Ie plaat toger McGuinn verruimt ijn muzikaal blikveld 'OP OP Weekend-puzzel 'artijen uit Manila \c i#ti4 4 4 i? r i mm W De aanhouder wint (maar verdiend?) postzegels uwe impuls van Mick Ronson schaken r-A 2, Al JA' r? lees't in dit prachtblad! dammen P 9 9 a j^RPAG 26 JUNI 1976 BINNENLAND TROUW/KWARTET 21 ia was onze opzet doorkruist om de nieuwe werkstukken van twee ex-Byrds, Roger McGuinn Chris Hillman, in één aflevering te behandelen. Als men de berichten daarover mag geloven, i zou men van de zijde van Hillrnans (Amerikaanse) platenfirma zo weinig vertrouwen in een zonde" afzet van diens Slippin' Away (Asylum AS 53041) hebben gehad, dat de plaat ivankelijk in té bescheiden aantallen werd aangemaakt om ook de Nederlandse markt bleemloos en op tijd te kunnen bedienen. lo- indelijk belandde de schijf in stie nog juist voor sluitingstijd le afdeling Popmuziek van deze len, maar intussen: als, nog- ls bovenstaande .theorie", die imstig is uit de koker van mans Nederlandse vertegen- rdiging. juist is, dan moet deze g van zaken op zijn minst teke- d worden genoemd. Een aandui- van de positie, waarin deze ijds zo voortreffelijke en ge- irdeerde muzikant verzeild is ge it: sluitpost op de begroting van irma Asylum. iurlijk is dat niet alleen maar kwestie van kwaaie wil of des- resse van de kant van de Asy- -directie. de heeen Geffen en (erts. Belangrijke factoren zijn •r ook enerzijds het feit, dat de trse heren Byrds na de opheffing het gezelschap vroeger of later oorlijk aan scherpte hebben oren (eigenlijk produceerden al- de eerste voortzettingen, zoals lurrito Bros. en Dillard Clark, gelijkbare warmbloedige htmuziek), terwijl anderzijds algemener naar mijn idee het ire (gemakshalve maar aange- als „country:rockzijn tijd zo'n beetje gehad blijkt te heb- Na de doorbraak, die deze mu- destijds toch wel betekende, grenzen en mogelijkheden ver- en lijkt er derhalve, waar men nieuwigheden kan of wil intro- ren, weinig anders op te zitten de aanmaak van platen vol luaat doch overtuigend gemu- ikveld ter McGuinn lijkt dit beter te effen dan Chris Hillman (om t het slappe geneuzel van Dave kby of de weer met de weinig Irgieke Rick Roberts op avon- t zijnde drummer Michael Clar- nog maar te zwijgen; Gene Clark r Willem-Jan Martin n he Chris Hillman: sluitpost op de begroting. is een geval apart). Waar althans Hillman steeds weer in de verkeer de, uitzichtloze groepen zitting nam (Steve Stills' Manassas, de als „su- pergroep" gepresenteerde Souther Hillman Furay Band, beide ge strand na twee elpees: kan het dui delijker?) en hij als solist nu met Slippin' Away een werkstuk heeft gemaakt dat met uitzondering van twee potige nummers (Take It On The Run. Midnight Again) nauwe lijks aan genoemde bezwaren kan ontkomen, onderneemt Roger McGuinn reeds geruime tijd pogin gen zijn muzikale blikveld te verrui men. Weliswaar blijft de oorspron kelijke achtergrond daarbij een be langrijke rol spelen (natuurlijk schuif je die niet zomaar even aan de kant, gesteld alsdatzou moeten) en zijn de resultaten op zijn zachtst gezegd niet altijd even tof: McGuinn maakt al doende toch de grootste kans om artistiek te over leven en daarbij is het prettig voor óns, dat er af en toe 'en, lijkt het, geleidelijk steeds meer, verrassend wordt gescoord. Indringender Zoals recentelijk bijvoorbeeld via de elpee Cardiff Rose (CBS 81369). Op diens spoor gekomen door Dy lan's Rolling Thunder Revue, het bonte reizende concertgenootschap dat ruim een half jaar terug heel Amerika op stelten zette, verzeker de McGuinn zich voor de „produ cing" van de voormalige ..glit terklant" Mick Ronson (vroeger on der meer gitarist bij Mott the Hoop- le en David Bowie) en daarmee van de inbreng van de derde generatie popmuzikanten. Soms leidt dat tot een synthese en kan men McGuinn, die, aan zichzelf overgelaten, an ders nog wel eens naar een zekere temerigheid neigt, zeer verfrissend en energiek horen „rocken" tegen een door Ronson gestuurde ach tergrond van bijna onbehouwen gi- taargeweld (Take Me Away, Rock And Roll Time, Dreamland). In an dere gevallen is de muziek wat tra ditioneler, meer McGuinn-oude- stijl, maar weet Ronson het geluid toch zo open te houden, dat eenen ander indringender overkomt dan ooit tevoren Daarbij komt nog eens. dat het enthousiasme van de „producerende" wervelwind hoor baar op McGuinn is overgeslagen, hetgeen Cardiff Rose al met al meer dan vrijwaart van de vermoeidheid die zovele van de produkten van McGuinns ex-collega's kenmerkt Dat een van de songs de titel Jolly Roger („vrolijke Roger") meekreeg, lijkt me dan ook geen toeval. Streetwalkers Vrolijkheid is ook troef op Red Card (Vertigo 9102 010), de tweede elpee van de Family-splinter Street- Roger McGuinn: verfrissend en enthousiast walkers. De composities missen over het geheel genomen de puntig heid van de gelijknamige debuut elpee, echter Red Card doet daar voor niet onder wat betreft de stu wende ritmiek en het gierende gi- taargeweld, terwijl Roger Chapman wederom als vanouds zijn agressie vocaal op onnavolgbare wijze vorm staat te geven. De teksten zijn zo ruig als de muziek zelf en con centreren zich voornamelijk rond zulke gegevens als de(on)hebbelijk- heden van het grote-stads-leven, de dames en mateloze hoeveelheden drank. Geen kost voor iedereen, toegegeven, maar de genadeloze wijze waarop het totaal in de groe ven is gekerfd steekt in al zijn kol kende en toch nergens in stompzin nige krachtpatserij vervallende energie scherp en positief af tegen menig stuk „moderne muziek". Lie ver één elpee van Streetwalkers dan de gehele jaarproduktie van het dis cotheek-wezen. In enigszins rustiger vaarwater tref fen we vervolgens Gordon Lightfoot en Andy Pratt aan. Lightfoot regel matig bouwend aan zijn oeuvre en als zodanig met Summertime Dream (Reprise REP 54067) reeds voor de achtste keer (bekwaam, vriendelijk en uitermate geschikt te beluiste ren op lome zomerdagen) present, Pratt daarentegen aanzienlijk moeizamer producerend, dit met name op grond van herhaaldelijke problemen met het koppie Op dit moment schijnt Andy wat optimis tischer tegen de dingen aan te kij ken en dat weerspiegelt zich in zijn jongste elpee Resolution (Nempo- ror ATL 50279), die gespeend is van de oeverloze geluidsavonturen waa raan eerder werk zich nogal eens bezondigde Daartegenover zijn de resultaten hier juist opmerkelijk evenwichtig en hebben met name de langzame nummers nu en dan een regelrecht op het middenrif af stevende diepgang Met daartus sendoor op het goede moment een portie pit en over het geheel genomen vaak verrassende melo dische lijnen, is Resolution zo al met al een heel genietbaar stuk muziek. Waarna we voor vandaag de tent sluiten onder vermelding van het verschijnen van debuutelpees van de Ian Gillan Band (Child In Time) en Allan Rich (Glass Heart), en na tuurlijk: allemaal een prettige va kantie. le eerste ronde bracht Spasski interessante vernieuwing aan in franse opening. Wij geven alleen eerste gedeelte, omdat dit theo- sch van belang is: 1SSKIL'HLMANN. 4 e6 2. d4 d5 3. Pc3 Lb4. Het was sski wel bekend, dat dit de speci- variant van Uhlmann is. j c5 5. Dg4 pe7 6. Pf3! Volgens sski is dit een idee van Muchin. cd4 7. Pd4: Dc7 8. Lb5+ Ld7 9. Lc3: 10. bc3 Pbc6 (De5: 11. Lf4 12. Dg3!). 11. Lc6: bc6 12. La3! voordeel voor wit. gedurende vaigehele partij. Bij het afbreken (A Spasski een gewonnen ^jspel. jaal^e eerste, vierde, zesde en zeven ronde, stond Hort al of niet al- jaa|> op de eerste plaats. In de eerste f eenle won hij als volgt van de Filip- >ij dé Torre: lliaans. RRE—HORT. ■e ZM c5 2. Pf3 Pc6 3. d4 cd4 4. Pd4 5. Pc3 d6 6. Lg5 e6 7. Dd2 a6 8. Ld7 9. f4 h6 10. Lh4 b5 (Pe4: 11 1! Pf6 12. Pf5). 11. Del? (Juist is Pc6: Lc6: 12. Del met de drei- t 13. Pd5). 4 Pd4: 12. Td4: Db6 13. Td2 b4 Pdl Tc8 15. Kbl Le7 16. Ld3 Lb5! e5? Deze agressiviteit is niet Icht. Beter was 17. Lf2 met Pe2 leest. de5 18 fe5 Pd5 19. Le7: Ld3: Td3: Na 20. Ld6 Lg6 was c2 niet 'erdedigen. Er dreigt b3! Pe7: 21. Tfl. Iets beter was geweest. O—O 22. Tf4? Wit droomt jds nog van een aanval. Dc5 23. De2 Tfd8 24. Pf2 a5 Td8: Td8: 26. Pd3 Dc7 27. h4 28. Tf2 a4! 29. Df3 a3 30. g4 ab2 Kb2: Da7! 31. Kcl Pc3 33. g5 h5! g6 fg 35. Dc6? Catalaans. PACHMAN—POLUGAJEWSKI 1. Pf3 Pf6 2. c4 c6 3. g3 d5 4. Lg2 dc4 5. Pa3:? Misschien niet geheel correct. 5. Da4 is in elk geval veiliger. 5. La3: ba 0-0 7. Lb2. Waarschijnlijk is direct 7. Dc2 nauwkeuriger. Na b5 volgt dan 8. a4 enzovoort. 7. Pd5 8. Dc2 b5 9. 0-0. Ook hier kwam 9. a4 a6 10. ab ab 11 a4 in aanmerking. Voordeel voor wit is er echter nauwelijks. 9. Lb7. 10. d3 cd 11. Dd3: a6 12. Tfdl Pd7 13. a4! Anders volgde c5 met c4 en wit heeft geen tegenwicht voor zijn pion minder. Wanneer zwart nu ba speelt, volgt óf 14. Tacl c5 15. Pd2 met Pc4 óf 14. Pd4 c5 15. Pf5. 13. De7!? 14. abó ab5 15. Db5: La6. I v A Sv7 :o. ch A i A A A ling na 35. Dc6? - - Td3: Wit gaf het op de derde partij is uit de Stelling na 15. La6. 16. Db3 Le2:! Dit hield ik voor on mogelijk. maar mijn tegenstander had verder gerekend 17. Td5:! ed5 19. Tel Tfe8! Tfb8? 20. Dc3 met Pd4 zou voor mij gewon nen zijn. 19. Pd4. Echter niet 19. Lfl? wegens Tab8 20. Dc3 Df6 of 20. Dc2 De4. 19. Lc4! Na Tab8? volgt 20. Pc6 Tb3: 21 Pe7: Te7 22. ab met de dreigingen 23 Lf3 of 23. Ld5:. 20. Te7: Lb3: 21. Te8:+ Te8: 22. Pb3:! Een exact spet is dringend noodza kelijk. 22 ab? Tel. 23. Lfl c5 24. Pf5 d4 25 Kg2 Tbl zou verliezen. 22. Tel+ 23. Lfl c5 24. Kg2 c4. Met de dreiging Pc4:, hetgeen tot remise leidt. Zwart had dit echter beter kunnen toelaten. Zijn winstpoging zal gevaarlijk zijn. 25. Pa.ï Pb6 26. Pc6! Natuurlijk niet 26 Ld4? Pa4 27. Pc4: dc 28. Lc4: Te4 en wint. 26. Pa4 27. La3! Met de dreiging Pe7 27. c3 28. Ld3. Na 28. Pe7 ?Kh8 ,AnvenTENriï Zoekt u ntt Geniet van kreatief plezier met naald en draad. En verras uw vriendinnen met de originele dingen die u zelf maakt. Ideeen genoeg in uw nieuwste handwerk - tijdschrift. Alweer een blad van B.V. Uitgeverij De Vrijbuiter. 29. Pd5: c2 zou wit verliezen. Nu kunnen de pionnen nog juist tegen gehouden worden. 28. Pb2 29. Lc2 P4 30. Lb4! Nu gaat óf c3 óf d5 verloren. Zwart moet een reddende combinatie kiezen. 30. Te2 31. Pd4 Pe3+ 32. Kf3 Pc2: 33. Pe2:? Wij waren beiden al in tijdnood. Zo heb ik niet gemerkt dat 33. Ke2: Pb4: 34. a3 voordelig voor mij zou zijn geweest. Zwart mag zich niet inlaten met 34. c2 35 Kd2clD 36. Kdl: Pd3+ 37 Kc2 Pf2:, omdat de witte a-pion beslis sen zou. Noodzakelijk is dus 34 Pa6! 35 Kd3 Kf8 36 Kc3. Ke7 en wit staat iets voordeliger, dank zij de verre vrijpion Na 33. Pb4: 34. Pc3: werd tot remise besloten. LL'DEK PACHMAN Horizontaal. 1 eenvoudig, ö.wapenschouw, lO.Holl gravin. 12.insekteneter. 13. spoortstaaf. 15 boom. 17. to- renkraai(gew 18. smart. 20 .wild zwijn. 22 voorzetsel, 23. landbouw werktuig, 25. water in Friesland. 26. onmeetbaar getal, 27.bijinkomst. 31. voegwoord. 32. rund, 34. afstand. 41 aardrijkskundige aanduiding. 42 lidwoord. 43. muzieknoot. 44. uit roep. 45. niet goed doorbakken, 47 rivier in Rusland. 49 tijding. 51 turks bevelhebber. 53 bijnaam van Ezau, 55. tijdperk. 58 roem. 59. bre de grove lat. 60. oplopende vlakte. Verticaal. 1. kledingstuk, 2. gebergte op Kre ta, 3. zeepost, 4. afnemend getij. 6. overblijfsel bij verbranding, 7 god van de liefde, 8 roeipen, 9. klaag zang, 11. oude lengtemaat. 14 grondsoort. 15. of dergelijke (afk), 16. pers. voornaamw 17 Europe aan. 19. ik(Lat). 21. huisdieren. 24. heden. 27. eind, 28. loterijbriefje, 29 echtgenoot. 30. gesloten. 33 scha duw, 35. denkbeeld, 36. tennisterm, 37. slede. 38 baan voor balspel, 39 honingbij, 40 soort schildluis, 45. metselspecie, 46 welaan, 47. vogel. 48. bloedhuis. 50 papegaai. 52 be vel 54. bid(Lat 56. muzieknoot. 57. voorzetsel. oplossingen t/m woensdag a.s. per briefkaart zenden aan: Trouw/Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Linksboven vermelden: Weekendpuzzel. oplossing vorige puzzel. Hor. 1.fictief. 7. kompost, 13. Omar, 14. genet. 16. Amer. 17.R.M., 18.i.M. 20. lai, 21.sr, 22. Mo, 23. meloen, 26. Italië, 28. emier, 30. snede, 31. al, 33. federatie. 35.re, 36. tel, 38. re, 39. el, 40. bal. 41. gom, 42. radar. 43. rem, 44. leg. 45. al, 46. nl. 48. Leo. 50. ar. 51. spaarzaam, 55. em, 56. Meran, 57. ratel. 59 mottig, 62. tender, 64.Ot. 65 Tl. 66 por. 68.Rt, 69.1e, 70.etre. 72. mores, 74,Odin, 76. sopraan, 77.sta- rost. Vert. 1. formaat, 2.imme, 3. ca, 4. triomf. 5. eg, 6. fel, 7. kei. 8.O.T., 9. parade, 10. om, 11. semi, 12. troetel. 15 nap, 19. meier. 21. steil. 24.1e 25 nederlaag. 26. internaat, 27. le. 29. re. 30. sa. 32. leger. 34. reder, 35.ra- mee. 37. log. 40.bel, 44.1akmoes. 45. april. 47 later. 49.omtrent, 51.setter, 52.An. 53 zr. 54. mentor. 56. mt.58.Ld, 60.Otto, 61. dor. 63 Elis. 66 pon, 67. res, 71.Rp. 72. ma, 73. st, 75. do. Prijswinnaars H. Oostijen, Oosterstraat 44 Emmen: J. Aarnoudse, Hove- niersweg 41, Tiel; J. Rietveld, Erica laan 61, Bergen op Zoom. Ik wil vandaag in deze rubriek enige aandacht besteden aan de inter land Frankrijk-Nederland. Zoals ook te verwachten was. is deze in Vlchy gespeelde wedstrijd in een overwinning voor Nederland, n.l. 61- 19, geëindigd. Alle Nederlandse ver tegenwoordigers hebben in de vier ontmoetingen boven hun gemiddel de gescoord. Van der Wal, Teer en Beerepoot waren wel de absolute uitblinkers met 7 punten. De ma nier waarop Van der Wal een zekere nederlaag tegen de Fransman Cor- dier wist te ontlopen is uniek, en deze partij gaan wij vandaag bekij ken. In de opening krijgt Van der Wal wat voordeel, maar enige on nauwkeurigheden dreigen hem al spoedig de das om te doen. Wit: J. van der Wal Zwart: Cordicr. 1.35 -35-30 19-23 Een typerende zet voor veel Franse topspelers. Vooral tegen door hen sterker geachte te genstanders nemen zij een uiterma te passieve houding aan. 2.30-25 20-24 3.32-2823x32 4.37x28 17-21 5.31-26 14-20 6.26x17 12x21 7.25x14 10x19 8.36-31 5-10 9.38-32 10-14 10.31-27 7-12 11.41-37 1-7 12.46-41 21-26 13.41-36 11-17 14.43-38 17-22 15.28x17 12x21 16.33-28 18-23 17.39-33 Ik vraag mij af of 38-33 niet sterker is, want enig gevaar voor zijn lange vleugel behoeft wit niet te vrezen daar zwart zijn eigen lange vleugel in de gaten moet houden. 1714-20 18. 34-29 23x34 19. 40x29 20-25 20. 29x20 25x14 21. 45-40 4-10. Zwart maakt hier zijn plan om met 19-23 het centrum te veroveren ken baar. Een plan dat in mijn geest zelfs niet was opgekomen, omdat dit zeer riskant kan zijn wanneer wit er in kan slagen een actieve centrumomsingeling toe te passen. In dit licht bezien is ook wits 17e zet wellicht verklaarbaar, omdat nu de lange vleugel nog een extra steunschijf heeft in schijf 47. 22. 40-34 19-23 23. 28x19 14x23 24. 27-22 48-43 7-12 30. 50-45 12-17 (brengt nu ook nog de dreiging 19-23 in het spel) 31. 22-18 8-13 32. 44-40 13x22 33. 40x29. Zwart heeft een schijf gewon nen en de witte compensatie is zeer gering, maar Jannes zou Jannes niet zijn als hij niet stug doorging. 33. ...2-8 34 49-44 19-24 35. 29-23 9-14 36. 45-40 20-25 37. 40-34 (zie diagram 2). a Q Q 9 3 Q 0 al 9 9 9 3 9 b Q 1© 9 |5 Door deze zet wordt wit het slacht offer van een bekende finesse, die ik zelf eens in een partij in de halve finales voor het kampioenschap van Nederland in 1976 tegen Bronstring in het spel had kunnen brengen, maar wat toen door mij verzuimd werd. Cordier zal er ech ter dankbaar gebruik van maken. 2410-14 25. 33-28 13-19 26. 38-33 14-20 27. 42-38 6-11! Plotseling wordt wit getracteerd op de dreiging 11-17 gevolgd door 21-27. Geen wonder dat wit besluit tot 28. 34-29 23x34 29. De tekstzet is een noodsprong! Wit dreigde weer in temponood te ko men. en wil nu door het offeren van een tweede schijf zoveel compensa tie krijgen, dat hij nog steeds remi sekansen houdt. Bij goed spel van zwart heeft deze poging geen enkele kans op succes, maar Cordier blijkt nu toch wel wat te gierig te zijn. 37. ...24-29 38. 33x24 22x31 39.36x27 Cordier staat nu twee schijven voor, maar wit heeft compensatie in de vorm van een aanval en de on gunstige opstelling van zwarts kor te vleugel. Zwart kan echter vrij eenvoudig winnen door: 39. ...26-31 40.27x36 17-22! en er is geen vuiltje aan de lucht. Nog beter is 39 .17-22 40.27x18 21-27 41.32x21 16x27 en de rest is een kwestie van een heel klein beetje techniek. De zwarte verdediging is ideaal: zijn aanval is doorslaggevend en daar komt nog bij dat hij een schijf voor staat. Partijverloop: 39. ...8-13 (dreigt met 26-31, 14-19. 3-9, 21-26 enz. 40. 43-39 13-18 41,23x12 17x8 42,34-29 8-13 43.44-40 11-17 44.39- 33 3-9 4 5.40-34 Weer een wan hoopspoging! Direct winnend is nu 45. ...14-19! 46.34-30 25x23 47.33-28 19x30 48.28x8 15-20!49.8-3(A)9-14 50.3-8 30-35 en wit kan gevoeglijk opgeven. A 49.8-2 20-24! 50.2-7 24-29! 51.7x3 26-31 52.27x36 21-26 enz. Cordier is echter duidelijk geïntimi deerd. en daardoor de kluts volko men kwijt. 45. ...13-18 46.33-28 17-22 47.28x17 21x12 48.32-28 12-17 12-17 49.28-23 26-31? (25-30 wint erg ge makkelijk!) 50.23x21 31x22 51.34-30! 25x23 52.24-19 16x27 53.19x17 en het eindspel is nog remise ook. Zo ziet u maar weer dat de aanhouder wint (in dit geval remise haalt uit een onmogelijk lijkende situatie). Dat Jannes een doorzetter is, mag wel bekend worden geacht, maar dat hij het zo fraai weet te fabriceren was mij nog niet bekend. FRANK DROST waarop twee van die bonkige ras paarden figureren. Luchtpostbladen Tenslotte is deze maand in België een viertal luchtpostbladen in de waarde van elk bfr 14 type Boeing verschenen. Dank zij een uitzonderlijk vroege bekendmaking van onze PTT we ten we nu al ongeveer wat ons in 1977 aan Nederlandse bijzondere zegels te wachten staat. Er komt in januari/februari een zegel met het oog op de a.s. verkiezingen voor de Tweede Kamer en een propaganda- zegel onder het motto „verstandig met energie". Voorts een aantal her denkingszegels: in maart „500 jaar Delftse Bijbel", in juni „200 jaar Maatschappij voor Nijverheid en Handel" en in september „50 jaar AVO-Nederland", 50 jaar Water loopkundig Laboratorium Delft" en „100 jaar Tandheelkundig Onder richt". Bovendien verschijnt in mei een serie zegels ten behoeve van de In ternationale Postzegeltentoonstel ling AMPHILEX 77. En tenslotte in april en november resp. de zomer en kinderpostzegels. De Nederlandse Antillen gaven de ze week drie zegels uit gewijd aan de bevordering van het toerisme; de onderwerpen zijn: het witte strand van Aruba, de hal voor visafslag van Bonaire en de Tafelberg van Curasao. Waarde in Ant.crt g.1.20. Olieslagers Het feit dat in 1901 de Koninklijke Aeroclub van België ter bevorde ring van de vliegsport werd opge richt was aanleiding voor de uitgif te van een blokje met toeslag en met de afbeelding van de befaamde luchtvaartpionier Jan Olieslagers (1883-1942) en zijn Blériot. Niet min der beroemd zijn de Ardense Trek paarden waarvoor ter bescherming van dit eeuwenoude ras 50 jaar gele den de vereniging „Het Ardense Trekpaard" is gesticht Ook voor dit jubileum is in België op 21 juni een bijzondere zegel uitgekomen Een belangrijke uitgifte voor Zweden is de huwelijkszegel van koning Carl XVI Gustaf en zijn Silvia Sommerlath. Deze komt in de waarde van 1 kr en 1.30 kr in omloop resp. als postzegelboekje en aan rollen. Ook verscheen in Zwe den een postzegelboekje met 2x5 zegels, waarop zeer gevarieerde beelden van de provincie Anger- manland tong. 600 km ten noorden van Stockholm) En dan nog twee Zweedse herdenkingszegel.s een van 85 öre omdat 100 Jaar geleden kerken voor Zweedse zeelieden in het buitenland zijn gesticht (o.a. in Duitsland en Engeland) en een ze gel van 1.90 kr ter ere van de Journa list Torgny Segerstadt (1876-1945) die 30 Jaar aan de krant voor Han del en Scheepvaart van Goteborg verbonden was en destijds scherp tegen het nazisme is opgetreden. Ten behoeve van de financiering van de Internationale Postzegelten toonstelling HAFNIA 76 (Kopenha gen 20-29 aug. a.s verscheen 17 juni de derde emissie; het is een luxe velletje met de afbeelding van het schilderij „paarden voor de her berg". het beeld van de koetsier van de postkoets is als een geperforeer de zegel uitgespaard. Samen met een toegangsbewijs kost het 15 dkr (ongeveer 7 gulden). Om te besluiten: de twaalfde Cana dese uitgifte wegens de XXIe Olympische spelen van Montreal. De afbeeldingen zijn: dragen van Olympisch vuur, openingsplechtig heid en een ceremonie protocolaire J.J.M. Kiggen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 21