerkgebouwen en kapellen en elke
priester of. predikant heeft de zorg
voor gemiddeld 150 tot 200 mensen.
Aan de katholieke priestersemina
ries studeren 250 tot 300 seminaris
ten, aan de gereformeerde/her
vormde academie zijn 150 tot 290
studenten en aan de lutherse acade
mie krijgen 40 tot 50 theologen on
derwijs. Naast deze drie kerken kent
Hongarije tien kleinere kerkge
nootschappen, die verenigd zijn in
de raad voor vrije kerken en verder
nog vier orthodoxe kerken en een
joodse groep.
)ral h
iet op
in ov€
gror
ellen
/-ver
Beroepingswerk unè
NED. HERV. KERK t oper
Beroepen te Twijzelerheide: ld aa:
Lede. kand. te Utrecht.
Aangenomen naar Rhenen:
Tromp te Daarle; naar Nij-BeeL.
R. Deinum te Zaamslag; naar CU Lo
le a. d. IJssel: A. de Reuver te;
len, die bedankt voor Benm
Boven-Haröinxveld, Nijkerk,
melsdijk en Veenendaal,
MONTEVIDEO In de Uruguayse
hoofdstad Montevideo staat bijna
niets meer in de weg aan de volledi
ge eenwording van de methodis
tische Emmanuel-kerk en de angli
caanse Heilige Drieëenheidskerk.
De gezamenlijke gemeentes zullen
na vier jaar experimenteren over
gaan in een nieuwe gemeente, de
„Christus-kerk". In de leiding van
deze nieuwe gemeente zitten
bisschop Stanley Cutts van het
anglicaanse diocees Argentinië en
oostelijk Latijns-Amerika en ds. Os
car Bolioli, de voorzitter van de me
thodistenkerk In Uruguay. Hun taak
is de weg naar volledige eenheid
voort te zetten. Mensen uit de twee
kerken vormen studiegroepen en be
studeren de liturgische traditie van
de kerken om een gezamenlijke li
turgie op te stellen. De kerkeraden
hebben besloten de twee oude
kerkgebouwen te verkopen en een
nieuw gezamenlijk gebouw op te
trekken.
GEREF. KERKEN
Aangenomen de benoemingj|
koópvaardijpred. te Curacao"
Kerssies aldaar (zal nog enigf
meentearbeid blijven verricht*
Bedankt voor Almkerk: C. Zed- pp
te Birdaard. u
ERII
CHR. GEREF. KERKEN nfabr
Beroepen te Werkendam: A.
Heeteren. kand. te Sassenheinf®,
fedew
Bedankt voor Nieuw-Vennep: Aht di
kerk te Aalten.
n de
GEREF. GEMEENTEN I gedl
Bedankt voor Haamstede: D; Feer 4
kenburg te Lisse; voor Genemuiflener,
C. v. d. Poel te Yerseke. Itione
de m<
Ds. G. H. Kersten
De „Gereformeerde Dogmat^ ge
het tweedelige standaardwerk), zull
ds. G. H. Kersten (1882-l948fcee k
voorman van de gereformeerdfogtzc
meenten en de Staatkundig i
formeerde Partij, zal in het Erfo an(j
worden uitgegeven. Daartoe isjtzich
sloten op de synode van de „Nejj
lands Reformed Congregatie
Tot deze groep gemeenten ii*
Verenigde Staten en Canada bi 1
ren ongeveer achtduizend mer10®1
van Nederlandse afkomst. Ds £"Pfu:
Westrate te Saint Catharines
rio) voorheen te MeliskerkM1 w<
heeft het eerste deel al vert/jen
Ook besloot de synode, dat de cf10' r
chismuspreken van ds. G. van l*>e
nen (1864-1936) in het Engels zi^
worden uitgegeven.
Prof. dr P. A. H. de Bo
Prof. dr P. A. H. de Boer, oudtéh
menticus aan de rijksuniversp
van Leiden, heeft een eredoctor
in de godgeleerdheid ontvangen!
de universiteit van Cambridge.»
trkba
P. M. de Coritenson^br
Pater Pierre-Marie de Contenf
sinds 1974 secretaris van de T
caanse commissie voor
godsdienstige betrekkingen metj
jodendom, is aan een hartaaf
overleden. Hij werd 57 jaar.
I nihi
GENEVE De commissie voof'
terkerkelijke hulp aan kerke»"
vluchtelingen van de wereld»
van kerken heeft twintigdutf
dollar beschikbaar gesteld
hulp aan Indonesië en Libanonf
De Indonesische raad van ker p°
krijgt tienduizend dollar vooi-F^
cuatie en huisvesting van merf"
die dakloos zijn geworden doof
aardbevingen op West-Irian, cinf -j
ni. Aartsbisschop Illyas KurbanP
Tripoli krijgt tienduizend d<f
voor hulp aan vluchtelingen va[Lkril
ge de Libanese burgeroorlog. 'CrU
Wgens