Johan Maasbach wil Gouwekerk huren i Oud-katholieken gaan „lectoren" opleiden Navigators willen tussenstations zijn Vandaag Discussie in kerk over marxisme Onze adressen: Islam honoreert rechten minderheden Bestuur „Schrift en Getuigenis" achter noodgemeenten VOORBIJGANGER! z< DINSDAG 6 JULI 1976 KERK TROUW/KWARTE ISDAC Van een onzer verslaggevers GOUDA De Gouwekerk in Gouda heefteen nieuwe bestemming gekregen. De gemeente Gouda wordt eigenaar en het is vrijwel zeker, dat de stichting Johan Maasbach Wereldzending de kerk in erfpacht krijgt. Daarmee heeft de 57-jarige pinkster- evangeüst en gebedsgenezer weer een markant gebouw toegevoegd aan zijn organisatie, zij het. dat hij ditmaal geen eigenaar wordt. Precies tien jaar geleden, in 1966. kocht Maasbach in Den Haag voor acht ton het Capitol-theater. op een markant punt. op de hoek van de Apeldoornselaan en de Loosduinse- kade. Met enkele panden daarom heen. waaronder een kledingmaga zijn. maakte hij er zijn we reldhoofdkwartier van. In 1973 werd voor een onbekend be drag in Schiedam de kapitale r.k. Johannes de Doperkerk op de Lange Haven Maasbachs eigendom. Even als de (ook rooms-katholieke) Gou wekerk in Gouda stond deze kerk op de nominatie om gesloopt te worden In 1971 probeerde Maasbach. de be kende Komnginnekerk in Rotter dam terug te kopen van het NVV om deze te redden van de sloop Deze poging mislukte, omdat de vakbond op deze grond beslist een bejaarden centrum wilde bouwen. De monumentale Gouwekerk in het hartje van Gouda werd in 1972 door het bisdom Rotterdam gesloten. Het aantal kerkgangers in de binnenstad was te klein geworden en de exploi tatie van de kerk werd te kostbaar. De rooms-katholieken kerken nu in de gereformeerde kerk aan de Turfmarkt. Pogingen om een nieuwe bestem ming voor de neogotische Gouwe kerk (in 1902-1904 gebouwd door C. P. W. Dessing) te vinden, mislukten. Sloop leek de enige oplossing. Een actiegroep ..Behoudt de Gouwe kerk" heeft zich hier fel tegen verzet. Het silhouet van Gouda wordt tot in verre omtrek mede door dit kerkge bouw bepaald Begin mei werd de kerk op de voorlopige monumenten lijst geplaatst. Uiteindelijk werden de gemeente Gouda en het bisdom het eens De gemeente zou de kerk met de pasto rie voor een half miljoen overnemen, mits het ministerie van volkshuis vesting bereid was de tachtig- procentsregeling toe te passen Za terdag heeft staatssecretaris Schaef- fer deze toezegging gedaan. Dat be tekent. dat het rijk vier van de vijf ton voor zijn rekening neemt. Daar mee is de koop rond. Begin Evangelist Maasbach is zijn loop baan ook in Gouda begonnen Nadat hij al enige tijd in zijn geboortestad Rotterdam campagnes met een evangelisatietent had gehouden, be gon hij in 1953 vaste samenkomsten in Gouda. Als tolk van de Amerikaanse predi ker Osborn bij diens campagne in ons land in 1958 kreeg Maasbach landelijke bekendheid. UIT Korte, duidelijk cesehreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Vrouw als burgemeester Bij het krantenbericht dat Voorburg ^en vrouw als burgemeester krijgt, was mijn reactie: succes, mevrouw! Maar ik heb ook nog andere gedach ten gekregen. Deze a s. burgemees ter is volgens het bericht getrouwd en heeft drie zoons. Nu zyn er in Nederland nog vele andere gezinnen met drie kinderen Denk eens aan gezinnen van eenvoudige mensen met drie kleine kinderen. Daar zal het niet mogeUjk zyn dat moeder de vrouw er nog zo'n mooie baan bij neemt. Hoe stellen de z.g. progressieven zich nu in dit soort gevallen die meer genivelleerde en dus meer rechtvaardige Inkomensverdeling voor. waar zy zo veel van spreken. Volgens my moeten zy kiezen: óf de inkomensverdeling maar overlaten aan de economische wetmatighe den. óf weer conservatief zeggen: de vrouw hoort in het gezin. Kom. pro gressieven. zeg het maar! Pijnacker M Vermaas Consulaat (3) Het doet my en vele anderen veel deugd, dat de secretaris-generaal idf v.d Heuvel) als spreekbuis van de Nederlandse Hervormde Kerk toch de dialoog prefereert boven het afbreken van de relaties met de Am- ro-Bank. De vraag, die by de hervormde syno de is opgekomen of men by verbre king van deze relaties nog wel by deze bank kan biyven werken men brengt deze leden dan in gewe tensnood kan myns inziens ook toegespitst worden naar de her vormde kerk. Kan men nameiyk als hervormde medewerker van de Amro-bank nog wel lid van deze kerk bUjven. als de synode de relaties zou verbreken en men daarover een andere visie heeft? Een andere gedachtengang wordt niet geduld, hetgeen zeer on christelijk is Er zijn ook nog kerken, die niet aangesloten zyn by de wereldraad en duideiyk een andere visie hebben dan deze instelling Poortugaal J. Trouwborst AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948. Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101. Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3. Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Hervormde Amro-bank Kerk (5) Drie jaar later stichtte hij in Den Haag het centrum van zijn organisa tie Maar in Gouda bleef een groep gevestigd aan het Paradijs. In ver band met de stadisanering moet de ze groep daar weg. Er zijn al geruime tijd onderhandelingen tussen de ge meente Gouda en de Maasbach- organisatie over de Gouwekerk. De pastorie gaat niet naar Maasbach en zal worden verbouwd voor huisves ting van alleenstaanden. Een woordvoerder van de gemeente zei ons, dat het voor de gemeente het belangrijkste is, dat de kerk in het stadsbeeld behouden blijft. Dat de kerk als kerk in gebruik blijft, acht men een extra pluspunt. Wie er dan gebruik van gaat maken, acht men van minder belang. en Strop Insiders zeggen, dat de aankoop van de kerk in Schiedam evangelist Maasbach een financiële strop heeft bezorgd. De toestand van de kerk bleek nog veel slechter te zijn. dan men dacht. Twee en een half jaar wordt er nu al aan verbouwd. Zo De Havenkerk in Schiedam moest er een heel nieuwe verwar mingsinstallatie komen. Daarbij bleek de vloer zo verrot te zijn. dat er een heel nieuwe vloer (van beton» in moest. Ook bleken twaalf zuilen van binnen verrot. Om deze kosten te dekken wordt momenteel een stoelenactie ge voerd. De aanhangers van de evan gelist worden aangespoord, een of meer van de duizend stoelen in de Schiedamse kerk voor hun rekening te nemen. Per stoel wordt 375 gulden gevraagd. Men hoopt de kerk in Schiedam in oktober te kunnen heropenen. In de voormalige pastorie worden al sinds mei regelmatig op vrijdagavond sa menkomsten gehouden. Hervormde kerk en Amro-bank (4) Dr Van den Heuvel schrijft, dat de hervormde kerk samen met andere kerken in de Ned. raad van kerken nog steeds in gesprek verkeert met de AMRO-bank over de investerin gen in Zuid-Afrika. Tevens vraagt Van den Heuvel, of hervormde kerkleden, die by de AMRO-bank werken, dat kunnen blyven doen. als de hervormde kerk haar rekening bij die bank zou opzeggen. Het lijkt me. dat hervormde AMRO-bankwerkers ieder voor zich moeten kunnen be slissen wat ze doen: een ander baan tje zoeken of niet. Een bank die ..vuile" zo niet zwarte handen maakt door investeringen in een land als Zuid-Afrika. waar alleen de blanken wel bij varen, kan hoogstens nog mentaal veranderen door beïnvloe ding ten goede van binnenuit. Want gezien de paginagrote advertentie van de AMRO-bank over haar dis cussie met de Wereldraad van Ker ken. waarin duidelijk wordt gesteld dat de AMRO-bank niets te maken heeft met ethische consequenties van haar financiële praktyken. hoe ven we ons geen enkele illusie te maken over mentaliteitsverande ring Maar een kerk als de her vormde zou veel verder moeten/kun- nen gaan. Er is best een alternatief te vinden voor de wü2e van geldbe legging! Al eerder wees ik in deze rubriek op de Ecumenical Development Coope rative Society, een initiatief van de lidkerken van de Wereldraad Deze E.D.S.C. financiert ontwikkelings werk in de armste ontwikkelingslan den. Waarom belegt de hervormde kerk haar geld daar niet? VREELAND (Utr.) Theo Boas Kaping Er is een wonder geschiedt. Israël heeft meer dan 100 onschuldige mensen gered uit de ongrijpbaar heid van de vliegtuigkapers, be schermd door o.a. één van de extre me dictators van Oeganda. Lyblë. Noord-Korea, enz die zonder vorm van proces mensen laten martelen en doden. Deze lieden kregen zelfs een applaus van de UNO. maar de regeerders van Israël werden van racisme beschuldigd, alsof zij nog grotere schurken waren dan boven genoemde lieden. Met Gods hulp heeft Israël het weer alleen moeten klaren De hele beschaafde wereld kan dankbaar zijn. dat zij dit op zulk een heldhaftige en geniale wijze hebben volbracht. Badhocvedorp Inf. J. van der Velde Van een onzer redacteuren FRANKFURT De voorzitter van de evangelische vergade ring in Wurttemberg (een groep verontruste christenenl.deken Werner Zeeb, heeft in een brief lof toegezwaaid aan bisschop D. Helmut Class van de evan gelische kerk in West- Duitsland. Class heeft kortgeleden verklaard: ..Zolang het marxisme met een atheïstische wereldbeschouwing ver bonden is. acht ik de werkzaamheid van een dominee en überhaupt het christen zijn in een partij van marx isten niet mogelijk." Deken Zeeb neemt bisschop Class, de leidende bisschop van zijn kerk. in bescherming tegen aanvallen door de vroegere voorzitter van de kerk in Hessen'Nassau Martin Niemöller en tegen de theoloog prof. dr D. Walter Kreek uit Mainz Kreek heeft op een oecumenische dag van de katholieke en evange lische studentengemeentes gezegd dat de kerk niet langer mag zwijgen over het zoveel onrust wekkende extremistenbesluit in de Bondsrepu bliek. Volgens Kreek mag de kerk niet stil zijn. wanneer er rechtsver krachting dreigt. Bij het besluit of iemand toegelaten kan worden tot de publieke dienst, gelden niet lan ger rechterlijke veroordelingen, maar vermoedens. Volgens Kreek moet de kerk zich realiseren dat geen enkele christen voor honderd procent zich kan aansluiten bij een politieke partij. Daardoor is de drei ging van een overdreven partijpoli tieke betrokkenheid ook minder bij een christen. Kreek wees er op dat ook de kerken in de DDR het besluit of iemand zal toetreden tot de com munistische partij aan de betrokke ne zelf overlaten. KARATSJI Het islamitisch we reldcongres (Motamar al-alam al- islami) wil zich in de toekomst meer bekommeren om de bescherming van niet-moslim minderheden in de islamitische landen. In een verkla ring zegt het congres, dat het zich overal in de wereld inspant voor de rechten van moslim-minderheden. Om deze reden voelt het zich even zeer verplicht op te komen voor de rechten van niet-moslim minderhe den in de islamitische landen. Het congres verwijst naar de on langs uitgegeven minderhedenver- klaring van de Pakistaanse rege ring. Daarin wordt gesteld, dat de niet-moslim minderheden een onaf scheidbaar onderdeel zijn van de Pakistaanse samenleving. De mos lims in Pakistan worden opgeroe pen. om in hun relaties met anders denkenden het voorbeeld te volgen van de profeet Mohammed, die de mensen van een andere overtuiging tegemoet trad met „medemenselij ke verdraagzaamheid, eerbied en begrip". Volgens het islamitisch we reldcongres kan de verklaring van de Pakistaanse regering een voor beeld zijn voor de moslimpolitiek tegenover de minderheden in haar geheel Van een onzer veslaggevers UTRECHT Met een verklaring in het blad „Waarheid en Eenheid" heeft het dageiyks bestuur van de vereniging van verontruste gerefor meerden „Schrift en Getuigenis" zich gedistantieerd van de bezin- ningsnota van dr. E. Masselink. Dr. Masselink. hoofdredacteur van Waarheid en Eenheid, had in deze nota. die eerder in dit blad gepubli ceerd werd. zyn twijfels uitgespro ken over de stichting van „noodge meenten" door verontruste gerefor meerden. In de verklaring, ondertekend door J. J. Rippen. voorzitter en ds. H. J. Hegger, secretaris zegt het dagelijks bestuur van „Schrift en Getuige nis": Het bestuur staat achter de noodgemeenten en de vereniging heeft zich weer achter het bestuur opgesteld. „Nog steeds zijn er leden (zoals ds. Masselink). die bezig willen blyven als de vereniging „Schrift en Getui genis" in het begin deed: met publi- katies over dwalingen, protesten by de kerkelijke instanties etc. Maar de vereniging „Schrift en Getuigenis" heeft nu haar besluit aan de synode meegedeeld, dat er niet meer met de synode wordt gesproken, omdat elk jaar na alle protesten de toestand in de gereformeerde kerken ernstiger werd en de synode geen doeltreffen de stappen ondernam om het optre den van dwaalleraars onmogeiyk te maken", aldus de bestuursverkla- ring. De noodgemeenten zyn niet door „Schrift en Getuigenis" gesticht en alleen op persoonlyke verantwoor delijkheid door bestuursleden geïnstalleerd, maar de noodgemeen ten weten zich in elk opzicht door de vereniging gesteund, „ook al blyven we in de vereniging onderling ver draagzaam en aanvaarden we van elkander, dat we nog niet allen die weg helder zien." In hetzelfde nummer wordt meege deeld, dat de vereniging kampt met financiële tekorten, zodat op het blad Waarheid en Eenheid zal wor den bezuinigd Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM In de oud-katholieke kerk van Nederland start dit najaar een eenjarige opleiding van lectoren. Met deze nieuwe figuur in het kerkelijk leven, de getrainde lector, wil men het priestertekort het hoofd bieden. Steeds meer oud-katholieke parochies zijn niet meer in staat een eigen pastoor te onderhouden. De gemeenteleden zullen steeds meer werk, dat nu nog door de pries ters gedaan wordt, in de toekomst zelf moeten doen. De oud-katholieke bisschoppen zien de lectorenoplei ding dan ook nog maar als een eerste oefening naar verder ontwikke lingen. Aalsmeer Het zijn vooral de gunstige ervarin gen in de Aalsmeerse parochie, die de bisschoppen tot deze nieuwe aan pak hebben gebracht. Aalsmeer heeft geen eigen pastoor meer. Men moet de pastoor delen met parochies in de omgeving. Dat betekent, dat er niet altijd op zondag een pastoor beschikbaar is voor de kerkdiensten. Dat was voor de Aalsmeerse ge meenschap een uitdaging. Men be sloot een eigen verantwoordelijk heid te aanvaarden en een vorm van dienst te oefenen, die voorbereid en geleid werd door een groepje ge meenteleden. Dat werden uiteraard diensten zonder eucharistievierin gen. Ze werden „gebedsdiensten" ge noemd. Deze noodoplossing is in de praktijk zo'n verrijking geworden. dat men die in Aalsmeer niet meer missen wil. Deze diensten worden nu eens per kwartaal gehouden, ook als er eventueel wel een priester be schikbaar zou zijn. Men voert de frequentie niet op, want het kost nogal wat inspanning en creativiteit. Om deze ontwikkeling, die zich ook op andere plaatsen voordoet, te be geleiden. zullen bisschop Van Kleef van Haarlem en zijn echtgenote een cursus voor lectoren leiden. Deze cursus zal op twaalf zaterdagen, ver spreid over het seizoen 1976-'77, in Zaandam worden gehouden. Door een aantal linkse politieke par tijen wordt een oproep gedaan om de Amro-bank te boycotten. Er wordt een hetze gevoerd tegen Zuid- Afrika om de daar gevoerde rassen discriminatie. Nu roept de gemeente Rotterdam (met een linkse gemeenteraad) dat er een consulaat voor Rusland moet komen, daar de handelsbetrekkin gen met dit land toch zo belangrijk zijn De PvdA steunt dit Ik geloof dat het leven in Zuid-Afrika. mede gezien de ontwikkeling in de zg vrije Afrikaanse landen toch nog beter is dan in Rusland (Denk dan ook eens aan de joden?» Is het een afzet ten tegen het kapitaal van de grote banken0? Kampen L. G. Verhoef Van een medewerker DRIEBERGEN Tussenstati ons naar de kerk noemt Dr. Lome Sanny, president van De Navigators-wereldwijd, de klei ne groepen die op veel plaatsen in de wereld in deze organisatie naar voren springen. ..We vin den steeds meer wegen om le ken te helpen hun familie, vrienden en collega's met de boodschap van het evangelie te bereiken. We betrekken daarbij vooral die mensen, die denken dat ze op zichzelf onbekwaam zijn om veel tot evangelisatie bij te dragen." Niet alleen in Amerika, ook in ander werelddelen gaan De Na vigators toenemend werken met kleine teams. Deze doen samen waartoe een enkeling zich onbekwaam acht. Leken, die geestelijk getraind, hun stempel gaan drukken op ge zin. kerk en maatschappij. Discipelen Die kleine groepen, waar mensen zelf groeien in de kennis van de Bybel en elkaar helpen by het uitdragen daar van. hebben discipelschap tot doel. Twintig-eeuwse discipelen van Christus. Mensen, die net als de be kende twaalf, twee dingen nastre ven: Jezus beter leren kennen en Hem in deze wereld vertegenwoordi gen. Dr. Sanny acht deze groepen daarom tussenstations naar de kerk omdat ze de kloof die voor velen overal ter wereld ten opzichte van de kerk Is gegroeid, overbruggen Dr. Lorne Sanny De Navigators in Nederland, tot dus ver vooral bekend om hun werk on der studenten en sinds kort ook on der scholieren van middelbare scho len. zien dezelfde ontwikkeling op gang komen. Vele tientallen nieuwe bybelkringen springen overal naar voren. Nu onder niet-studerenden. In Sommige plaatsen wordt dit werk geleid door academici die indertyd door De Navigators tot persoonlyke geloofsbelevening kwamen. Dit is byvoorbeeld het geval in Leiden, waar drie artsen naast hun praktyk. hiervoor de verantwoordeiykheid dragen. Elders doen een landbouwer, een makelaar, een vrachtwa genchauffeur en vele anderen het zelfde. „Deze laatste vormen van ons werk vind ik eigenlijk het mooiste", zegt Drs. Jan Boeynga die landelyk ver antwoordelijk is voor de ontwikke ling van deze nieuwe trend. „Daaruit blykt dat mensen effectief aan de slag kunnen met wat ze weten en hebben." Koude grond Jan Boeyenga vergelijkt de arbeid onder studenten met een kas- cultuur. waar je alle tyd. geld en aandacht concentreert op een selec tief produkt. Men heeft veel moge- lykheden in eigen hand en dat bevor dert het resultaat. Werken op de koude grond, daaren tegen. betekent dat men lander no dig zal hebben om hetzelfde gevolg te boeken. Maar een gunstige factor is. dat de grondoppervlakte waarop wordt gewerkt veel groter is. Men kan tegelykertyd meer mensen be reiken. Het doel van beide methoden van het werk onder studerenden en on der het brede publiek is functione rende discipelen. Mensen die hun eigen plaats in het lichaam van Christus gaan herkennen en inne men. Beide vormen van werk zullen tegelykertyd en naast elkaar binnen het werk van De Navigators plaatsvinden. „De Navigators zijn geen kerk en willen dat ook niet zyn. Maar op deze manier kunnen we de kerk wel ver sterken". zegt Jan Boeyenga. „We willen de leden van de kerk toenis- ten tot dienstbetoon. Op deze ma nier kunnen de bressen die in de kerk geslagen zyn. hersteld worden en nieuwe wegen worden gevonden voor de uitbreiding van het evan gelie." Zingen Ongebruikelijk n or Onze minister van buitenlanL*» u zaken had natuurlijk volstrekt lijk, toen hij de snelle en afdoe 1 actie van Israël ten aanzien vaijoduk gegijzelden in Entebbe ongebru lijk noemde. Het kwam als een komen verrassing. Vrijwel niemi t bly had aan die mogelijkheid gedai instel Intussen zijn de reacties van alle CW), officiële instanties, hoofden van ntras ties e.d. bekend. Nog het eerlij mei zijn zij, die deze actie eenvoujdryvï toejuichen, hun respect betuii voor een regering, die zo ad rem ït pis daden weet over te gaan. Volstr it de i huichelachtig reageren zij, die d ilen handelingen piraterij noemen- t het Tsjechisch verleden moeten Russen maar helemaal hun ma Tp« houden. Maar ook die westerse-j ten die een beetje zuur reage ontkomen niet aan een zekere hyj crisie. Onze minister kwam niet w kj der dan „ongebruikelijk" én spreken over een beoordeling van situatie van de kant van Israël. JV y kan zich afvragen of hij ook zo y sproken zou hebben, wanneer er deze wijze ook bijvoorbeeld 25 1 derlanders waren bevrijd. En zou Egypte gesproken hebben, w neer het Egyptenaren betrof? T< Vy eenmaal bekend geworden was, Oegandezen de gegijzelden gev gen hielden, want daar komt het neer, was er voor Israël geen verse meer met een andere denkbare si atie. dat bijvoorbeeld deze mem in Syrië of Libanon gevangen gehi den zouden zijn. Dan zouden ze dezelfde wijze gereageerd hebtx De situatie was in zoverre buit alle proporties, dat een andere nat die niet in oorlog was met Isra doodgemoedereerd tientallen Isr liërs gevangen hield en Israël da mee chanteerde. Wij kunnen voor Israëliërs die deze uitweg voor chantegeval vonden alleszins bef opbrengen Van de Beroepingswerk die: der rij ons va: sto Bevoegdheden Na voltooiing van deze opleiding be slist bisschop Van Kleef over aan stelling tot lector, waarna de lecto ren bevoegd zijn tot uitoefening van een aantal taken, die door de bisschoppen als volgt zijn om schreven: het leiden van diensten van schriftlezing en gebed; op zondag bij afwezigheid van een priester of dia ken en op andere dagen ter aanvul ling van de zondagse eucharistievie ring: het medewerken bij de lezingen tijdens de eucharistieviering, met in stemming van de pastoor; het opstellen en uitspreken van de voorbeden tijdens de eucharistievie ring. met instemming van de pastoor. De ambtelijke pastorale zorg zal niet tot de taak van de aanstaande oud- katholieke lectoren behoren. Zij krij gen ook geen preekbevoegdheid. al kunnen zij in overleg met de pastoor tijdens gebedsdiensten wel een „overweging" uitspreken. De lector krijgt zijn opdracht voor een beperkte tijd (waarna verlenging mogelijk is), maar ook voor een be paalde plaats of regio. Want het is de bedoeling, dat de betrokkenen voor al zullen functioneren binnen de ge meenschap waaruit zij voortkomen. Er wordt dan ook met name gedacht aan gemeenteleden, die door hun kerkbestuur bij hun bisschop wor den voorgedragen voor opleiding en aanstelling Een nevenpunt is. dat hierdoor ook aan vrouwen een moge lijkheid geboden wordt om een offi ciële functie in de liturgie te ver vullen. NED. HERV. KERK beroepen te Capelle a d. IJssel: A. Reuver te Tholën; te Sas van Ge P. G. Schoneveld te Antwerpen. Aangenomen de benoeming luchtmachtpred. (fulltime): C. Lam, eerv. onth. pred. met bev. v em. (leraar Reviuslyceum te Door te Amersfoort; het beroep door de Amsterdam tot pred. buiteng. we (studentenpred.i: Y. Bekker, ze dingspred. te Tomohon (Ind benoeming tot pred. voor herv gei en geref. kerk te Zuidelij Flevoland: E. F Verbaas Maassluis, die bedankte Leiden. Bedankt voor Strijen: L. Roetman Ermelo. Eervol ontslag wegens bereiken vi de leeftijdsgrens verleend aan Hoekema. luchtmachtpred. Schaumburg Rosenthal (We Duitsland). GEREF. KERKEN Beroepen te Sneek: B. Koekkoek Waddinxveen. Aangenomen naar Rhenen: J. V: Dreven te Marknesse. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Ontwedde: A. van H teren kand. te Sassenheim, te Kar pen: dr T. Brienen te Groningen; Putten en te Rijsnburg: H. Klomp. kand. te Ede. Bedankt voor Drogeham. Boskoo Den Haag. 's-Gravendeel en Maa JJg sen: H. P. Brandsma. miss. pred. vr Hilversum-Oost, wonende Amersfoort. GEREF. KERK (VRIJD.; B.V.) Beroepen te Spakenburg: H Ommen te Arnhem. GEREF. GEMEENTEN Beroepen Te Genemuiden: Chr. v. I1eet Poel te Yerseke GEREF. GEMEENTEN IN NED. Aangenomen naar Barneveld: A. valee* Straalen. kand. te 's-Gravenzand ,ver die bedankte voor 21 andere b(*f_' roepen. BAPTISTENGEM. Aangenomen naar Arnhem: G. van Wout te Utrecht. Stc ver rer Rij <R1 zee in tij< Oo flo: dir Ee (an Ds. D. A. Zijlstra In aanmerking komen alle meele vende kerkleden, die ouder zijn dan achttien jaar. Wel moet men gaaf en duidelijk kunnen lezen en redelijk kunnen zingen Een andere eis is algemene kennis van de bijbel, de liturgie, de geloofsleer en de geschie denis van de oud-katholieke kerk. Dok en Can racl ;eer iver jeer let leef Plotseling is. terwijl hij met vakar W© tie in Portugal was. overleden <1 'loe gereformeerde emeritus-predikar 'Uic D A. Zijlstra uit Ermelo Hij is Wk jaar geworden. Gistermiddag is hfc I in kleine kring begraven. Ds. Zijlstra was hulpprediker in Bol* nes en in Mechelen en vervolgen predikant in Nijbeets en in Uithu zen. Van 1946 tot zijn emeritaat 1972 stond hij in Amersfoort. I Amersfoort was hij mede-oprichte van de christelijke scholcngi meenschap Corderius-college. waai hij geruime tijd president curator was. Ook was hij sinds 195 voorzitter van de vereniging christ( lijk blindentehuis Sonneheerdt Ermelo. Onder zijn leiding heeft dit tehui Zijn werkzaamheden belangrijk uil gebreid. De weverij, de brailledruk kerij en de boekbinderij werden z aangepast, dat blinden er kunne werken. Tevens werd er ten behoev 3 van de blinden een vakantieverbli, j~ geopend en een flatgebouw me voor blinden aangepaste woninger

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2