Nieuwe generatie ziet taal ils onderdrukkingsmiddei' fiisiiisiii fllsilulll ik houd niet van schrijven Saneringsregeling oor visserijvloot ironingen vraagt snelle >eslissing Stevin-groep uidafrikaan Verny February verwacht meer onrust „Afrikaans betekent voor hen apartheid" lan verdronken Bezwaren Bloemenhove ongegrond „Begijnenrijst" voor koningin Nieuwe boeken fllSlllallI Doe boekjes voor kinderen Muitatuli's brieven f8 fERDAG 26 JUNI 1976 BINNENLAND TROUW/KWARTET 9 LO- oor Willem Schrama JSIDEN „Dit is een apartheidsgeneratie, jongeren die nooit iets anders gekend hebben dan nderdrukking. Tot 1960 waren er zwarten, die nog een vorm van vrijheid kenden, al moet je dat atuurlijk onmiddellijk tussen aanhalingstekens plaatsen. Maar dit vind ik eigenlijk ontzettend erblijdend voor Zuid-Afrika, dat er een generatie is die alleen maar apartheid gekend heeft, maar ie bereid is om duidelijk nee te zeggen. Daardoor krijgt het zwarte bewustzijn veel meer concept". emie A. February (37), wetenschap- tlijk medewerker aan het Afri- s S tans Studiecentrum van de Leidse üversiteit en Zuidafrikaan van ge- jorte. ziet daarmee toch nog een chtpuntje in de bloedige rellen die orige week in het immense neger- ttto Soweto begonnen en die uit- ndelijk een officieus geregistreerd ndental van ruim 140 en een nog tel groter aantal gewonden oplever- tn. Vernie February studeerde tot jn vierentwintigste jaar op een rarte universiteit in Kaapstad, pam in 1963 naar Nederland waar zijn doctoraat taal- en letterkun- behaalde. en gaf gedurende enke jaren gastcolleges in West-Afrika n Suriname. het systematisch opdringen van Afrikaanse taal op zwarte scholen it hij andermaal een symptoom n het belang, dat Zuidafrikanen in stellen om te bewijzen dat hun noedertaal" puur is, al blijken op isis van niet te keren historische Iten de invloeden van autochtone evolkingsgroepen op die taal veel [Oter dan in Kaapstad en Pretoria gaarne wordt beweerd. Bantoe" mwege het belang om die „moe- rtaal" veilig te stellen is volgens 5.00 hem ook de term „Bantoe" als te genstelling van blanke volledig in het Afrikaans geïntegreerd. Een term, die op geen enkele wijze een rasaanduiding in zich verenigt, maar die in de loop der Jaren als denigre rende benaming van zwarten een ei gen leven mocht gaan leiden. Vernie February: „Door de zwarte bevolking is het woord Bantoe socio- logsich nooit geaccepteerd, zij noe men zichzelf Afrikanen en de blan ken Afrikaners. Maar dat levert voor de blanken een taalkundige moei lijkheid op, want als je vanuit het Engels het woord Africans vertaalt, kom je uit op Afrikanen. Vandaar dat de tegenstelling Bantoe opzette lijk is gecreëerd. Je zou kunnen zeggen dat de taal strijd van vorige week al in 1875 zijn aanvang nam, toen het Genootschap van Rechte Afrikaners de kop opstak, maar veel meer nog zie ik de jaren vóór 1950 die bewuste verwij dering zich voltrekken, als mensen als Malan en Eiselen een speciale onderwijswet voor „Bantoes" gaan ontwerpen. Dat is nooit rhér geweest dan een systeem waarin de zwarte weliswaar onderwijs genoot, maar nooit méér dan waarmee hij bruik baar zou zijn voor het blanke arbeid sproces. Er werd ineens gesproken van een „Bantoe-cultuur", waaraan de kerken enorm hadden bijgedra gen. Ze moesten leren trots te zijn op hun „Bantoe-stam", ja, toen al zag Je het voornemen om ze terug te druk ken in hun stamverwantschap. En ze moesten leren wanneer en hoe de „Bantoes" in Zuid-Afrika waren ge komen, om maar aan te geven dat ze er later waren, wat volstrekt onwaar is, want wie noemde Jan van Rie- beeck ook al weer Hottentotten, toen hij in 1652 in Kaapstad arri veerde?" Begrensd „Die hele „Bantoe"-onderwijswet was al een eerste aanzet om de zwar ten uiteindelijk naar z.g. „thuislan den^ terug te sturen. En door dat alles loopt de taalkwestie heen. Met het oog op het ontnemen van het Zuidafrikaans staatsburgerschap was het van belang om zwarten hun eigen taal te laten leren, daarmee zouden ze ten alle tijde begrensd zijn in hun mogelijkheden. En de keuze tussen óf Engels óf Afrikaans was eigenlijk geen keuze. Ambtenaren spraken met twee tongen. Officieel heette Afrikaans dan niet verplicht, als het maar gebeurde. Die voorkeur is van meet af aan best te verklaren geweest, omdat het zinnig was een zwart kader te creëren dat Afrikaans tenminste kon verstaan, om zodoen de effectief in het arbeidsproces te kunnen functioneren". „En dat is wat deze jeugd beseft, dat het Afrikaans wordt gebruikt als po litiek instrument om een Afrikanise- ringsproces op gang te helpen, waar mee de mogelijkheden van elke zwarte worden begrensd. Men beseft dat Engels een wereldtaal is, waar mee men verder kan komen dan het Afrikaans, dat inhoudt dat ze altijd in het verdomhoekje blijven zitten. Zij beseffen dat de blanken als groepjes van drie vier miljoen ont zettend bang zijn te verdwijnen, niet alleen biologisch, maar ook cultu reel, en daarom wordt bij de zwarte bevolking het keelgat afgedrukt, op dat het Afrikaans kan blijven be staan". Dat is waarvan deze generatie doordrongen is. Afrikaans betekent voor hun een politie-agente, die zegt: kom Kaffer, of die zegt: waar's jou pas, of die een opdoffer kan geven zonder dat iemand er iets tegen kan doen. Kortom: Afrikaans betekent voor hen apartheid. Die blanke heeft nog nooit op gelijkwaardig niveau met hem gesproken, hem nog nooit meegemaakt als mens. En door zo'n systeem van geïnstitutionaliseerd Vernie Februari: „Elke dode bewijst dat de blanken nooit zullen winnen" racisme wordt zo'n zwarte voorzich tig. En dan hoor je: ze willen toch niet. Dat vind ik een van de ergste dingen om te horen van blanken, die er vandaan komen: niet dat ze het zo verschrikkelijk vinden, maar dat ze het zo normaal vinden. Als Vorster schermt met zijn cijfers over crimi naliteit in Soweto, dan kan ik een ander voorbeeld geven. In Zuid- Afrika krijgt jaarlijks het grootste aantal mensen de strop, en dat wordt gesanctioneerd door de staat. Verder vraag ik me dan af: waarom gebeurt dat? Hoe wonen ze? In dui zenden barakken, met nauwelijks sanitair en vaak geen licht. Als je bepaalde diersoorten te veel op el kaar pakt. vreten ze op den duur elkaar op. Agressie is dan een uit laatklep van Je dichtbepaktheid. Daarvoor hoef je niet naar Soweto, kijk maar naar een doodgewone Ne derlandse volksbuurt". Meer onrust „Het is de apartheid, die er de oor zaak van is, die ook geen dialoog meer tot stand kan brengen. Als er bezwaren zijn heeft Voster maar één antwoord: het geweer. En daar kun je niet mee praten, alleen maar mee sterven. De dialoog tussen blank en zwart is een monoloog". „Die honderdveertig doden, het (foto Dirk Ketting). klinkt ongelooflijk cru, maar ik ben blij voor Zuid-Afrika dat ze gesneu veld zijn. Want elke keer dat er een zwarte sterft in Zuid-Afrika. bewijst dat dat de blanken het nooit meer kunnen handhaven. Precies zoals in Vietnam: elke keer als er een dode viel was dat een antwoord aan Ame rika dat men het nooit zou winnen Nee, ik heb het gevoel dat het or steeds meer plaatsen in Zuid-Afrik: onrustig gaat worden. We kunner alleen maar hopen dat het zó onrus tig wordt, dat de uitbarsting sn< komt. Er waren vijf Jaar geleden no mensen die geloofden in een vreet zame afloop. Die mensen zijn er nit meer. Het is nu te laat". an een onzer verslaggevers IRONINGEN Het gemeentebestuur van Groningen heeft er ij de Stevin-groep (aannemers) op aangedrongen snel te be- iissen of men al dan niet doorgaat met werken in Chili. urgemeester H. Buiter en drie we- ouders hebben gisteren een on- houd gehad met de raad van be- lur van Stevin en twee leden van centrale ondernemingsraad. Deze gatie zal op 6 september ook nog !n onderhoud hebben met b. en w. Rotterdam. Pas daarna kan een ilissing worden verwacht over de lere relatie met Chili, ikheer R. J. Stratenus, voorzitter de raad van bestuur van Stevin, gisteren geschrokken te zijn van e bewering dat het werken in het aitenland door bepaalde regimes ordt gebruikt voor politieke propa- mda. Hij vond dat niet acceptabel, olgens de heer Stratenus zullen bij eindbeslissing de standpunten an Groninen en Rotterdam zwaar egen. Er zullen echter ook andere ictoren mee worden gewogen. Bo- widien zal in de komende tijd het trsoneel van Stevin borden ge- ladpleegd alvorens de raad van be tuur een beslissing neemt, aldus rof. dr ir J. K. J. Kokje, eveneens lid an deze raad. Stevin heeft het werk Chili voorlopig opgeschort, oals bekend is Gronjhgen één van Ie steden die het Stevin kwalijk ne- len dat men in Chili werkt. Het tadsbestuur van Groningen zal, af- ankelijk van de eindbeslissing van levin zijn definitieve standpunt be- alen. B. en w. hebben toegezegd de emeenteraad van Groningen te la in uitmaken of er bij een negatieve Indbeslissing maatregelen tegen Itevin zullen worden genomen. Er is ÖSTDONGERADEEL De 21- irige J.Dijkstra uit Nes is gisteren- üddag verdronken tijdens het femmen bij de schutsluizen in lokkumemieuwezijlen (gemeente lostdongeradeel). gedreigd, dat in dat geval geen opdrachten meer door Groningen aan de Stevin-groep zullen worden verstrekt. Van een verslaggever HAARLEM De raadkamer van de rechtbank in Haarlem heeft de be zwaarschriften van de medisch coör dinator en de directeur van de abor tuskliniek „Bloemenhove" in Heemstede tegen de kennisgeving van een verdere vervolging onge grond verklaard. In haar beschik king heeft de raadkamer hun zaken naar de terechtzitting verwezen. In de bezwaarschriften was buiten ver volgingstelling gevraagd. Het betreft hier een uit 1974 dateren de zaak tegen de medisch coördina tor, de arts A. S. van den Bergh en kliniekdirecteur F. Kause. Destijds vorderde de Haarlemse hoofdofficier van justitie, mr J. L. Andreae, tegen de medisch coördinator en de kli niekdirecteur een gerechtelijk voor onderzoek: ten aanzien van de arts terzake van het plegen van abortus provocatus en de kliniekdireQ.teur terzake van het uitlokken of mede plichtigheid eraan. Begin deze maand kregen beiden van de hoofd officier een kennisgeving van verde re vervolging. De medisch coördina tor en de kliniekdirecteur zullen van de beschikking van de rechtbank in beroep gaan bij het gerechtshof in Amsterdam, zo deelde hun advocaat, mr L. Laus, mede. Koningin Juliana heeft gisteren een bezoek gebracht aan enkele Brabantse gemeenten. Tijdens een rondwandeling over het Begijnhof in Breda bood „begijntje" Frijters de koningin op symbolische wijze „begijnenrijst" aan. len Haag Het bestuur van het ontwikkelings- en sanerings- )nds voor de visserij heeft een saneringsregeling voor de vis- ïrsvloot, een regeling voor de door deze sanering werkloos eworden schippers en een bijdrageregeling voor het treffen van schnische voorzieningen ten behoeve van garnalenschepen astgesteld. at de saneringsregeling voor de oot betreft is het de bedoeling, dat i overheidsbijdrage voor elk aan de Isserij onttrokken vaartuig 225 gul- en per p.k. maal het motorvermo- sn van het te saneren schip zal edragen. In aanmerking hiervoor )men officieel geregistreerde Ne- frlandse vissersvaartuigen die tenminste twee van de drie aan de invraag voorafgaande jaren voor f visserij werden gebruikt, uiterlijk op 31 december 1974 in de iart zijn gekomen en die tweederde »n hun vaartijd voor de visserij zijn ibruikt. issers die werkloos zullen worden ïidat hun schip via de bijdragere- iling aan de zeevisserijvloot wordt öttrokken. in afwachting hiervan is »gelegd, kunnen onder bepaalde aorwaarden ineens of gedurende m hoogste 26 weken een bijdrage atvangen uit het ontwikkelings- en ineringsfonds voor de visserij, ta hiervoor in aanmerking te ko men moet men jonger dan 65 jaar zijn, vóór 1 januari tenminste zes weken in de visserij gewerkt hebben, geen beroep kunnen doen op een uitkering krachtens de werkloos heidswet en een geldig bewijs van inschrijving als werkzoekende van het gewestelijk arbeidsbureau over leggen De hoogte van deze bijdrage is be paald op maximaal 11.400 gulden voor wie zonder wezenlijke onder breking twee jaar aan boord heeft gewerkt, en op maximaal 8.580 gul den voor wie korter werkzaam was. Verder is voor een bijdrageregeling tong en schol door het bestuur van het ontwikkelings- en sanerings fonds tien miljoen gulden uitgetrok ken Voor de bijdrage komen in aan merking zij die een saneringsbijdra- ge en een bijdrage uit het nog in te stellen tong- en scholfonds hebben gekregen Deze bijdrage zal 3,40 gul den per toegewezen kilo tong en 0.70 gulden per kilo schol bedragen. Zakatlas van uitgeverij Elsevier, Amsterdam. 240 blz - 8.90 23ste druk. Geert Dammers, trilogie van Aart Romijn. Ultg. Zomer en Keuning, Wageningen, 4e druk. 540 blz - 24,50. Van Heuvelrug en Eemvallei, door A. P. de Kleuver. Natuur, historie en folklore van zuidoost Utrecht. Uitg. Zomer en Keuning, Wageningen. 168 blz - geen prijsopgave Kleurentest, de opzienbarende test die de persoonlijkheid bloot legt aan de hand van kleuren, door dr. M. Lilscher en I. A. Scott. Uitg. Meulen- hoff, Baarn. 192 blz - 17.50; 2e. druk. Haymarket, familiesaga geschreven door Claire Rayner. Uitg. De Boeke rij, Baarn. 265 blz - 23.90 Bij uitgeverij Scheltens en Giltay, Den Haag. verscheen het veertiende deel van de Grote Nederlandse La- rousse encyclopedie: KIMBE - LAVI; 716 bladzijden met vele illustraties. AO-boekje 1618: Insektenplagen in cultuurgewassen, door A. van Fran- kenhuyzen Uitg. Stichting IVIO, Le lystad. 20 blz - 1.40 Astronomie in beweging door drs. Frank Israël. Uitg. Elsevier. Amster dam, 212 pag veel illustraties, prijs 24,50 De auteur, verbonden aan de sterrewacht te Leiden, geeft actuele informatie en doet dat op een manier die ook amateurs en zomaar be langstellenden" aanspreekt. Zelfstandig vermageren in 8 weken, een psychologisch getest werkboek van drs J. L. Zant. Uitg. Elsevier, Amsterdam. 175 blz - 12.90 Galante verhalen uit de diplomatieke dienst, door I.C. Debrot. Uitg. Tele- boek, Amsterdam. 191 blz - 15.- Herinneringen aan Julia, roman van H. Herlin. Uitg. Bruna. Utrecht. 318 blz - 29.50. Bij dezelfde uitgeverij verscheen Zwart Goud, roman van J. Black. 392 blz - 29.50 Privé geheimen (vervolg op Privé over privé) van H. v.d. Meyden Uitg. Teleboek, Amsterdam 318 blz - 15.- Lieve koningin, hierbij stuur ik u mijn dochter, Sonia Gamers stuurt twee van haar dochters uit Curagao naar Nederland. Dit is het onder werp van haar boek, dat uitgegeven is door uitgeverij Leopold in Den Haag. 94 blz - 13.90 Marguerite, roman van M. van Pae- mel. Bekroond met de letterkundige prijs 1975 van de provincie Oost Vlaanderen. Uitg. Nijgh Van Dit- mar. Den Haag. 121 blz -.ƒ 16.90. Van uitgeverij Querido te Amster dam, kregen wij de volgende Sala manderpockets toegezonden: Koen. door Jan Mens (6e druk; 224 blz.). Verhalen uit de tijd van dc jazr, door F. Scott Fitgerald (2e druk; 160 blz). De wereld een dansfeest, door A. van Schendel (13e druk; 185 blz), Ram Horna en andere verhalen, door Anna Blaman (2e druk; 126 blz) en Rood paleis van F. Bordewijk (5e druk; 160 blz). Prijs per deeltje 5.50 Tussen Brusse en Parijs, door Jan Brusse. Uitg. Unieboek. Bussum. Se lectie uit de wekelijkse rubriek in Elseviers Magazine en zijn vaste ru brieken bij AVRO televisie en radio. 182 blz - 9.90 Zelf was ik op zoek naar kleine handzame boekjes die kinderen op vakantie zouden kunnen meenemen. Leuke boekjes die nog net fn de speelgoedtas passen die mee mag in de auto, de trein of het vliegtuig. Boekjes niet alleen om te lezen, maar ook om onderweg of op een regenachtige dag wat mee te doen. Precies op tijd komen vier kleine boekjes van uitgeverij Ploegsma mij onder ogen. Ze gaan over papier (plakken, knippen, vouwen, versie ren), toveren (trucs), drukken (lino leum, hout, zijde, etsplaat) en bivak keren (kaartlezen, vuurtje stoken, enz.). Het boekje over bivakkeren is natuurlijk bij uitstek geschikt om in de vakantieweken bij de hand te hebben. Een boekje als „Drukken" kun je misschien beter voor de herst bewaren. De boekjes „Papier" en „Toveren" zitten daar net tussenin. Het aantrekkelijke van de nieuwe serie van Ploegsma (er komen nog meer van die boekjes) is dat elk boekje kindern niet alleen aan het werk, maar ook aan het denken zet De tekst, de foto's en tekeningen hebben ook een encyclopedisch trek je: er wordt iets verteld over vroeger, het hoe en waarom van dingen wordt uitgelegd en kinderen worden zelf weer op ideeën gebracht. De prijs per boekje is nog net op te brengen: op een dubbeltje na zeven gulden. Ik schat dat kinderen van af ongeveer zeven Jaar er mee uit de voeten kunnen. PJH De eerste publikatie van brieven van Multatuli verscheen in 1890, drie jaar na de dood van de schrijver de (voorlopig) laatste publikatie is te vinden in het mei/juni-nummer van het tijdschrift "Maatstaf" De belangstelling voor deze brie ven en de vlijt en zorg waarmee zelfs het kleinste krabbeltje van deze schrijver wordt omringd, lijkt wat overdreven. Maar wie ooit in de werken en brieven van Multatuli heeft gebladerd en heeft ingezien hoe juist bij deze man leven en werken samenhangen, zal gretig op elke nieuwe publikatie afstuiven. Vandaar dat hier met enige nadruk deze publikatie in "Maatstaf" wordt gesignaleerd. reden die mij 't schrijven van Mé moires belet. De herinnering doet mij meer pijn dan ik verdragen kan. Om staande te blijven moet ik trachten te vergeten, of liever (want vergeten is onmogelijk) de al te smartelijke herinnering terug te dringen. Dit doe ik dan ook methodisch, door altijd bezig te zijn met iets wat me zeer Inspant". Aan Engel Bewijs Trouwens: deze brieven op zichzelf zijn al een bewijs van het belang van deze brieven, want tus sen allerlei kleine en niet meer zoveel ter zake doende opmerkin gen. geeft Multatuli opeens in één van deze brieven een toelichting op zijn eigen Woutertje Pieterse. Er zijn er die het verhaal van Wou tertje Pieterse hebben beschouwd als een autobiografisch verhaal, maar dat is ten onrechte. „Mijn leven zou neerkomen", zo schrijft de dan 61-jarige Multatuli op 13 september 1881 aan zijn neef Engel Douwes Dekker, „op Mé moires, die ik niet geven kan om dat het onmogelijk is z'n leven, omstandigheden, lotgevallen en denkbeelden te beschrijven zon der daarbij te beschikken over in timiteit van anderen. Herhaalde lijk ben ik door uitgevers om Mé moires aangezocht, maar ik zie geen kans ze te maken. Het veran deren van persoons- en plaatsna men baat niet. De lezer zou al zeer spoedig de ware namen uitvinden en ik geloof geen vrijheid te heb ben anderen op publiek terrein te slepen. Jammer is het! Want ik heb inderdaad veel ondervonden en bijgewoond. Maar....veel gele den ook! En dit is een tweede De door J. Kortenhorst voor "Maatstaf" geredigeerde brieven met elkaar twaalf stuks zijn gericht aan Engel, de oudste zoon van Muitatuli's broer ds. Pieter Douwes Dekker en geschreven en verzonden tussen augustus 1881 en augustus 1882 Uit de brieven blijkt o.a. dat Multatuli zich al een oud man voelt, hoewel hij dan nog maar net 61-62 Jaar oud is. HIJ kijkt terug op leven en werk (zoals uit het hierboven a an ge haalde fragment blijkt), vraagt zich af hoeveel winters hij nog zal meemaken, meiert uitvoerig over een nieuwe kachel en de daarvoor bij uitstek geschikte antraciet, klaagt over zijn gezondheid en zijn onvermogen om te werken (er is soms een achterstand van maanden in het beantwoorden van brieven en „ik houd niet van schrijven"), beschrijft het plezier dat hij heeft aan de als pleegzoon aangenomen kleuter Wouter en constateert de geweldige afstand, die er gegroeid is tussen hem en zijn eigen kinderen. Op dit punt blijken deze brieven een uitstekende illustratie te zijn bij de schouwing over Muitatuli's verhouding tot zijn vader, vrouw en kinderen, die Paul Van 't Veer in hetzelfde nummer van "Maat staf" publiceert als een voorschot op de biografie, die hij van plen is te schrijven. Multatuli, naar een tekening Engel Douwes Dekker, Mui van de Brugse kunstschilder tatuli's oom-zegger, wiens cor- Jef van de Fackere. respondentie met Multatuli nu gepubliceerd is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 9