Over praten in de kerk en nog wat i Wereldraad stelt partijen aan kerk ten voorbeeld Uit de kerkbladen I Vandaag Onze adressen: Hervormde brief voor dominee Vorster K W: spook of engel M G Indonesische kerken houden assemblee VOORBUGANGE Conferenties DINSDAG 29 JUNI KERK/BINNENLAND TROUW/KWARTET L door A. J. Klei Vorige week kreeg ik een lange brief van een bejaarde lezer, die me meldde dat hij zich altijd bijzonder ergerde aan het praten over koetjes en kalfjes in de kerk vóór de dienst begint. Ik kan zijn ergernis niet delen, ik geloof zelfs dat het bij het gemeente-zijn behoort als je in de kerkbank eens lekker bijpraat Ik elk geval heb ik afgelopen zondagochtend in de gereformeer de Keizersgrachtkerk te Amsterdam, waar ik dr. Herman Wiersinga ging horen, veel plezier beleefd aan de onderhoudende converstatie van een oudere collega. Hij kwam naast me zitten, we hadden elkaar jaren niet gesproken en we gaven ons terstond over aan de door mijn briefschrijver misprezen bezigheid. Nu moet ik er bij vertellen dat wij het over kërkelljke koetjes en kalfjes hadden. Zo wees mijn buur man mij een grijzende heer aan. van wie hij meedeelde dat deze kort na de oorlog geen gerefor meerd dominee mocht worden om dat hij PvdA stemde Ja, zo was dat toen nog Voorts gaf de naam van het kerkgebouw waarin wij ons bevonden, hem aanleiding tot een lichtvoetige beschouwing over de naamgeving van gereformeerde kerken. Vroeger werden die kerken heel vaak gewoon genoemd naar de straat of gracht waaraan ze ston den. maar later zijn de broeders daarvan afgestapt. Want neem nou een nieuwe wijk in Amsterdam, daar kwam een kerk aan de Louis Bouwmeesterstraat. Zouden we nu een Louis Bouwmeesterkerk krij gen? Nee. dat was voor de gerefor meerden natuurlijk niet te verte ren. een kerk genoemd naar een toneelspeler Op zichzelf zou ..Bouwmeesterkerk" nog wel ge gaan zijn de Bouwmeester van het heelal, nietwaar? maar Die heet nu eenmaal geen Louis Toen is het De Open Hof of iets derge lijks geworden. Enfin, het is vaak geklungel met het geven van na men aan kerken, aldus besloot mijn collega zijn stichtelijke uit eenzetting. Dominee Wiersinga had een uitne mende preek, die ik hier nu verder laat schieten, en hij gaf me ook nog iets extra's mee. Uit een terloopse opmerking maakte ik op. dat de prediker bij deze warmte niet aan zijn volledige nachtrust toekomt. Welnu, hetzelfde geldt van mij. Tot dusver echter had ik het dwangdenkbeeld dat je toch je best moest doen om in te slapen, maar hiervan heeft Herman Wiersinga mij afgeholpen met zijn ontspan nen heenwijzing naar geringe nachtrust bij hoge temperaturen. In volle gemoedsrust heb ik gister nacht mijn sponde verlaten om be neden de pick-up aan te zetten en de koptelefoon op. Ik heb in 't nachtlijk duister de complete Hohe Messe van Bach beluisterd. Het was heerlijk. Een paar dagen terug was ik krach tig bepaald bij dit geweldige werk. Met mijn zoon. die zich sinds enige tijd ook voegt bij de schare bewon deraars van Dorothy Sayers. had ik het erover dat de schrijfster vooral in haar eersteling ..Het lijk met de pince-nez" druk in de weer is om de lezer met haar held Lord Peter Wimsey en al diens aantrekkelijke eigenaardigheden vertrouwd te maken Welnu, de heer Wimsey zingt als hij zich baadt het ..Et iterum venturus est" lEn Hij zal wederkomen) uit de Hohe Messe. Teneinde mijn nazaat er op op merkzaam te maken dat er ook vóór de komst van de Beatles al aardige muziek geschreven werd, liet ik hem dit rappe bassenkoor uit het ..Et resurrexit" (Hij is opge staan) uit het Credo horen. Bij die gelegenheid nam ik me voor om. zodra ik er de tijd voor had, weer eens het gehele werk, dat een paar uur vordert, te draaien. En dit is gisternacht geschied. De Hohe Messe van Bach er is. denk ik. vóór hem noch na hem ooit zoiets moois in een mensenhoofd en een mensenhart opgeklommen. En nu ik toch de Heidelbergse Ca techismus parafraseer, deze mu ziek te genieten is een voorsmaak van de hemelse zaligheid. Met deze opmerking kom ik terug bij mijn briefschrijver uit het begin van dit verhaal. Die gaf te kennen vurig te hopen-dat hij na dit leven uit de buurt zou zitten van. wat hij noem de. de met elkaar bekvechtende ingezonden-stukken-schrijvers op deze pagina. Ik zou mijn correspon dent willen aanraden om minder naar die brieven te kijken en meer naar Bach te luisteren. Het helpt, heus. Joh..Seb. Bach Van een onzer redacteuren GENÊVE Bij het wereldraadprogram tot strijd tegen rassenwaan juicht men het initiatief van de progressieve partijen in ons land. een boycot tegen de AMRO-bank te organiseren, toe. „Wij hopen dat de kerken nu ook zullen volgen", aldus drs. Boudewijn Sjollema, een van de beide stafleden van het programma. Drs. Sjollema wijst er op dat de Nederlandse Hervormde kerk bij voorbeeld nog steeds een rekening b:j de AMRO-bank heeft, hoewel de wereldraad van kerken bijna twee jaar geleden de leden-kerken reeds heeft opgeroepen zulke rekeningen op te heffen omdat de AMRO-bank deelneemt in een consortium dat le ningen aan Zuidafrikaanse rege ringsinstanties verstrekt. De wereldraad wijst het verwijt van de AMRO-bank van de hand. dat de raad niet zou hebben geantwoord op een brief van de bank. „Op 4 februari 1976 heeft de secretaris-generaal van de wereldraad dr. Philip Potter in een brief ^an de AMRO-bank op ondubbelzinnige manier de houding van de bank afgewezen, voort te gaan met het verstrekken van lenin gen aan de Zuidafrikaanse regering. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst un één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. BIJ publlkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Godsbesef Is het feit van de grote verscheiden heid in Gods ménsenwereld alleen al. innerlijk en uitwendig mij iets duidelijker mogen worden, dan is het door kennisneming van de in houd van het artikel van drs G van 't Spijker in Trouw van 22 juni. Wat een tegenstelling in beleving van ..een godsbesef" tussen de Azia tische en Afrikaanse menselijke geest: diep bezinnend laaiend uit bundig Naar mijn overtuiging leer ik hieruit, dat noch diepgaande be zinning alléén noch laaiend enthou siasme (vol zijn met of van God?) zonder meer wegen naar God voor de mens kunnen banen Want Afrikaan se uitbundigheid komt niet verder dan te zeggen als het over Jezus (geprezen zij Zijn naam) gaat: niet om de schuld te vergeven, maar om relaties te herstellen. Het eerste is, zover ik in mijn bijbel lees. een uitgesproken onwaarheid volgens Hebr 9 22; het tweede is het. langs de weg van schuldvergeving door Christus" bloed, door God te verwerkelijken doel voor heel de we reld «kosmos0» onder het spoedig te verwachten Koningschap van Jes- joea Hammasjiach over Zijn volk Israël. In u. zegt God tot Abraham en zijn nageslacht, zullen alle geslachten van de aarde gezegend worden en God zal Zijn waarheid nimmer kren ken maar eeuwig Zijn verbond ge denken Is dit misschien een wat vergeten of mogelijk verwaarloosde visie op Gods beleid met de wereld, o.a. Jesaja 11 als een duidelijk voor beeld uit heel de O T.ische profetie voor Israël en zijn toekomst in deze wereld Ook alleen diep doordenken over AMSTERDAM Postbus 859. Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT. Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 God kan niet baten al zegt de Aziaat terecht: maar is Hij dan ook niet degene, die jou en jouw godsdienst oordeelt? Is Hij alleen de Heelmees ter. Die voldoet aan onze verlangens of vraagt Hij soms ook offers0 Geen beter antwoord m.i. dan dat van Efe- ze 2:10. Delft H. Th. N'oordiij Brienenoordbrug Door de Brienenoordbrug wordt een kwart miljoen liter benzine per jaar verspild, volgens de minister. Dat zou komen door stilstaan en filerij den bij de brug. Het zou te voorko men zijn door te zorgen voor een extra rijstrook voor beide richtin gen. Voor autogebruik wel te ver staan. Dat is onjuist en kortzichtig. Als het autogebruik bij zoiets het zelfde blijft, zou het wellicht klop pen. Dat autogebruik blijkt dan vrij wel nooit hetzelfde te blijven, maar enorm toe te nemen, waardoor nog meer opstoppingen, zowel ter plaat se als elders De afgelopen tien jaar zijn al heel wat „knelpunten wegge werkt"; het totale benzineverbruik is echter enorm gestegen. Benzinedistributie bleek wel heel wat benzine te besparen Opstoppin gen kwamen toen vrijwel niet voor. De Brienenoordbrug is nog steeds verboden voor fietsers. Dit verbod weghalen kan wel heel wat benzine besparen. Utrecht ing. H. Venema Amrobank Boycot van banken vind ik een te eenvoudige oplossing, die niet ge tuigt van ethisch verantwoord optreden. Er is maar eén oplossing om het apartheids- en rassenbeleid tot een geweldloze oplossing te brengen, nl. het wederzijds serieuze overleg Uitgangspunten dienen hierbij te zijn respekt en begrip voor elkaar. Het is nog niet te laat. maar ik vind het goedkoop en getuigend van wei nig inventiviteit om altijd maar weer met de boycot-als-redmiddel op de proppen te komen. Trouwens, ik wacht nog steeds op boycot-acties van linkse zijde ten behoeve van allen, die om welke reden dan ook. al jarenlang vervolgd worden in de landen achter het IJze ren Gordijn Als vrije burger in een nog vrij land geldt voor mij. dat ik deze vrijheid gelijkmatig toewens aan allen, waar ze zich ook be vinden. Dr. Potter heeft in deze brief meege deeld dat de rekeningen bij de zes betrokken banken zouden worden opgeheven." „Daarop schreef de AMRO-bank op 18 maart 1976 dat de wereldraad niet voldoende op zijn argumenten zou zijn ingegaan. De wereldraad heeft een uitvoeriger memorandum toege zegd aan de betrokken leden-kerken en banken, maar de wereldraad heeft voor zijn besluit geen uitvoerig en intellectualistisch besluit nodig", aldus drs. Sjollema. Hij meent dat de zaak eenvoudig genoeg ligt. „Geen steun aan de fi nanciering van de apartheid. Daar om geen van onze fondsen meer in beheer bij deze banken. Na het re cente bloedbad van Soweto, dat slechts een onderdeel vormt van de dagelijkse onderdrukking, die de zwarte bevolking van Zuid-Afrika te verduren heeft, zijn wij alleen maar meer overtuigd van de noodzaak van ons besluit als vorm van solidariteit met de onderdrukten die dat van ons vragen." Drs. Sjollema vraagt zich af hoe het mogelijk is. dat de AMRO- bank ook nu nog meent te kunnen doorgaan met het gebruikelijke pa troon van zakendoen. „Ik dacht dat financiële experts de tekenen der tijden beter verstonden." De AMRO-bank heeft in een pagina grote advertentie vorige week de" vraag opgeworpen waarom deze bank alleen op de korrel wordt geno- Sjollema men. waar ook«andere banken zaken met Zuid-Afrika doen. Drs. Sjollema wijst er op dat het consortium speci aal leningen aan de Zuidafrikaanse regering verstrekt. „Een duidelijker steun aan de apartheid is nauwelijks denkbaar En dat gebeurt met het geld van mensen en instellingen, die daar niets van wisten. We hebben met opzet dit voorbeeld gekozen om de kerk en andere groepen te helpen in hun bestrijding van het racisme." Drs. Sjollema denkt dat het moge lijk is dat de wereldraad in de toe komst meer van zulk soort acties zal ondernemen. De heer Sjollema wijst er op dat de wereldraad met name in de Veren igde Staten kerken en groepen steunt, die andere banken boycot ten. Tot dusver hebben acht banken in dat land verklaard geen verdere leningen meer aan Zuid-Afrika te zullen verstrekken. DEN HAAG (ANP) Het moedera men (dagelijks bestuur) van de syno de van de Nederlandse hervormde kerk heeft een dringend beroep ge daan op de blanke gereformeerde kerk in Zuid-Afrika om al haar in vloed aan te wenden opdat het apartheidsbeleid wordt afgeschaft. In een brief aan de Nederduits Gere formeerde kerk in Zuid-Afrika schrijft het moderamen begrip er voor te hebben, dat „de gebeurtenis sen in Soweto en elders u voor de zware opgaaf stellen uw eigen standpunt ten opzichte van de slach toffers en van uw regering opnieuw te doordenken". Het moderamen dringt erop aan van de kerk te verne men. wat zij in verband met Soweto heeft gezegd en gedaan. Het moderamen der hervomde syno de schrijft, dat het instemt met de verklaring en het standpunt van de raad van kerken in Zuid-Afrika. die zich achter de eisen van de zwarte en gekleurde bevolking in Zuid-Afrika heeft gesteld. Het moderamen zelf ziet in „deze onlusten vooral de vastberadenheid van grote aantallen zwarte Afrikanen" om ..gelijke rech ten voor alle burgers in het hele land te verwerkelijken" Blijkbaar groeit onder de zwarte Zuidafrikanen het inzicht, aldushet moderamen. dat gelijke rechten niet met geweldloze democratische middelen kan wor den bereikt. Het moderamen dringt er dan bij de leiding van de Nederduits Gerefor meerde kerk op aan haar „invloed bij de regering aan te wenden de tekenen aan de wand zo te interpre teren. dat alsnog het roer in Zuid- Afrika wordt omgegooid en een koers wordt uitgezet, die leidt naar een samenleving, waar alle burgers van het land. ongeacht hun huidskleur, gelijkelijk deel krijgen aan besluitvorming en beslissingen, die allen aangaan" Een dergelijke koersverandering vraagt volgens het hervormde moderamen allereerst een open gesprek tussen alle bevol kingsgroepen Dit zou een belangrij- Utrecht D. C. J. Oosting Dr. O Jager in het Gereformeerd Theologisch Tijdschrift: In verbatims «verslag van gesprek: red.) van theologische studenten kan men tegenwoordig telkens de afkor ting „K W." aantreffen. Die letters hebben niets te maken met Kunsten en Wetenschappen, maar maken ge makshalve een formule van Kuitert en Wiersinga. die in gesprekken met gemeenteleden blijken te fungeren als een tweehoofdige kop van Jut. Iemand heeft voorgesteld kan hun plaats in de hoek waar de slagen vallen, nu eens niet door een ander ingenomen worden, zodat zij de tijd krijgen om bij te komen? Maar daar voor is het al te laat: zij zijn tot symbolen verheven. Zij represente ren iets dat groter is dan zij zelf zijn „V D" staat voor méér dan de heren Vroom en Dreesmann „Ver trossing" is er niet alleen bij de Tros. ..K W" zijn niet twee mensen, maar is een ongrijpbaar spookbeeld óf een engel die gevangenisdeuren doet openspringen. In beide gevallen is het te veel eer. Plaatselijk Ir J. van der Graaf in het orgaan van de gereformeerde bond in de her vormde kerk De Waarheidsvriend over de gezamenlijke vergadering van de hervormde en de gerefor meerde synode Doorslaggevens is intussen dat de samenwerking moet gaan plaatsvin den in de plaatselijke gemeente. Er kan in Utrecht straks veel beslist worden. Maar in de gemeenten moet het gebeuren. Dat zal weinig, minder of geen problemen geven in plaat sen. waar de hervormde gemeente en de gereformeerde gemeente niet zo veel van elkaar verschillen. Maar Dr Okke Jager waar dat anders is zullen grote pro blemen worden opgeroepeh. De praktijk leert, dat in hervormde ge meenten van gereformeerde signa tuur slechts zelden sprake is van werkelijke verwantschap met de ge reformeerden als het gaat om de liturgische vormgeving van de kerkdienst, alsook de inhoud van de prediking Er zijn dat weten we al gemeenten genoeg waar Her vormden én Hervormden maar moei lijk het gemeentelijk samenleven kunnen beoefenen. We vrezen in de gemeenten een schaalvergroting van deze problemen, wanneer het tot een integratie van beide kerken komt In het model van kerkorde wordt name lijk al gesproken over het feit. dat de nieuwe kerk ook buitengewone wijk- gt-mcenten zou kunnen omvatten Wij kennen dit kerkordelijke mon strum al langer. Zal het straks zó worden, dat gemeenten, waar nu «be trekkelijke) rust is. straks, bij ge dwongen samengaan plotseling de status van buitengewone wijkge- meente opgedrukt zullen krijgen0 We veronderstellen maar. Als het dan toch die kant op moet dan ligt deze vooronderstelling in de rede. We vrezen in ieder geval verheviging van het richtingsvraagstuk in de Hervormde Kerk. Reisschema De kerkbode van de classis Amster dam van de gereformeerde gemeen ten geeft het volgende reisschema voor de vakantie: a Laten alle voorbereidingen staan in het teken van: „Indien de Heere wil en wij leven zullen, zo zullen wij dit of dat doen". b. Vergeet vooral niet uw bijbel en eventueel die van uw kinderen bij te pakken onder handbereik c Zorg voor goede lectuur (preken) bij u te hebben. d Buigt uw knieën vóór het afreizen en smeekt om Zijn goddelijke hoede en bewaring en dat de vreze des Heeren op al uw wegen tot een kom pas moge zijn. e. Rijdt niet te snel zodat uzelf en uw huisgezin onnodig in gevaar brengt en het leven van de naaste, f Wanneer u op zondag niet op kunt gaan onder een zuivere prediking, houdt dan zelf tweemaal „kerk" in uw gezin g Houdt in dat geval ook de „dienst der offerande" om na de vakantie alsnog uw gaven in de collecte af te kunnen dragen. h Mijdt alle plaatsen van ijdelheid. i. Laat uw kleding in overeenstem ming met uw belijdenis zijn. j. Weest vrijmoedig en laat niet na in gezelschap voor uw eten te bidden en te danken k Laat de terugreis zodanig „gep land" zijn dat u. bij onvoorzien oponthoud niet op de dag des Hee ren in uw woning terugkeert 1 Bii behouden terugkeer erkent DE tiet iet lig iet ke bijdrage kunnen zijn tot gerech tigheid en vrede. Zeker wanneer de gereformeerde blanken zich daar achter zouden stellen. Het modera men geeft als zijn mening, dat „wie geweld afwijst alles dient te doen om een dergelijk gesprek te bevorderen. LEUSDEN Van 1 tot 12 juli zal in Salatiga (Midden-Java) de grote vierjaarlijkse as semblee van de Indonesische raad van kerken worden ge houden. Er worden ongeveer zeshonderd deelnemers ver wacht. Behalve vijf tot zeven afgevaardig den per aangesloten kerk de raad omvat 45 protestantse kerken in In donesië komen er tal van buiten landse gasten. Zo zijn ook de Neder landse hervormde kerk en de gere formeerde kerken uitgenodigd. Van hervormde zijde was de afvaardiging al bekend: dr. A H. van den Heuvel en ds. L. de Liefde, beide modera- menleden. Van gereformeerde zijde is inmiddels de svnodepraeses ds. C. Mak als afgevaardigde aangewezen. De assemblee staat in het teken van hetzelfde thema als dat van Nairobi „Jezus Christus bevrijdt en vere nigt". Als subthema is daaraan toe gevoegd „Roeping tot bevrijding en eenheid in kerk. maatschappij en wereld". De werkwijze is in grote lijnen gelijk aan die van Nairobi. De kerken van Midden-Java treden als gastheren op. De assemblee wordt in de christelijke universiteit Satya Wacana gehouden. REPARATIE OF NIEUW Nog niet zo lang geleden was mij typemachine kapot. Zelf kon ik hi niet meer maken, zoals in het vei den nog wel eens het geval was weest. Ik belde dus een reparati op. die met bijzondere opgewekthi zich bereid verklaarde mijn ap) raat weer te herstellen. Na een week had ik mijn trouwe hi terug met daarbij de gebruikelijl nota. Daar schrok ik even van. W| dat de laatste jaren zó duur gew den? Ik zeg niet. dat de reparatieki ten gelijk waren aan die van e nieuwe machine, maar het lag toi aardig in die richting. Reparatie even duur als nieuw. Dj is natuurlijk niet helemaal wa; maar voor sommige apparaten 2 dat zeker gelden. Ik denk. dat dit ei trend is, die nieuw is. Op deze li ligt natuurlijk de gedachte van weg-werp artikelen. Tegenwoori kopen mensen op antiekmarkt! oud gereedschap. Een oude sikkel een pikhaak of een weegschaal. Dj waren ook apparaten, verlengstu ken van de menselijke hand. Maar hadden iets doorzichtigs. Van e< ploeg kon je zien hoe hij werkt. J| kunt dat zelfs nog zeggen van eepe grasmaaier (geen elektrische of mftaa benzine-motor). Ze zijn duidelijk «en daardoor te repararen. Maar steeiat meer benaderen onze apparaten ounei ze eigen toestand. We zijn zo gi compliceerd geworden dat we ni( meer te repararen zijn. Volgens bijbel moeten er dan ook nieu mensen komen. BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Aangenomen naar Beekbergen: A.i Jorissen te Amersfoort; naar Beiier A. Westra te Sassenheim; naar Ark( (toez.): K.B. du Pon, kand. te Wot denberg, die bedankte voor Finstei wolde; naar Barendrecht (toez.! A.A. Drost, te Lemmer; naS Ooltgensplaat: T.W. van Bennekon kand. te Wezep, die bedankte voc Jaarsveld. Stellendam. IJsselmu den en Waarder. Beroepen te Berkel en Rodenrijs: I Heikoop te Herwijnen. Bedankt voor Leiden: drs. S. Meijeif te Ermelo. GEREF. KERKEN Bv te Almkerk: C. Zeeman Bird aard. Aangenomen de benoeming tot le raar godsdienst te Zwolle: drs H.H Zomer te Rozendaal. Bedankt voor Bunschoten Spakenburg: J.B. Kuhlemeier ti Vorden; voor Joure: B. Koekkoek Waddinxveen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Assen (miss. arbeid ii Brazilië): J.J. Schreuder kand. U Zwolle. Beroepbaar: J.J. Schreuder, Dollari 259 te Zwolle. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Ede: P.N. Ribbers tt Den Haag. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Unionville (Can.): M Mondria te Waardenburg: t< Poortvliet: A. Hoogerland te Krab bendijke. Hem Die u. zo onverdiend, veilig thuisbracht. Onvermoeibaar Het Christelijk Oosten (het tijd schrift van het instituut voor bijzan- tijnse en oecumenische studies in Nijmegen» bevat een lang artikel van R. Hotz over de lotgevallen van de Russisch-orthodoxe kerk Hiervan het slot: Reeds 57 jaar lang zetten de Rus sische bisschoppen zich in voor het behoud van de Kerk in hun land. Elke periode in de Sovjetrussische geschiedenis eiste van haar offers, bloed en tranen en dwong haar tot vergaande concessies. Maar zij be staat dan toch voort en biedt on danks haar uiterlijke hulpeloosheid nog steeds een geldig alternatief voor de materialistische we reldbeschouwing van de communis ten. En zo lang het atheïstische regi me het nodig oordeelt deze geslagen, vernederde en tot haar eigen ruimte teruggedrongen Kerk nog verder las tig te vallen, te chanteren of zelfs openlijk te vervolgen, levert het een duidelijk bewijs van zijn eigen zwak heid. Ook voor de kerkvervolging in Rusland geldt de uitdrukking: „De waarheid is zwaar als goud; maar gooi haar in het water en zij komt bovendrijven!" De Russische Kerk bestaat nog steeds en gaat onver moeibaar voort met haar - erkondi- ging van de waarheid der verrijzenis, van de triomf van de levende God over de dood van deze wereld. Nog steeds staan haar deuren open voor alle zoekende Sovjetburgers, tot wie Jewgenij Jewtoesjenko in zijn ge dicht Stantsija Sima de woorden sprak Houd enkel vol. kijk rond en luister Zoek. zoek. doorkruis de wijde wereld. Waarheid is goed. geluk is schoner Maar toch. zonder waarheid geen geluk Nguywn De r.k. bisschoppen van Australi maken zich ernstig bezorgd over he lot van-de hulpbisschop van Saigon Francis Xavier Nguywn Van Thuan Zij hebben de Australische regerini gevraagd, langs diplomatieke we| inlichtingen in te winnen over hi lot van de bisschop. Volgens bi richten, die de bisschoppen hebbel ontvangen, is de hulpbisschop sind! 19 maart spoorloos. Na di machtswisseling in Saigon kreeg hi huisarrest. Later zou hij zijn gea: resteerd. ye1[] ar^ - Christelijke identiteij. kerkelijk"" identiteiten, oecumenische gl« meenschap. 30 juni - 9 juli Straatsburg. Voertalen Frans. Duif en Engels. Inf. en aanm. bij pro.p Gunars J. Ansons. Institut für Oekr*; menische Forschung, 8 Rue GustfC* ve-Klotz. Strassburg. Frankrijk. tn< >ej Christelijke en joodse opvattinge^ over volk, land en universalisme, 2^ 28 juli in de hogeschool van Rondje bij Aarhuus. Jutland, onder auspMM denman de Deense raad van kerket Voertalen Duits en Engels. Opgav® Ronde Hojskole. DK-8410 Rondr^ Denemarken (Inl. geref. bureaf*£ Evangelie en Israel te Leusden. te~8 033-43244). Ons geloof in God als Schepper v hemel en aarde. 7-14 augustus Edinburg. Schotland, georganisee# door het internationaal reformats risch verbond. Voertaal EngelP Sprekers o.a. prof. dr. J. Dengennr en prof ir. E Schuurman. Inf td" 02979-5159. Zomergastenweken op De Hezellj berg. centrum voor pastorale zorg tL Hattem (tel. 05206-1648). tot en meg 31 juli en van 10-24 september. L Zomerweken op Kerk en Wereld 4j Driebergen (tel 03438-2241); infoL meren, discussieren, sporten. nikseiL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2