Turkije wil graag christelijke pelgrims, maar 1< I Uit de kerkbladen Vandaatfi da Folkloristische parade trok veel bezoekers be' Onze adressen: Kerken van Papua slaan handen ineen De kerkgang lijdt er nogal onder Urk MAANDAG 19 JULI 1976 KERK - BINNENLAND door Sipke van der Land ..In de toekomst zullen vele duizenden pelgrims en toeris ten van alle nationaliteiten en godsdiensten komen naar de ze heilige plaatsen, en dat zal de eenheid van de wereld hel pen herstellen Zulk overdadig proza is te lezen in de kleurige reisbeschrijvingen die overal in Turkije bij de be zienswaardigheden te koop zijn. Ze wemelen van de zetfouten en de kleurenfoto's zijn vaak belabberd afgedrukt, maar toch zijn het han dige boekjes. Je moet bedenken dat het toerisme hier nog in de kinderschoenen staat. Je kunt de Turkse deskundigen niet kwalijk nemen dat ze menigmaal fouten en foutjes maken als het gaat om de bijbelse en oud-christelijke ge schiedenis. want lange tijd hebben ze systematisch alles wat aan het christendom herinnerde gene geerd. Maar hun ogen zijn wijd open gegaan voor de toeristische mogelijkheden die er in de historie van het land zitten. Het huis van Maria Het viel me herhaaldelijk op dat ze na het eerste enthousiasme voor de christelijke overblijfselen in Tur kije, nu ook een stapje verder gaan: ze proberen de ..heilige plaatsen" ook voor moslims aantrekkelijk te maken. Het hierboven aangehaal de stukje gaat bijvoorbeeld over ..het huis van Maria", de moeder van Jezus, die in Efeze haar laatste levensjaren zou hebben doorge bracht, in de omgeving van Johan nes, die zich immers blijkens Jezus' kruiswoorden over haar zou ontfer men. Dat huis staat op een hoogte van 500 meter en het is on waarschijnlijk dat ze zo eenzaam (en koud 's nachts) heeft gewoond, maar de overlevering is hardnek kig. Paus Pualus VI erkende deze heilige plaats en nu is het een bede vaartsoord: in de kapel staan de krukken van de gebrekkigen die hier genezen zijn. En omdat Maria volgens de Koran verheven is bo ven alle vrouwen, rollen moslims nu hun gebedsmatjes uit ln de slaapkamer van Maria's huls met het gezicht gericht naar Mekka. Een paar kilometer verderop ligt een dorpje dat er aanspraak op maakt dat Maria aldaar ten hemel is gevaren, en zo pikt men daar ook een graantje mee van de toeris tische oogst! Het is moeilijk om eerbied op te brengen voor deze legenden en je krijgt de indruk dat de nederige vrouw van Nazareth de plaats moet innemen van de moeder-godin Ar temis die hier eenmaal troonde. Groot ls de Maria van de Efeziërs! De zeven slapers Er is nog een christelijke overleve ring waar de moslims mee uit de voeten kunnen. Dat is een legende uit de tijd van de christenvervol ging van de eerste eeuwen. Toen vluchtten zeven jonge mannen in een grot. Ze vielen daar in slaap en werden pas wakker na twee honderd jaar! Ze ontdekten dat de wereld volkomen veranderd was. Het christendom was Inmiddels staatsgodsdienst geworden, maar dat betekende niet dat er een eind was gekomen aan het onrecht en de zedeloosheid. Er werd groot ge2ag toegekend aan de woorden van de zeven getuigen uit de tijd van de martelaren. De Koran vertelt dit verhaal ook en Zegt dat de mannen 309 jaar in hun tomben hebben hebben geslapen. De grot werd een geliefde bedevaartsplaats voor de gelovigen. Er werd een kerk bij gebouwd waar nu de overblijfselen nog van te vinden zijn. Ër2ijn tallo ze nissen in de rotswand uitgehou wen. en er staan vele sarkofagen. want waar kon Je beter begraven worden dan bi) zulke heiligen? Het leukste van deze plek ia dat je de zeven slapers kunt horen zuchten in hun graven. Als Je daar maar lang genoeg blijft zitten denken dat je wat hoort, dan hoor je best wat! Over het graf van Johannes in hetzelfde Efeze vertellen ze precies hetzelfde: je kunt hem horen ade men. Als Je wilt. Voor de pelgrim Voor een christelijke pelgrim ls er veel te doen in Turkije. Een reis langs de zeven steden van de zeven Jemcenten uit de Openbaring aan ohannes is de moeite waard. Dat is alleen per auto te doen omdat enkele van deze vroegere we reldsteden nu afgelegen gehuchten zijn waar Je met moeite ruines vindt. Ze liggen ln een wijde kring rondom Smyrna, het tegenwoordi- f;e Izmir, de derde stad van het and. En je kunt Paulus achterna reizen van Tarsen tot Troas of Troye (nu Truvai. Natuurlijk is ook Istanboel, het eens 20 trotse Constantinopel. het roemrijke By zantium. een belevenis: dat ligt nog net in Europa, al brengt de gigan tische brug Je ln een paar minuten in A2ië. Zo is er nog veel meer te noemen waar een christen zijn hart kan ophalen en graag wat medi teert. Bovendien heeft Turkije im mers alles wat een vakantieland nodig heeft: een heerlijk klimaat, mooie kusten, heerlijke stranden, bergen, steppen. bosSen, karakte ristieke steden, de dorpen, folklore, en zoveel meer om lang van te genieten. Maar er zijn redenen om er toch maar niet heen te gaan. ÜS pi; m '*m Het graf van de apostel Johannes te Efeze Turkije is niet zo vriendelijk voor de christenen als de foldertjes je wijs willen maken, al is het erger geweest Denk maar aan de bloedi ge historie van de Armeniërs, af komstig uit het verste oosten van Turkeije. tussen de Eufraat en de Tigris, waar misschien eens het pa radijs was, maar wat nu een eenza me. kale, onvruchtbare streek is. Dit volk is al in de tijd van de eerste apostelen tot het christendom overgegaan en heeft zich altijd on derscheiden door werklust en intel ligentie. zodat ze gewaardeerde burgers waren die zich ook ver spreidden over het land. Door aller lei politieke intriges van de Russen en de Britten raakten ze steeds meer in diskrediet, aan het eind van de vorige eeuw. zodat ze zelfs als een gevaar voor de staat werden beschouwd. De Osmanen besloten hen volledig uit te roeien. Massa slachtingen vonden plaats in 1893 en volgende jaren. Men schat dat er minstens een miljoen werden ge dood. verdronken en uitgehongerd. Tijdens de eerste wereldoorlog wer den er drie miljoen christenen om gebracht. In 1922 verlieten alle bui tenlandse zendelingen het land en één van hen verklaarde: „Na 45 jaar is er niet één van de dertig gemeen ten over waar ik onder heb ge werkt". De christenvervolging in Turkeije is niet voorbij. In 1955 gingen er nog tientallen Armeense kerken in vlammen op toen verdwaasde volksmassa's zich tegen de christe nen keerden. De overheid bood geen bescherming en er volgde nooit enige schadevergoeding. Er leven in Turkije misschien nu nog dertigduizend Armeniërs (een deel van hen is naar het veiliger Istan boel gevlucht waar ze drie kerken hebben) en ze leven onder moeilij ke omstandigheden, zeker in het oosten. In de provincie Koerdistan, bij de grenzen met Irak en Syrië, is de situatie het ergst. De dorpen daar zijn niet bereikbaar want er zijn niet eens wegen, maar een christen uit dat gebied verklaarde in West-Europa: „We hebben méér te verduren dan onze geloofsgeno ten in OostfEuropa. Er zijn speciale voorwaarden voor de kerk, de priesters en de gelovigen. Voor de moskeeën geeft ae Turkse staatsbegroting zestig miljoen Turkse ponden, maar voor de chris telijke kerken niets. Het is zelfs verboden hen een schenking te ge ven. Er mogen geen nieuwe kerkjes worden gebouwd; de bestaande zijn eeuwen oud en dikwijls bouw vallig- Vergaderingen van christe nen zijn verboden. Godsdienston derwijs is niet toegestaan. Het recht om een ziekenhuisje of kli niek te stichten is de christenen bij de wet ontzegd. Ik mag alleen diensten houden in bestaande ker ken. In de dorpen waar geen kerken of kapellen zijn, mag het niet, ook niet in woonhuizen. De mensen moeten dan maar vijftig tot zestig kilometer te voet afleggen". Het blad „Overweg" (bisdom Bre da) schreef dat een priester door de politie wordt gecontroleerd en dat alle huizen van christenen bij de politie geregistreerd zijn. De mos lims daar geloven dat ze een goede daad doen als ze een christen kun nen vermoorden. Ze hopen en bid den dat ze eens toestemming krij gen om de christenen te lijf te gaan De lijsten liggen al klaar. Iemand vertelde: „Mijn geboortdorp werd vorig jaar drie dagen belegerd, zo dat Ankara troepen moest sturen om ons te ontzetten. We kennen werkelijk de vervolging zoals ln de tijd van keizer Nero". In alle opzichten wordt de christe nen het leven moeilijk gemaakt. Als ze in militaire dienst moeten, worden ze herkend omdat ze niet besneden zijn, en dan worden ze naar de meest afgelegen legerplaat sen gestuurd. Er is een bericht dat één van hen doodgestoken werd toen hij weigerde alsnog besneden te worden. Een overheidsbaan is voor christe nen niet weggelegd. De recht spraak is onbetrouwbaar. Een klei ne juwelierszaak van een christen werd bijvoorbeeld volkomen leeg geroofd door moslims, en de politie zei dat het allemaal gelogen was; later bleek dat de dieven en de politie de buit gedeeld hadden! Deze feiten werpen een heel ander licht op de ogenschijnlijke verbroe dering tussen moslims en christe nen bij de gezamenlijke „heilige" plaatsen. Die gezamenlijke vere ring is niet anders dan slinkse re clame voor het binnenlandse en buitenlandse vreemdelingenver keer. Volgens de grondwet is de islam geen staatsgodsdienst meer, en Turkije zit in de Raad van Euro pa en heeft de verklaring van de rechten van de mens ondertekend, zodat op papier alles in orde is, maar in de praktijk is een christen tot op de dag van vandaag zijn leven niet zeker in sommige stre ken van Turkije. Als toerist zul je nergens last van hebben, maar wie kan er rustig pelgrimeren in een land waar godsdienstvrijheid en mensenrechten worden vertrapt? Zoude we de Turkse regering (via de afdeling voorlichting van de am bassade in Den Haag) niet met klem moeten vragen dat ze stappen onderneemt om de christelijke minderheden openlijk in bescher ming te nemen. Zodat een toerist en pelgrim met een gerust gemoed kan reizen in dit land vol verleden en toekomst. TROUW/KWAR' ien 3CH lag, ove dat J Zijl vak lach! Intensive-care Vooral je hart moet je met de grootste omzichtigheidhoeden, want daaruit komen de oorsprongen van leven. l.„ (Spreuken 4. 2T Pascal noemde het hart: plaats van onheil". Omdat HijL wat in hun hart was, vertrok Jezus zich niet aan de mensen zo lezen we in het evangelie 2 hebben in ieder geval allemaa de gedachte dat het hart va mens iets centraals is. Staat het I dan blijft de mens stil en doot I het onrustig, dan is de mens zd"^^1 verwarring. Daar gebeurt het, wi met de mens gebeurt. In de ki- I van de intensive-care hangt! 1 klein soort televisie en daarop^ J gekleurde balletje dat telkens; links naar rechts danst. Dat i$een leven, zegt de zuster. Het wordt HA kamer naast die van de patiënt! oog gehouden, gehoed. Dat doeees daar: met de grootste omzichtigpet het hart van de mens hoeden, oiis d z'n leven ervan afhangt. Enfler i straks die mens weer „beter'u 7 Dan moet hij het zelf doen. Hij rf aandacht hebben voor z'n hart.«e K kan een mens niet op z'n befette laten. We zitten uren bij de kaj het of de pedicure, maar als het omh, mi hart gaat moeten we uitslapenlaar hebben veel geld en tijd over in ni ons gebit en terecht. Maar ons ten komt achterop. Het heeft een in] Der sive-care nodig. Eigenlijk iele, d dag. Ook al ben je nog zo gezonAUïte leven hangt ervan af. Er is iifet t\ bijbel sprake van een God die ïekei Jongen, geef Mij je hart. Een nhop schijnt z'n hart in zekere zin k De: Hem kwijt te moeten wil hij [con werkelijk verantwoord hoeden, hfesj pfes! Inarr pun1 [esse |de jarti; te st de Van een verslaggever j For BRUNSSUM Ruim 120.000 rppen sen hebben zondagmiddag de zfce bt internationale folkloristische pjder de in Brunssum bijgewoond. Loepa de route die de dansgroepen, e mi ziekgezelschappen en seler rr korpsen volgden, stondenaid toeschouwers rijen dik opgesteli ook de tribunes waren afge!ad#er pan Veel van de groepen gaven detniabin straties op centrale punten infn. 1 stad. Met veel succes gezien de]__ thousiaste ovaties van het publt Vooral de Oosteuropese dar sembles kregen veel applaus, ei als de Grieken en de zwaardvechl uit Istanboel. Ook de steltloper^ het Belgische Merchtem en de deliersgroep uit Dendermonde gen veel waardering. Voor de et keer was ook Afrika vertegenw digd en wel door een balletgroej de Ivoorkust. In totaal waren er ruim 3000 deejS" mers. Tot en met woensdag gel. f-] de 40 folkloristische dansgroetrx uit 24 verschillende landen T voorstellingen in de Brunnahal ef._t het feestpaviljoen. !ach p" v r< ri UIT Kort*, duidelijk *e*ehrevea. Heft» un één kent getypte, brieven kunnen werden gestuurd sur: Secretaris Heefdredaetle Treuw/ Kwartet. Postbus t59. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Libanon Libanon, een dagelijks terugkerend beeld in het nieuws Je kijkt er nauwelijks meer van op. nu kun je het ook aast niet meer bijhouden, want hoeveel waren het er vandaag weer. Vierhonderd, vijf honderd. het kunnen er ook zeshon derd geweest zijn. De Palestijnen zeggen dat een verzoening op korte termijn er niet in zit dus Libanon zal nog een tijd tot het dagnieuws beho ren bloedige taferelen met op de achtergrond de eeuwige onderhan deling Dat kan toch zo niet door gaan zeggen we dan wel. even geduld misschien krijgen we op een dag te horen, de strijd in Libanon is opge lost om de eenvoudige reden: er zijn geen mensen meer om de strijd voort te zetten. Spijkenisse Y. M. v»n Adrichem van der Stel 'Signalen' AMSTERDAM Postbus 859, Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Naar aanleiding van het Interview van Fred Lammers met Chriet Titu- laer in Trouw/Kwartet van 28 Juni j.L wil ik graag een opmerking ma ken over een bepaald punt in het verslag van Fred Lammere. Onder het kopje „raadselachtig" staat: „Er worden op aarde regelmatig signa len opgevangen waarvan de her komst onbekend is Het lijkt mij toe dat het woord „sig nalen" niet juist is. Het woord sig naal veronderstelt immers een aan wezige intelligentie die de boodschap uitzendt, wat de beteke nis daarvan ook is. Voor zover ik uit astronomische lite ratuur weet is niets aangetoond omtrent een ..zendende intelligen tie" elders in het heeal. Beter lijkt mij daarom de term ener gieimpuls. Deze term laat de oor zaak van de impuls Jn het midden" Amsterdam H. L. van Werinfh Doodstraf (2) In Trouw van 13 Juli wordt het plei dooi aangevochten van premier Ra bin om de doodstraf in te voeren om het kapen van vliegtuigen tegen te gaan De argumentatie voor deze af wijzing berust hierop dat die dood straf niet alleen geldt voor de misdrijven die Zij Zelf hebben be gaan maar wat anderen eventueel zouden kunnen doen. Voor dit standpunt kan ik begrip opbrengen. Niettemin wordt hier voorbijgegaan aan het feit dat deze terroristen of bevrijders onschuldige mensen laten boeten voor de verkrijging van de huns in2iens gerechtvaardigde ver langens En deze onrechtvaardig heid weegt mij zwaarder dan de eerstgenoemde. De Meern K. Domburg PORT MORESBY (EPS) De ker ken van Papua-Nieuw Guinea heb ben besloten tot nauwere samen werking. Dat gebeurde tijdens een negendaags evangelisatie-beraad, dat georganiseerd was door de Mela- nesische raad van kerken en de evangelische alliantie samen. Overeenstemming werd bereikt over drie punten. De kerken beloof den elkaar ten eerste hun geld en hun mensen met elkaar te delen. Verder werd besloten, dat Papua- Nieuw Guinea moet beginnen zen delingen uit te sturen naar andere landen, met name naar Zuidoost- Azië. En ten derde werd uitgespro ken, dat evangelisatie en maat schappelijke actie samen moeten gaan. Verwarmingsbedrijf bouwt zaak in Almere ALMERE Warmtetechnisch bu reau v/h A. W. Grotenhuis uit Apel doorn zal een dochteronderneming stichten in Almere. Het ruirn 85 jaar bestaande bedrijf is landelijk werkzaam op het gebied van centra le verwarming en ventilatie. De toeneming van het aantal opdrachten uit het westen van het land en de gunstige ligging van Al mere zijn de redenen om Almere- haven als vestigingsplaats te kiezen. Op een terrein van 1.652 m2 zullen een kantoor, werkplaats en maga zijn worden gebouwd Begonnen zal worden met twaalf man. met een verwachte uitbreiding tot zeventig. In Hervormd Friesland, uitgave van het provinciaal kerkelijk bureau van de hervormde kerk te Leeuwarden, schrijft ds. H. J. N. Zuidersma: 'Na als gevolg van de ontvolking van dorp of stad, of van de vergrijzing van het zielental der gemeente en het nog steeds voortgaande proces van ontkerstening ook in onze pro vincie, vele gemeenten moeten over gaan tot een of andere vorm van fusie met nabuurgemeenten blijkt dat in de praktijk in sommige geval len het geestelijk leven van die ge meenten allerminst te bevorderen. Zo hoor je hier en daar dat de kerkgang er nogal onder lijdt, vooral wanneer de kerkdiensten niet meer op alle zondagen in het eigen dorp kunnen worden gehouden of voort aan op een ander aanvangsuur ge steld moeten worden, omdat de pre dikant die men samen met een ander heeft ook nog moet voorgaan ln dat andere deel van de gemeente waar mee men fuseerde. Het Inleggen van vervoer per auto van het ene naar het ander dorp helpt er zelfs niet tegen. Men wil beslist niet kerken buiten het eigen dorp: En soms valt het meteen ook financieel te merken. De bijdragen aan de kerkvoogdij kas lopen terug, eenvoudig omdat ook nog anderen met wie men fuseerde er van krijgen, Want als die gelden die je opbrengt nu allemaal besteed zouden worden voor de instandhouding van het ei gen gebouw alleen Merkwaardig zijn deze en soortgelijke reacties in sommige gemeenten toch jwel. Ze wettigen de vraag of dan toch niet de plaats en ruimte waar men kan samen komen om Gods Woord te (i hc -ronk Hkpe. Uit De (r.k.) Bazuin, opinieweekblad voor kerk en samenleving, vandaag geen citaat, maar deze cartoon. zienlijke schade werd aangerichtjEL elektriciteitsvoorziening uitvielpCk vele ongelukken gebeurden. Dejs Z; to's werden van de ene kant va» pj weg naar de andere kant gesling^^ h vi; Daarin zien we dat de Heere ii macht van de wereld kan bla wanneer Hij Zijn schatkamer opF**.1 poli ;en Het leek erop, dat ten gevolge e st< deze tornado, er geen kerk gehou^d kon worden, maar vlak voorte h< dienst was de elektriciteit weefcdd orde. zodat met enige vertragingen toch kon doorgaan. daj ie d horen en Hem te loven belangrijker zijn dan het horen en leven zelf. Want ik denk dat dit laatste toch het enige motief kan en mag zijn of men zich al dan niet afzet tegen die he laas ook naar het oordeel der Prov. Kerkvergadering noodgedwongen fusies. Niet, op de manier van: kan ik hier in mijn dorp en gebouw dit nog wel doen maar veeleer, kunnen we dit zonder meer nog wel. In De Saambinder, het blad van de gereformeerde gemeenten in Neder land en Noord-Amerika. staat een verslag van de generale synode van de gereformeerde gemeenten in de Verenigde Staten en Canada. Daar uit dit fragment: De Psalter hereienings-commissie nam een voorstel over om de uit het Nederlands vertaalde Ps. 134 toe te voegen aan de bundel. Het hart van vele Hollanders gaat nog uit naar de Hollandse Psalmen, ook als ze ver taald zijn. Het is echter de tendens dat we meer en meer naar het Engels zullen moeten toegroeien, vooral met het oog op de kinderen. Dit geldt de Canadese gemeenten. Bij de behandeling van dit laatste rapport, moest de vergadering wor den afgebroken wegens tornado- waarschuwingen. die inderdaad la ter tegen de avond de stad Grand Rapids heeft getroffen, waarbij aan- In Waarheid en Eenheid, het Ifctad van de verontruste gereformeer^nk schrijft ds M. Vreugdenhil: »isse Hoe komt het, dat. als ik erffiacl preek, dat de HERE ons bekend maakt heeft, wat goed is en wak^i] HERE van ons vraagt: niet an(Lac dan recht te doen en getrouwl)ffeL lief te hebben en ootmoedig te vle delen met God (Micha 6 8), da£,00 broeders in de consistorie tegenUe] zeggen: .Van u hadden we allermi deze tekstkeuze verwacht". Is alleen de laster om ons? Dat |jDe natuurlijk kunnen. Ik preek, GU^ zij lof, veel in Urk". Urk, dat bij vf Wa de naam heeft van dode orthodoL a van geloof zonder werken enz. M juist in Urk trof ik jonge mensenw geestdrift voor hun Here en Heilkree en juist in Urk zijn er jonge menljrir die 's zondags en in de week er odaL trekken om van hun Heiland teiuL tuigen en die, als ze thuis zijn, ellf en hun huisgenoten toe zingen:kyv uw paspoort (naar de hemelse hL lijkheid) getekend door Jezus?\en het zou de laster om ons kunnen ff dat men geen tekstkeus verwacht, Micha 6 8. maar de vraag laat 4mo ,ledi miv.ua VJ u, maai uv viaag jaav i niet wegdringen: „Hebben wij hé ook naar gemaakt?" 1 ve

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2