Beach Boys lijden nu ook aan bloedarmoe de plaat fhailislil Weekend-puzzel 3 POP 09 Vijftienjarige Seine speelt tegen Dubois Browne won prachtige partij van Byrne I Prima Ip's van James Taylor en Billy Joel dammen e 9 y y 0 O 5 3 1 9 0 9 schaken m*mw «i* Al him A» ft m m B3A m Nieuwe boeken ZATERDAG 24 JULI 1976 BINNENLAND/DENKSPORT TROUW/KWAR' JDAG Evenals dat het geval is in de krantenwereld, blijken de platenmaatschappijen danig ie kampen te hebben met de komkommertijd. Een periode die wordt gekenmerkt door een schrijnend tekort aan aanbiedingen, terwijl de vraag vrijwel constant blijft. Immers, of het nu december of juli is, iedereen vindt toch graag elke dag de krant in de brievenbus of wil met alle plezier een plaatje opzetten Met die krant wil het nog wel lukken, de muziek echter lijdt duidelijk aan bloedarmoede. De pennen van de goede tekst schrijvers lijken leeggeschreven, de originaliteit blijft acherwege. Ge volg is dat de heren of dames musi ci zich er vaak met een niemendal letje van af maken. En als je dan merkt dat bijvoorbeeld ook The Beach Boys en Nilsson braaf aan die tendens meedoen, vraag Je je toch wel af of die bloedarmoede wel een tijdelijk verschijnsel is. Zowel de legendarische rock and roll formatie uit Californië als de uiterst actieve Harry Nilsson heb ben op hun nieuwe langspelers een beroep gedaan op oude hits. Bij Nilsson zijn we dat langzamerhand wel gewend, meneer grossiert zo'n beetje in andermans composities. The Beach Boys echter vallen met hun 15 Big Ones (WB REP 54079) voor het eerst aardig door de mand. Wie de verrichtingen van de vijf mansformatie een beetje heeft ge volgd. weet, dat het The Beach Boys uitermate goed gelukt is bin nen zeer korte tijd een volledig eigen stijl op te bouwen en dat hun singles en lp's schijnbaar moeite loos de top bereiken. Kwaliteit ge noeg, lijkt het, om na een vrij lange afwezigheid (Holland, hun voortref felijke laatst verschenen lp zag in 1972 het levenslicht) een nieuw meesterwerk te mogen verwachten. Slap Een vrij grote kater is echter alles wat mij rest na het beluisteren van 15 Big Ones. Met uitzondering van It's OK en Susie Cincinnati is het een produkt geworden met slappe aftreksels van oude krakers als Chapel Of Love, Palisades Park. A Casual Look, Blueberry Hill en Just Once In My Life. En uiteraard het op single verschenen Rock And Roll Music van Chuck Berry. Een uitermate slechte keus yan de pla tenmaatschappij, die mijns inziens het door Brian Wilson en Michael Love geschreven It's OK op 45 toe ren had moeten zetten. Om de sim pele reden dat dit nummer evenals het al eerder genoemde Susie Cin- door Wim de Hair cinnati The Beach Boys laat horen zoals ze zijn. Stuwende rock and roll met de beroemd geworden per fecte close-harmony. Het han delsmerk van de drie Wilsons, Love en Jardine. Een eigen gezicht dus. The Beach Boys hebben het niet nodig zich te laten meeslepen in de richting, die al zoveel groepen vóór hen kozen. Het voortborduren op wat al is geweest, in plaats van het zoeken naar nieuwe openingen. Of wat nog makkelijker is, het trouw blijven aan de eigen succesformule. Het enige positieve is nog, vind ik, dat 15 Big Ones duidelijk maakt dat The Beach Boys kwalitatief nog alle troeven in eigen hand heb ben. Laten ze die dan ook uitspelen en niet zoals ze nu doen op de keeper terugspelen. Nilsson That's The Way It Is (RCA APL 1-1119) heet de nieuwe lp van Nilsson. De titel zegt het al: het is nu eenmaal niet anders. Nilsson blijft zijn platen vullen met „gepik te" composities. Nu moet gezegd worden dat hij dat doorgaans op een uiterst kundige manier doet en meestal ook nog met een originele aanpak. Het is echter niet makke lijk nummers als Just One Look (vroeger een hit van The Hollies), Baby I'm Yours (van McCoy) en Sail Away (geschreven door Randy Newman) zo te interpreteren dat een vergelijking met de authentie ke versies niet zonder meer een afgang tot gevolg heeft. Het blijkt op deze lp dat dit Nilsson niet zo overtuigend is gelukt als op zijn andere werken. Op That Is All van George Harrison probeert Nilsson de ex-Beatle te imiteren, wat hem niet lukt. Just One Look mist de kracht die The Hollies erin verwerkten en zo heeft ieder num mer wel een nadeel. Ook bij hem zijn de eigen nummers nog het sterkst. Moonshine Bandit en Day light Has Caught Me laten voldoen de ruimte voor de sterke kanten van Nilsson, vooral op vocaal gebied. Om er geen langgerekt klaaglied van te maken ook nog wat positie ve bijdragen: James Taylors In The Pocket (Warner Bros 56197) en de nieuwste van Billy „the piano man" Joel, Turnstiles (CBS 81195). Kwaliteit Van Taylor weet je inmiddels dat ieder afgeleverd produkt de stem pel „Goedgekeurd" verdient. Zijn lp's worden gekenmerkt door een constante kwaliteit, met zo nu en dan een uitschieter als You've Got A Friend, Fire And Rain en op In The Pocket is die rol toebedeeld aan Shower The People. Tijdens dit openingsnummer wordt duide lijk dat Taylor zich vocaal heeft laten versterken door een leger van minder en zeer bekende vrienden, die ertoe bijdragen dat het geluid „voller" wordt en meer variatie in Taylors composities mogelijk is. Uitmuntende voorbeelden daarvan zijn A Junkie's Lament (met Art Garfunkel als schitterende „twee de stem"), Slow Burning Love (een juweeltje qua tekst en compositie met assistentie van Taylors vrouw Carly Simon) en het samen met Stevie Wonder geschreven Don't Be Sad Cause Your Sun Is Down. De variatie in de vorm van een soul-achtige opzet is waarneem baar in Money Machine (een uiterst „Piano man" Billy Joel. dansbaar nummer), Woman's Got ta Have It en Family Man. Taylor zet duidelijk zijn eigen lijn voort, terwijl eerder genoemde artiesten dat weigeren. En dat werpt, in zijn geval, vruchten af. Billy Joel dankt zijn bijnaam The Piano Man aan het feit dat hij gedurende twaalf jaar een klassie ke opleiding volgde aan het conser vatorium. De werken van de oude meesters waren echter niet voor de jonge Amerikaan weggelegd. Hij koos het pad van de popmuziek en speelde aanvankelijk in zogeheten „piano bars". Op Joels nieuwe lp Turnstiles zijn zowel zijn voorliefde voor het kla- vierspel als de herinneringen aan de periode dat hij rondzwierf in bovengenoemde gelegenheden dui delijk waarneembaar. New York State Of Mind bij voorbeeld tekent een goed beeld van de „piano bar The Executive Room, waar vaak de basis werd gelegd voor echtschei dingen en waar alcoholisten vaste bezoekers waren. Ook het eerder door het Oostenrijkse duo Water loo en Robinson op de plaat gezette Say Goodbye To Hollywood herin nert aan het zwervend bestaan van Billy Joel. Een bestaan waar hij nogal cynisch op terugblikt. De andere nummers, die steeds weer verrassen door de sterke zang van Joel en de vele tempowisselin gen, ademen evenzeer een sfeer van nostalgie uit met als hoogtepunten het op single verschenen James en Summer, Highland Falls, dat veel aan de stijl van Jackson Browne doet denken. Van de overige releases wil ik er nog een drietal noemen: Red Card (Vertigo 9102010) van de formatie Streetwalkers (stevig beukwerk, dat echter snel gaat vervelen), Ave rage White Band met Soul Search ing (gepolijste soul, niet meer zo opwindend als eerder werk maar zeker de moeite waard op ATL 50272 en de op 33 toeren draaiende puinhoop, die Rick Derringer ons achterlaat (SKY 81458).' De goede indruk die hij maakte met All Ame rican Boy is hierdoor vrijwel weg gevaagd. In Frankrijk zijn al weer diverse wedstrijden voor de Coup de France gespeeld, en uit de wedstrijd tussen de viertallen van Pelvès en Lyon heb ik enige partijen onder ogen gekregen. Nu ben ik geen liefhebber van de Franse speelstijl, maar zo langza merhand kun je in partijen van jonge Franse spelers zien dat zij duidelijk beïnvloed worden door het spel van de Russen en de Ne derlanders. Ik heb dan ook goede hoop dat over zo'n jaar of vijf de Franse routiniers, die nu nog steeds op de grote toernooien hun land vertegenwoordigen, van het strijdtoneel zullen zijn verdwenen, en dat de grote achterstand van dit damland bij uitstek ten opzichte van de toplanden gedeeltelijk zal zijn ingehaald. Een van de beste partijen was die tussen de in ons land al enigszins bekende J. P. Du bois en de vijftienjarige Seine, die de zwarte schijven hanteert. 1. 32—28 18—23 2. 31—29 23x32 3. 37x28 20—25 4 41—37 17—22 5. 28x17 11x22 6. 37—32 8—11 7. 48—41 22—28. Seine toont een voor een Fransman grote ondernemingslust. De tekstzet is wel riskant, maar uit het partijverloop zal blijken dat het zeker goed speelbaar is. 8. 32x23 19x28 9 31—27 12—18 10 41—37 11—17 11. 29—24 7—11 12. 47—41 2—7. Zonder blikken of blozen geeft zwart het belangrijke steunveld 2 uit handen. 13. 37—31 17—22 14. 34—30 25x34 15. 40x29. Het Ziet er allemaal erg dreigend uit, maar hoewel zwart met schijf 7 op 2 natuurlijk wel een betere verdedi ging zou hebben, behoeft hij zich over dit gemis niet al te druk te maken. 1511—17 16. 38—33 7—11 17. 45—40 8—12 18. 42—37 1—7. Het zal u duidelijk zijn dat 18. 17—21 verhinderd was door 3530 gevolgd door 39—34 met schijf winst. 19. 40—34 14—20 20. 43—38 9—14 21. 48—43 op 21. 38-32 volgt 4—9 22. 32x23 22—28 23. 33x22 17x30 enz. met gelijkspel. Natuur lijk niet 23. 23x32 wegens 18—22 24. 27x18 12x23 enz. en zwart wint een schijf. 214—9 22. 44—40 14—19 zie dia gram 1. De tekstzet is gedwongen, omdat op 38 sterk 3832 was gevolgd met schijfwinst voor wit. Met de tekstzet heeft de jeugdige Seine echter een prachtige ontsnapping in petto die hem een groot positio O neel voordeel zal opleveren. Na de tekstzet is 23. 29—23 ook niet zo goed door 23. 19x30 24. 34x14 18x29! 25. 33x24 de beste 10x30 26. 27x18 12x23 27. 35x24 met een bete re stand voor zwart. Natuurlijk is 26. 35x24 verloren wegens 28—33! 23. 38—32 19x30 24. 34x14 9x20 25. 32x23 3—9! Er dreigt nu zowel 20—24 als 22—28 waarmee de schij fachterstand weer teniet wordt ge daan. 26. 35—30 22—28 27. 33x22 17x19 28. 30—25 10-14 29. 40—34 20-24 30. 29x20 15x24. Na alle esca pades zijn we in een elf-om-elf stand beland, en bij een nadere beschouwing blijkt zwart stukken beter te staan en is de rest nog een kwestie van techniek, tenminste als het tijdnoodduiveltje niet om de hoek was komen kijken. Nor maal gesproken heeft zwart nu 90 procent kans op de overwinning, zo groot is het positievoordeel. Dit voordeel bestaat uit het grote over wicht in het centrum voor zwart, waarbij komt dat wit zijn centrum niet goed meer kan aanvuUen door aUerlei kleine combinaties. 31. 50—44 24—29? Deze zet is erg slecht. Wanneer zwart rustig zijn centrum aanvult met 18—23 enz. en zich niet laat verlokken tot overhaaste ac ties is er echt geen vuiltje aan de lucht. Met de tekstzet geeft Seine zijn verkregen voordeel prijs. 32. 34x23 18x29 33. 43—38 5—10 34. 37—32 19—24 35. 4440 1419 zie diagram 2. 36. 32—28?? Een verschrikkelijke blunder! Na 39—33 staat wit m.i. beter, en krijgt zwart het erg moei lijk. 3629—34! 37.40x20 9—14 38. 20x18 12x34 39. 49-44 19—24 40. 9 9 0 0 0 0 9 e| 0 9 9 9 9 9 41—37 7—12 41. 37—32 24—30 42. 25-20 30—35 43. 32—28 34—40 44. 31—26 en zwart verliest door tijds overschrijding. Het is duidelijk dat zwart zijn kansen in het afspel heeft vergooid. Met eerst 10—14 en vervolgens 24—30—35 zou hij alle moeilijkheden mis zijn gelopen. Ondanks de grove fouten op het einde van de partij, doet het spel van deze talentvolle jongeren het beste voor de toekomst hopen. Misschien komen we Seine over een jaar of vier wel in de grote toernooien tegen, want dat deze knaap over veel talent beschikt is wel zeker en met een goede begelei ding geef ik hem dan ook een goede kans om uit te groeien tot een van Frankrijks sterkste spelers. FRANK DROST Het is uiterst gevaarlijk zich te verlaten op de door theoretici aanbevolen varianten. In het laatste kampioenschap van Amerika won Browne een prachtige partij van Byrne. De door hem gespeelde variant werd door aUe commentators ge prezen, maar in Manila kostte de zelfde variant Browne een belang rijk punt. U vindt hier beide par tijen. Siciliaans. BYRNE-BROWNE. 1 e4 c5 2. Pf3 d6 3 d4 cd4 4. Pd4: Pf6 5 Pc3 a6 6. Le3. Dit Is Byrne s lievelingsvariant. Waarschijnlijk is nu Pbd7 het beste antwoord. (In het IBM-toernooi 1976 speelde Si- gurjonsson tegen Kortsjnoi 6. 14 Dc7 7. a4 Pc6 8. Le2 e6 9. Le3 en de partij werd in 26 zetten remise. Vert) 6f6 7. Le2 Pbd7!? Na tuurlijk kan zwart de Scheveningse variant kiezen: Pc6 met Le7 en 0=0. 8. g4! Dit brengt zwart in grote moeilijkheden h6 9. C4! b5 10. g5! hf5 11. fgS Th3! Stelling na 11. Th3! De pointe der zwarte verdediging. Na 11. Pg8 zou natuurlijk 12. g6! volgen. 12. Lf4? Inleiding tot scherpe verwikke lingen, die echter tot zwarts voordeel leiden. 12. b4 13. Pd5 ed5 14. gf6 Pf6:! 15. Pc6 Db6 16. ed5 Pe4 17. Dd4 Dd4: 18 Pd4: g5 19. Lel Lg7 20. Pc6 Pg3 21 Tgl Pe2:22.Tg5:!?Pd4 23 Tg7: Pc2:t 24. Kdl Pal: 25 Tg8t Kd7 26 Tf8 Td3t 27. Ld2 Td5: 28. Pb4: Tf5 29. Lc3 a5 30. Pd3 a4. Opgegeven. Browne won dit toer nooi, dat tegelijk als zonetoernooi gold, zonder een partij te verliezen. Wij behandelden deze partij ai iets uitvoeriger in de rubriek van 8 no vember 1975, maar gaven een her haling ter vergelijking met de vol gende partij, die na 11 zetten de zelfde diagramstelling bereikte. TSJESCHKOWSKI-BROWNE. Manila 1976 12. Lf2! Deze voortzetting werd la ter toch door theoretici eveneens als onbevredigend beschouwd. Na 12. Dd2 volgt b4 13. gf bc 14. bc Pf6: en na 12. gf Te3:+ 13. Kd2 speelt zwart geenszins Th3 wegens 14. Pe6:. maar veel sterker Df6:! 12. Tc3:! Dit moet de tweede pointe van de hele variant zijn. Nu leidt 13. bc? Pe4: natuurlijk tot voordeel van zwart. 13. gf6! De weerlegging. De stand van de klok gaf voor Browne 40 minuten aan. Voor Tsjeschkowski één minuut. Een ware „secundanten-overwinning"! 13. Th314. Pc6:! Wat de theoretici tot nog toe zagen, wordt nu totaal van het bord geveegd! 14. Da5+ 15. c3 fe6 16. fg7 Lg7 17. Dd6: Th6 18.Tgl. Nu staat de zwarte koning hopeloos. Ook na Lc3:+ 19 Kfl is er geen redding meer Bij voorbeeld Le5 20. Dc6 met 21. Tg8+. 18. Lf8 19. Tg8 (dreigt 20. Lc5) Dd8 20. 0—0—0 De7 21. Dc6 Tb8 22. La7 Kf7 23. Tg2 Tb7 24. Dc8: Ta7: 25. Tfl+ Pf6 (Tf6?? 26. Lh5 mat) 26. e5 Dd7 27. Tf6:+ Tf6: 28. Lh5+ Tg6 29. Lg6: Ke7 30. Dc5+ Opgegeven. EEN EENVOUDIGE WINST? Dat schijnt zo te zijn in de volgende studie van de auteur der bekende standaardwerken over eindspelstu dies. A. HERBSTMAN Sachmaty v SSSR, 1952. Wit speelt en wint. Wit beeft immers een groot materi eel voordeel. Maar laten we niet Nu de stroom herdenkingszegels, in de hele wereld uitgegeven ter gele genheid van het tweede eeuwfeest van de Amerikaanse Onafhanke lijkheid aan het luwen is, gaat de XXIe Olympiade de belangstelling van de verzamelaars van het thema „Olympische Spelen" opeisen. Na de 12 postzegelemissies die Canada reeds aan de Spelen en de financie ring ervan heeft gewijd, volgt thans een daverend slotakkoord uit Otta wa. Niet minder dan 43 ja drieën veertig bijzondere stempels ko- C*r trron* 6 ouwlt ^«••4 »*ocV' 43 men tijdens de Spelen beschik baar. Het afstempelen van een gef rankeerde envelop kost 10 c.; moet uw omslag ook door de Canadese postdienst van een zegel worden vooizien dan kost dat 5 c. meer per stuk Voorts wijs ik de „Olympiade verzamelaars" nog op de volgende uitgiften, die alle op of rond de openingsdag van de Spelen (17 juli) zijn verschenen: Ver. Staten een blokje van vier zegels, Portugal drie zegels. Turkije drie, Antigua 7 en een velletje, Belize (voorheen Brits Honduras) 3, Lesotho 4, S chellen 4, Swaziland 4, Frans PilI-Tu nesië 3 en Tunesië 3 stuks. Ierl^JVC kondigt de uitgifte van vier niei zegels in de permanente reeks i i de bekende voorstellingen van raldische dieren aan. De waai zijn 8 en 9 p. (hond) en 10 en (eland). De bestaande waarden 8. 9 en 10 p. blijven te koop zoli de voorraad strekt. Voor de Frankrijk-verzamelaj zijn deze maand 7 bijzondere zegj te melden: 12 juli het fort Bonagl een toeristische zegel met geziA op Ussel (Auvergne) en „Het Fee] naar aanleiding van de zomerty mis in de Parijse Tuilerieën; opf] juli de Olympiade-zegel en een h[ denkingszegel wegens het eeii feest in het bestaan van het koj reserve-officieren; op 23 juli zegel ter ere van de Franse sch£ ver Max Jacob (1876-1944) metz portret, gemaakt door Pablo Pic{ so en als laatste op 26 juli de repi- duktie van een abstract schilde] van R. Delaunay, getiteld vensvreugde". Om te besluiten de maandelijkj uitgiften van de WestduitL bondsrepubliek van juli. Een zefi van 50 Pf. wegens het feit dat lf jaar geleden het eerste festival vj Bayreuth door Richard Wagner zf met zijn Nibelungenring werd in» wijd. Sindsdien zijn door zijn na ten en familie de „Bayreutl Festspiele" steeds gevierd. Sir 1929 bestaat een stichting, die „Wagner-cultus" voortzet. Op i zegel een symbolisch beeld van e^ toneel in Wagner-stijl. Een tweef Westduitse emissie betreft vier z gels met afbeeldingen van inten santé archeologische vondsten, ei de laatste eeuw in Duitsland ziL^^ gedaan. Op de zegels zijn te ziefn;e een bronzen wagentje, een gouder J schaal, een zilveren ring en e<Pn zilveren beker. van J. J. M. KigEeiivri) |t Wi Horizontaal: 1. vuurpijl, 5. plechtige gelofte, 7 Spaans paard, 11 vreem de munt, 12. priem, 14. vreemde munt, 16. oorlogsgod, 18 vaartuig, 20. oudste bijbelvertaling, 23. ogenblik, 24. voertuig, 25. cylinder- vormig voorwerp, 27. een zekere, 28. voorzetsel, 30. muzieknoot, 31. wa pen, 33. maalinrichting, 34. muziek noot, 36. bloedgever, 38. heilig boek der Mohammedanen. 39. wa terstand, 40. voorzetsel, 42. naam van een boek, 44. wig, 45. meervoud (afk. Lat.), 46. bloeiwijze, 48. land in Europa, 50. schaapkameel, 52. roei pen, 53. peulvrucht, 54. troefkaart, 55. rood in de wapenkunde, 57. op koper van gestolen goed, 59. meis jesnaam, 61. oude lengtemaat, 62. vochtig, 63. platte steen, 66. meis jesnaam, 67. voorvoegsel, 68. bode aan een universiteit, 69. begrip, 71. scheik. element, 73. neerslag, 75. lengtemaat, 76. reeds, 78. buiten dijks land, 79. dof, 81. water doorla tend, 82. landbouwwerktuig, 83. zelfkant, 85. kolfhamer, 87. vaar wel, 88. part. 90. Europeaan, 91. holte in een muur, 93. bekwaam, 94. bekoorlijk, 95. loot, 96. sein. Verticaal: 1. vreemd, 2. woonboot, 3. vogel, 4. voorzetsel, 5. plaats in Ita lië, 6. torenkraai (gew.), 7. pers. voornaamw., 8. voorzetsel, 9. peulvrucht, 10. kleverige stof, 11. ros, 13. Chinese lengtemaat, 15. rondhout, 17. gevolg, 19. kunstmens, 21. werktuig van de goudsmid, 22. gezamenlijk verteer, 25. wiel, 26. soepel, 28. hoog bouw werk. 29. kippenloop, 32. loterij briefje, 33. soort hamer, 35. gehoor orgaan, 37. vlaskam, 39. bergweide, 41. patroon, 43. vakje in een kluis, 45. verfbordje van de kunstschil der, 46. deel van een boom, 47. muzieknoot, 49. onderrichten, 50. vogeleigenschap, 51. Holl. gravin, 53. ketting, 56. lof, 57 onderwereld, 58. plant, 60. bedorven, 62. tel woord. 64. kleefstof, 65. houdsmaat, 67. soort hert, schrijfgereedschap, 70. kenschors, 72. steekwapen, 74. v£ lei, 77. ladder, 79 tijding, f Spaanse wijn, 82. lusthof, scheepstouw, 85. pers. voornaam^, 86. voedsel, 87. jongensnaam, muzieknoot, 90. afk. van item, stoomturbine (afk.), 93. algeme#^*rf kiesrecht (afk gom Oplossingen t.m. woensdag a.s. p?e WG briefkaart zenden aan: Trouwkwa_ j;*- tet, Postbus 859, AmsterdaiP v_ Linksboven vermelden: wpt.. kendpuzzel. Oplossing van vorige puzzel Blen Hor.: 1. tema, 5. lens, 9. koker, 1B1 Enare, 16. maté, 18. para, 19. kottfd. De 21. tres, 22. tri, 23. es, 24. slat, pi om, 27. grol, 29. troep, 31. boor, SÜke rap, 34. eed, 35. tael, 37. karos, 3 terras, 41. e.o., 42. las, 43. toe, 4lor aar, 46. Epe, 47. ik, 48. moeras, 5fe& degen, 52. boer, 53. Ate, 55. ren, leer, 57. alert, 60. aard., 61. ed., 6p- SI riet, 64. ge, 65. ara, 66. ende, snater, 70. lias, 72. tere, 74. terra, 7leelde Teder, 76. rage, 77. laan. Vert.: 1. teken, 2. Enos, 3 mat, j arts, 6. em, 7. nat, 8. strop, 10. op, 1^ katrol, 12. error, 13. rail, 15. eelt, 1F Eem, 20. rare, 25. toeter, 27. Goer 28. mars, 30. Ede, 31. baard, 3?" raak, 33. Po, 35. tra, 36. noen, 371 klip, 38. stoer, 40. raster, 41. Epeif 44. oer, 46. egel, 48. moed, 49. aal, 5P1 er, 52. beraad, 54. Eris, 56. larie, 5V adder, 58. tent, 59. Meran, 60. aalh 61. ent, 63. taal, 64. Gera, 67. era, 6" tra, 71. Se. De prijswinnaars zijn: J. Krameipl Laan van Vollenhove 179 V, Zeist mevrouw J. Hortensia-v.d. Aren< C Sterrenlaan 142A, Alphen a/d Rij«at( C. J. v.d. Klooster, Begoniastraat 7f^ Aalsmeer. vergeten, dat twee paarden de winst niet kunnen afdwingen! Het lijkt alsof 1. Pd7+ succes heeft, maar er volgt 1. Kc8! 2. d6 Le8! 3. Pc5 Kd8 4. Pb7+ Kc8 5. Pc5 Kd8 6. Pe6+ en na Kc8 blijft er een positionele remise over! Maar kijkt u eens naar 1. d6! Lb3: 2. Pd7+ Ka7! 3. Pc5 Lf7! 4. d7 Le8! 5. de8:P! en de ongelooflijke winst volgt. LUDEK PACHMAN Hoogtevrees, een autobiografie van Kate Millett. Uitg. Meulenhoff, Amsterdam. 190 blz. 22,50. Bij dezelfde uitgeverij verscheen: De wellust bij de staart gevat, spel van Picasso, voorafgegaan door Varia ties, prozagedichten en het spel Vier kleine meisjes, 102 blz. 22,50. Ten voeten uit, de levensgeschiede nis van en door prof. dr. E. H. Her mans. Uitg. Stafleu Zoon, Leiden. 173 blz. 19,50 Tegendraads, gedachten uit boeken en brieven van Hermann Hesse. Uitg. De Arbeiderspers, Amsterdam. 176 blz. 18,50. Partijtje ruw partijtje geslepen door Siegfried E. van Praag. Uitg. Van Kampen, Amsterdam/Stand aard, Antwerpen, 213 pag.. prijs 19,50. Vier verhalen van de rasver- teller Van Praag, goeddeels spelend in vooroorlogse joodse kringen en vervuld van nostalgie. AO-boekje no 1623: Mao Tse Toeng, door dr. Go Gien Tjwan. Uitg. Stich ting IVIO, Lelystad. 20 blz. 1,40. Bij uitgeverij Kosmos te Amster dam zijn verschenen: Dressuur, springen, military, trainen in woord en beeld door A. Brandl (125 blz. 23,50) en Kleien door Earnworth (118 blz. 22,50). Bij uitgeverij Contact te Amste^i dam kwamen uit: Ejen dode zwat man roman van N. Gordimer met hoofdpersoon een blanke man Zuid-Afrika (303 blz. 27,50), Gasten op Crome, A. Huxley, druk. 192 blz. 19,50. Is „werkelijk" waar? Spraakverwaïhl ring, zinsbegoocheling en onvooi stelbare werkelijkheid door 1 Watzlawick. Uitg. Van Loghum Sli terus, Deventer in de serie social bibliotheek. 235 blz. 24,50. Bij uitgeverij Bakker te Amsterdar verschenen: Indiase kookkunst, doo Shanta Nimbrak Sacharoff. Vegeta rische recepten uit de hindoekeuke: (150 blz. 17,90). HON iaan rifcste aïDe iPons Hot 2iop e Vooi leid .rSlot Pgekc akwa De i Heri zon gini goe< eind mee ovei te t

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 16