Ronald Snijders nam afscheid na twintig jaar ballet Residentie-Orkest naar La Rochelle I0LLy VAN ACNUE/H Radio- en televisieprogramma's Eén pot nat Zorgvuldigheid en afwerking tot in détails Hervormde jeugdraad schrijft collega's in Zuid-Afrika Even puzzelen DINSDAG 29 JUNI Is er op de maandagavond met zeven serieverhalen echt sprake van het „voor elk wat wils"? Of valt er in feite heel weinig te willen, omdat het één pot nat is? Kijkers, die dit laatste van oordeel zijn, zullen wel tot een zwijgende minderheid behoren, zodat Avro en Tros geen termen aanwezig achten voor het aanbrengen van wat meer variatie Ik schaar mij aan de kant van de zwijgenden, met dit verschil, dat ik wel iets zeg van die opeenhoping van monotoon seriewerk met ontbreken van alternatieven. Wie McCoy een aaneenschakeling van ongeloofwaardigheden vindt, een verhaal dat met overtrokken spel overeind wordt gehouden, treft bij de jongens van de grote weg precies hetzelfde aan. De charges in de twee militaire feuilletons liggen ook al vlak bij elkaar, zodat ze beter op verschillende dagen zouden kunnen worden uitgezonden. Tussen M'n ouwe baas en Doctor Who lijkt geen relatie te bestaan. Bij enig heen en weer schakelen echter, ontdekt men de verwante effecten van een humor die typisch Brits is. Bij de NCRV hebben ze doorgaans een goede neus voor kwallteitsfilms. De zondagavond uitgezonden va kantieperikelen van improviserende Brotse spelers, kon mij echt niet tot lofprijzing bewegen. In hoeverre mijn zintuig voor het komische gen re door de broeikastemperatuur was aangetast, valt niet na te gaan, maar dat ik er niet om kon lachen, schrijf ik toch toe aan regiseur Mike Leigh en zijn medewerkers. Ik denk dat „Kom mee naar buiten allemaal" uitsluitend voor kinderen was bedoeld. Programma's als Schatten van men sen, staan of vallen met het verha lend vermogen van de gasten. Je kunt nu wel denken dat je belevenis ook voor een ander interessant is, maar er komt meer bij kijken. Het „brengen" van die herinnering is een gave die nite iedereen bezit. Presen tator Gerard van den Berg beseft dit uiteraard en hij zal er bij de voorbe reiding wel eens tegenaan hikken. Dat mag hij echter bij de opname niet zodanig laten merken, dat het op voorzeggen gaat lijken. Voor de kijker verdwijnt dan het verrassende effect van de spontane vertelling. Dat vaste kamerdecortje heeft toch al iets te veel van het spreekuur van een buurthuiswerker, bij wie iede reen z'n zegje mag doen. in ruil voor een glaasje sap. Nachtwacht onder 't mes - ook een werkstuk van Gerard van den Berg en volgens mij zijn beste - hen ik nu drie keer gezien. Eerst in voorverto ning op filmdoek twee maal op buis door Hans W. Ledeboer Ronald Snijders als „de nar" in Het Zwanenmeer tijdens zijn afscheidsvoorstelling. AMSTERDAM Met een bij zondere voorstelling van het bekende Tsjaikowsky-ballet ..Het Zwanenmeer", hem aan geboden door Hét Nationale Ballet, heeft zondagavond in de Stadsschouwburg in Amsterdam Ronald Snijders afscheid genomen van dit en semble. Hij heeft er twintig jaren aan één stuk deel van uitgemaakt: hij werd er reeds in 1956 opgenomen, toen het nog Het Nederlands Ballet heette. Dat afscheid gebeurde „in stilte figuurlijk gesproken dan. want de zaal daverde van het applaus, zo gauw hij in de rol van „De nar" zich over het toneel bewoog. In feite is dat afscheid niet eens volledig: hij blijft zo nu en dan bij Het Nationale Ballet optreden als gast. Bovendien is hij al de nodige tijd docent aan de balletopleiding van het Stedelijk Conservatorium in Arnhem en die functie blijft hij behouden Het feit. dat een danser twintig jaar aan een stuk deel blijft uitmaken van een enkel ensemble is in de balletwereld een uitzondering Het illustreert het geen we in zijn optreden altijd heel duidelijk hebben kunnen onderken nen uiterste zorgvuldigheid Wij hebben nog nooit Ronald Snijders iets zien doen. dat niet tot in de kleinste détails heel zorgvuldig was afgewerkt Snijders is bijna 39 jaar oud en hij kreeg zijn basisopleiding bij de Kennemer Dans- en Bal letschool van Jan Leo Zielstra. Het was Sonia Gaskell die hem ontdekte en die werd getroffen doorzijn grote integriteit: Snijders is pas tevreden als er niets maar dan ook helemaal niets is aan te merken op zijn techniek, virtuositeit en afwerking. Misschien zouden velen hem als een perfectionist aanduiden, maar dan toch zeker een perfectionist in de goede zin: een danser die op het toneel opvalt door de gaafheid van al zijn bewegingen en die met die gaaf heid degenen, die met hem samen optreden, omhoogstuwt tot evenzeer gave artistieke prestaties. Bij degenen, die hem als danser ver der vormden en die voor deze gaaf heid verantwoordelijk kunnen wor den gesteld, vinden we zeer bekende namen, zoals Koumouniskow. Or lowskaya. Karei Shook. Zaraspe uit New York. Anna Northcote uit Lon den en vooral Preobajenska uit Pa rijs. die immers het „gezicht" van een aantal generaties van klassiek- academische dansers heeft bepaald. Perfectie Met zijn streven naar perfectie en zijn zorgvuldigheid bracht Ronald Snijders het reeds spoedig tot solist en in het tableau de la troupe van Het Nationale Ballet ls zijn naam reeds jaren lang te vinden bij de eersten. Natuurlijk, „de nar" in „Het Zwanenmeer" is vooral de rol. waar in hij de laatste jaren bekend werd. Maar zijn beste rol is wellicht de titelrol in „Het Heksenjong" van Jack Carter, waarin hij niet alleen zijn gave zorgvuldigheid maar ook zijn zin voor drama en spanning prachtig tot uiting brengt in mooie felle sprongen. Snijders is in de eerste plaats springer, scherp, strak, vol uitdrukking. Waarschijnlijk zijn er weinigen die in een sprong op een dergelijke manier een karakter kun nen leggen, waarbij, door de zorgvuldige afwerking, er nooit sprake is van melodramatische overdrijving. Andere belangrijke solorollen waar in dit karakter evenzeer tot uiting kwam: de titelrol in Petrouschka. de titelrol in De Verloren Zoon van Balanchine. de „melancholicus" in Balanchine's „Four Tempera ments". de solopartij in het Scherzo in Balanchine's „Symphony in C". de Mazurka in de „Suite en Blanc" van Lifar." de tamboer in ..Graduat ion Ball" van Lichine en de „edelstenenvariatie" in „De Schone Slaapster". Verder danste hij in „Caprices de Cupidon'', „Etudes" van Lander. „Spleen", „De wonderbaarlijke Mandarijn". „Iveslana". „Giselle", Palais de Cristal". ..Symphony for Fun". „Ydille". „Aimez-vous Bach?", het bloemenfestival in de Genzano pas-de-deux. „Parabool". Disgenoten" en „Concerto" #Er zijn mensen, die de zorgvuldig heid. het streven naar perfectie in techniek en virtuositeit, de zorgza me afwerking van alle details van Snijders zien als behorend bij een voorbije balletperiode. Maar aanne melijker is hèt. dat deze mensen ongelijk hebbem. Om werkelijk tot grote hoogte te kunnen komen in welke artistieke expressievorm ook. zeker in de danskunst, zijn beschei denheid, pretentieloosheid en ui terste zorgvuldigheid noodzaak. Misschien kan Snijders daarvan het nodige aan zijn leerlingen van het Arnhemse conservatorium mee geven. DRIEBERGEN De vertegenwoor digers van de landelijke en provinci ale jeugdraden in de hervormde kerk hebben in een brief aan het jeugdde- partement van de Nederduits Gere formeerde Kerk in Zuid-Afrika hulp aangeboden en enkele vragen ge steld naar aanleiding van de onlus ten in dat land De hervormde jeugdwerkers vragen aan hun Zuidafrikaanse collega's wat hun reactie is cp de afkeer van de zwarten van het Afrikaans, wat de Zuidafrikaanse jeugdleiders tegen hun regering gezegd hebben over de rellen en wat de Zuidafrikanen ge daan hebben voor de slachtoffers. DEN HAAG Het Residentie- Orkest gaat van 1 tot 4 juli naar La Rochelle aan de Fran se westkust om daar drie con certen te geven in de 4e „Re- contres Internationales d'Art Contemporain". Het eerste concert o.l.v. de Spaanse dirigent Cristobal Halffter omvat de 4e Symfonie van Ives (ook door het orkest uitgevoerd in het Holland Festival) en verder werken van de Amerikaanse componisten Becker. Brown, en Foss. Het tweede concert is helemaal gewijd aan Atlas ecllpti- calis van John Cage, geleid door de Amerikaanse dirigent Kichard Du- fallo. Het derde concert, ook o.l.v. Dufallo, bestaat uit werken van Wag ner. Brant. Ives en de Rapsody in blue van Gershwin met Daniel Way- enberg als solist De „Rencontres Internationales" te La Rochelle. die nu voor de vierde maal gehouden wordt, heeft zich in die paar jaar ontwikkeld tot een van Europa's belangrijkste festivals op het gebied van de hedendaagse kunsten. Op het festival treden o.a. ook op Steve Reich, Martha Graham. Pilo bolus Dance Theater. John Cage zelf. Les Percurssions de Strasbourg en Sviatoslaf Rièhter. door I lenricttc I ..T. dc Beaufort BINNENLAND - RADIO EN TV TROUW/KWARTEtr KARELTJE KNETTER formaat. Affiniteit met de zeventien de eeuw moet een rol spelen, maar het duidt toch ook op het waardevol le van deze documentaire dat tel kens andere details van de restaura tie mijn aandacht trokken. Had iemand mij simpelweg de le vensgeschiedenis vertelt van de merkwaardige Amerikaanse compo nist Charles Ives; ik zou waarschijn lijk meer geboeid zijn geweest dan door het muziekgebeuren „Meeting mr. Ives". De dramatische kracht vond ik. thuis kijkend, net zo gering als de afmetingen van mijn kijkkast. Meer statussymbool dan festival. o- Ton Hydra COPYRIGHT STUDIO AVAN 154 „Daar heb je de Japanner. Igor!" siste Pjotr. „Hij is de uitvinder van de sportcomputer, waaraan we al deze ellende te danken hebben!" „Grijp hem dan, Pjotr!" riep Igor. „Aan hem zullen we een kostbare gijzelaar hebben! Hij garandeert ons de vrijheid!" „Dokter Yokito raat zich zeker niet duur jurrie tweeën grijpen.' zei de Japanner met een ontwapenende glimlach. Hij wachtte even de aanval van de eerste Bar- roesjaan af en greep deze toen met een geoefende beweging bij het polsgewricht. „AU! brulde de bruut en er knapte iets ln zijn handwortelbeentjes. Toen vertelde de schelm er niet veel meer van na. want weldra lag hij in opvallend stil le houding op de grond De andere Barroesjaan trachtte nog met wilde vuistslagen een gunstige wijziging in de toestand aan te bren gen, doch het bleef bij plannen. Ook hij ging dezelfde pijnlijke weg en lag even later bewegingloos over zijn makker gedrapeerd. Als een trotse overwinnaar stond dr. Yokito erbij en hij lispelde: „O. goede en brave omstanders weest zo vriendelijk en waarschuwt de veldwachter. i( maak dan zerf, dat ge wegkor» want ik zou immers op de gedacliif kunnen komen U op dezerfde wit tegen de straatkelen te kwjfr ken Intussen stond Iw] d met zijn bloemenkar nog steeds fei vergeefs te wachten bij de smid! c „Ze komen nietde laffe labb i kakkers gromde hij nerveii. „Goed dan zal ik het alléf moeten opknappen En br taal trok hij een gevaarlijk snelvuije' wapen onder zijn bloemen vajat daante PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN HOU OP MET DAT ^GESPETTER y GA 116m WAAR HUIS 6iM TREK IETS DROOGS AAW. POLLE rjuuiE metis.1 IK ZAL JULLIE LEREN' -^KLEINE VLEGELS.' Horizontaal woorden invullen die betekenen: 1. het tegenovergestelde, 2. dubbel exemplaar, 3. toost, 4. zelfbewust, 5. soort reiger. 6. zekere zoetwatervis, 7. doordringend, streeksgewijze, 9. geheel en al. Bij juiste oplossing leest men op de cirkeltjes de naam van een duif. FERDINAND Oplossing van vorige puzzel. Hor. 1. orgel, 5. dek. 7. peer, 8. ros, 10. pil, 11. tak, 12. ma. 13. os, 14. lom, 15. tal. 16. oer, 17. kram, 18. ieme, 20. vaal, 21. tra, 22. vorm, 24. it., 25. kern, 26. ra. 27. maté, 28. Lea, 29. mare, 30. riek. Vert. 1. oppositie. 2. reis, 3. gel. 4. er, I 5. dok, 6. es, 8. ram. 9. kalm. 11. tor, ,3.^39 12. maal. 14. lee, 15. tram. 16. oma. 1 17. karn, 19. ert, 20. vore, 22. vete, 23. raak, 25. kar, 26. ree, 27. ma, 28. li. Natuurlijk zijn er goede keukenmei- den onder de Duitse dienstboden, gedienstigen die niet alleen koken SPECIAAL kunnen, maar ook werken, waarlijk werken willen en heel anders dan Nederlands personeel. Balt bedient juist Jan Joost. Evchens rechter ta felheer. Dolly ziet, hoe iets trilt ach ter het struikgewas van zijn grote snor. als hij Evchens bewering op vangt. Is die kleine trilling protest of hoon, denkt Dolly. Maar zoals ge woonlijk verraadt de witte snor niets. iets, hij gaat zitten, preludeert he£e even en zet zacht een Lang—zal—hibv —leven in. Alle aanwezigen staan ojili allen zingen, alleen de knechts mie de kleinzoon Wigbolt staan onty^ weeglijk voor de buffetten. Als c gloria is uitgezongen, gaan alle ki: deren naar Willem Hendrik toe hem met het nieuwe levensjaar gelu te wensen en tegelijk elkaar een grf lukkig Nieuw Jaar. Een ongewon v vrolijkheid en blijheid van geepn breekt, los, het straalt op alle gezictn ten. Alleen Christine kan maar ni^b haar trillende mondhoeken en onde. kin beheersen. Dolly gaat op hal peettante toe en zegt met het chari°r pagneglas in de hand: „Tante, tel moet extra gefeliciteerd worden. bent altijd zo'n engelachtige zustyi voor vader." pn „Stil kind, maak het niet erger daf. het al is." Waarop deze zin slaat, werf Dolly niet goed, maar ze laat het erbPr: en geeft Christine twee zoenen opg haar traanbedropte appelwangen, knj De toasten zijn niet van de luch^e Jaap geeft een uitmuntende kronieCn van het Huis in de laatste zeventig jaar, Carel spreekt geesttg en glimlfr chend, wat hij zegt pretendeert 'le elegant extemporeetje te zijn, Cldo; mens speecht ruwhartig en hartelijlüu Roeleman houdt een juweel van ee^jj klein discours, hij doet het met diL :ekere fijnzinnigheid in stem en brf weging, die zinlijkheid, noch ijdeln heid kent. Willem Hendrik heeft ai 2 leen moeite zijn wat zachte stem fa. horen, terwijl Roeleman spreekLe houdt hij de rechterhand if. óchelpvorm aan zijn r< ehter oor. Wordt vervolgf 2 De NCRV vertoont als mid dagprogramma De jonkvrouw en de draak en de negentig mi nuten durende circusfilm Lief de en tijgers. Ned. 1/14.00 Van de BBC-serie Ballet shoes, naar het kinderboek van Noel Streatfeild, wordt de eerste aflevering uitgezonden. Ned. 2/19.05 La Vérité, de bekroonde Franse film met Brigitte Bar dot, domineert in het VARA- programma. Ned. 1/19.30 Als tweede première brengt de NCRV de Schotse politic serie Sutherland grijpt in. Ned. 2/20.25 Actualiteiten in Hier en Nu zijn: een gesprek met CNV- voorzitter Lanser, reportages uit Zuid-Afrika en Portugal en een onderzoek naar vakantie- doel van de Nederlander. Ned. 2/22.05 In Belcantorium van de TROS zingt Elisabeth Cooy- mans, aan de vleugel begeleid door Rudolf Jansen, lenteliede ren van bekende componisten. Hilv. 1/15.00 De KRO laat een Duitse uit voering horen van Pcnthesilea, Hilv. 2/20.15 De oude. staande klok trekt naar middernacht toe. Als de feuilleté- taart met gele room ertussen, sinds onheuglijke tijden Willem Hendriks verjaardagslekkernij, wordt rondge diend en iedereen het getal 70, dat in witte suiker op de taart gespoten is. bekijkt, juist als de knecht van Gel- ria in een wat erge onfranse tongval de gasten afgaat met twee champag neflessen en bij elke stoel overduide lijk vraagt: „Zek of demizek?". waar door Anouchka weer een onbedaarlij ke fou rire krijgt, een fou rire die ze tevergeefs in een kanten zakdoekje tracht te smoren, dan begint onver biddelijk de oude klok zijn veer te spannen en twaalf slagen te slaan. Het wordt stil in de eetzaal. Jan Joost, na Willem Hendrik huis heer van Beukenloo, staat al van de eerste slag af op en wacht met de anderen in eerbiedige stilte, dat de klok ophoudt met slaan. Dan neemt hij zijn glas gevuld met goudzonnige champagne en met de eenvoud van een kinderlijke ziel, zegt hij en korte zinnen: „Vader U bent nu zeventig jaar, wij wensen U allen geluk en wij danken U. Wij denken vandaag aan onze moeder. Allen die U vanavond om de tafel ziet, zijn U toegedaan en houden van U. Wij wensen U een goede ge zondheid en Gods beste zegen." Sam is opgestaan, hij heeft de deksel van de oude pianino, die in de eet- zaalhoek staat, open gedaan. Nog .5 het een gevulde stilte, niemand zegt Iedereen luistert naar het oude slag werk. Dit is dus het ogenblik, dat de tijd. het onontkoombare uur er is. Het jaar is uit. Het nieuwe jaar be gint. Willem Hendrik van Broeckhuy- zen, Heer van Beukenloo. is zeventig jaar. NEDERLAND II TV VANDAAG RADIO VANDAAG NOS: Ti-ta-tovenaar NEDERLAND I HILVERSUM I (298 m en FM-kanalen) AVRO 7.00 Nieuws. 7.02 Dag met een gaa tje. (7.30 Nieuws. 7.41 Radiojournaal.) 8.30 Nieuw.- 8 36 Gymnastiek voor de huisvrouw 8 45 Programma-overzicht. 8.50 Morgenwijding. 9.00 iS) De p'.atenkeuze van Willem Strietman 10 00 Radio Lawaaipape- gaai. voor de kleuters 10.10 Arbeids vitami nen. verzoekplatenprogramma. (10.30 Nieuws. 10 33 Radiojournaal.) 1.30 (Si Ron dom twaalf, gevarieerd programma. (11.55 Beursberichten) 12.26 Mededelingen voor land- en tuinbouw 12.30 Nieuws. 12.41 Radi ojournaal. 13.00 Knipperlicht, verkeersma- gazinc. 13 25 's Middagje AVRO: muziek, informatie en service (15 30 Nieuws 15.33- 15 40 Radiojournaal.) OVERHEIDSVOOR LICHTING 17 20 Mens en samenleving 17 30 Nieuws 17.32 Radiojournaal. 17.50 (S) Muzikaal gemotiveerd. 18.19 (Si Trio Mild Buckner.gr pi. 18.30Nieuws 18.41 Landing op Mars. 19 00 (S) Kwartet Ad Vandcrhood. NOS: 19.15 Koren in het vizier AVRO: 20 00 Vanavond muziek, vrolijkheid en ver strooiing. 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojour naal. 23.00 (S) Dichter bij de muziek. 23.20 (S) The Skymasters 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II (402 m en FM-kanalen) KRO 7.00 Nieuws. 7,11 Ochtendgymnas tiek 7 20 Het levende woord. 7.25 Badinerie. 7 54 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.11 Echo. 8 30 Aubade klassieke kamermuziek 9.10 Schoolradio (9 35 Waterstanden 10.00 De letter M <11.00 Nieuws. 11.30 Ouder worden we allemaal, bejaardenprogramma 11.55 Scheepspraat. 12.00 Vijf tellen na nu lunchprogramma OVERHEIDSVOOR LICHTING 12.49 Uitzending voor de landbouw. KRO 13 00 Nieuws. 13.11 Echo magazine. 13 40 Op Vleugels piano- improvisaties 14 00 Schoolradio 15.00Inde wachtkamer. 16.00 Nieuws. 1603 Fons Disch ont vangt op zijn spreekuur 17 001S) De hutsgo- kiutste kinderspelen. 17.20(S) Country time. 17 45 Verkenning: sociaal maatschappelijke informatie 17.55 Mede delingen. 18 00 Nieuws 18.11 Echo. 18 30(S> Calorieën- een vreet/nam programma 18 50 (S) Bei-Canto op dc zomeravond. 19.30 Kerk in meervoud, liturgie, kerkopbouw en mis sie 3U.UU Nieuws. 20.05 Overweging. 20.1a (S) Pcnthesilea. opera van Othmar Schoeck. Door het WDR Symfonieorkest met koren en solisten 21.45 Theater: Klassestrijd in de wijk Woolwich, hoorspel. 22.50 (Si Vocaal ensemble: lichte koorzang NOS 23.00 Met het oog op morgen (23.05 Actualiteitenovc r- zicht. 23 20 Den Haag vandaag. 23.52 Even ontspannen voor het slapen gaan 23.55- 24.00 Nieuws Journaal NCRV: De |onkvrouw en de draak, sprookje Liefde en tijgers speelfilm NCRV: Pauline. Petrova en Posy, tv-serie Zo vader, zo zoon. speiprogramma NOS: Journaal VARA: Papermoon, tv-serie Do waarheid (La vérité), Franse spoelfilm uit 1960 HILVERSUM III 1445 m en FM-kanaicn) VARA: Van 7.00—8.00. 1 0014.00 en 17.0018.00 Actualiteiten via Dingen van de Dag. 7.02 (S) Gesodemeurders. een mieters programma 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek van mensen uit de sportwereld 12.03 (S) VARA's zoekplaatjc zoek de plaat achter de zoekzin. 14.03 (S) Spitsbeeld. 16 03 (S) De LP-top-20 en de Tip-LP 17 03 (S) Alfred Lagarde NOS 18.03 De Vakaturebank. 18.10 (S) NOS- maal. VARA: 19.02 (S) Poprekonstruktie. 20.02 (S) Nashville. 21.02 (S) Jazz Blues 22.02 (S) (P)opdonder 22.55 Mededelingen en SOS- en politieberichten. 23.02 (S) Wach ten op middernacht. 0 02 (S) Nacht-drie- draai. 2.02 (S) Help! voor werkers in de verzorgende en verplegende beroepen. 4.0? (S) De rode dageraad (voor nachtwerkers). 5 02-7 00 (S) Truck, een programma voor vrachtwagenchauffeurs. NCRV: Sutherland grijpt in, tv-sene Spaar het oerwoud, natuurfilm Hier en nu VARA: Er is muziek muziek programma over muziek maken NOS: Journaal Simpkins HILVERSUM IV (FM-kanalen) TROS. 7 00 Nieuws 7 02 (S) Capriccio klassieke mu ziek 9.00 Nieuws. 9 02 Aktua-klankbecld. 9 30 (S) Het kind en wij. 10.00 (S) Opus tien tot twaalf: klassieke muziek. 12.00 (S) Inter mezzo operamuziek. 13.00 (S) De meest verkochte klassieke tien 13 30 (Sl Koren en korpsen. 14.00 Nieuws. 14 02 (S) CQ Twee. documentaire over het radiozendamateur! me 14.30 (S) Om de kunst cultuur en kunstuitingen 15 0017 00 iS> Belcantori um klassieke liederen ..Eh .zou je niet beter iets in muziek kunnen gaan doen. Simpkins?" STAD RADIO AMSTERDAM (240 m. mid dengolf) 17 00—19.00 Muziek en actualitei ten. met Amsterdam Sociaal 17.30 Uit in Amsterdam IB 55- 19.00 Amsterdamse Va katurebank

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 4