Kerken krijgen eerste klas informatie Uit de kerkbladen Vandaag p] t>l Kardinaal Döpfner in München overleden •Ju Namibische banneling David de Beer in ons land: Onze adressen: Hulp aan West-Irian Dominee ziet op reis dezelfde dingen anders Eenheid volgens Willebrands'nog ver VOORBIJGANGER Studente dood bijbj^ duivelsuitdrijving fë6 Onderzoek naar lelijk' investeringen MAANDAG 26 JULI 1976 door Aldert Schipper Sinds kort staan de Nederlandse kerken twee jonge mannen ter beschik king, die zowat alles wat het weten waard is ook weten van Zuidelijk Afrika. Het zijn de uit Zuid-Afrka gevluchte vroegere assistent van dr C. F. Beyers Naudé, Horst Kleinschmidt, en de vroegere assistent van de anglicaanse bisschop van Damaraland in Namibië (Zuid-West-Afrika). David de Beer. De Beer (28 jaar) is een lange dunne bescheiden jongen met rossig kroes haar. Zijn vader is Nederlander en al jong naar Afrika getrokken om er een bestaan op te bouwen. De fami lie De Beer hoort tot de Engelsspre kende gemeenschap in Zuid-Afrika. Een groep waarvan je nu ook weer niet kunt zeggen dat zij zoveel op heeft met het lot van de zwarten. Maar in het gezin De Beer bestond reeds een welwillende en soms actie ve belangstelling voor de zwarten. Mevrouw De Beer hoorde tot de da mes, die meehielpen bij het uitdelen van maaltijden In de scholen voor zwarte kinderen. En vader De Beer (een achterneef van burgemeester Samkalden van Amsterdam) be schouwt zichzelf als een echte libe raal in de goede betekenis. Uitgewezen Ondanks deze achtergrond duurde het voor David toch tot zijn studen tenjaren eer hij zich bewust werd van de echte tegenstellingen in Zuid- Afrika. Na te zijn afgestudeerd in bedrijfseconomie besloot hij als ad ministratieve kracht te gaan werken in een anglicaans zendingshospiaal- tje, ergens in het noorden van Nami bië. Toen hij daar nog maar net een week was. raakte hij zijn ver blijfsvergunning voor het noordelijk deel van het land kwijt. Hij vertrok daarop naar het zuidelijker gelegen Windhoek, de hoofdstad van Nami bië. waar hij administratief assistent werd van de anglicaanse bisschop Colin Winter van Damaraland. Samen Dat David de Beer daar nu niet meer aan het werk is, komt doordat hij samen met zijn bisschop werd uitgewezen uit Namibië, nadat deze laatste had geprotesteerd tegen de verschrikkelijke ranselpartijen, waar in 1973 en "74 zeker wel zo n honderd zwarte inwoners van Nami bië het slachtoffer van werden Deze floggings' werden op Zuid- Afrikaans initiatief uitgevoerd en op bevel van de Namibische stam hoofden uitgevoerd door een zwarte beul. De slachtoffers waren meest leden van de Swapo. de officieel toegelaten politieke party die streeft naar bevrijding van Namibië. David de Beer vertelt dat de man die deze bloedige straffen toepaste meestal dronken was. Ze werden in het openbaar uitgevoerd met talrij ke toeschouwers, die doorgaans vol walging het schouwspel meemaak ten. Maar er waren er ook die bij dit soort gelegenheden geamuseerd toe keken. Onder hen de vorig jaar ver moorde Ovambo-leider Philemon Elifas, die zelf ook mensen tot flog gings veroordeelde. Het gebruikte wapen was een palmtak, waar de zijtakken zo'n beetje van waren af gezaagd. Met de scherpe binnenkant werden de mensen volgens oud gebruik één en dertig slagen of meer toege bracht. Een arts, die de floggings meemaakte, zei dat het nog een wonder was dat niemand doodgesla gen is in die dagen. Wel waren er weken ziekenhuisverpleging nodig om de slachtoffers weer op de been te brengen na zo'n behandeling. Genoegdoening Bisschop Winter protesteerde tegen deze officieel toegestane mis handelingen en kreeg na vele malen door rechters te zijn afgewezen ein delijk in februari 1975 bij de hoogste rechter in Bloemfontein gelijk. Het was een historisch proces, maar bisschop Winter en zelfs zijn opvol ger, sufragaan bisschop Wood, wa ren het land toen reeds lange tijd uitgezet. Geslafeen mag er niet meer worden. Deze gebeurtenis illustreert hoezeer in Namibië de kerk betrokken is bij de politiek. In feite, vertelt David de Beer, is het kerkvolk in Namibië vanaf het prille begin van het verzet tegen vreemde overheersing bij de bevrijdlngsstrijd betrokken. Moge lijk vindt deze vroege betrokken heid alleen haar vergelijk in het cal vinistische verzet tegen de Span jaarden in de Nederlanden in de zestiende eeuw. David de Beer merkt op dat vrijwel ieder lid van de bevrijdingsbewe ging Swapo (Zuidwestafrikaanse Volksbeweging) tevens kerklid is van een van de drie grote kerken van het land. de lutherse, de angli caanse of de rooms-katholieke. UIT Kort*, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. BIJ publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Districtenstelsel Hoewel lid van de Partij van de Arbeid sedert de oprichting (voor heen lid van de Vrijzinnig Democra tische Bond) heb ik met grote vol doening kennisgenomen van het na drukkelijke verzet in uw blad van 20< juli in het commentaar tegen pogin gen tot invoering van een distric tenstelsel. Jarenlang heb ik me hardnekkig ver zet tegen de vervanging van ons ui terst billijke systeem van evenredige vertegenwoordiging en met uitvoeri ge berekeningen de onbillijkheid van wijziging daarvan aangetoond. Ik wens u succes met uw zeer positie ve verdediging. Op mijn medewer king in dezen kunt u rekenen. Bussum P. van Daalen Maastricht F. Allema. Angola(2) Zoals de heer J.v.d.Wetering in uw krant van 21 juli schreef gaat de Angola-koffie tegen dumpprijzen naar de Oostbloklanden. Maar deze hoeveelheid is de leiders van het Kremlin veel te klein. Door de ge vechten in de koffiegebieden is er van een normale oogst geen sprake. De heer Neto heeft nu geprobeerd 150.000 werklozen en gevangenen on der dwang naar de oogstgebieden te sturen. Als dwangarbeider dus. Maar AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Mijdrecht In de top van de Swapo zit een lutherse predikant, ds. Festus Naho- lo. De ideologie van de Sapo is op de bijbel geënt. Als er bij de Swapo over bevrijding wordt gesproken, denkt men er in de termen van de uittocht uit het diensthuis. David de Beer vertelt dat de kerk actief de bevrijdlngsstrijd inspireert. De poli tieke taal is bijbelse taal en als er gepraat wordt over lijden, is dat theologisch gegrond. Dan denken ze in Namibië niet aan het fatalistisch ondergaan van je noodlot, maar men weet dat Christus zin geeft aan het lijden van de politieke gevange nen. de vervolgden en de guerrilla strijders. Aalmoezeniers Hoewel de kerkleiding zich .officieel tegen elk geweld uitspreekt, is het voor iedereen duidelijk dat de kerk aan de kant van de bevrijdingsbe weging staat. De publiciteitsman van de kerk is tevens de voorlichter van de Swapo. Kortgeleden heeft de anglicaanse kerk de kerkelijke goedkeuring ontnomen aan de aal moezeniers van de Zuidafrikaanse bezettingstroepen in Namibië, maar de kerk blijft geestelijke verzorgers zenden naar de kampen van de Swa- po-guerrilleros in Zambia en Ango la. die bij hun acties steeds verder, kortgeleden tot in de hoofdstad Windhoek, in het land doordringen. De betrokkenheid van de kerklei ding bij de politiek is niet steeds zo duidelijk geweest als nu. Vooral de lutherse kerk. met haar 350.000 le den de grootste van het land, heeft lange tijd geaarzeld. De leiding is nog maar kort in handen van eigen mensen, met de bisschoppen De Vries en Auala. De anglicaanse kerk voelde zich reeds in een eerder stadi um bij de oorlog betrokken. Dat komt doordat de anglicanen-in het noorden van Namibië zitten, waar reeds in de Jaren vijftig de Ovambo- De uit Namibië verbannen hulpbisschop van Damara land Richard Wood vluchtelingen uit Angola vertelden over de bevrijdingsoorlog in hun land. de Ovanbo contractarbeiders waren het die in december 1971 staakten. En ook nu weer zijn het de angli caanse Ovambo's in het noorden die de eerste slagen opvangen van de oorlog in Namibië. De Zuldafrika- nen, die het land hardnekkig bezet houden tegen de wil van de verenig de naties in zijn bezig een strook grond van een kilometer breed langs de duizend kilometer lange grens met Angola te ontruimen, om daar mee de querrilla-strijders tegen te houden. De betekent volgens David de Beer dat duizenden, misschien wel tienduizenden mensen in dit ge bied gedwongen worden te verhui zen. Tot de eerste slachtoffers be hoorden de bewoners rond twee be langrijke zendingsposten van de anglicanen met een grote kerk en verschillende scholen, die inmiddels reeds zijn vernietigd door het Zuid afrikaanse leger. Vormingswerk De Beer kan over dit onrecht tege nover zijn mensen niet zwijgen. Na een tijd lang in Londen te hebben gezeten en van daaruit informatie te hebben gegeven over de Namibische toestanden is hij nu naar Nederland gekomen. Als alles goed gaat krijgt hij straks van de Nationale Commis sie Ontwikkelingssamenwerking NCO (de vroegere commissie-Claus) een subsidie, nodig om in de kerken in ons land een vormingsproces op gang te brengen rondom de te genstelling tussen rijk en arm in de wereld, geïllustreerd aan het geval- Namibië. Want we moeten niet den ken dat Namibië een ver land is. waar wij verder niets mee te maken hebben. Namibië is net een wereld in het klein met een groep uitbuiters en een groep uitgebuiten, meent Da vid de Beer. Van een onzer redacteuren MÜNCHEN In München is zaterdag op 62-jarige leeftijd de voorzitter van de Westduitse bisschoppenconferentie, Julius kardinaal Döpfner overleden. Een woordvoerder van het aarts bisdom München en Freising maakte bekend dat de geestelijke aan een hartaanval overleed bij het verlaten van het bisschoppe lijk paleis. De kardinaal werd in 1969 reeds be handeld wegens hartklachten, maar nadien had hij geen last meer gehad. De kardinaal was een geestdriftig bergklimmer. die de toppen van de Mont Blanc en de Matterhorn heeft bedwongen. Hij werd in 1948 bisschop en was toen de jongste bisschop van Europa met zijn 35 jaren. In 1958 werd hij kardinaal in Berlijn en ging in 1961 naar het aartsbisdom München en Freising. Döpfner werd beschouwd als een van de conservatieve ledea van de groep progressieve bisschoppen in de rooms katholieke kerk, hoewel hij nimmer de theoloog Hans Küng in zijn kritiek op het Vaticaan is bijge vallen. Ook inzake abortus nam Döpfner een traditioneel standpunt in en verdedigde dat met hartstocht, ook in een gesprek dat hij hierover had met bondskanselier Schmidt. Verbod --DAG Als aartsbisschop van Berlijn ijverde Döpfner zeer voor godsdienstvrij heid in de DDR, die kerkelijk toen nog volledig onder het Duitse episco paat viel. De autoriteiten van Oost- Duitsland verboden Döpfner toen de toegang tot de DDR. Alleen in Oost- Berlijn kon hij nog komen. Hoewel hij herhaaldelijk de wens te kennen gegeven had. in Berlijn te blijven, werd hij toch in 1961 naar München overgeplaatst. Vier jaar later werd hij voorzitter van de Westduitse bisschoppenconferentie. Döpfner maakte doorgaans van zijn hart geen moordkuil. Aan deze ei genschap dankte hij de haat van de Oostduitse leiders, maar ook tijdens een recent bezoek aan Zuid-Afrika en Rhodesië, maakte hij kritische opmerkingen over de regimes in die landen. Döpfner deed zijn best voor verzoening tussen Westduitse vluch telingen en de Polen, die nu in de door hen verlaten streken wonen. Eens baarde hij opzien door in een wedstrijd van de Westduitse Bun- desliga de aftrap in vol bisschopsor naat te verrichten. LEUSDEN Het gereformeerde al gemene diakonale Bureau in Leus den heeft zich aangesloten bij de actie, die de hervormde diakonie begonnen is voor hulp aan de slacht offers van de aardbeving in West- Irian. De gereformeerden hebben voorlopig 7500 gulden overgemaakt. door ..transport-problemen" komt hier niets van terecht. Om deze maatregel te rechtvaardigen heeft de heer Neto gezegd: ..We moeten nu éénmaal die fouten maken, die niet te vermijden zijn. Straks zullen we proberen het beter te doen." Voor een kopje Angola-koffie zullen we in de komende jaren wel naar Rusland of Cuba moeten. Christen-Turk Geulukkig zette u het bericht over het niet verlenen van asiel aan die christen-Turk op de voorpagina. Ik hoop nu dat vele Nederlanders met mij zich verwonderen over het dis- crimeren van deze groep Turken. Maar laat het vooral niet alleen hier bij blijven. Onze regering moet ho ren dat wij het oneerlijk vinden dat communisten (b.v. uit Spanje) en socialisten hier wel mogen blijven, maar christenen niet. Chilenen wor den hier wel toegelaten, zijn zij zo veel beter dan die Turkse christe nen? Ik hoop dat u en ik als zwijgen de meerderheid wakker worden en dat we aan het werk gaan en iets van ons laten horen. Wij hebben toch nog ministers van ARP en KVP? Nederland doe iets. A.A. den Hertog Camillo Torres Uw artikel van Koos Koster over de opstand van Colombiaanse priesters tegen hun kardinaal met als voor beeld de priester-revolutionair Ca millo Torres is voor mij aanleiding, uw lezers te wijzen op de prachtige roman van Wim Hornman, genaamd De Rebel, een roman over het leven van Camillo Torres, waarin meer dan feiten de achtergrond en het waarom van Torres' dood beschreven wor den. En daarom is het een boek. dat ons éllen aangaat, heel de mensheid. Leven en dood van Camillo Torres zijn een kreet om hulp. een schreeuw om rechtvaardigheid, voortgekomen uit het christelijk bewogen zijn van een diepgelovig mens. En die kreet moet over heel de wereld klinken. Rotterdam A.J.Kreuger in deze zomermaanden pakken heel wat dominees hun koffers en gaan op reis. De vrijzinnige ds. H. Faber vertrok naar Japan. Hij schrijft over zijn „droomreis" in Kerk en Wereld, het officiële orgaan van de Vereni ging van Vrijzinnige Hervormden in Nederland. In Wapenveld, het or gaan van de orthodox calvinistische reunistenvereniging Reunitas Re- formata Qui Reformanda. geeft dr. W. J. Vaartjes uit Maarn zijn indruk ken weer van een reis naar het 200 jaar bestaande Amerika. We laten in deze rubriek beide heren aan het woord. Eerst ds. Faber: „De per soonlijke religiositeit is anders ge aard, maar wel zeer vitaal! In het algemeen ligt het accent méér op de individuele mens en zijn eigen in spanning. dah bij ons. Het kernbe grip is: de persoonlijke mens en niet: de collectivistische staatsbemoei ing. De economische vooruitgang en de wil tot hard werken zijn verbluf fend. Dr. Vaartjes is over zijn reisdoel, de Verenigde Staten minder kort van stof. Ook met name van de godsdienstige kant van dit grote land („een werelddeel") geeft hij een uitgebreide uiteenzetting: „De bre de hoofdstroom van het Amerikaan se christendom is nogal ondogma tisch. wel emotioneel getint en zeer sociaal bewogen. Dat klopt met de praktische Instelling van Amerika nen. „Does it work?"; Komt er iets uit? daar gaat het om. Minder modaliteitsproblemen dus dan bij ons theoretiserende Noord- Europeanen. Zoals al het andere is ook de religie een verkoopartikel dat rendabel behoort te zijn. Domi nee moet boeien. Je ziet dus in de zaterdagse krant hele reeksen ad vertenties van kerkdiensten Er wordt vermeld welke koren zullen zingen en de ene preek heeft een nog pakkender titel dan de andere." „Amerika is vanouds her niet alleen sterk beïnvloed door het pragmatis me. maar ook door het deïsme. Van uit deze natuurlijk niet typisch Amerikaanse invalshoek geldt het kerklidmaatschap nog immer als een burgerlijke en welhaast pa triottische deugd. Staat boven de „speaker" van het Huis van Afge vaardigden en op de dollarbiljetten niet het motto „In God we trust"? Het zal duidelijk zijn dat ook dit het specifiek-christelijke gehalte niet ten goede gekomen is." Stijlvol en eerbaar gekleed het huis van God betreden „Een typisch consumptief trekje is het ontbreken van „kerkelijk besef". Kerkgangers die verhuizen nemen vaak geen attestaties mee en gaan in hun nieuwe woonplaats niet auto matisch naar hun oude kerkgenoot schap. Zo zullen diverse congrega ties uitproberen en er één kiezen om, voor ons minder doorslaggevende, redenen als: het kerkgebouw ligt dichtbij, de predikant is een gevierd redenaar, de sociale activiteiten lo pen gesmeerd of de mensen zijn er gewoon plezieriger. Naar leerver- schlllen wordt minder gekeken. Dit verschijnsel wordt in de hand ge werkt doordat vele kerken niet „na- tion-wide" zijn maar alleen regio naal voorkomen." Hoedje op, hoedje af In De Wekker, het blad van de Chris telijke Gereformeerde Kerken in Nederland zet de Apeldoornse hoog leraar prof. dr. B. J. Oosterhoff uit een wat de apostel Paulus nu eigen lijk bedoelde met diens voorschrift dat de vrouw niet bootshoofds bidt of profeteert. In sommige kerkelijke milieus leidt Paulus' oproep nog steeds tot een eis aan de kerkgang- sters. een hoed of iets dergelijks U dragen. Prof. Oosterhoff haalt zijr informatie uit een boekje van zijr collega Versteeg. Oosterhoff vat prof Versteeg als volgt samen: Deze vertelt in zijn boek dat Paulus niet schreef over de in onze dagen ge bruikelijk kapothoedjes, of sjaaltjes, maar over de palla, die weliswaar ln Paulus' dagen niet meer door iedere vrouw gedragen werd. maar die het symbool was van vrouwelijkheid Oosterhoff gaat ver der: „Paulus wil er alle nadruk op leggen, dat ook in de samenkomsten van de gemeente een vrouw niets moet doen wat in strijd is met het karakter van haar vrouw-zijn. Ken nelijk waren er in de gemeente van Korinthe vrouwen die bij het bidden en profeteren de palla demonstra tief terugsloegen. De mannen baden en profeteerden immers ook zonder een palla. Zij meenden, dat het feit. dat zij evenals de mannen mochten bidden en profeteren impliceerde, dat zij dat dan ook op dezelfde wijze als de mannen mochten doen. Met een aanhaling van F. J. Pop merkt Versteeg op, dat het in wezen niet gaat om een hoofdbedekking van de vrouwelijke gemeenteleden, maar om haar „vrouw-zijn en vrouw- blijven". Het gaat Paulus niet zozeer om een kledingvoorschrift, maar meer om een oproep jezelf te zijn. De palla en de hoed zijn tijdgebonden. „Dë palla speelt nu geen enkele rol meer. En een hoed is ook betrekke lijk. Men kan daarm 1 Korinthe 11 vers 5 niet gebruiken om van vrou wen te eisen dat ze in de kerk een hoed moeten dragen of wanneer ze in aanwezigheid van anderen voor gaan in gebed hun hoofd met een hoed of muts bedekken. Iets anders is natuurlijk dat vrouwen maar dat geldt niet minder van mannen stijlvol en eerbaar gekleed het huis van God betreden." Gebedsgenezers In Zijn blad In de Rechte Straat vaart ds. H. J. Hegger uit tegen de ge bedsgenezers. Eerst geeft hij de hei lige Antonlus van Padua er van langs en komt vervolgens op de De zaterdag overleden kardinaal Döpfner van München NORTH FIELD Kardinaal Wille- brands heeft in het Amerikaanse Northfield gezegd dat er nog een lange weg moet worden afgelegd al vorens katholieke i en lutheranen het eens zijn over het pausschap, ook al willen de lutheranen het pausschap in beginsel aanvaarden. De lutheranen zeggen wel dat het pausschap mogelijk en wenselijk is, maar ze beschouwen het nog niet als „wezenlijk", hetgeen het volgens de katholieken wel is. De lutheranen willen vooral dat het pausschap dienstbaar zal zijn aan de eenheid van de christenen. Aan de katholieke kant moet ook nog nauwkeurig onderzocht worden wat de feitelijke bedoeling van het dog ma van de pauselijke onfeilbaarheid inhoudt. Er moet aan die zijde ook nog iets gedaan worden aan de colle- gialiteitsgedachte, en men moet be studeren wat een bisschop is. De weg naar de eenheid vereist nog veel geduld, maar geen passieve berus ting, aldus de kardinaal. „Geduld, maar ook lijden, vertrouwen en vol harding, wij ondergaan het allemaal in ons zoeken naar eenheid". een KONINKRIJK DER HEMELR HA Gezegenden, hikb de armen van geest, Idsm want van hen advii is het koninkrijk der hemekprn; (Mattheu? Het behoort tot de zaligspreking"1^ er iets in toegezegd wordt. Dat* a£ gezegde is hier „het koninkrijïinst' hemelen". Ongetwijfeld drage^een toezeggingen van de zaligspr^atie gen een toekomstig karakter, men zaligsprekingen zijn geen tyie a: spreuken waarbij de aangespqsrnai nen in één slag van arm rijk.iErw* treurend getroost worden, lenan gaan de toezeggingen niet in toekomstige op. Zoals het koe rijk der hemelen in de evangi ook niet alleen een toekomstigei 11 gelegenheid is. Wanneer onze z spreking terug gaat op Jesajfc dan valt te bedenken dat het I om een heel concrete nood eeru concrete uittreding gaat. In de s' goge van Nazareth leest Jezus gedeelte (Lukas 4,17 e.v.) eni^ staat daar datzelfde woord „arnll 1 als hier. Hun wordt het evanjVFl verkondigd. „Armen ontvangen evangelie", antwoordt Jezus oi meer aan de afgezanten van Jol* nes de Doper op diens vraag of JL het is (Mattheus 11,5). En het el gelie is niet alleen een boodsc met betrekking op een verre ieen komst maar evenzeer op een j hier en nu. Met het evangelie il, ten wij de aarde en de mensen treR blijven. Juist in de navolging pan] Hem die niet anders deed. Dat tjede kent dat er verandering mogelijoant Brood voor de wereld. Vrijheid vfl die nu gevangen zijn. Het evanff® wil concreet gemaakt worden.f1"^ zich daartoe zetten behoeven nijiedll vrezen ook al komt hun leven djgem door in moeite, want juist zo is I leven gezegend. erma e z ajJr us Engelse gebedsgenezer Osborne en Johan Maasbach. Met deze laatste heeft ds. Hegger een heel persoon lijk appeltje te schillen. Aan de Os borne vereerders vraagt Hegger: „Wat voor verschil is er tussen het aanroepen van Sint Antonius door de roomskatholieken en het aanroe pen van Sint Osbom door protes tanten; behalve dan dat Sint Anto nius reeds gestorven is en Sint Os borne nog leeft? Van belden wordt gezegd dat zij een bijzondere macht hebben bij God, waarom we moeten proberen hen over te halen dat zij voor ons bij God bemiddelen door hun gebed. Van beiden wordt ook gezegd dat ze wonderen hebben ver richt en van beiden wordt vol geloof vertrouwd dat ze opnieuw wonderen zullen totstandbrengen. Bij beider gebeden wordt meteen gewezen op de mogelijkheid om geld over te maken. Aan beiden wordt toege schreven dat ze alles doen om God x verheerlijken. En de vereerders van beide sinten worden samenge bracht niet rondom Christus, maar rondom deze al of niet gestorven mensen (zie wat hieronder volgt over de broederschap van Sint An tonius). Maar de vereerders van bei de sinten zijn grondig in strijd met de Bijbel. Wij moeten niet als broe ders samengebracht worden rond om mensen, maar uitsluitend rond om Jezus Christus, de enige Midde laar Gods en der mensen (1 Timo- theus 2 vers 5)." Van wat Maasbach op het moment leert is ds. Hegger niet voldoende geïnformeerd, zeg hij zelf. Dat komt onder meer doordat Maasbach hem zijn geschriften niet meer stuurt. „Lang kreeg ik zijn blad „Nieuw Leven" toegezonden. Ai ^r eens heb ik in In de Rechte Straat geschreven over evangelisten, die voortdurend vele foto's van zichzelf laten afdruk ken in het blad, waar ze zelf de eindredacteur van zijn. Foto's in al lerlei standen, vooral van hun bid dende houding. Ik verwees daarbij naar het verwijt van Christus aan het adres van hen. die op de hoeken der pleinen staan te bidden om zich aan de mensen te vertonen (Mattheus 6 vers 5). „Voorwaar, Ik zeg u dat zij hun loon reeds weg hebben". Ik had daarin ook geschreven: Het lijkt wel of het bij dat soort mensen gaat om deze ,.heils"-orde: de foto van hénzelfdan de Geesten dan heel ergens achter aan ook nog het Woord. Ik bedoelde Osbom en Maasbach, maar had geen van beiden genoemd. Sindsdien kreeg ik echter „Nieuw Leven" niet meer toe gestuurd. Maasbach had het blijk baar op zichzelf betrokken, echter zonder, naar ik vermoed, ook te stoppen met dat pronken met de foto's van zichzelf in zijn eigen blad." meeb Ds. H. van Rhijn nnem n op Op weg van een bezoek in de meente naar huis is plotseling leden de gereformeerde ds. Rhijn, te Hardenberg. Ds. Van If was 68 jaar. Hij stond achtereei»hQi gens in Roden, Nijmegen. Le' dorp. Nijmegen en Hardenberg «I de laatste gemeente verrichtte nog hulpdiensten sinds hij in y^Rf met emeritaat ging. Kardinaal Alfrink Ter gelegenheid van de diësviefc op 15 oktober wil de Katholieke fe versjteit Nijmegen pp voordrd van de faculteit der godgeleerd! A een ere-doctoraat verlenen aan nard Kardinaal Alfrink, de vn rooms-katholieke aartsbisschop^, Utrecht. Doodgeschoten irerlie: Bij de stad La Rioja in het Nor-en r westen van Argentinië zijn doel, 1 priesters doodgeschoten. Tweelsteri) ken geleden werden drie geestelijeg vs en twee priesterstudenten doorë stei gels gedood, vermoedelijk afkomjbewii van het „eskader des doods". ;nog i< ien v: geda geu< "lortir iping rbij r Irukki MÜNCHEN - In Beieren is een rechtelijk onderzoek aan de naar de manier waarop een 23-jai V Westduitse studente op 1 juli overleden tijdens een ritueel uitdrijving van boze geesten. IIYI „duivelsuitdrijving" geschiedde r toestemming van het bisschoppA/\ ordinariaat van Würzburg. Onw^J deel van de „behandeling" wasj wekenlange vasten. tECH tcurii De ouders van het meisje wend( zal 1 zich in september 1973 tot eenFj" tholleke geestelijke wegens j „zorgwekkende psychische stand" van hun dochter. Deze g telijke nam bij het meisje „syn men van bezetenheid" waar. (lijk r foorki sen 1 LONDEN Wanneer in septet^!™" het voorstel in de nationale pries? ngsl conferentie van Engeland w<f aangenomen zal de katholieke kerk in Engeland en les haar investeringen aan de 1 van ethische uitgangspunten i ten gaan doorlichten. Het voorste] hiertoe is afkon van pater Michael Holdings uit fl den. Hij wil dat alle diocesane! heersraden hun investeringen pil ceren. Hij wil dat in de raden! moraal-theoloog en een deskunf op het gebied van de Derde Wd wordt opgenomen. Meestal besf deze beheersraden uit gepensioij de zakenlieden, aldus pater f dings

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2