Veerse met de kerkvoogd sjouwt openbaringen I Veel kerken in Conferenties Laos gesloten "I Vandaatn lui Diakonen bezinnen zich op hun ambt Onze adressen: Algerije neemt r.k. scholen over VOORBIJGANG!^ DINSDAG 13 JULI 1976 BINNENLAND- KERK - TROUW/KWA! fifAG 13 door Rieks Hoogenkamp Ooit een ouderling-kerkvoogd de Openbaring zien torsen? Die torsen vaak eerder de finacièle lasten van het hier en nu dan de werkelijkheid die Johannes ons schildert als komende over deze aarde. Toch was het te zien, in Veere. Een ouderling-kerkvoogd die met de Apocalyps zeulde. Maar dan wel zo als Bert Bouman het getekend heeft met veel tierelantijnen en trompet ten. maar ook met7-koppige draken, en wat nog maar meer tot de veelkleurige fauna van de ziener van Patmos mag behoren Vlak na de kerkdienst is dit uitzon derlijke schouwspel te zien in de kerk van Veere en de liefhebbers worden vanaf de kansel genodigd ook hun stoel op te nemen en te gaan wandelen Ze doen dat dan ook en zo kan men dat daar dan elke week na de-dieast cu»kslon kerkgangers sjeu wen hun antiek-ogende kerkstoeten de» iaerk »ulfc enkele-urtverkoeenen wo*$teten met schotten waarop de tekeningen, van Bert Bouman lang zamerhand hun canonieke volgorde hervinden. Wat is er aan de hand? Er is weer eens een tentoonstelling in de kerk van Veere. de hervormde dan. de kleine kerk. aangeleund tegen het bakbeest dat Veere overheerst en haar silhouet bepaalt In de kleine kerk dus houden ze tentoonstellin gen. vorig jaar Rien Poortvliet met zijn 82 schilderijen,gemaakt voor het boek ..Hij was één van ons". Daar voor hoefde" niet gesjouwd té wor den. de schilderijen hingen aan de wand en je liep er maar langs, door de week of voor of na de dienst, al kouwend op een babbelaar die een suppoostend gemeentelid je aanbood. Maar dit jaar is het grootser opgezet: rond het t.v.-programma woord- De Grote Kerk te Veere. voor-woord een hele manifestatie, omdat dat t v-programma vijfhon derd keer de lucht in is geweest <stel u voor: tien jaar ongeveer en omdat er een kinderbijbel is verschenen met in de wfftig woon^voor-woord- verhalen en omdat »e er mee ophou den met dat rt.v -programmer v -V" v. i Hoofdonderdeel vgn <Jeze manifesta tie zijn dan ook honderden tekenin gen van Bert Bouman: je kan nu pas zien. hoe geweldig die man eigenlijk tekenen kan. en wat voor afschuwe lijk wegwerpluik de t.v. eigenlijk is: er moeten duizenden van deze teke ningen bij Bert Bouman op zolder liggen, de één gooier dan de ander, maar allemaal' gemaakt met een zichtbaar plezier en een kleurig yak- mpnschap. die weldadig aandoen En laat die tekeningen dan,/naar eens niet ..af" zijn. wat geeft dat. dat hoort bij het medium. En zo krijg je in Veere heel wat te zien van de bijbel, van de druipende .eeuw in de ark. met de paraplu in de hoek. tot de discipelen, die heel hui selijk de tafel voor het avondmaal aan het toebereiden zijn Prachtige tekeningen rond de profeten, gelijke nissen. aartsvaders en al die mensen die Jezus tegenkwam en waar hij veel om gaf. Dat zie je van die teke ningen af. Jfel eiodigtjnet de Openbaring, met ■deschokten, waarmee.ouderling ■kerkvoogd zeulde. Als de staart ven een-kompet daar achteraan honderd tekeningen van kinderen, over hoe zij zich de nieuwe hemel en de nieu we aarde voorstellen. Dat het alle maal anders gaat worden dan wat wij ervan maken, dat wordt wel dui delijk: de poes blijft met zijn poten van de vogeltjes af. en plaats voor enge vliegtuigen en ander oor logstuig-is daar ook niét meer. Het kan je ook niet vaak genoeg getoond worden, om te-weten waar we naar toe moeten. Er is nog meer te zien in de kerk: vitrines met kinderbijbels van 1840 tot 1940. Daar moeten we van afblij ven. want die zijn waardevol Die van na 1940. daar mogen we in bladeren En vergelijken om te zien dat er ook een heel andere aanpak mogelijk is dan die van Karei Eykman en Bert Bouman. Wat is er toch veel versche nen op dit gebied, en wat een denkkracht en fantasie is er in geïn vesteerd en je wordt ook wel eens verdrietig: wat wordt er eigenlijk nog vaak weinig gebruik van ge maakt: in scholen en kerken, maar vooral ook in de gezinnen. Dan staan we voor de herenbank: hier zaten vroeger de grote Heren van Veere. De bank is er ook naar. Hier zit je als je iets bent. Misschien daarom dat alle kinderen uitgeno digd worden om juist in die heren- bank ,.bob, bep en brammetje". ..voetstapjes in de sneeuw" en hoe al die andere nostalgische meesterwer ken mogen heten, die ons in onze jeugd op het rechte pad hielden, te lezen Een herenbank vol kinder boekjes om rustig in te bladeren en in te lezen. De kerk van Veere wordt na de dienst omgetoverd tot een bijbel werkplaats, waar je heel wat kunt zien en heel wat kunt lezen, en verge lijken. Je moet naar boven kijken, naar de gewelven boven je hoofd om je te realiseren dat je in een kerk bent. Of toch niet. de kansel steekt overal boven uit en het doophek doork«uiM de ruimte Maar er ge beurt wat met die ruimte. Er leeft veel De kerk wordt diakonaal ge bruik!, «zau ik-bijm» zeggen'.- En daar zijivheefr pcaktische*mensen voor no dig: een timmerman, een verhuizer, een tekenaar, een vrouw op wacht bij de deur. een boekenverzorger. een prentenprikker. een sjouwerman en een gemeente die het goed vindt zo. En die niet zit te zeuren en te meieren als de ruimte er weer eens wat anders uitziet dan ze gewoon zijn. Misschien kan dat nog het beste gedemonstreerd worden aan de kon- sistorie. Dat is immers het heilige domein van de kerkeraad en de do minee Met een prachtig gemetseld gewelf, een nog steeds in gebruik zijnde geldkist met zware sloten, een tafel die niet weg te branden lijkt. Er is maar weinig van te herkennen. De dominee moet nu in zijn hemd staan voor hij zich in zijn toga hijst tussen de poppenkast en de videoinstalla tie.De kerkeraadsleden drukken hun traditionele sigaretten uit om zoomd door tekenborden en knutsel materiaal. Het is daar eerder een theater dan een konsistorie. want in de week worden hier de gelijkenissen uitgespeeld in de poppenkast ..de werksters van half vijf' van Karel" Eykman en dan mogen de kinderen het zelf ook eens proberen. Hier draait door de week de video met IHON-programma's als de musical „Jona". als de film „Teken voor vre de" en nog veel meer voortreffelijk materiaal dat je anders nooit meer terugziet. Hier kunnen de kinderen door de week dan ook hiin profeten tekenen en al lijken die meer op Titatovenaar en Ernie van Sesam straat dan op Jeremia en Amos, dat mag de pret niet drukken. Ook de konsistorie moet eraan geloven. Het is niet te geloven bijna, wat er al niet met een kerkruimte gebeuren kan. juist met die eeuwenoude. Alles eigenlijk. Als het maar in de lijn van woord-voor-woord blijft. Daarom zijn een met de openbaring zeulende kerkvoogd en een stoelendragende kerkganger en een in zijn hemd staande dominee tussen poppenkast en video ook hele kerkelijke figuren. Hopelijk zijn er meer gemeentes te vinden, die déór wat van zien. Ieder een is in Veere welkom, elke dag van 10 - 17.00 uur tot 6 augustus. Rieks Hoogenkamp is hervormd pre dikant in Veere. HET LOODJE De vorige week en ook al eero we druk bezig gehouden neen O vraag naar de lonen. De r was doende om een voorsti dokteren en intussen maakt* vakbeweging èn de vt werknemers zich breed in h en later hun verzet. Het leek even op, de woordvoerders de partyen gaven daartoe mi eens aanleiding, alsof ze ell een gemeenschappelijke O] gevonden hadden. Ze had" kabinet met hun tegengest sen ongetwijfeld verscheurd niet een verstandige tweede was geweest die dit niet gedjn het En zo zal er dus wel verder gm. Enk ten worden om een paar guljtdriet de maand. Hoe dit ook zij. mfl, die n niet verwachten dat velen zigedeel deze manier om deze zaken \e rein opwinden. Gezien tegen d%are tergrond van een land met e^r. volking met een top-welvaartl allemaal wat belachelijk aanjep uit reen gunt iedereen een goeie ie in e tie, maar. dan moeten we nietje sseuxen-en dpen .alsof jat zulkf 'm$ belangen op het spel stai récht heeft minister Boersmi op gewezen dat de werkgelegd] 3,11 in allerlei gepraat wel eens ht op de achtergrond raakt. Mq hier iets aan toe kunnen V0e|B*O heel die stryd om de lonen nf. weinig bezorgdheid tegen voo sen die werkelijk in nood vei pc UIT Korte. duidelijk ceschreren. liefst un één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkalle wordt de naam van de sekrljver vermeld. VAN LEZERS Regen (3) Er valt al een hele tijd geen regen, we praten er allemaal over en schrijven erover, ook in deze rubriek Een straf van Ood of niet? Zou het geen waarschuwing van Ood zijn? WIJ mensen denken zo vaak dat we alles zelf kunnen, we zéggen wel dat we afhankelijk van Ood zijn. maar we leven er niet naar. Kijk maar om u heen. leeft het Nederlandse volk nog naar Oods gebod? Maar G«»d waarschuwt ons in Zijn geduld We moeten nie.t in de eerste plaats bid den om regen. nee. we moeten oerst bidden om vergeving omdat we zo vaak hebben geleefd uit órüze eigen kracht en kennis Als We teder afzon derlijk. maar ook als volk om verge ving vragen zal Gods waarschuwing v«»or ons toch tot een zegen worden Scheemda H v d. Spoel Doodstraf De premier van Israël heeft medege deeld dat zijn regering de invoering van de doodstraf „overweegt" voor terroristische activiteiten want. zo meent men. iedere keer dat men een moordenaar voor onbepaalde tijd ge vangen zet. gooit men aas uit voor meerdere misdaden in de pogingen om hen vrij te krijgen izie „Trouw" d.d. 7 jullK Hé. hè. I* men eindelijk zo ver dat men de slapers uit de ogen wrijft en eens echt wakker gaat wor den7 Begint men eens te beseffen dat de put gedempt moet worden voor alle kalveren verdrinken? Nou. dat wordt dan zo langzamerhand we! eens tijd. Als het dan maar niet bij overwegen blijft maar er ook uitvoe ring aan wordt gegeven en wel bij de eerste de beste keer dat terroristen van welke zijde dan ook - stappen ondernemen om het bestaan van Is raël onmogelijk te maken. Ofschooon ik uitermate respect heb voor de zeer geslaagde bevrijding van de gijzelaars (hulde voor het brein dat deze operatie uitdacht», geloof ik dat het hiertoe niet eens had behoeven te komen. Neen. ik Kaping (8) ben van mening dat als Israël het door de kapers aan haar gestelde ultimatum had beantwoord met: „Pas op. dat niet één hoofdhaar van de gijzelaars wordt gekrenkt, anders gaan allen waarvan de vrijlating door jullie wordt geëist voor het vuurpeloton", er zeer waarschijnlijk niets was voorgevallen en het toestel van Air France met haar kostbare vrachtje zonder enig incident het luchtruim weer had mogen kiezen. Den Haag P. Kleywègt. i AMSTERDAM \."éww*teL;T.r. y Wibautstr^at 1,31 Iel. 020-913456 Tetex 13001 ROTTERDAM/DORORECHT. Postbus 948. Westbiaak 9. Rotterdam Tei 010-115588 Of N MAAC/LEtOEN Postbus 101. Parit straat 22. Den Maag Tei 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tei. 05200-17030 Luchtreclame (2) Ja. mrneer Hutter. er bestaat een actiegroep, die ageert tegen lucht/r- clamr' De Vereniging Milieudefensie «Tweede WrteringplantjMwn 9 Amsterdam' roept u in haar blad Milieu-Defensie «*p om bedrijven, die 'zich bedienen van luchtreclame van uw ergernis over de vorm van hun anti«reclame op de hoogte te stel len. en om aan de vereniging te mei den. dat u zo'n bedrijf heeft betta derd en om welk bedrijf het gaat zodat zij «-en overzicht krijgt van degenen in Nederland, die gebruik maken van het medium lucht recta me. Misschien kunt u uw protest kracht bijzetten door buurtgenoten erbij te betrekken Amsterdam J. W. I.. der Harst Welke richting? Met veel instemming, op een groot gedeelte, las ik het stuk van Hans Bouma „Het is oorlog". Het is mij echter niet duidelijk welke richting hij ultwil in het aanduiden van oor zaken en zo mogelijk oplossingen. Bedoelt hij dat wij positivistisch on ze totale levenspraktijk moeten ver anderen7 Denkt hij dat wij daartoe in staat zijn en heeft hij de overtui ging dat dan ook de juiste weg be wandeld zal worden. Dat zou dan betekenen dat wij de mogelijkheid hebben de zonde te niet te doen door eigen kunnen en kracht, gelijk de humanist die verwacht door de gang der evolutie. Het if tgch zo dat^door de t opstelling, van de meg^ hij opdra^m. ntf&ïfc't S»tjiet'tgg^ vari wat t an hem, verw acht wordt,2 erva&rif deepens de' .tèmenleVitfgé de natuur als vijandige élementen Wij gaan deze vijanden die door ons toedoen zich steeds verder ontwik kelen steeds harder te lijf. met van zelfsprekend een totaal tegenover gesteld resultaat van wat wij be doelen De weg terug, aek al zeuden we deze hunnen ontdekken, dnar zeuden wij aan ten gronde moeten willen gaan Hebben we ér dat veer over7 Eén heeft er zich aan ten offer gdgfvën. HIJ heeft z'n volgelingen geen succes beloofd, niet in de zin dat zij in staat zullen zijn goede prestaties te leve ren. noch dat de boodschap die zij te brengen hebben een warm onthaal zal vinden Capellr a. d. IJsset J. Woudenberg Men verwijt de heer Van der Stoel, dat hij 't alleen maar „ongebruike lijk" had gevonden. Ik denk. dat Van der Stoel net als ieder normaal mens. blij geweest zal zijn. dat die 104 gijzelaars niet in rook zijn opgegaan maar hij zal wel beducht geweest zijn voor eventuele represaailles. Al licht! Er werd door anderen ook het woord „piratenstreek" gebruikt. Als Brezjnev in het toestel had gezeten en bevrijd was geworden, zou hij dan ook van een piratenstreek gesproken hebben? Moet men piraten niet met een piratenstreek beantwoorden. Bodegraven M. v. d. Ploeg ALGIERS 'Kathpressi De Alge rijnse regering heeft de nationalisa tie van alle bijzondere scholen be kendgemaakt Door de maatregel Zijn youCaLdé W0,roor^-^at.U«ilieke scholen getroffen, die samen 44.000 leerlingen hebben De scholen worden met ingang vnn het nieuwe schooljaar door de staat overgenomen Wat er met de vijftien honderd leerkrachten gaat gebeu ren. is nog niet bekend Voor gebou wen en Inventaris betaalt de staat een schadeloosstelling Tot nu toe hadden de r.k. scholen in Algerije praktisch geen moeilijkheden onder vonden. De voorschriften van de re gering worden er zeer nauwkeurig opgevolgd ROME Volgens radio-Vaticaan hebben de communistische leiders van de Pathet Lao in Laos ernstige beperkingen gesteld aan de godsdienstvrijheid. In de hoofdstad Vientiane zouden vele kerkelijke in stellingen zijn gesloten: scholen, zie kenhuizen. weeshuizen en ook kerken. Van de zes kerken in Vientiane zou er nog een open zijn. en een andere alleen op zondag. De beperking van godsdienstvrijheid geldt ook voor de boeddhisten. Van de 87 boeddhis tische pagoden ip Vientiane zijn er nog twee open. De monniken mogen ook niet meer bedelen om hun voed sel. zq«1s zii dat al minstens tweedui zend jaar doen De r.k. bisschoppen van Laos heb ben de gelovigen in een brief opge roepen goede burgers te zijn. „Ieder moet zich verantwoordelijk voelen voor de toekomst van ons land", zo schrijven de bisschoppen. Zij onder strepen daarbij, dat de gelovigen niet hun godsdienstige plichten mo gen vergeten. „Ook als de religieuze verantwoordelijken verhinderd zijn bij u te komen om u te helpen met hun raadgevingen, betekent dat nog niet. dat de godsdienst verdwijnt, dat. het geloof uit moet doven". De bisschoppen roepen de gelovigen op. samen met alle medeburgers te werken aan.de opbouw van het land „om er een solidaire, eensgezinde, vrije, democratische en op de voor uitgang gerichte maatschappij van te maken, een maatschappij waarin wij in vrede kunnen werken voor ons land en voor onze godsdienst". Viet nam heeft eind vorige week opnieuw 25 buitenlandse priesters uitge wezen. In zwembad verdronken Van een verslaggever GRASSE (Frankrijk! In het ge meentelijk zwembad van het zuid oost Franse dorpje Peymeinade, in de buurt van Grasse. is een Neder landse toerist, de 53-jarige Johannes van Denen, uit Amsterdam, ver dronken. Hij werd tijdens het baden onwel De oosterse orthodoxie. Week over ikonen. liturgie, mystiek en spiritua liteit. 31 juli 7 augustus op Kerk en Wereld te Driebergen (tel. 03438 2241' Met konflikten leven, voor men sen van 25 50 jaar. 9 14 augus tus op De Drieklank te Paterswolde (tel. 05907 2700». Lessen der nnluiir. verkenningen in de natuur van Salland en de IJs- seldelta. 14-20 augustus. Den Aler- dinck. Laag'Zuthcm (tel 05290 541» Beeld en verbeelding. Over de reli gieuze film, m.m v. dr. A. Dronkers. 24 31 juli op Kerk en Wereld te Driebergen. Opg. en inl; tol. 03438 2241. Samen leven ral ons een rorg zijn. Voor mensen zonder vaste le venspartner. van 30 tot 50 jaar. 20 - 3! juli op De Drieklank te Pa terswolde (tel. 05907 2700» Kominunikatie. mei verbale en nonverbale relatieoefeningen. 7 13 augustus op Den Alerdinek. Laag Zuthem tel. 05290 541» En dan denk ik aan de daJifOl" vooral onder de vreemdeling* juist zfjn ^vervolgde christeni Turkije ons land binnen gekj Die mensen „huizen" dan i lang bij een hier al wat langerï tigd familielid. Maar ik ba nieuwd hoe lang het duurt vd gen deze mensen ook maar een suf re eigen behuizing krijgen, zyn er nog zoveel wachtende^ hen. Maar over die noden I weinig of niets en van geen j zijde. En die nood weg te 1 dat zou pas de moeite vanl" waard zijn. Nu leggen zij. vr^ het loodje. zegd fcvrijd Jtwooi van in 0« onder in faktio nse „1 lubliki NED. HERV. KERK Beroepen te Numansdorp: 0e' Kruit. kand. te Zwijr}drecht. d) een 1 beroep heeft aangenomen. Ithnger ènt mei Aangenomen naar Pijnacker: ■fj'Cl tel te Egmond aan Zee. °e Intrede te Vledder: L. Cannef" ziïr uit Buurse. ïcten GEREF. KERKEN Falest Beroepen te Enumatil: L. L. J. te Badplaas (Z.A.). die dit bLej.. heeft aangenomen. Ds Visser studieverlof in Nederland. Beroepingswerk t>ij na js" ge van c GEREF. KERKEN VRIJG. pn Beroepen te Bruchterveld: H. te te Rotterdam-Z.; te BergentT_JL| L. J. Joosse te Hasselt. H vee tegsm CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Culemborg en' te lode ode cht den: H. H. Klqmp, kand en te l te eK Van een medewerker LYON In de buurt van Lyon heeft dezer dagen de eerste ont moeting plaats gevonden tussen protestantse en rooms- katholleke diakonen en diako- nessen Zestig diakonale werkers uit Europa, maar ook uit Egypte. Canada, de VS en Venezuela wa ren gekomen naar het conferen tiecentrum La Tourette in l'Arbresie van de orde der domi nicanen. Het» wasteen owtmeeting-conder teler vohjena éengfeed öj>ë^ï£tfXp1hrt'sphak'ën'dé" "deelne mers met elkaar over ge meenschap en dienst. Het was begrijpelijk, dat gevraagd werd of het nog nodig is. in een orde te worden opgenomen, en of diako nale werkers nog in een huis of klooster samen moeten wonen. Intussen aljn er nog verenigingen •f graepen van diakanen en dia- kanéssën De vraag werd gëttéld. har die jrraeptringen aak in de toekomst de naden in de maat schappij kunnen helpen op vangen Ook werd de betekenis van dia- konia. de dienst aan medemen sen die hulp nodig hebben, over dacht om zo te komen tot een Enkele vrouwelijke deelnemers aan de conferentie in l'Arbresie staken zich raar de afslui ting$éienst in officiële kleding. Van links naar rfchts een diokones uit Menden tDuitslandi. een diakoriês uit Egypte, twee religieuzen uit Roemenië en 9en diakonet uil Zweden. oecumenische visie op het ambt van diakoon en diakones. Geconstateerd werd. dat het in wereldse verhoudingen inder daad een vraag is. of voor christe lijke maatschappelijke werkers. verplegers en dergelijke een ei gen gemeenschap gewenst of nuttig is Is er een wisselwerking tussen gemeenschap en dienst en hoe functioneert die? Hoe functi oneert de diaken in de christelij ke gemeente? Oemeenschap en dienst vinden elkaar in Christus. Van dat punt uit. zo was de conclusie, zullen de diakonen en diakonessen zich weer moeten richten op de wereld, waar chris tenen samen geroepen zijn tot dienst. Aangenomen naar Drachten: y0oi Brandsma. mlss.pred. van H-A, sum, wonende te Amersfoort, df de j dankte voor Lisse en Arnhem.^^ Bedankt voor Groningen: G. L.P^I te Dokkum. ea hts di GEREF. GEMEENTEN Ie dit Bedankt voor Aalst: A. HoogeiAmst te Krabbendijke. i mei of gi BAPT. GEMEENTEN titeite Bedankt voor Amsterdam-W.: Iche Boeschoten te Apeldoorn. liet z Ds G. Visee tJ Op 68-jarige leeftijd is ovërled^e Vh emeritus vrijgemaakte gerefontdje x de predikant (buiten verband) iezjt see te Haren (Gr.). Hij begonibijm ambtelijke loopbaan in 1933 al%j tji dikant van de gereformeerde k4enjs' Nes en Wierum. Vervolgens stoiLje te Eindhoven en te Leerdam, kj Ds hij met de vrijmaking meegini terr) 1946 verbond hij zich aan de v^voer maakte gereformeerde kerk te %raël pen. Als gevolg van de scheurif deze kerk (in 1967» werd hij „bt verbander". Ds Visee heeft in de_ i gemaakte kerken geen gei"*Sl plaats ingenomen. Hij publicé en polemiseerde veel. hij was sftode van de generale synode den c Amersfoort (1948) en praeses vi mei Kampense synode 1954Ook< Ned he!„conflict\jn de^vrijgemaakteitelve ken. dat tot htft oA'istaan vai het kerkert botten vèrtiand heéftf van leid. publiceerde hij o m in het dit p Opbouw. Hal Lindsey Hal Lindsey. de Amerikaan. uto boek „De planeet die aarde he^ i ook in Nederland geweldige opfl 1 heeft gemaakt, kemt v»lg maand in ons land. Hij zal zatert augustus spreken op de Jaarf grote Zoeklithttoogdag in de f na! in Hilversum. Andere sprl op deze dag zijn de evangelist! Kits sr. uit Zeist. Jb. Klein Ham uit Bodegraven en Theo Dikk# Leiden, alsmede de predikant* Harkema uit Doorn. P. J. MietA Zeist en Jac. Schouten uit En De samenkomsten beginnen ort uur. een uur en kwart voor virf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2