„Zelfs een rouwadvertentie
I
Vandaag
Jubilerende
P. U. Huistra
(weet alles
over dominees): ÏS VOOT mij nog geen bewijs"
Onze adressen:
Aziatische gezinnen
naar Nicaragua
Koreaanse kerken
verwerpen verwijt
van communisme
Voortbestaan r.k. jeugdraad
niet zeker
Hoge Raad in VS:
subsidie bijzonder
onderwijs is wettig
Spaanse zending:
tijd van vervolging
is nu voorbij
Paus schrijft lange brief aan Amerika
VOORBIJGANG*
Kamper hogeschoo,,
gaat de boer op u
Conferenties p
WOENSDAG 30 JUNI 1976
TROUW/KWARTQVC
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Als wij infor
meren. of het gerucht Juist is.
dat hij binnenkort jubileert,
zegt hij: vierdubbel, veertig
jaar geleden begon ik op 1 juli
in de journalistiek, dertig jaar
werk ik er onafgebroken in en
twintig jaar fulltime. En dan
ben ik dezer dagen ook nog
dertig jaar getrouwd. Zijn
naam: P. U. Huistra. Zijn spe
cialisatie: personalia van pre
dikanten.
Al mogen wij het aantal Nederlan
ders niet onderschatten, die lief
hebberen op het terrein van alles-
weten-over-dominees. toch lijdt het
geen twijfel, of de 63-jarige heer
Huistra spant de kroon. Hij is.
voorzover bekend, ook de enige die
er al zijn tijd aan geeft en het
beroepsmatig aanpakt.
Hoeveel dominees zouden er zijn in
ons land? Hij heeft geen flauw ver
moeden. heeft ze nooit geteld. Wij
schatten tussen de vijf- en de zes
duizend. Vanuit de kosterswoning
bij de Haagse Duinzichtkerk (zijn
vrouw is daar kosteres) bestrijkt
Hulstra per telefoon en brief heel
domineesland en als zodanig is hij
een vraagbaak voor het dagblad
wezen. maar ook voor de kerken
zelf. waarvan graag en veel gebruik
wordt gemaakt.
acte godsdienstonderwijs in de her
vormde kerk. Door zijn gymnasiu
mervaring had hij daarbij veel vrije
tijd en zo begon hij berichten naar
bladen te sturen Het eerste ging
over de oprichting van een vrou
wenvereniging in Scharnegoutum.
Eerst voor het Hervormd Zon
dagsblad. het orgaan van de Friese
rechtzinninge predikantenverenin-
ging. en voor Land en Volk. het
weekblad van de CHU in Friesland.
Daar kwamen al gauw de Leeuwar
der Courant, het Nieuwsblad voor
Friesland en andere Friese bladen
bij. voor wie Huistra naar toogda-
gen. zendingsmiddagen, intredes
van dominees en andere kerkelijke
activiteiten ging.
Lintjesregen
Niet geschikt
Boerenzoon uit Scharnegoutum.
bezocht het gymnasium in Sneek.
maar de overgang van klas vijf
naar zes bleek een niet te overwin
nen barrière. ..Achteraf zeg je. wij
waren daar ook helemaal niet ge
schikt voor Als boerenzoon had je
het al moeilijk genoeg op een gym
nasium. en daarbij je kende geen
Nederlands, dat spraken wij thuis
nooit."
Huistra ging toen studeren voor de
Omdat het hem opviel, dat zijn
lijfkrant. het christelijk-
historische dagblad De Nederlan
der. zo weinig Fries nieuws had.
ging hij ook daarheen berichten
sturen. Hij kreeg een aanstelling
als correspondent en in 1939 werd
hij op proef benoemd op de redac
tie in Den Haag voor verslaggeve-
rij en correctiewerk.
Helaas, dat werd geen blijvertje.
Precies een halfjaar werkte hij er.
van 1 maart tot 1 september. Zijn
meeste plezier had hij van de wijze
lessen van de redacteur kerk en
onderwijs. de lutherse oud
predikant ds. C. A. Stellweg. Zijn
grootste verdriet, dat hij in de
laatste nacht in zijn eentje belast
werd met de correctie van de
complete lijst van de lintjesregen.
Ambtenaar
Huistra bleef in Den Haag. Hij
werd ambtenaar bij de akkerbouw-
centrale. Daarnaast bouwde hij
weer een correspondentschap op
voor diverse kranten, zoals het
Handelsblad en het Vaderland,
maar in de oorlogstijd had hij er
geen aardigheid meer in en stopte
hij.
Toch, het bloed kroop waar het niet
gaan kon. In december 1946 was dr.
H. J. Honders te Wassenaar 25 jaar
predikant. Huistra interviewde
hem voor een paar kranten en zo
begon het weer te lopen, nu vooral
toegespitst op jubilea van predi
kanten: de Nederlander. Friesch
Dagblad. Nieuwsblad van het
Noorden en vele anderen. In 1948
werd hij ook medewerker van
Trouw, niet van Het Kwartet, want
hij had de Haagse Courant en Het
Vaderland al en die zagen Het
Kwartet als concurrent.
Het was de toenmalige secretaris
van de bond van predikanten, ds.
H. C. J. van Deelen. die hem toen de
raad gaf. een archief van predikan
ten op te bouwen. Het bleef vrije-
tijdswerk, maar in 1956. bij een
reorganisatie van het ministerie
van landbouw, vloeide hij af met
zo'n gunstige regeling, dat hij van
zijn hobby zijn dagelijks werk kon
maken.
..Van toen af ben ik mij vooral gaan
toeleggen op afscheid en intrede.
De jubilea zijn eruit gegaan. De
kranten hebben daar geen belang
stelling meer voor en de dominees
stellen het ook niet meer op prijs,
om zoals vroeger bij elk jubileum in
de krant te komen."
Heel simpel
Huistra's methode is heel simpel.
Elke dominee of kandidaat, van
wie in de krant staat dat hij een
beroep heeft aangenomen, krijgt
van hem een persoonlijke brief met
vragen over zijn levensloop, oplei
ding. nevenfuncties, publikaties en
dergelijke, met postzegel voor
antwoord („Ze hebben me wel eens
gezegd: doe het toch per stenci,
maar dat vind ik zo goedkoop en
onpersoonlijk.") De meesten sturen
prompt hun antwoord in. Voor de
anderen gooit Huistra er nog wat
telefoontjes tegenaan en het resul
taat is. dat 98 procent van de predi
kanten meewerkt.
Zo komen ook in deze krant elke
vrijdag de aankondigingen van „af
scheid en intrede" tot stand en de
heer Huistra bouwde voor zichzelf
zijn enorme verzameling predikan-
tenpersonalia op. Daar put hij weer
uit bij de vele honderden overlij
densberichten van predikanten, die
hij al heeft doorgegeven. „Op het
ogenblik is de stand voor dit jaar 47.
Vorig jaar stierf de 48e op 1 augus
tus. dat scheelt een op anderhalve
maand." stelt hij zakelijk vast.
Voorzichtig
Huistra accepteert nooit zomaar
een mededeling van overlijden.
Voordat hij het aan zijn kranten
doorgeeft, moet hij altijd eerst de
bevestiging hebben. Het is hem één
maal overkomen, jaren geleden dat
een krant hem belde om de perso
nalia van de lutherse dominee J. C.
Hamel, die zou zijn overleden. Het
bleek een naamsverwisseling te
zijn en ds. Hamel leeft nog steeds.
„Onverschillig wie het mij vertelt,
je kunt nooit voorzichtig genoeg
zijn. Zelfs een rouwadvertentie in
de krant is voor mij nog geen be
wijs. Daarom bel ik altijd een naas
te collega, of kinderen of familie. Je
kunt gemakkelijk je naam verspe
len." Zo hindert het hem nog altijd,
dat hij eenmaal in zijn veertigjari
ge loopbaan een jubileum van een
dominee meldde, die al overleden
bleek te zijn. Hij heeft een tijd
gehad, dat bij tachtig kranten be
diende. Nu door al die fuSies is dat
wel minder geworden, maar hij
schat het er nog wel een kleine
zestig. Daarbij is hij ook nauw be
trokken bij de voorbereiding van
de nieuwe uitgave van Van Alphen.
het enige complete Nederlandse
predikantenboek. eind dit jaar
uitkomt.
Oogappel
Praten met de heer Huistra bete-,
kent vooral verhalen horen over
zijn gymnasiumtijd, toen hij nog
op voet van gelijkheid verkeerde
met later bekende predikanten als
Glashouwer. Jörg of Karres. Zelf is
hij tot die staat van eer niet geko
men En het is zo gelopen, dat hij
ook zijn acte godsdienstonderwijs
nooit benut heeft, en zelfs niet één
maal heeft gepreekt. „Ik ben steeds
een andere kant uitgegaan, dan ik
gedacht had."
Maar hij koestert zijn personalia-
archief als zijn oogappel. „Hier zit
ten zoveel vertrouwelijke gegevens
in. Dit mag nooit in verkeerde han
den vallen. Denk eens aan de bezet
tingstijd. Een krant heeft er on
langs belangstelling voor getoond,
maar al zouden ze er nog zoveel
voor bieden, dat mag ik niet doen.
De enigen, die voor mij in aanmer
king komen, eventueel te zijner
tijd. zijn de hervormde kerk of de
bond van predikanten."
UIT-
Kort*, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris HoofdredaeUe Trouw/
Kwartet. Postbus 859. Amsterdam.
Bij publlkatle wordt de naam van
-de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Openbaar vervoer
(4)
..De Spoorwegen spreken" was rond
1950 een graag beluisterde radioru
briek.
Op enthousiaste wijze werden de
verbeteringen van de diensten en de
dienstverlening van de Nederlandse
Spoorwegen bekendgemaakt. Maar
ook de (half (jaarlijkse dienstregelin
gen van de grote busmaatschappij
en gaven toen en tot voor kort dui
delijk blijk welke verbeteringen
werden doorgevoerd. Deze lijn
nieuw, die frequenter uitgevoerd,
die versneld enz Pittig Opgemaakt
want dan haalde het ook de plaatse
lijke en regionale pers.
Nu is het 1976 en ieder heeft de
mond vol over openbaar vervoer. En
nu? De nieuwe dienstregeling van
de NZH begint met twee fraaie vol
zinnen. die in feite de teruggang in
de dienstverlening moeten camou
fleren,
De dienstregeling is op een aantal
punten getoetst aan het belang dat
met de instandhouding van de ver
voersvoorziening is gediend.
De rijtijden van enkele lijnen zijn
meer in overeenstemming met de
praktijk gebracht
Vertaald in duidelijk Nederland
minder ritten en trager uitgevoerd.
Keerpunt 1972 is voor wat het open
baar vervoer betreft ook al doodge
lopen in Terminus 1976
Leiderdorp M. VADER
CHU
Het probleem van mij is het CHU-
zijn of-blijven. Als ik de heer Krui-
"singa hoor. dan ben ik nergens, daar
kom ik niet mee klaar, dan vraag je
je af. kun je dan wel CHU'er blijven.
Ik voel veel voor CDA. maar dan wel
een CDA met sociaal medeleven.
Als CHU'er vraag ik mij wel af: is er
bij onze voormannen wel genoeg so
ciale bewogenheid of zijn er alleen
maar principes Gaan we er een
machtskwestie van maken, dan is
arbeidsmacht net zo fout als kapi
taalmacht. Beide keren raken er
mensen in verdrukking. En dit is als
christen nergens goed te keuren. Als
een arbeider ouderling is in de kerk.
dan moet het zo kunnen, dat hij op
huisbezoek kan gaan bijzijn werkge
ver. maar andersom is het net zo. Is
de baas ouderling in de kerk. dan
moet die ook op huisbezoek kunnen
gaan bij zijn arbeider. Christus heeft
ons voorgehouden: houdt zoveel in u
is vrede met alle mensen.
Oostwolde T. de Vries
Regen
Regen-gebrek! God zei tot Israël, en
in hen tot als Zijn kinderenIn
dien gij naar Mijn inzettingen wan
delt en Mijn geboden nauwkeurig in
acht neemt, dan zal ik u ter rechter
tijd uw regens geven, zodat het land
zijn opbrengst geeft, en het geboom
te des velds zijn vrucht draagt
Er is onder de mensen groot gebrek
aan aanbidding en dank en zich
afhankelijk weten van God; Jezus
functie als Middelaar tussen God en
•Mensen, wordt steeds minder naar
zijn waarde geschat, daardoor kan
de H. Geest niet werken en leren en
onderhouden al wat Jezus ons gebo
den heeft. Waarom zou God dan.
zegenen, als wij alles verontreinigen,
geestelijk en in de natuur? Wij wil-,
len wel geven, maar offeren gaat
moeilijk, wij behoren onszelf toe,
miet God, en dat is verkeerd.
Rotterdam
J. G. Labots-Klaver
AMSTERDAM
Postbus 859,
Wibautstraat 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 940,
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101.
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3.
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Oosterschelde (4)
Met stomme verbazing las ik de
brief van de heer Graaskamp inzake
de Oosterschelde Terwijl jarenlang
het geld het eerste woord heeft ge
had en al het andere daaraan onder
geschikt was. is men overal tot de
heilzame ontdekking gekomen dat
daarmede de wereld zeer slecht ge
diend is. In zeer vele gevallen wor
den beslissingen genomen na gron
dig onderzoek betreffende milieu
(lees. natuur). In de kwestie Oos
terschelde weet iedereen de gevol
gen. de onherstelbare verliezen die
zullen voortkomen uit volledige af
sluiting van deze zee-arm hoe zou
anders de regering zulke hoge be
dragen* kunnen uittrekken om juist
deze rivier open te houden behal
ve de heer Graaskamp.
De Nederlandse Her
vormde Kerk en de
AMRO-bank
Drs. Sjollema heeft er in Trouw van
29 juni op gewezen dat de Neder
landse hervormde kerk een rekening
heeft bij de AMRO bank. Ondanks
de herhaalde oproep van de We
reldraad van kerken aan zijn leden-
kerken deze bank te boycotten.
Toen deze oproep destijds ook bij de
hervormde kerk binnenkwam heeft
het moderamen van de generale sy
node besloten om deze oproep sa
men met de andere kerken in Neder
land te behandelen. De Nederlandse
raad van kerken is daarop in ge
sprek getreden met de AMRO-bank.
Dit gesprek duurt nog voort. Het
zou van vreemd oecumenisch ge
drag getuigen als de hervormde
kerk haar rekening zou opzeggen bij
de AMRO-bank voordat deze ge
sprekken zijn afgesloten, gerappor
teerd en geévalueerd. Bovendien
heeft het moderamen van de genera
le synode er destijds op gewezen dat
de Wereldraad niet. maar de her
vormde kerk wel honderden leden
heeft die bij AMRO werken. Het
opzeggen van de kerkelijke reke
ning zou deze mensen impliciet de
vraag stellen of men als lid van de
Nederlandse hervormde kerk wel bij
deze bank kan blijven werken Dat
is een vraagstuk dat om zorgvuldige
behandeling vraagt. Aan de Raad
van kerken is gevraagd om de ge
sprekken met de AMRO te bespoe
digen. De synode van de Neder
landse hervormde kerk zal zich dan
over de resultaten van die bespre
kingen kunnen uitspreken.
Den Haag
dr. A. H. v.d. Heuvel
secretaris-generaal van
de Nederlandse hervormde kerk
Workshop '76. Creatieve zomer
week. 26 - 31 juli op De Drieburg te
Driebergen (tel. 03438-3193).
MANAGUA Tweeduizend gezin
nen. die uit Laos of Cambodja naar
Thailand zijn gevlucht, krijgen de
kans in Nicaragua een nieuw be
staan op te bouwen. Het initiatief
hiervoor is gekomen van de protes
tantse hulporganisatie „Voedsel
voor hongerigen".
Nicaragua stelt grond beschikbaar.
De hulporganisatie neemt de kosten
op zich voor de hervestiging van
maximaal vijfhonderd gezinnen.
Voor de anderen rekent de organisa
tie op hulp van de Verenigde Naties
en enkele landen. De hulpverlening
per gezin gaat 32.000 gulden kosten
voor overtocht per boot. huisvesting
en aanschaf van landbouw
werktuigen.
De toestand in de Thaise vluchtelin
genkampen is triest. De kampen zijn
overbevolkt. Er is gebrek aan sani
tair en veel te weinig voedsel. Naar
schatting verblijven tachtigduizend
tot honderdduizend vluchtelingen in
de Thaise kampen.
Seoel (UPI) De Zuidkoreaanse
politie heeft meer dan tien christelij
ke predikanten en voorgangers ge
arresteerd en ruim een maand
vastgehouden onder verdenking
van communistische activiteiten.
De Zuidkoreaanse raad van kerken
heeft hierover zijn „verbazing en
verontwaardiging" uitgesproken.
De predikanten en voorgangers zijn
allen betrokken bij speciaal evange
lisatiewerk onder de armen in de
hoofdstad Seoel, iets dat niets te
maken heeft met communisme, al
dus de raad van kerken.
De raad van kerken brengt deze
arrestaties in verband met de recen
te verschijning van een boekje „Ko-
reaans christelijk geloof en commu
nisme". In dit boekje wordt beweerd
dat sommige Zuidkoreaanse chris
tenen gemene zaak maken met het
communisme. De raad van kerken
herhaalt, dat het Koreaanse christe
lijke geloof fundamenteel anti
communistisch is en vraagt de auto
riteiten. een onderzoek in te stellen
naar de duistere uitgever van dit
boekje, het „Koreaans instituut
voor religieuze zaken".
UTRECHT Het ziet ernaar uit,
dat het op 1 januari 1977 afgelopen
is met de katholieke jeugdraad voor
Nederland (KJR). Op 7 juli heeft het
bestuur van de KJR een gesprek
met staatssecretaris Meijer van
CRM over een eventuele voortzet
ting van de raad. De KJR vreest,
dat. gezien de bezuinigingen, het
volgend jaar geen subsidie meer be
schikbaar is. Daarom heeft alge
meen secretaris Wilbert Willems een
noodkreet het land ingestuurd, naar
alle organisaties en mensen, die de
afgelopen jaren met de KJR in con
tact hebben gestaan. Hy hoopt op
veel adhesiebetuigingen, die volgen
de week aan Staatssecretaris Meyer
kunnen bewyzen, hoe het werk van
de KJR gewaardeerd wordt. In 1972
koos de katholieke jeugdraad voor
een nieuwe opzet: „een centrum
voor jeugdwelzijn en jongerenpasto
raat". In de praktyk betekent dit,
dat de vier medewerkers van de
KJR erop uittrekken om overal in
WASHINGTON Met vijf tegen
vier stemmen heeft het Amerikaans
hooggerechtshof staatssteun aan
kerkelijke onderwijsinstellingen
overeenkomstig de wet verklaard.
De uitspraak viel gunstig uit voor
een aangevochten beslissing van de
staat Maryland, aan particuliere ho
gescholen en universiteiten over
heidsgeld toe te kennen. Daartegen
kwamen twee organisaties van be
lastingbetalers in Verzet.
Volgens de federale beslissing mag
het geld niet worden verstrekt aan
instellingen, die hoofdzakelijk theo
logisch onderwijs geven. De subsidie
van Maryland was niet alleen be
doeld voor met een kerk verbonden
instellingen, maar voor alle in aan
merking komende particuliere oplei
dingen. Een van de Marylandse be
palingen is. dat het lesprogram niet
„sectarisch", te veel afwijkend, op de
eigen groep gericht mag zijn.
het land te werken voor kaders van
jongerenwerk.
De KJR richt zich bewust niet op de
jongerengroepen zelf. maar op de
kaders, waarvoor trainingen en wee
kends worden gehouden. Volgens
Willems hebben de vier medewer
kers hun handen meer dan vol. De
KJR heeft nog niet besloten, wat er
gebeurt als de subsidie van CRM
inderdaad niet komt. Mogelijkheden
zijn samenwerking met hervormde
of gereformeerde jeugdraden of met
het landelijk centrum voor maat
schappelijke dienstverlening in Den
Bosch.
Van een onzer verslaggevers
SLIEDRECHT Met de dood van
Franco is een einde gekomen aan de
moeilijke tijd voor de protestanten
in Spanje. De houding van koning
Juan Carlos is moedgevend. Dit zegt
de stichting Spaanse evangelische
zending (SEZ), de organisatie die
indertijd door prof. G. Wisse ge
sticht werd tot steun aan de Spaan
se protestanten. In 1975 verleende
de SEZ voor ruim een ton steun. Het
meeste geld ging naar een zendings-
post in Madrid. Verder werden ver
schillende scholen, het protestantse
ziekenhuis in Barcelona en de stich
ting voor juridische bijstand (van
ds. Gardona) gesubsidieerd. Ruim
zesduizend gulden werd besteed aan
de uitgave van de kinderbijbel van
Vreugdenhil in het Spaans. Deze
kinderbijbel wordt ook gebruikt in
het werk. dat op gang komt onder
Spaanse (en Portugese) gastarbei
ders in Nederland.
Mystiek en bevinding. Zomercon-
ferentie van de studentenvereniging
CSFR. 5 - 10 juli in de Van Lo-
densteinscholengemeenschap te
Amersfoort, m.m.v. o.a. prof. dr. G.
Quispel. drs. A. de Reuver, prof. dr.
H. R. Rookmaaker. prof. dr. S. van
der Linde. drs. M. D. Geuze en ds. A.
Moerkerken. Inl. tel. 070-88228.
Den Haag
G.H.de Man
Apartheid 4
In Trouw van 24 Juni kon men lezen
onder .welke erbarmelijke omstan
digheden onze buitenlandse gastar
beiders in ons land moeten leven. Is
het niet diep treurig dat in ons land
waar men het altijd heeft over de
apartheid en zo goed weet hoe het in
Zuid-Afrika moet. zo iets nog voor
komt0 Zegt de bijbel niet „Doe eerst
de balk uit uw eigen oog en zie dan
naar de splinter die in uw broeders
oog is". Laten de Bantoes maar niet
naar Nederland komen want dan
konden ze wel eens van de vork in de
greep lopen
Stedum J. W. Schutte
ROME Nadrukkelijk wijst paus
Paulus in een uitvoerige brief aan
de Amerikaanse bisschoppen, van
wege tweehonderd jaar V S.. op de
rechten van minderheden, armen,
gehandicapten, ongeneeslijk zie
ken en allen die leven aan de rand
van de samenleving en geen stem
hebben. „Vooral het kostbare recht
op leven moet opnieuw worden be
krachtigd." aldus de paus, die zich
solidair verklaarde met alle Ameri
kanen „van goede wil" die de geva
ren van abortus en euthanasie be
strijden. welke 'volgens de paus
vooral de VS bedreigen. Met
vreugde stelt de paus een reële
vooruitgang vast bij de bestrijding
van verschillende soorten discrimi-
tatie ..vooral rassendiscriminatie
Tegelijkertijd vertrouwen we dat
deze ernstige inspanningen door
gaan en worden geïntensiveerd."
aldus de paus.
Ook uit de paus zijn grote waarde
ring voor de zorg van de bisschop
pen om de sociale leer van de kerk
in praktijk te brengen op terreinen
als voedselhulp en huisvesting, on
derwijs. gezondheidszorg, dienst
aan migranten, het bevorderen van
vrede en ontwikkelingswerk.
Bijzonder onderstreept de paus de
inspanning van de bisschoppen om
de katholieken te behouden tegen
het materialisme en de pure genot
zucht. „die alle terreinen van de
samenleving bedreigen." „Wat een
lichtbaken zou Amerika zijn voor
de wereld." zo verzucht de paus. als
alle Amerikanen van goede wil zich
zouden stellen achter de gezonde
morele beginsels van de stichters
van de VS".
Met klem herhaalde hij zijn oproep
tegen misbruik van alcohol en
drugs. Vooral vroeg hij het bestrij
den van de onwaardige praktijken
van degenen die daarmee de ver
wording van de jeugd bevorderen.
Voorts gaat de brief in op de heilig
heid van leven, het belang van ka
tholieke scholen, van katechese,
van een missionaire geest, van ge
bed en seminaries, waar het Latijn
niet verwaarloosd mag worden.
Ook zet de paus nog enkele puntjes
op de i Zo herinnert hij eraan dat
de heilige communie niet zomaar
door leken mag worden uitgereikt
en dat de persoonlijke biecht door
allen in ere moet worden gehouden.
Van de 212 miljoen Amerikanen
Paus Paulus
zijn er 49 miljoen katholiek, 73 mil
joen protestant en 6 miljoen jood.
ch^-
HOED
Op zondagmorgen ligt de doi
straat al vroeg in de hitte van di
uitzonderlijke zomer. Vanach|
mijn schrijftafel kan ik als 't w
een moot van de weg waamemj
Mensen zijn op die manier snel v
bij. Net als Sjef zojuist. Ik moest
even realiseren waarom ik hem
keer zo uitdrukkelijk opmerkte
is namelijk de meest regelmatkn
figuur van ons dorp. Hij is diep inf
tachtig en heeft zo zijn vaste
woontes. waardoor hij op de klokkja
ons huisje voorbijgaat, hetzij nr
de kerk. hetzij naar Den Bels. oi
plaatselijke uitspanning
handboogschietbaan en gelegen
op de houten vogel hoog op de pi
te schieten. Die hem van dichterlet
kennen weten te vertellen dat
dagelijks nog zo'n slordige twii
kilometer door bos en beemd w:
delt. Maar waarom zag ik hem va^
morgen? Ik weet het ineens: Sj
had een hoed op. De onnavolgbaip
bescheiden en tegelijk van eigJL I
welbewuste vrijheid getuigende p
waarvan de bol onmerkbaar in Bij
klep overging, was er niet. DaanpH
moest ik eerst even kijken of l$e
Sjef wel was. Wie had hem die ni^er
we modieuze zomerhoed met her:
achterrandje rechtop en de vottr;
rand naar beneden, wie had hem «fcia
aangepraat? Of was die vraag njiai
terzake omdat Sjef zich eenvouier
nooit iets liet aanpraten? Ik hiéec
het op 't laatste. Sjef had, diep injjtri
'tachtig, nog één keer het roer om|
gooid en liep daar „bij de tijd" d<
de warme dorpsstraat. Ik keek h(,
even na en eerlijk gezegd benijdt
ik hem een beetje.
J.0
NED. HERV. KERK
.Aangenomen naar Monster: A. Ml£
wijk te Ouderkerk a.d. IJssel: Lop2£
A. v. d. Meer, kand. te Utrecht, ifo
bedankte voor Driessum, Eethen
Drommelen.
Bedankt voor de benoeming tot gej]
telijk verzorger van het acad. zieki
huis te Groningen: W. Oosterwaq
Zevenhuizen (Gr.i.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Rhenen: J. van Dre'
te Marknesse; te Oudehori
Mildam. J. Cziria te Oude en Nieul
Wetering.
Va
,r«Al
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Maarssen: H.
Brandsma. voorheen zendingspr/
wonende te Amersfoort; te WoerdPn
en Rotterdam-O.-Capelle a.d. IJssür
H. H. Klomp, kand. te Ede: te Nieugi]
Vennep: A. Bijkerk te Aalten; Ee
Veenwouden: A. G. v. d. HeijdfL
kand. te Putten. vr
Aangenomen naar Goes: J. Verhal
te Meppel.
GEREF. GEM. IN NED.
Beroepen te H.I. Ambacht: J
Groot te Rijssen; te Lethbridl
(Can.), Paterson en Terneuzen:
van Straalen. kand. te
Gravenzande.
KAMPEN Voor het tweede jaP
gaat de theologische hogeschoÉ-
van de gereformeerde kerken in h J
komend winterseizoen in het laiL
post-academiale studiedagen br31
leggen.
In het afgelopen jaar werden m
succes twee post-academiale bijee el
komsten belegd in Dordrecht vo
predikanten van de classes B
rendrecht. Dordrecht en Gel
rinchem Naast opniew DordreclP^
zullen deze bijeenkomsten in h^a
cursusjaar 1976/1977 ook plaatsvi
den in Middelburg voor predikant^1!'
in Zeeland en zo mogelijk in Leefe'
warden. nc
toi
ue
Zinvol zinloos? 31 juli-6 augure
tus op de Hezenberg. pastorafel
centrum bij Hattem: bijbelstudil81
gesprek, creativiteit, sport. sp^°
Opg. en inf. tel. 05206-1648. (17-#el
jarigen).
Weet wat je te wachten staat. G
organiseerd door het internationaal
christelijk studiecentrum. 5 - 13 a£c
gustus te Baambrugge. BedoeL
voor aankomende studenten. Vai0(
uit de bijbel als onfeilbaar Woo{ai
van God gesprekken over ne^
marxisme, mystiek, drugs, sexual^
teit enz. Inf. en aanm. tel. 0294L
1827. je
Samen leven en geloven in lS^el
Internationale jongerenontrnohe
tingsdagen. 8 - 12 juli in Bolswaï
(14-20 jarigen), georganiseerd dotje;
de plaatselijke hervorm4m
jeugdraad: ontspanning, toerisn|ai
en bezinning. Inf. tel. 05157-3370 fen
2614 of 3215. Ua
Jeugdconferentie wereldbond vf?
bijbelgenootschappen. 17 - 31 juli
Het Grote Bos In Doorn. Westeurf0
pese jongeren bezinnen zich op zi(n'
volle verspreiding van de bijbff®
Hoofdtaal Engels. Inl. tel. 02N'
243798. ,ei