Lijden aan eind van het leven heeftgeen positieve betekenis II I Olympische spelen: de wereld is er vol van dichtbij jimmentaar iuislanden Bredere discussie over euthanasie, sterven en stervensbegeleiding )ud-ombudsman nu burgemeester helpeen gevangene bevrijden ziekenhuis „suggestie" zeemeermin het weer Strandweer Bergbeklim mers verongelukt DAG 24 JULI 1976 BINNENLAND TROUW/KWARTET 5 verlenen van staatkundige on- ;elijkheid aan de zogenaamde landen" voor de zwarte Zuid- inen vormt in de ogen van de •rikaanse regering niet alleen luitstuk van de apartheidspoli- maar ook de rechtvaardiging ijwel alles wat er op die lange aan speldeprikken en vernede- n voor de zwarte Zuidafrika- estigdp <c signaleren valt. enmai „grote apartheid" is nog steeds ■n. ..Aae' ogen van de Zuidafrikaanse ^hebbers het wenkend dSvan >ect'ef waaraan veel moet wor- aai ondergeschikt gemaakt, ook al j met it de twijfel aan de juistheid tiende doeltreffendheid van die poli- verweij vooral buiten de politieke ;en. steeds meer toe i ge week signaleerden wij op Dlaats de door praktische be- eji ingegeven kritiek van het -^aanse Handelsinstituut; nu de leider van het thuisland inkoeloe, prof. Hudson Ntsan- in het openbaar en met zoveel den gezegd dat hij niets wil n van de ook aan zijn thuisland ezegde onafhankelijkheid. inwisi is niet de eerste thuis- *^|leider die zich op deze manier tegen de regering. Van zijn :ga Gatsha Buthelezi van het sland Kwazoeloe was reeds be- l dat deze zodanige voorwaar- stelt voor de aanvaarding van onafhankelijkheid, dat cr ge ide twijfel bestaat of ook hij wel zelfstandig en souverein land 1 zou wel eens kunnen zijn dat ■^■^ks alleen Kaiser Matanzima de lerdv< zame ,e'd-er zaI ziJn van een •hoon standig thuisland. Nu al, voor ziene in Matanzima's thuisland ijn zepnskei in oktober de onafhanke- heidsfeesten zullen beginnen. honderduizenden die in el wat geva,,en al generaties lang woond hebben in wat nu de blan- t hij (industrie)gebieden worden, het mado onder ogen zien dat zij in okto- ZOrk^l van cnc ^a§ °P anc^ere kr lenlandsc werknemers worden 'veelz wat 00^ Z'J a's ^un e'gen 'and nidda n- En dat gebeurt dan alleen okloo ar omdat zij plotseling door een Janjninistratieve beschikking van ukzaliblanke minderheid statenloos weemi gel va oelen, rden. Euthanasie, sterven en stervensbege leiding zijn onderwerpen, die vooral de laatste jaren enorm in de belang stelling staan: er wordt over geschre ven. er wordt over gepraat, er worden congressen aan gewijd, waar alle mo gelijke deskundigen hun licht laten schijnen. Toch zijn deze onderwerpen allang niet meer een aangelegenheid, waarover alleen deskundigen zich het hoofd breken; ook ,,de gewone man" wordt steeds meer met deze zaken geconfronteerd, bijvoorbeeld door be paalde rechtszaken (zoals enkele ja ren geleden die van het Friese art- senerhtpanr verzoek een einde maakte aan het lijden van hun moeder) en recent de zaak tegen de Limburgse verpleger Frans II.. die een aantal bejaarde, zieke mensen gedood heeft, maar die dit zelf als een vorm van euthanasie zag. De discus sie wordt allang niet meer alleen ge voerd in vakbladen; langzamerhand komen in alle ..gewone" kranten en bladen regelmatig artikelen over eu thanasie voor. Nu heeft de Nederlandse Federatie voor Bejaardenbeleid een speciaal nummer van haar maandblad gewijd aan sterven, stervensbegeleiding en euthanasie. In dit nummer komen, behalve een aantal deskundigen, ook anderen aan het woord: bejaarden- helpsters. oude en zieke mensen, waardoor het geheel zeer begrijpelijk en prettig leesbaar is geworden. Erg interessant is het gesprek met de psychiater en hoogleraar in de conflictpsychologic dr. J. II. van den Berg (auteur van o.m. het bekende boek Mctablctica), die in 1969 eigen lijk de stoot gaf tot de nu nog op gang zijnde discussie over euthanasie en stervcnsheselpidine met zijn boekje ...Medische macht en medische ethiek", waarin hij zich afvroeg of de moderne medische macht wel onbe perkt door mag gaan met het rekken van, soms bijna onmenselijk gewor den mensenlevens. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste uitspraken in dit specia le nummer van ..Op Leeftijd", dat ..Dood gewoon" heet en dat te bestel len is bij de Nederlandse Federatie voor Bejaardenbeleid, Eisenhower- laan 114. Den Haag. telefoon 070- 544901». leiders van de thuislanden, man van wie de Zuidafrikaanse re- ng hoopte en van wie menige enstaander moest vrezen dat stromannen van de blanke min- ^p'-^ieid zouden zijn, gaan een eigen, eid voeren. En dat is een duide- A signaal, voor de mensen in fd-Afrika en daarbuiten. lar dieper nog dan deze admini- ttieve uitwerking ligt de grief van zwarte bevolking, die samen met blanke bevolking in belangrijke r doo*ltc hee^ b'jgetlragen tot de enor- p der rijkdom van de republiek Zuid- t an< rika. dat zij straks elk recht op rlijke jfijt van die gezamenlijke inspan- erint (g kwijt zijn. Dat is een onrecht, met arom nu ajjeen n0g maar de bewuste staatsburgers moe id-Afrika zich bekreunen, maar Hejt zijn gevolgen in de toekomst zal bben." Flo •ontac n vreedzaam man a,s Buthelezi in vee^1 dit doorzien en stelt eisen ;oe. orens zijn land zelfstandig wordt klaard; eisen waar de blanke nderheidsrégering in Pretoria :t van terug heeft. Van belang- k voor de regering is dat de uislandleidcrs ook in de stedelijke bieden hun aanhang hebben. Als ithelezi in Soweto spreekt, roomt een voetbalstadion vol met en en hem toejuichen als hij zijn tv-fiim ken formuleert. de reassenonlusten in Soweto en pers is Buthelezi's populariteit ze niet afgenomen. Hij vertoonde :h onmiddellijk in het ziekenhuis r de slachtoffers van het geweld £ren opgenomen en hij protes- :rde tegen het optreden van de ilitie. regering van Zuid-Afrika leek iet Kaiser Matanzima en zijn thuis- Ind Trankei op de voor haar goede Jeg. Het zou wel eens kunnen zijrr at zij zichzelf echter met de leiders kn de thuislanden formidabele en jachtige tegenstanders heeft gc- fhapen, die haar de weg naar de rote apartheid steeds meer gaan rsperren. -~~~) ~|>EN HAAG Met ingang van 1 O iugustus 1976 is benoemd tot burge- ;ster van de gemeente Lekker- k drs H. G. Ouwerkerk te Amsterdam. De heer Ouwerkerk die jaar is, is werkzaam bij de Vara en is daar enige tijd ombudsman. Hij lid van de PvdA. door Ciska Dresselhuys Amsterdam Prof. dr. J.H. van den Berg; ,,Ik geloof, dat als je hele leven erop afge stemd is het lijden te vermij den - en dat is tegenwoordig zo - en niemand eigenlijk meer geneigd is om nog iets positiefs te zeggen over de zin van het lijden, dat je nauwelijks kunt verwachten, dat lijden aan het eind van het leven nog zinvol kan zijn. Van de prille jeugd af wordt ons voorgehouden: lij den is iets waar je vanaf moet zien te komen. Geestelijk lij den, lichamelijk lijden, het is allemaal negatief. Dat is onze ideologie. Nogmaals: mag je dan verwachten dat op het ein de van het leven lijden ineens wél een positieve betekenis krijgt? Ik geloof dat je daar niet van mag uitgaan. Daarom vindt ik ook dat een men senleven dat nauwelijks meer éen leven genoemd kan worden door ziekte, aftakeling en pijn, niet via allerlei medische foefjes gerekt mag worden, wanneer de patiënt dat zelf niet wil. In mijn boekje over de me dische macht en de medische ethiek stond een foto van een man zonder onderlichaam, waarbij de kop luid de: ,,A succesful operation". Daar heb ik bezwaar tegen. Er werd in dat artikel met geen woord gesproken of die man wel gelukkig was met de operatie. Misschien wel, misschien niet, maar dat je het lef hebt om zo'n kop boven zo'n afschuwelijke foto te zetten, dat vind ik schandelijk". Prof. Van den Berg beweert verder in het speciale nummer over sterven en euthanasie (elders in het nummer komt een arts-gerontoloog aan het woord, waarop wij straks terugko men) dat alle mensen, ook zij die eerder verklaard hebben een eind aan hun leven gemaakt te willen hebben wanneer zij zeer ernstig, on geneeslijk ziek zijn en veel pijn lij den, op het kritieke moment toch niet dood willen. Hij meent dat 98 procent van de mensen dan toch terugschrikt voor euthanasie, ook al hebben zij er eerder om gevraagd. Prof. Van den Berg zegt hierover: „Die dokter zou in zulke gevallen er dus vanuit gaan dat deze mensen, ook al hebben ze een levenstesta ment getekend (een stuk waarin om euthanasie wordt gevraagd, wanneer de ondertekenaar in een ernstig, on herstelbaar lijden zou terechtko men, red.) op het kritieke moment toch zouden willen blijven leven? En dus zou hij het levenstestament ne geren? Dat vindt ik niet juist. Ik dacht dat je jezelf nu juist met zo'n levenstestament wilt beschermen te gen een dergelijk oordeel. Ikzelf heb ook zo'n levenstestament bij me en ik hoop niet in handen te vallen van een dokter die dat verwaarloost. Ik heb dat getekend en ik meen dat." Vroeger ook Over de tegenwoordige belangstel ling voor zaken als dood, euthanasie en stervensbegeleiding, zegt hij ver der: „Ik geloof niet dat daar tegen woordig meer dan ooit over gepraat en geschreven wordt. Vroeger werd er over de dood gepreekt, elke week, kun je zeggen. En als men thuis ook nog aan godsdienst deed sprak men er elke dag over. Als een feit van het leven, dat aanvaard moest worden. Dat er nu wel eens een enkele keer een boek verschijnt over de dood dan denk ik dat dat tamelijk mager is vergeleken bij vroeger, dat het een kleine tegemoetkoming biedt voor wat een tekort is geworden." Tenslotte over stervensbegeleiding: „Dat moet niet gebeuren door jonge mensen, dat kan niet. Het moeten op zijn minst mensen van middelbare leeftijd zijn, die hiermee bezig zullen zijn. Er zullen wel uitzonderingen zijn. Er zijn jongeren die bijzonder verstandige dingen kunnen doen, net zoals er ouderen zijn die bijzon der onverstandige dingen kunnen doen. Maar voor stervensbegeleiding van oude mensen jonge meisjes in zetten nee, dat lijkt me niet juist. Dat zou ik persoonlijk een affront vinden, een belediging. Dat je ie mand vóór je krijgt die het leven nog helemaal voor zich heeft, die over de dood waarschijnlijk nog nooit ern stig heeft nagedacht. Maar wat moet je in vredesnaam begeleiden als je niet weet waar naartoe? Er is maar één manier om over de dood te praten, dat is op een religieuze manier, de rest is gezeur, om het grof te zeggen. Wat moet je immers vertellen? Je gaat dood. Ja. dat weten die mensen zelf ook wel. Maar verder? Het is jammer, kun je zeggen. U heeft een mooi leven ge had en het is akelig dat u afscheid moet nemen, maar wat verder? Je hebt er ook geen behoefte meer aan om te horen dat je een harmonisch, afgerond leven hebt gehad. Vanuit het geloof sprekend heb je het recht iemand aan het einde van zijn leven voor zijn eigen afgrond te zetten. Maar dat doen zonder dat je een antwoord hebt, is misdadig. Er is ,maar één goede stervensbegeleiding en dat is de religieuze, de rest is armzalig gepraat," aldus prof. Van den Berg (62 jaar), die van her vormde huize zichzelf een buiten kerkelijk christen noemt. Blijven leven De andere bijdrage uit dit speciale nummer waaruit we iets willen over nemen is die van de rooms- katholieke arts dr. J. J. M. Michels, directeur-geneesheer van het ver pleeghuis Kalorama, waar alleen uit zichtloze gevallen worden behan deld. Hij mag beslist geen voorstan der van euthanasie genoemd wor den. integendeel, hij is de man die zegt dat op het kritieke moment 98 procent van de mensen die eens ge zegd heeft vóór euthanasie te zijn, toch wil blijven leven, hoe moeilijk en pijnlijk dat dan ook is. „Ik persoonlijk zeg, ik hoop dat ik nooit zo kom te liggen en dat ze dan niks aan me doen. Maar het pro bleem is, dat als ik zo ben, ik misschien wezenlijk anders zal den ken. Men zegt soms wel: was ik maar dood, maar niet: maak me maar dood. Ik heb in ons eigen tehuis een kleine enquête opgezet. Aan mensen van wie ik dacht, dat ze er wel tegen konden heb ik gevraagd hoe zij over euthanasie dachten. Dat was een akelige ervaring: ik ontdekte dat het een schrikbeeld voor hen was, niet dat wij het zouden doen. maar het schrikbeeld dat wij zo over hen dach ten, dat zij het niet meer waard zou den zijn om te leven. Dat bleek een geweldige angst. Na twintig gevallen ben ik maar op gehouden met m'n onderzoekje, ik vond het ethisch niet meer ver antwoord ermee door te gaan, ik dreef ze zoveel schrik op het lijf, de levensdrift bleek zo ongehoord grootIk geloof zelf dat het zo is dat als men maar goede hulp heeft, de mens toch wel graag leeft. We hebben ontdekt dat de problemen die de mensen hebben, lang niet al tijd te maken hebben met de dood, maar veel meer methetziekzijn, met de familie die achtergelaten moet worden, met het hiernamaals en daarmee de evaluatie van het eigen leven „Het enige dat ik meemaak, is dat men zegt: was het maar afgelopen. Dat zeg ik zelf ook wel eens. Dat is meer een roep om hulp. Ik zit hier nu veertien jaar met alleen maar hope loze gevallenv maar moet de eerste zelfmoordpoging nog tegenkomen. Wat de zin van het lijden betreft, ik geloof niet meer dat de mensen die zien; dat ze denken dat ze het vage vuur ontlopen, wanneer ze op aarde maar genoeg geleden hebben. Ook in mijn eigen religieuze overtui ging zie ik de zin van het lijden niet. Als er één het lijden heeft willen wegnemen, is het Christus geweest. Het lijden heeft alleen zin als men er iets mee bereiken kan. bijvoorbeeld opereren, als je er beter van wordt. Ik begin als arts nooit over religie. Ze kennen me als arts, ze mogen me ook als Michels kennen, maar begin je over de religie, dan, zit je op een toer waar ze niet tegen je op kunnen. Begint een patiënt zelf over de godsdienst, dan ga ik mee". Omgeving Over euthanasie zegt hij tenslotte: „Euthanasie mag niet geïsoleerd be schouwd worden. Het is één van de reeks hulpmiddelen aan stervenden. Het zou wel eens kunnen zijn. dat de vraag om euthanasie vaak niet uit gaat van de stervende of de patiënt, maar van diens omgeving. Wat de wettelijke kantervan betreft, de Nederlandse artsenstand is. dacht ik. zo weinig bang van de officier van justitie, dat we ons nau welijks laten leiden door wat de wet ons voorschrijft maar wel door wat ons geweten ons voorschrijft, onze routine, onze emoties. Ik vind het een enorm iets om in te grijpen in het leven, je moet een enorme sprong nemen. Het gevoel van: wil de pa tiënt het wel echt. moet ik niet iets anders doen? Ik vind dat wij de plicht hebben om steeds weer te on derzoeken of de vraag om een vredi ge dood, die een patiënt ons gesteld heeft, nog steeds voor hem geldt, of hij niet van gedachten veranderd is". de- Tekeningen, bij voorkeur in liggend formaat, sturen aan: Trouw, jury politieke prent. Postbus 859, Amsterdam. Naam en adres aan dc achterzijde vermelden. Voor geplaatste prenten is er een boekenbon. VAN EEN LEZER- onder redactie van loes smit Kaarten of brieven doen de ont vangers altijd iets. Ze zijn er blij mee of worden er kwaad om. maar effect heeft het in elk geval. Veel brieven of kaarten kunnen een protestactie zoveel kracht bij zetten, dat een overheidsbesluit daardoor ongedaan gemaakt kan worden. Het sturen van veel brie ven, en kaarten naar één en het zelfde adres kan zelfs zoveel ef fect hebben, dat gevangenen er de vrijheid door terugkrijgen Dat laatste heeft Amnesty inter national in de vijftien jaar van zijn bestaan duizenden malen er varen. Zo'n zesduizend mensen die in allerlei landen waren op gesloten. omdat hun politieke of 'geloofsovertuiging de machtheb bers van hun land niet zinde, zijn in de loop van de jaren mede dankzij het werk van Amnesty vrij gekomen. Voor nog eens dui zenden zijn de omstandigheden in de gevangenis aanmerkelijk verbeterd. De organisatie heeft nu vertak kingen in vijfenzestig landen. De Nederlandse afdeling bestaat een jaar of acht en telt bijna twintig duizend leden, van wie velen meewerken in de ruim 350 werk en adoptiegroepen. Dc mensen die bij deze groepen zijn aange sloten zijn er verantwoordelijk voor dat de autoriteiten van een land. waar Amnesty zulke gevan genen heeft ontdekt, bedolven worden onder brieven en kaarten met een verzoek om vrijlating. Maar niet zij alleen. Het gaat er Amnesty in eerste instantie om onschuldigen vrij te krijgen die als misdadigers achter tralies ge stopt zijn. Daarom kan iedereen meedoen, die wil helpen om hen te bevrijden, lid of geen lid. Alle hulp is welkom, want de lijst met onschuldig opgeslotenen is nog lang en zal. zoals de wereld er nu uitziet, gestadig blijven groeien Met ingang van volgende week zullen we voorlopig elke zaterdag een door Amnesty verstrekte naam van een gevangene publi ceren. met de gevangenis waar hij of zij icordt vastgehouden plus adressen van autoriteiten die iets in die situatie kunnen verbeteren. Het is niet de bedoe ling rechtstreeks een kaart of brief naar de persoon in kwestie te sturen. Die krijgt er in de ge vangenis alleen maar last mee Kaarten en brieven kunnen wél naar de president van zo'n land de minister van justitie, de direc tie van de gevangenis en dergelij ke. die er dan op gewezen worden dat de afzender er van op de hoogte is. dat die en die gevange ne al zo en zo lang vastzit om redenen die eigenlijk niet terecht zijn. Beleefd blijven is een eerste voorwaarde. Een scheldbrief kan alleen maar averechts werken, met name voor de betrokken ge vangene. Een beleefde brief be zorgt die autoriteiten toch al de onaangename wetenschap dat iets wat ze zelfs in eigen land zo graag geheim hadden gehouden, tot ver over de grenzen bekend is geworden. Wie het wat moeilijk vindt zo'n briefje in Frans. Duits of Engels op te stellen, kan Amnesty Inter national vragen om voorbeelden van brieven in de moderne talen. Het adres is: Derde Hugo de Grootstraat 7 in Amsterdam Je ziet het voor 'je: een patiënt, voor het eerst in een ziekenhuis, vindt het maar gek om de fles inplaats van de w.c. te gebruiken. De eerste nacht glijdt hij dan ook stiekum uit bed om op de gang naar de w.c. te gaan. Goed ont houden waar zijn bed precies staat tweede bed links in een rijtje van vier zodat hij het niet aan de zuster zou hoeven vragen die hem natuurlijk op de vingers zou tikken. Alles gaat goed, en terug op de zaal sluipt hij op z'n tenen naar het tweede bed links in het rijtje van vier. Maar wat is dat? Er ligt een vent lnzijn bed en die slaapt gewoon door alsof er niets aan de hand is. Er bleek inderdaad niets aan de hand. Hij was dat kan je in een zieken huis makkelijk overkomen de verkeerde kamer binnengestapt Maar de zuster kwam het wel te weten. En alle andere patiënten op die verdieping ook, vertelt een ex-patiënt van het Diakonessen- huis Leeuwarden in het perso neelsblad van het ziekenhuis. In hetzelfde blad, „Singel 88". doet een van de kinderen van de lagere school in Mantgum verslag van de dag dat zijn klas een kijkje in de ziekenhuiskeuken mocht nemen. Deze Jan Derk blijkt niet onder de indruk: „Ik moet wel zeggen dat het er stonk", schrijft hij. „Ik was blij dat ik uit de keuken was". Als de toepassing van acu punctuur een patiënt helpt, is dat resultaat voor het grootste deel aan suggestie te danken, houden tegenstanders van deze dui zenden jaren oude Chinese ge neeswijze vol. Om te bewijzen dat zij ongelijk hebben, zijn drie die renartsen in de Amerikaanse stad Chicago er toe overgegaan de acu punctuur-methode op zieke hon den en katten toe te passen. Ze hebben daar, volgens het tijd schrift De Bejaarden, groot suc ces mee, en vinden dan ook datze met de resultaten die ze bij hun viervoetige patiënten boeken, voor vrijwel honderd procent de beweringen hebben weerlegd dat de werking van acupunctuur gro tendeels op suggestie zou be rusten HOE BESTAAT HET r> 1908 liepdovwmaar van da Tl Om horten rijn wadstrijd met «n Bijbal indehind In 19CK Itgda 8an\vmnaar^an dtMarafhon d» nuts vooreen groot deel in een auto af Honderd jaar geleden stond althans toen en ook nu weer in de Leeuwarder Courant was er op een kermis in de Friese hoofdstad een volwaardige zeemeermin te zien. Het bericht maakte melding van „Eene levende Zee-Meermin, naar gissing 18 jaren oud; zij heeft Haar op het Hoofd van 1 meter lang. Het is den Directeur gelukt dit vreemdsoortig wezen zooda nig te temmen, dat ze zonder vrees door de voornaamste Fami- liën bezichtigd kan worden. De directeur looft 1000 Gulden uit. indien zij niet levend wordt be vonden" Sinds die tijd is het niemand meer gelukt eene levende Zee- Meermin ten tonele te voeren. Van onze weerkundige medewerker plaatselijk buien i Tijdens de finish van de Nij meegse Vierdaagse scheen de zon volop, maar over het noorden waren toen al uitge breide wolkenvelden gescho ven. Er zat enige werking in de lucht en er vormde zich op middelbaar niveau kopjes. Vanaf half 5 viel er hier en daar wat regen uit. Die ver schijnselen hingen samen met zwakke storingen uit Schotland die paal en perk stelden aan een al te snel herstel van het zomerweer. Deze storing zal vandaag in een wat groter deel van het land aanleiding kunnen ge ven tot meer bewolking, ter wijl de bovenlucht koel ge noeg moet worden geacht voor een lokale bui Erg veel heeft die stroming echter niet om het lijf en de vooruitzichten blijven als voorheen gunstig. Aan de achterzijde van de storihg ruimt de wind naar noordelij ke. later wellicht noord oostelijke richtingen. Wij hebben goede hoop, dat de zon op dat moment weer een hoofdrol gaat spelen en voor al vanaf zondag luister bijzet aan het zomerweer. Vrij mar kante luchtdrukstijgingen in Schotland en daaromtrent doen dit verwachten Wat wij in feite meemaken is een soort worsteling tussen de lagere en hogere atmosfe rische regionen om de hege monie. Eerst drukt de hoog testoring nog wat zijn stem pel op het weer, maar hij pas seert vermoedelijk waarna het oceanische maximum zich in de lagere kilometers van de atmosfeer beter kan ontplooien. U ziet.wij hebben de moed nog aller minst verloren. Wij zijn van mening dat de huidige ont wikkeling toch wel zal uitlo pen op een nieuwe zomerse fase Vervelend voor de vakantie gangers in midden-Europa in dat zij worden opgescheept met storingsrestanten uit de lage landen. Vaker al is hier gewezen op het gevaar dat zo'n, koude put vastloopt te gen de Alpen. Dan zit je da gen. soms weken achtereen met de kille regenellende. Nu al komen er berichten uit het Alpengebied over zeer lage temperaturen, overvloedige regens en zelfs tornado's be geleid door zwaar onweer tot in de Povlakte toe. De aftap pingen in zuidwest- Oostenrijk. zuid-Duitsland en Liechtenstein waren vrij dagmorgen ook al 20 tot 40 mm over het etmaal. In de Zwitserse bergen viel matige sneeuw boven 2000 meter bij temperaturen om het vries punt. De Engelse weerkundigen voorzien tot half augustus nog flink wat warm. droog en zonnig weer- met ingecalcu leerd zware lokale regens ook in de droge gebieden - maar in de eerste helft van augus tus ook wal koele momenten De algemene luchtcirculatie op het noordelijk halfrond leek de afgelopen vier weken op die in de overeenkomstige perioden van 1934, 1935, 1941 en 1949: het jaar van de rc- cordwarme september De gemiddelde temperatuur was boven normaal in de Hqdson Baal. op de Britse Eilanden, van 90 graden oosterlengte tot 160 graden oosterlengte en onder normaal bij Van couver. op de Atlantsiche Oceaan, en van 40 graden oosterlengte tot 120 graden oosterlengte. Tussen 25 juni en 7 Juli werd elke dag op de Britse Eilanden wel ergens 32 graden gemeten, terwijl op het instituut te Kew, niet ver van Londen. 17 dagen achter een 27 graden of hoger werd geregistreerd, een record se dert het begin van de waarne mingen in 1877. In veel delen van Engeland was zo'n lang heet tijdvak op z'n minst se dert de 18e eeuw niet voorge komen. 'Vandaag eerst wat bewol king, daarna meer opklarin gen. Op de meeste plaatsen droog. Wind uit west tot noord lucht- en zeewatertem peratuur 19 k 20 graden. Ver dere vooruitzichten: zonniger bij noordoostenwind en iets warmei AOSTA (AP, Reuter) Twee jonge Nederlandse bergbeklimmers zijn gedood en een derde is gewond ge raakt bij een klimpartij in de Itali aanse Alpen bij Aosta. De slachtof fers zijn de 18-jarige Jan de Wijk en de 17-jarige Peter Welker. De gewon de is de 51-jarige Joop Welker, ver moedelijk de vader van de 17-jarige jongen. Een politie-helikopter vond de lichamen, nadat een vriend de politie had gewaarschuwd, toen het drietal donderdagavond niet was te ruggekeerd HOOGWATER 25 juli Vlivunnen 0 34 - 12 57 HaringvlleUluizen 0 41 13 09 Rotterdam 2 25 14 52 Schevenln«en 141 14 1) IJmulden 218 - 14 46 Den Helder 6 00 - 18 45 Harllnjen 8 33 21 08 Delfzijl 10 45 - 23 11 HOOOWATER 26 juli Vlliwingen 1 18 -- 13 40 Haj-lngvlletalulzen 1 26 13 50 Rotterdam 3 18 15 33. Schevenlngen 2 26 14 53. IJmulden 2 59 - 15 26. Den Helder 7 07 1» 48 Harlingen 9 23 22 06 Delfzijl 11 3d 23 56

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 5