Synodebesluit is
onkerkrechtelijk"
I
Uit de kerkbladen
Maatregelen tegen
groep-Lef ebvre
Landelijke actie van
Operatie Mobilisatie
Vandaag
Personalia
Onze adressen:
Vrije evangelischen
tegen misbruik van
doopbewijzen
Demonstratie
tegen sjah Perzië
Oecumene is:
jezelf bekeren
en vernieuwen
Zwarte kerkleiders
uiten afschuw
VOORBIJGANGER"
Adhesie voor
ds. Groeneboer
MAANDAG 12 JULI 1976
KERK - BINNENLAND
TROUW/KWARfcAG
Van een onzer verslaggevers
ENSCHEDE De kerkeraad van de gereformeerde kerk van Enschede heeft in een brief aan de
generale synode aangedrongen op ..heroverweging" van haar besluit om de steun aan het
anti-racisme-fonds van de wereldraad van kerken op te schorten.
In de brief die mede ondertekend is
door oud-synodepraeses dr. A
Kruyswijk hij is praeses van de
Enschedese kerkeraad worden
kerkrechtelijke bezwaren tegen het
jongste synodebesluit aangevoerd.
Desnoods zou de synode een extra
zitting moeten houden om deze zaak
recht te trekken, meent de kerke
raad van Enschede.
Met haar besluit is de synode terug
gekomen op een eerder besluit van
een vorige synode. De synode is ech
ter in gebreke gebleven om aan te
tonen, welke zakelijke gronden tot
deze veranderde positiekeuze aanlei
ding hebben gegeven.
De synode had aan moeten geven, in
hoeverre het anti-racismeprogram
(PCP) zijn stellingname tegenover
geweldpleging heeft gewijzigd in on
aanvaardbare zin. Indien daarente
gen voor zulk een vermelding geen
bouwstenen voorhanden waren, had
de synode zich dienen te conforme
ren aan het eerder wettig genomen
besluit óf de zaak moeten verda
gen tot vanwege het PCR zelf ter
synode een nadere toelichting was
gegeven.
Als het PCR inderdaad in afwij
king van zijn oorspronkelijke koers
een weg van geweld is ingeslagen,
dan dient dit alsnog te worden ver
meld ten behoeve van de eigen
kerkleden en bovendien van de zwar
te kerken.
Toelichten
Is daarentegen het PCR niet van
koers veranderd, dan zal indien
eventueel de synode haar positieve
houding tegenover het PCR niet zou
hervinden duidelijk gesteld die
nen te worden, op welke gronden de
zwarte broeders zich niet door de
Nederlandse gereformeerden in de
steek gelaten behoeven te voelen,
aldus de Enschedese kerkeraad.
Deze kerkeraad maakt er ook be
zwaar tegen, dat de afgevaardigde
van de blanke Nederduits gerefor
meerde kerk. dr. F. E. O'Brien Gel-
denhuys gelegenheid kreeg, na de
beslissing in de synode het besluit te
interpreteren als een toegestoken
hand in de richting van zijn kerk.
Zoals de steun aan het PCR voor
heen nooit bedoeld is in mindering
op de broederband met de Zuidafri-
kaanse kerk. zo had ook de synode
nu de suggestie moeten weerspre
ken. als zou zij zich door haar ont
trekking van de steun hebben ge
plaatst aan de zijde van hen die
onderdrukken.
Ontzenuwen
Ook de wijkkerkeraad van wijk A
van de gereformeerde kerk van
Haarlem-Noord heeft de synode la
ten weten, dat hij in meerderheid het
synodebesluit betreurt. Hij vraagt
de synode, de misverstanden, die uit
het besluit voortgekomen zijn ..zo
spoedig mogelijk met niet mis te
verstane duidelijkheid te ontzenu
wen". opdat ieder weet waar de gere
formeerde kerken staan.
Deze wijkkerkeraad heeft de synode
tevens zijn bezorgdheid kenbaar ge
maakt. dat de synode, voorzover het
haar betreft, het gesprek met dr.
Wiersinga kennelijk afgesloten
heeft Volgens de wijkkerkeraad
wordt daardoor „de ruimte die wij
als kerk nodig hebben om het evan
gelie onder de leiding van de Heilige
Geest te verstaan en in de context
van deze tijd te vertolken", inge
perkt.
*b
Van een onzer redacteuren
ECONE De Zwitserse r.k. bisschoppen hebben uitgesproken,
dat aartsbisschop Lefebvre en zijn volgelingen zich losmaken
van de katholieke kerk, zolang zij volharden in hun houding van
openlijke ongehoorzaamheid aan het hoogste kerkelijke gezag.
De Amerikaanse bijbelvertaler dr.
Eugene A. Nida met de medaille en
de bijbehorende bul. die hij in Lon
den ontvangen heeft van het instituut
van linguisten bij het zestigjarig be
slaan van dit instituut. De 61-jarige
Nida is de man van ..Good News for
modern man", het nieuwe testament
in hedendaags Engels, dat geweldige
opgang maakte (Nederlandse bewer
king: ..Groot nieuws voor u"). Dit
najaar verschijnt op dezelfde wijze de
complete bijbel in hedendaags
Engels.
DEN BOSCH De gemeentepolitie
van Den Bosch heeft in het afgelo
pen weekeinde het stoffelijk over
schot opgedregd van een negentien
jarige Chinese jongeman. Deze werd
in de gemeente Boxtel sinds
dinsdag vermist. Volgens de politie
is er geen reden om aan misdrijf te
denken.
UIT
Woudenberg
K. B. du Pon
Tien procent (3)
Jan en Irene Evers uit Uitgeest zeg
gen ln Trouw 3 juni: Tien procent
van je inkomen weggeven hoeft,
geen pijn te doen. En ik wou er bij
zeggen het zal geen pijn doen! La
ten wij maar goed lezen wat staat in
Maleachi 3 vers 8. Waarom zouden
wij dit niet letterlijk nemen en de
andere schriftplaatsen van de ezel
en de slang en de wonderen wel? Dit
gebod is niet verkleind onder het
Nieuwe Testament. De voorrechten
zijn groter, dus de verplichtingen
niet kleiner. Tien procent is gebod,
wat we meer geven kan naastenlief
de zijn. Jezus noemt geen tien mdar
vijftig procent: die twee heeft, dele
met die geen heeft.
Vroomshoop J. Boessenkool
Beroepsleger
AMSTERDAM
Postbus 859.
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948.
Weslblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel 05200-17030
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus SS9. Amsterdam.
BIJ publikatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Hervormde kerk en
Amrobank (6)
Dr. A. van den Heuvel motiveert de
reden dat de NHK de banden met de
Amrobank niet verbreekt door te
wijzen op de belangen van de meer
dan 100 employe's van hervormde
huize, werkzaam bij deze bank. Hij
brengt daarmee een kwantiteits- en
een kwaliteitselement in het geding.
Beide acht ik bedenkelijk nu door
niet te kiezen de synode geen rug
dekking biedt aan die gemeentele
den die bij wijze van getuigenis wel
gehoor hebben gegeven aan de op
roep van de Wereldraad van kerken
en hun rekening bij de Amrobank of
geaffUteerden als Pierson, Heldring
en Pierson en Vlaer en Kol hebben
opgezegd Weegt hun kwaliteit van
gemeentelid dan zo licht? Over hun
vermoedelijke kwantiteit laat ik mij
niet uit. Voormijn part is het er maar
één.
De ministeriële maatregel ciie met
ingang van deze maand gehuwde
kostwinners vrijstelt van de oproep
tot militaire dienst, is een discrimi
nerende stap in de richting van een
vrijwilligersleger Alsof gehuwden
opeens niet meer goed genoeg zijn
zich op te offeren aan ..grotezaken
als eigen (nationale) (on(veiligheid
en dood aan de vijand. Men kan
overwegen dat een vrijwilligers- of
beroepsleger in ethisch opzicht nóg
verwerpelijker is dan een
dienstplichtigenleger welk laatste
althans nog directer het volksgewe
ten betrekt bij het pact met de dui
vel dat elk leger heeft gesloten.
Mijns inziens stelt men dan nationa
le verbondenheid boven de vrijla
ting van de individuele gewetens en
boven trouw aan allen (één wereld of
geen wereld). Op gevaar af de be
schuldiging van te oordelen aan te
trekken i.,oordeelt niet opdat gij
niet geoordeeld wordt") meen ik dat
elke oproep tot militaire dienst een
aansporing tot onzedelijk gedrag in
houdt. van staatswege. Er zijn chris
tenen die liever spreken van een
heilige roeping, van Godswege, door
de mond van de overheid. Zou ik de
laatsten mogen vragen wat zij den
ken van de vrijstelling van de ge
huwde kostwinners?
Baarn Dies Heitmeijer
Roken
Onder de hartpatiënten, die naar het
schijnt genezen uit Amerika terug
gekomen zijn. viel mij onmiddellijk
op. dat een van de patiënten met
vee! branie rookte. Dus het schijnt
dat deze propaganda geen effect sor
teert. Er zijn verschillende mensen
wier gezondheidstoestand vermoe
delijk stukken beter zou zijn en geen
jperatieve ingreep hier of in Ameri
ka nodig zou maken als zij het roken
maar nalieten of zich tc dezen op
zichte wat wilden matigen. Nu beta
len wij. ook te hunner genoegen, ons
blauw aan ziekenfonds of ziektekos
tenverzekering.
Dieren G. van Wetsum
Ecöne
Uw instruerend artikel over Ecöne
van 7-7 gaat aan het eind scheef
want komt voor Nederland uit op de
Vereniging voor Latijnse Liturgie.
Deze vereniging heeft namelijk zeer
beslist gekozen voor de nieuwe mis-
orde. Zij ijvert ervoor dat het La
tijns daarbij zal worden gebruikt.
Wilt u de lijn Ecöne-Lefèbre naar
ons land doortrekken, dan moet
worden gewezen op de vereniging
P E R K. (Pro Ecclesia Romana Ca-
tholica). adres Van Boetselaarlaan
86. Den Haag. en naar het Comité
Behoud traditionele Misliturgie
waarvan ondergetekende (adres:
Lammenschansweg 70. Leiden) se
cretaris is en die over deze belangrij
ke zaak gestencilde brochures uit
geeft.
Leiden dr. H. B. Visser
Conferenties
Ondergrondse Kerk. Teach-inn
over de situatie van de kerk in Oost-
Europa. maandag 19 juli. aanvang
tien uur. in „Woudschoten" te Zeist,
m.m.v. Richard Wurmbrand. Her
mann Hartfeld e.a Opg. en inl. „De
Ondergrondse Kerk", tel. 030-
764344
Ondergrondse Kerk. Massa
bijeenkomst over de situatie in Rus
land. zaterdag 17 juli. aanvang tien
uur. in de Merwedehal te Utrecht
(vlak bij het station), m.m.v. Her
mann Hartfeld e.a. Inl. tel. 030-
764344.
Jezus' gedachtenis vieren. Dagen
van oecumenische bezinning rond
het avondmaal, m.m.v. ds. S. Le-
ïebcr. in 't Dackhues te Huissen
(Gld.) van maandagavond 26 juli
acht uur tot donderdagmiddag 29
juli vijf uur. Opg. tel. 08304-8841
ROTTERDAM - Het comité (dage
lijks bestuur) van de bond van vrije
evangelische gemeenten heeft de
kerkeraden gevraagd, erop toe te
zien. dat geen doopbewijzen worden
afgegeven, als die moeten dienen als
bewijs van niet-jood-zijn voor een
bezoek aan bepaalde Arabische
landen
Doopbewijzen dragen een uitgespro
ken kerkelijk karakter. Het is in het
verkeer in en tussen kerken een be
wijs dat iemand gedoopt is. Tot die
functie moet het gebruik van doop
bewijzen beperkt blijven. Wanneer
uit deze doopbewijzen moet blijken,
dat de betrokkene niet-jood is. is de
afgifte bepaald niet in overeenstem
ming met het wezen en de doelstel
ling van de kerk van Jezus Christus.
Bovendien is het zinloos. Joden zijn
immers niet uitgesloten van de doop.
aldus het blad van de vrije evange
lische gemeenten „Ons Orgaan".
Van een onzer verslaggevers
HAARLEM De evangelische beweging Operatie Mobilisatie
organiseert dit najaar in samenwerking met enkele uitgevers van
christelijke lectuur een „Logos-deurdag".
Het is de bedoeling, dat op zaterdag
9 oktober overal in het land christe
nen huis-aan-huis gaan om gezinnen
te bereiken met boeken. Ieder, die
„over elementaire kennis het heil in
Jezus Christus beschikt", kan mee
doen. Behalve zijn gebed en tijd
wordt van hem (haar) ook een inves
tering van vijftig gulden gevraagd.
Voor dit bedrag krijgt hij een kleur
rijke draagmand vol boeken. De ver
koopwaarde van die lectuur is zeven
tig gulden. Het is de bedoeling, dat
de deelnemers hun „winst" ter be
schikking stellen van hun gemeente,
koffiebar, evangelisatiecommissie of
een andere tak van geestelijke ar
beid. Ook groepen kunnen aan de
actie meedoen. Van tevoren worden
in elke provincie twee instructiemid
dagen gehouden.
Deze lectuur-actie wordt gehouden
ter gelegenheid van het feit. dat be
gin oktober het evangelisatie-schip
Logos een week in de haven van
Rotterdam zal liggen In vijf jaar
heeft dit schip meer dan honderd
havens in Europa. Afrika en Azië
aangedaan. Volgens Operatie Mobi
lisatie hebben in die tijd twee mil
joen belangstellenden het schip be
zocht. onder meer als gevolg van
huis-aan-huis-acties door de beman
ning. Het adres van Operatie Mobili
satie is Postbus 434 te Haarlem.
AMSTERDAM Een honderdtal
Perzische studenten in Nederland
heeft zaterdagmiddag met een de
monstratieve mars van Haarlem
naar Amsterdam geprotesteerd te
gen „het fascistische regime van de
Sjah". De mars was georganiseerd
naar aanleiding van de dood van
negentien Perzen, van wie een aan
tal bij huiszoekingen of arrestaties
zou zijn doodgeschoten en een an
der deel wegens activiteiten tegen
de regering zou zijn geëxecuteerd.
Verdronken
NAARDEN In de speelvijver van
het recreatiegebied Het Naarderbos
te Naarden is zaterdagmiddag de
vierjarige Karin van Vliet uit Mij
drecht verdronken. Ze was met een
speelgoedbandje om het lichaam de
vijver ingegaan, die op sommige
plaatsen meer dan anderhalve me
ter diep is.
Gelijk bekend heeft de aarts
bisschop op 29 juni in zijn seminarie
Ecöne dertien priesters en dertien
diakens gewijd, ondanks een her
haald en uitdrukkelijk verbod van
paus Paulus en van bisschop Mamie
van Lausanne. De Zwitserse
bisschoppen zeggen in hun verkla
ring. dat de nieuw gewijden hun
ambt niet mogen uitoefenen. Hun
wordt geadviseerd, contact op te ne
men met hun bisschoppen „om een
oplossing voor de toekomst te vin
den". Het Vaticaan heeft bekendge
maakt. dat mgr. Lefebvre voor een
jaar uitzijn bisschoppelijke rechten
ontzet is en dat men de verergerde
situatie nader onderzoekt.
Ondanks het verbod van kardinaal
Marty van Parijs heeft de nieuwge-
wijde priester De Chalard vorige
zondag een mis volgens de oude ritus
opgedragen in de arena van Lutèce.
In Genève waren tweeduizend perso
nen aanwezig bij de eerste mis van
Dennis Roch (zoon van een calvinis
tische familie in Genève) in een ten
toonstellingsgebouw. Ondanks een
preekverbod werd het woord ge
voerd door mgr. Lefebvre. die zei
door te gaan op de ingeslagen weg.
David
In zijn preek kwam hij dicht bij de
afkondiging van een formele breuk
met Rome. „Wie weet of Ecöne niet
de steen kan worden in de slinger
van David, de steen die Goliath zal
vellen", aldus de witgelokte prelaat.
„Wij zullen onze strijd ter redding
van de kerk voortzetten en wij zullen
dit doel bereiken".
Zij die de opstandige aartsbisschop
kennen, betwijfelen of hij zich zal
storen aan de waarschuwingen.
Blijft hij zich verzetten, dan zou ex
communicatie het gevolg zijn, een
maatregel zonder precedent in de
recente geschiedenis tegen een gees
telijke van zijn rang. Maar aangeno
men mag worden, dat het Vaticaan
niet dan in uiterste noodzaak zover
zal gaan tegen iemand, die graag de
rol van martelaar op zich nemen wil.
De dreiging van een schisma is toch
zeer reëel geworden. Het zou de
eerste scheuring in de r.k. kerk zijn,
sinds 1870 de oud-katholieken zich
afscheidden nadat het dogma van de
pauselijke onfeilbaarheid was afge
kondigd. (De breuk met de oud-
katholieken in Nederland was al
eerder).
Naast Ecöne kent de beweging van
aartsbisschop Lefebvre thans een
tweede centrum in Armada (Michi
gan. VS). Andere centra moeten ko
men in Noord-Zwitserland. West-
Duitsland en Italië, dicht bij Rome.
Clandestien
Naar wij vernemen, zijn er nog twee
plaatsen in Nederland, waar on
danks het verbod van de paus open
lijk ouderwetse missen worden gece
lebreerd: in een particuliere kapel in
Laren en in Steyn bij Sittard. Het
zou elders ook nog wel gebeuren,
maar dan clandestien. Priesters, die
Naar aanleiding van het oecume
nisch gesprek over de viering van de
maaltijd des Heren ^bhrijft dr F.
Haarsma. de voorzitter van de Sint
Willibrordvereniging. in 121. het in
formatiebulletin van de r.k. kerkpro
vincie. dat er voor rooms-
katholieken alle reden is. de hand in
eigen boezem te steken:
Als de katholieke Kerk er op insis
teert en terecht dat het geloof in
de werkelijke tegenwoordigheid van
Christus wezenlijk is voor het ver
staan van de Eucharistie, maar in
haar liturgie juist door het gedrag
van de gelovige gemeenschap niet of
onvoldoende daarvan getuigt, dan
verliest het zijn geloofwaardigheid
Het wordt dan een waarheid die met
de mond beleden wordt, maar het is
geen waarde meer die metterdaad
beleefd wordt. In dit verband kwam
het gesprek ook op de wijze van
communiceren zoals deze in de
meeste katholieke kerken wordt ge
praktiseerd: rommelig, haastig, ge
tuigend van weinig eerbied. Zou het
geen tijd worden om hier nieuwe
vormen te zoeken: b.v. groepen die
beurtelings in een kring de commu
nie ontvangen? Dan zouden ook de
voorwaarden vervuld kunnen wor
den om met de vereiste zorgvuldig
heid en eerbied onder beide gedaan
ten te communiceren. Want ook dit
laatste behoort tot de vragen die ons
katholieken door de concept
verklaring worden gesteld Eén ding
kwam in dit gesprek gelukkig op een
heel duidelijke wijze naar voren:
vooruitgang op het gebied van de
oecumene is alleen mogelijk, als je
als Kerk bereid bent je zelf te beke
ren en te vernieuwen.
Humanist
Saamhorig, het blad van de raad van
kerken in Nederland, interviewde de
voorzitter van het humanistisch ver
bond mr Max Rood. die zijn bezorgd
heid uitspreekt over het nihilisme en
in dat verband zegt:
We moeten ervoor oppassen dat „al
gemeen" een mooi woord voor „niks"
wordt Ik vind dat namelijk nihilis
me. als je zegt „Wij zijn algemeen, bij
ons kan alles". Op een beetje andere
manier zie je hetzelfde aan de Vrije
Universiteit. Vanuit een algemeen
heidstheorie mag daar iedereen stu
deren en. zo voegt men eraan toe.
besturen Op den duur holt men zo
de grondslag van deze universiteit
uit Dat vind ik een riskante zaak.
Het probleem zit in de algemeen
heidstheorie. die ervan uitgaat, dat
iederepn aan de VU kan studeren,
dus besturen, dus veranderen. Ik
kom dus op voor het goed recht van
een eigen inspiratiekader, zo u wilt
grondslag. De belangrijkste taak van
het Humanistisch Verbond blijft,
dat het mensen helpt een levensvisie
te ontwikkelen en te hanteren en het
niet zonder te doen. We moeten voor
komen dat de mens versmalt tot één
dimensie.
Absent
De doopsgezinden en de remon
stranten hebben het rapport „Inter
communie en ambt" van de raad van
kerken niet ondertekend. Prof. dr G.
J. Hoenderdaal legt in het Remon
strants Weekblad uit waarom niet:
Kleine kerken beschikken niet over
voldoende mankracht om alle oecu
menische commissies voldoende te
bezetten. Maar het is ook een kwes
tie van prioriteitstellen. Waarom ligt
onze remonstrantse prioriteit niet in
dit vlak? Wij hebben een open
avondmaal en een laag-kerkelijke
ambtsopvatting, waarbij we uitgaan
van het algemeen priesterschap aller
gelovigen look in het onderhavige
rapport wordt dit overigens sterk
naar voren gebracht). Een theolo
gisch steekspel over deze vragen
kunnen we geïnteresseerd volgen,
zonder zelf daartoe veel bij te dra
gen. Bovendien zijn de praktische
consequenties niet erg hoopvol. Als
er ergens een discrepantie is tussen
theologie en praktijk, dan wel hier.
Het is niet te verwachten dat er een
officiële oekase zal komen uit Rome.
die de intercommunie toestaat. Bo
vendien bleek op een bijeenkomst
van de World Alliance of Reformed
Churches, dat zelfs intercommunie
tussen de leden van deze groep niet
mogelijk was. Er gebeurt dus offici
eel niets. Wel illegale oecumenische
diensten. Wat is dan de ^betekenis
van zo n rapport? Het zet de kerken
aan het denken, het houdt de gewe
tens wakker, het is „teerkost voor
onderweg naar de eenheid". Maar
dat had allemaal ook wel in wat
korter overleg gekund. We zijn op de
lange weg amechtig geworden. Daar
om ontbreekt de handtekening van
de doopsgezinde en remonstrantse
afvaardiging onder dit rapport.
Houvast
Op de gezamenlijke zitting van de
hervormde synode in september zal
onder meer gesproken worden over
een nieuw belijden. Bij de voorberei
dingstukken zit een „model" van een
herschrijving van zon,dag 1 van de
Heidelberger Catechismus:
Wat is dan dat houvast in leven en
sterven? Antwoord. Dat wij met li
chaam en ziel niet van onszelf, maar
het eigendom van onze bevrijder Je
zus Christus zijn. Hij heeft Zijn leven
voor ons gegeven en ons zo bevrijd
uit onze schuld en uit alle machten
die ons willen binden, en ons leven
voor hun doelen willen gebruiken.
Als onze Verlosser waakt Hij met
zoveel zorg over ons dat wij niet uit
Zijn hand kunnen vallen en weten,
dat alle dingen in ons leven en in de
geschiedenis van de wereld tot ons
heil en tot de komst van het Rijk
medewerken. Daarom willen wij in
Zijn gemeenschap leven en zo
vruchtbaar zijn in deze wereld.
Verarming
De gereformeerde bond heeft zich
reeds bij voorbaat tegen deze ver
nieuwing van de catechismus ver
klaard. In het Gereformeerd
Weekblad schrijft ds A. Vroeginde-
weij uit Veenendaal:
Wanneer we dit alles nu vergelijken
met vraag en antwoord 1 van onze
Heidelberger. waar dit „aanvullings
model" op geënt is, dan zullen we dat
zeker aanvoelen als een grote verar
ming van het christelijk belijden.
Hoe arm en oppervlakkig ons dat
woord „houvast" tegenover het oude
woord „troost" dat ons zo diep in
onze nood en ellende raakt.
Wat is uw enige troost beide in het
leven en het sterven? Dat ik met
lichaam en ziel. beide in het leven en
sterven, niet mijn. maar mijns ge
trouwe Zaligmakers Jezus Christus
eigen ben. Die met Zijn dierbaar
bloed voor al mijn zonden volkomen-
lijk betaald en mij uit alle
heerschappij des duivels verlost
heeft en alzo bewaart dat zonder de
wil mijns hemelsen Vaders geen haar
van mijn hoofd vallen kan. ja ook
dat mij alle ding tot mijn zaligheid
dienen moet. waarom Hij mij ook
door Zijn Heilige Geest van het eeu
wige leven verzekert en Hem voort
aan te leven van harte willig en be
reid maakt.
We zouden op andere woorden en
uitdrukkingen ook in kunnen gaan
om aan te tonen hoeveel we zouden
verliezen wanneer het oude belijden
vervangen zou worden door een
nieuw belijden. Iemand zei zelfs toen
hij dit aanvullingsmodel gelezen
had We verliezen hier de religie van
het belijden, de gereformeerde regi-
gie. zoals onze vaderen die beleden
en beleefd hebben. Daarom noemen
we nog één voorbeeld De Heere Je
zus wordt niet meer de Zaligmaker
genoemd maar „de bevrijder". Echt
een naam van deze tijd uit de „theo
logie" van de Wereldraad. De theolo
gie van de bevrijding ziet de bevrij
ding van Christus als een historisch
proces van geleidelijke verbetering.
ouder zijn dan 65 jaar. mogen missen
volgens de oude ritus opdragen,
maar dan alleen strikt privé, zonder
dat daar gelovigen bij zijn.
Van een onzer redacteuren
MAMELODI Het broederkring-
bestuur van de zwarte en de bruine
Nederduitse gereformeerde kerk in
Zuid-Afrika heeft zijn ..afschuw"
uitgesproken over de gebeurtenis
sen in Soweto.
„Het huidige beleid, waardoor de
gerechtvaardigde eisen van de zwar
te gemeenschap met geweld worden
beantwoord, is tekenend voor de
explosieve toestand, waarin ons
land zich bevindt." aldus het broe
derkring-bestuur.
In de verklaring wordt de overtui
ging uitgesproken. dat het
apartheidsbeleid de grondoorzaak is
van de diepgewortelde frustratie en
ontevredenheid van de zwarten, die
hun uiting vonden in de opstand
van de afgelopen weken. „Wij stel
len ons ondubbelzinnig achter het
gerechtvaardigde streven van de
zwarte gemeenschap tot bevrijding
voor een Zuid-Afrika. waar zwart en
blank in volle menswaardigheid
kunnen leven."
Het verband van Afrikaanse onaf
hankelijke kerken (waartoe een klei
ne drie miljoen zwarte christenen in
Zuid-Afrika behoren) heeftin krach
tige bewoordingen de „massamoord
op onschuldige en ongewapende
schoolkinderen, die vreedzaam de
monstreerden" veroordeeld. Zolang
gedragslijnen worden opgelegd aan
zwarten, zonder samenwerking en
overleg, zal de ontevredenheid blij
ven bestaan en zullen de rassenver
houdingen in dit land steeds slech
ter worden.
een
',VERl
(TOP c
mo
ma
idsr
;ma
irking
Ie FN
in m<
NAAR DE VOLLE DAG
.zij komen niet in slaap
wanneer ze geen kwaad kunnej
doen:
hun slaap wordt weggenomen
als ze niet iemand ten val kuni
brengen;
Maar het pad van de rechtvaai
is als het glanzend morgenlicht
dat steeds helderder gaat stral#^e
tot het volle dag is.
(Spreuken 416-18)
Er is een slapeloosheid in pijn o|
verdriet of zorg. Maar er is ook al
niet in slaap kunnen komen om
de mens ligt te broeden: hoe kat
iemand een loer draaien, ten va) recht
brengen? Hoe kan ik m'n gram Bte du
halen? Onwillekeurig denk je dide wi
aan die heerser die daar ligt te 'maar
woelen: hoe kan ik Israël vergelj
dat ze mij m'n gezicht hebben lf Z6t
verliezen? 't Lijkt ver wegen
afschuwelijk. Je gaat in de derdi.
persoon denken. Zoiets wordt n|ic?"^c
tegen mij gezegd. Ik magzondir £1™
zijn. maarzoiets: niet slapen var
nijd? Toch doen we misschien «nlS I
verstandig om zulke dingen noff\
dieper tot ons te laten doordrin7üe .e
Lig ik wel eens wakker omdat ikop
maar niet op kan komen hoe ik J
bepaalde mensen goed zal doen" j"
Hoe ik ze omringen zal met «erat
goedheid en liefde? Dat zou de 4V00r.
moeite waard zijn. Dan wordt hif°
morgenlicht geen kwelling, marovet
glanzend. Tot het volle dag woraj.®rf£
om het te gaan doen. De oprechiae f.
heet zo iemand in de bijbel. De rn
rechtvaardige. Iemand die vaart.
is. getraind is om de dingen reclf1^0"
goed te doen zijn. zoals God de P™r:j
dingen recht wil hebben en zoali !n
Koninkrijk Gods. naar het woo^e w
van Paulus. bestaat in
gerechtigheid. Een opgaande zoj
een dag die stralend opengaat. 1]
dag van de toekomst.
het
Thelma Adair
ken.
Hoge Raad Aan mr. D. A. van der
Linde is op zijn verzoek per 1 januari
1977 eervol ontslag verleend uitzijn
ambt van raadsheer in de Hoge
Raad der Nederlanden onder
dankbetuiging voor de vele en be
langrijke diensten in verschillende
rechterlijke betrekkingen bewezen.
President Mr. L. E. H. Rutten
krijgt eveneens per 1 januari 1977
eervol ontslag op eigen verzoek uit
zijn ambt van president van het ge
rechtshof te Den Bosch.
Notaris Aan H. H. G. van Everdin-
gen is op zijn verzoek per 1 juli eervol
ontslag verleend uit zijn ambt van
notaris te Haarlemmermeer.
kerk t
De grootste calvinistische 1
de Verenigde Staten, de veren:
presbyteriaanse kerk. heeft v
eerst een zwarte vrouw tot moi
tor (synodevoorzitter)
55-jarige dr. Thelma Davidson A
uit New York. De verkiezing t
niet van een leien dakje. De algei
ne vergadering (synode) in Baltid
re had er maar liefst vier stemrs
gen voor nodig. Een moder^
wordt telkens voor één jaar gekoj
Bisschop vermoord
Gaston Jacquier. de
hulpbisschop van Algiers, is
moord. Hij wandelde vlak na
middaguur in de binnenstad i
Algiers op straat, toen een onbel^
de op hem toeliep en hem versq,
lende malen met een mes stak.
quier (72) werd in Frankrijk ge[
ren. maar werkte het grootste f
van zijn leven in Algerije.
Nieuwe patriarch
De monnik Aba Melaku Woldet£ eer
chael is tot patriarch van de ort)N H-
doxe kerk van Ethiopië gekoiand
Aan zijn verkiezing, die plaatsvè de
in Addis Abeba, namen 1149 kk dat
mannen deel uit het hele land. ttran
volgt patriarch Theophilos op. ditrd. E
februari door de militaire regerinslag
afgezet en gevangen genomen, irtran
orthodoxe kerk van Ethiopië Ital
ruim veertien miljoen gelovigenird ti
ongeveer tweehonderdduizénwic
priesters. [se a
Ichik
Sportdominee
De evangelische kerk in Duits)
stuurt, in overleg met het
Olympisch comité, haar sportdoj
nee Heinz Döring voor de tijd vai
Olympische Spelen naar Montri
De 45-jarige Döring zal daar J
schikbaar zijn voor geestelijke
zorging van de meer dan vijf hl
derd Westduitse sportmensen.
HAARLEM De kerkeraad vaij
hervormde gemeente van Haai!
heeft de hervormde en de ged
meerde synode laten weten, dad
adhesie betuigt aan de brief van
D Groeneboer betreffende del
mende gezamenlijke synodezitr
Zaken van belijdenis en kerk!
mogen niet verworden tot vrijl
vende. abstracte aangelegenheé
Duidelijk moet zijn, hoe het belijl
van de kerk van Christus ingaa®
de concrete vragen van deze r
aldus de Haarlemse centrale
vormde kerkeraad.